Oma talous, vinkkejä, kysymyksiä

Totahan vois itsekin koittaa. Miten saatte noi duunit sovitettua, vaimo on ilmeisesti sitten ilta/yö/viikonloppuduunissa kun sulla on päivätyö?

Me tehdään molemmat jonkinverran vuorotyötä. Vaimon pomo suostui siihen, että se ilmoittaa mun työvuorot aina ajoissa sinne ja ne yrittää sumplia vaimon työvuorot sen mukaan. Ja taas tarvittaessa minä vaihdan vuoroa. Aina löytyy joku työkaveri joka haluaa vuoroa vaihtaa kuhan se ei ole perjantain aamun vaihtamista iltaan. ;)

Onkohan työpaikan pakko suostua tuohon?

Ei tässä millään pahalla:kippis1: .

Käytännössä on. Pitää olla erittäin painava tuotannollinen ja taloudellinen syy jotta ne voi ton evätä. Eli tavallisella duunarilla ei ola hätää siitä etteikö osittaiselle hoitovapaalle pääsisi. Muistaakseni pitää kuitenkin olla 12 kk ollut saman työnantajan palveluksessa, eli ei voi heti ekalla viikolla ilmottaa jäävänsä hoitovapaalle.

Tietty on vähän duunista kiinni miten vuoroja saa sumplittua. Mä en tee työtä millään koneella, joten mulle se on helppoa. Paperitehtaan koneenhoitajalla tuskin paljon vuorot joustaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muuttaako lapset talouden täysin?

Tietenkin jos joutuu vaihtamaan isompaan asuntoon. Siinä voi olla kaukaa viisas jos sellaisia on harkinnassa. Isompi auto(auto ylipäänsä)? Vaippoja kuluu. Toinen joutuu olemaan pois työelämästä. Viimeinen taitaa olla se suurin muutos? Paras tilanne olisi tietenkin jos kumpi tahansa pystyisi elättämään molemmat tarpeen vaatiessa.
 
Simppeli vinkki.

Kantakaa ostokset repussa kotiin jos kauppa on lähellä. Mukavampi kantaa eikä tartte kantaa kotiin miljoonaa muovipussia. Ei niitä roskapusseja kuitenkaan niin paljoa tartte.
 
Joo ja jos enempi on ostoksia niin vanhat lastenrattaat on hyvät ja kaksostenrattaat on vielä paremmat.
 
Mä en ymmärrä sitä, kun jotkut ihmiset tuntuvat kuvittelevan, että halpamerkkien peruselintarvikkeissa on jotain vikaa.
...

Minä kuulun kyllä osittain tähän porukkaan. Omia kokemuksia halpamerkeistä:

-Ehrmannin rahka homeessa silloin tällöin, Valion ei koskaan (ostain silti Ehrmannia.. )
-Lidlistä ostetuissa jauhoissa jauhomatoja (vai miksi niitä nyt kutsutaankaan)
-Saludo-kahvi maistui paskalta (vrt. Juhla Mokka / Presidentti)
-Rainbow-merkkiset Chili-pähkinät eivät maistu millekään
-Halpis-Colat eivät ole samaa kuin Coca-Cola tai edes Pepsi (vaikka näitä todella harvoin tuleekin juotua)
-Myös tuntemattomien (halpa)merkkien leikkeleistä on huonoja kokemuksia
 
Ei niitä roskapusseja kuitenkaan niin paljoa tartte.

Ilman muuta kangaskassit tai reput. Roskapusseja myydään erikseen isoissa rullissa. Tulee paljon halvemmaksi kuin noi kaupan ostoskassit.

Edit: sitä paitsi noilla kaupan ostosmuovikasseilla on taipumus hajota niin että eväät on välillä pitkin katua.
 
Muuttaako lapset talouden täysin?

Tietenkin jos joutuu vaihtamaan isompaan asuntoon. Siinä voi olla kaukaa viisas jos sellaisia on harkinnassa. Isompi auto(auto ylipäänsä)? Vaippoja kuluu. Toinen joutuu olemaan pois työelämästä. Viimeinen taitaa olla se suurin muutos? Paras tilanne olisi tietenkin jos kumpi tahansa pystyisi elättämään molemmat tarpeen vaatiessa.

Jos nuo asunnot ja autot on jo huolehdittu aikaisemmin, ei mitään järisyttäviä muutoksia tule. Pienen vauva vaatteet saa käytönnössä uusina käytettynäkin jos katsoo netistä kirppispalstat ja käy itse kirppareilla. Ja sukulaiset kantaa niitä lahjaksi niin ettei kaikkia ehdi edes pitää päällä. Myös vaunut yms. saa kaikki käytettynä ja jopa uutta vastaavina.

Vaipat ja ruuat menee aikalailla päikseen lapsilisän kanssa, joten siitäkään ei lisäkuluja tule.

Toki jos toinen vanhemmista meinaa vielä äippäloman jälkeen kotiin jäädä, on varmasti isompiakin muutoksia edessä. Mutta taas toisaalta sitä turhaa ravintolassakäyntiä yms. rahanmenoa vähenee ihan luonnostaan, että säästöjä tulee sieltä.

No meidän tapaus on ehkä siitä vähän erilainen kun saatiin tämä homma järjestettyä kuten edellä kerroin, eli meillä jää rahaa enemmän kuussa käteen kun ennen pojan syntymää, tosin tämä ei varmaan ikuisuuksia jatku näin. Mutta kaikenkaikkiaan ihan turha väittää että se lapsi = konkurssi.
 
Roskapusseja myydään erikseen isoissa rullissa. Tulee paljon halvemmaksi kuin noi kaupan ostoskassit.

Noita tuntuu aina kertyvän sen verran kuitenkin, vaikka yrittäisi välttää, ettei tarvitse ostaa roskapusseja.

Mutta taas toisaalta sitä turhaa ravintolassakäyntiä yms. rahanmenoa vähenee ihan luonnostaan, että säästöjä tulee sieltä.

Ei taida olla aina mitään herkkua liikkua kaupungilla lastenvaunujen kanssa. Siihen imetykset ja vaipanvaihdot vielä päälle.
 
Ei taida olla aina mitään herkkua liikkua kaupungilla lastenvaunujen kanssa. Siihen imetykset ja vaipanvaihdot vielä päälle.

Täytyy tietysti muistaa ettei niitä rattaita tarvitse kun muutaman vuoden, kolme tai jotain. Vaipat nyt vaihtaa nopeesti. Imettäminen onkin sitten vähän hankalampi homma :D
 
Ei taida olla aina mitään herkkua liikkua kaupungilla lastenvaunujen kanssa. Siihen imetykset ja vaipanvaihdot vielä päälle.

Mikäs ongelma tossa on? Me ei varmaan olla koskaan liikuttu niinpaljon perheenä kaupungilla kuin viimekesänä vaunujen kanssa. Imetykset onnistuu kun kattoo vähän ennalta paikkoja missä sen voi suorittaa. Aina löytyy esim. kahviloita joissa on joku hiljainen nurkkaus jossa sen voi ilman suurempaa huomiota tehdä. Vaipanvaihto onnistuu lapsenhoitohuoneissa, joita on ainakin isommissa kaupoissa ja kauppakeskuksissa. Ja jos ei halua imettää, ottaa maidon mukaan pulloon, eikä noita vaippojakaan tartte tunnin välein vaihtamassa olla.

Ei meillä tosta mitään ongelmaa ollu. Päinvastoin, niihin vaunuihin kun saa kaiken irtosälän laitettua, niin ei tartte mitää kasseja ja pussukoita käsissään kannella.

EDIT:

Ja kun lapsi kasvaa, ei sitä tartte enää imettää, eikä vaippojakaan vaihtaa koko ajan. Joten helpottuu jo kummasti kun lapsi on vuoden.

Ja menee sitten jo aikalailla pahasti ohi aiheen...
 
Juu ehdottomasti ruokaostokset kannetaan aina repussa ja kangaskasseissa. En voi sietää muovikasseja, ovat niin epäkäytännöllisiä ja epäluotettavia ja sama koskee paperikasseja, paitsi etteivät ne kelpaa edes roskapusseiksi. Ei muovikasseihin tosiaan voi luottaa, hajoavat kumminkin just pahimmalla hetkellä.

Laadukas reppu on muuten yksi, mihin voin pistää vähän reilummin rahaa, eli jotain 70-100€. Toki jos tiedän, että saan hyvän halvemmalla, niin valitsen sen. Reppu on kumminkin niin äärimmäisen tärkeä arkinen käyttöesine mulle, joten voin valita kalliimmankin, jos se on oletettavasti mulle erittäin sopiva. Siihen on voitava luottaa, sekä sen toimivaan suunnitteluun, että kestävyyteen (nojoo, ne liittyvät kyllä toisiinsa).

Tää on justiin säästöjen tärkein pointti: miten saan riittävän hyvän mahdollisimman halvalla? Mikä merkitys ja rahallinen arvo on brändillä ja statuksella?

Mua ei kiinnosta, mitä muut ihmiset ajattelevat minusta sen perusteella, minkä merkkinen kama X tai Y mulla on käytössä. Kunhan ko kampe toimii luotettavasti ja on kohtuuhintainen hankkia ja ylläpitää kilpaileviin tuotteisiin verrattuna, niin mä olen siihen tyytyväinen. Mutta toki jos rahaa on reilummin ja sitä haluaa pistää statukseen ja imagoon, niin siitä vain.

Mitä kännyköihin tulee, niin kalliin luurin voi ymmärtää jollain, joka sellaisen ominaisuuksia tarvitsee myös duunissa, kuten vissiin esim. Mike. Monen moni hankkii kumminkin kalliin haitekluurin egon takia, ei käyttöominaisuuksien takia. Kännyköissä voi todellakin säästääkin, suurin osa ihmisistä ainakin. Jos puhutaan peruskäytöstä, eli suurimmasta osasta ihmisistä, niin uutena noin 50-100€ hintaisissa luureissa on varmasti kaikki tarpeellinen ja vähän ylikin. Emäntä osti aikoinaan fiksusti Nokian 2600:n, olikohan jotain 70€. Akku kestää todella hyvin, on kevyt ja näppärä sekä fiksusti suunniteltu peruskännykkä kaikin puolin. Ainoastaan näppiksestä pystyn edes pikkuisen kitisemään, muuten kyseessä on hinta/suunnittelu/ominaisuudet suhteeltaan huippuluuri.

Tässä keskustelussa tulee mieleen Hulkin kommentit reenivaatteista. Menivät suunnilleen näin: "Todella überhooseereenarit käyvät hakemassa reenipaitansa ja housunsa lähimmästä halpamarketista tai ehkä jopa kirpparilta, eivät sijoita turhaan rahaa kalliisiin ja tietyn merkkisiin reenivaatteisiin.". Eli reenivaatteidenkin suhteen voi säästää aika lailla, jos ei halua maksaa imagosta eli jonkinlaisista heimovaatteista. :D
 
Iivililtä tuli tossa vähän piilossa yksi pointti joka on jäänyt käsittelmättä. Eli osta kerralla riittävän laadukas tuote. Varsinkin sellaisissa kohdissa joita paljon käyttää, eli esim. se Iivilin reppuesimerkki.

Tossakaan turma maksaa jostain hiton merkistä jos se nyt ei itselle ole sitten se tärkein ominaisuus. Mutta sanonta "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja huonoa" pitää hyvin paikkansa. Esim. työkalujen kohdalla kun kerralla ostaa laadukkaat, kestää ne melkein isältä pojalle. Jos taas ostaa halvimmat paskat, on ne rikki ekan käytön jälkeen ja taas palaa rahaa uusiin, puhumattakaan siitä vitutuksen määrästä.

Myös monien vaatteiden kohdalla laatu vähän maksaa, mutta ne sitten kestääkin. Mulla on esim yks kevyttoppa-asu joka on jo reilut 10 vuotta vanha. Ei oo menny käytännössä miksikään. Sain ton lahjaksi kyllä, mutta kallis puku se on silloin ollut. Joku halpa paska ois kestäny varmaan pari talvea korkeintaan.
 
omat tavat

- kerätä kuitit talteen ja katsoa paljon menee viikon tai kuukauden aikana
- käyttää julkista liikennettä jos mahdollista ja kuukausi tai vastaava kortti käyttöön.
- eväät töissä.
- lidl :)
- myydä eteenpäin tavara mitä ei tarvitse.
- kimppakyydit.
- käyttää kauppojen tarjouksia hyväksi.

käyttää järkeä ja harkintakykyä. eli kuten timba79 tossa kirjoitti; laatua kannattaa ostaa.
 
Nuuka ilmoittautuu..:) elelen sellaisella 50 eurolla viikossa, ihan hyvin pärjäilen, kunhan ostan aina halvimpia ruokia, juon lähinnä halvinta viiniä, tai sitten kiljua, onhan se pahaa, on, mutta säästyy pitkä penni, ja halvin viini on 1.5euroa litra. Kiljua siis! Enpä kauheasti osta baareista, vaan hengailen, ja ryyppäykset on lähinnä kotibileosastolla halvalla ja pitkälle. Joskus baareissa käyn, mutta yleensä vedän törkeet pohjat, ettei siellä ees tulisi mieleen juoda. Autolla nyt ajelin suomessa, siihen pitää rahat riittää, piste. Matkailua en juuri harrasta ollenkaan. Ei vaan haluaisi oikeesti köyhäksi alkaa. Se ois kauheaa. Sitten en arvostaisi itseeni ollenkaan.. Pitää siis elellä nuukasti. Yllättävän useana viikkona säästyy budjetista parhaimmillaan 20 euroa, ja menee siis sellanen vitonen/päivä. Vaatteita en ostele koskaan oikeestaan.. En edes pidä shoppailusta.
 
omat tavat

- kerätä kuitit talteen ja katsoa paljon menee viikon tai kuukauden aikana
- käyttää julkista liikennettä jos mahdollista ja kuukausi tai vastaava kortti käyttöön.
- eväät töissä.
- lidl :)
- myydä eteenpäin tavara mitä ei tarvitse.
- kimppakyydit.
- käyttää kauppojen tarjouksia hyväksi.

käyttää järkeä ja harkintakykyä. eli kuten timba79 tossa kirjoitti; laatua kannattaa ostaa.

Tuo boldattu kohta pisti silmään. Tuo nimittäin pitää hyvin paikkansa. Moni jättää tavaraa odottamaan "jos sitä joskus tarttee" periaatteella. Esim. jostain auton cd soittimesta joka jäi käteen kun vaihto uuden, ei saa yhtään mitään enää joskus 5 vuoden päästä. Heti myyntiin vain ja rahat pois. Näitä esimerkkejä on paljon!
 
Inttisiili säästää parturimenoja.

Pitkienkin hiusten latvat osaa tasata lähes jokainen. Pienellä harjoittelulla saisi varmasti revittyä lookiakin aikaiseksi.

Villasukkien parsiminen on hyödyllinen taito. Villasukkia kannattaa käyttää sillä ne kestää vuosia.

Kengistä intin maiharit eivät ole paskimmasta päästä.

Tavarasta luopumisessa olen sen verran solidaarinen, että pistän ne menemään ilmaiseksi lähipiirille.
 
Back
Ylös Bottom