Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pistin eilen väärään ketjuun nuot jutut, pitää poistaa tuo tuolta joskus, nyt ei jostain syystä tämä kone suostunut tekemään mitään...
No tähän vielä sama juttu:
Ehdinpäs sittenkin näpytellä heti tuoreeltaan marraskuun kulutuslukemat:
http://rakennusprojekti.fi/?p=1942
Sähköä meni 859 kwh ja vettä 5 m3. Lämpöpumpun käyntitunneista ja muutenkin tarkempaa sepustusta blogissa.
Pitää sähkärin kanssa puhua että laitetaan oma kulutusmittaus tuohon pumppuun niin saa 100% varmaa faktaa siitä.
39 h käyttöveden lämmitykseen tuntuu vähän kovalta 5 kuution lämmittämistä varten. Mulla lämmintä käyttövettä tehtiin 47 h, mutta vettä kului yli tuplat Timban käyttöveden kulutukseen verrattuna. Oliko sulla Timba kuinka korkea käyttöveden lämpötila? Meillä kun ei mene kylmää vettä kuin koneille ja kuppiin juotavaksi. Veikkaan että pesukone / astianpesukonekkaan ei niin paljoa vettä imaise.
Mitähän tuo nyt oli, 50-55 astetta muistaakseni se säätö. Eli tuossa välissä pitää varaajassa veden lämmöt.
Meillä vaan taitaa olla niin, että suurin osa on tuota lämmintä. Pesukoneet on uusia, ne ei vie juuri mitään. WC pytyt ei myöskään. Eli se on sitä suihkuvettä suurin osa.
Mutta jos tuohon asetuksilla pystyy vaikuttamaan, niin toki otan vinkkejä vastaan.
Tässä päiväkohtaisia keskiarvoja muutaman kuukauden ajalta vedenkulutuksessa (litraa per päivä, 4 henkeä):
279
204
300
238
318
333
Sähkökattilan (lattialämmitys + lämmin vesi) kulutusta, jälleen päiväkohtaisia keskiarvoja kWh/päivä:
13
29
41
49
50
Muuta sähköä:
19
21
25
29
21
Sähkönkulutus kokonaisuudessaan kWh/päivä:
27
32
49
66
78
71
Mites koko kuukauden sähkönkulutus? esim. viime kuu?
Laskin kuukausikulutuksen ton kokonaiskulutuksen keskiarvon mukaan. Vähän yli 1600 kwh tuli. Osuiko lähelle viime kuun kulutusta? No ei varmaan mennyt viime kuussa noin paljon. Noi 7-kympit varmaan joulukuulta.
Toi on vähän hankala kun otan noita lukemia ylös miten sattuu. Pitäs väsätä joku megalomaaninen excel-kaava joka näpräisi tuon kk-tasolle erikseen jokaiselle kalenterikuukaudelle.
Tai sitten jos tänne periferiaan saisi joskus etäluettavat mittarit....
Sitäpä juuri ihmettelenkin. Lämmintä vettä se on meilläkin suurin osa.
Paljonko sulla on lämpötilarajat varaajalla?
Kyllä se suurinpiirtein toi sama 50 - 55 on. Eihän se rahallisesti paljoa vaikuta, mutta itse ainakin seuraan näitä lukuja senkin takia että ne kyllä "kielivät" jos järjestelmässä on esim. jotain vikaa / vika on tulossa. En nyt tarkoita että noin uudessa järjestelmässä olisi vikaa, mutta säädöissä voi jotain hämminkiä ollakin.
Mikä sulla on se suurin lämpötila millä pumppu työntää lämmintä varaajalle? Pitää katsoa, että onko itsellä tuossa turhan alhainen luku, eli tekeekö pumppu vettä siksi liian kauan. En muista tuota ulkoa, pitää yrittää muistaa illalla tarkistaa kun pääsee kotiin.
No mulla on vanhempi pumppu, eli säätöjäkin on vähemmän. Viileämmän käyttöveden tekeminen kuullostaisi ihan loogiselta. Toisaalta olen lukenut että esim. 5 asteen muutos tehtävän veden lämpötilassa (ainakaan menoveden puolella) ei aivan hirveasti muuta ottotehoa suuntaan tai toiseen.
Tarkoitin siis sitä säätöä että minkä lämpöstä pumppu maksimissaan työntää varaajaan lämmittääkseen veden. Kaiketi tuohonkin joku optimiarvo on tavoiteveteen verrattuna? Yksi hyvä voisi olla ehkä tuon alarajan tiputtaminen eli ei pitäisi varaaja sitä vettä niin kuumana?
No eiköhän tähänkin taas vinkkejä löydy niin pääsee testaamaan. Hitto kun ei saanut jostain syystä rekattua itteensä tuonna maalämpöfoorumille.
Itse asiassa kävi juuri sama asia mielessä kun olin suihkussa. Meillä menee aika paljon lämmintä käyttövettä, mutta käyttö on ns. tasaista eli niitä koko perheen saunailtoja on aika harvoin ja silloinkin laitan suosista jatkuvan päälle, koska pari kertaa on loppunut. Silloinkin tunti jatkuvaa yleensä riittää. Jos teillä taas käyttö epätasaisempaa, niin "turhaa" lämmittämistä tulee enemmän, varsinkin jos käyttöveden minimilämpötila on liian korkealla (eli se luku koska alottaa lämmittämään uudestaan).
Eikä meilläkään koko perheen saunaillassa tuntia loroteta vettä. Pojille on muoviallas johon laitetaan vesi ja läträävät siinä jos eivät saunassa viihdy. Sitten normaalit pesut ja pois.
Meillä on kuitenkin 360 litran varaaja, eli ei tuosta normi suihkutteluilla vesi lopu. Mietinkin jos tuoho iskisi 45-55 rajoiksi. Testaamalla se selviää, että meinaako vesi loppua jos onnistuu aloittamaan sen isomman suihkuttelun kun tuo vesi on 45 asteista...
Ja varmasti tuolla pumpulta tulevalla lämpimällä vedellä (jolla siis varaajan vesi lämpiää) on merkitys. Ei se pumppu varmasti määräänsä kuumempaa tee, mutta olisiko tuonon joku optimi olemassa? Jos tuo on turhan viileää tavoitelämpöön verrattuna, niin luulisi että vain pidentää tarpeettomasti käyntiaikaa...
No sulla on tuplasti isompi varaaja, mulla 180l eli pumpun oma. Meillä tuo riittää 95%. Uskoisin että teillä riittäisi huomattavasti matalampi lämpötila ja silti lämmin vesi riittäisi. Veikkaan että sulla lämmittelee ihan turhaan vettä, eli lämmintä vettä ei käytetä tarpeeksi suhteessa lämpötilaan ja varaajan kokoon nähden.