Omakotitalon energiankulutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jatketaan siis täällä tuota pumppujen yms. säätöjä.

Onko sulla Vilho joku systeemi tuohon miten säätöjä teet vai vedätkö vaan näppituntumalla toteutuman mukaan? Itselläni ei mitään exceleitä ole eikä varmaan tule, tsekkaan kulutukset ja käyttötunnit ja sen minkälainen sisälämpö on ja sen mukana säädän. Vielä pitäs kokeilla että voiko tuota asteminuuttiasetusta jonkinverran nostaa mutta ei tosiaan arvaa näillä pakkasilla alkaa räplään mitään säätöjä. Nytkin näyttää -24 astetta ja kiristymään päin. Saattaa kolmekymppiä paukkua rikki ensiyönä.

Asteminuuttiasetusta meinaan siksi että jos saan sitä vielä nostettua ja lämmöt pysyy tasasena, niin lauhemmalla kelillä pumppu kävisi harvemmin ja kerralla enempi. Säästää siis laitteita vaikka ei energiankulutukseen olisikaan merkitystä.

Oikeastaan seurailen enää kuukausikulutusta. Alkuvaiheessa maalämpöfooruminen avuliaiden asiantuntijoiden avulla löytyi ne isommat ongelmat ja ohjeet ongelmien löytämiseen. Itse asiassa olen systeemiin muuten tyytyväinen, mutta käyrä on edelleen hukassa. Nykysellä 3 +2:n käyrällä tulee vähän liian kuuma näillä kovimmilla pakkasilla. Sisällä nousee lämpötila 23:n ja menoveden pyyntikin taisi olla 34 astetta.

Alkuvaiheen testaus oli aika työlästä. 1. testissä otin minuutin välein sisääntulevan ja uloslähtevän kaivonesteen lämpötilat. Näin saatiin tietoa siitä riittääkö reikä ja miten hyvin kaivo palautuu (lämmöntuotto). Kun ulkokierto oli ok (vika oli siinä että oli jäänyt jatkuva kierto päälle) tsekkasin sisäkierron samalla logiikalla, eli minuutin välein tuleva ja lähtevä. Tässä palaava neste reagoi aivan liian hitaasti. Kävi ilmi että suurin osa kierroista oli kiinni ja tämän takia paluuvesi lämpeni tosi hitaasti. Tämä tuli kuntoon laittamalla yksi kierto jatkuvaksi ja säätämällä hieman pumpun sisäkierron menoveden max-lämpötilaa pienemmäksi. Pumppu luuli että lattia jäätyy kun paluuvesi oli niin paljon kylmempää kuin menovesi ja nosti tämän takie menoveden lämpötilaa liaan korkealle.

Nyt seurailen lukuja pääosin sen takia että niistä näkee jos jotain menee / on menossa rikki.
 
Mä en saanut rekattua itteeni tuonne foorumille. Eikä kukaan koskaan vastannut meiliin että mikä meni vikaan eli luovutin.

Ihan noin tarkkoihin säätöihin en siis ole päässyt. 3 + 1 mulla on käyrä. Pitääkin seurata jossain vaiheessa huvikseen mitkä nuo erot on tulevan ja palaavan veden välillä. Kaivo mulla luulisi riittävän kun se on 195 metriä syvä ja siellä on letkua jotain 185 metrin pintaan.
 
Mä en saanut rekattua itteeni tuonne foorumille. Eikä kukaan koskaan vastannut meiliin että mikä meni vikaan eli luovutin.

Ihan noin tarkkoihin säätöihin en siis ole päässyt. 3 + 1 mulla on käyrä. Pitääkin seurata jossain vaiheessa huvikseen mitkä nuo erot on tulevan ja palaavan veden välillä. Kaivo mulla luulisi riittävän kun se on 195 metriä syvä ja siellä on letkua jotain 185 metrin pintaan.

Täytynee kokeilla tota 3+1:stä. Veikkaan että hallituksen mielestä se 21 astetta on aiiivaan liian kylmä.

Kaivon syvyyshän ei välttämättä kerro koko totuutta. Se mikä on veden vaihtuvuus merkitsee myös paljon.
 
Joo, totta tuo veden vaihtuvuus. Siitä vaan ei nyt ole äkkiä kokemusta. Mutta eiköhän tuo nähdä kun tämä talvi tästä lusitaan ja mikäli tämä helmikuu on kylmä.

Ja mä pudotin tuon 3+1:een kun halusin tuon lämmöntuoton vähän alemmas, jotta voi tuota tulisijaa käyttää hyödyksi paremmin tekemättä tästä kämpästä pätsiä.
 
Nyt on säätömoottorit kiinni, takka kuumana ja ILPi päällä taas. Käsisäädöt antaa lämmintä lattiaankin, eli kylppärit, tekninen tila, varasto ja kodinhoitohuone, niitäkin käänsin hieman pienemmälle.

Pitää seurailla kulutuksia nyt, lisäksi ne erittäin radikaalit muutokset sähkökattilan asetuksiin tuli tehtyä, vaikka pienillä muutoksilla neuvotaan etenemään. Ne olivat kuitenkin niin päin persettä kuin ikinä vaan voi olla mutta niin on sähkölaskukin. Menee talo äkkiä myyntiin jos pelkkä sähkölasku alkaa lähennellä 600 euroa kuussa, eikä sitä voisi korjata mitenkään ;)
 
Nyt on säätömoottorit kiinni, takka kuumana ja ILPi päällä taas. Käsisäädöt antaa lämmintä lattiaankin, eli kylppärit, tekninen tila, varasto ja kodinhoitohuone, niitäkin käänsin hieman pienemmälle.

Pitää seurailla kulutuksia nyt, lisäksi ne erittäin radikaalit muutokset sähkökattilan asetuksiin tuli tehtyä, vaikka pienillä muutoksilla neuvotaan etenemään. Ne olivat kuitenkin niin päin persettä kuin ikinä vaan voi olla mutta niin on sähkölaskukin. Menee talo äkkiä myyntiin jos pelkkä sähkölasku alkaa lähennellä 600 euroa kuussa, eikä sitä voisi korjata mitenkään ;)

Tuolla toisessa ketjussa joku kirjoitti, että ei kai ILP:ssä ole automaattiviilennys ku oot takkaa lämmittänyt ja lattiakiertokin ollut turhan lämpöisellä. Se tuntuis hyvältä selitykseltä järkyttävään sähkönkulutukseen.
 
No nyt on sähköyhtiö päivittänänyt online palveluun tammikuun etäluentaluvun.

TAMMIKUU:
Kokonaissähkö 1365kWh.

veden kulutusta en oo jaksanu seurata.
 
23-25 asteessahan ne.
Samoissa lukemissa pidetään, kun tuolla emännällä tuntuisi olevan jatkuva hypotermia päällä:D
Näillä kovilla pakkasilla lämpö pyörii tuossa 23°C ja kun mennään tuonne 0°C tietämille, niin sitten alkaa olemaan mulle jo liian kuumaa.
En tiedä pitäisikö tuolle emännälle hommata joku iso terraario, johon voisi säätää tasaisen 25°C, ettei koko kämppää tarvitsisi pitää noin lämpöisenä:D
http://www.saastovinkit.fi/laske-huoneiston-lampotilaa/
Tuo 20°C alkaa olemaan kyllä siinä rajalla, että nenä on aina kylmä;)
 
Vielä pitäs kokeilla että voiko tuota asteminuuttiasetusta jonkinverran nostaa mutta ei tosiaan arvaa näillä pakkasilla alkaa räplään mitään säätöjä. Nytkin näyttää -24 astetta ja kiristymään päin. Saattaa kolmekymppiä paukkua rikki ensiyönä.
Mulle kävi tossa joulukuussa juurikin noin, kun pakkasta oli pari päivää hiukan reilummin. Monasti aiemminkin olen pumpun säätöjä muuttanut ja käyttänyt sitä sammuksissa, mutta kas kummaa, tällä kertaa se tarjosi vikatilaa ja ei suostunut käynnistymään uudelleen. Odottelun, kiroilun ja uudelleenkäynnistelyn jälkeen se hörähti taas normaalisti tulille, mut samalla päätin etten sille enää kovilla pakkasilla tee suuria muutoksia. :)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulle kävi tossa joulukuussa juurikin noin, kun pakkasta oli pari päivää hiukan reilummin. Monasti aiemminkin olen pumpun säätöjä muuttanut ja käyttänyt sitä sammuksissa, mutta kas kummaa, tällä kertaa se tarjosi vikatilaa ja ei suostunut käynnistymään uudelleen. Odottelun, kiroilun ja uudelleenkäynnistelyn jälkeen se hörähti taas normaalisti tulille, mut samalla päätin etten sille enää kovilla pakkasilla tee suuria muutoksia. :)

Meinasin ulkokierron sihdin kanssa tsekata, mutta totesin sitten että ehkä tämä ei ole se paras sää kokeilla onneaan lähteekö pumppu uudelleen käyntiin :)

... ehkä vähän keväämmällä sitten
 
Kyllähän sitä sähköä näyttää taas menneen. Yhteiskulutus 1574kwh, eli kyllä se 180e sähkölasku sieltä taas tipahtaa. Lämmitykseen mennyt 808 kwh ja käyttöön loput 766 kwh. Laitan tarkemat kulutukset huomenna.

Tossa Hupen tapauksessa ihmettelen kyllä myös käyttösähkö suurta kulutusta. Luvussahan on ILP:i kanssa mutta jos PILP:i on käyttänyt lämmittämiseen noni paljon energiaa, niin luulisi että ei ole paljon ILP:n ole tarvinnut hönkiä.

Näyttää ym. lukemilla tulevan 4,46 kwh/m2 ja 0,89 kwh/m3. Käyttötunteja 363 joista vettä 61h. Vaimo lotrannut suihkussa sen 13 mottia. Laskeskelin tossa että lämmitykseen (siis pelkkä lattialämmitys) menee vuodessa keskim. 35€ / kk ja käyttöveteen 16€ / kk, jos sähkön hinnaksi laitetaan 0,12€ / kwh. Käynnistyskertoja 595, mikä kuullostaa aika korkeelta. Pitää käydä vielä koneella kattomassa oonko ottanut luvun väärin. Käynnistyskertojen pitäisi vähentyä kun ilmat kylmenee, mutta nyt käynnistyskertoja enemmän kuin joulukuussa.
 
Onko joku ILP joka kykenee lämmittämään vielä -25 asteessa ?

Mainittakoon tuosta FD-35:stä että se tuottaa -30 asteen pakkasessa VTT:n käppyröiden mukaan noin 1700 wattia lämpöä noin 1300 watin ottoteholla.
 
Onhan noita. Mun Fujitsulle luvataan -25C antotehoa 2,92kW max ottotehon ollessa 2kW joten COPpikin on vielä hyvä 1,45.

Ei modernia ILPpiä tarvitse eikä kannata laittaa ainakaan etelä-suomessa koskaan pois päältä.

Täytyy muistaa että todellisen ja valmistajan ilmoittaman COP:n välillä 'saattaa' ola eroja. Sama pätee niin ILP:eihin, PILP:eihin kuin maalämpöpumppuihinkin. Se on eri asia jos VTT on asian testannut. Valmistajan luvut 'laboratorio-olosuhteissa'.
 
Käytännössä eilen siis lähes sammutin sähkökattilan. Siitä huolimatta tuorein vuorokausikulutus 82kWh. Saunassa emme käyneet tänä aikana.
Katsotaan huomenna lisää, pienensin juuri sähkökattilan veden 57 asteesta 50 asteeseen. Tuohan toimii lämmönvaihtimena, eli vesisäiliöstä ei oteta missään tilanteessa käyttövettä, eikä näin ollen alhaisestakaan lämpötilasta huolimatta vaaraa esim. legionellasta ole. Myös manuaalissa todetaan tämä.

Lisäksi siis tosiaan käyrän muutos tehtiin 50+2:sta 35+0 -asteiseksi. Samalla pienensin huonetermostaattien arvoa 25 -> 20 astetta.
 
...Samalla pienensin huonetermostaattien arvoa 25 -> 20 astetta.

HUOM! En tiedä asiasta mitään, mutta joku viisaampi voi tarttua tähän kommenttiin ja kertoa miten asia on. Eli MLP-puolella kun itse olen nyt opettelemassa sää(s)tämistä, niin olen ymmärtänyt, että ei kannata sulkea kiertoa termostaateilla, vaan avata jakotukit tappiin ja pienentää kierron lämpötilaa mieluummin. Sitten jos on jokin erityinen huone mitä haluaa vielä kylmemmäksi, niin silloin vasta kannattaa sulkea kiertoa. Tämän ajatuksen saa teilata vapaasti!
 
HUOM! En tiedä asiasta mitään, mutta joku viisaampi voi tarttua tähän kommenttiin ja kertoa miten asia on. Eli MLP-puolella kun itse olen nyt opettelemassa sää(s)tämistä, niin olen ymmärtänyt, että ei kannata sulkea kiertoa termostaateilla, vaan avata jakotukit tappiin ja pienentää kierron lämpötilaa mieluummin. Sitten jos on jokin erityinen huone mitä haluaa vielä kylmemmäksi, niin silloin vasta kannattaa sulkea kiertoa. Tämän ajatuksen saa teilata vapaasti!
Tämähän on periaatteessa aivan oikea ohje; mitä viileämpää vettä kieroihin tyrkkää sen paremmalla hyötysuhteella MLP toimi eli aivan sama syy kuin miksi lattialämmitteisessä talossa MLP toimii paljon paremalla hyötysuhteella kuin patterilämmitteisessä. Reaalimaailmassa tähän optimaaliseen tilanteeseen ei aina päästä. Esim. meillä tuossa lasiakvaariotalossa isoilla lasipinnoilla olevat huoneet vaativat sen verran enemmän lämmitystehoa että vain niissä on termarit/tukit täysin auki ja MLP:llä lämpökäyrä eli siis kiertovesi sovitetaan sellaiseksi että noissa huoneissa on mukava lämpötila ja muissa huoneissa sitten termarilla kontrolloidaan ettei lämpötila nouse liian korkeaksi. Itseasiassa tilanne on juuri kuten itsekkin tuossa kuvasit, mutta tässä nuo kaikkein "lasisimmat" huoneet pakottavat kiertoveden tietyn lämpöiseksi joka on periaatteessa muihin huoneiseen liian kuumaa. Ylä -ja alakerralla (lähes ikkunaton kellari) on toki omat kierrot, mutta yläkerrasssa homma siis toimii kuten yllä kuvasin.
 
Back
Ylös Bottom