Olkapää kipeenä

Ohjelman tekijä sanoi kyllä että toi smithi sillä varauksella jos vähänkään sattuu niin lopettaa sen, toisaalta melkein kaikki liikkeet tuntuu vähän... Muut liikkeet kuin toi smith ja koneessa etupunnerrus olkapääpäivänä ovatkin sitten vetäviä, ne taitaa olla aika lähellä tota 2:1 suhdetta.

Noissa linkeissä/videoissa oli aika paljon niitä liikkeitä mitä mulla jo onkin ohjelmassa mutta erittäin paljon muutakin, kiitokset noista.

Mulla vaan toi motivaatio katoaa helposti jos paikat on sen verran kipeenä ettei pysty edes normaalisti treenaamaan saati sitten kovempaa. No katotaan miten etenee.

Pieni päivitys meikäläisen tilanteeseen. Kävin hierojalla ja se meinasi että mulla on takaolkapäät jumissa ja ne ei kääntynyt venyttelyssä kuin puolet liikeradasta. Niitä olen venytellyt siitä asti ja nyt saa kämmenen jo lattiaan pienen venyttelyn päätteeksi. Lämmittelyyn olen myös panostanut ja kipua ei ole enää tuntunut. Voi tietty olla että paikat oli aluksi kipeät oudokseltaan 6 vuoden tauon jälkeen vaikka varovasti koitinkin aloittaa.

Ai he**etti että on nyt hienoa kun saa hien päälle muustakin kuin kuntopyörästä :puntti:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Takalabrumini ankkuroitiin 3 kuukautta sitten. Nyt täydet liikeradat ja kuukauden verran kuminauhajumppaa takana, silti heikko vielä. Fysioterapiassa sanottiin, että kaikkea saan tehdä paitsi punnertavia liikkeitä isoilla painoilla ja "painavien esineiden alasottaminen ylähyllyltä"-tyyppistä liikettä. Missä vaiheessa labrumoperoidut yleensä alkavat availla kerrostalojen ulko-ovia leikatulla olkapäällä? Koitin hissin ovea vetää auki, mutta uskalsin raottaa sitä vain n. 45 astetta. Normaaliin hissinoven aukaisemisliikerataan vetämällä kuuluu varmaan kaikilla se, että tuossa 45 asteen kohdalla päästetään irti kahvasta ja
A) kiepautetaan kämmen oven sisäpintaan ja työnnetään ovi loppuun asti auki niin että mahtuu kauppakasseineen kulkemaan.
B) vedetään niin kovaa 45 asteeseen asti, että ovi avautuu itsestään tarpeeksi kahvasta irroittamisen jälkeen, jónka jälkeen sujahdetaan kauppakasseineen

En voi fysioterapeuttiin ottaa yhteyttä yli kuukauteen, joten teidän kokemuksenne olisivat arvokkaita.

perumal: -Jos täydet liikeradat on jo sallittu ja ne on saavutettu, niin kyllä mä lähtisin siitä, että kaikkea saa jo tehdä mitä kivutta pystyy tekemään. Ja miksei punnerruksissakin voi alkaa pikku hiljaa lisäilemään vastusta, jos kerta jo kuiten vastusta (kuminauhaa) vastaankin pystyy punnertamaan?

Ovien aukominen ym. olkaluulle kiertoa aiheuttavissa liikkeissä samoin, ensin totutetaan ne kierrotkin pientä vastusta vastaan ja pikku hiljaa vahvemmaksi.

Jäi muuten ihmetyttämään, mikset voi ottaa fysioon yhteyttä yli kuukauteen? Jos lomalla ym. niin eiköhän joku toinenkin voi ohjeistaa, kunhan otat lippuset ja lappuset tehdystä operaatiosta mukaan ja selvennät tilanteen mitä on jo tehty ja missä nyt mennään.

perumal: -Jos täydet liikeradat on jo sallittu ja ne on saavutettu, niin kyllä mä lähtisin siitä, että kaikkea saa jo tehdä mitä kivutta pystyy tekemään. Ja miksei punnerruksissakin voi alkaa pikku hiljaa lisäilemään vastusta, jos kerta jo kuiten vastusta (kuminauhaa) vastaankin pystyy punnertamaan?

Ovien aukominen ym. olkaluulle kiertoa aiheuttavissa liikkeissä samoin, ensin totutetaan ne kierrotkin pientä vastusta vastaan ja pikku hiljaa vahvemmaksi.

Jäi muuten ihmetyttämään, mikset voi ottaa fysioon yhteyttä yli kuukauteen? Jos lomalla ym. niin eiköhän joku toinenkin voi ohjeistaa, kunhan otat lippuset ja lappuset tehdystä operaatiosta mukaan ja selvennät tilanteen mitä on jo tehty ja missä nyt mennään.

En ole kuminauhaa vasten punnertanut, mutta viime viikolla seinää ja pöytää vasten ja tänään aloitin tyttöpunnerrukset lattialla, joita ajattelin jatkaa niin pitkään että saan 4x30 tehtyä ongelmitta, sitten normaalisti. Nyt viimeisissä toistoissa oli pientä kipuilua. Vasta 6 kk:n jälkeen teen penkkiä( ilmeisesti saisin sitä ennen tehdä alle 40 kilolla, mutta mitä järkeä?). Juuri tuo leikattu kohta rustorenkaasta venyy penkissä. Noudatan Thrower's 10-ohjelmaa, lisänä shrugit, alatalja, ylätalja. Pöydän päällä tehtäviä liikkeitä en tee koska en ole mistään salilta löytänyt fysiopöytää tai edes tyhjää ruokapöytää.

Syynä tosiaan on fysion loma. Uskoisin että aika varovaisia ohjeistuksia saisin, jos joltakin toisen osapuolen fysioterapeutilta lähtisin kysymään. Löysin jonkun brittitutkimuksen, jossa vastaavasta leikkauksesta yliopistorugbypelaajat toipuivat keskimäärin 4 kk täyteen pelikuntoon :wtf:. Mutta sitten taas jostain kuulee, että parantuminen kestää 18 kuukautta ja senkään jälkeen ei tee vielä kontaktilajeihin mieli?

Voisikos kukaan suositella jotain hyviä tissiliikkeitä olkapäävammaiselle. Olkapää ollut monta kk kipeä ja pystypunneruksia ei pysty yhtään tekemään. Vinopenassa ja penassa kipu myös rajoittaa painoja, eikä nyt suunnitelmissa ole höntsäillä kevyillä painoilla. Peckdeck on myös kivulias mitä syvemmälle laskee painot. Aloitus ei onnistu ellei kaveri tule työntämään oikeaa kapulaa syvältä eteen päin. Kiitos jo etukäteen.
Lekurille varmaan joutuu lähtee...

Oikein! Mitä sitä turhaan laskemaan treenipainoja taikka tarkistella tekniikoita ihan vain jonkun kuukauden särkemisen vuoksi?

Höpö höpö! Eikun uudet liiikkeet vaan kehiin ja lisää rautaa tankoon ja kohti uusia vaivoja!

Itsellä sellainen ongelma, mikä käsittääkseni on aika yleinen, eli oikea olkapää/solisluu "lonksuu" tai naksuu, kun nyrkkeillessä iskee koukkuja. Leuanvedossa tai penkkipunnerruksessa ei mitään ongelmaa, eikä jabissa tai suorassa.

Olkapää on siinä kunnossa, että kun käsi on väärässä asennossa ja yskäsen niin saattaa muljahtaa pois paikoiltaan, eikä esim vasemman käden pyörittäminen ole mahdollista, punnerruksista puhumattakaan. Kuitenkaan ikinä ei ole lähtenyt pois paikoiltaan vaikka olisin kuinka painavaa tavaraa kantanut. Kahden käden rystylyönti tenniksessäkin onnistuu, tosin ei ihan vapautuneesti kuten ennen vaan lähinnä tukena tavan vuoksi pidän vasemmalla kädellä mailasta kiinni.

Oon miettinyt salitreenaamisen aloittamista, ja kokeneemmilta kyselisin, että mitä kaikkia käsiliikkeitä turvallisesti/semiturvallisesti pystyisi harjoittelemaan ja saamaan lihaa myös käsiin vaikka tuo olkapää on siinä kunnossa, ettei mitkään kuminauhajumpat enää auta vittuakaan vaan leikkaus ainoa vaihtoehto kuntouttamisen kannalta, johon ei kiinnostusta tällä hetkellä tässä elämäntilanteessa ole, myöhemmin kyllä. Aika paljon rajoittaa urheilemista ja yleistä elämistä muutenkin mutta tällä hetkellä näillä on mentävä. En miksikään möykyksi halua vaan olla ihan normaali urheilullinen nuori.

Olen treenannut nyt vasta vähän päälle 1kk. Viime perjantain treenissä vasen olkapää väsähti totaalisesti pystypunnerrusta käsipainoilla tehtäessä ja toistot jäi pienemmiksi kuin edellisellä kerralla (5toistoa, edellisellä 7). Nyt viikonlopun yli levättyä, suuntasin takaisin salille ja eilen kävi samalla tavalla, mutta en voinut tehdä kuin 2 nostoa ja sitten ei tullut enää mitään. Nyt kun heräsin, niin vasenta olkapäätä särkee ja vihloo ja ojentajat on kosketusherkät, sekä myös hauiksessa on jonkinsortin kipua havaittavissa.
Onkohan kyseessä jokin rasitusvamma, kun aloittelijakin olen?

Tänään tuli käytyä fysioterapeutilla melkein puoli vuotta kestäneen olkapääkivun takia. Onneksi sain hyviä uutisia, mitään ei ole revennyt eikä mitään isompaa vammaa ei ole sattunut. Ilmeisesti vika on ac-nivelessä, joka rasittuu liikaa kireän rintarangan ja yläselän lihasten takia. Toivottavasti saadaan olkapää kuntoon, niin pääsis taas penkkaileen.

Posteriorisessa labrumissa on lievä repeämä. Muuten labrum on ehjä.

Ja lopun tekstin perusteella muut kohdat ovat kunnossa. Tämä siis lapusta jonka sain kun magneettikuvausten tulokset selvisi.

Sanottiin, että jos ei tässä ala paranemaan niin se on sitten tähystyksen paikka. Siitä on nyt jokusen 2 viikkoa tapahtumasta jossa toi olkapää meni ja on edelleen pirun kipeä ja ei kyllä voi mitään oikeen tehdä jossa tarvii voimaa.

Pitääkö tässä alkaa jotain kiertäjäkalvosinjumppaa alkaa tekemään vai täyslepoa edelleen? Jos on vielä parin viikon päästä kipeä niin onko se sitten lekurin paikka? Lepokipua on myös edelleen.

Kävin eilen lääkärissä vähän toista kuukautta jatkuneen olkapääkivun takia. Diagnoosi: jonkin sortin tulehdus olkapäässä. Sain viikon mittaisen kuurin tulehduskipulääkettä ja kehoituksen mennä fysioterapeutille. Lääkäri olisi halunnut pistää samantien kortisonipiikin mutta kieltäydyin tästä ja sanoin, että haluan katsoa mitä tuo lääke saa aikaan. Olen jumppaillut kiertäjäkalvosimia säännöllisesti pienillä käsipainoilla ja jumppakuminauhalla tuloksetta.

Mitäs mieltä täällä tuosta kortisonipiikistä oikein ollaan, netistä tuntuu löytyvän aika ristiriitaista tietoa. Mulla on se käsitys, että sillä saadaan kyllä kipu joksikin aikaa pois mutta ei se poista sitä varsinaista kivun aiheuttajaa joten todennäköisesti olkapää kipeytyisi pian uudestaan. No, viikon päästä menen fysioterapeutille, toivottavasti sieltä tulee jotain hyviä vinkkejä.

Itse sain lääkäriltä kortisonipistoksia johonkin takaolkapään ja lapaluun väliin ja kivut palas aika nopeesti takaisin sen jälkeen. Lisäks myöhemmin kun menin fysioterapeutille niin se kirjas surkastuneita lihaksia siltä alueelta, en tiedä oliko syynä kipu, kortisoni vai molemmat.

Ei auttanut.

Joo-o. Tangolla tehtävät punnerrusliikkeet tekevät oikean olkapään aika helvetin kipeäksi. Kipuilu alkoi massakauden loppupuolella elokuussa. Lääkärissä käyty, 2 viikon tulehduskipulääkekuuri syöty (Arcoxia). Magneettikuvassa (sairauskassa maksoi) ei näkynyt mitään. Lääkäri ei todennut kiertäjäkalvosimessa mitään vikaa. Lepo kyllä auttoi hetkeksi.

Olkapää on tosin mennyt kolme kertaa sijoiltaan, ensimmäinen (4,5 vuotta sitten) tietysti pahin - iskulyönti sulkapallossa. Seuraavat ovat taas menneet nukkuessa, mutta kipua ei juuri näiden jälkeen ollut.

Alkaa vituttaa.

Kylläpä tuntuu monella olevan olkapään kanssa ongelmaa. Itellä on samallalailla, kuin muutama muukin kirjoittanut, eli ihan kun lihas naksahtaa on-off asennoissa niskantakaapunnerruksessa. Olen koitellut tätä kättä taitella sen olkapään kipukohdan ''yli'' ja katsoa jos se kipu häviäisi venyttelemällä, mutta ei. Saattaa olla, että joku jänne tai vastaava jää puristuksiin tai jotain, en tiedä. Ja minä kun vielä olen sellaista sorttia, joka ei lääkäriin mene, kun vasta sitten kun on oikeasti joku hätä, niin jos sitten ajan kanssa lähtis tämä poies.... :)

Itse kaatuessani teloin olkapääni, mutta lääkärin mielestä siellä oli pikkuruhjeita, ei mitään vikaa.. Olkapää lähti sitten menemään osittain sijoiltaan turhan tiheästi ja menin ortopedille ja magneettiin, jossa selvisi että labrumit oli 3 kohtaa revennyt ja hauiksen pitkänpään jänne repeämä ja joku muukin pikkuvaurio oli. Tähystyksellä korjattiin, hyvin parani kuntoutuksella ja nyt on kivut ym sijoiltaan menot pois. Magneettikuvassa ei näkynyt esim tuo pitkänpään jänteen repeämä vaan se löytyi vasta tähytyksessä jossa korjattiin samalla. Suosittelen kyllä käymään asiantuntevalla ortopedilla, yleislääkärien ja valitettavasti joidenkin fysioterapeuttien mielestä ei ole mitään vikaa vaikka olkapää olisi tuusan nuuska ja kortisoni parantaa kaikki vaivat..

Päivitellääs:
Kävin magneettikuvassa ja sieltä paljastui rustorenkaan(Labrum?) repeämä joka tarttis leikkauksen, koska olkapää on hieman väljä ja kipuilee. Kauankohan moisesta toipuminen mahtaa kestää? Nyt menee hyvin alkanut talvikausi vituiksi ja keväällä pitäis pelata jenkkifutista. :(

Toivottavasti yksi leikkaus per olkapää riittää, koska alkaa nämä vaivat ainakin minulle riittämään.

Kerronpa olkapäätarinani tänne, koska fysioterapeutista ei ole apua.

Eli, viime kesänä rupesi tuntumaan olkapäässä kipua joissakin työntävissä liikkeissä ja näitä liikkeitä sisältävien treenien jälkeen. Pahimpia olivat mm. penkki, vinopenkki ja dippi. Vaiva paheni kokoajan, kunnes elokuussa vihdoin tajusin lopettaa niiden tekemisen ja menin fysioterapeutille. Hän arveli kiertäjäkalvosimen tulehdusta, epäili että saattaa olla myös joku hauiksen jänne (?) tulehtunut joka on samalla alueella. Pidin viikon buranakuurin ja levon kaikesta treenistä. Tämän jälkeen aloitin tekemään kuntouttavia liikkeitä (mm. ulko- ja sisäkiertoa kuminauhalla) ja jatkoin jalkojen, alaselän ja vatsojen treenamista mutta jättäen kaiken muun pois. Hiljalleen aloin lisäilemään yläselän treeniä ohjelmaan, koska olkapää tuntui kestävän sen. Noin kuukausi fyssarikäynnistä olkapää tuntui jo normaalilta, joten menin vetämään varovahkosti rinta/ojentaja/olkapää treenin. No, tästähän olkapää ärähti jo treenin aikana mutta vedin treenin loppuun asti, tosin maltillisilla painoilla. Illalla ja seuraavana päivänä olkapää olikin taas ihan yhtä kipeä kuin aiemmin, eli taas lähtöpisteessä.

Sama homma alusta, eli fyssarikäynti, buranakuuri ja samat perkeleen ohjeet. Jalkojen treenausta, myöhemmin yläselkä mukaan. Sitten tuli aika kokeilla ojentaja/hauis treeniä kun olkapää tuntui hyvältä. Ärtyi taas. Tämä tapahtui pari viikkoa sitten. En tiedä mitä tekisin, fysioterapeuttini ei selvästikään osaa tehdä vaivalleni mitään.

Varmaan olisi hyvä tähän heittää jotain kuvailua vaivan luonteesta: Treenatessa esim. maastaveto on yksi liike jota olen pystynyt tekemään hyvin koko vaivan ajan. Ei satu yhtään. Sen sijaan esim. etukyykyssä tanko painaa juuri kipeään kohtaan ja kyynerpäiden ylöspäin työntäminen ei välttämättä tee hyvää sekään. Punnerrusliikkeet ovat kaikista pahimpia. Esim. penkissä ja vinopenkissä kun tangon laskee rinnalle, tuntuu että olkapäät (kummatkin, mutta varsinkin tämä kipeä oikea olkapää) venyvät kovasti, tämä tekee kipeää. Ylöstyönnön alkuvaiheessa sattuu myös, yläasennossa ei. Dippiä kokeilin kerran pari viikkoa sitten, sattui perkeleesti. Yläselän treenin tuntuu kestävän hyvin. Olen tosin tehnyt vain vaakatasossa tapahtuvia soutuja, en ylhäältä tulevia (ylätalja). Leukoja olen vähän yrittänyt tehdä kapealla vastaotteella. Ei varsinaisesti satu, mutta tämä kipeä olkapää naksuu aika ikävästi. Sen sijaan tangossa roikkuminen tekee kipeää. Tämä on tullut ilmi, kun olen tehnyt jalkojen nostoja roikkuessa niin, että olkapäät ovat "muljahtaneet" eli ihan deadhangissa. Varsinkin kun siitä riipunnan lopettaa, hetken kipu tuntuu aika ikävänä. Kun roikkuu niin, että olkapäät eivät ole ihan "muljahtaneet" pitkäksi vaan on pieni jännitys olkapäissä, kipua ei juurikaan tunnu. Eli tällaista treenatessa.

Seuraavaksi olkapään tuntemuksia treenin ulkopuolella. Tuntuu, kuin tämä kipeä oikea olkapää olisi "edempänä" sivusta katsoessa kuin vasen olkapää. En juurikaan huomaa peilistä tuollaista, mutta se tuntuu kokoajan siltä. Tuntuu kuin oikea olkapää "roikkuisi" ehkä liian alhaalla ja edessä, se ei ole hyvässä ryhdissä.

Tällaista tuli mieleen. Toivottavasti jollakin olisi aikaa ja osaamista jelppiä minua. Pelkään että motivaatio menee pian koko salihommiin jos en saa tätä olkapäätä parannettua. Vuosi salihommia vasta takana, ja toivottavasti monia vuosia edessä.

P.S. Jostain ketjusta luin, että jos olkapää tuppaa olemaan liian edessä, kannattaisi tehdä nimenomaan ulkokiertoa, ei sisäkiertoa. Pitääköhän paikkansa?

Latest posts

Back
Ylös Bottom