Oma talous, vinkkejä, kysymyksiä

Kalju on paras tukkamuoti. ;) Ja perus parturointeja oppii kyllä ainakin useimmat naiset tekemään hiton hyvin. Mä en oo parturissa käyny vuosiin ja nyt ei tartte käydäkkään kun en pidä edes mitään siiliä. Ainakaan mun hiusten kanssa parturissakäynti on silkkaa rahan haaskaamista kun ei ne ees kasva kunnolla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No itsellä ainakin toi addiktio pepsi maxiin kuluttaa vuodessa suuren summan(ei uskalla laskea), mikä toisaalta on ihan turhaa, kun vois juoda vettä tai jotain landrattavaa mehua. Toinen mistä vois luopua, kokonaan on ed lemon (paitsi viinan kanssa) :)
 
Kalju on paras tukkamuoti. ;) Ja perus parturointeja oppii kyllä ainakin useimmat naiset tekemään hiton hyvin. Mä en oo parturissa käyny vuosiin ja nyt ei tartte käydäkkään kun en pidä edes mitään siiliä. Ainakaan mun hiusten kanssa parturissakäynti on silkkaa rahan haaskaamista kun ei ne ees kasva kunnolla.

haha totta :D viimeks oon käyny parturissa hmm... 2001?

en oo ees viittiny laskea paljon on säästyny... aika moneen kertaan hiustenleikkuukoneen hinta.
 
Sniff daddyn linkistä:
http://www.kalliitkulissit.fi --> http://www.kalliitkulissit.fi/liitteet/tarkkaa_taloutta-suomi.pdf

Esimerkkejä erilaisten perheiden kulutuksesta.

lapseton pariskunta 25-44v. 2000€/kk ilman asumista!

Tai no jos on kohtuu uusi auto, matkustelee, ostaa elektroniikkaa, yms niin ehkä siitä tulee helpostikin noin paljon.

Kehtaako porukka sanoa paljonko menee suunnilleen kuussa fyffeä jyvitettynä koko vuodelle ja millaisesta taloudesta on kyse?

Täällä nuori pariskunta ja ilman asumista ~900€/kk+-200€.

E: Samoin silmään pisti se, että 1-hengen taloudessa menisi ruokaan kuussa ~100€. Aika vähän sanon minä.

Myös se on outoa, että keskimäärin sinkut kuluttaa enemmän kuin tienataa.
 
Sniff daddyn linkistä:
http://www.kalliitkulissit.fi --> http://www.kalliitkulissit.fi/liitteet/tarkkaa_taloutta-suomi.pdf

Esimerkkejä erilaisten perheiden kulutuksesta.

lapseton pariskunta 25-44v. 2000€/kk ilman asumista!

Tai no jos on kohtuu uusi auto, matkustelee, ostaa elektroniikkaa, yms niin ehkä siitä tulee helpostikin noin paljon.

Kehtaako porukka sanoa paljonko menee suunnilleen kuussa fyffeä jyvitettynä koko vuodelle ja millaisesta taloudesta on kyse?

Täällä nuori pariskunta ja ilman asumista ~900€/kk+-200€.

E: Samoin silmään pisti se, että 1-hengen taloudessa menisi ruokaan kuussa ~100€. Aika vähän sanon minä.

Myös se on outoa, että keskimäärin sinkut kuluttaa enemmän kuin tienataa.

Tonni menee kuussa suurinpiirtein ilman lainanlyhennystä (auto ja asunto) sekä vastiketta. Yhteensä menee n. 2000 euroa. Ja meitä on siis kolme henkilöä. Ei se lapsi alun hankintojen jälkeen paljoakaan kuluja tuo. Ruuat ja vaipat ostaa hyvin lapsilisällä, vaatteisiin menee sitten jokunen kymppi.

EDIT: Tässä on toki heittoja, kun maksan esim. auton vakuutukset kerralla, just meni tossa liikennevakuutus 250 euroa maksuun. Mutta ei tuo keskiarvona kokonaisuudessaan paljon tosta 2000 tonnista heitä, varmaan jossain 1900-2200 välissä pyörii jos ei ole mitään isompia hankintoja menossa.
 
jos ei ole mitään isompia hankintoja menossa.

Jäin miettimään, että ei ehkä kuitenkaan pitäisi laskea isompia investointeja mukaan tuohon(ulkomaan matkat, telkkari, tietokone, asunnon/auton remppaaminen, sisustaminen). Noi sotkee summat ihan täysin jos tulee enemmän hankittua.

Eikä noilla pitäiskään olla väliä jos ne tehdään säästöillä eikä osamaksulla tai lainarahalla.

Helpoin tapa rajoittaa turhaa ostelua on olla käymättä ostoskeskuksissa, nettikaupoissa.
 
Tonni menee kuussa suurinpiirtein ilman lainanlyhennystä (auto ja asunto) sekä vastiketta. Yhteensä menee n. 2000 euroa. Ja meitä on siis kolme henkilöä. Ei se lapsi alun hankintojen jälkeen paljoakaan kuluja tuo. Ruuat ja vaipat ostaa hyvin lapsilisällä, vaatteisiin menee sitten jokunen kymppi.

Kyllä se kuluttaa ja paljon, kun ikää tulee.
 
Jäin miettimään, että ei ehkä kuitenkaan pitäisi laskea isompia investointeja mukaan tuohon(ulkomaan matkat, telkkari, tietokone, asunnon/auton remppaaminen, sisustaminen). Noi sotkee summat ihan täysin jos tulee enemmän hankittua.

Eikä noilla pitäiskään olla väliä jos ne tehdään säästöillä eikä osamaksulla tai lainarahalla.

Helpoin tapa rajoittaa turhaa ostelua on olla käymättä ostoskeskuksissa, nettikaupoissa.

Totta. Ja noita kun ei välttämättä ole edes kertaa vuodessa, joten turha noita kovin tarkasti on laskea. Itse tossa mietein lähinnä noita pakollisia juoksevia menoja.

Kyllä se kuluttaa ja paljon, kun ikää tulee.

Tiedossa on. Työkaverin kanssa tossa puhuttiin, että rahaa alkaa kulumaan kun alkaa oleen yläasteiässä. Sitä ennen on kuitenkin aika pieniä ne ostokset jolla saa perustarpeet tyydytettyä. Isommat sitten jo tarttevat sitä käyttörahaa ja kaikki "lelut" eli pojille mopot sun muut nielee vähän eritavalla rahaa kuin 5 vuotiaan polkupyörä.
 
Onneksi olen oppinut vanhemmilta pennin venyttämistä. Ruoka: ostan mieleistä, mutta katson kyllä aina hintaa. Tuotteissa, joilla on minulle merkitystä, panostan laatuun (gripperit :)). Pyörällä sinkutan varmasti vielä pitkään. Lettini leikkaan itse.

Suihkua pitäisi opetella käyttämään säntillisemmin ja säätämään kämpän lämpöjä hiven alaspäin. Astiapesukonetta en käytä, kaikki pesin käsin (rauhoittavaa tiskata). Vaatteita pestään kunnon kasat kerralla, eikä sataa kertaa viikossa. Kirkkoon en kuulu. En harrasta shoppailua, vaatteissa tulee vähän katottua, että näyttää edes vähän ihmiselle. Ennen tyylini oli jotain metsäläisen luokkaa.

Kait sitä jotenni taloudellisesti elää :)
 
E: Samoin silmään pisti se, että 1-hengen taloudessa menisi ruokaan kuussa ~100€. Aika vähän sanon minä.
.

Se on vähän mutta mahdollista. Täällä yksi sellainen opiskelija, jolla menee 100-120e/kk sisältäen kaikki ruokailut :)

Valmistun pari kuukauden päästä putkimieheksi, niin sit alkaa ehkä ruokakulut nousemaan kun on varaa ostaa esim. parempi laatuista lihaa ym. :)
 
Silikonitieto-palstalla oli ihan hyviä vinkkejä siitä, miten voi hankkia rahaa, jos on todella tiukkaa.

Lähde: http://www.silikonitieto.net/

Esimerkkejä:

"Tee inventaario omaisuudestasi. Käy läpi kaikki varastot ja kaapit. Jos löydät jotakin, mitä et enää tarvitse, voit laittaa ilmoituksen esimerkiksi Huuto.Nettiin tai Keltaiseen Pörssiin"

"Joulunalusaikaan kannattaa ottaa yhteyttä suoraan isoihin kauppoihin. Niissä tarvitaan suuri määrä asiakkaiden ostamien joululahjojen pakkaajia sekä muuta työvoimaa. Kesäisin taas tarvitaan marjanpoimijoita, syksyisin sienestäjiä."

"Internetissä on paljon kilpailuja, joihin voi osallistua ilmaiseksi. http://www.nettikilpailut.com "

"Kesäfestareille otetaan aina muutamia pullonkerääjiä. Palkka on tyhjät pullot mitä saa kerättyä, mutta pääsylippuja ei sitten jouda maksamaan."
 
Olen yrittänyt löytää netistä nyt "hanttihommia tarjolla"- ilmoituksia, mutta ei ole tarttunut silmään. Eli semmosia duuneja, mitkä olis tarjolla vähän kuin ympäri vuoden, niitä vois tehdä vain iltaisin ja palkka olisi, vaikkakin pieni, niin varma. Vinkkejä? Olen katsonut työvoimatoimiston, oikotien, monsterin ja aika monen muun "ison sivuston" jutuista, mutta ei ole pätkätöitä siellä pahemmin.
 
Silikonitieto-palstalla oli ihan hyviä vinkkejä siitä, miten voi hankkia rahaa, jos on todella tiukkaa.

Lähde: http://www.silikonitieto.net/

Esimerkkejä:

"Tee inventaario omaisuudestasi. Käy läpi kaikki varastot ja kaapit. Jos löydät jotakin, mitä et enää tarvitse, voit laittaa ilmoituksen esimerkiksi Huuto.Nettiin tai Keltaiseen Pörssiin"

"Joulunalusaikaan kannattaa ottaa yhteyttä suoraan isoihin kauppoihin. Niissä tarvitaan suuri määrä asiakkaiden ostamien joululahjojen pakkaajia sekä muuta työvoimaa. Kesäisin taas tarvitaan marjanpoimijoita, syksyisin sienestäjiä."

"Internetissä on paljon kilpailuja, joihin voi osallistua ilmaiseksi. http://www.nettikilpailut.com "

"Kesäfestareille otetaan aina muutamia pullonkerääjiä. Palkka on tyhjät pullot mitä saa kerättyä, mutta pääsylippuja ei sitten jouda maksamaan."

Heh, vapaata aikaa kun on niin kävin katsomassa, jotkut näistä vinkeistä tuolla on vähintäänkin huvittavia;

"Keksi jokin aihe, josta voit lyödä vetoa ystäviesi kanssa. Käy vaikka salaa kuukauden verran lenkillä ja lyö sitten vetoa, että juokset kolme kilometriä 12 minuutissa. Ystäväsi eivät ehkä aavista uutta hyvää kuntoasi ja suorituskykyäsi. Varmista kuitenkin harjoittelemalla monta kertaa etukäteen, että voitat varmasti." :lol2:

"Muutamat lehdet (Hymy, Seiska ym.) ilmoittavat maksavansa mielenkiintoisista juttuvinkeistä korkeimmillaan tuhansien eurojen palkkioita. Myös kiinnostavista kameroilla ja kamerakännyköillä otetuista valokuvista on mahdollista saada palkkio."

Lääketehtaan koekaniini... ruumiinosien vaihto rahaksi...

Wow

piti oikein katsoa mikä tuo sivusto on miehiään, se on joku kauneusleikkauksiin liittyvä sivusto. Joilla on ehkä liikaa aikaa ja palstatilaa.
 
Kyllä se kuluttaa ja paljon, kun ikää tulee.

Taloudellisesti lapsi on tosiaan vähän kehno sijoitus. Ei niitä voi laittaa enää töihinkään nykyisin. :rolleyes:

Muuten, kuinka vähillä ruokakuluilla selviätte kuukaudessa?

Kalorithan sinänsä ovat halpoja, 1 kg tummaa riisiä maksaa jonkun 1,5 € ja kaksi sellaista riittää koko viikoksi. Rypsiöljy on halpaa. Proteiini on se, mistä ruokaostosten hinnat muodostuvat. Kun pitäisi reilu 200 g saada täyteen päivittäin, niin tuleehan sille vähän hintaa. Olen laskenut, että terveellisesti ja tarkoituksenmukaisesti syöden 7 €/pv riittää sapuskaan, eli n. 220 €/kk. Tuo summa sisältää lisäravinteet.

Jokainen säästetty euro on euro lisää nettotuloihin. Kohtuu tietysti kaikessa, mutta loppujenlopuksi kyse on prioriteeteista. Ääripäät voivat mennä jopa sairauden puolelle, niin että säästämisestä tai silmittömästä kuluttamisesta tulee elämän tarkoitus. Niin kauan kuin omaan taloudenpitoon pystyy suhtautumaan rationaalisesti ja kohtuullisesti, pitäisi asioiden olla hyvällä mallilla.
 
Jostain lehdestä luin, että Suomalaiset käyttävät ruokaan ~20% tuloistaan. Summaa pidettiin suurena. Ei tuo nyt niin pahalta summalta vaikuta.
 
Olen yrittänyt löytää netistä nyt "hanttihommia tarjolla"- ilmoituksia, mutta ei ole tarttunut silmään. Eli semmosia duuneja, mitkä olis tarjolla vähän kuin ympäri vuoden, niitä vois tehdä vain iltaisin ja palkka olisi, vaikkakin pieni, niin varma. Vinkkejä? Olen katsonut työvoimatoimiston, oikotien, monsterin ja aika monen muun "ison sivuston" jutuista, mutta ei ole pätkätöitä siellä pahemmin.

Sama.
 
No itsellä ainakin toi addiktio pepsi maxiin kuluttaa vuodessa suuren summan(ei uskalla laskea), mikä toisaalta on ihan turhaa, kun vois juoda vettä tai jotain landrattavaa mehua. Toinen mistä vois luopua, kokonaan on ed lemon (paitsi viinan kanssa) :)

Tässä asiassa en voisi enempää kompata! Noin pari kuukautta sitten totesin, että itsellä on aika pahemman laatuinen pepsi max addiktio. Jos esim yöllä heräsi ja jääkaapissa ei ollut pepsiä oli heti lähdettävä huoltoasemalla sitä ostamaan. Mutta sitten tein päätöksen, että nyt saa ko. litku jäädä, kun laskin, että vuodessa n. 1000 € menee pepsi maxiin. Kaksi ensimmäistä päivää koski päähän suht mukavasti ja kirjaimellisesti olin masentunut, mutta nopeesti pääsi yli ja nyt jo toista kuukautta kuivilla ja rahalliset säästöt huomaa välittömästi puhumattakaan mitä se on esim ensi kesällä.
 
Jonkinnäköinen säästeliäästi eläminen on meikäläisellekkin osana elämäntapaa ja saan siitä jopa jonkunnäköistä tyydytystä kun tiedän tekeväni hyvää omalle taloudelleni. Omaa taloutta seuraan pitkillä aikaväleillä tehden noin puolen vuoden välein taloudellisen arvion, eli koitan laskea menot ja tulot yhteen ja täten arvioida säästyvän/kuluvan rahan määrän. Jos näiden laskujen jälkeen tulos näyttää pitkälti plussaa, on mukava suunnitella joitain mahdollisia suurempia ostoja tai hankintoja tulevalle ajalle.

Ympäristökriittisyys, jota itsekkin omaan jonkin verran, auttaa myös säästämään rahaa, kunhan homma ei mene liiallisuuksiin. Itse omistan pieniruokaisen auton (~6l/100 km) ja pyrin käyttämään sähköä kohtuudella. Verrattuna esim 8l/100 km kuluttavan autoon 20 000 km vuosittaisella ajolla säästyy vuodessa jo noin 500 e ottamatta huomioon auton mahdollisesti korkeampaa hankintahintaa ja vakuutusmaksuja. Sähkön säästämisestä (kerrostaloasunnossa) ei varmaan 50 e vuodessa enempää hyödy, on se nykyään vielä sen verran halpaa.

Muutamia kommentteja on tullut, siitä kuinka kannattavaa on rahan säästäminen eläkepäiviä varten. Itse säästän myöhemmin tulevia suuria elämänmuutoksia varten. Esimerkkinä vaikka tällähetkellä kerrostalossa vuokralla asuminen tuntuu oikealta ja huolettomalta vaihtoehdolta, niin myöhemmin tulee varmasti halu muuttaa omakotitaloon tms. Tavallaan nyt säästämällä ja tinkimällä kuluttamisesta panostan tulevaan elämänlaatuun, jotta silloin ei tarvitsisi tinkiä taas liikaa.

Viimisenä säästövinkkinä kannattaa jättää liittymättä pakkotoiston VIP-klubiin. Säästyy 12,5 e /vuosi ;)

Bannia odotellessa jatketaan...
 
Back
Ylös Bottom