Olkapäävaivasta kärsineet...Aaasentoo!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Andy
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
44
Hepskukkuu. Ensin hieman alustusta vaivaani:
Kesäkuussa tein rinta-hauis-treenissä penkin liian tiukoilla pakkotoistoilla (kai, kokematon avustaja). Reenissä ei mitään vikaa, mutta seuraavana päivänä vasen olkapää kipeä. No kipu ei ole loppunut näihin päiviin mennessä. Aluksi jätin työntävät liikkeet pois ja kun vaiva ei hellittänyt, tunsin paremmaksi tehdä työntäviä liikkeitä, tosin aivan minipainoilla (tuntui, että kevyt liike teki olkapäälle vain hyvää, kipu hieman hellitti). Kesäkuusta lähtien olen treenannut olkapään ehdoilla, sen minkä olen pystynyt.

Kipu on erittäin paikallisesti olkapään päällä, siinä pienessä kovassa patissa, josta lääkäritäti tunnisti heti, että AC-nivelessä on jotain hämminikä, kipeä patti on myös selvästi tervettä puolta enemmän koholla. Kävin siis jo elokuussa lekurilla, joka passitti röntgeniin ja ultraääneen -> ei mitään vikaa. Uudestaan rasitusröntgeniin -> ei mitään, olkapäässä ei repeytymiä, ei kalkkeutumia, ei tulehdusta, siis aivan kunnossa, ainakin kuvien ja UÄ:n perusteella. No totuus on jotain ihan v***n muuta. Söin aiemmin omatoimisesti ibuprofeiinikuurin viikon verran, helpotti hieman hetkellisesti. Nyt lääkäri antoi Voltaren- tuleshduskipulääkekuurin, jota olen napostellut viikon päivät ->ei ole auttanut juuri yhtään. Reenitkin jätin kuurin aloitettuani, mutta tuntuu, että olkapää tulee vain kipeämmäksi, v***u pysty pyörän renkaitakaan pumppaamaan.

Olen lukenut aiempia olkapäävaiva-threadeja, mutta en tiedä mitä tekisin. Lääkäri ei sanonut, uskaltaako olkapäätä venytellä (koittanut kyllä, ei tunnu hyvältä), onko olemassa jotain kuntoutusliikkeitä. Täällähän on mainittu, että noissa kuvissa ei tapaakaan näkyä mitään, lääkäri sanoi, että ainakin UÄ paljastaa revähdymät ja tulehduksetkin näkyy nestekertymästä, joita minulla ei siis muka ollut. Joten onko täällä vielä samasta vaivasta kärsineitä? Millä sinä sait olkapääsi AC-nivelen kuntoon , vai saitko? oon alkanut jo miettimään luovutusta koko harrastuksesta, nyyh. Lekuri sanoi, että seuraavaksi lyödään kortisonipiikkiä, mutta broidilla ne ovat ainakin vain lykänneet hänen olkapäävaivansa parantumista, pelottaa... olen niin yksin, snif... Auttakaa Andya mäessä!

Pidät pakkolepoa, niin kauan kuin kipua on yhtään. Kivun lähdettyäkin pidät vähintään 1-2vk lepoa. Sen jälkeen aloitat useamman viikon "kuntoutus treenin".
Voisit käydä vaikka hierojalla tai fysioterapeutilla, jos ei parane (näin itsellä parani).
Minä tyhmä en vain paljon pakkolepoa pitänyt ja sen kyllä muistaa luultavasti loppu iän.

Nämä siis ihan mutu pohjalta.

Kortisoni piikki vois auttaa jos ei muulla lähde. Tiedän monia joilla se on auttanut, kandee se ottaa jos se lekurikin sitä ehdottaa ja vaikka ei ehdottaiskaan niin kannattaa silti. Itselläni kans olkapää juonittelee mutta mulla on sillain että pikkupainot käy aivan sika kipeetä mutta kun lyö rautaa lisää niin kipu lähtee, mulla on ennenkin ollut olka vaivoja ja onneksi ne on aina itestään kadonnut toivottavasti tämäkin.

Pari viikkoa totaalitaukoa. Tänä aikana vedät sen tulehduskipulääkekuurin ja annat vaikkapa 3x15 min. jääpussihoitoa sille kipeällä kohdalle. Jäähoidon jälkeen orudis/feldene geeliä. Näillä sain mun käpälän kuntoon, kiertäjäkalvosimen tulehdusta mulle sanottiin, mutta mitään kuvauksia siihen ei silloin tehty.

Toi on varmaan turhauttavaa. Ja ei edes tulehdusta löytäneet?..Naksuuko ne olkapäät? Itse olin sivussa reeneistä 5 kk molempien olkapäiden takia. Esim. takkia ei pystynyt pukemaan päälle kun jo takaolkapäässä pamahti, auton turvavyötä ei melkein omin avuin edes saanut kiinni ja muutenkin kaikki liikkeet joissa kosketaan oikean puolen kroppaa vasemmalla kädellä esim. vasen käsi oikealle olkapäälle, sattuivat. Voisi melkeimpä sanoa että on puoliksi vammanen jos olkapäät ovat kunnolla kipeät. Ei vain pysty tekemään mitään.

Kokeile pistää siihen icepoweria, käydä lenkillä ja samalla pyöritellä niitä käsiä ja lenkin jälkeen venyttylyä, ja jos ei noilla lähde niin pyydä lääkäriltä kortisonia. Itsellä toimi se että alkoi vain tehdä punttia niillä 2 kilon vaaleanpunaisilla käsipainoilla ja olkapää määräsi tahdin. Ei se ego siitä kärsinyt, päinvastoin, se vain kasvoi kun huomasi että olkapäät alkoivat pelata. Kävin myös fysioterapiassa. Siellä lähinnä sanottiin että mitä liikkeitä saan tehdä ja mitä en.

Nopeaa paranemista :thumbs:

Uimalassa ei taida vapaauinti sujua?Penkissä jarrutusvaihe sattuu?
1/2 vuotta kärsin, ultraääntä ja fysikaalista sain hoidoksi.
Ja siis mulla oli hauiksen pitkän jänteen tulehdus. On kuulemma kovaa penkkaavilla yleinen vaiva.Venyttely kiellettyä kunnes alkaa olemaan kivuton.
V:mäinen vaiva. :curs:

Andy sanoi:
Kipu on erittäin paikallisesti olkapään päällä, siinä pienessä kovassa patissa, josta lääkäritäti tunnisti heti, että AC-nivelessä on jotain hämminikä, kipeä patti on myös selvästi tervettä puolta enemmän koholla!

Mieleen juolahtaa näin kuvausten mukaan (ilman maagista tatsia...) että lääkäritäti haasteli asiaa. AC-nivelessä syy:
AC-nivelen päällä oleva limapussi ärtynyt? => oikein pistetty kortisoni + 2 vko tuleh.nappikuuri + kylmää niin paljon kuin olkapää kestää.

AC-nivelen subluksaatio/"jumiutuminen" => vierailu esim. OMT-sedän /-tädin luona, joka normalisoi nivelen ja ympäryskudosten toiminnan.

Elä usko mitään, kusessa oot! Sun olkapääs ei parane koskaan :D

Kerran kun olkapää rupeaa vaivaamaan niin se vaivaa aina. Ainakaan itse en tunne ketään, jonka olkapää olisi koskaan enään hyväksi tullut. Itsellänikin olkapää ollut kipeä 3v ja 1 leikkaus alla... Lisää tulossa. Keskity vaikka pohkeisiin, on niitäki ihan mukava reenata... Kuulemma.

Fat Abbott sanoi:

Kerran kun olkapää rupeaa vaivaamaan niin se vaivaa aina. Ainakaan itse en tunne ketään, jonka olkapää olisi koskaan enään hyväksi tullut. Itsellänikin olkapää ollut kipeä 3v ja 1 leikkaus alla... Lisää tulossa. Keskity vaikka pohkeisiin, on niitäki ihan mukava reenata... Kuulemma.

No sähän vaikutat mukavalta sälliltä, kiitti "vinkeistä" ja rohkaisusta kuitenkin...

Insect: ei löytäneet mitään, olkapää ei naksu. Joo on älyttömän turhauttavaa, kun n parin millimetrin kipeän kohdan vuoksi joutuu jättää kaikki treenit, kyllä maailma on yllätyksiä täynnä.
Samassa olkapäässä on ollut aiemmin kiertäjäkalvosinongelma, mutta tämä ei siis ole sitä, sun vaiva kuulostaa siltä?

Kimmo2543: aiemmin treenasin kivvun kanssa Coleman-tyyliin eli esim penkissä sellaista nykytystä ilman rintaanlaskua ja ilman loppuojennusta, sillä ne molemmat sattuu. Samoin pec deck. Nyt siis sattuu jo oikeastaan kaikki, mukaan lukien kyykky, sillä siinäkin on olkapäät taakse taivutettuna.

Kipukohtaan sattuu muuten kovasti kun sen suoristan pään yläpuolelle.

Fysio & neutraali: Luulen, että joutuu sen kortisonipiikin tosiaan vielä ottamaan. Kuinka kauan sen ottamisen jälkeen on pidettävä taukoa treenistä? Parantaako se kuinkakin nopeasti? Kortisonipiikki kaiketi auttaa tulehdukseen, mutta mitä jos AC-nivelessä onkin repeytymä, jota puoskarit ei kuvista nähnyt ja sitten luulen kortisonin auttaneen, mutta oikeasti en vain tunne kipua ja koko olkapää sanoo *NAPS* kun sitä sitten rasitan.

Kyllä tämä vaiva on veemäisempi kuin aiemmat olkapääongelmat, silloin pystyi ainakin muita lihasryhmiä treenata, kunhan treenasi varovasti. Pystyisin nytkin joitain liikkeitä ilman treenin aikaista kipua, mutta ei uskalla ettei vaan rasitu liikaa. Ajattelin käydä silti pari kertaa viikossa tekemässä jalkoja+pohkeita, vatsoja sekä selänojennuksia, mitäs sanotte?

Mä ymmärtäisin tällaiset vaivat isoja painoja käyttävillä miehillä...

En oo varma, onko vaan plasebovaikutusta vai oikeesti toimivaa, mutta kun oon nyt glukosamiinia pari kuukautta napsinut, niin olkapää ei oo vaivannut, vaikka painojakin oon liikkeissä samanaikaisesti lisännyt. Tosin dippiä en uskalla vieläkään ottaa kunnolla mukaan reeneihin, sen verta hyvin nuo olkapääkivut on kuitenkin muistissa...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Andy: lääkäri kyllä antaa tarvittavat ohjeet kun pyydät ja sanot että treenaat, pitää siinä muutama päivä olla treenaamatta, piikki vaikuttaa suht nopeesti tai sitte ei välttämättä ollenkaan, yleensä se auttaa. Jos olkapää tulee kuntoon niin muista ruveta tekeen kiertäjäkalvosin liikkeitä joka mahdolliseen suuntaa ne vahvistavat hyvin sitä olkapäätä.

Emmah sanoi:
... glukosamiini...

Nyt heti tietoa tästä aineesta, kitoos. Löytynee luontaisputiikeista? Tänään oli nimittäin käsipäivä, ja vaikka kuinka huolellisesti yritän tehdä dipit, niin aina vähän tuntuu olkapäässä niiden jälkeen. Yksi keino olisi tietysti jättää lisäpainot pois, mutta kun sitten joutuisi lätkyttämään niin pitkiä sarjoja... Tuo kipu ei oikeastaan ole "oikeaa" kipua, vaan pikemminkin rasituksen tunnetta olkapään sisällä (todnäk kiertäjäkalvosimessa), mutta kyllähän tämä vähän tulella leikimistä on, kun muistelee puolentoista vuoden takaisia olkapääkipuja :evil:

Fat Abbott sanoi:

No tässäpä olisi sinulle yksi yksilö.

Olkapääni alkoi joitakin vuosia sitten kipeytymään, vaan kun treenisarjat sai tehtyä, niin eipä tullut hillittyä tahtia.
Jossain vaiheessa...siis kipua kun oli esiintynyt jo pirun pitkään...alkoi kipu häiritä jo treenaamista. Vaan eipä hätää keksin vetää tosipitkät lämmittelyt, jonka seurauksena itse treenisarjoissa ei kipua esiintynyt...mutta ..tana sitten illalla sängyssä ei kylkeä oikein kärsinyt kääntää.

Eipä auttanut kuin jättää penkki rauhaan.
Rupesin tekemään "penkkipunnerrus taljassa" erittäin kevysillä kuormilla n. 20 toistoja....joista viimeinenkin punnerrus oli erittäin helppo ja kevyt....siis siten että vain veren sai alueella kiertämään ilman rasitusta.
Tämä talja oli sikäli erinomainen ko. liikkeen tekemiseen, että liike ei missään vaiheessa tuntunut kipeältä....varovasti nostelin kuormia ylemmäksi tuntemusten mukaan...varoen kuitenkin aiheuttamasta kunnon rasitusta olalle.
Jossain vaiheessa...kun kipu näytti hellittävän aloin taljan rinnalla varovasti vääntämään penkkiä pelkällä tangolla aloittaen..siten taas että ei tuntunut kipua.
60 kg:n kuormaan pysähdyin varsin pitkäksi aikaa tekemään peruskuntotreeniä pitkähköillä toistoilla....
Kun olkapää tuntui jo varsin hyvältä...aloin varovasti lisäilemään tankoon kuormaa.

Lisäksi laiton koko treenifilosfiani uuteen uskoon.
Aiemmin kun treenifilosofiani oli, että jos tulokset ei parane, niin lisätään treeniä.
Nyt aloin koittamaan kuinka vähällä treenillä on mahdollista päästä kehityksessä eteenpäin.

Lopputuloksena onkin, että voimataso lähti nousemaan paremmin kuin ikinä ennen...poislukien aivan alun tulosnousua...ja vanhat max ykköset jäivät sarjapainoiksi varsin nopeasti, vaikka yllä kertomani kuntoutusjakso vei yli vuoden, jolloin aikaisempi voimataso pääsi hiukkasen tippumaan :rolleyes:

Tosin tällä hetkellä toinen olka..siis ei se joka ylempänä kettuili...oirehtii hiukan johtuen turhan pitkästä maksimivoima treenijaksosta....tarvitsisi vain malttaa pitää peruskuntojaksojakin välillä. :rolleyes:

Asiallista tekstiä Piiltä, itsellä oli vielä pari vuotta sitten asenne "sillä se lähtee millä on tullutkin" ja aika perkeleen kipeeksi se olkapää lopulta meni ennenkuin tajusin missä mennään.

Eli vähän samalla tavalla lähti minullakin "kuntoutus" mitä Piillä, mutta selvisin sentään paljon lyhyemmällä aikajaksolla, mutta näistä viisastuu!

joo, kiertäjäkalvosimen tulehdus oli molemmissa olkapäissä ja vielä pitkittynyt sellainen.
Puhuivat jostain tulehduskierteestä, koska on aiemminkin ollut olkapään takaosa kipeä.

Tere Aandii..

Kylläpä kuulosti varsin tutulta kertomuksesi. Itse kärsin vastaavanlaisesta kivusta vuosituhannen alkupuolella kaikkiaan n. 2 vuotta. Kipu vaihteli häiritsevästä harjoituksia estävään. Pahimmat liikkeet olivat niskantakaa punnerrus ja penkkipunnerrus. Pohkeet oli varmaan ainoat mitä pysty treenaa ilman kipua :D
Kaikenlaista tuli yritettyä vaivan voittamiseksi. Harjoittelin pienillä painoilla pitkään, olkapää katsottiin ultralla, sain kortisonipiikin, ei mitään vaikutusta. Kun kivun sai parin viikon levolla ja kevyellä treenillä vähenemään ja vähän paremmaksi, niin yksi hutiloiden tehty esim oven avaus aiheutti tutun vihlaisun ja voila, taas oltiin lähtöruudussa. Omalla kohdallani ei auttanut muu kuin pitkä punttisaliton kuuri, niin ettei kipua enää tuntunut missään normaali toimessa. Tauolla olin n 5-6 kk.

Penkissä aikoinaan vaivan sain kun tein isoilla painoilla ehkä hiukan turhan leveällä otteella. Lämmittely oli myös (yllättäen) jäänyt liian vähäiseksi :wall:
Kipu ei itseasissa ollut kovinkaan huomattava, vaan semmoone nykäys kipeytyen iltaa kohti. Seuraavana aamuna ei sitten takki enää päälle mennyt.

Noh, nyt on sitten harjoiteltu monta vuotta terveen olkapään kanssa. tosin joskus on jotain pikkukipuilua ollut kovan treenin jälkeen. Sitä kantapään kautta oppi lämmittelyn ja puhtaiden liikkeiden tärkeyden.

Itselläni yllättävä apu löytyi niinkin arkipäiväisestä luonnontuotteesta kuin inkivääristä! Tuttava suositteli tätä kaikkiin nivelten tulehdus- ja kiputiloihin sekä hoitavaksi että ennaltaehkäiseväksi lääkkeeksi. Olkapääkivut hävisivät muutaman viikon käytön jälkeen, eivätkä takaisin ole tulleet. Luontaistuotekauppaan tabuja ostamaan mars!

glukosamiini

Ihmisten suhteen ei aineesta mulla enempää tietoa, mutta noilta Tri Tolosen sivuiltahan kai tarvittava löytyy.
Mutta sen vaikutuksista koiriin tiedän kyllä monta tapausta nimenomaan nivelrikkoa EHKÄISEVÄNÄ valmisteena. Lievittää se kipua varsinaisissa kulumissa ja nivelrikossakin joissakin tapauksissa, mutta paras tulos siis ennen kuin vaiva kääntyy sairaudeksi, ennaltaehkäisyyn.
Toinen hyvä apu nivelongelmiin koirilla on eläinlääkkeeksi luokiteltu kartrofeeni, liuos joka pistetään nahan alle. Voitelee niveltä (poistaa siis kitkaa) ja lisää energisyyttä. Ei tarkoitettu ihmiskäyttöön, mutta olen kuullut sitäkin jonkun käyttäneen menestyksellä esim. polvinivelen vaivoihin juostessa. En tietenkään kehota ketään sitä itseensä käyttämään, kunhan vaan kirjoittelen mitä tiedän/olen kuullut...

Suositut

Back
Ylös Bottom