Olkapäävaivasta kärsineet...Aaasentoo!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Andy
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Horemheb sanoi:
Tere Aandii..

Kylläpä kuulosti varsin tutulta kertomuksesi. Itse kärsin vastaavanlaisesta kivusta vuosituhannen alkupuolella kaikkiaan n. 2 vuotta. Kipu vaihteli häiritsevästä harjoituksia estävään. Pahimmat liikkeet olivat niskantakaa punnerrus ja penkkipunnerrus. Pohkeet oli varmaan ainoat mitä pysty treenaa ilman kipua :D
Kaikenlaista tuli yritettyä vaivan voittamiseksi. Harjoittelin pienillä painoilla pitkään, olkapää katsottiin ultralla, sain kortisonipiikin, ei mitään vaikutusta. Kun kivun sai parin viikon levolla ja kevyellä treenillä vähenemään ja vähän paremmaksi, niin yksi hutiloiden tehty esim oven avaus aiheutti tutun vihlaisun ja voila, taas oltiin lähtöruudussa. Omalla kohdallani ei auttanut muu kuin pitkä punttisaliton kuuri, niin ettei kipua enää tuntunut missään normaali toimessa. Tauolla olin n 5-6 kk.

Penkissä aikoinaan vaivan sain kun tein isoilla painoilla ehkä hiukan turhan leveällä otteella. Lämmittely oli myös (yllättäen) jäänyt liian vähäiseksi :wall:
Kipu ei itseasissa ollut kovinkaan huomattava, vaan semmoone nykäys kipeytyen iltaa kohti. Seuraavana aamuna ei sitten takki enää päälle mennyt.

Noh, nyt on sitten harjoiteltu monta vuotta terveen olkapään kanssa. tosin joskus on jotain pikkukipuilua ollut kovan treenin jälkeen. Sitä kantapään kautta oppi lämmittelyn ja puhtaiden liikkeiden tärkeyden.

Hyi helvetti älä pelottele, 2 vuotta.. taukoa 6kk... IIK! Nyt kun oon pitänyt trenauksesta hieman totaalitaukoa, tuntuu olkapää vain kipeämmältä ja nuo Voltaren Rapidit tuntuu olevan ihan leluja, burana lievittää kipua paljon tehokkaammin...

fysio sanoi:
AC-nivelen päällä oleva limapussi ärtynyt? => oikein pistetty kortisoni + 2 vko tuleh.nappikuuri + kylmää niin paljon kuin olkapää kestää.

Te, keille on kortisoonipiikki samaan vaivaan annettu (AC-nivelen kiinnityskohta?), niin mikä ihme on se oikea kohta?? Siinä kipukohdassa ei ole yhtään lihaa, koska se on siis ihan olkapäässä luun päällä se kohta (muutenhan lihaa on tietysti niin perkeleesti ;) ). Hirvittää jo ajatuskin, että se muori törkkää piikin siihen luun ja ruston ja tulehtuneen nivelen kohtaan.

Tuota inkivääriä ja glukosamiinia pitää tosiaan ruveta napostelemaan, tähän hätään ne tuskin ehtivät.

Neutraali: joo jos mä tästä vielä joskus selviän, niin lupaan hoivata olkapäitä kun hellää sanonkomitä konsanaan. Mutta tosiaan, mulla tuo vasen olkapää tuntuu olevan vain se heikoin lenkki, en mä sitä suoraan rasita ikinä muuta kun sen kerran 7-9 päivässä.

Jumalauta Andy perkl. :curs:

Aloin nyt sitten etsimään tota kohtaa ja samalla liikuttelin kättä ja nyt se pirun luu on ihan helvetin kipeä :itku:

No joo, osaan vaan kuvitella miltä tuntuu toi kipu salilla :eek:
Kannattaa nyt vaan pitää sitä totaalilepoa kunnes selviää paremmin
toi homma. Tsemppiä paranteluun :thumbs:

Ps. Tuplaa se voltarenin annos..Vai kuinka paljon sitä nyt vedät??
Siihen voi sitten vielä vetästä buranaa lisäksi ihan huoletta:)

lampunjalka sanoi:
Jumalauta Andy perkl. :curs:

Aloin nyt sitten etsimään tota kohtaa ja samalla liikuttelin kättä ja nyt se pirun luu on ihan helvetin kipeä :itku:

No joo, osaan vaan kuvitella miltä tuntuu toi kipu salilla :eek:
Kannattaa nyt vaan pitää sitä totaalilepoa kunnes selviää paremmin
toi homma. Tsemppiä paranteluun :thumbs:

Ps. Tuplaa se voltarenin annos..Vai kuinka paljon sitä nyt vedät??
Siihen voi sitten vielä vetästä buranaa lisäksi ihan huoletta:)

And we have another winner! Älä räplää sitä, voin muutaman kuukauden kokemuksella sanoa, että se kipupiste ei todellakaan tuu ainakaan paremmaksi, kun sitä painelee.

Joo meikäläinen on niin lainkuuliainen, että syön vaan sen mitä lekuri määräsi, eli 2 tabua päivässä. Eli yhtä tyhjän kanssa vai? Enkä ole syönyt ibuprofeiinivalmisteita kuurin aikana.

Ole muuten varovainen sen olkapatin kanssa. Nyt kun tarkemmin muistelen, niin usein on selkätreenissä esim alataljassa käsien ollessa aloitusasennossa tuntunut ihan minimaalisen pieni vihlaisu olkapäässä about vuoden verran, mutta penkissä ei koskaan aiemmin :rolleyes: . Vaan enpä ole koskaan ajatellut "vaivan" olevan edes ongelma. No mutta nyt tiedän...

No mulla lukee (voltaren rapid 50mg) 1-2 tablettia 1-3kertaa päivässä.
Itsellä menee , niin yhtäjaksoisessa "kuurissa", että 1vk menee 1 aamuin illoin ja sitten tuplaan ja sitten tauko, tai eri kipulääke.

Tässä tietoa omasta olkapääongelmastani. Olkapääkivut eivät aina liity mitenkään niveliin vaan voi olla kyse myös muusta kuten omalla kohdallani.

Syksy 2003, taisi olla marraskuun alku tai lokakuun loppu: oikea olkapää retkahti penkkipunnerruksessa. Kuvittelin vaivan olevan jokin revähdyst tms. Päätin kuitenkin 2 viikon kipuilun jälkeen hakeutua ortopedille. Diagnoosina nivelsiteen revähdys, lepoa annettava 2-3 kuukautta, ettei solisluussa rupea tapahtumaan osteolyysiä. Uudestaan käymään jos kipu reipasta vielä vuodenvaihteessa. Ja olihan se...

Tammikuu 2004: Hakeuduin ortopedille uudestaan Turussa, ja sain lähetteen magneettikuvaan. Kuvassa ilmeni oikean solisluun päässä osteolyysiä, eli luun "liukenemista/syöpymistä" :( Ei voinut mitään siinä vaiheessa, kivut jatkuivat kevyestä treenistä huolimatta.Huhtikuussa 2004 hakeuduin jälleen samalle ortopedille. Sieltä röntgeniin ja diagnoosi lääkärin suusta: "onpas pahasti syöpynyt". Olkapää "naksahteli" aika paljon ja kuvat selittivät helposti että miksi. Lääkäri sanoi, että ei voi mitään tehdä. Ja jos kipuilu jatkuu treeneissä, on hakeuduttava takaisin. Sitten ruvetaan miettimään sitä, että otetaanko solisluun päästä pala luuta pois. Toimii kuulemma kivun lievittäjänä.

Lokakuu 2004: Kipuilua edelleen punnerrusliikkeissä ja vakavasti harkitsen nyt ortopedille lähtöä. Luultavasti sahataan sitten se pala pois ja toivotaan että saan vielä joskus harrastaa oikeata penkkipunnerrustakin...

ps. Tarinan opetus: Olkapään vammautuessa anna sille lepoa ja hakeudu ammattilaisen tutkittavaksi... voit säästää paljon. Voin kertoa, että on ollut todella v****maista tämä ongelma ja vuosi sen seurassa.

Itellä on vasen olkapää mennyt kaksi kertaa tavallaan sijoiltaan, se on niinkuin liikahtanut vähän eteen ja samalla alas, mutta mennyt samantien takas paikalleen. Koko kädestä hävis tunto hetkeks, mutta palautui melkein samantien. Olkapään päällä oleva luu on ylempänä kuin oikealla puolella. Oon lopettanut ylätaljan vetämisen niskan taakse ja penkin ylileveellä otteella, niin nyt ei ole olkapää vaivannut mitenkään. Se kyllä välillä naksuu vähän oudosti, mutta muuta vaivaa siinä ei ole. Tavallaan tekis mieli kyllä käydä näyttämässä lekurille...

BTW: sain noita tulehduskipulääkkeitä (rapideja) selkälihastulehdukseen, ja oli ihan turhia. Sirdaludeilla ja levolla sen sai kuntoon.

:offtopic:

Antzu sanoi:
BTW: sain noita tulehduskipulääkkeitä (rapideja) selkälihastulehdukseen, ja oli ihan turhia. Sirdaludeilla ja levolla sen sai kuntoon.

itse otan selkävaivoihin sillon kun se oikein pahaksi yltyy tämmöistä coktailia.. 1-2 rapidia 3x päivässä + 1-2 sirdaludia 3x päivässä + 1-2 tramalia 3x päivässä eli tässä on pointtina se että nämä yhdessä hoitavat homman eli yksittäin mikään näistä ei auta (tai no kipu kyllä lähtee tramaleilla, mutta se on vain hetkellinen apu) eli jos oikeasti koskee (taju meinaan lähteä kivun seurauksena) niin kannattaa ottaa kunnon särkylääkkeitä eikä ottaa jotain vitun buranoita joilla ei ole kunnon kipuun minkäänlaista vaikutusta

sama lääkitys on tullut joskun otettua olkapäähän kun se on ollut tosi huonona, mutta onneksi nyt kun tekee kiertäjäkalvosimia säännöllisesti niin ei ole vaivoja

Hola,

Subotain olkapää meni aika tarkkaan vuosi sitten (syyskuu 2003) rikki.
penkki oli täysin mahdoton liike, samoin leveällä selkä, kyykky, olkapääpunnerrukset jne.
Ainut mitä pystyi tekemään oli selkäliikkeet kapealla otteella, vipunostot ja jalat (-kyykky).

no sitten käytiin lekurissa, jos toisessa. Lisäksi röntgenissä ja ultrassa. Mitään ei löytynyt.
Lopulta menin Mehiläisen urheilulääkärille, joka passitti samantien magneettiin. Magneettikuvassa löytyi nivelkuopan reunasta selvä repeämä. Hoitona joko leikkaus tai sitten olkapään treenaaminen. No tietenkin valitsin treenin :)
Eli lihasmassa piti olkapäätä "kasassa". Ilman salitaustaa olisi leikattu heti.

Tossa meni siis vuosi(!), että sai olkapään edes jotenkin kuntoutettua. Joka viikko kiertäjiä jne. Ei leveää penkkiä. Nyt on voinut jo alkaa kevyesti ottamaan kyykkyä jne.

Andy, vi**u otan osaa. :down:
Olkapäävaivat sucks ass.

subotai sanoi:
Hola,

Subotain olkapää meni aika tarkkaan vuosi sitten (syyskuu 2003) rikki.
penkki oli täysin mahdoton liike, samoin leveällä selkä, kyykky, olkapääpunnerrukset jne.
Ainut mitä pystyi tekemään oli selkäliikkeet kapealla otteella, vipunostot ja jalat (-kyykky).

no sitten käytiin lekurissa, jos toisessa. Lisäksi röntgenissä ja ultrassa. Mitään ei löytynyt.
Lopulta menin Mehiläisen urheilulääkärille, joka passitti samantien magneettiin. Magneettikuvassa löytyi nivelkuopan reunasta selvä repeämä. Hoitona joko leikkaus tai sitten olkapään treenaaminen. No tietenkin valitsin treenin :)
Eli lihasmassa piti olkapäätä "kasassa". Ilman salitaustaa olisi leikattu heti.

Tossa meni siis vuosi(!), että sai olkapään edes jotenkin kuntoutettua. Joka viikko kiertäjiä jne. Ei leveää penkkiä. Nyt on voinut jo alkaa kevyesti ottamaan kyykkyä jne.

Andy, vi**u otan osaa. :down:
Olkapäävaivat sucks ass.

Moro, mikä sulla meni olkapäässä rikki? Mä oon kanssa miettinyt, että magneetissa saattais jotain näkyäkin, en tiedä miksi ei lekuri mua siihen ole passittanut. Vi**u mä luulin, että ei tää nyt mikään voittamaton este tule olemaan, mutta porukalla tämän threadin mukaan on menny perkele 1-2 vuotta puolikuntoiseksi "parantumiseen" ja osalla syöpyy luut...WTF?

Andy sanoi:
Moro, mikä sulla meni olkapäässä rikki? Mä oon kanssa miettinyt, että magneetissa saattais jotain näkyäkin, en tiedä miksi ei lekuri mua siihen ole passittanut. Vi**u mä luulin, että ei tää nyt mikään voittamaton este tule olemaan, mutta porukalla tämän threadin mukaan on menny perkele 1-2 vuotta puolikuntoiseksi "parantumiseen" ja osalla syöpyy luut...WTF?

eli siis repeytymä olkavarren nivelkuopan reunassa. ko. vammat ei näy kuin magneetissa, siis ton urheilulääkärin mukaan. Katteli kyllä eri kulmista olkapäätä ja osasi tehdä vastaavan diagnoosin ihan silmämääräisestikin.
Elikkäs erikoislääkärille mars-mars. Jos et saa lähetettä magneettiin, niin omavastuu on jotaa 250-300 euroa - huh.

Mutta siis kuluvan vuoden on jotenkin pystynyt treenailemaan. Noi penkki, kyykky nyt oli ihan ehdottomassa pannassa, mut kuitenkin. Mutta esim maastaveto Ok..jne
Sitten noita kiertäjäkalvosinliikkeitä joka viikko. No niitä nyt kantsii tehdä muutenkin..

Toi on vi**umainen vaiva, joka ei kuulemma ikinä parane täysin. Mutta h*lvetti tässä ollaan jo 31v, joten kunhan edes jotenkin voi treenata, niin hyvä niin :)

Yllättävän hyvässä kunnossa sitä on pysynyt, kunhan miettii liikkeet tarkkaan ja tekee ne puhtaasti.
Lisäksi kyllä täytyy kiittää hyvää salia (Mayors). Olenkin vaihtanut paljon liikkeitä vapaista painoista koneisiin. P*ska homma, mut ei voi muutakaan.

Yritä kestää, sulla on kyllä kohtalontovereita.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Vasen olkapää meni ensimmäisen kerran pahasti sijoiltaan vappuna 2003 ja toisen kerran intissä syys-lokakuussa 2003. Magneettikuvista selvisi, että on sen verran jänteet revenneet, että olkapää menee leikkaukseen. Joulukuussa 2003 sitten leikattiin tähystämällä ja sheivattiin revenneet alueet siistiksi.
Leikkauksen jälkeen välittömästi menin fysioterapeutille, jonka neuvojen mukaan aloitin kuntoutuksen. Pari kuukautta meni aika kivuliaasti treenaten, mutta fysioterapeutin hieronta ja neuvot olivat erittäin hyviä.

Tällä hetkellä olkapää on yhtä hyvä kuin ennen paskaksi menemistä. Kovalla treenillä on tullut voimatasotkin takaisin ja kohta menee entiset ennätyksetkin rikki. Eilen pukkasin penkistä 105kg ja muutkin liikkeet menee jo aivan normaalisti, eikä mitään kipuja ole olkapäässä. :)

Ei muuta kuin tsemppiä olkapään kuntoutukseen ja kyllä siitä hyvä tulee, vaikka joutuisi leikkaamaankin :kippis1:

subotai sanoi:
eli siis repeytymä olkavarren nivelkuopan reunassa. ko. vammat ei näy kuin magneetissa, siis ton urheilulääkärin mukaan. Katteli kyllä eri kulmista olkapäätä ja osasi tehdä vastaavan diagnoosin ihan silmämääräisestikin.
Elikkäs erikoislääkärille mars-mars. Jos et saa lähetettä magneettiin, niin omavastuu on jotaa 250-300 euroa - huh.

Mutta siis kuluvan vuoden on jotenkin pystynyt treenailemaan. Noi penkki, kyykky nyt oli ihan ehdottomassa pannassa, mut kuitenkin. Mutta esim maastaveto Ok..jne
Sitten noita kiertäjäkalvosinliikkeitä joka viikko. No niitä nyt kantsii tehdä muutenkin..

Toi on vi**umainen vaiva, joka ei kuulemma ikinä parane täysin. Mutta h*lvetti tässä ollaan jo 31v, joten kunhan edes jotenkin voi treenata, niin hyvä niin :)

Yllättävän hyvässä kunnossa sitä on pysynyt, kunhan miettii liikkeet tarkkaan ja tekee ne puhtaasti.
Lisäksi kyllä täytyy kiittää hyvää salia (Mayors). Olenkin vaihtanut paljon liikkeitä vapaista painoista koneisiin. P*ska homma, mut ei voi muutakaan.

Yritä kestää, sulla on kyllä kohtalontovereita.
Mitenkäs muuten teet noita kiertäjäkalvosimia? Eli siis montako sarjaa, montako toistoa ja meneekö viimeiset toistot tiukasti? (Liikkeiden tekniikan osaan, mutta toistot on epäselviä)

masantti sanoi:
Eli siis montako sarjaa, montako toistoa ja meneekö viimeiset toistot tiukasti? (Liikkeiden tekniikan osaan, mutta toistot on epäselviä)
2 sarjaa per kerta treenin loppuun 2-3 kertaa viikossa, toistot n15-25 ei tarvi todellakaan naama irvessä loppuun vetää, huomaat että nuin pitkät sarjat rupee mukavasti polttaan, tee tosi pienillä painoilla.

neutraali sanoi:
2 sarjaa per kerta treenin loppuun 2-3 kertaa viikossa, toistot n15-25 ei tarvi todellakaan naama irvessä loppuun vetää, huomaat että nuin pitkät sarjat rupee mukavasti polttaan, tee tosi pienillä painoilla.
Eikös niitä liikkeitä ole moneen suuntaan, niin onko tuo 2 sarjaa joka suuntaan?

masantti sanoi:
Eikös niitä liikkeitä ole moneen suuntaan, niin onko tuo 2 sarjaa joka suuntaan?
Joo, jos teet moneen eri suuntaan niin ota 1sarja silloin kutakin, pidä toistomäärät kuitenkin siellä 15-25 välissä.

neutraali sanoi:
Joo, jos teet moneen eri suuntaan niin ota 1sarja silloin kutakin, pidä toistomäärät kuitenkin siellä 15-25 välissä.
Kiitän nopeista ja selkeistä vastauksista. :kippis1:

Tere taas

Päivitystä murheen kryyniin.

Viimeisen kerran kun kävin lääkärillä, kinusin sitä kortisonipiikkiä: ei suostunut antamaan, vaan passitti fysioterapeutille. Fysio-setäkin sanoi, että ei kannattaisi laittaa kortisonia, sanoi että jos jotain on rikki, vaikkei kuvissa näkynytkään...? Mutta ei osannut sanoa suoraan mikä olkapäässäni on rikki vai onko. Hän sanoi, että aluksi ei kosketa itse kipukohtaan, vaan käsittelee muutoin olkaäätä -> sanoi että olkapää on aika pahasti tukossa verrattuna oikeaan (terveeseen) olkapäähän ja kyllähän sieltä arkoja paikkoja löytyi muualtakin. Kipeintähän ottaa siis esim käden ojentaminen suoraksi pään yläpuolelle ja muutenkin puristavat toiminnot. Fysioterapeutti sanoi, että todennäköisesti se kipupaikan nivelen kiinnityskohta tai vastaava on ärtynyt pahoin ja se "ahtautuu" puristuksessa -> tämä johtuu kuulemma siitä, että ärtynyt nivel ei voitele itseään, joten se kipuilee.

UÄ:tä ja olkapään kokonaisvaltaista kronklaamista 2 kertaa ja olkapää tuntui oikeasti hieman paremmalta, se ikään kuin aukesi ja sen seurauksena kipupiste ei tuntunut läheskään niin paljon, vaikka setä ei itse alkuperäiseen kipukohtaan kajonnutkaan. Kerroin, että oon pitänyt ihan totaalitaukoakin ja muutenkin pitkään ollut rasittamatta olkapäätä, mutta hän sanoi, että kyllä kannattaa treenata, luonnollisesti vain varoen välttäen kipuliikkeitä (eli kapean otteen liikkeet pois, olkapääliikkeitä ei ollenkaan jne). Treenasin pitkää sarjaa ja paremmalta tuntui, puoltoista viikkoa, ilmeisesti toinen rintatreeni olikin sitten liian raskas, vaikka kevyesti koitin tehdä, lisäksi jouduin erään nakitettavaksi mökille metsähommiin (ei ollut raskasta) ja nyt ollaan taas alkutekijöissä ellei jopa huonommassakin jamassa :itku: Se patti on ihan vitun kipee.

Kahden viikon päästä viimeinen fysio-käynti, kyllähän mä tiedän, että ei siellä ihmeitä tule tapahtumaan, lääkäri on jo kyllästynyt muhun (puhelimessa sanoi kun kuvissa ei näkynyt mitään, että onko se nyt varmasti niin kipeä...). Olkapää ei tuu yhtään paremmaksi treenaamatta, fysiosetä käskee treenata, että pysyy käsi liikkeessä, mä treenaan, olkapää taas vituilla. Ja vaikkei treenais, niin ei tartte kuin auton ikkuna veivata auki (nelosautossa, muissa tietysti sähkölasit :rolleyes: ), niin johan sattuu.

Tämä mun koko vaiva johtuu kropan epäbalanssista, siitä oon saletti. Vasuri on niin heikko verrattuna oikeaan, että se joutuu työskennellä ihan saatanasti enemmän eikä kestä sitä. Tämä ei johdu mistään laiminlyönneistä, vaan koko heikko (vasen) olkapää on ihan eri muotoinenkin kuin toinen. Ihan kuin lihakset kiinnittyisi siinä eri lailla. Tämä on luonnollisesti syy siihen, miksi punnerrusliikkeissä olen aina ollut voimatasoiltani luokkaa pikkupojat, vaikka selkäliikkeissä rautaa on saanut lisätä ihan kivasti.

Tiedän, että pitäis mennä alan lekurille, mutta siihen mä en pysty, olen opiskelija ja ihan perseaukinen. Vinkkejä? Mitä Sinä tekisit minun tilanteessani? Miten tästä eteen päin? Onko ihmislapsen kohtalo sinetöity jo syntymähetkellä? Koituuko tämä minun turmiokseni?

Mielipiteitä konkarit.

Minulla taas on ongelma myös olkapäässä mutta vähän erinlainen.

Minulla meni kuusi vuotta sitten olkapää sijoiltaan ja nyt jokusen aikaa sitten aloitin puntti treenin ja käsiä venytellessä olkapää meinaa mennä aina sijoiltaan.

Onko olemassa mitään tekniikoita joilla voisi venytellä niin että okapää ei meinaisi lähteä paikoiltaan?

Entä onko tekniikoita joilla voisi vahvistaa olkapäätä vai onko se toivotonta ja olkapääni uudelleen sijoiltaan lähteminen on väistämätöntä?

Suositut

Back
Ylös Bottom