Itellä vähän päinvastainen tilanne, kuin kaikilla muilla täällä.
Aktiivisesti tennistä tuli pelattua noin 7 vuotta (ihan 2-4 h viikossa, siihen päälle muut harrastukset). Viimesenä vuonna käväsin hierottavana fysioterapeutilla kroonisen lihasjumiutuman takia, mikä sijaitsi selässä oikean lapaluun seudulla. Samalla hän sitten hieroi oikeaa olkapäätäni (lyöntikäsi) ja siitä sitte ongelmat alko. Juurikin noiden olkapään hierontojen jälkeen. En tiedä oikeanlaisia termejä, enkä muista välttämättä miten asia meni, mutta jotakin tähän suuntaan: olkapään nivelen ympäriltä ei ollut syvimmät lihakset tarpeeksi kehittyneet tukemaan tuota olkaniveltä. Perus kauraa?
Jatkoin sitten tenniksenpeluuta normaalisti pari kk ja olkapää rupesi vihlomaan aivan tuhottomasti esimerkiksi syötöissä. Nämä vissiin ihan normaaleja "loukkantumisia" kyseisessä urheilulajissa. Muutenkin tuo lyöntikäden olkapää kuulemma asettuu pitemmän pelaamisen jälkeen hivenen eteenpäin verrattuna vasempaan olkapäähän.. vai mitenkä se menikään.
Paikkakunnalta pois muuttaessani viime syksynä tennis loppui kokonaan. Siirryin käymään ahkerasti 2-4krt salilla. Ei_mitään_ongelmia. Ensimmäiset 3kk tein myös kuminauhalla treeniä tuohon olkapäähän.
Nyt yli puolen vuoden pelkän salilla käymisen jälkeen ruvennut harrastelemaan aerobista liikuntaa BodyCombatin muodossa. Samat ongelmat palanneet. Minulle siis tuo pelkkä salilla käyminen ei haitannut yhtään. Päinvastoin. Pelkästään aerobinen liikunta ja oikean käden rasitus nimenomaan yli hartioiden kohdistuvissa liikkeissä tuottavat tuskaa. Sormillä pystyy painamaan tuosta edestä olkapään kohdalta, tuntee heti mistä vihlonta tulee.
Järjettömintä minun ymmärrykseeni tässä on se, että vuosi sitten fysioterapeutti melkeinpä käski minun jatkamaan tennistä ja olla välittämättä kyseisestä vihlonnasta, kuulemma vaan auttaa tuota lihaksistoa tuollainen aerobinen treeni. Järki kuitenkin esimerkiksi noissa BodyCombat tunneilla käskee lopettamaan, kun vihlominen käy yli hilseiden.
Aion kuitenkin jatkaa nyt kuminauhatreeniä, salilla käymistä, sekä aerobista liikuntaa. Kyllähän tietenkin pala nousi vähän kurkkuun, kun tästä topicista on kaiken maan magneettikuvauksista lukenut. Katotaan miten käy.