Olkapää kipeenä

undici, olkapään rakenne on hieman liian monimutkainen jotta kukaan osaisi kovin tarkasti neuvoa tuolla diagnoosilla.
Esim supraspinatuksen jänne voi olla revennyt. Tuntuuko kipua kun nostat kättä sivulle? Varsinkin ensimmäisen 15 asteen matkalla.

Itse asiassa sivulle nostaminen ei tunnu ollenkaan vaan ylös nostaminen tuottaa kipua. Tuntuu kuin kapseli, mistä trabelsius kiinnittyy olkapäähän olisi kipeänä? Se on tuottanut minulle aiemminkin kipua. Hartialinjan yli tapahtuva liike tuottaa kipua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jälleen, kerro myös missä asennossa käsi on kun nostat ja mihin suuntaan tarkasti?
Se on erittäin oleellista koska eri lihaksest jännittyvät eri puolilla humeruksen asennosta riippuen.
Esimerkiksi kun nostat käden suoraan eteenpäin ja olkapäätä korkeammalle niin mm. infraspinatus ja supraspinatus tekevät kovaa staattista työtä pitääkseen olkanivelen paikallaan.

Ja toinen vähän erikoisempi esimerkki on subscapularis. Jos tipuit silleen olkapään päälle että subscapulariksen kiinnityskohta humeruksessa (käsi) otti itteensä niin voit tuntea kipua ranteessakin.
Subscapularis on kiertäjän kalvosimen ainut sisäkiertäjä, koska se kiinnittyy lapaluun alta käden etupuolelle.
Se on siis lapauun ja rintakehän välissä.

Mulla meni eilen olkapää/trabelsius jotenki rikki. Seisoin käsilläni ja landasin sitten aika huonosti ja horjahdin oikean olkapään päälle. Kuului vain *naks* ja nyt en pysty nostamaan oikeaa olkapää ilman kipua ylös ja se tuntuu aika jäykältä? Saan kyllä nostettua sen kivusta huolimatta ylös, mutta olkapää tuntuu pirun jäykältä, mikähän voisi olla vaivan nimi?

Itellä meni vähän samoin olkapää joskus, tosin en kolauttanut sitä mihinkään.. Käden nostaminen peukalo ylöspäin sivulle tai eteenpäin sai aikaan samanlaisia oireita kun sulla.. Ja lekuri epäili juurikin tuon "kapselin" olevan vähän ärtynyt/liikarasittunut.. Eli Rotator cuff muscles and tendons: http://www.athleticadvisor.com/images/shldanat.jpg

Jälleen, kerro myös missä asennossa käsi on kun nostat ja mihin suuntaan tarkasti?

Joo! Siis olkapää ottaa osumaa ja tunnen kipua varsinkin hartialinjassa tapahtuvassa liikkeessä, kun ojennan kättä eteen tai nostan sivulle.. Ja nimenomaan kipu tuntuu hartiatasolla, mutta kun nostan/saan käden nostettua yli sen kipua ei tunnu ja huomioitavaa on se, että ranne suorana ei tunnu miltään, mutta kun ojennan rannetta ylöspäin kipu alkaa tuntumaan.

Etuolkapäässä tuntuu kipua, kun kättä liikuttaa taaksepäin, eniten jos sitä samalla "kiertää". Tein eilen rinta/hauis, treenin aikana ei tuntunut mitään kipua, vasta tänään tullut. Osaako tuon perusteella kukaan arvailla vaivaa? Miten kauan kannattaa levätä? Nyt kun olen muljutellut ja kokeillut asentoja, joissa kipua, alkaa tuntua helvetinmoinen kuumotus..

Ja siis Salilla käyny 10kk tauon jälkeen pari viikkoa yli-innokkaana :puntti: Ois pitänyt ottaa rauhallisemmin :rolleyes:

En ole viel käyny fyssarin juttusilla, mutta se on nyt seuraavaks edessä. Kävin hakemassa jo toisen kortisonipiikinkin, mutta sama juttu -> pari viikkoo tuntu jo ihan hyvältä, mutta sitten kipu palas pikkuhiljaa. (Pidin piston jälkeen puolen viikon tauon salista, jonka jälkeen jatkoin normaaliin tapaan). Viimeks ortopedi sano että tulehdus ei johtuiskaan välttämättä edes tosta ahtaasta olasta, vaan että se olis joku traumaperäinen juttu, eli kyseessä oliskin vaan se kyseinen, pitkittyny tulehdus.
Nyt pitäis sit hakee se kolmas piikki, pitää kunnolla taukoo ja käydä fyssarin luona konsultoimassa.

Pitää tänne tulla avautumaan... Siis yksinkertaisesti joka sekuntti mielessä olkapää yms vammat.... Vituttaa vaan niin paljon että tekee mieli juosta seinää päin ja lopettaa! todensanoen masentaa!!

Olen uusi täällä foorumilla ja rekisteröityä päätin kun googlen kautta löytyi tämä olkapääketju. Yllättäen samaa vaivaa täälläkin, ollut jo vuosia.

Aloittelin saliharjoittelun itsekseni joskus -02 ja vuoden harjoittelun jälkeen oikea olkapää kipeytyi pahasti. Terkkarilääkärit syötti kipulääkettä ja sairaslomat juoksi. Salin jouduin lopettamaan kokonaan kivun vuoksi eli mitään liikkeitä ei oikealla kädellä voinut tehdä. Olkapää röntgenkuvattiin ja siellä ei mitään hälyyttävää löytynyt. Magneettiin ei päässyt koska se on kuulemma kallis kuvaus ja vaivani oli heidän mielestään pieni. Lisää sairaslomaa tuli pätkittäin pariviikkoa kerrallaan ja lääkkeitä mutta ne ei auttanut kun työkseni teen timpurin hommia jossa kädet on kokoajan koetuksella. Puolen vuoden työttömyys ja poissaolo salilta sitten kuitenkin poisti vaivan.

Aloitin salin sitten uudelleen -03 syksyllä ja puoli vuotta meni hienosti eikä oikea olkapää kipeytynyt lainkaan. Sitten kuitenkin yks kerta penkissä viitosia tehdessä viimeisessä toistossa vasen olkapää vihlaisi todella ilkeästi ja samalla sieltä kuului joku pieni rusahdus ja tanko tippui rintaan. Lääkäriin ja taas alkoi sama mussutus lääkkeistä ja sairaslomasta. Tätä kierrettä kesti pari vuotta ja alkuun lykättiin ne pakolliset kolme kortisonipiikkiäkin mutta ne eivät auttaneet. Olin töissä "normaalisti" sairaslomien ohella ja sali oli pakko jättää taas pois kivun vuoksi. Harmitti ihan hemmetisti kun jotain tuloksiakin oli juuri saanut aikaan.

Kivun valitus ei auttanut ja terkkarissa eivät osanneet tehdä mitään, magneettiinkin oli niin kova jono ettei sinne ikinä pääse tälläisen vaivan vuoksi. Päätin sitten -06 mennä yksityiselle ortopedille joka ohjasi heti magneettikuvaan. Hinta melkein 800e jonka maksoin omasta pussista kun vakuutuksia ei ollut, siitä tosin sai kelalta osan takaisin. Kuvauksessa löytyi AC nivelen artroosi eli nivelrikkoa. Olin tuolloin 25vuotias. Yksityislääkäri onneksi ohjasi mut yleiselle puolelle tähystysleikkaukseen johon pääsinkin melko nopeasti hänen suosituksestaan johtuen.

Vasen olkapää leikattiin lokakuussa -06 ja sen kuntouttaminen kesti melko kauan, kuminauha tuli turhankin tutuksi. Saliharrastus loppui kokonaan moneksi vuodeksi.

Vasen olkapää alkoi rauhoittua vasta pari vuotta sitten mutta salia en uskaltanut aloittaa koska muistissa oli miten kipeä se oli ennen leikkausta ja myös pitkään sen jälkeen. Nyt kuitenkin ajattelin aloittaa salin rauhallisesti ja mulle tehtiin saliohjelma jossa otettiin olkapäävaivat huomioon. Ja erittäin kevyesti olen aloittanutkin.

Vasen(leikattu) tuntuu kestävän hyvin mutta nyt parin viikon harjoittelun jälkeen toi per**leen oikea olkapää on taas alkanut vihloa. Ei vielä häiritsevästi koska painot on erittäin pieniä. Se tuntuu penkissä, pysty smithissä, vipunostoissa ja oikeastaan kaikissa liikkeissä enemmän tai vähemmän. Kipupistettä en oikein osaa paikallistaa kun tuntuu että se säteilee koko olkapäähän.

Kiertäjänkalvosin treeniä olen tehnyt ihan minimipainoilla mitä taljasta saa lähinnä kuntoutusmielessä ja siinä ei toi olkapää satu. Lähes kaikessa muussa kylläkin.

Vähän turha tätä juttua toisaalta tänne on purkaa kun pitäs varmaan? menne lääkäriin mutta toisaalta ei kiinnosta se sama rumba mitä ton vasemman kanssa oli leikkauksineen jne. Mutta kaikki ideat saa kertoa jotka vois tohon auttaa, en haluis taas lopettaa salia kun se on ainoa liikunnallinen harrastus mistä tykkään...

Kiitos ja anteeksi.

Painotus vetävien liikkeiden puolelle eli enemmän vetäviä liikkeitä kuin työntäviä, yleensä kuulee suositeltavan 2:1 vetävät/työntävät.

Olkapäävammaisen ei hiveästi smithiä kannata käyttää suljetun liikeradan vuoksi. Itse olkapäävammaisena pidän pään yläpuolella tehtävät punnerrusliikkeet vähissä, push pressiä nyt tulee tehtyä koska siinä voi auttaa heikon kohdan yli niiauksella. Penkki tehtynä käsipainoilla on olkapääystävällisempää. Erilaisia etunojapunnerruksia myös kuvioihin. Lapapunnerruksia kehiin. Ja tosiaanki helvetisti kuminauhalla leikkimistä! Ihan sama mitä lähtee reenaamaan niin tee kevyttä kuminauhajumppaa olkapäille lämmittelyssä.

Niin ja ei etukyykkyä, koska isommilla painoilla rikkinäiset olkapäät ei välttämättä tykkää hyvää.

Alla on loistavia olkapääkuntoutusvinkkejä sisältäviä artikkeleita. Lue, katso, omaksu, ime tietoa ku sieni ja TOTEUTA!
Diesel crew shoulder rehab: http://www.youtube.com/watch?v=A0ONHZmsFec
http://www.t-nation.com/free_online...ing_performance_repair/shoulder_savers_part_i
http://www.t-nation.com/free_online...ng_performance_repair/shoulder_savers_part_ii

Niin ja ei sun sitä salitreeniä varmaan tarvi lopettaa, muokkaa treenityyliäsi siten ettei olkapäät ota hittiä paljoa. Keskity vaikka enemmän maveen ja kyykkyyn!

Ohjelman tekijä sanoi kyllä että toi smithi sillä varauksella jos vähänkään sattuu niin lopettaa sen, toisaalta melkein kaikki liikkeet tuntuu vähän... Muut liikkeet kuin toi smith ja koneessa etupunnerrus olkapääpäivänä ovatkin sitten vetäviä, ne taitaa olla aika lähellä tota 2:1 suhdetta.

Noissa linkeissä/videoissa oli aika paljon niitä liikkeitä mitä mulla jo onkin ohjelmassa mutta erittäin paljon muutakin, kiitokset noista.

Mave ja kyykky puuttuu ohjelmasta kokonaan, lähinnä vuosi sitten leikatun polven vuoksi. Muutenkin toi jalkatreeni on ollut vähemmällä kun töissä pitää tallustella koko päivä. Alussa vedin jalkoja enemmän mutta treenin jälkeinen työpäivä esim kerrostalotyömaalla oli yhtä hel***tiä. Nyt on jalat ja kädet perjantaina niin palautuu sopivasti noi jalat aina maanantaiksi.

Mulla vaan toi motivaatio katoaa helposti jos paikat on sen verran kipeenä ettei pysty edes normaalisti treenaamaan saati sitten kovempaa. No katotaan miten etenee.

Mulla on ollu tässä jo pitkään oikean olkapään kanssa semmonen ongelma, että se menee ns. "hapoille" herkästi jo vaikka astioita kaapista ottaessa. Lisäksi siinä esiintyy välillä lihasheikkoutta, ei kovin suurta, mutta huomaa kuitenkin treeneissä. Tänään myös huomas kun olkapäitä jumppasin, että myös oikean käden puristusvoima heikkeni merkittävästi pystypunnerruksen jälkeen. Mikähän tossa vois olla? Mitään varsinaista kipua ei ole ikinä esiintynyt niin en ole lekurille vielä käynyt näyttämässä.

Elikäs mistä johtuu jos teen esim penkkipunnerrusta ihan kaikissa muodoissa; normipenassa, vinopenassa ja kapeessapenassa, niin vähänkin raskaammat painot ottaa kipeää etuolkapään kohdille, sekä myös pientä kipua tuottaa vuoroetuvipunostot ja jotenkin tuntuisi että juuri etuolkapään yläpuolelle kipu kohdistuisi kaikissa näissä liikkeissä. Mutta jos teen esim ihan pystypunnerruksia edestä tai joidenkin mielestä olkapäiden paskoja liikettä eli niskan takaa punnerusta , niin kipua ei tunnu vaikka teen raskailla raskailla treenipainoilla?
Kivut tulivat erään treenin loppupuolen aikana kun tein itselleni todella raskailla painoilla penkkipunnerrusta. Eli mistä kiikastaa?

Elikäs mistä johtuu jos teen esim penkkipunnerrusta ihan kaikissa muodoissa; normipenassa, vinopenassa ja kapeessapenassa, niin vähänkin raskaammat painot ottaa kipeää etuolkapään kohdille, sekä myös pientä kipua tuottaa vuoroetuvipunostot ja jotenkin tuntuisi että juuri etuolkapään yläpuolelle kipu kohdistuisi kaikissa näissä liikkeissä. Mutta jos teen esim ihan pystypunnerruksia edestä tai joidenkin mielestä olkapäiden paskoja liikettä eli niskan takaa punnerusta , niin kipua ei tunnu vaikka teen raskailla raskailla treenipainoilla?
Kivut tulivat erään treenin loppupuolen aikana kun tein itselleni todella raskailla painoilla penkkipunnerrusta. Eli mistä kiikastaa?

Syitä voi olla monia. Kyynärpäät liian sivuilla, kun nostelet...siitä saattaa helposti tulla olkapäät kipeäksi. Kireä takakapseli vaikuttaa myös ja jos kiertäjäkalvosimeen on tullut joku pieni tulehdus, kun ollut nostellut. Kiertäjäkalvosimien kuntouttavia liikkeitä...oikea venyttely supraspinatukselle ja infraspinatukselle. Myös perus keppijumppa on hyvä juttu. Lihastasapaino on myös tärkeä, että treenaa myös selkää ja takaolkapäitä tarpeeksi.

Jepjep. Tói kyynärpäät liian sivulla on mulla kyllä ongelma, penkkireenin aluksi on ihan hyvässä asenossa kyynärpäät, mutta kun pitää alkaa niitä viimeisiä toistoja rutisteleen niin kyynärpäät alkavat ajautumaan sivuille. Noita kiertäjä kalvoisia olen alkanut tekemään, mutta ehkäpä liian vähän. Kepillä tulee aina venyteltä ja heilutelta eriliikkeillä, ennen reeniä ja lihas tasapaino on ihan jees myös tällä hetkellä, ehkä siinäkin tilkan parannettavaa, mutta kaikinpuolin sen pitäis olla kunnossa.
Tietäiskö kukaan vinkkiä tohon ettei ala kyynärpäät meneen liikaa sivuille, vai pitääkö mun aina lopettaa sarjat kesken kun tätä alkaa tapahtuu?

Itellä vähän päinvastainen tilanne, kuin kaikilla muilla täällä.

Aktiivisesti tennistä tuli pelattua noin 7 vuotta (ihan 2-4 h viikossa, siihen päälle muut harrastukset). Viimesenä vuonna käväsin hierottavana fysioterapeutilla kroonisen lihasjumiutuman takia, mikä sijaitsi selässä oikean lapaluun seudulla. Samalla hän sitten hieroi oikeaa olkapäätäni (lyöntikäsi) ja siitä sitte ongelmat alko. Juurikin noiden olkapään hierontojen jälkeen. En tiedä oikeanlaisia termejä, enkä muista välttämättä miten asia meni, mutta jotakin tähän suuntaan: olkapään nivelen ympäriltä ei ollut syvimmät lihakset tarpeeksi kehittyneet tukemaan tuota olkaniveltä. Perus kauraa?
Jatkoin sitten tenniksenpeluuta normaalisti pari kk ja olkapää rupesi vihlomaan aivan tuhottomasti esimerkiksi syötöissä. Nämä vissiin ihan normaaleja "loukkantumisia" kyseisessä urheilulajissa. Muutenkin tuo lyöntikäden olkapää kuulemma asettuu pitemmän pelaamisen jälkeen hivenen eteenpäin verrattuna vasempaan olkapäähän.. vai mitenkä se menikään.

Paikkakunnalta pois muuttaessani viime syksynä tennis loppui kokonaan. Siirryin käymään ahkerasti 2-4krt salilla. Ei_mitään_ongelmia. Ensimmäiset 3kk tein myös kuminauhalla treeniä tuohon olkapäähän.

Nyt yli puolen vuoden pelkän salilla käymisen jälkeen ruvennut harrastelemaan aerobista liikuntaa BodyCombatin muodossa. Samat ongelmat palanneet. Minulle siis tuo pelkkä salilla käyminen ei haitannut yhtään. Päinvastoin. Pelkästään aerobinen liikunta ja oikean käden rasitus nimenomaan yli hartioiden kohdistuvissa liikkeissä tuottavat tuskaa. Sormillä pystyy painamaan tuosta edestä olkapään kohdalta, tuntee heti mistä vihlonta tulee.

Järjettömintä minun ymmärrykseeni tässä on se, että vuosi sitten fysioterapeutti melkeinpä käski minun jatkamaan tennistä ja olla välittämättä kyseisestä vihlonnasta, kuulemma vaan auttaa tuota lihaksistoa tuollainen aerobinen treeni. Järki kuitenkin esimerkiksi noissa BodyCombat tunneilla käskee lopettamaan, kun vihlominen käy yli hilseiden.

Aion kuitenkin jatkaa nyt kuminauhatreeniä, salilla käymistä, sekä aerobista liikuntaa. Kyllähän tietenkin pala nousi vähän kurkkuun, kun tästä topicista on kaiken maan magneettikuvauksista lukenut. Katotaan miten käy.

Itelläkin oli joskus olkapää pirun kipeänä, ei pystyny tekee kädellä mitää raskasta. Parin viikon yhtäjaksoinen lepo autto. Jos on tollee ni ei kannata yhtää kiusata sitä kättä "kyl ny pari leukaa voi" ku ite yritin jonku viikon jälkee "kyl tää jo kestää" ni sit oliki kahta kipeenpi. Otin opikseni ja odotin se kaks viikkoa, ja thats it. Tosin jos tosissaan on nevelrepeämä nii sit se on eri juttu. (Itellä johtu vissii liiasta rasituksesta tuo olkapään kipu)

Perjantaina nostellessa oikea olkapää pamahti perkeleen kipeäksi, sattui missä asennossa vaan, vähiten alhaalla ja eniten ylhäällä. Kipu tosin on jo mennyt käytännössä kokonaan ohi. Pitäisikö huomenna jatkaa entiseen malliin, vai antaa levätä? Kyseessä on ilmeisesti jonkin sortin lievä revähtymä, koska se on toistunut monta kertaa ja se on mennyt aina nopeasti ohi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom