Kerronpa olkapäätarinani tänne, koska fysioterapeutista ei ole apua.
Eli, viime kesänä rupesi tuntumaan olkapäässä kipua joissakin työntävissä liikkeissä ja näitä liikkeitä sisältävien treenien jälkeen. Pahimpia olivat mm. penkki, vinopenkki ja dippi. Vaiva paheni kokoajan, kunnes elokuussa vihdoin tajusin lopettaa niiden tekemisen ja menin fysioterapeutille. Hän arveli kiertäjäkalvosimen tulehdusta, epäili että saattaa olla myös joku hauiksen jänne (?) tulehtunut joka on samalla alueella. Pidin viikon buranakuurin ja levon kaikesta treenistä. Tämän jälkeen aloitin tekemään kuntouttavia liikkeitä (mm. ulko- ja sisäkiertoa kuminauhalla) ja jatkoin jalkojen, alaselän ja vatsojen treenamista mutta jättäen kaiken muun pois. Hiljalleen aloin lisäilemään yläselän treeniä ohjelmaan, koska olkapää tuntui kestävän sen. Noin kuukausi fyssarikäynnistä olkapää tuntui jo normaalilta, joten menin vetämään varovahkosti rinta/ojentaja/olkapää treenin. No, tästähän olkapää ärähti jo treenin aikana mutta vedin treenin loppuun asti, tosin maltillisilla painoilla. Illalla ja seuraavana päivänä olkapää olikin taas ihan yhtä kipeä kuin aiemmin, eli taas lähtöpisteessä.
Sama homma alusta, eli fyssarikäynti, buranakuuri ja samat perkeleen ohjeet. Jalkojen treenausta, myöhemmin yläselkä mukaan. Sitten tuli aika kokeilla ojentaja/hauis treeniä kun olkapää tuntui hyvältä. Ärtyi taas. Tämä tapahtui pari viikkoa sitten. En tiedä mitä tekisin, fysioterapeuttini ei selvästikään osaa tehdä vaivalleni mitään.
Varmaan olisi hyvä tähän heittää jotain kuvailua vaivan luonteesta: Treenatessa esim. maastaveto on yksi liike jota olen pystynyt tekemään hyvin koko vaivan ajan. Ei satu yhtään. Sen sijaan esim. etukyykyssä tanko painaa juuri kipeään kohtaan ja kyynerpäiden ylöspäin työntäminen ei välttämättä tee hyvää sekään. Punnerrusliikkeet ovat kaikista pahimpia. Esim. penkissä ja vinopenkissä kun tangon laskee rinnalle, tuntuu että olkapäät (kummatkin, mutta varsinkin tämä kipeä oikea olkapää) venyvät kovasti, tämä tekee kipeää. Ylöstyönnön alkuvaiheessa sattuu myös, yläasennossa ei. Dippiä kokeilin kerran pari viikkoa sitten, sattui perkeleesti. Yläselän treenin tuntuu kestävän hyvin. Olen tosin tehnyt vain vaakatasossa tapahtuvia soutuja, en ylhäältä tulevia (ylätalja). Leukoja olen vähän yrittänyt tehdä kapealla vastaotteella. Ei varsinaisesti satu, mutta tämä kipeä olkapää naksuu aika ikävästi. Sen sijaan tangossa roikkuminen tekee kipeää. Tämä on tullut ilmi, kun olen tehnyt jalkojen nostoja roikkuessa niin, että olkapäät ovat "muljahtaneet" eli ihan deadhangissa. Varsinkin kun siitä riipunnan lopettaa, hetken kipu tuntuu aika ikävänä. Kun roikkuu niin, että olkapäät eivät ole ihan "muljahtaneet" pitkäksi vaan on pieni jännitys olkapäissä, kipua ei juurikaan tunnu. Eli tällaista treenatessa.
Seuraavaksi olkapään tuntemuksia treenin ulkopuolella. Tuntuu, kuin tämä kipeä oikea olkapää olisi "edempänä" sivusta katsoessa kuin vasen olkapää. En juurikaan huomaa peilistä tuollaista, mutta se tuntuu kokoajan siltä. Tuntuu kuin oikea olkapää "roikkuisi" ehkä liian alhaalla ja edessä, se ei ole hyvässä ryhdissä.
Tällaista tuli mieleen. Toivottavasti jollakin olisi aikaa ja osaamista jelppiä minua. Pelkään että motivaatio menee pian koko salihommiin jos en saa tätä olkapäätä parannettua. Vuosi salihommia vasta takana, ja toivottavasti monia vuosia edessä.
P.S. Jostain ketjusta luin, että jos olkapää tuppaa olemaan liian edessä, kannattaisi tehdä nimenomaan ulkokiertoa, ei sisäkiertoa. Pitääköhän paikkansa?