Oma talous, vinkkejä, kysymyksiä

Kukaan ei pysty sanomaan paljonko sinulla on rahaa rahastossa vuoden päästä. Jos laitat joka kuukausi 50 euroa ja odotettu tuotto on 5% niin sinulla on rahaa näin paljon:

12 kk x 50 euroa = 600 euroa.
Tuotto 5% x 600 euroa = 630 euroa. Eli voittoa tässä 30 euroa.
Jos tuotto on 10% niin vuoden päästä sinulla on 60 euroa voittoa. Perus matikkaa..... ;)

Ei ihan noin perusmatikkaa. Ylläoleva pitää paikkansa, jos tallettaa kerralla 600 euroa ja antaa sen kasvaa korkoa 12 kuukautta. Mutta jos on tarkoitus laittaa rahastoon 50 euroa kuukausittain, niin oikea loppusumma on 5% vuosittaisella tuotolla 613,94 euroa. Vastaavasti 10% tuotto-odotuksella 628,28 euroa. Ero tuntuu pieneltä näin lyhyellä ajanjaksolla, mutta ajan kasvaessa se muuttuu varsin merkittäväksi.

E: mhki, Seligsonin sivuilta löytyi näköjään laskuri minkä avulla voit arvioida tuottoja: http://www.seligson.fi/suomi/sijoitustieto/tyokalut/tuottolaskuri/
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä varmaan kuuluisi tyhmein kysymysten trediin, mutta laitetaan nyt tähän. Eli eikös tuollainen 5% vuosittainen tuotto ole todella mitätön kun otetaan vielä mukaan inflaatio?
Tietenkin toi 5% on jo merkittävä jos rahoja pitää tilille vuosikymmeniä, mutta mitä sillä rahallakaan tekee jos se vaan seisoo tilillä sitä "pahaa päivää varten"...
 
5% vuosittainen tuotto on aika vähän mutta jos vertaa sitä pankin normali tiliin missä tuotto on 0,1% niin aika "huima" tuotto. Eli pankin tilillä ei kannata rahoja pitää. Esim. pankin tuottotili missä korko on noin 3-4% on myös ihan hyvä tohon perus tiliin.

5% vuotuisen tuoton saa ilman riskiä. 10% tuotoissa alkaa riskejä jo olemaan.
 
Jos ennen olin sitä mieltä, että cash rulettaa, niin kyllä korttiraha hakkaa käytännöllisyydessään 100-0. Ainoa huono puoli on se, että saldon seuraaminen ei ole niin helppoa.
 
Ens perjantaina olis muutto omaan kämppään. Kotoa lähden, vinkit ja neuvot on siis tervetulleita! Muutan omistus-asuntoon.

Tässä listaa mitä oon nyt ite miettiny


Aina rahaa tilillä josta lähtee vastike ja lyhennys, ylimääräset ASP tilille säästöön, käyttötilille joku 1-200e puskuri rahasto

Ruuan teen ite, ei eineksiä. Ostan vaan välttämättömät ruuat ja lisäravinteet

Eväät töihin. Aina oon menny eväillä, mutta nyt vaihtuu duunit 2kk ajaks ja ois mahdollisuus lounasruokaan

En osta mitään huonekaluja ainakaan ennen kesää, että oon varmasti saanu talouden pyörimää

Vaatteita pesen täyden koneen


Koska teen muuttoilmotuksen, riittääkö se pelkkä postin ilmotus?

Koska hommaan sähkösopimuksen?

Mitä vakuutuksia tarviin? Koti, palo, lvi? Lisäks mulla on moottoripyörä, joten keskittäminen kannattaa?

Mitä muuta kannattaa/pitää ottaa huomioon?
 
Sen kummemmin muihin kommentoimatta kiireen vuoksi, tuosta ruoka-asiasta työpaikalla; tee kotona safkaa sen verran, että riittää aina seuraavan päivän ruokaan töissä, motti mikroon ja ruokakustannukset nolla työpaikan osalta.
 
5% vuosittainen tuotto on aika vähän mutta jos vertaa sitä pankin normali tiliin missä tuotto on 0,1% niin aika "huima" tuotto. Eli pankin tilillä ei kannata rahoja pitää. Esim. pankin tuottotili missä korko on noin 3-4% on myös ihan hyvä tohon perus tiliin.

5% vuotuisen tuoton saa ilman riskiä. 10% tuotoissa alkaa riskejä jo olemaan.

Vieläköhän nykyäänkin joku uskoo 5%:n riskittömään tuottoon? Muut kuin WinCapitaan sijoittaneet :D
 
Ens perjantaina olis muutto omaan kämppään. Kotoa lähden, vinkit ja neuvot on siis tervetulleita! Muutan omistus-asuntoon.

Tässä listaa mitä oon nyt ite miettiny


Aina rahaa tilillä josta lähtee vastike ja lyhennys, ylimääräset ASP tilille säästöön, käyttötilille joku 1-200e puskuri rahasto

Ruuan teen ite, ei eineksiä. Ostan vaan välttämättömät ruuat ja lisäravinteet

Eväät töihin. Aina oon menny eväillä, mutta nyt vaihtuu duunit 2kk ajaks ja ois mahdollisuus lounasruokaan

En osta mitään huonekaluja ainakaan ennen kesää, että oon varmasti saanu talouden pyörimää

Vaatteita pesen täyden koneen


Koska teen muuttoilmotuksen, riittääkö se pelkkä postin ilmotus?

Koska hommaan sähkösopimuksen?

Mitä vakuutuksia tarviin? Koti, palo, lvi? Lisäks mulla on moottoripyörä, joten keskittäminen kannattaa?

Mitä muuta kannattaa/pitää ottaa huomioon?

Tommonen 200e puskuri käyttötilillä saattaa mennä aika nopeasti... Nimim. kokemusta on :D
Muuten kyllä hyvä idea pitää puskuria.

Ei mitään huonekaluja ennen kesää? Ajattelit ilman huonekaluja elää? Vai onko sulla kaikki välttämätön jo hankittu?

Muuttoilmoitus ja sähkösopimuksen kannattaa tehdä mahd nopeasti. Postin muuttoilmoitus riittää.

Ainakin kotivakuutuksen tarviit. Kotivakuutukseen yleensä sisältyy palo- ja vesivahinkoturvat, ainakin jos oottaa tarpeeksi laajan kotivakuutuksen. Tutustu lainaehtoihin.
Muutaman vakuutuksen keskittämisellä ei vielä alennuksia saada, tosin helpompi hallinoida vakuutuksia kun ovat samasta paikasta. Varmaan kannattaa soitella/kysellä vakuutusyhtiöihin ja kysellä tarjouksia.
 
Joo siis sänky ja tv taso mulla on valmiina. En lattialla nuku :D teenkö muuttoilmotuksen ku oon muuttanu vai ennen muuttoa? Maanantaina soittelen vakuutus ja sähkö tarjoukset.
 
Kyllähän tollanen 2kk puskuri olis hyvä olla vähintään, vältä kaikin keinoin velaks ostoa. Ei ole kauhean mukavaa kun vuosia kestänyt työnkuva muuttuu ja tulot tippuu sadoilla euroilla kuukaudessa. Selvinnyt oisin jos ei olis ollut velkaa liikaa. Asiat on mukavasti silloin kun on katto pään päällä ja syödäkseen saa. Velka lisää stressiä ja kynnystä vaihtaa työpaikkaa ainakin itsellä. Tuntee heti että on kahlittu ikuiseen oravanpyörään.:)
 
Mitä muuta kannattaa/pitää ottaa huomioon?

Käyttötilille n. 500€ puskuri ja säästötilille 1000-2000€ puskuri. Käyttötilin puskuria voi käyttää heräteostoksiin niin ei tule tylsä nuoruus ;)

Ruoka kannattaa tehdä itse ja kiinnittää huomiota kilohintoihin, mutta näissäkin kannattaa olla tarkkana. Esim. broilerin koipireisi vs rintaleike. Kummassa on enemmän syötävää ja kummasta menee aina puolet biojätteeksi?

Eväät töihin on makuasia, itse käyn työpaikkaruokalassa koska se on itselle ns. "sosiaalinen tapahtuma".

Huonekalut kannattaa ostaa heti kun siihen on varaa. Välillä löytyy edullisisestikin ja voihan niitä ostaa käytettyinä.

MP-vakuutus kannattaa kilpailuttaa samalla kun otat sen kotivakuutuksen. Keskittäminen ei aina kannata.

Muista nauttia elämästä, uudessa kodissasi!
 
Kiitoksia kaikille neuvoista! :) ei tää oman talouden pyörittäminen mitää rakettitiedettä kumminkaa taida olla :D
 
Isoisäni on menettänyt ajokuntonsa ja haluaa luovuttaa autonsa minulle. Auton käypä arvo on minimissään noin 12 000 euroa. Miten tämän voisi junailla siten, että minulle tulee mahdollisimman vähän kustannuksia? Ilmeisesti 4000 € on maksimi lahja, jonka saa antaa ja myyntihinnan pitää olla 75 % auton markkinahinnasta, jottei sitä katsota lahjaksi. Neuvoja?
 
Isoisäni on menettänyt ajokuntonsa ja haluaa luovuttaa autonsa minulle. Auton käypä arvo on minimissään noin 12 000 euroa. Miten tämän voisi junailla siten, että minulle tulee mahdollisimman vähän kustannuksia? Ilmeisesti 4000 € on maksimi lahja, jonka saa antaa ja myyntihinnan pitää olla 75 % auton markkinahinnasta, jottei sitä katsota lahjaksi. Neuvoja?

Ajat seuraavat pari vuotta sillä niin että se on vaan sun papan nimissä. Kai sen auton saa omistaa vaikka sillä ei aja? Sitten sen arvo on jo ihan jotain muuta ja vasta sitten siirrätte sen sun nimiin. Auto on siis sinulla lainassa ensin...

Tai sitten teette niin että ostat papalta sen auton ja se lahjoittelee na rahat sulle takaisin noiden verovapaiden lahjojen puitteissa.
 
Isoisäni on menettänyt ajokuntonsa ja haluaa luovuttaa autonsa minulle. Auton käypä arvo on minimissään noin 12 000 euroa. Miten tämän voisi junailla siten, että minulle tulee mahdollisimman vähän kustannuksia? Ilmeisesti 4000 € on maksimi lahja, jonka saa antaa ja myyntihinnan pitää olla 75 % auton markkinahinnasta, jottei sitä katsota lahjaksi. Neuvoja?

Koska auto ei käytännössä koskaa kasvata tai edes säilytä arvoansa käytössä niin en näe mitään järkeä siinä, että sinun tarvitsisi olla auton omistaja. Lisäätte sut vain haltijaksi ja päristelet menemään.
 
Ens perjantaina olis muutto omaan kämppään. Kotoa lähden, vinkit ja neuvot on siis tervetulleita! Muutan omistus-asuntoon.

Tässä listaa mitä oon nyt ite miettiny


Aina rahaa tilillä josta lähtee vastike ja lyhennys, ylimääräset ASP tilille säästöön

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Muutat omistusasuntoon ja maksatu (lainan)lyhennystä, miten voit säästää ASP-tilille? Eikö se ole tarkoitettu ensiasunnon ostoon.

Puskuriksi kannattaa pikkuhiljaa kerätä ainakin kuukauden nettopalkka. Viikon ruuat kannattaa suunnitella etukäteen ja käydä kaupassa ostoslistan kanssa.
 
Back
Ylös Bottom