Oletko ajanut autolla/moottoripyörällä kolarin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slp
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minkään liikenteessä kulkevan kulkuneuvon kanssa en ole kolautellut (*koputtaa puuta), mutta kerran täräytin sopivassa sivuluisussa kaksi vannetta soikeaksi jalkakäytäväkorotukseen. Talven ensimmäiset liukkaat ja pitihän sitä eräällä parkkipaikalla käydä leikkimässä rallikuskia...tuloksena paha mieli ja vitutus :)

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Pyörällä on tullut kahdesti kaaduttua. Ekan kerran olin kaverille menossa, otin lievästi ylinopeutta 40km/h alueella, jarruttaessani huomasinkin sitten että oli hiekkaa asfaltilla ja se oli menoa se.

Toisen kerran kaatusin koulusta lähtiessäni, kun mukulakivetyksellä oli soraa ja painoin etujarrua. n. 30km/h:sta maihin, ei paha vauhti, muttakun ei ollut ajotakki päällä (tiedänpä pitää sitä aina nykyään) sain 10 cm pitkän, n. puolitoista senttiä syvän haavan oikeaan kyynärvarteen. Siitä jäi kiva arpi. :D

En tiedä ovatko nuo kolareita, yksin kaatoja pikemminkin.

Joitain kolareita on tullut kyydissä istuttua ja yhden auton itekkin puuhun vetässy...

1. Kaverin kyydissä, kun auto pyörähti vastaan tulevan kaistalle ja mun oveenhan se vastaantuleva auto pamahti... Kaularangassa hiusmurtumia, kylkiluut murtu ovenpuoleisesta kyljestä ja päähän pari reikää.. :)

2. Kaveri vetäs satasta auton puuhun ja meikäläinen lentoon takapenkiltä... Leuka murtu, olkapää paskaks yms... muita ruhjeita.

3. Kaveri ajo noin kuuttakymppiä suoraan kiveen.. ei suuria vahinkoja mutta turvavyö vetäs rintaan meleko hyvin

4. Ajoin ite autolla 14 vanhana auton kahteen eri puuhun... ei henkilövahinkoja, muuten ku rinta kipeenä vöistä.. Vauhtia ennen kaarretta noin 100 km/h

5. Kaverin kanssa ajeltiin yhdellä fiatilla ja kuinka ollakkaan kaveri pyöräytti sen katon kautta ympäri.. ei henkilövahinkoja.

6. Yks nainen käänty kolmion takaa mun kaistalle suoraan mun keulaan.. käsillä ja jaloilla otin iskun vastaan ku ei ollu vyötä ja voin kertoa, että hieman kivisti kaikkia niveliä sen tällin jälkeen...

7. Kaveri vetäs mun hienon tojotan perään ku olin menossa kouluun... selkää kävi helevetisti, mutta selvisin venähdyksellä.. Autosta meni takapuskuri ja kuskin penkki.

8. Kaverin kyydissä t-risteyksestä noin 30 metriä metikköön ladalla... ei henkilövahinkoja...

Joitain pieniä ulosajoja muiden kyydissä vielä ois mutta en jaksa kaikkia kirjata... Mopolla ja moottoripyörällähän on sitten omat kommellukset...

:lol2:

Net Virgin sanoi:
1. Kaverin kyydissä, kun auto pyörähti vastaan tulevan kaistalle...
2. Kaveri vetäs satasta auton puuhun ja meikäläinen lentoon takapenkiltä...
3. Kaveri ajo noin kuuttakymppiä suoraan kiveen...
5. Kaverin kanssa ajeltiin yhdellä fiatilla ja kuinka ollakkaan kaveri pyöräytti sen katon kautta ympäri...
7. Kaveri vetäs mun hienon tojotan perään ku olin menossa kouluun...
8. Kaverin kyydissä t-risteyksestä noin 30 metriä metikköön ladalla...
Mä saattaisin tässä vaiheessa jo alkaa vältellä kavereiden kyytiin menemistä... :jahas: Vai oletko mahdollisesti jonkun rallikuskin kartanlukija? :)

Markku sanoi:
Mä saattaisin tässä vaiheessa jo alkaa vältellä kavereiden kyytiin menemistä... :jahas: Vai oletko mahdollisesti jonkun rallikuskin kartanlukija? :)

Joo samaa itekki tässä mietin. :eek:

Markku sanoi:

Minkähän takia minä olen yleensä se joka ajaa joka paikkaan nykyään.... :D

Huu, puistattaa vieläkin kun ajattelen mitä mulle kävi vuoden 2000 kesällä. Ajoin suojatiellä pyörällä ajaneen pikkupojan päälle (ehkä n. 5-vuotias). Ajelin ihan rajoituksen mukaan 40km/h, ja reksiteröin tien oikealla puolella jalkakäytävällä ajavan pojan. Oletin pojan jatkavan matkaansa suoraan, mutta ennen kuin äkysinkään, oli nassikka kääntänyt fillarinsa eteeni. Jarrut pohjaan, auto pysähtyi suojatien päälle ja osui todennäköisesti pojan fillariin juuri sopivasti siten, ettei mikään osa pojasta jäänyt auton ja pyörän väliin. Seuraavat sekunnit tuntuivatkin minuuteilta, kun älysin mitä oli tapahtunut ja nousin autosta. Poika oli jo noussut seisomaan ja vein hänet tien sivuun ja aloin kysellä ja kartoittaa, oliko sattunut ja mihin ja missä poika asui. Pyörän hain muutaman metrin päästä, ajoin autoni jalkakäytävälle ja lähdin taluttamaan poikaa ja fillaria kotiin päin. Vanhemmat tulivat vastaan siinä kohtapuoliin ja jouduin selittämään mitä tapahtui. Vähän nuija olo tuli, kun äiti sätti poikaa ja isä oli kylmän rauhallinen ja nyökytteli ja sanoi että lähdetäänkö katsomaan mitä siellä tapahtui. Mentiin onnettomuuspaikalle ja katseltiin siinä hetki, annoin yhteystietoni miehelle ja hän kysyi pystynkö ajamaan kotiin (olin aika tärinässä). Puoli tuntia jouduin siinä odottelemaan ennen kuin katsoin olevani siinä kunnossa että saan auton ajettua kotio.

Kotiin päästyäni ei mennyt kauaakaan, kun pojan isä soitti ja kertoi, että poika oli kunnossa, ja alkoi sitten kysellä omasta voinnistani. Mies kertoi työnsä puolesta joutuvansa usein tekemisiin erilaisiin onnettomuuksiin ja kriiseihin joutuneiden ihmisten kanssa, ja selitti sitten, milloin minun mahdollisesti kannattaa harkita jotain avun hankkimista, siis jos tapahtuneesta jäisi jotain traumoja, en saisi unta tai näkisin painajaisia tms.

Vähän kyllä :david: olo jäi, kun en saanut yhtään syyttävää sanaa osakseni - vain huolestuneita tiedusteluja omasta voinnistani. Pojalle vanhemmat muistuttivat, että suojatielle ei saa koskaan ajaa pyörällä. Minulle isä vain sanoi, että kyllähän tällaista tapahtuu, ja vaikka miten yritin sanoa, että korvaan ainakin se mutkalle menneen pyörän, ei mitään yhteydenottoa enää tullut.

Mä en onneks oo mitään kauheen pahoja kolareita ajellu.tää on melkeinpä sitä viikon vitsit osastoa...

Mä oli ajanu kortin just samaisena kesänä kun eräänä iltana oli tarkoituksena lähteä hiukan rimpsalle ja suunnittelin niin että menen kaverin luo autolla ja jään sinne yöksi.
Mä kerkesin ajaa noin 5-10 metriä kotikadulle eteenpäin kun jostain syystä aloin tiirailla takapenkillä olevaa kassiani.
Seuraavassa hetkessä kun käänsin pään takaisin menosuuntaanpäin tajusin vaan aidan kappaleiden lentelevän ympärillä ja minä oli autoineni naapurin nurtsilla.

Syvä hämmennys..

Ei mulla varmaan vauhtia ollu juuri kahta kymppiä enempää, mutta paskaks meni se naapurin aita ja mun auton pohja.ja mä sain vaan henkisiä ruhjeita.

Mopolla on tietenkin tullu könyttyä, ja paljon. Sain ekan mopon 9 vuotiaana, ja viimeisen myin pois 16 vuotiaana. Kyllä siinä ehtii.
Auton sain kerran ojaan aika naurettavalla tavalla. Tulin risteykseen ja jouduin pysähtymään pieneen ylämäkeen risteävän liikenteen takia. Kun piti lähteä liikkeelle, ei auto liikkunutkaan liukkaan kelin takia. Siitä sitten peruuttelemaan tasaisemmalle ja ottamaan vauhtia. En kuitenkaan päässyt kuin 5 metriä taaksepäin, niin auto tipahti ojaan kylki edellä. En muistanut että tie kääntyy ja peruutin suoraan.

Yhden kerran kaveri alko leikkiin Vatasta ikivanhalla takavetoisella galantilla kapealla hiekkatiellä. Ysikympin mutkaan 80km/h, ja auto suoraan pöpelikköön (ylläri). Auto meni aika solmuun kun sattu iso koivu osuun jus keskelle nokkaa. Kellään kolmella ei ollu turvavöitä, itse olin laittamassa, mutta en ehtinyt, oltiin just lähdetty liikkeelle. Kukaan ei lentänyt autosta pihalle, ihme kyllä. Kuski rikko päällään tuulilasin, ja mä halkaisin hansikaslokeron kannen. Takamatkustajan silmälasit löyty 5 metrin päästä autosta, vaikka ennen kolaria ne oli ollu tukevasti päässä.

Ikänä en oo kolarissa ollut. Muutama vuosi takaperin tosin Venäjällä reissatessa sattui sellainen tilanne, jossa olin jo 90% varma että nyt henki lähtee. Hyvä etten laskenut alleni.

Oltiin lähdetty paikallisen Lada-taksikuskin kyydissä matkustamaan kaupungista toiseen. Tiet eivät ainakaan niillä seuduilla olleet mitään erityisen hyväkuntoisia ja liikennekulttuurikin monin verroin riettaampaa kuin mihin Suomessa on totuttu. Leveästi hampaattomalla suullaan alati hymyillyt kuljettajamme oli selvästikin tämän kulttuurin ylväs edustaja, sillä kuoppaisella, ruuhkaisella ja paikoin yksikaistaisella tiellä hän naureskellen ohitteli kaikki eteen sattuneet. Kävipä sitten niin, että tonnikuussatasen ajokin alkaessa kelata hitaasti ohi tukkirekan sattui vastaan ajamaan toinen täysperävaunullinen. Elämäni filminauhan kelaantuessa vilkkaasti silmieni ohi onnistui kuskimme kuitenkin ohjaamaan Ladansa satasen vauhdissa vastaantulevien puoleiselle penkalle ja sieltä edelleen pellolle ja siksi yhä vain porskutan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Huhuhuh. Jännäkakka? Tuli kai edes lusikallinen housuun?

Ei ole kolareita, koska ennakointi. Autokoulusta muistan: "Taitava kuljettava voi selvitä tilanteesta johon ennakoiva kuljettaja ei koskaan edes joudu."

Viikon päästä kortin saamisesta lähdin äipän ja pikkuveljen kanssa ajamaan mökille. Ajelin siinä kokemattomana n. 70 km/h hiekkaista mökkitietä etiäpäin ja vähän tiukemman kurvin kohdalla lähti auto hanskasta. Auto lensi metsäpöpelikköön ja pohja rysähti kantoon. Onneksi ei osunut puuhun tai kiveen, joita siinä metsässä oli ihan tarpeeksi. Kellekään ei sattunut mitään. Enemmän olin huolissani, mitä isäpappa tuumaa, kun sen Volvo oli palasina. :D

Mökkimme sattuu sijaitsemaan paikkakunnalla, jossa kaikki tuntee toisensa ja puolet siellä on sukua keskenään (myös minun sukulaisiani). Ensimmäinen auto, joka ajoi ohi, ei kiinnittänyt meihin mitään huomiota. Myöhemmin kuulimme, että kyseinen kuski oli luullut, että ollaan ajettu auto sinne penkkaan tarkoituksella ja menty maisemia katsomaan. Niin nätisti se auto oli "parkkeerattu". :D

No eipä siinä mennyt aikaakaan, kun puolet suvusta oli paikalla ja traktorin avulla vedettiin auto takaisin tielle. Siinä muiden naureskellessa tuli todellakin sellainen tyhmä kaupunkilainen -olo. :nolo: Myöhemmin tunne helpotti, kun kuulin, että maalainen pikkuserkkuni oli tehnyt saman tempun noin viikko ennen minua. Autosta meni pohja pillun päreiksi ja muutama naarmu kylkiin. No, onneksi vakuutus on olemassa.

Tuon jälkeen en ole kolaroinut ollenkaan ja hiekkatiellä otan ehkä turhankin varovasti nykyään. :rolleyes:

Viimeisin tapaus:

Olin vajaat kaks viikkoa aikaisemmin vaihtanut ihanaaan Tdi-Golfiin ja
aamulla töihin mennessäni ajoin Kouvolan paloaseman risteyksessä toisen Golfin takakulmaan.Tulin kolmion takaa ja vastapuoli oli jotenkin katveessa.
Onneksi oli täyskasko niin selvisin omavastuulla ja kymmenellä päiväsakolla.
Ketutti muuten aika perkeleesti... :curs:

Heheh, meikäläinen on pätäissyt monella eri vehkeellä ojaan, ja aika hyvää vauhtiakin, koskaan ei ole onneksi tullut vakavia vaurioita (kuskiin tai menopeliin).

- moperilla tullut ketaistua talvella kaksi kertaa 70 tuntinopeudesta
- kevytmoottoripyörällä ojaan melkein satasta, lommot tankkiin ja polvet araksi (loiva oja)
- autolla ensin laskelmoin vastaheitot vähän väärin ja luisussa tolppaan
- samaisella autolla, mutkainen tie, jään päälle satanut räntää, vauhtia taas melkein sata, auto nätisti luisuun ja ei tahtonutkaan suoristua, muutamat hienot powerslidet ja perä edellä ojaan. Ei taaskaan vahinkoja, oli taas loiva oja ja paljon lunta.

Jokaisessa tapauksessa syynä ollut liiallinen nopeus ja leikkiminen. (sekä huono kuski)

Kerran olen liikenteessä kolauttanut. Kevarilla tuli tossa muutama vuosi sitten ajettua auton perään n.60km/h vauhdilla. Ranne siinä murtui ja pari mustelmaa, ei sen vakavempaa. Sen jälkeen oppinut pitämään katseen enemmän tiessä.

Aika vähällä olen lopulta selvinnyt, kertaakaan en ole mällännyt toiseen ajoneuvoon.
Läheltä piti-tilanteita en nyt ala listaamaan, pistää muuten aika paljon vihaksi, kun meinaa henki lähteä iteltä ja kyydissä olijoilta toisten kuskien ajattelemattomuuden ja/tai typeryyden tai näyttämisenhalun takia :curs:

Aika ennakoiden tullut ajettua, mutta pari kertaa päässyt eläin yllättämään.

1. kerta: Kolmatta päivää oli kortti, varovaisesti yöaikaan ajelin kaveria kotiinpäin. Nopeus n.60km/h kasikympin alueella, kun hirvi juoksi viistosti sivulta auton eteen. Itse en sitä ajoissa nähnyt, mutta kyydissä oleva kaveri kerkesi varoittamaan. Sain vauhdin pysähtymään niin hyvin, että hyvin pitkälti pysähtyneen auton puskuriin hirvi "potkaisi" juostessaan karkuun. Ei kummempia vahinkoja, paskaisesta autonnokasta lähinnä raapaisi kurat yhdestä kohtaa pois, ei mitään pysyvää.

2. Kaverilta kotiinpäin tulossa, niin ojasta juoksi koira suoraan auton eteen, n.5m ennen törmäystä tuli näkökenttään, ei mitään tehtävissä. Onneksi en ehtinyt mitään väistöliikkeitä reagoimaan, olisi voinut pahemminkin käydä. Nyt selvittiin peltivaurioilla ja koiran menetyksellä. Omistaja oli kuulemma useasti saanut naapureilta kehoituksia pitää koiransa kiinni, kun sillä oli tapana tielle juosta, mutta ei ollut kummempia asian eteen tehnyt. Sillä kertaa sitten napsahti.

3. Päätin korjata bussin asentoa tallissa ja peruutin hitusen liian pitkälle, kolhaisin takakulman sisään yhteen pystyparruun :david: ja :nolo:

Olen ollut kyydissä kun kaveri ajoi ojaan. Ja joskus ollut kyydissä kuin rattijuoppo ajoi perään liikennevaloissa, poliisit saivat kiinni n 400 metrin päässä ja puhalsi 2.2 promillea :david:

Muutaman kerran ojassa on käyty aikaisemmilla autoilla, talvella. Vittu ei pitäs leikkiä.

Kaverin kevarin kyydissä ollessani pysädyttiin suojatien eteen odottamaan käveliät niin toinen hemmo täräytti 60km/h suoraan takarenkaaseen.Onneksi osu keskelle eikä vähän sivuun.

Nykyisellä autolla viime talvena toisen auton perään. Ei isompia vahinkoja, jotain naarmuja. Liukkaalla keskustankadulla auto vaan liuku ja liuku suoraan perään.

Viime syksynä yks tyttö ajo sitten mun perään. Ei muuta kun henkisiä vauroita tytölle itki ja vähän aikaa että kun on isin auto. Mutta ei siis kumpaankaan autoon vauroita.

Suositut

Back
Ylös Bottom