Olkapää kipeenä

Paljon toi magneetti maksaa julkisella? Entä jonot? Itse asun Turussa. Pulssissa on työterveys ja lähetteen saan sieltä julkiselle. En viitsi yksityisellä hoitaa, kun ei ole työperäinen vaiva ja rahaa ei ole liikaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljon toi magneetti maksaa julkisella? Entä jonot? Itse asun Turussa. Pulssissa on työterveys ja lähetteen saan sieltä julkiselle. En viitsi yksityisellä hoitaa, kun ei ole työperäinen vaiva ja rahaa ei ole liikaa.

Vakuutusyhtiöltä tuli korvauslaput, joissa olkapään magneettikuvaus Jyväskylän Terveystalolla maksoi yli 800 euroa.

Tätäkin ketjua selaillessa tulee väistämättä käsitys että suurimmalla osalla on lihasepätasapaino joka aiheuttaa kipua.

Krotisko olisi hyvä esimerkki jos kipuun ei liittyisi tapaturmaa.

Ihan tämmönen yleinen galluppi, kuinka moni tuntee vihlovaa kipua tuossa kohtaa?

shoulder_Deltoid.jpg

Mulla on ollut juurikin ton tyyppistä kipuilua 3-4 vuotta ja kaikki alkoi kun tuli keskityttyä liikaa penkkiin eikä ollenkaan takaolkapäihin. Ikää on vasta 24 vuotta ja olisi kiva kuulla vinkkejä lihasepätasapainon poistamiseen...

Mulla on myös tossa ruksin kohdalla vihlovaa kipua. Voisko fuhrer valaista mikä paikka tossa on ja mitä sille vois tehdä?

Tilanne on kehittynyt sen verran, että pääsin magneettikuviin ja sieltä löytyi rustovaurio. Revennyt, kuvissa näkyy rako kohdassa, missä sellaista ei pitäisi olla. Mehiläisen kirurgi suositteli vielä kesän yli kuntoutusta ja sen jälkeen syksyllä katsotaan oireilu uusiksi.. Jos ei ole oireet helpottaneet vähintään puolella, niin sitten tähystysleikkaukseen. Mietin vaan, että jos mä olen tätä jo itse sen melkein puoli vuotta kuntouttanut, niin mitä joku 2 kuukautta tässä välissä enää tekee? Hyvää toivottavasti, leikkaukseen en mielellään ihan suoriltaan loikkais.

Miten olet kuntouttanut? Mitä asentovirheitä olkapäässä on, tai on syntynyt kaatumisen jälkeen?

Miten olet kuntouttanut? Mitä asentovirheitä olkapäässä on, tai on syntynyt kaatumisen jälkeen?

Veivannut pienillä painoilla yleisesti kiertäjäkalvosimen lämmittelyyn tarkoitettuja liikkeitä, usein ja jatkuvasti. Nyt kesällä olkapäätä rasittaa työnteko, kun tulee kaikenlaisia äkkinäisiä kiertoliikkeitä ja painetta. Asentovirheistä sanoisin sen verran (en oo nyt ihan varma mitä tarkoitit), että olkapää lukittuu joskus joihinkin asentoihin. Esimerkiksi sängyllä maatessa käsi pään yläpuolella, sieltä ei välttämättä meinaa saada kättä enää pois ilman avustamista. Välttelen tällaisia liikkeitä ja asentoja sitten parhaani mukaan. Vihlovaa kipua ja sormiin asti tuntuvaa jomotusta on ollu viime aikoina enemmän kuin ennen. Liekö johtuu tiukasta työtahdista tai sitten siitä, että mun kipulääkkeet on loppu...

edit. kaikenlaista rutinaa, pauketta ja poksumista esiintyy olkapäässä entistä enemmän ja lääkärin mukaan tohon rustovaurioon "kuuluu" oireena sellainen paikaltaanmenemisen fiilis. Mikä kai sitten selittää nuo lukkiutumiset jne, kun tuntuu että olkapää on muljahtanu kuopastaan ulos.

En lähde sen tarkemmin näkemättä spekuloimaan. Esimerkkinä vain laitoin yhdeltä kaverilta olkapäätä kuntoon, hänellä oli samantyyppisiä oireita, olkapää muljahti silminnähden kun kättä vei pään yli lattialla maaten. Luultavasti subacromial bursassa on jotain feelua. Enivei, reilun 1,5h käsittelin kättä, selkää, rintaa ja olkapäätä, sekä hauiksen ja ojentajan pitkää päätä (koska molemmat kiinnittyvät lapaluuhun) ja lopputuloksena oli n.20% enemmän lihasta, liikeratoja n.30cm lisää, vähemmän paukkumista, olkarengas putosi kymmenisen senttiä alemmas, ja ei tullut kupista enää ulos kuin aivan liikeradan ääripäässä eikä sielläkään niin agressiivisesti.

Heitän muutaman lihaksen joihin kannattaa kiinnittää huomiota;

-subscapularis
-supraspinatus (tämä on ollut todella monella lyhentynyt ja kireä ja on vaikuttanut olkarenkaan ryhtiin silminnähden ennen/jälkeen)
-infraspinatus
-teres major/minor
-latissimus dorsi (latsien liikerataa lisäämällä on tullut usealle asiakkaalle kehitystä ryhtiin nopeasti)
-pectoralis major ja minor
-seratus anterior
-trapezius (varsinkin keski- ja alaosa)

E: Jos asutte Helsingissä päin niin tervetuloa käsittelyyn. Tai kyllähän mä ajan vaikka ouluun mutta se maksaa jo reilusti enemmän :D

Tarkoittaako tämä että lihaskalvot venyivät, vapauttaen lisää tilaa kyseessä olevalle lihakselle? :david:

Periaattessa kyllä. Toisin sanoin kun käsittelen lihaskudosta niin sinne syntyy tilaa kun kumuloituneet kuona-aineet ja muut paskat poistuvat kalvokerrosten välistä, ja tämä taas lisää aktiivista liikerataa ja poistaa kipu/pinnetiloja.
Moni on raportoinut että "tuntee" paremmin missä käsi menee ja mitkä lihakset toimivat.
Itseasiassa ei ole vielä ollut asiakasta jonka ulkonäkö EI olisi muuttunut ennen/jälkeen. Ja sen eron liikkuvuudessa tuntee välittömästi.

Tiedätkö Fuhrer että myydäänkö näitä foam rollereita vai pitääkö sellainen itse rakentaa jos sellaisen haluaa?
Ja jos pitää itse rakentaa, niin mistä tuollaisen putken hankkisi? miten se kannattaisi aluksi pehmustaa?

Tiedätkö Fuhrer että myydäänkö näitä foam rollereita vai pitääkö sellainen itse rakentaa jos sellaisen haluaa?
Ja jos pitää itse rakentaa, niin mistä tuollaisen putken hankkisi? miten se kannattaisi aluksi pehmustaa?

Ei sitä tarvii päällystää käyt ostaa viemäri putkee jostain rauta/puutarhaliikkeestä

Mietin lähinnä sitä että jos koko painolla alkaa esim. reiden eri kohtia rassaamaan niin voinee vaatia hiukan totuttelua :D

Olisiko fuhrerilla mitään vinkkejä noiden olkapään virheasentojen kotihoitoon?

Melko laajan kysymyksen heitit :D
Kaikki riippuu aina syynn aiheuttajasta, onko vika vaikka liian sisäänkääntyneistä olkapäistä, jonkun lihaksen "sulkeutumisesta" aiheutuneet muutokset (esim seratus anterior=lapaluun alakärki tilttaa) vai mistä ikinä johtuukaan. Jopa vasemman jalan ylipronaatio (lättäjalka) voi aiheuttaa oikean olkapään kiputiloja.

Nopeasti jonkun yleispätevän ohjeen voin heittää mutta sen tarkemmin jos haluat analyysia niin ota yhteyttä.

-lapaluuta kontrolloivien lihasten pituuden palauttaminen ja voiman lisääminen
-tasapainotettu JA hyvin suunniteltu treeniohjelma
-ryhdin tarkkailu
-säännöllinen venyttely ja dynaamiset liikkuvuustreenit
-humeruksen (käsi) sisäkiertäjien venyttely
-lantion asento

Nopeasti jonkun yleispätevän ohjeen voin heittää mutta sen tarkemmin jos haluat analyysia niin ota yhteyttä.

-lapaluuta kontrolloivien lihasten pituuden palauttaminen ja voiman lisääminen
-tasapainotettu JA hyvin suunniteltu treeniohjelma
-ryhdin tarkkailu
-säännöllinen venyttely ja dynaamiset liikkuvuustreenit
-humeruksen (käsi) sisäkiertäjien venyttely
-lantion asento

Jotain hyvää vinkkiä sisäkiertäjien venyttelyyn?

Mulla meni eilen olkapää/trabelsius jotenki rikki. Seisoin käsilläni ja landasin sitten aika huonosti ja horjahdin oikean olkapään päälle. Kuului vain *naks* ja nyt en pysty nostamaan oikeaa olkapää ilman kipua ylös ja se tuntuu aika jäykältä? Saan kyllä nostettua sen kivusta huolimatta ylös, mutta olkapää tuntuu pirun jäykältä, mikähän voisi olla vaivan nimi?

undici, olkapään rakenne on hieman liian monimutkainen jotta kukaan osaisi kovin tarkasti neuvoa tuolla diagnoosilla.
Esim supraspinatuksen jänne voi olla revennyt. Tuntuuko kipua kun nostat kättä sivulle? Varsinkin ensimmäisen 15 asteen matkalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom