Oletko ajanut autolla/moottoripyörällä kolarin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slp
  • Aloitettu Aloitettu
Samana iltana ajokortin saanut 18 vuotias naishenkilö pamautti punaisia päin kylkeen. Meidän auto lunastukseen, mutta ei vaurioita ihmisiin. Tämä naishenkilö ei ole kuulemman sen jälkeen ajellu. Baarissa tulee aina kuittailtua, kun näkee. Tapauksesta on jotain 4-5 vuotta.

jiiii sanoi:
Tämä on ihan hyvä sääntö, koska pyöräilijä voi tulla arvaamattoman kovaa esim. katveesta suojatielle, eikä autoilijan/motoristin voida olettaa omistavan teräsmiehen refleksejä, mutta kävelyvauhtia liikkuvan kohteen ehtii yleensä vielä huomata ja siihen reagoida.
Tätä(kin) tarkoitin, eli tässä tapauksessa nuori kaveri polkee pyörällä suojatielle, muutaman sadan metrin päässä on auto joka lähestyy 50-60 km/h vauhtia. Auton kuljettajalla on ollut siis noin 10-15 sekuntia aikaa katsoa kun pyöräilijä lähtee ylittämään tietä, ja hidastaa vauhtia. Mikä tässä ei nyt täsmää?

Lapsista liikenteessä sen verran että siirrän aina jalan kaasulta jarrulle kun näen mopoilijan, polkupyöräilijän tai vaikka jalkapallon tien laidassa. Kaksi kertaa kahdeksan vuoden aikana se on kannattanut. Ekalla kerralla tuli vaan joku aavistus että tien laidassa polkupyöräilevä lapsi kääntyy, no se kääntyi taakse katsomatta ilman mitään suuntamerkkiä, olisi tehnyt "jüzzit" jos en olisi jarruttanut aiemmin. Toisella kertaa tielle lensi jalkapallo, ja nuori palloilija juoksi sokkona perässä sekunnin päästä. Sekin olisi tehnyt jüzzit jos en olisi jarruttanut jo pallon huomattuani.

Ettei menisi ihan :offtopic: niin oma kolarikokemus:

Lahden ja Porvoon moottoritien liittymässä, ajoin yöllä liian kovaa mustalle jäälle kitkarenkailla, 110 oli vauhtia kun vilkaisin mittariin ja sitten muutuin kuskista matkustajaksi. Onneksi siellä on isot penkat ja lumi ei ollut jäätynyttä vaan pölisi vaan kun pyörittiin metsään. Eikä tullut yhtään isompaa puuta vastaan. Tämän jälkeen on ajeltu niinkuin rauhallisemmin. Kipu opettaa, ei sitä ennen tajua ajella rauhallisesti.

Markku sanoi:
Tätä(kin) tarkoitin, eli tässä tapauksessa nuori kaveri polkee pyörällä suojatielle, muutaman sadan metrin päässä on auto joka lähestyy 50-60 km/h vauhtia. Auton kuljettajalla on ollut siis noin 10-15 sekuntia aikaa katsoa kun pyöräilijä lähtee ylittämään tietä, ja hidastaa vauhtia. Mikä tässä ei nyt täsmää?

Minun mielestäni tässä ei täsmää ilmoitettu auton etäisyys tai nopeus. Jos nämä täsmäisivät, Jüzzin on täytynyt todellakin valua tien yli, sillä jos matkaa on edes sata metriä ja nopeutta 60 km/h, autolta ottaa kuusi sekuntia suojatien saavuttamiseen. Huom! alkup. tekstissä mainittiin, ettei auto jarruttanutkaan, joten tuli jo kauempaa tuota mainittua nopeutta. Jos jarruttikin, ja nopeus oli esim. 120km/h ja auto oli lähtötilanteessa parin sadan metrin päässä, siltikin tuohon matkaan tuolla vauhdilla menee ainakin se kuusi sekuntia, ja pidempäänkin, jos on edes tuohon 50-60 km/h nopeuteen jarrutettu. Jos lähdetään paikaltaan liikkeelle pyörällä, suojatien ylittämiseen ei millään saa menemään yli viittä sekuntia, jos ei sitten kaadu välillä tai yritä tehdä hitaasti ajamisen ennätystä. Eli bottom line: jotain oli nopeuden (veikkaan tätä, koska suoraan lähestyvän auton nopeutta on vielä vaikempaa arvioida kuin matkaa) taikka matkan arvioissa pahasti väärin. Nämä molemmat, kuten jo mainitsitkin, on todella helppo arvioida väärin.

HITB sanoi:
Saiko se yliajaja mitään tuomiota? Edellisiin tapauskiin viitaten tuomio varmaan oli vähän päiväsakkoja tai vuosi ehdollista tai jotain muuta vastaavaa. Tuommoiset tapaukset ovat kyllä perseestä, jos ei parane joku paikka koskaan täydellisesti.

Yliajaja sai päiväsakkoja, mutta en tiedä paljonko ja itse sain korvauksia pyörästä ja kivusta sekä särystä.

jiiii sanoi:
Minun mielestäni tässä ei täsmää ilmoitettu auton etäisyys tai nopeus. Jos nämä täsmäisivät, Jüzzin on täytynyt todellakin valua tien yli, sillä jos matkaa on edes sata metriä ja nopeutta 60 km/h, autolta ottaa kuusi sekuntia suojatien saavuttamiseen. Huom! alkup. tekstissä mainittiin, ettei auto jarruttanutkaan, joten tuli jo kauempaa tuota mainittua nopeutta. Jos jarruttikin, ja nopeus oli esim. 120km/h ja auto oli lähtötilanteessa parin sadan metrin päässä, siltikin tuohon matkaan tuolla vauhdilla menee ainakin se kuusi sekuntia, ja pidempäänkin, jos on edes tuohon 50-60 km/h nopeuteen jarrutettu. Jos lähdetään paikaltaan liikkeelle pyörällä, suojatien ylittämiseen ei millään saa menemään yli viittä sekuntia, jos ei sitten kaadu välillä tai yritä tehdä hitaasti ajamisen ennätystä. Eli bottom line: jotain oli nopeuden (veikkaan tätä, koska suoraan lähestyvän auton nopeutta on vielä vaikempaa arvioida kuin matkaa) taikka matkan arvioissa pahasti väärin. Nämä molemmat, kuten jo mainitsitkin, on todella helppo arvioida väärin.

En todellakaan muista kauanko tien ylittäminen kesti, mutta olin kuitenkin jo melkein yli, koska auto osui pyörän takarenkaaseen. Auton nopeuden jarrutuksen aloitushetkellä sain kuulla jälkeenpäin poliisilta ja se perustui jarrutusmatkan pituuteen ja se oli arvioitu olevan 50-60km/h. Auton nopeudesta kauempaa en osaa sanoa mitään. Tällä tiellä on kuitenkin 40km/h rajoitus, mutta se on pitkä, suora ja sillä on vähän liikennettä, joten autot ajavat sitä usein 60-80km/h. Tämä "auto ei jarruttanut ennen törmäystä" perustui täysin kaverini havaintoihin. Hän kuitenkin näki tapahtuman läheltä. Joo, tuo "muutaman sadan metrin päässä" ei välttämättä pidä paikkaansa, mutta joka tapauksessa auto oli kaukana suojatiestä, matkasta en mene sanomaan mitään.

Päälle ajanut tyyppi oli omistanut kortin vasta muutaman viikon ja oli kuulemma puhunut puhelimeen samalla, kun ajoi päälleni, että vahinkohan se varmasti oli. Enemmän ärsyttää kyllä se, että kuski ei viitsinyt edes soittaa ambulanssia, vaan kaverini joutui tämän tekemään. Tottakai minun olisi pitänyt myös taluttaa polkupyöräni suojatien yli, mutta jos tyyppi ei todellakaan katsonut tietä niin olisi varmasti käynyt vain pahemmin, koska silloin auto olisi osunut suoraan jaloilleni.

Yksi auto ja yksi prätkä ajettu lunastukseen.

Autolla ajettu kolari ei ollut oma vika, kun nuori julli tuli kolmion takaa eteen sohjokelillä, mutta pyörän kaadoin ihan omaa hurjapäisyyttä radalla. Ainoat fyysiset vauriot tuli autolla ajaessa, naama rattiin ja ikenet uusiksi, käyttäkää turvavyötä...

Skopolla ajanu kolarin ku peräkärryllinen auto kiilas eteen. mopo jäi peräkärryn alle ja lunastukseen meni, ite lensin peräkärryyn makaamaan lankkujen päälle :D

Yhen Grand Voyagerin takapuskurin onnistuin pudottamaan, kun peruutin toisen auton vetokoukkuun. Eli se vetokoukku meni puskurin alle ja sit otin vähän etiäpäin *poks* koko v*itun takapuskuri irtos. Oli kyllä asiakkaan ilme semmoinen, että meinas vähän naurattaa :david: Ajokilometrejä vaikka kuinka paljon tässä 2v sisään tullu ja tämä on ainoa "kolari".

Tällätttiin joskus mutsin kanssa datsuni metriä lyhyemmäksi, ei pärjännyt kaksintaistelussa hiacea vastaan kovin hyvin.. mitään suurempaa ei tullut mutta varovaisuus liikenteessä kasvoi..

Yks Primera lyheni metrillä keulasta, vastapuolen pelkääjän paikalla ei onneks ollu ketään, olisi käyny huonosti. Lisäksi useita fenderbendereitä ym: yks oli sellanen, että olin just hakemas autoa edellisen tömähdyksen jälkeen liikkeestä ja ajelin ehkä 2 km, pysäsin kolmion eteen vähän vartoilemaan kun strönts!!! eräs diplomi-autoilija pisti takapaksin kannen ja puskurin vaihtokuntoon.

Nyt se sit mullekin tapahtu. Ei kolari mut ulosajo. Vajaat pari viikkoo sit landella piti taas leikkiä Ari Vatasta.

Painelin sellasta perus landetietä (pakkaslumen peitossa, eli just hyvä alusta) 3 litrasel isol opelil. No olin jo hyvän aikaa kaahannu menee hyvällä menestyksellä ja into sen ku kasvo. Lopulta rupesin suoralla vatkaa sitä sivu luisussa puolelta toiselle. Kolmannella puolenvaihdolla auto pyörähti ympäri ( nopeus ~60-70 ) ja meni etuviistossa ojaan.

Ite selvisin ilman sen kummempaa ja autoonkaan ei paljoa mitään tullu.

Ei voi muuta sanoa ku et hauskaa oli. Tosin vähän varovaisemmin tuli sit loppupäivä ajettua.

Syy pyörähdykseen tais olla se ku ko. kärry on automaatti. Unohdin vaihtaa pakkovaihteelle ja kesken leikin vaihtu yllättäen isompi vaihde ja sillon tietenki alkaa perä luistaa ihan eri malliin.

Itellä tuli kuorma-auto nokkaan kaupungin laidalla. Mulla oli vauhtia noin 30-40 ja kuorma-autolla noin 40-50. Aika suoraan kiskasi päin risteystilanteessa ja mulla meni auto heti lunnaiksi. Pään löin sivulasiin ja pieni hedari/niskakipu siitä tuli. Eipä onneks pahempaa.

Auton menetys harmitti silloin mutta lohdutin itseäni ja ostin moottoripyörän sitten. :)

Mä ajoin pari vuotta sitten piikillä kolarin rekan kanssa, ajoin mottoriliikennetien ramppiin ja katsoin kiihdytyskaistalle päästyäni olan yli. Samalla pyörä lähti alta välittömästi, ja liukui vieressä ajavan rekan vaunun paripyörien alle.

Itse pidin stongasta kiinni vielä vähän ennen osumaa ja jäinkin n. parin sentin päähän paripyöristä eli tuuri kävi.

Jälkeenpäin selvisi että siinä tiellä oli sadeveden lisäksi valunut öljyä jostain työkoneesta tai autosta, kolaria siinä ei ollut 2vk sisällä sattunut joten itse piti korjata pyörää talvi, vakuutus ei korvannut koska siinä oli vaan osakasko.

Oon nuorena ajanut piikillä lepikkoon reilua satasta. Ei vaan saanut taittumaan, seurauksena murtunut käsi ja piikki lunastukseen. Nyt vanhempana kaatanut kertaakaan..

edittiä: kaadoinpas prärkän 4 vuottas sitte paikaltaan kun silloinen kumppani jotain heilu takana --> tukijalan alla sepeliä. Mukkelismakkelis siinä mentiin :D

kilon fazerin vedin lepikkoon reilun satkun vauhdista.
Liian suuri tilannenopeus.
Tosin kyseisessä paikassa on moni muukin prätkäkuski vetäny jorpakkoon...
Pyörä lunariin ja ukko selvis säikähdyksellä(ei edes mustelmaa)

edit: jonkun asteinen aivovamma tais tulla :D

Kerran pelästyin oikein kunnolla, kun Lahti-Jyväskylä-tiellä kauheassa räntäsateessa vasen rengas meni niin syvälle tien keskellä olevaan lumisohjoon, että auto lähti heittelehtimään. Ajettiin pimeässä, jonossa ja vastaantulijoita oli jatkuvana virtana. Onneksi tilannenopeus oli luokkaa 60 km/h kasikympin alueella. Auto päätyi penkkaan, oikea etunurkka aitaan osumisesta kärsineenä. Kuski tarvitsi hetken hengähdystauon ennen matkan jatkumista.

Toisella kertaa olin juuri parkkipaikalla istuutunut autoon, kuskinpuoleinen ovi auki. Niin eikös eräs kätevä nuorimies päräyttänyt viereiseen ruutuun siten, että meinasi ottaa kuskin oven mennessään. Ovi vääntyi reilusti yli ja kitinä oli raastava. Toisaalta uhrina oli totaalinen autovanhus, joten allekirjoittanutta lähinnä nauratti.

No eipä ole tullut suurempia kolareita koettua, pari ulosajoa mp:llä kuitenkin.

Ensimmäinen kevari-ikäisenä NSR:llä, jossain kirkkonummen takateillä sattui olemaan hiekkaa ihan kohtuullisesti mutkassa ja iloiset lipat 80km/h vauhdissa. Kuskilla ei mitään vammoja, mitä nyt farkkuihin tuli pieni reikä persuksiin. Pyörästä sensijaan meni käytännössä kaikki paskaksi.

Toinen lippa olikin hitusen koomisempi.
Honda Hornetilla ajelin rauhakseen tihkusateessa kotiappäin Espoossa. Vauhtia oli about rajoituksen mukaan ja naama hymyssä vauhdikkaan ajo-illan jälkeen. Kuinkas ollakkaan yhdessä mutkassa kotitiellä olikin liukkaammanpuoleinen viemärinkansi, josta pyöräni etupää lähti alta. Hetken päästä etupää saikin taas pitoa ja pyörä lensi toiselle kyljelleen heittäen minut jalkakäytävälle. Jalkakäytävällä tapahtuman tajuttuani en voinut kuin alkaa nauramaan, nimittäin sama mutka ja samainen sateen liukastama viemärinkansi oli "syypäänä" pari vuotta aiemmin kun veljeni ajeli samaa tietä himaan ja heitti lipat. Osasyynä omaan onnettomuuten oli varmasti sakkokunnossa oleva eturenkaani, jonka vaihto oli tietysti suunnitelmissa mutta ei vaan jaksanut...

Tietenkin talviladan yms linttojen takavanteet on rikottu kanttareihin, mutta nämä nyt olivat lähinnä harrastukseen kuuluvia kuluja. Lisäksi tuon talviladan kontin muotoili uudestaan tuttava suburbanillaan... länsiväylällä kun ajoimme täyttä marssivauhtia. Silloin hieman pelotti, mutta tiellä pysyttiin.

Vaikken tuolloinkaan reikäpää mielestäni ollut, on nykyään tullut rauhoituttua. Osasyynä varmasti, ettei enää olee 18vuotias ja myös kavereille sattuneet onnettomuudet, joissa osa on päässyt leikkauspöydälle ja yksi ei edes sinne asti.

Mä olen selvinnyt säikähdyksillä, Mopoaikoina kaadoin sen useamman kerran yli kaheksastakympistä oisko neljä.., eikä koskaan käynyt niissä mitään, kiva se on hangesta 30metrin päästä mopoa hakea.. tankki irtosi siinä rytäkässä, muut kerrat ei käynyt edes tankinirtoamista.. Polven sain paskaks vetämäl asvaltilla lipat n.70km/h samalla tunturi Tigerillä, polvi jäi puristuksiin rungon ja maan väliin, turposi todella isoksi enkä kävellyt metriäkään kuukauteen.

Piikillä en varsinaisesti kaatunut kertaakaan, kerran oli lähellä, tein hölmöyksissäni rekka takana stoppieta 80km/h vauhdista, kun muutenkin piti jarruttaa, ja etupyörä lukkoon, mutta en kaatunut.

Auton kun sain, niin samana talvena spinnasin 180astetta 110km/h siskoni ollessa kyydissäni maantiellä mutkassa, puita tienvieri täynnä, mitään ei käynyt. pysyi ihmeenkaupalla tiellä. Sitten 2 kertaa olen ojaan ajanut ilman peltivahinkoja, kerran puskuri putos 1sentin alaspäin, kun ajoin lumipenkkaan, ja käsijarrun päällejätättämisen huomasin,kun spinnasin lumipenkkaan viime talvena,vaikka päästin jarrun, ei se oiennut, mitään en voinut tehdä. Ei vahinkoja.

Sitten kesällä land cruiser päätti ajaa samaan ruutuun mistä reippanlaisesti peruutin, maksoi mulle melkein tonnin omavastuuta plus alentuneita bonuksia, jotka korvasin, koko keula sivusta aivan sisässä.. vitutti ja potkaisin täysillä auton renkaaseen-->jalka kipeytyi pitkäksi aikaa, mutten kehdannut lääkäriinkään mennä.. En tiedä mikä tuli mutta kyl onnuin monta viikkoa sitä. siinähän nuo. Vähällä olen selvinnyt..
Ainoa oikea vamma oli kun katkoin mun vasemman käden pyörällä, vedin aivan täysiä auton kylkeen.

Kilpaenskalla lippailuja ei varmaan lasketa alkuunkaan, sillä niitä on sellainen nivaska, ettei niitä edes kaikkia muista. Ei mitään vakavempaa niissä hommissa, henki-lähtee läheltäpitejä muutama.

Jurvan moottoriradalla meni 1100 GSX-R suihake sellaiseen kuntoon, että varaosien hinnalla ois lähes ostettu uus pyörä. Itsellä solisluuhun sirpaleinen murtuma (kunnolla poikki siis) ja siihen ensin 5 ruuvia +levy ja sitten paikattiin 9:n ruuvin systeemillä ja palalla luuta lonkasta. Käsi oli siis kantositeessä about ½v. joten ei ihme, että se on nykyäänkin toista hivenen heikompi :D

Säikähdyksellä oon onneksi selvinnyt.
Ensilumet oli tullut ja tuorehko ajokortti poltteli taskussa, olihan siinä sitten pakko kokeilla, millainen yhdistelmä on tehokas auto + jäinen tie. Jyrkässä mutkassa ensin käppäriä, että saa auton luisuun ja sitten lisää kaasua, että kääntyy pääsee mutkasta. No tuli sitten vähän hätiköityä ja ojaan päädyttiin. Vielä 10cm niin olis ollut auto katollaan mutta onneksi ei tullut ku pohjapanssariin vähän jälkiä.
Myös perinteinen parkkipaikkanaarmutus on tullut testattua.

2kolaria. toinen oli oma vika ja toinen oli mummon joka tuli kolmion takaa eteen. katsoi mummo hieman ihmeissään ku nousin autosta ja menin katsoon keulan ja tajusin heti, että mun auto menee lunariin, oli niin läjässä. no siihen sitten kauhea jess huuto ja tuuletukset päälle :D. auto meni lunariin ja hyvät rahat sain.

Back
Ylös Bottom