Oletko ajanut autolla/moottoripyörällä kolarin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slp
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En näkisi, että asia on noin yksinkertainen että papparainen olisi syypää koska sillä on ollut väistämisvelvollisuus. Liikenteessä vaikuttaa myös luottamuksensuoja eli voit luottaa siihen, että toiset toimivat ennakoitavalla tavalla. Muistaakseni on ollut oikeudessa tilanne jossa henkilö oli ajanut autolla / moottoripyörällä ylinopeutta ja toinen osapuoli oli kääntynyt juurikin siten eteen, että oikeasti olisi ollut väistämisvelvollinen. Tässä tilanteessa tuo toinen kuski (ylinopeutta ajanut) oli kuollut mutta oikeus katsoi, että tämä toinen osapuolen oli tullut voida luottaa siihen, että toinen henkilö toimii sääntöjen mukaan ja katsoi, ettei tuo kolari ollut väistämisvelvollisen vika.

Kyllä minä näkisin, että jos tällä kuskilla on vilkku päällä kääntymisen merkiksi, tulee tämän toisen osapuolen voida luottaa siihen, että tämä myös kääntyy joten en lähtis ihan suoralta kädeltä pistämään papparaisen viaksi.

Edit: yritin vielä etsiä tuota ratkaisua mutta en löytänyt. Muistaakseni luin sen TM:n lopusta kun siellä on niitä onnettomuustutkintalautakunnan raportteihin perustuvia juttuja. Jos joku jaksaa kaivaa tuon niin referoi tänne. Muistaakseni kysymyksessä oli moottoripyörä, oisko ollut 1200 ninja ja vastapuolena oli jokin papparainen.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mitään ongelmaa tuossa ei pitäisi olla, eteen ajanut on :
a) tullut piha-alueelta
b) jättänyt noudattamatta väistämisvelvollisuutta
c) väistämisvelvollinen on ajanut liian kovaa risteykseen, piha-alueella taitaa olla tuo 20kmh, pitäisi pystyä reagoimaan (pysäyttämään auto) kun tajuaa että toinen ei aio kääntyä
d) edellä oleva ylinopeus esimerkki ei oikein toimi tässä koska puhutaan kuitenkin max 50kmh nopeusrajoituksen alueesta, eli arvioitavat etäisyydet ovat melko lyhyitä.
 
Itsekkin nyt vuoden sisään oon paukauttanut kaks kertaa...not funny.
Toinen oma vika ja toinen ei.
Jälkkimmä'isessä joka oli oma vika niin vastapuoli ei ole tehnyt asian eteen mitään, tarkoitan sitä että itse tein vahinkoilmoituksen omaan vakuutusyhtiöön heti viikonlopun jälkeen faksilla ja vastapuoli tuntuu unohtaneen koko jutun...ja Sen autolle siinä kävi jotain(naarmuja että ei sen pahempaa)ja omaan autoon ei sitten jäänyt mitään jälkeä:)Kummastuttaa vähän, no ei se ole multa pois...No se toinen kolari nyt onkin osalle tuttu jo varmasti jotka on jaksanut lukea tredejä...ei siit sen enempää.
 
Kyllä minä näkisin, että jos tällä kuskilla on vilkku päällä kääntymisen merkiksi, tulee tämän toisen osapuolen voida luottaa siihen, että tämä myös kääntyy joten en lähtis ihan suoralta kädeltä pistämään papparaisen viaksi.
Voisin lyödä vetoa, että päällä oleva vilkku ei riitä syyksi. Eri asia olis, jos vilkun lisäksi ryhmittäytyisi kääntymään, hiljentäisi selkeästi - mutta kiihdyttäisi yllättäen aivan viime tingassa jatkaen suoraan. Siinä olis jo sellanen tilanne, että väistämisvelvollisen olis pitäny voida luottaa.
 
Pari kertaa tullu rysäytettyä. Kerran autosta puhkes rengas satasen vauhdissa ja siitä mentiin ilosesti metsän puolelle.Toisen kerran taas nuorempana rysäytin piikillä hiekkaisen tien takia ajoin liikenteenjakajaa päin :david:. Kolmannessa rysäytyksessä olin kyydissä kun vedettiin kaverin 325 bmw katolleen. Missään tapauksissa eikäyny mitään, onneksi.
 
Zone-sarja -42%
Kyllä minä näkisin, että jos tällä kuskilla on vilkku päällä kääntymisen merkiksi, tulee tämän toisen osapuolen voida luottaa siihen, että tämä myös kääntyy joten en lähtis ihan suoralta kädeltä pistämään papparaisen viaksi.

Kyllä tuo 'eriskummallisuuksia' sarja on tullut joskus luettua ja siinä sanotaan nimienomaan niin, että vilkku on merkki siitä että aikoo kääntyä. Eli siis siihen ei kannata luottaa, tai maksumieheksi joudut jos kolmion takaa eteen surautat.
 
Eri asia olis, jos vilkun lisäksi ryhmittäytyisi kääntymään, hiljentäisi selkeästi - mutta kiihdyttäisi yllättäen aivan viime tingassa jatkaen suoraan. Siinä olis jo sellanen tilanne, että väistämisvelvollisen olis pitäny voida luottaa.

Juurikin näin itsekkin ajattelen, mutta kun en hiljentänyt edes vauhtia vaan ajoin kokoajan ehkä 40km/h ja tosiaan pistin vilkun noin viisi metriä ennen tätä autokaupan risteystä, jolloin papparaista ei näkynyt vielä tulevan...
Tottakai jos olisin nähnyt, että autokaupan pihasta joku tulee, niin en olis laittanut vilkkua sen suuntaan mutta eipä sitä osaa arvata että sieltä joku hurauttaa kovalla vauhdilla yhtäkkiä eteen.
Empä ainakaan ikinä enää vilkuttele yhtään aikasemmin kun on tarvis.
 
Kerran olen ollut kolarissa syyttömänä osapuolena autolla. Jos tuosta ei muuta hyvää löydy, niin ainakin sai konkreettisen esimerkin reagointiajasta: ei ehtinyt edes kaasulta jalkaa nostamaan. Olisi voinut käydä todella rumasti, mutta onnea oli mukana.
 
Kerran olen syyttömänä ollut. Romanialaisperhe runttas oman silloisen auton lunastukseen.
Lisäksi olen rutannut hieman isän auton etukulmaa puuhun, mutta ei muuta.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
80-lätkäläisenä tärähti pari kertaa;
Isän autolla ajoin toisen perään kun räpläsin radiota, peltivaurioilla selvittiin.
Liittymän sekavat kaistat hämäsi ja ajoin rekan takapyörään. Rekka ei edes viitsinyt pysähtyä, vaikka näki tilanteen :wtf:. Etusiiven vaihdolla selvisin, vaikka aika hurja tilanne olikin.

Kolmion takaa tuli vanhempi pappa eteen ja pysäytti kaistalle. Ei ollut tilaa väistää ja päinhän se meni n.50 km/h - mun auto lunastukseen.

Normi poistumat hankeen/ojaan varmaan sata kertaa, kuka niitä laskee. Eihän niitä edes muista kaikkia, paitsi ne 2 kertaa jolloin oltiin kyljellään, muttei koskaan katollaan.

120 -vauhdissa perä edeltä kaiteeseen. Perä ja kuskin kylki uusiks, (vakuutus) maksoi pikkuauton hinnan. Munuaiset sai tärskyssä kipeetä, mutta pari viikkoa vähän iisimmin ja olo oli ihan ok.

E: Ainiin; kerran ajoi yks tyyppi makkaratalon edessä valoissa perään. Mulle tuli pari naarmua takapuskuriin ja koska se oli vanha auto, niin sanoin, että ei tässä sen kummempia, mä fixaan noi naarmut, no big deal. Kaveri sen sijaan menetti toisen etuvalon, vähän hiekkapeltiä, puskurin ja koko komeuden kruunasi vetokoukun mittainen reikä syylärissä.
 
Tosi paljon on sattunut läheltä piti-tilanteita, mutta kerran vaan rysähtänyt oikeen kunnolla.

Mulla oli ollut kortti kuukauden ja lähdin ekoilla talvikeleillä Transitin romulla kouluun:david:. Oli aika paljon loskaa tiellä, vauhtia 80km/h ja perä lähti alta sekunnissa. Siitä vastaantulijoiden kaistalle poikittain --> :eek: ja järjetön korjausliike takasin omalle kaistalle --> no meni vähän yli, eli ojaan asti mentiin. Siellä sit auto pyöri ympäri ja veti kylkimyyryä vasemmalla kyljellä. Muistan kun yritin roikkua ratissa ja pitää itteeni vatsalihaksilla ylhäällä, kun maa vaan vilisi siinä korvanvieressä. No lopulta se pysähtyi nokka tielle päin, valot ja radio päällä ja muistaakseni moottorikin oli vielä käynnissä, kunnes älysin ottaa avaimen pois. Siinä sitten roikuin vöissä :eek:- ja :urjo:-mielentilassa, nypin lasinsiruja päästäni ja ootin että palomiehet tulee päästämään mut pois. Puristi meinaan aika kivasti tosta vatsan kohdalta, kun vyön ylempikin osa oli valunut sinne ja auto kyljellään.
Saldona aivotärähdys, pari haavaa, miljoonia kuhmuja ja mustelmia, revähtänyt niska, ranne ja reisilihas eli vähällä selvittiin. Autokaan ei mennyt lunastukseen asti...


Ainiin, kyllä mä kerran töistä lähtiessä peruutin ostoskärryjonon päälle parkkihallissa:hyvä:. Autoon ei tullut mitään vaurioita, eikä tietääkseni kärryihinkään...:nolo:
 
Itse pamautin ensimmäisen autoni paskaksi, nukahdin rattiin ja siitä kallioon. Apukuskin puoli täysin paskana. Esim. rengas tuli siihen apukuskin penkille ym, jalka murtui ja haavoja siitä kun tuulilasi hajosi naamalle. Rintaan jäi varmaan 2kk ajaksi sellainen verinen rantu turvavyöstä. Onneksi ketään ei ollut apukuskin puolella istumassa, ei nimittäin olisi hengissä selvinnyt.
 
Viime helmikuussa ajoin kolarin. Oma vika. Onneksi oli autossa täyskasko, muuten olisi tullut kalliiksi. Kyllä silloin otti pannuun.
Omasta mielestäni olen ihan hyvä kuski. Kolari sattui vielä niin typerästi, että lähdin kotipihasta talviliukkaalla ja en vaan
sitten nähnyt tiellä menevää auto ja ajoin(liu'uin) päin.
Onneksi vastapuolelle ei käynyt kuinkaan ja itsellä vain pienet kolhut.
Nyt olenkin aina sen jälkeen katsonut pari kertaa molempiin suuntiin risteyksissä.
 
en ole ite ajanut yhtäkään kolaria, mutta joku tahvo kolautti useampi vuos sitten perään risteysalueella

"en huomannu yhtään että jarrutit..."
 
Kaveri mälläs just mun auton puuta päin. Ottaa päähän ihan vaa sen takii, et nyt sen joutuu pulittaa mulle rahaa. No mut onneks se ei ollu mikää kallis auto (~ 500€). Pääasia kai on, ettei kellee autos olleille käynyt mitää.:piis:
 
Ruttasin porukoiden autoa v. 1995 parkkipaikalla. Maksettavaa tuli n. 1200 mk. Sen jälkeen ei ole tullut töhöiltyä, tosin ajokilometrejäkään ei ole auton ratissa tullut kuin n. 75 000 tähän päivään mennessä.
 
En ollut pitkään aikaan nähnyt kolareita, mutta eilen Espoossa käydessäni näin kaksi. Mielenkiintoista näissä oli se, että molemmat sattuivat täysin samassa paikassa Länsiväylällä. Jälkimmäinen kolari tapahtui noin tunti ensimmäisen jälkeen.

Onnettomuuksien syynä oli todennäköisesti molemmissa tapauksissa se, että Kehä II:sta ajanut auto on liittynyt Länsiväylälle, LV:ää pitkin ajanut auto on jarruttanut, jolloin takana ajanut on törmännyt perään.

Onko kyseinen liittymä surkea vai eivätkö espoolaiset vaan osaa ajaa? Muutenkin tuntuu, että Espooseen tullessa liikenne muuttuu monta kertaa vittumaisemmaksi kuin muualla pääkaupunkiseudulla ajellellessa.
 
puuhun vedin tässä joku vuosi sitten peltoautolla, liikaa vauhtia mutkaa ja lähti vähän lapasesta.. törmäyshetkellä vauhtia oli noin 50-60 km/h, koivu upposi moottoriin asti kiinni konepeltiin ja sisällä kaksi tuvavyötöntä jannua, kaverini meni vielä halkaisemaan tuulilasin päällään ja minun pääni kimpoili edestakaisin ratti-katto-istuin akselilla... auto vedettiin samalla viikolla traktorilla takaisin entisiin mittoihinsa, uusi syyläri patentoitiin kiinni ja auto luonnollisesti vieläkin ajossa :D
 

Suositut

Back
Ylös Bottom