Oletteko itse ollut lähellä delausta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 8Balls
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Tomi
Työnsin 4-vuotiaana pistorasiaan sellaisen töpselin, missä oli 30 cm pätkä johtoa ja viimeiset 5 cm kuorittu paljaaksi. 230 volttia tuntui ilmeisesti aika mukavalta. Oli kuulemma kuulunut julmettu pamaus ja mä olin itkenyt naama mustana lattialla. Tässä voi hyvinkin olla syy mun nykyiseen käytökseen ja juttuihin. :kuola:

:thumbs:

Heheh!
Oletko Tomi ihan varma siitä, ettei vanhempasi olleet jättäneet johtoa tahallaan lattialle lojumaan siinä toivossa, että tekisit niinkuin teit? Monesti lapsesta huomaa jo pienenä jos jokin on mennyt vikaan... :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä ajoin moottoriveneellä merellä joskus alkukeväästä niin että merellä oli vielä jäälauttoja jonkin verran ja vesi oli ihan yhtä kylmää kuin se on ennen jäätymistä, oli aika kova tuuli ja vene kippasi ympäri ja mä olin keskellä selkää siellä vitun kylmässä vedessä, moottorin ns. tappokatkaisija ei ollu kiinni mun kädessa eli vene jäi pyörimään holtittomasti ympyrää siihen, jotenkin pääsin siitä uimaan rantaan pilkkihaalari päällä ilman pelastusliivejä.Seuraavat 8 tuntia vietin saunassa, se kylmyys ei tuntunu loppuvan sitten millään.

Originally posted by Poser
:thumbs:

Heheh!
Oletko Tomi ihan varma siitä, ettei vanhempasi olleet jättäneet johtoa tahallaan lattialle lojumaan siinä toivossa, että tekisit niinkuin teit? Monesti lapsesta huomaa jo pienenä jos jokin on mennyt vikaan... :D

HEh heh hee..aika paha..

Joo amiksessa meinasin tukehtua omaan limaan mutta viime voimilla sain yskäistyä klöntin pois kurkusta..huh meinas happi loppua, nenäkin oli tietty tukos joten ei sitäkään kautta voinut hengittää :lol2:

Originally posted by Kipi I
HEh heh hee..aika paha..

Joo amiksessa meinasin tukehtua omaan limaan mutta viime voimilla sain yskäistyä klöntin pois kurkusta..huh meinas happi loppua, nenäkin oli tietty tukos joten ei sitäkään kautta voinut hengittää :lol2:

On muuten helvetin kauhee tunne... Ei kiva.

:(

Eipä mullakaan mitään kovin läheltä piti - tilanteita oo ollu. Joskus on vaan alkanu ajatteleen miten pahasti olis voinu käydä. Esim. muutamat pahat lipat motocrosspyörän kanssa kuopalla. Hiukan huonompi tuuri niin olis niska poikki. Viriviri-Pv:llä tullu kaahattua näin vanhempana ajatellen aivan liian lujaa.
Kerran oli mahdollinen hengenlähtö aika lähellä jos olisin menny kaverille 10s aikasemmin. Olin jo kaverin pihatiellä kun se tulee autolla vastaan toisen kaverin kanssa. (vanha ascona johon oli just minuutti sitten saanu kiinni 250hp koneen) Meni vaan koeajolle ja mä odottelin siellä pihalla. Äijiä ei kuulu takas ja meen kattoon mikä on homman nimi. Kilometrin päässä on ascona pellolla katollaan aivan rusinana, ja ambulanssit, poliisit ja palokunnat paikalla. Siinä kohtaa tuli kilo paskaa housuun, ja painelin kattoon miten kävi. Kaverit oli kun ihmeen kaupalla kunnossa muutamaa naarmua lukuunottamatta. Eli jos olisin ollu 10s aiemmin kaverin pihalla, olisin ollu 110% varmuudella kyydissä. Ja sitähän ei tiedä miten siinä olis käyny.

Nykyään saa joka päivä pelätä henkensä edestä kun tolla polkupyörällä ajelee. Autoilijat ei tunnu osaavan liikennesääntöjä. Muutaman kerran oon meinannu jäädä alle, ja sen jälkeen veivataan ikkuna auki ja huudetaan että vois kattoo eteensä. Tekis mieli mennä ottaan pillistä kiinni ja vähän kerrata liikennesääntöjä. Ärsyttää suunnattomasti tollaset.

Onhan noita sattunut ja tapahtunut.
Kerran jouduin ampumavälikohtauksen ns.polttopisteeseen, eli
luoteja ropisi ympärillä, ei ollut kivaa..
Karibialla sukellusreissulla "pääsin" tekemään lähempää tuttavuutta barracuda parven kanssa, ei yhtään puremaa ; - )
Välimerellä 43.metrin syvyydessä katamaraanin hylyssä paljastui, että paineilman sekaan oli ilmeisesti päässyt lurahtamaan myös pakokaasua, >eli oksenna suu täyteen, niele, oksenna, niele jne.

Siinä jotain makupaloja.

Yks mieleen jäänyt tapaus oli tossa n. vuosi sitten. Ajoin rampilta normaalisti Rantaväylälle Jyväskylässä. Edessäni ajoi rekka n. 60-70 kilometriä tunnissa. Normaalisti olisin miettimättä lähtenyt ohittamaan kun takanakaan ei autoja ollut. Joku "vaisto" kuitenkin piti mut siinä rekan takana ja samalla tuli joku vähintää 100 km/h moottoritien vasemmanpuoleista kaistaa vastaan!! Siinä ei ois ehtiny kissaa englanniksi sanoa kun ois pamahtanut jos oisin ohi lähtenyt, tilannetta en sen rekan takia ennalta nähnyt ja tiekin kaarsi sopivan loivasti oikealle...sen jälkeen ei oo enää ihmetyttäny jutut siitä että "vaisto" on käskenyt tehdä jotenkin toisin. Ja mainittakoon vielä että kaiteden takia väistäminen ois ollut lähes mahdotonta!!

Pari kolme vuotiaana mulla oli jonkinlainen paha ihottumatauti, joka meinasi viedä hengen. Koko kroppa oli ollut täynnä ns. mustelmia ja jos ne olisivat levinneet kurkkuun asti olisin kuulemma tukehtunut!

En muista taudin nimeä, mutta erittäin harvinainen. Ko.sairaalassa oli aiemmin ollut vain yksi tapaus. Onneksi aiempaa potilasta hoitanut lääkäri oli sattunut olemaan työvuorossa. Ei tarvinnut lennättää lähimpään yliopistolliseen sairaalaan. :eek:

Kaverillani oli joskus penikkana, n. 12-13 v., 80 cc enduro-Yamaha jolla me sitten pärtsättiin pikkuteillä ja yleisillä teillä ja junaradalla ja pusikoissa, missä nyt sattuu, hän kun asui hivenen syrjemmässä.

Kerran lähdettiin niiden kotipihasta ajamaan kapeata hiekkatietä, jossa suunnilleen yksi auto mahtuu hyvin ajamaan. Suoralla pätkällä vauhti kerkesi kiihtymään jo hyvinkin 70-80 km tunnissa. Tullaan mutkaan ja auton valot välähtää vastaan. Rinnakkain ei mahdu, joten kaveri teki paniikkitemput, ajoi ojaan, josta kasvoi kaikenmaailman pajua ja muuta ryönää. Muistan hirveän rytinän, vauhdin hiljentymisen ja mystillisen lennähtämisen takaisin tielle auton jälkeen. Ja kivun jaloissa. Auto meni menojaan, venaamaan kaverin pihaan - kun tultiin takaisin, se piti melkoisen saarnan kypärän hyödyllisyydestä. Kummallakaan ei ollut.

Kyllähän siitä säikähti kovasti, mutta toisaalta ei halunnut pohtia, jos törmäys olisi oikeasti tapahtunut.

Pentuna oli myös speciaalina työntää sormi pöytälamppuun, josta on valo ruuvattu veks. Kutitti kaiketi mukavasti.

18 vuotiaana kilpaa naapurin miehen kanssa
autoilla 180km/h nopeutta yöaikaan Yhtä-äkkiä eteen ilmestyy
valoton traktori jolla nopeus noin 10km/h, onneksi oli ajolinja niin keskellä että mahtui ohi.

Originally posted by [ZannaZ]
No siinä sitten pulahdin Tammerkoskeen (Mältinrannasta) ja perkele ku se oli odotettua kylmempää (ehkä jotain viis asteista).

Ei varmasti ollut viis asteista vettä nähnytkään.. Vesi rupee jäätymään siinä 6-4 asteessa.. Kun oon pudonnut jäihin ja jälkeenpäin kun oon mennyt mittaamaan niin vesi on ollut jotain seiska tai kasi asteista.. Ja semmone 12 astettakin lamauttaa jo aika hätäsesti.. Käytäppä nyt vähän järkeäs..
:arvi:

Originally posted by torquemada
Ei varmasti ollut viis asteista vettä nähnytkään.. Vesi rupee jäätymään siinä 6-4 asteessa.. Kun oon pudonnut jäihin ja jälkeenpäin kun oon mennyt mittaamaan niin vesi on ollut jotain seiska tai kasi asteista.. Ja semmone 12 astettakin lamauttaa jo aika hätäsesti.. Käytäppä nyt vähän järkeäs..

No anteeksi. Se nyt oli vain tuollainen heitto... Sovitaan nyt sitte niin että oli 12 asteista. Mutta tuo veden lämpötila ei ollut jutun pointti... Annetaan olla ennen ku jollain menee hermot...
(ei vaan jaksa kinata)

Muutamia vuosia sitten, pimeässä mennesyydessäni, olin harjoitusleirillä Etelä-Espanjassa ja päivän ohjelmassa oli vuoristolenkki. Laskin sitten fillarillani yhtä mäkeä alas. Siinä mäessä olin saanut pari päivää aikaisemmin maksiminopeudeksi 98km/h yhdellä suoralla. No...laskin sitä suoraa ja puolessa välissä joku pirun Pedro lykkäs Seat Marbellansa stopin takaa alle. Sain väistettyä sen verran, että otin vain kimmokkeen auton kyljestä kohti kallioleikkausta. Kallioleikkauksesta sain uuden kimmokkeen ja pyörä lähti hanskasta. "Lensin" tien yli kivikkoon ja kivikkoon päädyttyäni lähti taju vähäksi aikaa. Heräsin siinä kun hätääntyneet kaverini huuteli mua hereille. Kypärää ei tietenkään ollut päässä. Selvisin rytäkästä katkenneilla solisluilla ja kolmella murtuneella kylkiluulla sekä aivotärähdyksellä. Kaverit sano olleensa ihan varmoja, että nyt meni henki kun vauhtia oli kuitenkin yli 90km/h ja olin lentänyt kivikkoon nuppi edellä. Matka olisi voinut pysähtyä jo kallioleikkaukseen, koska osuin ainoaan tasaiseen kohtaan ja siinä ihan vieressä olisi ollut sopivia ulokkeita.

Täytyy sanoa, että siinä tilanteessa oli onnea roppakaupalla mukana koska tossa kolarissa olisi kaiken järjen mukaan pitänyt käydä paljon pahemmin.

Pedroa ei muuten saatu koskaan kiinni.

Originally posted by rintafile
Jos toi pitäis paikkansa niin Suomen jokainen järvi ois pohjaa myötän jäässä :)

Niinkös epäilet.. sitten kannaattaa ottaa joku tarkempi mittari ja käydä kokeilemassa.. Luultvasti yllätyt:) :)

Ihan vaan tiedoksesi että eiköhän vieläkin vesi jäädy 0 asteen tietämillä :david:

Veden jäätyessä pooliset vesimolekyylit muodostavat vetysidoksin kiderakenteen, jossa molekyylit eivät pääse niin lähelle toisiaan kuin nesteenä. Jää on siis harvempaa kuin vesi nesteenä. 0 asteesta ylöspäin lämpöliikkeen takia nää vetysidokset ei enää pidä ja alkaa sulaminen. 4 asteessa molekyylit ovat niin lähellä toisiaan kuin madollista ja vesi näin ollen raskainta. Tästä ylöspäin lämpöliikkeen kasvaessa molekyylit joutuu yhä kauemmaks toisistaan ja tiheys pienenee. Pohjavesi on siis kylmimmilläkin keleillä n. 4 asteista riippuen tietysti virtauksista yms. Kyllä se veden sulamispiste on 0 astetta celsiusta. Eli jäätymistä ja sulamista tapahtuu nollassa. Vesi ei jäädy, eikä ala jäätyä, 6 asteisena :arvi:

EDIT: unohtu Arvi-hymiö :)

En öö kyllä ikinä onnistunut mittaamaan alle kuus asteista vettä.. siis pinnasta.

EDIT: No annetaan tän keskustelun olla mutta siitä oon ihan varma että ZANNAZ ei pulahtanut vapun tienoilla viis asteiseen veteen.

..Vesi rupee jäätymään siinä 6-4 asteessa.. Kun oon pudonnut jäihin ja jälkeenpäin kun oon mennyt mittaamaan niin vesi on ollut jotain seiska tai kasi asteista..

:david: :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom