Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos Huppe olisi posottanut 24 kwh vintille, niin ei pitäisi paljon lunta katolla pysyä.

Mutta hienoa jos tämä ketju ja keskustelu saa jonkun korjaamaan säädöt ja kulutukset kohdalleen. Monikohan posottaa putket punasena vain siksi että säädöt on vituillaan?

Jos Huppe olisi posottanut 24 kwh vintille, niin ei pitäisi paljon lunta katolla pysyä.

Esilämmitys sitten kanssa suurennuslasin alla. Jos sekin on vittuillakseen laitettu johonkin sekopääasentoon, niin ensin on tehty vastuksella maxlämmitys eli käytännössä tuhottu lämmöntalteenoton hyöty ja sit päälle vielä toi jälkilämmitys trooppisiin lukemiin :D

Tammikuun sähkönkulutus 1445 kWh ja vettä taas 9,5 m3. Eilen alkoi IV -kone pätkimään tuloilman osalta. Kävin tänään säätämässä jäätymiseneston ja etulämmityksen suhdetta, että pätkiminen loppuisi. Tuloilma säädetty +16 asteiseksi.

Mutta hienoa jos tämä ketju ja keskustelu saa jonkun korjaamaan säädöt ja kulutukset kohdalleen. Monikohan posottaa putket punasena vain siksi että säädöt on vituillaan?

Niin... mitähän kaikkea ilmastointilaitteessa pitäisi säätää? Manuaalista en saanut oikein mitään apuja. Lähinnä puhalluksen nopeus ja lämpötila on ne mihin olen koskenut ja loput on tehdasasetuksissa. Sen olen katsonut ettei lämmitysvastuksen kuvaa näy ohjauspaneelissa.

Niin... mitähän kaikkea ilmastointilaitteessa pitäisi säätää? Manuaalista en saanut oikein mitään apuja. Lähinnä puhalluksen nopeus ja lämpötila on ne mihin olen koskenut ja loput on tehdasasetuksissa. Sen olen katsonut ettei lämmitysvastuksen kuvaa näy ohjauspaneelissa.

Voi v***n v***n v***u! Kiitos Huppe! Taisit justiin ratkaista kaikki mun ongelmat. En kyllä vieläkään ymmärrä Valloxista mitään, mutta ehkä mulla on sitten ollu kesäasennossa tuo rakkine ja LTO pois päältä. H****n kuustoista! On vähän ollu MLP:ssä säätämistä, kun kaivo vetää jäähän. Hyvä etten ehtinyt kutsua kuin puoli kylää tuotakaan ihmettelemään. Puhelin on pois päältä seuraavan viikon enkä avaa ovea jos joku tulee koputtamaan. Tämä siis mikäli tuo LTO oli tosiaan ohitettu, muuten jatkan ylpeänä MLP-ongelmieni esittelyä.

Huppe, mullakin tuloilma pyörii pahimmillaan jossain 27-asteessa, mutta onko sulla se kuva, että on jälkilämmitys päällä? Jos ei oo päällä, niin ei kai se haittaa kun se ottaa lämmöt vaan talteen. En tiedä tästäkään mitään ja viisaammat taas korjatkoon.

Tänään kun tulin töistä kotiin, niin tuntu että nyt on kyllä liian kuuma. Kodinhoitohuoneen mittari näytti 24. Säädin kanssa yhden pykälän alaspäin ja nyt on sitten kanssa 3+1. Aamulla saa jo varmaan säätää takas kun vaimo muuttuu siniseksi alle 23 lämpötilassa.
Täähän kuulostaa tutulta - oon siis itse se paleleva osapuoli. 24 ois just passeli, alle 23 lämpötiloissa tuppaa palelemaan.

Tammikuussa sähköä kulunut 1775kWh (MLP käytössä). Viime vuonna samaan aikaan 3771kWh. Keskilämpötilakin ollut samoissa asteissa, että ihan kohtuullisen vertailukelpoinen arvo. Ei muuta kun vaan kovempia pakkasia tänne! :rock:

Mulla meni 2010 marraskuussa varmasti yli 1000 kWh ylimääräistä sähköä kun LTO -koneen tuloilma oli +21 astetta ja taisipa olla kone vielä kesäasennossa eli ei ottanut lämpöä talteen vaan kenno oli ohitettu. Oikeasti koneen säädöillä on iso merkitys ainakin jos ne on täysin pielessä. Nytkin oon yrittäny miettiä sopivia säätöjä koneeseen. Koneeni on ns. manuaalimalli Vallox 132E. Jos jollakin on hyväksi havaittuja säätöjä mielessä vastaavissa koneissa niin ilmoitelkaa. Kiinnostaa siis asteet jäätymisenestossa, esilämmityksessä ja jälkilämmityksessä.

Kai Huppe sentään noi kanavat on eristänyt;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla ei ole pelkoa siitä että veisi joku jälkilämmitys virtaa, kun on maalämmön menovesi kytketty LTO-koneen patteriin. Eipä siitä kyllä varmaan paljon hyötyäkään ole, kun näillä säillä patteriin ohjautuva vesi on maksimissaankin jotain 35 - 36 asteista. Mainitsin aikaisemmin että en laske IV-konetta alle 40%. No tulipa puhuttua paskaa. Nyt kun on ollut useampi päivä näin kylmä niin ILTO on jäässä ja silloin pyörittää ilmaa ainoastaan 20%:lla.

1. vuonna oli mullakin hankaluuksia ns. kesäpellin kanssa. Se oli jäänyt päälle vaikka piti automaattisesti mennä pois päältä säiden kylmetessä. Ei kuulemma ole ihan harvinaista että 1. pellinkääntö pitää tehdä käsin kun on paketoinnin jäljiltä vähän jäykkä.

Ilto 440 econo iv koneena ja tuo aiheutti harmaita hiuksia kunnes tuli sisustaa kohnattua ja pohjalle pudonneet&unohtuneet(tehtaan asentajan) anturit tuli laitettua oikeisiin paikkoihin ja termari järkevään asetukseen. Tuolla vehkeellä saa vaikka kuin suuresta varaajasta imettyä lämmöt kuiviin jos ei oikein käytä. talvella 1:llä normaalisti, tehostukset saunan ym perään tietysti ja termari 2:lla ja +16-17C sisään puhaltava ilma kun ulkona -22C. Hyvin ottaa tuo ristikkäiskennokin lämpöä talteen kun ulos lähtee 0C ilmaa.

Vajaan viikon asunut juuri valmistuneessa omakotitalossa LVI laitteiden sielun elämää ihmetellessä osui tämä postisi silmiin. Itsellä ILTO 440 premium ja noita lämpötila-anturien lukemia ihmetellessä heräsi kysymys. osaako kukaan sanoa mikä anturi on mikä - valikossa on vain anturi 1-8.

tällä hetkellä puheltimet 1:llä ja ilman jälkilämmitystä - tuntui vievän sähköä aika reilusti tuo jälkilämmitys vastus

MLP on stiebel eltron 5-13E josta tuntuu lämpöä riittävän hyvin vaikka pakkasta on reilu 26 ollut nyt koko viikon.

Miten toi LTO katsotaan/laitetaan päälle?

Siinä ohjauspaneelissa oikealla ylhäällä pitää palaa valo. (jälkilämmityksen aktivointi hämäävästi). Silloin se on talviasennossa ja LTO on päällä. Sen saa talviasentoon kun painaa siitä missä se valo pitäisi palaa. Yritin sitä kyllä jo syksylläkin, mutta en silloin onnistunut, joten yritä sinäkin painella vähän eri kulmista ja eri voimalla ja eri aikoja. Mulla tais olla se nappulan päällä oleva muovi huonosti ja siksi ei painaminen ulottunut varsinaiseen kytkimeen asti,

EDIT: joo tuo Vilhon mainitsema homma saattoi olla myös kyseessä, mutta sillä muutoksella että se jaksoi sähköisesti kääntää lopulta kun aikani painelin.

Hyvä kysymys. Jos joku tuntee Enerventin Pingviniä tarkemmin, niin voisi mulleki kertoa. Joku noiden mittaamiseen ja säätämiseen erikoistunut jamppa tuon kävi laittamassa tulille. Appiukon kavereita. uskon että perussäädöt on kohillaan tuossa.

Kun pakkasta alkaa oleen kymppi tai enempi, niin kyllä tuo vastuksen kuva paneelissa palaa. Varmaan se siitä häviäisi jos ajas tuota 19 asteen esilämmitystä alaspäin tuosta. Mutta epäilen että se kostautuu sitten toisaalla. Kun ei tuo nyt EBTS:n kulutuskäyrästä katsoen tunnu isoja vievän. Käynpä nyt samantien räpläämässä sen kulutusmittarin tuonne paikoillee niin näkee mitä tuo nyt vie vaikka seuraavan vuorokauden tai kahden aikana.

En viitti alkaa ihan mututuntumalla tuota rassaamaan kun perusjutut pitäs olla kunnossa.'

EDIT: Se pistoke onkin niin hankalasti tuolla, että ei sisällä olevalla jakkaralla ylety. Pitää siis muistaa nostaa alutikkaat ensin autotalliin sulamaan katoksesta. Eipä siis pääsekään vielä laittaan tuota mittaria tuonne.

Miten toi LTO katsotaan/laitetaan päälle?

Se löytyy postaamastasi linkin kautta löytyvästä teknisestä ohjeesta. Sivulla 2 on määritetty kesä/talvipelti numerolla (9). Käsittääkseni jos pelti on pohjaa vasten, LTO on lämmitystilassa. Kesällä pelti pitäisi nousta ylös ja ilma virta ohjataan ohitukselle.

Asetuksissa kannattaa ottaa mallia vaikka tehdas-astetuksista. Ne löytyvät myös ohjekirjasta.

Vajaan viikon asunut juuri valmistuneessa omakotitalossa LVI laitteiden sielun elämää ihmetellessä osui tämä postisi silmiin. Itsellä ILTO 440 premium ja noita lämpötila-anturien lukemia ihmetellessä heräsi kysymys. osaako kukaan sanoa mikä anturi on mikä - valikossa on vain anturi 1-8.

tällä hetkellä puheltimet 1:llä ja ilman jälkilämmitystä - tuntui vievän sähköä aika reilusti tuo jälkilämmitys vastus

MLP on stiebel eltron 5-13E josta tuntuu lämpöä riittävän hyvin vaikka pakkasta on reilu 26 ollut nyt koko viikon.

Itse ihan juuri asian selvittäneenä:
Anturit
1 Raitis ilma ulkoa
2 Raitis ilma LTO kennon jälkeen ennen jälkilämmityspatteria
3 Poisto ennen LTO kennoa (eli talosta ulos imettävä ilma)
4 Sisään puhaltava raitis ilma jälkilämmityspatterin jälkeen (eli tämä on talon tuloilma sisälle)
5 Jäteilma ulos
6 Jälkilämmityspatterin jäätymissuoja ( vesikiertoinen itsellä)
8 Sama kun 3. Nuo kaksi anturia ovat samassa nipussa.

Eli sisään tulevan ilman reitti 1 - 2 - 4 ja ulos menevä 3/8 - 5.

Tuo jälkilämmityskenno (vesi) on todella tehokas ja sillä saa isommankin lämpövaraajan imettyä tyhjiin nopsaan tällä ilmalla.

Itse ihan juuri asian selvittäneenä:
Anturit
1 Raitis ilma ulkoa
2 Raitis ilma LTO kennon jälkeen ennen jälkilämmityspatteria
3 Poisto ennen LTO kennoa (eli talosta ulos imettävä ilma)
4 Sisään puhaltava raitis ilma jälkilämmityspatterin jälkeen (eli tämä on talon tuloilma sisälle)
5 Jäteilma ulos
6 Jälkilämmityspatterin jäätymissuoja ( vesikiertoinen itsellä)
8 Sama kun 3. Nuo kaksi anturia ovat samassa nipussa.

Eli sisään tulevan ilman reitti 1 - 2 - 4 ja ulos menevä 3/8 - 5.

Tuo jälkilämmityskenno (vesi) on todella tehokas ja sillä saa isommankin lämpövaraajan imettyä tyhjiin nopsaan tällä ilmalla.

Anturit näyttää lukemia:
1: -14
2: -20
3: 10
4: -18
5: 0
6: -19
7: -15
8: 4

onkohan noissa lukemissa mitään järkeä - tai sitten anturit ei ole siellä missä niiden pitäs olla. Miksiköhän manuaali on mitä on- helpottais huomattavasti jos siellä edes kerrottaisiin mikä anturi on mikäkin.

Tokihan voit saada pelkällä lämmöntalteenotollakin tuollaisia tuloilmalämpötiloja.

Jos huonelämpötilasi on tuolla +40-50 huitteissa... ;D

Manuskasta katottuna tuo numero mikä ruudussa jatkuvasti näkyy on tuloilman lämpötila ja se on suurempi kuin huonelämpötila ilman että jälkilämmitys on päällä. Se myös seilaa jatkuvasti ylös ja alas. Lämpötila-asetus -niminen kohta on 16-asteessa. Mitä tämä touhu siis on vai onko manuaalissa termit sekaisin? Jos Huppe tavailee vastaavaa manuaalia niin en yhtään ihmettelisi, että siellä voi olla mitä tahansa säätöjä.

Se löytyy postaamastasi linkin kautta löytyvästä teknisestä ohjeesta. Sivulla 2 on määritetty kesä/talvipelti numerolla (9). Käsittääkseni jos pelti on pohjaa vasten, LTO on lämmitystilassa. Kesällä pelti pitäisi nousta ylös ja ilma virta ohjataan ohitukselle.

Asetuksissa kannattaa ottaa mallia vaikka tehdas-astetuksista. Ne löytyvät myös ohjekirjasta.

Pohjaa vasten on. Umpijäässä. Eli jäätynyt ison jäämöykyn avulla kennoon kiinni. Puolet kennosta on jääkokkaretta. Eipähän mene ainakaan väärään asentoon.

Viimeisin, vajaa vuorokausi on taas mennyt pelkän sähkökattilan osalta yli 50kWh sähköä. Kukaan ei ole käynyt edes pesulla, eikä lämmintä vettä ole otettu kuin hampaiden pesuun. Lattialämmitys ei ole edes päällä.

Back
Ylös Bottom