Olkapää kipeenä

Täällä kanssa molemmat olkapäät reistailee,kun kättä pyörittää niin rutisee/narisee/paukkuu molemmat olkapäät mutta ei kivuliaasti.
Punnerrus liikkeiden tekeminen yhtä helvettiä,joten niitä ei oikein enää tule tehtyä kuin ehkä joskus pienillä kiloilla.

Mitkään hainrusto tuotteet ym glukosamiinit kokeiltu ja mitään hyötyä ei ole havaittu,ovatkohan pelkkää rahastusta kuten suurin osa lisäravinteista :) .

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tätäkin ketjua selaillessa tulee väistämättä käsitys että suurimmalla osalla on lihasepätasapaino joka aiheuttaa kipua.

Krotisko olisi hyvä esimerkki jos kipuun ei liittyisi tapaturmaa.

Ihan tämmönen yleinen galluppi, kuinka moni tuntee vihlovaa kipua tuossa kohtaa?

shoulder_Deltoid.jpg

Voi olla lihasepätasapaino kyseessä täälläkin. Jo aikaisissa terveystarkastuksissa todettiin, että vasen olkapää on alempana kuin oikea. Myös aikaisempi vamma yläselkään on aiheuttanut vasemman puolen yläselän lihaksien kireyden, jonka takia esimerkiksi alataljaa tehtäessä oikea puoli pääsee edemmäksi JOS sen sinne päästää. Olen reenissä panostanut kuitenkin liikkeiden puhtaaseen suorittamiseen ja yritän välttää liikkeitä jotka korostavat epätasapainoa.

Tätäkin ketjua selaillessa tulee väistämättä käsitys että suurimmalla osalla on lihasepätasapaino joka aiheuttaa kipua.

Ihan tämmönen yleinen galluppi, kuinka moni tuntee vihlovaa kipua tuossa kohtaa?

shoulder_Deltoid.jpg

Hmm... Kusin tämän olkapään jotenkin salille pahemmin. Aikaisemmin kipua ei ollut normaalisa elämässä, mutta nyt käsi on kipeä monessakin asennossa. Kipu kohta on eri paikassa, kuin aiemmin kuvailevani, eli tämä on uusi kipukohta. Saattais olla juuri tuossa kohdassa. Huomasin että tämä kipu tulee esille, jos vedä olkapäitä alaviistoon taakse.

Kävin tänään aamusta fysioterapeutilla ja kaikennäköstä sisä- ja ulkokierto testejä tehtiin, teippejä meinattiin. Ei vaan oikein saatu selvää hyötyä noista teipeistä, niin jätettiin pois. Buranaa naamaan ja maanantaina katotaan onko parantunu yhtään. Myös jonkinnäköinen oikeanpuolen yläselän tukilihasten heikkous ilmeisesti joka näkyy sitten niin, että toinen puoli on kehittyneempi kuin toinen. Maantaina sitten jotain ohjeita kuntoutukseen.

Helpottais nyt perkele, että pääsis salille. Paskalla tuurilla alkaa jalkojen superkuntoutus. :D

Olkapää kipeänä

Itselläni meni olkapää pelatessani koulussa pesäpalloa. Yritin lyödä palloa, kun lyöntiliike oli ihan lopussa olkapäässäni tuntui ikävä muljahdus. Muljahduksen jälkeen olkäpää tuntui vähän aikaa "vetelältä".
Kävin lääkärissä ja hän sanoi että olkapääni on tavallista löysempi, se on nuorilla aika yleinen vaiva. Olkapää "yrittää" mennä pois paikoiltaan mutta ei mene. Olkapää on kipeä erityisesti vetoliikkeissä ja muissakin liikkeissä tuntuu hieman aristusta.
Onko kellään kokemusta tälläisestä vaivasta? Olisiko jotakin hyvää kuntoutus liikettä?

Hei, tämä varmaa sopii tämän otsikon alle.
Tein rinnallevedossa mahdollisesti käsivetoa ja treenikerran jälkeen kipeytyin olkapää. Tästä on aikaa jo muutamia viikkoja ehkä kuukausi. Olin vähän aikaa treenamatta kokonaa yläkroppaa ja nyt tehnyt lähinnä vain etukyykkyä ja vipareita kevyitä sarjoja ja kiertäjäkalvosin harjoitteita. Tuntuu, että voimaa on entisen verran ja pystypunnerrustakin voi tehdä ilman suurempaa kipua, mutta jotain sielä selkeästi tuntuu. Nyt tilanne on se, että kokoajan jomottaa lienee oikea sana, ei suurta kipua, mutta olkavarsi tuntuu puutuneelta jatkuvasti vaikka mitään ei tekisi. Vasemmassa kädessä siis vain ja käsi kyllä liikkuu joka suuntaa ilman suurempia kipuja. Tätä on nyt ollut pari viikkoa jo, että kannattaako tästä nyt huolestua vai koittaa vaan kevyesti treenata? Suurin kipu on tuossa hauiksen ja olkapään välimaastossa ja käsi tuntuu väsyvän/ puutuvan nopeasti jos vaikka tekee kiertäjäkalvosimelle ulkokiertoa.
Vähän ehkä sekavasti kuvattu, mutta tilannetta on todella vaikea kuvata.
Kiitoksia jo etukäteen neuvoista ja avusta.

Eli itselläni on homma kehittynyt niin, että 1,5kk oli totaalilepoa jonka jälkeen aloitellut kevyesti treenaamaan taka - ja sivuolkapäitä+kiertäjiä+selkää. Fysioterapeutti totesi, että olkapäät edessä, että voisikohan kaikki olla vain siitä johtuvaa? Tuossa treeni tauon aikana otettii verikokeet muusta syystä eikä minkään näköistä tulehdusta ollut päällä. Nyt kuitenkin reenin jälkeen tämä kipeänä ollut käsi on vähän saman tyylisesti oirehtinut. Ihan kuin olisi 24/7 pumpissa tai jotain ihme puutumista. Lisäksi treenin jälkeen saman puolen lavan sisäsivulla jonkinlaista pistoa, molemmat lähinnä vain semmoista epämukavantuntuista ei niinkään suurta kipua. Että viittaakoota tämä nyt johonkin vai ottaako tuo nyt vain rankemmin tuon rasituksen ja parenee tässä ajan myötä kevyesti jatkamalla. Lisäksi naprapaatin käsittelyssä olkavarteen siirryttäessä ilmeisesti jonkin jänteen kohdalle vitummoista kipua, mutta jälleen voiko se olla vain siitä huonosta ryhdistä johtuvaa, kun kerta ei mitään tulehdusta ole päällä ja vakavampi varmaanki oireilisi rankemmin? En ole edes treenannut hirveästi rintaa jonka vuoksi tuo ryhtijuttu tulikin yllätyksenä. Lisätään vielä, että hauistakaan en erikseen treenaa, että senkään ei luulisi treeneissa liiaksi rasittuvan. + Itse olkapää oireilee nykyää hyvin vähän, jotain satunnaisia pistoja. Hieronnassa tullut kahteen otteesee käytyä ja tuo kipeä puolisko oli huomattavasti enempi jumissa.

Viimeksi muokattu:
Tervehdys! Piti rekisteröityä palstalle, lähinnä mahdollisuudesta ottaa osaa tähän "olkapään vaivat" threadiin. Tulin itse juuri lääkäriltä ensikäynniltä, kun kipu ei meinaa hellittää. Eli salilla tulee käytyä noin 3-4krt viikko ja muutenkin liikuttua melke aktiivisesti. Pidän salin vaikutusta vammalleni oikeastaan 99% varmana. Salilla on nyt käyty noin 8 vuotta.
Silloin tällöin olkapäät on kipeytynyt ja olen ajatellut niiden olevan "tulehtuneet", niinkuin on tapana puhua. Pieni tauko ono yleensä korjannut tilanteen. Tällä kertaa vasen olkapää ei ole palautunut, vaan kipu on vaivannut myös levossa esim yöllä. Kuvailisin kipua viiltäväksi pulssimaiseksi säryksi. Omaan aika löysät nivelet, joten myös olkapäät naksuu helposti. Kipeytyvän olkapään livelen naksahduksessa tuo viiltävä erittäin epämiellyttävä kipu tulee esiin. Kättä sivulle nostaessa, kipeälläkädellä selkää rapsuttamalla (alakautta) sekä suorilla käsillä edessä kuminauhaa venytettäessä kipu esiintyy. Aloitin viikko sitten syömään buranaa kuurina, ja kipu ehkä hieman hellitti. En sitten tiedä johtuiko vaan salipaussista vai buranasta. no nyt kipu on tullut takasin, ehkä lopetin buranan liian nopeesti.
Päätin käydä viimeinlääkärillä (yleis), siinä toivossa, että saan lähetteen asiantuntijalle. Mutta EI, lääkäri totesi että lihakset jumissa yläselässä ja niska-/hartiaseudulla!!! Määräsi pitkävaikutteista tulehduskipulääkettä ja Buranaa. Okei, myönnän että istumatyöläisenä niskani on jumissa ja olen laiminlyönyt hieronnan sitä tuskin koskaan ottaneena. Oman kehoni tuntemus on kuitenkin varsin toisenlainen, ja olen miltei varma, että vika on muualla kuin lihaksissa. Jotain rustottumista tai sen rikkoutumista, repeämää tai muuta vastaavaa olisin odottanut epäiltävän, mutte EI!!
Olkapääpäivänä olen aina ottanut pystypunnerrusta niskan taakse smithissä tai vapaalla. Olen myös tiedostanut tuon liikkeen vaikutuksen olkapäihin niitä vääntävänä liikkeenä. Liikehän on melko epäluonnollinen ihmisen keholle varsinkin alas asti tehtynä. monet ovat jopa varoittaneet tuon tekemisestä, mutta toisaalta monet haluaisivat sitä tehdä jo olkapäät kestäisivät. Nyt tämä liike on todennäköisesti minun osaltani tehty, tai sitten painot puolittuu. Katsotaan nyt miten homma edistyy olkapään suhteen. Aloitin juuri tuon tulehduskipulääkkeen syömisen ja ajattelin varata hierojan 3-4 kerralle. Palaan asiaan kun muutosta tulee tai ei tule. Tattis!

Olkapääpäivänä olen aina ottanut pystypunnerrusta niskan taakse smithissä tai vapaalla.

Tossa on yks syy sun olkapäihin.
Vika on hyvin tod.näk lihasepätasapainossa. Esim huono istuma-asento pakottaa yläselän lihaksiston pitenemään ja heikkenemään.
Noi liikesuunnat missä sua sattuu on kiertäjän kalvosimen liikeratoja. Mm. supraspinatus on vahvasti mukana olkavarren abduktion alkuvaiheessa. ( esim. kun nostat kättä suorana sivulle )

Löysit oikeen perinteisen lääkärin, heti tutkitaan pelkkä kipualue ja määrätään tulehduskipulääkettä. Mikään lääke maailmassa 9mm buranan lisäks ei paranna lihasepätasapainon aiheuttamia heijasteita ja kipuja.
Etsi pätevä fyssari ja pyydä kartoittamaan lantion ja olkarenkaan liikkuvuus.
Jos se on pätevä niin se pyytää sua ekaks tuomaan kengät millä oot kävelly paljon, tai alottaa jalkapöydästä ylöspäin tutkimisen. Tai tekee jotain muuta ylipäätään kuin tutkii pelkkää oireilevaa aluetta. ;)

shoulder_Deltoid.jpg
Mulla on! Kyse on oikeaan olkapäähän syntyneestä pitkittyneestä vaivasta, johon ei oikein tunnu saavan apua terveydenhoitajalta, lääkäriltä tai fysioterapeutiltakaan. Yli vuosi sitten tein reeniohjelmaan kuuluvaa vinopenkkiä ja aina tuntui kipua tuolla kuvan osoittamalla kohdalla, mutta TYHMÄNÄ!!! jatkoin harjoittelua useamman viikon, kunnes en enää pystynyt nostamaan tavallisia toistomääriä. Tällä hetkellä en voi vieläkään tehdä esimerkiksi penkkipunnerruksia salilla, joten ihan omalla kehon painolla olen harjoitellut.

Kipu ei ole tällä hetkellä suuri, mutta haittaa harjoittelua. Puoli toista vuotta sitten vaivan vielä ollessa akuutti tuntui leposärkyä esimerkiksi sängyllä maatessa etenkin, jos nukkui oikealla kyljellä. Kipu olkapäässä vaivaa myös pitemmillä juoksulenkeillä hieman.

Lisäksi sain viime syksynä Pirkan Hölkässä (33km) inhottavan polvivamman, joka esti juoksemisen lähes kokonaan puoleksi vuodeksi. Fysioterapeutin mukaan syy oli toisen jalan lievä supinointi.

Harrastan liikuntaa tavallisesti lähes joka päivä viikosta, vaikka nyt koulun vuoksi olen harjoitellut uintia, juoksua, pallopelejä, lihaskuntoa ja pyöräilyä vain noin 3krt. viikossa. Tarkoitus olisi alkaa harjoitella jo ensi viikolla enemmän, mutta harmittavia nämä vaivat.

Ja tosiaan kipuun ei liittynyt tapaturmaa. Olen hyvin kiitollinen, jos osaat auttaa minua saamaan olkapään kuntoon. Tuntuu, etteivät terveydenhuollon ammattilaiset osaa auttaa, tai heillä ei ole tarpeeksi aikaa perehtyä yhteen potilaaseen.

Jokuse päivä syöty nyt tulehduskipulääkettä (pronaxen 500mg), ja ainakin mulla toimii paremmin kuin Burana. Eli kovimmat kivut hellitti jo hieman, mutta totuus alkaa paljastumaan samalla. Eli nyt kun pahin särky on laantunut ja ilmeisesti myös sisäinen turvotus/tulehtuneisuus, on olkapään lonksuminen ja rutiseminen selvästi huomattavissa. Eli aamusella kun nostaa jotain ylähyllyltä, niin rutina on ihan korvilla kuultavissa. Tämän jälkeen särky palaa taas, ja ei ihan heti hellitäkään. salille ei voi mennä, ja lenkkeilykin tekee jälkikäteen olkapäässä kipeää. Syödään nyt kuuri loppuun ja sitten hakemaan sitä ortopedin lähetettä, josko tällä kertaa irtoaisi, prkl. Itsehän olen syypää vikaan, mutta haluaisin sentään asianmukaista hoitoa ammattilääkäreiltä. Jatketaan taas... :(

En ole seurannut viestejäsi mutta veikkaan repeämää jos noin kipeä on. Mutta odottele sitä ortpedin/magneetin tulosta ni sieltä se sitten selviää! Tsemppia t: 2kk sitten olkapää leikattu

Meinaatteko, että tuollainen repeämä voi syntyä pikkuhiljaa ilman accidenttiä? Vai tapauhtuuko repeäminen kertarysäyksellä?

Meinaatteko, että tuollainen repeämä voi syntyä pikkuhiljaa ilman accidenttiä? Vai tapauhtuuko repeäminen kertarysäyksellä?

Olkapään ahtauma ainakin aiheuttaa kipua ja repeytymiä jopa ilman että tarvitsee hirveästi "rysähtää". Pelkkä reenaaminenkin saattaa kipeyttää..

Puntteja nostelemalla voi tulla olkanivelen instabiliteettia, eli esim penkkipunnerrusta tehdessä olkanivelen etukapseli löystyy. Nivelkapselin takaosan kireys sit taas vuorostaan työntää olkaluuta samanaikaisesti eteenpäin ja se lisää venytyskuormaa nivelkapselin etuosalle ja sen tukirakenteille. Eli hyvinkin voi pikkuhiljaa noi tukirakenteet repeillä pikkuhiljaa näin maalaisjärjellä ajateltuna.

Mulla on itelläkin toinen olkapää vihotellu tän viikon. Se on menny ajat sit romuks kun on uinu paljon ja nyt varmaan pystypunnerrusta tehdessä liian raskailla painoilla tai jotain. Pitänee varmaan pitää olkapääliikkeistä taukoo jonkun aikaa ja koittaa jumppailla olkapäitä jatkossa paremmin ennen yläkropan treenaamista...

tää on ehkä vähän offtopic mutta poistakaa jos koette aiheelliseks, eli mulla on olkapäät kipeänä ja oikeestaa enemmänki tosi jäykät. Esimerkiksi ku punneruksia teen ni jo ranteiden taivutus ja alas tulo venyttää tosi tuskallisesti ranteita ja olkapäitä !? Oon venytelly ennen reenejä kevyesti ja lopussa mutta silti on yläkroppa saatanan jäykkä! Mistä tää johtuu! MIten sais hyvin venyteltyy!?

Tuli jälleen ajankohtaiseksi tämä olkapääasia.

Marraskuussa vedin pyörällä reippaan asfalttisukelluksen töistä kotiin tullessa. Tunsin jo ilmalennon aikana, että nyt pätkähti olkapäässä. Illan aikana olkapäässä ei tuntunut mitään järkyttävää kipua, laitoin vähän kipugeeliä ja menin nukkumaan. Seuraavana aamuna heräsin siihen, että koko käsi on ihan tulessa eikä liiku mihinkään. Päivystykseen keskussairaalalle siis. Eivät ottaneet edes kuvia, vähän nosteli kättä, irvistelin kivusta ja sitten olinkin jo ulkona kipulääkereseptin kanssa. Mahtavaa.

Tuon tapauksen jälkeen koko oikea käsi puutuu lähes päivittäin olkapäästä alaspäin, liikeradat ovat entistä kapeammat ja kipuja on ihan uudella tavalla. Nyt siis kipuilee jo ihan arkipäivän rutiineissa. Kahden viikon päähän sain uuden lääkäriajan, sen jälkeen katsotaan mitä tapahtuu. Itselle tuli mieleen, että olisiko mahdollisesti hermo jumissa tahi pinteessä jossain tuolla olkapään seudulla, kun tuota puutumista tapahtuu?

Tilanne on kehittynyt sen verran, että pääsin magneettikuviin ja sieltä löytyi rustovaurio. Revennyt, kuvissa näkyy rako kohdassa, missä sellaista ei pitäisi olla. Mehiläisen kirurgi suositteli vielä kesän yli kuntoutusta ja sen jälkeen syksyllä katsotaan oireilu uusiksi.. Jos ei ole oireet helpottaneet vähintään puolella, niin sitten tähystysleikkaukseen. Mietin vaan, että jos mä olen tätä jo itse sen melkein puoli vuotta kuntouttanut, niin mitä joku 2 kuukautta tässä välissä enää tekee? Hyvää toivottavasti, leikkaukseen en mielellään ihan suoriltaan loikkais.

Ahtaasta olkapäästä

En nyt ole jaksanut aivan kaikkia viestejä täällä lukea (ensimmäisen ja viimeisen sivun vain, rehellinen ollakseni). Mutta onko kenelläkään muulla kokemusta ahtaasta olkapäästä, tai sen hoidosta? Mulla todettiin tossa muutama vko sit sellanen (ei repeämiä, vain tulehduksia), sain kortisonipiikin ja kivut paranivat ainakin hetkeksi, salilla penkki ja dipit tuottaa eniten ongelmia olkapään säryn takia. Mietin tässä sellasta että koska harrastan salia ja bjjta, niin olis kiva saada se olkapää kunnolla kuntoon, eikä vaan väliaikasia tulehduksenhoito-piikkejä, jotka poistaa hetkeks kivun, mutta ei sen aiheuttajaa.. Eli onko kenelläkään kokemuksia ahtaan olkapään leikkauksista, ja että miten sellasten jälkeen on pystyny taas harrastelemaan (lähinnä että pystyykö salia tekeen taas normaalisti), ja että kuinka kauan sellasen operaation jälkeen pitäis pitää taukoo kaikesta?

kiitos jo valmiiks mahdollisista vastauksista.

ps. jos tää viesti on jotenkin vituralllaan, johtuu siitä että kirjotan ensimmäistä kertaa tänne. :)

Tilanne on kehittynyt sen verran, että pääsin magneettikuviin ja sieltä löytyi rustovaurio. Revennyt, kuvissa näkyy rako kohdassa, missä sellaista ei pitäisi olla. Mehiläisen kirurgi suositteli vielä kesän yli kuntoutusta ja sen jälkeen syksyllä katsotaan oireilu uusiksi.. Jos ei ole oireet helpottaneet vähintään puolella, niin sitten tähystysleikkaukseen. Mietin vaan, että jos mä olen tätä jo itse sen melkein puoli vuotta kuntouttanut, niin mitä joku 2 kuukautta tässä välissä enää tekee? Hyvää toivottavasti, leikkaukseen en mielellään ihan suoriltaan loikkais.

Joo aina kannattaa sitä kuntoutusta yrittää viimeseen asti (joku raja tietty on vedettävä millon leikataan). Mutta kirurgisissa toimenpiteissä on aina riskinsä (vaikkakin pienet). Ja josku on täysin selvät indikaatiot operaatiolle ja yleensä taas ollaan ns. harmaalla alueella. esim 1/1000 tai 1/5000 olka tähystystä johtaa vakavaan nivelen sisäiseen bagteeri-infektioon ja silloin olkapää on lopun ikää ns paska! Pointtini on, että ei julkisella sektorilla ns. vittuillakseen tai säästö syistä venytetä leikkausta jos on selvä aihe siihen. Mut riskit ja hyödyt täytyy punnita. Tokihan monella paikkakunnalla privaatissa pääsee nopeammin oikealla indikaatiolla vs julkinen, mutta tämä on täysin resurssi kysymys johon esim se yksittäinen polin ortopedi ei voi vaikuttaa. Jos mulla olisi leposärkyinen olkapää ja haittaisi merkittävästi harrastuksia ja normi elämää ja magneetissa näkyisi vauriot, jotka ortopedin mielestä olisi korjattavissa, niin valitsisin leikkauksen ja hyväksyisin riskit(pienet mutta toteutuessaan vittumaiset).

Latest posts

Back
Ylös Bottom