Oma talous, vinkkejä, kysymyksiä

jotkut äijät eivät tee IKINÄ (lämmintä)ruokaa himassa. Moniko uskaltaa tunnustaa.

Mä. Ikinä en lämmitä mitään ruokaa, kypsennän tietysti tarvittessa. Mikroa en edes omista. Ei voi sanoa että perimmäisenä motiivina on pelkkä sähkön säästäminen vaan myös laiskuus. Ja samaa safkaahan se on kylmänäkin syötynä :rolleyes:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi se säästäminen ei tuolloin kannattaisi, jos oletetaan, että on tiukilla, mutta haluaa tehdä yllämainittuja asioita.

Vai onko näihin rahojen laittaminen sitten enemmän väärin kuin johonkin muuhun? Sitäkö tässä haetaan. Eikö se ole juurikin jokaisen tarpeista riippuvaista.


Jätit tuosta minun viestistäni sen olennaisen osan pois. Itse en näe vain järkeä tehdä säästöä pikkuasioissa, jos ne ovat lisäksi työläämpiä kuin isojen menoerien säännöstely, mutta lisäksi niillä ei saavuteta isompaa (eikä edes samaa) säästöä eikä varsinkaan merkittävää eroa päivittäisessä elämässä.
Esim. tuossa aikaisemmin mainitussaa auton hankinnassa voi tehdä isoa säästöä.
Kyllähän säästämisessä voi mennä äärimmäisyyksiin, mutta hain tuolla omalla listalla isoja ja helposti muutettavissa olevia säästöjä jatkuvista menoeristä.
Tietenkin jokainen tekee rahoillaan mitä haluaa.
 
Mitä olen höpötellyt, niin jotkut sinkkuäijät eivät tee IKINÄ (lämmintä)ruokaa himassa. Moniko uskaltaa tunnustaa.

Heh...sinkkuaikaan oli ihan tuttua puuhaa. Töissä oli aina lämmin ruoka, niin ihan hyvin sitä kotona leivällä pärjäsi. Eikä tarvinnut astianpesukonettakaan. Viikon selvisi aina yhdellä leipälautasella ja yhdellä vesilasilla, jonka huuhtoi jokaisen käytön jälkeen. Viikonloppuisin sitten meni jonnekin kylään tai kävi mäkkärissä.

Keittiö muuten pysyi paljon siistimpänä, kuin nykyään. Eihän se likaannu, jos sitä ei käytä.
 
Minä en oikein ymmärrä "turhaa" säästämistä tai nuukailua. Mielummin teen vaikka enemmän töitä opiskelun ohella. Nytkin olen kamalan tyytyväinen kun sain ostettua tosi mahtavia kuteita, ja lomamatkaa suunnitellessa on mukava syödä läjäpäin tuoreita hedelmiä. Nuo kukatkin ovat oikein sieviä tuossa maljakossa. Toki nyt on juuri hyvä elämäntilanne olla näin "itsekäs", muilla saattaa olla muita prioriteettejä mitkä ottaa huomioon mitä itseltäni uupuu. En näe mitään syytä kieltää itseltäni esim urheilu- tai naistenlehteä jos koko muun päivän on pähkäillyt vaikka gradua tai juossut ympäriinsä ja haluaa hetken vaan istua. Treenaaminenkin on paljon mielekkäämpää kun on hyvät treenikuteet ja hyvät kengät tekee kävelyn paikasta toiseen helpompaa. Ei minulla mitenkään maittavat tulot ole, opintotuella mennään ja tienataan siihen päälle vaan sen verran ettei opintotukia tarvitsisi takaisin maksella. Silti asutaan Hki keskustassa itsekseen eikä tässä nyt mitään hätää ole.

Pointti meni nyt sulta hukkaan. Näissä vinkeissä ei ole kyse nuukailusta vaan
siitä miten saa rahat riittämään kaikkeen siihen mitä tarvitsee/haluaa. Sulla on sitten budjetti hyvässä kunnossa ja kohdennat rahan menot niihin asioihin mistä nautit.
Minun palkka on X €/kk. Koska minulla on 2 lasta ja eläimet, en voi vaan aina korvata rahan puutetta tekemällä lisää töitä. Silloin täytyy priorisoida asioita.
Olen kyllä työn teolla ( 3työpaikkaa yhtäaikaa, max 50h/vko työtunteja, hoidin lapsetkin vieressä) päässyt tähän pisteeseen. NYT minulla on asiat jo aika hyvin, kun ei enää tarvii myydä työnantajille kaikkea vapaa-aikaani vaan voin "tuhlata" sen lapsiin ja itseeni.
Minä en nuukaile. Käytän vaan (aika vähäiset) rahani tehokkaasti niihin asiohin mitä arvostan.
Viisaammat, mikä se on kauppatieteiden termi...hyöty....jotain, mikä kuvaa sitä pistettä mitä kuluttaja on valmis maksamaan maximissaan tuotteesta saamaa hyötyä vastaan...se pistehän vaihtelee kuluttajalta toiselle...
jada jada jada....
 
Kannattaa lopettaa pummailu julkisissa, niitä smurffeja on kaikkialla aina, ainakin omalle kohdalle osuu todella usein. Ei tule halvaksi jos reissut rupeaa aina maksamaan sen jonkun 60 euroa sakkomaksua. Tai sitten sulla on hirvittävän hyvä mäihä :D

Se on muuten 80 euroa nykyään se sakko. Kuvittelevat pelottelevansa ihmiset ostamaan lipun (itse ostan kyllä muutenkin, opiskelija-alella ei ole kallis).

Turhaa nuukailua en minäkään tajua, en suostuisi syömään pelkkää ketsuppia ja makaronia että tili näyttää hyvältä. Toisaalta valitsen sijoittaa melko paljon rahaa levyihin ja lankaan, joten luovun sitten jostain muusta. Todennäköisesti sitten, kun rahaa on enemmän, teen valintoja toisin.
 
Entäs, jos missään ei tarvitse nimenomaan säästää ja silti pystyy tekemään kaikkia asioita mitä haluaa ja rahaa jää vielä säästöön? Tottakai kulutustottumukset tuppaavat aina kasvamaan, mutta niinhän myös tulotkin useimmilla.

Jos tulot on normaaleja palkkatuloja, ne saa kuitenkin kasvaa aikalailla kovasti verrattuna kulutuksen kasvuun jos meinaa homman pitää tasapainossa. Tästä kiitos verotuksen.

Ja toisekseen, kaikki ei varmasti halua jotain stressihommaa ja pitkiä päiviä pelkästään sen isomman palkan takia. Tiedän ettei KAIKISSA hommissa näin ole, mutta aika isossa osassa kuitenkin. Harvalla se palkka kasvaa työhtehtävien pysyessä yhtä helppoina tai jopa helpottuen.

Eli pitäisi osa tuloistaan sijoittaa tuottavan omaisuuden kartuttamiseen, näin ei tarvitsisi lisäillä sitä palkkatyön määrää jotta saisi tulojaan pikkuhiljaa ylöspäin. Tän takia mä ennemmin säästän ja olen ostamatta jotain turhaa kuin kulutan kaiken ja yritän tehdä koko ajan enemmä ja enemmän duunia jotta homma pysyy paketissa. Ei vain sovi mulle.

Ja voin vakuuttaa ettei meidänkään perhe missään kurjuudessa elä, vaikka jokaisesta tilistä säästetäänkin. Sitä vaan voi olla ilman niin montaa turhaa asiaa eikä sitä edes missään oikeasti huomaa.

Esim. ihan perus kännykällä pärjää, mihin helvettiin kukaan tavallinen tallaaja tarttee jotain 700 euron kännykkään kaikenmaailman ominaisuuksilla joita ei ikinä käyt. 150 euron puhelimella ajaa samat hommat. Näitä samoja juttuja on esim. telkkarin, tietokoneen, nettiliittymän yms kohdilla. Monella niiden pitää olla isompia/kalliimpia/parempia kuin kaverilla vaikka halvemmalla hoituu 99,9% se sama tarkoitus.

Omaan egoon taitaa monella sitä rahaa palaa aika iso läjä vuosittain. ;)

EDIT: Ja epäselvyyksien välttämiseksi pieni lisäys. Jokainen arvostaa eri juttuja. Joillekin se kallis puhelin voi olla "se juttu", Iivili kertoi arvostavansa hyvää ja laadukasta rannekelloa. Itse en edes käytä rannekelloa, mutta pistän rahaa esim. DVD elokuviin, joita varmaan aika harvaa tulen moneen kertaan katsomaan. Niitä vain haluan kerätä. Eli jokaisella on jotain tällaisia juttuja ja niitä pitääkin olla. Mutta jos kaikessa pitää olla "sitä parasta mitä rahalla saa" ei ole ihme jos ei se talous ihan tasapainossa etene.
 
Yksi hiton hyvä tapa on pistää KAIKKI tulot ja menot ylös.

Jep. Jossain vaiheessa mulla oli tapana budjetoida kulut jo etukäteen: nostin tietyn summan käteistä aina kuun alussa, jonka piti riittää ruokaan, päivittäistavaroihin ja hillittyyn rillutteluun. Tilille jäävistä rahoista siirsin tietyn summan säästötilille, ja käyttötilille jätin sen verran, että saa vuokran ja odotettavissa olevat laskut maksettua.

Tällä hetkellä tuloni ovat niin minimaaliset, että budjetoinnista ei ole mitään hyötyä, koska kaikki menee joka tapauksessa sentilleen vuokraan, ruokaan, lääkkeisiin ja laskuihin. Edes kalsarikänneihin ei ole varaa, mutta ei se haittaa - päinvastoin. Tällä iällä kun ryyppämisen jälkeen on veto poissa aina kolme neljä päivää (serotoniinitasot matalalla) eikä huvita edes painoja nostella. Toisin kuin nyt. :)

Jos tulot on normaaleja palkkatuloja, ne saa kuitenkin kasvaa aikalailla kovasti verrattuna kulutuksen kasvuun jos meinaa homman pitää tasapainossa. Tästä kiitos verotuksen.

Toisaalta verotuksella kustannetaan erilaisia yhteiskunnan palveluja, jotka verotulojen puuttuessa pitäisi maksaa sitten omasta pussista (jolloin rahaa uppoaisi "jenkkityyliin" erilaisiin sikakalliisiin vakuutuksiin).
 
50€ puhelin riittää. Tärkeintä on, että sillä voi soittaa ja siinä on mahdolisuus kaiutin puheluun. Kerran kun on kokeillut soittaa ettei tarvitse pitää puhelinta korvalla, niin ei siitä luksuksesta ihan heti haluisi luopua. Onneksi tämä taitaa olla nykyään jo 1110:ssä.

Lisäksi peruspuhelimissa yleensä kestää kauemmin akku ja ehkä mahdollisesti ovat muutenkin kestävempiä.

Mistä ei kannata tinkiä? Hammastahna, hammasharja. Perus pepsodentilla minulla alkaa hampaat vihlomaan viikossa. Harjaakin kannattaa vaihtaa parin kuukauden välein.

Jos hanasta tulee hyvää vettä, niin kannattaa juoda sitä eikä pilata sitä jollain mehulla.

Jep. Jossain vaiheessa mulla oli tapana budjetoida kulut jo etukäteen: nostin tietyn summan käteistä aina kuun alussa, jonka piti riittää ruokaan, päivittäistavaroihin ja hillittyyn rillutteluun. Tilille jäävistä rahoista siirsin tietyn summan säästötilille, ja käyttötilille jätin sen verran, että saa vuokran ja odotettavissa olevat laskut maksettua.

Ainakin tälläiselle käytännönläheiselle perusinssille toimii tuo sama tyyli. Käteinen on paljon konkreettisempaa.

Yksi vielä on se, että maksaa laskut heti jos on varaa. Kaikki mahdolliset vuokrat/vastikkeet/laskut heti tilipäivänä maksuun(tai aikaisemmin jos on varaa). Se helpottaa loppukuun suunnittelua, kun tietää paljonko jää laskujen jälkeen jäljelle.
 
Jätit tuosta minun viestistäni sen olennaisen osan pois. Itse en näe vain järkeä tehdä säästöä pikkuasioissa, jos ne ovat lisäksi työläämpiä kuin isojen menoerien säännöstely, mutta lisäksi niillä ei saavuteta isompaa (eikä edes samaa) säästöä eikä varsinkaan merkittävää eroa päivittäisessä elämässä.
Esim. tuossa aikaisemmin mainitussaa auton hankinnassa voi tehdä isoa säästöä.
Kyllähän säästämisessä voi mennä äärimmäisyyksiin, mutta hain tuolla omalla listalla isoja ja helposti muutettavissa olevia säästöjä jatkuvista menoeristä.
Tietenkin jokainen tekee rahoillaan mitä haluaa.

Lista vain herätti kummeksuntaa, kun itse teen juurikin suurinta osaa noista.
Tuntui vain kuin ne olisi tuon listan mukaan jotain turhia menoja.
Laitan kuitenkin ison summan rahaa syrjään joka kuukausi.
 
Toisaalta verotuksella kustannetaan erilaisia yhteiskunnan palveluja, jotka verotulojen puuttuessa pitäisi maksaa sitten omasta pussista (jolloin rahaa uppoaisi "jenkkityyliin" erilaisiin sikakalliisiin vakuutuksiin).

En mä tähän ottanutkaan kantaa. Vaan siihen kannattaako omasta selkärangasta ihan kovin paljon repiä lisäeuroja joista aina isompi ja isompi osa menee valtiolle. Jos saat 100 euroa lisää palkankorotusta, ei se todellakaan tarkoita 100 euroa lisää kulutukseen, eikä edes sitä osaa lisää kulutukseen mikä tällä hetkellä menee veroihin, vaan pienempää kun kokonaisveroprosenttisi nousee.

Eli kannattaa pyrkiä säästään niissä veroissakin. ;)
 
Juu, huomasin itsekin käsittäneeni pointtisi väärin. Veroprogressio toki "syö" osansa.

Mutta toimii sitten mukavasti toisinpäin. Jäin tässä n. kk sitten osittaiselle hoitovapaalle, eli työtunnit 40-->30. Mutta eipäs tipukkaan netto neljänneksellä kun veroprossa laski 5% yksikköä alaspäin. Ja tän päälle saa KELAsta kodinhoidontuet kun ei poikaa tartte viedä hoitoon.

Eli lopputulos on että mä pääsen vähemmällä kun ei ole kuin 6 tunnin päivän, tili putos, mutta KELAsta saa n. 2 x sen mitä mun tili tipahti ja säästetään vielä se melkein 200 euron hoitomaksu.
 
Mutta toimii sitten mukavasti toisinpäin. Jäin tässä n. kk sitten osittaiselle hoitovapaalle, eli työtunnit 40-->30. Mutta eipäs tipukkaan netto neljänneksellä kun veroprossa laski 5% yksikköä alaspäin. Ja tän päälle saa KELAsta kodinhoidontuet kun ei poikaa tartte viedä hoitoon.

Eli lopputulos on että mä pääsen vähemmällä kun ei ole kuin 6 tunnin päivän, tili putos, mutta KELAsta saa n. 2 x sen mitä mun tili tipahti ja säästetään vielä se melkein 200 euron hoitomaksu.

:offtopic:
En kyllä ollenkaan tajua nyt tätä sun juttua :eek: . Oliko viikottainen hoitotarve aiemmin siis vain tuon 10 tuntia kun ei enää tarvitse viedä ollenkaan hoitoon?
 
Vaimo on osa-aikaisessa työsuhteessa. Kun minä jäin osittaiselle hoitovapaalle, pystyi vaimo meneen töihinniin että me hoidetaan poika kotona. Jos minä tekisin normaalia päivää ja jos vaimo olisi jäänyt kotiin, oltaisiin silti saatu hoitoraha, mutta ei vaimon palkkaa. Jos en ois lyhentäny työpäivääni ja vaimo ois menny töihin, ei oltaisi saatu hoitorahaa vaan oltaisi jouduttu maksamaan hoitomaksu päiväkotiin.

Vieläkö epäselvää?

EDIT: Selvennetään vielä vähän: Sovitaan että mun palkka on 1000 euroa ja hoitovapaalla se on 800 euroa (kun verot on huomioitu) KELA maksaa 350 euroa ja vaimo saa palkkaa 600 euroa. (luvut on siis keksittyjä)

Tapaus yksi: Vaimo kotona, minä normaalisti töissä: Saadaan mun palkka ja KELAsta tuo kodinhoidontuki. Eli mun palkka 1000 euroa + KELAsta 350 euroa = 1350 euroa.

Tapaus kaksi: Vaimo töissä, minä töissä, poika tarhassa: Minun palkka 1000 euroa, vaimon palkka 600 euroa ja tarhamaksu -200 euroa = 1400 euroa.

Tapaus kolme (eli tämä mikä meillä nyt on päällä) Vaimo töissä, minä osittaisella hoitovapaappa, poika hoidetaan kotona: Minun palkka hoitovapaalla 800 euroa, vaimon palkka 600 euroa ja kela maksaa 350 euroa = 1750 euroa käteen.

Toki tulot vaikuttaa noihin kovaruksiin, eikä tossa olla niitä huomioitu. Mutta pointti on se että saadaan eniten rahaa käteen tällä järjestelyllä ja saadaan vielä hoitaa poikamme kotona. Mielestäni ihan järkevää talouden suunnittelua ja tähän ketjuun sopivaa aihetta vaikkei kaikki tästä pystykkään hyödyntään.

EDIT2: oishan tossa tietty ollu joku mahdollisuus osittaiseen päivähoitoonkin pojalla. Mutta eipä siitä kovin kummosta hyvitystä maksuun saa, että montaa kymppiä se kikkailu ei ois tota kakkostapausta muuttanu.
 
Lista vain herätti kummeksuntaa, kun itse teen juurikin suurinta osaa noista.
Tuntui vain kuin ne olisi tuon listan mukaan jotain turhia menoja.
Laitan kuitenkin ison summan rahaa syrjään joka kuukausi.

Juu, tarkoitin juuri että noita menoja juneilemalla on helppo säästää suht paljon kuukausitasolla, jos menot == tulot.
Jos rahaa jää noiden menojen jälkeen siltikin paljon säästöön, niin sittenhän asiaa ei tarvitse miettiä. Ja tuskin tarvitsee jokaista euroa miettiä tarkkaan :)
 
Vieläkö epäselvää?

Totahan vois itsekin koittaa. Miten saatte noi duunit sovitettua, vaimo on ilmeisesti sitten ilta/yö/viikonloppuduunissa kun sulla on päivätyö?

Edit: Toihan on ihan järkevää taloudellisesti kuten nuo sun laskelmasi osoittaa. Ja kun säästöistä tässä oli puhe niin säästäähän tossa vielä tuon päivähoitomaksun :)
 
Onkohan työpaikan pakko suostua tuohon?

Ei tässä millään pahalla:kippis1: .

Samaan kuuluu sekin, että jos isovanhempia on lähellä, ovat eläkkeellä(muuten pois työelämästä) ja ovat suostuvaisia, niin varmasti löytyy lastenkaitsemisapua sieltäkin.

Jos on mahdollisuuksia niin, itse kannattaa kasvattaa vihanneksia, yms mahdollisuuksien mukaan. Harvalla on enää nykypäivänä mahdollisuutta kesäpossuun, lampaaseen tai kanoihin. Yrttejä ja salaatteja voi kuka tahansa kasvattaa parvekkeella:whip: .
 
Back
Ylös Bottom