Minä taas uskon että kyse on vaan kulutuseroista. Eihän täällä moni ymmärrä miten saa kuumaa suikuvettä menemään 4 hengen perheessä 20 mottia / kk. Tai miten jollain käyttösähköä kuluu 2xenemmän kuin jollain toisella. Sitä vaan kuluu toisilla enemmän. Esimerkkinä vaikka Timban kommentti jossa kertoi että vessa vedetään vasta kun molemmat lapset kusseet. En ennen Timban viestiä voinut edes kuvitella moista. Saita paappani sisko (koko suku saitoja) kylpi sadevedessä, tämän jälkeen veti ko vedellä vessan tai kasteli kukkia. Kun hän myi mökkinsä huomattiin että sähkökattila ei ollut toiminut pitkiin aikoihin. Roskat haudattiin lähimetsään jne. Hänen mielestään meidän kaikkien lämmitysjärkissä olisi jotain vikaa. Ja kysyttäessä tuskin kokisi säästävänsä energiaa asumismukavuuden kustannuksella.
... menikö provoksi - tarina on kuitenkin tosi
No meidän pikkujätkät juoksee kilpaa sinne kuselle kun aamulla heräävät. Mielestäsi olisi siis suorastaan järkevää opettaa ne vetämään vessa siinä välissäkin, oi niin miksi? Meidän kulutukseen tuolla on todella marginaalinen merkitys, uudet pytyt pikkuhätänapilla ei vie vettä paljon paskaakaan. Mutta miksi helvetissä sitä lorottaa viemäriin vain siksi että sitä voi lorottaa sinne?
Suihkut on mallia pihit ja on opetettu myös se ettei perus arkipesu vie puoltatuntia eikä sinne jäädä leikkimään kylpyleluilla. Saunassa voi sitten vähän lotrata, tosin sitäkin voi tehdä vaikka ämpäristä. Mieluummin lähtee vaikka reissuun kun huvikseen päästää taas vettä viemäriin.
Saa sitä sen 20 mottia lämmintä vettä käyttää kuukaudessa, mutta jos ei jotain kylpylää omista niin väitän että ihan totaalisen turhaa haaskaamista. Ihan siis saa vaikka joku sadevedessä kylpee. En ole itse jaksanut mitään sadevesien talteenottoa tehdä ja istutukset kastellaan vesijohtovedellä. Jos olisi älynnyt porakaivoon työntää paljon pidemmän letkun, olisi tuonkin saanut ilmaiseksi.
Ja yksi älyttömyys on pitää sisällä jotain 25 asteen lämpöjä. Siitä lämpöhelvetistä kun pääsi kerrostalon jälkeen eroon niin tuo n. 21 astetta tuntuu vallan mukavalta, etenkin makuutiloissa. Saisi olla vielä pari astetta alempi jos ei vaimo alkaisi narista.
En siis pidä huonelämpötilaakaan "alhaisena" siksi että se säästää vaan siksi että pystyy nukkumaan ilman että joutuu hikiset lakanat työntämän pesukoneeseen päivittäin.
Ja jos tässä olisi vain itsekäs, niin sitähän suorastaan kannttaisi lobata sähkölämmityksen puolesta. Loppupelistä mulle on aivan se ja sama mitä kukin lämmitysjärjestelmäkseen valitsee, että ei ole mikään elämää suurempi missio puhua minkään lämmitysjärkän puolesta. Mutta niin sitä tuntuu tänne kaikki aina palaavan saman aiheen pariin...
- - - Updated - - -
Uskon kuitenkin että suurempi merkitys on niillä kulutustottumuksilla mitä ei edes osata ajatella (vrt. tämä kusihomma).
Jos tällä nyt edelleen verrataan tuohon mun vanhaan kommenttiin, niin milläs tavalla se vessanveto vaikutti siihen lämpimän veden käyttöön? Vai meinaatko että olen joku saatanallinen saituri joka ei anna vessaa vetää eikä suihkussa käydä. Voin sanoa että mettään meni ja hiton pahasti.
EDIT: Ja todellakin kulutustottumuksilla on merkitys, mutta merkitys on myös sillä onko itselleen rehellinen, miten torppa on rakennettu ja miten vehkeet on säädetty ja osaako niitä edes käyttää. Enkä tällä viittaa kehenkään täällä vaan ihan yleisesti. Jokainen saa miettiä mikä kohta omassa elämässä vaikuttaa ja lopulta sitä on tilivelvollinen korkeintaan itselleen.