Oletteko itse ollut lähellä delausta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 8Balls
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by torquemada
Onko täällä muita jotka olis tippunut jäihin? Jos on niin muistuuko yhtään mieleen mitä ootte kelaillut siinä vaiheessa kun on ruvennut pää menemään pinnan alle?
Mä ainakin naskalina. Meillä oli outo tapa leikkiä kevätjäissä peliä, jossa testattiin kuka uskaltaa olla kauimman aikaa jäälautan päällä sen vajotessa. Suurin ongelma oli että kun luovuttaja hyppäsi pois lautalta keikahti se ympäri ja 'voittaja' lähti valumaan jään alle. Noista kuitenkin selvittiin, yleensä kaverin avustuksella. Samoin sen kerran kun pompin jäällä todistaakseni kaverille että se kestää. Onneksi jannu sai kädestä kiinni vaikka olin muuten kokonaan jään alla.

En tiedä voiko lentävään nyrkin kokoiseen kiveen tai teräskärkiseen nuoleen kuolla, mutta tuollaiset veljeni ilmaan lähettämät tappokoneet päälläni pienenä pysäytin.

Kaveri ajoi bemarilla kuorma-auton alle, ei ollut turvavöitä kummallakaan meistä mutta hitaan vauhdin takia ei mitään käynytkään. Joitain muitakin läheltä piti-tilanteita liikenteessä on käynyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo menee liian off-topiciks. Sen verta vaan tohon, mittausjuttuun, mikäli sua tai ketään nyt kiinnostaa, että se pintavesihän voi olla auringon lämmittämänä, vapun tienoilla jostain muualta virtausten mukana tullutta lämpimämpää vettä tai sit joku ahven oli päästäny pissan siihen kohtaan just :)

Niin kuin sanoit, jätetään off-topici.

Auton ratissa pari kertaa:

Ajoin talvella mutkaista kylätietä n. 90 kh/h, kun sivutieltä peruutti caterpillari eteen. Painoin jarrua, ei tapahtunu mitään, oli niin liukasta. Sitten kiersin caterpillarin vastaantulevien kaistan kautta. Auto lähti luisuun, mutta pysyi onneksi käsissä. Ei siinä muuten mitään, mutta vastaan tuli vielä auto. Onneksi vastaantulija näki tilanteen ja pysähtyi, muuten ois osunu sen keulaan. Tolla vauhdilla ois käyny huonosti, ei ollu turvavyötä. Nykyään tulee käytettyä.

Olin lähdössä P-paikalta tielle. Oli kevät ja tien reunassa oli korkeat lumivallit. Katoin taakse päin ja olin just menossa tielle, kun satuin vielä vilkaseen menosuuntaan. Sieltä tuli auto vastaan, jota ohitti toinen auto, ehkä 130 km/h. 2 sekuntia aikasemmin ku oisin lähteny liikkeelle, olisin ajanu suoraan sen auton eteen. Tai sitten osunut kylkeen, jolloin sekä ohittaja että ohitettava olisivat varmasti menneet ojaan. Tuoki oli semmonen juttu, että harvemmin kattoo siihen suuntaan, koska sieltä ei pitäs tulla ketään omalla kaistalla.

Pari kertaa lumilaudalla:

Laskin Rukan eturinnettä täyttä vauhtia, varmaan 70-80 km/h. Eteen tuli kumpuja. Ensimmäisestä pääsin yli polvista joustamalla, mutta tulin alas suoraan toisen kummun reunaan. Siitä sitten kaaduin eteenpäin ja löin pään jäiseen rinteeseen. Taju pois muutamaksi sekunniksi. Eka kysymys, kun heräsin, oli: "Särkykö lasit?" Laskin avopäin, kypärän osto on käyny mielessä. Tuuria oli, tuli vaan aivotärähdys, joka meni viikossa ohi.

Viime keväänä Alpeilla laskettiin yhtä sikajyrkkää kurua, kun mulla lähti kantti alta. Luisuin parikymmentä metriä, ennen kuin sain laudan hanskaan. 100 metrin päässä kuru kääntyi. Jos oisin menny suoraan, edessä ois ollu yli 50 m droppi jäätikölle. Pulssi kävi aika korkealla. Kun pääsin alas, pelkäsin kavereiden puolesta, joista 1 oli lähellä kopittaa. Pari kertaa nähny painajaisia tosta laskusta.

Erään kerran lähdin kaverin luota yöaikaan kotia kohti kevarilla. Mikäs siinä ajellessa, mukava ilma, hiljaiset tiet yms. Reitti kulki Rovaniemen "läpi" menevän 4-tien yli. Liikenne valot vaihto sopivasti vihreille, mutta (tyypillisesti just sillä kerralla) päätin, että katotaan nyt vielä tarkemmin, onneksi. Pohjoisen suunnasta tyhjä tukkirekka ~80km/h (josta 20km/h ylinopeutta) tulee vauhtiaan hidastamatta punasista läpi. Jos olisin jatkanut "normaalia menoani" katsomatta, palokunta olisi pessyt jäänteeni tiestä ja rekan keulasta.

Toisen kerran intissä (sodankylä) vartiossa (spol siis) oli vartiokumppanit ja vpa (vartiopäällikönapulainen) järkänneet vuorot hyvin. Olin useamman vuoron peräkkäin ja onnistuivat järjestämään mulle 36 tunnin yhtämittaisen valvomisen ja sen loppuun kiertovartion (jossa sattuneesta syystä ajoin vartioautoamme [parilla ei ollut korttia]). No, sehän on mukavaa ajella yli 30 tuntia valvoneena yöllä kapeaa metsätietä ~100 km/h. Onneksi heräsin, kun kivien rapina muuttui erilaiseksi tienlaidan lähestyessä. Paksuja mäntyjä olisi ollut paljon tien laidan ulkopuolella. Ei nukuttanut taas hetkeen sen jälkeen.

Mulla meinasi ensi kerran lähteä henki syntyessäni. Synnyin 7vkoa etuajassa keisarin leikkauksella. Paino oli n. 1.6kg.. Ennuste henkiinjäämiseen oli 1/10. Onneksi vuonna 1982 oli kokeilussa uusi keskoslääke jota sain. Siinä meni sitten ekat 2kk hengityskoneessa ja happikaapissa.

Miten tääl on näin moni enää ees elos? :D

Mul oli vaan jenkeis yks paha tilanne: olin kuus ja mut pistettiin uimakouluun. No, mähän mitään osannu uida ja ne muut osas ja sit mulle annettiin sellanen kellukelauta, et voisin 'uida' muitten kans siin jossain kolmen metrin syvyydes. Ja kaikki varmaan arvaa et mulhan lähti se lauta alta ihan lopus ja meikä meni pohjaan ku kivi. Jonkun aikaa ne muut lapset katto vissiin siin vieres kunnes mutsi rupes kiljuu sielt jostain katsomost ku oli just tullu. Siin oli sit uimaopettajilla selittelemistä, ku mutsi uhkas haastaa ne oikeuteen. Ja mehän kaikki mitä amerikassa tarkoitetaan kipurahoilla ;)

Originally posted by torquemada
En öö kyllä ikinä onnistunut mittaamaan alle kuus asteista vettä.. siis pinnasta.

EDIT: No annetaan tän keskustelun olla mutta siitä oon ihan varma että ZANNAZ ei pulahtanut vapun tienoilla viis asteiseen veteen.
Juu hei! Mäkin oon monta kertaa nähnyt kun vesi kiehuu porealtaassa n. 40 asteessa. :eek:

Ei nyt ehkä läheltäpiti hengen lähtö mutta pelästyin niin perkeleesti kuitenkin.Eli olin yksin salilla ja tyhmänä ajattelin ottaa ilman varmistajaa ilman turvahäkkiä kovan sarjan.Tangossa painoa 170kg ja toistoja piti tulla 6kpl.No siinä 5 meni yllättävän kevyesti ja ajattelin vetää kuudennen oikein ultra syvältä.No siinä ylös tullessa lähti kaatumaan eteen ja jäin melkein tangon alle.Tanko kolahti takaraivoon ja pääsin just alta pois.tipuin maahan päässä pyöri ja oli paha olo ,siinä sitten lattialla makasin ja kelasin ,että onks tää todella tän arvosta.Ei onneksi kuin kuhmu ja aivotärähdys.

Originally posted by onion
Juu hei! Mäkin oon monta kertaa nähnyt kun vesi kiehuu porealtaassa n. 40 asteessa. :eek:

No jos sulla on poreallas tilassa missä ilmanpaine on 1/10 normalista ilmanpaineesta, niin sitten toikin homma tapahtuu....Eli siis vesi kiehuu..:arvi:

Oltiin kahen kaverin kanssa rakentamassa iglua. Ensin kasattiin aivan älyttömän iso lumikasa ja sitten alettiin kaivamaan jokainen omaa koloaan sinne. Oltiin päästy jo aika pitkälle kun se sitten päätti romahtaa. Yks meistä oli hakemassa jostain lapioo, joten ei ollu siellä sisällä. Minä ja se toinen oltiin sisällä, mä olin viel selälleen siellä 2m lumikasan alla.
Lapion hakenu kaveri kiros kun huomas, että sen oviaukko oli sortunu, kunnes se huomas, että koko paska on romahtanu ja me ollaan siel sisäl. Sisällä ollut kaveri sai sitten päänsä näkyviin jotenkin omin avuin ja ulkona ollut kaveri autto sen ylös. Mä olin siellä täysin jumissa, en pystyny liikkumaan yhtään. Naaman kohdalle sain sellanen pään kokosen ilmataskun käsillä järjestettyä ku huomasin, että nyt sortuu.
Hetken ehdin siellä ollakin, kunnes alko kuulua lapion rahinaa, ja sitten alko näkyy jo valoa. Saiva sitten mut ylös.
Oli muuten viimenen iglu jota mä oon ollu tekemässä..

Kerran pelästyin, että nyt tuli lähtö kun kiipeilin puussa ja tipahdin sieltä jyrän päälle selälleen (siis sellasen jyrän, jolla peltoa jyräään)
Olin kuitenkin elossa ja yhtenä kappaleen kun silmät avasin :)

Originally posted by eddy
Oltiin kahen kaverin kanssa rakentamassa iglua. Ensin kasattiin aivan älyttömän iso lumikasa ja sitten alettiin kaivamaan jokainen omaa koloaan sinne. Oltiin päästy jo aika pitkälle kun se sitten päätti romahtaa. Yks meistä oli hakemassa jostain lapioo, joten ei ollu siellä sisällä. Minä ja se toinen oltiin sisällä, mä olin viel selälleen siellä 2m lumikasan alla.
Lapion hakenu kaveri kiros kun huomas, että sen oviaukko oli sortunu, kunnes se huomas, että koko paska on romahtanu ja me ollaan siel sisäl. Sisällä ollut kaveri sai sitten päänsä näkyviin jotenkin omin avuin ja ulkona ollut kaveri autto sen ylös. Mä olin siellä täysin jumissa, en pystyny liikkumaan yhtään. Naaman kohdalle sain sellanen pään kokosen ilmataskun käsillä järjestettyä ku huomasin, että nyt sortuu.
Hetken ehdin siellä ollakin, kunnes alko kuulua lapion rahinaa, ja sitten alko näkyy jo valoa. Saiva sitten mut ylös.
Oli muuten viimenen iglu jota mä oon ollu tekemässä..

Hyi vittu. Meikäl ainaki leikkais kiinni tommoses.

jaiks

(No jos sulla on poreallas tilassa missä ilmanpaine on 1/10 normalista ilmanpaineesta, niin sitten toikin homma tapahtuu....Eli siis vesi kiehuu..)

Totta Paine ja Lämpötila ovat suoraan verrannollisia.

:arvi:

todellakin...6vuotiaana sain suihkussa ollessani salamasta...ja tietty oli ukkonen tolna päällä..sen jälkeen en mennyt enää ukkosella suihkuun.Tuossa ala-asteella ajelin pyörällä tien viertä pitkin ja sit tulee sellainen uuden karhee porche sielt ihan reunaa pitkin ja mie säikähin ja heitin :david: :lla kylelleen ja seporche veti ihan pään vierestä ohi.Tais ukko säikähtää ku heitti mut kotiinkin..muahah sai kavereille kertoo olleensa porchen kyydis..

Niin ja leikin vanhalla sähkävatkaimella ja aloin purkaa sitä ja tietty sähköjoht oli seinäs...ja sit tuntui tajuton isku tuossa sydämmen kohdalla ja taisin päästä viel miehekkään tarzan-karjahduksen..se oli kämälää

Originally posted by bafurina
Oltiin 10-vuotiaina kaverini ja koiriemme kanssa ulkona.
Vedet olivat vielä tuohon vuodenaikaan jäässä.
Koirat pääsivät huomaamattamme livahtamaan jäälle,ja huusimme ne tietenkin heti pois.
Touhu staffini unohti keppinsä jäälle,ja tietenkin ampaisi sitä hakemaan.Huusin heti hätäisesti koiraa pois sieltä,ja juuri kun se oli poistumassa jääalueelta luokseni,jää petti.
Kauhuissani juoksin paikalle,pettämiskohta oli aivan laiturin lähellä.En millään saanut riittävää otetta koirasta,ja virta jään alla oli todella kova,koira oli aivan hädässä.Sen enempää miettimättä,hyppäsin itse perään.Sain kaulapannasta kiinni niin,että itkun sekainen kaverini sai nostettua koiran laiturille.
Mutta sitten en päässytkään itse ylös,eikä tietenkään kaverillani ollut voimia nostaa minua.

Älyttömällä onnella paikalle sattui kaksi nuorta miestä ,jotka olivat kuulleet kaverini avunhuudot.He tulivat juosten paikalle(paikka oli Töölössä,Hietaniemen hautausmaan takana oleva niemenkärki,jossa harvoin liikkuu ihmisiä varsinkin tuohon vuodenaikaan),ja saivat nostettua minut ylös.
Siinä oli kaksikin henkeä vaarassa.
Joku saattaa miettiä,että hypätä nyt jäihin koiran perään,mutta kuka olisi voinut katsoa koiransa uppoavan jäiden alle.Eikä siinä oikeastaan mitään muutakaan olisi ollut tehtävissä.
Voihan vittu!:itku:
Tippa tuli linssiin näin koiranomistajana tuota lukiessa. Itsekin tulis toimittua varmaan samoin vastaavassa tilanteessa.

Joskus 14 tai 15-vuotiaana dokattiin ja tietysti sitten piti lähteä veneilemään merelle pienellä avoveneellä, jossa joku 5-heppanen kone. Tyyppejä veneessä 4 tai 5

Mukana oli yksi vähän vanhempi tyyppi, joka alkoi sitten kähmimään erästä 14-vuotiasta kimmaa. Sen broidi ja minä siitä hermostuttiin ja veneessä alkoi tappelu.

Putosin mereen tämän n.18-vuotiaan hepun kanssa ja se alkoi painamaan mun päätä veden alle karjuen, että tappaa minut. Tappelin tietysti vastaan minkä pystyin. Olin 100% varma, että nyt lähtee henki, mutta onneksi se tyyppi kai pelästyi vähän itsekin?

Oltiin onneksi niin rannassa, että jalat yletti pohjaan ja päädyttiin sitten elävänä rantaan. Turpaan tuli kovaa, mutta henki säilyi. Muutama tikki silmäkulmiin ja n. 10cm*10cm tunnoton kohta otsassa vieläkin. 25 vuoden jälkeen.

3 vuotiaana kuulemma aika lähellä etten tukehtunu semmoseen isoon kovaan salmiakkikarkkiin, tunnettu tosiasiahan on, että kun äkkiä nielee (lue kokonaisena) niin ehtii syödä niitä namuja enemmin ku muut :D oli sitte terve sinerrys ollu jo naamalla ja taju pois. lähti sitte kuitenki irti kun hoitaja oli hakannu kämmenellä selkään tarpeeks kauan.
toinen mikä on jääny mieleen on semmonen, kun pimeellä ajelin töistä kotiin ja just kun olin ohittanu rekan, niin vastaan tuli sitte toinen rekka ilman minkäänlaisia valoja, en sitte ohitellu yhtään autoa pimeellä varmaan pariin viikkoon sen jälkeen :thumbs:

Mieki kakarana olen yrittänyt tukehtua niin merkkareihin kun appalsiiniinkin.... Kerran söin kukkapenkistä myrkkymarjoja ja jouduin myrkytyskeskukseen. Ei tosin minkäänlaisia muistikuvia. Olin aivan pikkukakara eikä sitä tollasia asioita kai muistanii

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom