Harrastin aikoinani freestyle-pyöräilyä. Mulla oli molemmat jarruvaijerit poikki, enkä viittiny pihasta lähteä. No hypin meijän pihatiellä (kadulle päin) sellasten pinottujen lankkujen yli sillä fillarilla. No hyppäsin yli ja sitten katoin, että perkule onpas paljon vauhtia ja rupesin jarruttamaan jaloilla asfalttia vasten. Orapihlaja-aidat peitti hyvin näkyvyyttä siihen tielle. Muutama metri ennen tietä kuulin hirveetä jarrujen kirkumista. OOOO SHIT AUTO!! Tajusin heti, että nyt törmätään. Onneks oli vanhassa Corollassa niin paskat jarrut, että törmäsin kylkeen enkä jääny alle. Ei ees mustelmaa tullu. Makasin vaan siinä maassa. Fillarista meni stemmipultista kierteet. Mutsi sen sijaan säikähti pahemman kerran, kun kuuli jarrutuksen ja pamauksen ja näki mut makaamassa siellä tiellä. "RIIIINTAFILEEEEEEEE!!!" se kirku sieltä. Huusin takasin: "Ei käyny kuinkaan." Hulluinta tossa oli se mutsin reagointi.
Piti päästä kamerakännykällä leikkimään, kun olin matkalla silloiselle tyttöystävälle. Ajoin yksin autoa ja päätin ottaa kuvan nopeusmittarista, kun viisarin kohalla on isoja numeroita. Tyhjällä tiellä nelonen silmässä, toinen käsi ratilla, toisessa kännykkä valmiina ottamaan kuvan, painoin kaasun pohjaan. Auto meni kuin sukkasilteen. Joku 160 km/h vauhtia ja nappasin kuvan. Oli vähän vaikeeta sihdata ja tuli kuva ratista
No uusiks vaan. Katse tiessä kaasu pohjaan. Katoin, että tie alkaa hieman kaartua edessäpäin ja totesin, että kerkeen hyvin ennen mutkaa, eikä mutkan jälkeenkään näkynyt autoja. Nelosella tappiin asti ja mittarissa pyöreet 200 km/h ja kuva. Mutka lähestyy ja rupeen jarruttelemaan. Tie rupee kaartumaan. Vaikka jarrutin varovasti, jarrutin silti liian lujaa. Paino siirtyi eteen ja perä keveni mutkassa. Tunsin, kuinka perä lähti irtoomaan tiestä. Lens aika iloseen se uus kännykkä siitä toisesta kädestä, kun rupesin tekemään pientä vastaohjausta. Onneks ei mitään paniikkia, vaan jalka irti jarrulta ja pieni ohjaus vastaan. Sit oltiinkin tien päällä. Kun pääsin likkafrendilleni, en tajunnu mitään, mitä se puhu mulle. Olin niin outo, et se tajus, et jotain oli pielessä. Sit jouduin kertomaan ja näyttämään kuvan. Ei silittänyt päätä kuitenkaan. Tuli muuten hyvä kuva ja se on vieläkin kännykässä
ps. En kaipaa mitään moraalisaarnoja, kuinka joku asfaltin värinen samooja, olis saattanu jäädä huomaamatta. Tehty mikä tehty ja vitun tyhmää se oli. Sen verta kattelin, ettei autoja ole ja tiesin, ettei oo risteyksiäkään. Tiekin meni pellon keskellä. Oppi tostakin jotain... Tästä lähtien, kun ajan lähelle kolmeasataa tiedän jarruttaa ennen mutkaa, niin kuin Grönholmit ja Räikkösetkin tekee :arvi:
Onhan noita muitakin, ja saa olla onnellinen, ettei oo käyny mitään. Toivottavasti ei käykään. Monet "vähältä piti" -tilanteet on kyllä herätelly. Monesti oon kelannu, että jotain tyhmää olis voinu tulla tehtyä uudestaan, ellei olis oppinu oikeen kunnolla säikähtämällä. "Virheistä oppii!" :Shakespear: