Entäs, jos missään ei tarvitse nimenomaan säästää ja silti pystyy tekemään kaikkia asioita mitä haluaa ja rahaa jää vielä säästöön? Tottakai kulutustottumukset tuppaavat aina kasvamaan, mutta niinhän myös tulotkin useimmilla.
Jos tulot on normaaleja palkkatuloja, ne saa kuitenkin kasvaa aikalailla kovasti verrattuna kulutuksen kasvuun jos meinaa homman pitää tasapainossa. Tästä kiitos verotuksen.
Ja toisekseen, kaikki ei varmasti halua jotain stressihommaa ja pitkiä päiviä pelkästään sen isomman palkan takia. Tiedän ettei KAIKISSA hommissa näin ole, mutta aika isossa osassa kuitenkin. Harvalla se palkka kasvaa työhtehtävien pysyessä yhtä helppoina tai jopa helpottuen.
Eli pitäisi osa tuloistaan sijoittaa tuottavan omaisuuden kartuttamiseen, näin ei tarvitsisi lisäillä sitä palkkatyön määrää jotta saisi tulojaan pikkuhiljaa ylöspäin. Tän takia mä ennemmin säästän ja olen ostamatta jotain turhaa kuin kulutan kaiken ja yritän tehdä koko ajan enemmä ja enemmän duunia jotta homma pysyy paketissa. Ei vain sovi mulle.
Ja voin vakuuttaa ettei meidänkään perhe missään kurjuudessa elä, vaikka jokaisesta tilistä säästetäänkin. Sitä vaan voi olla ilman niin montaa turhaa asiaa eikä sitä edes missään oikeasti huomaa.
Esim. ihan perus kännykällä pärjää, mihin helvettiin kukaan tavallinen tallaaja tarttee jotain 700 euron kännykkään kaikenmaailman ominaisuuksilla joita ei ikinä käyt. 150 euron puhelimella ajaa samat hommat. Näitä samoja juttuja on esim. telkkarin, tietokoneen, nettiliittymän yms kohdilla. Monella niiden pitää olla isompia/kalliimpia/parempia kuin kaverilla vaikka halvemmalla hoituu 99,9% se sama tarkoitus.
Omaan egoon taitaa monella sitä rahaa palaa aika iso läjä vuosittain. ;)
EDIT: Ja epäselvyyksien välttämiseksi pieni lisäys. Jokainen arvostaa eri juttuja. Joillekin se kallis puhelin voi olla "se juttu", Iivili kertoi arvostavansa hyvää ja laadukasta rannekelloa. Itse en edes käytä rannekelloa, mutta pistän rahaa esim. DVD elokuviin, joita varmaan aika harvaa tulen moneen kertaan katsomaan. Niitä vain haluan kerätä. Eli jokaisella on jotain tällaisia juttuja ja niitä pitääkin olla. Mutta jos kaikessa pitää olla "sitä parasta mitä rahalla saa" ei ole ihme jos ei se talous ihan tasapainossa etene.