Oletko ajanut autolla/moottoripyörällä kolarin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slp
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
DHA sanoi:
Kun alkoholi ja ylinopeus on suljettu pois, niin mitä syitä jää jäljelle että saa ajaa kolmion takaa eteen? (Jätän syyn vielä kertomatta)

Hälytysajoneuvo kuten ambulanssi tai paloauto. Tämähän oli varsin helppo pähkinä eiks niin? :)
 
On ollut muutama tärsky nuoruudessa, vanhemmiten on viisastunut ja ajotavat rauhottuneet. Autolla on tehty tuttavuutta peuraan, lyhtypylvääseen sekä hirveen ja täysperävaunurekkaan samalla kertaa (auto lunariin, pikkurilliin haava). Prätkällä penkkaan ja teräsaitaan (enemmän damagea).
 
Piikillä ekan ajokauden lopussa. Hiukan kiire kouluun, lievä ylinopeus ja eikös kolmion takaa lähe kuin tykin suusta vanha hiace, jossa on vielä pitkä peräkärry. (Kyseessä on näkyvyydeltään erittäin paha risteys, jossa on ennenkin tapahtunut kolareita.) Lukkojarrutus --> pyörä alta ja liukuu päin peräkärryä --> itse pudonnut jo kyydistä ja liun muutaman metrin perässä, mutta onneksi auto oli ehtinyt jo siinä vaiheessa alta pois. Pyörä lunariin, itse selvisin vammoitta. Tuuria, varjelusta...?

No ainakin ajokamat tulee olla kunnossa ja taajamassa ei kannata olla sitä ylinopeutta yhtään, että jos jotain olis oppinut.
 
Onhan noita muutamia pieniäkin itellä sattunut, mutta pahin oli teininä joskus rattijuopon kyydissä. Kaveri kiihdytti autostaan kaikki irti mitä lähti n.160 ja ajoi pitkää suoraa, jonka päässä oli pieni ylämäki ja mäen jälkeen tiukahko kurvi. Mäen kohdassa vauhti kovimmillaan ja mäen toisella puolella n. 20m ennen kurvia toinen auto köröttelee jotain viittäkymppiä edessä....suoraan perään ja toisessakin autossa loikkaa nopeusmittari varmaan tappiin. Molemmat autot lensi kurvin pitkäksi ja jorpakkoon. En tiedä kuinka toiselle autolle kävi ilmalennon aikana, mutta ite istuin pelkääjän paikalla ja pamahduksen jälkeen auto lähti ottamaan voltteja niin, että siis peräpää nousi ilmaan, maa vilahti alla ja sen jälkeen ilmassa kerien katolle veteen. Autoon tuli vettä ja kuravelliä sisään ikkunoista, mutta pääsin tuulilasin kohdasta ulos pienestä raosta. Takapenkillä ollut kaveri istui takapenkillä ja penkki auton ulkopuolella(wtf?). Kaikki selvis isolla rysähdyksellä ja isommalla säikähdyksellä. Molemmat autot lyheni pari metriä. Turvavöistä tosin jäi musta raita rintakehään. Olisin saanut pyytä korvauksiakin kuskilta, mutta itsepähän TYHMÄNÄ ja pöhnissä menin kyytiin..
 
protsku sanoi:
Hälytysajoneuvo kuten ambulanssi tai paloauto. Tämähän oli varsin helppo pähkinä eiks niin? :)

Tai entäs jos tällä toisella autolla oli jäänyt vilkku päälle ja sen huomattuaan DHA oli päättänyt laittaa ykköstä silmään? Mikähän käytäntö lienee oikeuslaitoksissa moisissa tapauksissa. Itsellä ainakin on pari kertaa ollut lähellä kolari tuollaisissa tapauksissa kun toinen lähestyy vilkku päällä eikä sitä nopeuttakaan ole niin paljon etteikö kääntyminenkin vielä olisi mahdollista, mutta kääntymisen sijaan se vaan jatkaakin suoraan. :curs:
 
Zone-sarja -42%
dink sanoi:
Tai entäs jos tällä toisella autolla oli jäänyt vilkku päälle ja sen huomattuaan DHA oli päättänyt laittaa ykköstä silmään? Mikähän käytäntö lienee oikeuslaitoksissa moisissa tapauksissa. Itsellä ainakin on pari kertaa ollut lähellä kolari tuollaisissa tapauksissa kun toinen lähestyy vilkku päällä eikä sitä nopeuttakaan ole niin paljon etteikö kääntyminenkin vielä olisi mahdollista, mutta kääntymisen sijaan se vaan jatkaakin suoraan. :curs:
Suuntamerkki ei tarkoita että ajoneuvo kääntyy. Se on voinut esim. unohtua tai mennä vahingossa päälle. Jos joku näyttää suuntamerkkiä risteykseen tultaessa, jossa olet väistämisvelvollinen, ja ajat sen eteen kun se jatkaakin eteenpäin, ahtaasti tulkittuna sinä olet syyllinen.
 
Muutama pieni kolari on sattunut. Kahdessa oli toisen syy ja itse sain vaan mukavat korvaukset. Kerran oli täysin oma syy. Kaikki kolarit ovat olleet onneksi sellaisia että henkilö vahinkoja ei ole sattunut.
Nykyään tulee oltua aikapaljon liikenteessä päivittäin ja joka pvä sais olla osallisena kolariin jos en osais varoa. Kuopiossa on aika monta hyvää paikkaa jossa sais omia peltejä uusittua toisten kustannuksella jos vaan haluais.
 
Kolme kertaa oon romuttanu vanhempien Nissanin viittä vaille lunastuskuntoon ja kerran vähän kolhinu omaa Nissania.

1) Rattijuoppo tuli kolmion takaa päälle, lähti vielä karkuun ja ajoi seuraavassa mutkassa autonsa katon kautta ympäri. Puhalsi 2,6 promillea. :kippis1:

2) Noin 60-80 km/h soratiellä mutkassa rykelmään koivuja. Auton keula nousi metrin korkeudelle puuhun ja lyheni reilun puoli metriä.

3) Järven jäällä sulaan kohtaan jonka jälkeen tuli 10 cm paksu jää vastaan noin puolen metrin korkeudella ja teki rumaa jälkeä.

4) Juuri kortin saanu 18-vuotias tyttö leikki Ruusperia ja yritti lävistää autoni risteyksessä takaa päin romuttaen isänsä urheiluauton -> myöhemmin autoni takapuskuri irtosi keskellä moottoritietä ja hyppäsi takana tulleen auton yli. :eek:
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Autolla oon ajanu kaks kolaria,kumpikaan ei ollut oma vika.Toinen oli nokkakolari 40km/h vauhdista,autoon tuli n.30000mk:n remppa.Toisella kertaa pakettiauto kääntyi eteen ja ajoin sivuoveen.Jäi muuten siihen hieno muotti bemarin nokasta ;)
Tänään illalla ajelin kotia kohti pienemmällä sivutiellä,niin meinas 2 hirveä ryykätä tielle.Sain väistettyä toisen kaistan kautta,joten suht.lähellä oli...
 
Tartsan sanoi:
Kortiton kuski?

Vastapuolella oli ollut kortti jo pari viikkoa joten ei ollut oikea vastaus.

Ja ei ollut hälytysajoneuvo. Kummatkin olivat normaaleja henkilöautoja.

Huumet ja lääkkeet eivät olleet syynä. Ja kun poliisia ei kutsuttu paikalle niin näiden todistaminen jälkikäteen olisi ollut mahdotonta.

Ja ei ollut vastapuoli kääntymässä ja vilkusta en tiedä kun huomasin vastapuolen vasta kun rysähti tai puoli sekuntia ennen. Vihje: miksi huomasin niin myöhään vaikka olin ylittämässä tietä ja oli valoisaa. Ja vastapuolella ei tuo nopeus ollut kuin 30-40 km/h. Ja itse lähdin paikalta liikkelle eli alle kävelyvauhtia oli oma nopeus. Alueella taisi olla 50 km/h nopeusrajoitus ja näkyvyys ko. risteyksessä on hyvä, 200-300 metriä kumpaakin suuntaan.

Eli lähdin ehkä hieman varomattomasti (kun kerran tuli kolari) ylittämään risteystä mutta vastapuoli teki jotakin niin yllättävää johon minun ei olisi tarvinnut varautua (hovioikeuden mukaan). Vastapuoli ajoi tasaista 30-40 km/h joten mistään kiihdyttelystä/jarruttelustakaan ei ollut kyse.

Ja tilanne ei tosiaankaan ollut ihan selkeä kun kerran käräjäoikeus ja hovioikeus päätyivät eri ratkaisuun.
 
japa sanoi:
Nykyään tulee oltua aikapaljon liikenteessä päivittäin ja joka pvä sais olla osallisena kolariin jos en osais varoa. Kuopiossa on aika monta hyvää paikkaa jossa sais omia peltejä uusittua toisten kustannuksella jos vaan haluais.
:offtopic:
Elä muuta sano, pitäis vaan olla pokkaa enemmän. Se on muuten kumma kun siellä toisessa autossa yleensä alkaa se lippis aina kääntyilemään kun sieltä meinataan ehdoin tahdoin kylkeen tulla. Lippiksessä taitaa vielä usein olla joku legendaarinen teksti tyyliin "John Deere" :D

Itse olen kertaalleen ajanut lepikkoon, ei vahinkoja itselle eikä autolle ja kertaalleen peruuttanut toiseen autoon josta sitten tulikin kalliimpi tikki, vaan onneksi on vakuutukset keksitty.
 
Eipä ole autolla tullut (vielä) kolaroitua, mutta sitä vastoin polkupyörällä kylläkin :D Copy/paste wanhasta ketjusta:

Pari, kolme vuotta sitten "mopoiässä" itselläni ei vielä ollut mopoa, mutta kaverilla oli. Sain sitten älynväläyksen ollessani polkupyörällä liikenteessä, päätin nimittäin matkustaa kaverin "siivellä" pitämällä tämän olkapäästä toisella kädellä kiinni ja toisella ohjata pyörää. Kaikki menikin hyvin niin kauan kunnes tulimme risteykseen, jossa meillä oli kolmio. Kaveri ei jostain syystä hiljentänyt ollenkaan, joten luotin siihen ettei sieltä ketään tule (järkevää?!). Vilkaisin vielä kumpaakin suuntaan enkä nähnyt ketään. Kun olimme päässeet aivan risteävän tien lähelle huomasin, että autohan sieltä tulee. Kaveri sai skootterinsa pysähtymää juuri ajoissa, mutta eihän siinä pyörällä ollut mitään tehtävissä. Seuraavasta puolesta minuutista muistan vain kaverin huudon, seuraava muistikuva on risteävän tien toisella puolella olevasta ojasta. Pyörä oli parin kymmenen metrin päässä solmussa ja tiellä auton takalyhty palasina. Pikkasen aikaa siinä meni miettiessä, mutta lopulta valkeni: olin ajanut kolarin.
Jälkikäteen silminnäkijöiltä kuultuna: Vauhtia oli n.50-60km/h, autolla n.80km/h. Osuin pyörineni auton oikeaan takakulmaan, hieman takaoven taakse. Siitä meno sitten jatkui auton takakontin yli kierien ja päättyi lopulta tien toisella puolella olevaan ojaan.
Tulos: Pyörän ohjaustangon kulma auton takakontista läpi, auton takalyhty irti, auton alumiinivanne vääntyi, pyörä aivan totaalisen solmussa ja takahaarukka poikki. Itseltäni lähti 1cm*1cm kokoinen läntti nahkaa kyynärpäästä!
Taloudellisesti jäin tuosta "voitolle", kiitos anteliaan vakuutusyhtiön, mutta vieläkin ihmetyttää tuo ettei itselleni käynyt mitään. Mitä jos auto olisi ajanut hieman hiljempaa ja olisi tullut risteykseen puoli sekuntia myöhemmin, jolloin auton keula olisi osunut pyöräni kylkeen vaikka 75km/h tuntinopeudella... :rolleyes:
Eipähän ole ko.tapauksen jälkeen pahemmin "siivellä" tullut matkustettua ja olen katsonut hyvin paheksuvasti, jos olen jonkun nähnyt tuota harrastavan.;)
 
Autolla on tullut kolaroitua..

Ajoin noin 60 km/h vauhtia ja ihan yllättäen risteävältä tielä pamahtaa vectra(ajoi päin punaisia) suoraan mun eteen. :curs: Mitenkään ei kerinny reagoida ja kylkeenhän sitä vectraa tuli pamautettua. Onneks osuin siihen etupyörän kohdalle, enkä suoraan kuskin oven kohdalle.. Ei tullu kummallekkaan osapuolelle mitään henkilövahinkoja, oma auto meni toki lunariin.
 
Autolla en ole kolaroinut, tosin kerran talvella kitkoilla ajellessa oli risteyksessä todellä lähellä(lunta jään päällä) kun olin nasauttaa edellä punaisiin nopeasti jarruttaneen auton perään. Onneksi olin varuillani. Piikillä olen pari kertaa kaatunut aikoinaan.

Hauskaa ajatella noita piikillä tehtyjä "lippauksia". Kaksi kertaa olen kaatunut arviolta 20-40 km/h vauhdista, ensimmäinen kerta soraa asfaltin päällä ja toinen kerta peilijäällä. Eka kerralla ranteen veneluu murtui ja toisella kerralla sain aivotärähdyksen, josta seurasi muistin menetys. Kolmannella kerralla ajoin lujaa, n. 80-100km/h märällä asfaltilla ja jarrutin sopivasti kohomaalauksen kohdalla, ja tuloksena pieni jälke lompakossa. Tuuria? :)
 
DHA sanoi:
Vastapuolella oli ollut kortti jo pari viikkoa joten ei ollut oikea vastaus.

Ja ei ollut hälytysajoneuvo. Kummatkin olivat normaaleja henkilöautoja.. plaaplaaplaa
;)

Vastapuoli lähti väistämään vasemmalle, eli jysäytti sinuun pahki vastaantulijoiden kaistalla, jolloin sinä olit jo mennyt sen oikean ajoreitin edestä pois ja jos vain vastapuoli olisi jatkanut oikeaa kaistaa ei olisi kolaria syntynyt? :)
 
Lycanth sanoi:
;)

Vastapuoli lähti väistämään vasemmalle, eli jysäytti sinuun pahki vastaantulijoiden kaistalla, jolloin sinä olit jo mennyt sen oikean ajoreitin edestä pois ja jos vain vastapuoli olisi jatkanut oikeaa kaistaa ei olisi kolaria syntynyt? :)

Nyt ollaan jo lähellä, eli kaista oli vastaantulijoiden kaista. Oikealla kaistalla oli noin 20 autoa jonossa sekä risteyksen jälkeen että ennen. Tai matelivat välillä eteenpäin (huviajelua juhannuksena) . Vaikka vastapuoli ohitti osan tuosta letkasta eli noin 20 autoa kerralla niin homma ei kuitenkaan ollut ihan selkeä.

Tie oli pienehkö kylätie ja sieltä taisi puuttua risteystä varoittava liikennemerkki joten vastapuolelle risteys tuli 'yllättäen'. Jos tuo liikennemerkki olisi ollut niin homma olisi ollut selvä.

Käräjäoikeus taisi todeta minut osittain syylliseksi kun tulin kolmiontakaa ja en väistänyt kaikkea mitä tiellä liikkuu oli suunta mikä tahansa. Hovioikeus taisi päätyä siihen että kun letkan keskellä ollut auto jätti risteyksen kohdalle tilaa ja luopui käsimerkkillä etuajo-oikeudestaan niin sain lähteä ylittämään risteystä. Ja kun autojono peitti näkyvyyden niin en voinut nähdä tuota ohittavaa autoa. Ja lisäksi oli jotakin ettei minun tarvinnut olettaa että sieltä mahdollisesti tulisi väärä kaistaa auto kun kerran liikennevirta oli pysähdyksissä seuraavaan risteykseen saakka. Ei jaksa tarkistaa miten nuo syyt lopulta menivät, 40 sivua A4:sia on muistona jossakin tuosta tapauksesta.

Omavastuusta ja bonuksista eli pienistä summista oli kyse, mutta kun vastapuoli veti se hoviin, niin jostakin syystä se kannatti myös itse vetää.
 
Pari kertaa pöpelikköön tai penkkaan kun ei aina vaan osaa. Ei materiaalisia vahinkoja onneksi (egon sirpaloitumista lukuun ottamatta).
 

Suositut

Back
Ylös Bottom