Oma talous, vinkkejä, kysymyksiä

itellä taas kaikki käteinen on jo menetettyä rahaa ja se tulee tungettua ilman mitään kontrollia ties minne. kerran oli 5e seteli lompakossa yli viikon(tuli ostettua jotain vähemmän tärkeetä kun löysin sen).mun on helpompi maksaa pankkikortilla kun velotukset tulee aina myöhemmin tililtä -> pitää pysyä kärryillä tilin saldosta tai pankki rokottaa.

:D . Vähän sama kuin kauanko pysyy avattu viinapullo kaapissa.

Pointtini oli se, että könttäsumman kulutusta on helpompi seurata kuin koko tilin tilannetta. Sekin siis täysin opittua. Teettekö samalla tavalla kuin vanhempanne? Vai onko siinäkin jotain käänteispsykologiaa eli jos vanhemmat ovat jaksaneet laskea tarkemmin, niin itse ei jaksa.

Voihan sitä joku nostaa aina sen 20€ automaatista jos tarvii rahaa.

Onko hirveän hyvä argumentti se, ettei tarvitsisi niin tehdä? On duunirahatkin tienattu työllä, miksi siis syytää ne minne tahansa. On paljon ihmisiä, jotka eivät ruokakaupassa katso hintaa, koska "ei tarvitse." Kai se on opittua, koska en näe sitä minään vaivana. Eikö peruskoulun matematiikka ole tarkoitettu siihen, että sitä käytetään. Miksi se on sitten niin hankalaa?

Tietysti opiskelijan ja työssäkäyvän rahankäyttö eroaa toisistaan. Minun mielestäni lähinnä siinä, että työssäkäyvä voi hankkia sen LCD:n silloin kun haluaa, opiskelija ei.

Keskustelu on aina tervettä:kippis1: . Varsinkin psykologinen puoli kiinnostaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotain muutaman euron tai kympin säästöjä ei viitsi edes kikkailla jos käy töissä ja:
-Maksaa kirkollisveroa
-Asumiskustannukset on korkeat esim. yhdeltä ihmiseltä yli 500€/kk
-Kuluttaa ruokaan puolet enemmän kuin pienellä harkinnalla kuluttuaisi.
-Käy ravintoloissa dokaamassa.
-Pitää autoa.
-Polttaa tupakkaa.

Jos jostain meinaa säästää, niin se kannattaa omasta mielestäni tehdä niistä isoista toistuvista menoeristä. Toki pienikin säästö kannattaa, mutta jos se on ison vaivan takana niin eipä jaksa.

Tässä tuli kyllä tiukkaa asiaa!

Ja itse yritin peräänkuuluttaa sitä, että elämän ei tartte (eikä mun kohdalla edes saa, joku voi siitäkin nauttia tosin) ollan mitään kurjuuden maksimointia jotta saa turhia menoja karsittua.

Inskalta tuli tossa jo hyvä lista perusmenoista joihin moni ei varmasti edes kiinnitä huomiota. Itsellä tosta listasta on vähän järjettömyyksiin menny oikeastaan vain auton kohdalla. Olisi varmasti enemmän käytetyllä ja paljon halvemmallakin selvinny. Mutta toisaalta, eipä tota tartte sitten seuraavaan 5-8 vuoteen vaihtaa jos ei halua. Meidän kilsoilla ei n. 8 vuoden päästä ole kuin maksimissaan 200.000 mittarissa ja autolla 10 vuotta ikää.
 
Säästäminen ja rahan kasaaminen voi tietenkin olla itsetarkoituskin, mutta eiköhän suurin osa säästä turhan kuluttamisesta käyttääkseen rahat niihin asioihin mitä arvostaa ja mistä nauttii.

Minä olen "arvottanut" menoni:

Panostan

-asumiseen, hankin uuden, isomman asunnon, että lapseni, 2 kpl saivat omat huoneet, itte nukun olkkarissa, koska en halunnut maksaa enempää asumiskustannuksia
-matkustamiseen lasten kanssa, lasten harrastuksiin ja esim. kulttuuriin (lastenteatteri yms tapahtumat)
-lasten eläimet, kissa ja koira, menoerä sekin

Säästän

-ruoka, teen itse paljon, ostan leivän suoraan leipomosta ( siinä säästää kuukaudessa kevyesti n.30€), katson kilohinnat yms.
-vaatteet, omat vaatteeni ostan pääasiassa kirpparilta ( enkä siltikään näytä kassialmalta), lasten vaatteet pääasiassa myöskin, kylläkin heille ostan myös uutta
-elokuvissa käyminen (kotona dvd:ltä vuokrafilmejä 1,5€/pvä!), ulkona syöminen
-auto, pakollinen lasten kanssa, käytän yksin liikkuessani pyörää
-meikit yms naisten hömpötys, ostan halpaa, harvoin ja käytän loppuun
-sisustaminen, kirpparit, osto- ja myyntiliikkeet ja huuto.net
-urheilu, juoksen ja käyn kaupunginsaleilla, en omista noita himoittuja
"brazil"-mitä-lie-merkkejä reenivaatteissa

Kaikki osaa säästää, mutta siinä onkin se sama pointti mitä esim reenaamisessa ja sen body:n rakentamisessa, kaikki se voi tehdä, mutta kaikkia ei huvita.
 
Säästäminen ja rahan kasaaminen voi tietenkin olla itsetarkoituskin, mutta eiköhän suurin osa säästä turhan kuluttamisesta käyttääkseen rahat niihin asioihin mitä arvostaa ja mistä nauttii.

Hyvin sanottu:thumbs: .

Säästäminen on eri asia kuin valintojen tekeminen. Kukaan ei saa penniäkään mukaansa viimeisellä tuomiolla.

Joku arvostaa omaa aikaansa niin paljon, että ottaa sieltä mistä helpoimmalla saa ja hinnasta viis.
 
Tossa muutamia omia tapoja mitä äkkiseltään tulee mieleen.

-Menee julkisilla pummilla.
-Parturi on kallis, leikkaa itse
-Vaatteet tarjoustalosta/robin hoodista tai alemyynnistä, farkut n. 20€, t-paita 5€.
-Viinat ja tupakit pois kokonaan
-Leffat, kirjat, lehdet ja levyostokset pois ja kirjasto/netti tilalle
-Ravintoloissa syöminen ja käyminen kallista, ostaa evästä kaupasta tai pari mäkkärin juustoa 1€/kpl
-Jos käy kahvilla ostaa vaan pelkän kahvin ja juo samalla reilusti vettä niin ei tule heti jano
-Käy ravintoloissa vessassa niin ei mene vessamaksua
-Halpis peruspuhelin ja muutenkin vaatimaton elämäntapa näissä uutuuksissa
-Jos auto on niin tekee huollot itse ja käy autonpesussa harvakseltaan
-Kirkollisvero tulikin jo sanottua
-Asuu vaatimattomasti
-Halvat/ilmaset harrastukset
-Käy Lidl:ssä ruokakaupassa
 
(clip)
Säästän

-ruoka, teen itse paljon, ostan leivän suoraan leipomosta ( siinä säästää kuukaudessa kevyesti n.30€), katson kilohinnat yms.
(clip)

toi on totta. en ees tiennytkään, mutta esimerkiks lapin rieskaa saa jyväskylässä laukaantien varrelta kuulema yhen prismassa myytävän parinsadan gramman (vai paljon se nyt on) pussin hinnalla about kilon verran.

ja ite kun tekee ruoat
1) saa sellaista mitä haluaa, valmisruoissa on aina eniten halvimpia ruoka-aineita ja vähiten kalliimpia (proteiini ym). ite tehty on yleensä huomattavasti terveellisempää.

2) tulee halvemmaks. esim perunat + jauhelihakastike maksaa tehdä ehkä 3 euroa jos käyttää vähän laadukkaampaa jauhelihaa. varsinkin jos on rahasta tiukkaa, oma vaivannäkö on hyvä keino venyttää penniä.
 
Kaikki osaa säästää, mutta siinä onkin se sama pointti mitä esim reenaamisessa ja sen body:n rakentamisessa, kaikki se voi tehdä, mutta kaikkia ei huvita.

Totta. Jotkut haluu elää nyt kun on nuori ja rahoista on kiva nauttia monessa muodossa. Toiset haluavat ihailla tiliotetta vanhuksena vanhainkodissa, kun se siellä kutistuu hoitomenoihin joka tapauksessa :)
 
Jotkut haluu elää nyt kun on nuori ja rahoista on kiva nauttia monessa muodossa. Toiset haluavat ihailla tiliotetta vanhuksena vanhainkodissa, kun se siellä kutistuu hoitomenoihin joka tapauksessa :)

Tästä ei ole kyse vaan siitä, että jos säästää yhdessä asiassa, niin on enemmän varaa panostaa toiseen asiaan.
 
Tästä ei ole kyse vaan siitä, että jos säästää yhdessä asiassa, niin on enemmän varaa panostaa toiseen asiaan.

Entäs, jos missään ei tarvitse nimenomaan säästää ja silti pystyy tekemään kaikkia asioita mitä haluaa ja rahaa jää vielä säästöön? Tottakai kulutustottumukset tuppaavat aina kasvamaan, mutta niinhän myös tulotkin useimmilla.
 
Tästä ei ole kyse vaan siitä, että jos säästää yhdessä asiassa, niin on enemmän varaa panostaa toiseen asiaan.

Kannattaa tietysti satsata siihen mihin haluaa, mutta joskus huvittaa kun joku suht vaatimattomilla tuloillakin tähtää (epärealistisiinkin) unelmiin, jotka supistavat muuta rahan käyttöä kohtuuttomasti.
En tässä nyt viittaa suoraan tähän ketjuun.

No kaikilla on eri arvot ja tavoitteet elämässä. Hyvä niin.
 
Säästöshoppailu. Shoppaillessakin voi säästää. Shoppailu kun on tunnetusti kivaa niin monesti menee koko päivä shoppaillessa kaupungilla (sinnekin siis julkisilla pummilla). Säästää aika paljon kun ei loppujen lopuksi ostakaan mitään. Ihan sama hupi kuin shoppailussa yleensä ja lisäksi jää vielä hyvä fiilis kun ei mennyt yhtään rahaa. Lisäksi on paljon mukavampaa kun ei tarvitse raahailla niitä ostoskasseja ympäriinsä. Ei tietysti välttämättä sovi kaikille :nolo: :)
 
Entäs, jos missään ei tarvitse nimenomaan säästää ja silti pystyy tekemään kaikkia asioita mitä haluaa ja rahaa jää vielä säästöön? Tottakai kulutustottumukset tuppaavat aina kasvamaan, mutta niinhän myös tulotkin useimmilla.

Säästäminen on ilmeisesti hieman ruma sana joten kutsutaan sitä vaikka järkeväksi kuluttamiseksi.

Jos kerran tilanne on noin hyvä, niin sehän tarkoittaa että kyseessä on henkilö jolla on järkevät kulutustottumukset. Vaikka se ulospäin näyttäisi tuolta(eli ei väliä), niin varmasti siellä tehdään niitä "hyviä" valintoja.
 
Säästöshoppailu. Shoppaillessakin voi säästää. Shoppailu kun on tunnetusti kivaa niin monesti menee koko päivä shoppaillessa kaupungilla (sinnekin siis julkisilla pummilla). Säästää aika paljon kun ei loppujen lopuksi ostakaan mitään. Ihan sama hupi kuin shoppailussa yleensä ja lisäksi jää vielä hyvä fiilis kun ei mennyt yhtään rahaa. Lisäksi on paljon mukavampaa kun ei tarvitse raahailla niitä ostoskasseja ympäriinsä. Ei tietysti välttämättä sovi kaikille :nolo: :)

Kannattaa lopettaa pummailu julkisissa, niitä smurffeja on kaikkialla aina, ainakin omalle kohdalle osuu todella usein. Ei tule halvaksi jos reissut rupeaa aina maksamaan sen jonkun 60 euroa sakkomaksua. Tai sitten sulla on hirvittävän hyvä mäihä :D

Minä en oikein ymmärrä "turhaa" säästämistä tai nuukailua. Mielummin teen vaikka enemmän töitä opiskelun ohella. Nytkin olen kamalan tyytyväinen kun sain ostettua tosi mahtavia kuteita, ja lomamatkaa suunnitellessa on mukava syödä läjäpäin tuoreita hedelmiä. Nuo kukatkin ovat oikein sieviä tuossa maljakossa. Toki nyt on juuri hyvä elämäntilanne olla näin "itsekäs", muilla saattaa olla muita prioriteettejä mitkä ottaa huomioon mitä itseltäni uupuu. En näe mitään syytä kieltää itseltäni esim urheilu- tai naistenlehteä jos koko muun päivän on pähkäillyt vaikka gradua tai juossut ympäriinsä ja haluaa hetken vaan istua. Treenaaminenkin on paljon mielekkäämpää kun on hyvät treenikuteet ja hyvät kengät tekee kävelyn paikasta toiseen helpompaa. Ei minulla mitenkään maittavat tulot ole, opintotuella mennään ja tienataan siihen päälle vaan sen verran ettei opintotukia tarvitsisi takaisin maksella. Silti asutaan Hki keskustassa itsekseen eikä tässä nyt mitään hätää ole.
 
Inskalta tuli tossa jo hyvä lista perusmenoista joihin moni ei varmasti edes kiinnitä huomiota. Itsellä tosta listasta on vähän järjettömyyksiin menny oikeastaan vain auton kohdalla. Olisi varmasti enemmän käytetyllä ja paljon halvemmallakin selvinny. Mutta toisaalta, eipä tota tartte sitten seuraavaan 5-8 vuoteen vaihtaa jos ei halua. Meidän kilsoilla ei n. 8 vuoden päästä ole kuin maksimissaan 200.000 mittarissa ja autolla 10 vuotta ikää.

Jep, Inskalla oli kyllä hyvin tiivistetty olennaiset asiat. On muuten ihme juttu tuo auto miten moni muuten kaikessa rahankäytössään niin järkevä ihminen muuttuu kokonaan toiseksi autohankinnassa. Itselläkin uutena ostettu iso diesel vaikka jollain halvalla pikkuautollakin olisi suurimman osan autotarpeestaan pystynyt tyydyttämään ihan mainiosti. Esim. Renaultin twingoa myydään nyt uutena alle 9t€ ja noilla ajaa vaikka 25tkm/v sen reilut 10 vuotta. Ei mitään järkeä maksaa autosta jotain kolminkertasta hintaa. No seuraava kärry on joku käytetty pikkuauto, ehkä :lol2:
 
Kannattaa lopettaa pummailu julkisissa, niitä smurffeja on kaikkialla aina, ainakin omalle kohdalle osuu todella usein. Ei tule halvaksi jos reissut rupeaa aina maksamaan sen jonkun 60 euroa sakkomaksua. Tai sitten sulla on hirvittävän hyvä mäihä :D

Niin kai mulla on ollu sikahyvä mäihä kun ei ole kun kerran tarkastaja sattunut saamaan nalkkiin. Siinä vaiheessa kun tulee pitkänpäälle halvemmaksi ostaa lippu niin rupean tietysti ostamaan ;)
 
Säästäminen ja rahan kasaaminen voi tietenkin olla itsetarkoituskin, mutta eiköhän suurin osa säästä turhan kuluttamisesta käyttääkseen rahat niihin asioihin mitä arvostaa ja mistä nauttii.
Hyvin sanottu!

Aina jaksaa ihmetyttää, miten muuten niin fiksut ihmiset saattavat tosiaan näyttää menettävän osan tai koko järkensä autojen ollessa kyseessä. "Mutku pitäähä sitä ny auto olla!" tai "Joojoo, mitää säälittävää pikkukinneriä ei kukaa tosimies aja!" ja muita vastaavia typeryyksiä on varmaan moni kuullut paljonkin.

Kaikkein omituisin tapaus on eräs kaveri (jep, muuten todella fiksu ja myös rahan suhteen harkitseva ja hyvätuloinen) osti vain muutaman vuoden ikäisen Passat/Avensis kokoluokan autonsa tilalle samanlaisen tuliterän, mutta isommalla koneella. Käyttötarkoituksena erittäin vähän ajoa, melkein pelkästään se, että pahimmilla keleillä ajaa noin 6km työmatkansa (ajaa useimmiten pyörällä kuntoilumielessä). En vaan ymmärrä. Mihin tarvitsee moinen ihminen autoa yleensäkään, saati sitten isoa ja uutta? Noh, omat rahansa ja asiansa on, en mä sillä, mutta monesti on toi autoasia hänen kohdallaan ihmetyttänyt. Sitten jos on moisen valinnan tehnyt, niin kummalliselta myös kuulostavat kitinät auton korkeista käyttökustannuksista ja autolainan lyhennyksistä.

Näihin pistän keskivertoa enemmän rahaa:
- ruoka
- jos on käyttöesine, jota ehdottomasti tarvitsen ja löydän siitä laadukkaan version, esim. 2006 polkupyörä ja rannekello (ja ei, mulle ei todellakaan kelpaa kännykän kello, tää on mun asenne ja valinta, mulla PITÄÄ olla laadukas rannekello), 2007 uusi kalvopuku entisen 10-v palvelleen ja jo puhkikuluneen (kalvo ei enää pidä vettä) tilalle

Muusta sitten säästelen. Asumiseen haluaisin pistää enemmän rahaa (eli ostaa kunnollisen asunnon itse), mutta se ei vielä käy.
 
Niin kai mulla on ollu sikahyvä mäihä kun ei ole kun kerran tarkastaja sattunut saamaan nalkkiin. Siinä vaiheessa kun tulee pitkänpäälle halvemmaksi ostaa lippu niin rupean tietysti ostamaan ;)

Paitsi, mä olen kuullut jostain pummirahastosta tms. Maksat jonkun könttäsumman, olisko 60 euroa, ja jos smurffi tulee kohdalle, et maksa sakkoja. Tiedä sitten onko tuo vaan jokin urbaanilegenda vai onko tuollaista oikeasti olemassa jossain piilossa :-D
 
Entäs, jos missään ei tarvitse nimenomaan säästää ja silti pystyy tekemään kaikkia asioita mitä haluaa ja rahaa jää vielä säästöön? Tottakai kulutustottumukset tuppaavat aina kasvamaan, mutta niinhän myös tulotkin useimmilla.

Jos tilanne on näin, niin sitten ei tarvitse vinkkejä tästä tredistä :)
 
Jotain muutaman euron tai kympin säästöjä ei viitsi edes kikkailla jos käy töissä ja:
-Maksaa kirkollisveroa
-Asumiskustannukset on korkeat esim. yhdeltä ihmiseltä yli 500€/kk
-Kuluttaa ruokaan puolet enemmän kuin pienellä harkinnalla kuluttuaisi.
-Käy ravintoloissa dokaamassa.
-Pitää autoa.
-Polttaa tupakkaa.

Miksi se säästäminen ei tuolloin kannattaisi, jos oletetaan, että on tiukilla, mutta haluaa tehdä yllämainittuja asioita.

Vai onko näihin rahojen laittaminen sitten enemmän väärin kuin johonkin muuhun? Sitäkö tässä haetaan. Eikö se ole juurikin jokaisen tarpeista riippuvaista.
 
Jos tilanne on näin, niin sitten ei tarvitse vinkkejä tästä tredistä :)

Sitten täytyy antaa vinkkejä tähän ketjuun:D .

Kirkollisverosta luopuminen on harkinnassa. Se on varmaan enemmän kuin liiton jäsenmaksu ja kummastakohan on enemmän iloa?

Ei autoa, ei edes mopoa.

Edullinen vaikkei paska kämppä. Hoitovastikkeen olisi hyvä olla <2€/m2.

En käy baareissa ja harvemmin ulkona syömässä. Röökiäkään ei mene ja kaljaakin ehkä mäyräkoira vuodessa.

Mitä olen höpötellyt, niin jotkut sinkkuäijät eivät tee IKINÄ (lämmintä)ruokaa himassa. Moniko uskaltaa tunnustaa.
 
Back
Ylös Bottom