Oletko ajanut autolla/moottoripyörällä kolarin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slp
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaks kolaria oon kokenut. Ekalla kerralla kaverin kyydissä istuin ja soratiellä hallitussa nelipyöräluisussa rattilukko päätti kesken mutkan napsahtaa päälle! Auto napsahti muutamia kertoja nokan kautta ympäri päätyen keula tulosuuntaan katolleen keskelle tietä. Kummallakaan ei ollut vyöt kiinni onneksi. kaverilla oli huuli turvoksissa ja muutama lasinpala silmissä ja multa meni käsi poikki muutamasta kohtaa sen takia kun pidin pöljänä kauhukahvasta kiinni. Toinen kerta sattui noin kuukausi sitten kun olin kuorma-autolla jakamassa leipää oulussa ja joku edellä oleva autoilija päätti lyödä yhtäkkiä jarrut lukkoon! Itse ehdin lyödä liinat kiinni ja huutaa VITTU!! ja sitten tömähti. Edellä ajaneeseen henkilöautoon ei tullut vaurioita vetokoukun takia.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
saimonsinlou sanoi:
Ei ole kolareita, koska ennakointi. Autokoulusta muistan: "Taitava kuljettava voi selvitä tilanteesta johon ennakoiva kuljettaja ei koskaan edes joudu."

Pitänee kuitenkin muistaa, että et ole suinkaan yksin siellä liikenteessä?

Itsekkään en ole koskaan autoa tieliikenteessä mihinkään raappassu, mutta mun päälle on kyllä osattu ajaa... Vaikka itsekkin ennakoiden tuolla suihkin menemään. Kolmion takaa sinun kaistallesi, suoraan keulaasi kääntyvä auto on varsin yllättävä... Vieläpä niin, että se tuli toisen kaistan yli autojonon läpi...

Sunnuntaina jysähti. Vastaantulevasta autojonosta yksi päätti lähteä ohittamaan vähän ahtaassa paikassa ja törmäsi keulaani. Ei siinä entinyt kuin vähän jarruttaa. Minä ja matkustaja selvittiin mustelmilla ja pikku ruhjeilla, mutta auto meni lunastukseen. Vastapeluri kärsi sitten hieman suuremmat vahingot.
Onneksi alla oli suht uusi ja iso auto, jossa oli kahdet turvatyynyt. Ne varmaan pelastivat isommilta vammoilta. Oli se vaan helvetinmoinen pamaus. Ja on totta, että liikenteessä ei todellakaan ole yksin, se on hyvin pitkälti yhteispeliä, jossa toisen virheellinen toiminta voi viedä mukanaan myös sivullisia.

Joku kymmenen vuotta sitten sattui mystinen onnettomuus. Olin aamulla matkalla yhdelle kurssille ihan rauhallisesti mielestäni ajelin, ja seuraavaksi on pieni välähdysmuistikuva siitä, että auto on sillai vinosti ilmassa ja mulla on kädet ratissa. Seuraava muistikuva on terveyskeskuksesta, kun joku täti kyselee mun nimeä ja sotua aina kahden minuutin välein ja samalla ilmoittaa, että tää voi nyt vähän sattua kun me ommellaan sun toinen silmä kiinni.

Sen jälkeen keskussairaalaan jossa päivä pähkäiltiin, että mikäs miehessä on vikana ja sitten yliopistolliseen 12 tunnin kasvoleikkaukseen. Vedettiin viilto korvasta korvaan pään yli, päänahka venytettiin silmille saakka ja sieltä korjattiin pääkallosta irronneet osat takaisin kiinni titaanilla. Niin ja toinen silmä nostettiin poskesta ja tehtiin sille muovinen alusta. Diagnoosissa luki, että erittäin hankala kasvojen murskavamma.

Olin jostain syystä ajanut tien sivussa olevaan metsäautotieliittymään ja tehnyt siitä Renulla paikallisen kolmiloikkaennätyksen, 20m, 12m, ja viimeisellä hypyllä 9m. Pään löin rattiin, josta vammat aiheutuivat. Mitään muita vammoja ei ollut, muutamaa mustelmaa lukuunottamatta. Toipumisessa menikin sitten muutama kuukausi.

Onhan noita kopsuja tullu.. Mieleenpainuvin on muutaman vuoden takainen hirvikolari jossain seinäjoen tienoilla. Oltiin veljeni kanssa matkalla kohti seinäjokea. Samalla duunikiertueella oltiin nähty jo 2 hirveä, ja nytkin oltiin pysähdytty shellille 10 km ennen kolaria juomaan batteryt että jaksaa skarpata. Klo jotain 23 ja elokuun alkupuolta menossa. Onneksi molemmat skarppas ja katseli etumaastoa ja tietä hirvien varalta. Mullakin oli poikkeuksellisesti molemmat kädet ratissa.. Yht äkkiä hirvi pomppaa mun puolelta tiellä ja broidi alkaa huutamaan että "hirvi, hirvi!!". Jarrutan sen minkä transitin jarruilla pystyy ja yritän väistää pientareella. Se perhanan narttu kohelti kuitenkin siihen pakun etukulmaan ja poks ja muks! Ikkuna ja peili paskaksi, koko vasen kylki ihan lommoille. Hirvi otti kiekkaa siinä tiellä ja raahautui takas metsikköön.
Perhana että säikäytti.
Onneksi oltiin molemmat skarppeina ja mäkin olin juonu sen batteryn just ennen, pitkä ajomatka takana ja edessä.
Sen verran toi vaikutti, että vaikka kolarista on pitkä aika, ei ole GTi tms. kerännyt vauhtia enää hirvivaara alueella mun käsissä.

Ps. Se kuka pakitti kadetilla rekan ohi 100km/h lasissa motarin ja kaiteen välissä, ei varmaan tunnu mitkään pikku luisut enää ikinä missään... ;)

Researcher sanoi:
Diagnoosissa luki, että erittäin hankala kasvojen murskavamma.

Ai saatana. :eek: No näyttääkö jo ihmiseltä?

Joo. Sedät leikkasivat pirun hienosti sieltä päänahan ja kasvojen alta niin, ettei jäänyt pahemmin arpia. Ne titaaniniitit kyllä tuntuu silmien ympärillä ja röntgenkuva on aika siisti. Toisessa silmässä on jotain pikkuvikaa, siinä joka oli poskessa, mutta muuten ihan OK. Rumahan sitä nyt oli jo muutenkin...

kolaria ei VIELÄ ole tullut, mutta ojanpenkoissa ollaan jo käyty, tänään oli kolmas kerta.... Olis ny TAAS murtunu pakoputki, ku just eilen se hitsattiin..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onhan sitä tullut 3 autoa ajettua lunastukseen. Eka oli paras. 8 tuntia ollut ajokortti, kun ajoin vanhasta viikin liittymästä lahdentiellä ulos. Auto meni lunastukseen ja ittellä oli vähän nilkat kipeet. Ainoat henkilövahingot noissa 3 lunastustapauksessa vain noi nilkat.

Kelpaako, jos itselläni oli polkupyörä, mutta apinalla auto?

Pari kesää sitten ylitin pyörälläni tietä suojatien kohdalta pitkällä suoralla ja muutaman sadan metrin päässä tuli auto. No lähdin sitten hiljalleen ajamaan yli, mutta auto ei jarruttanutkaan vaan ajoi suoraa päin 50-60km/h. No siitä sitten voltilla tuulilasiin ja tuulilasi sisään. Sitten kaveri lyö jarrut lukkoon ja siinä sitten komeella lennolla vielä maahan pyörimään. Kaveri oli jatkanut tietä suoraan, kun itse lähdin yli ja kertoi jälkeenpäin, että olin yrittänyt lähteä siitä sitten kävelemään ja huudellut "Vittu mihinkään sairaalaan tarvii mennä, mä oon ihan ok!", vaikka olin naama ja vaatteet veressä kontannut siinä maassa. Kaverini oli tullut sitten heti katsomaan siihen, kuinka kävi ja huutanut päälleni ajaneelle kaverille, että soittaisi ambulanssin, mutta tämä oli vain istunut autossa.

Lopputuloksena oikea puoli kehosta sai iskua mukavasti. Polvi ja olkapää varsinkin ja ne vihoittelevat vieläkin aika-ajoin, eivätkä koskaan kuulemma kunnolla paranekkaan. Ylähampaat tulivat ylähuulesta läpi ja molemmat etuhampaat katkesivat, toinen huulen sisään ja kasvojen oikealta puolelta iho kuoriutui mukavasti pois ja silmät turposivat kiinni. Sain myös vakavan aivotärähdyksen ja pari seuraavaa päivää olin kyllä aika pihalla. Kaikista sormista katkesi verisuonet ja sormet eivät liikkuneet moneen päivään ja polven kanssa ei kävelty 2 viikkoon. Onneksi ei sentään käynyt pahemmin, eikä murtunut mikään paikka.

Saiko se yliajaja mitään tuomiota? Edellisiin tapauskiin viitaten tuomio varmaan oli vähän päiväsakkoja tai vuosi ehdollista tai jotain muuta vastaavaa. Tuommoiset tapaukset ovat kyllä perseestä, jos ei parane joku paikka koskaan täydellisesti.

jüzz sanoi:
Pari kesää sitten ylitin pyörälläni tietä suojatien kohdalta pitkällä suoralla ja muutaman sadan metrin päässä tuli auto. No lähdin sitten hiljalleen ajamaan yli, mutta auto ei jarruttanutkaan vaan ajoi suoraa päin 50-60km/h. No siitä sitten voltilla tuulilasiin ja tuulilasi sisään. Sitten kaveri lyö jarrut lukkoon ja siinä sitten komeella lennolla vielä maahan pyörimään...
:offtopic:

Tästä ikävästä onnettomuudesta tuli jostain syystä mieleen autokoulussa tehty arviointitesti. Joku ohjaajista vei oranssin kartion radalle tietyn matkan päähän oppilaista ja sitten oppilaat kirjoittivat paperille kuinka pitkä matka sinne on. Sitten matka mitattiin ja luettiin arviot. Matka oli jotain 100m, mutta arviot heittivät 30m - 300m väliltä. Eli kaikki tielläliikkujat eivät yleisesti todellakaan osaa arvioida matkoja (eivätkä nopeuksia).
Ohjaaja kertoi että heikoimmin matkoja ja nopeuksia arvioivat lapset sekä naiset.

3kolaria, 1kerran oma vika. Niin ja penskana ajoin mun pv suskalla auton kylkeen oikein lahjakkaasti ja vielä alaikäisenä, onneksi ei käynyt pahemmin :) , oli autoilijan vika se kolari, autoilija kääntyi eteen ja meikäläinen tuli hana auki pyörätieltä sen kylkeen:)

HITB sanoi:
Saiko se yliajaja mitään tuomiota? Edellisiin tapauskiin viitaten tuomio varmaan oli vähän päiväsakkoja tai vuosi ehdollista tai jotain muuta vastaavaa. Tuommoiset tapaukset ovat kyllä perseestä, jos ei parane joku paikka koskaan täydellisesti.

Toivottavasti ei, koska ei ollut luultavasti syyllinen, paitsi tietysti oli jos jätti tahallaan väistämättä. Jos pitkällä suoralla on suojatie, siinä tuskin on samalla risteystä ja kolmiota autolle. Tien ylittävä suojatie ylitetään polkupyörää taluttaen, jos ei ole kyse kevyen liikenteen väylän jatkeesta, ja jos on kevyen liikenteen väylän jatke, tarvii silloinkin olla autoilijalle kolmio, jotta sen tarvii väistää pyöräilijää. Jalankulkijaa tarvii väistää muulloinkin. Muistakaapa tämä hyvät pyöräilijät, niin ei tarvi ihmetellä miksi ne autot eivät väistä teitä tien yli menevillä suojateillä (jos autoilijalle ei ole väistämisvelvollisuudesta kertovaa kolmioita), vaikka väistävätkin jalankulkijoita.
Ja niistä kolareista, autoilla ei ole tullut kolaroitua (jos ei seinään peruuttamista lasketa) mutta mopolla tuli kaatuiltua sen verran aikanaan, että mm. nilkka murtui.

jiiii sanoi:
Jalankulkijaa tarvii väistää muulloinkin. Muistakaapa tämä hyvät pyöräilijät, niin ei tarvi ihmetellä miksi ne autot eivät väistä teitä tien yli menevillä suojateillä (jos autoilijalle ei ole väistämisvelvollisuudesta kertovaa kolmioita), vaikka väistävätkin jalankulkijoita.

Eikös suojatiellä väistellä ketä hyvänsä? Ja eikös pyöräilijä rinnasteta jalankulkijaan? Ja mihinkään risteäväänhän ei saa ajaa ennen kun risteysalue on tyhjä....

Vai oonkohan ihan pihalla..

Jos nuo peltoauto kohellukset jätetaan laskuista pois niin sitten taitaa justiinsa riittää sormet ulosajojen laskemiseen :D Pahin noista kömmähdyksistä oli sellanen kun sain ujutettua 80km/h vauhdista transiitin sellaseen armottomaan ojaan. Tösäys oli niin kova et se meinas tuoda tavaratilasta tynnyrillisen polttoöljyä niskaan. Onhan sitä tullu paljon muitakin ulosajoja ja muitten autojen kolhintaa... Se on semmosta kun omaa Vatasen jalat ja omat kädet :hyper: :rock:

Net Virgin sanoi:
Eikös suojatiellä väistellä ketä hyvänsä? Ja eikös pyöräilijä rinnasteta jalankulkijaan? Ja mihinkään risteäväänhän ei saa ajaa ennen kun risteysalue on tyhjä....

Vai oonkohan ihan pihalla..

Suojatiellä väistetään jalankulkijaa, ja jos ennen suojatietä on kolmio ja suojatie on kevyen liikenteen väylän jatkeena, väistetään kaikkea suojatiellä liikkuvaa kevyttä liikennettä. Kaikkea kevyttä liikennettä väistetään suojatiellä myös silloin, kun käännytään autolla/mp:llä risteävän alle 5m tiestä olevan suojatien yli, joka jatkuu kevyen liikenteen väylänä. Säännöt ovat niin sekavat, että ei ihme jos niissä tulee väärinymmärryksiä :) Toki jos suojatiellä on jo pyöräilijä, ei saa tahallaan ajaa päälle, mutta tahallaan ei saa muutenkaan ajaa kenenkään päälle, vaikka kohde rikkoisikin lakia.
Mutta muistisääntönä lyhyesti näin: jos pyöräilijänä haluat autojen väistävän sinua tien ylittävällä suojatiellä, taluta pyöräsi tien yli. Tämä on ihan hyvä sääntö, koska pyöräilijä voi tulla arvaamattoman kovaa esim. katveesta suojatielle, eikä autoilijan/motoristin voida olettaa omistavan teräsmiehen refleksejä, mutta kävelyvauhtia liikkuvan kohteen ehtii yleensä vielä huomata ja siihen reagoida.

jiiii sanoi:
Suojatiellä väistetään jalankulkijaa, ja jos ennen suojatietä on kolmio ja suojatie on kevyen liikenteen väylän jatkeena, väistetään kaikkea suojatiellä liikkuvaa kevyttä liikennettä. Kaikkea kevyttä liikennettä väistetään suojatiellä myös silloin, kun käännytään autolla/mp:llä risteävän alle 5m tiestä olevan suojatien yli, joka jatkuu kevyen liikenteen väylänä. Säännöt ovat niin sekavat, että ei ihme jos niissä tulee väärinymmärryksiä :) Toki jos suojatiellä on jo pyöräilijä, ei saa tahallaan ajaa päälle, mutta tahallaan ei saa muutenkaan ajaa kenenkään päälle, vaikka kohde rikkoisikin lakia.
Mutta muistisääntönä lyhyesti näin: jos pyöräilijänä haluat autojen väistävän sinua tien ylittävällä suojatiellä, taluta pyöräsi tien yli. Tämä on ihan hyvä sääntö, koska pyöräilijä voi tulla arvaamattoman kovaa esim. katveesta suojatielle, eikä autoilijan/motoristin voida olettaa omistavan teräsmiehen refleksejä, mutta kävelyvauhtia liikkuvan kohteen ehtii yleensä vielä huomata ja siihen reagoida.

Hohoo... olin väärässä.. tuossa suoran tien tapauksessa...

Yli vaan ja onnea :D Lueskelin tieliikennelakia ja eihän siinä auta... Vaikka siellä onkin mainittu se, että suojatiellä olevan yli ei saisi ajaa edes katujyrällä tahi muulla vastaavalla... Mikäli se on sinne jo työntynyt...

Aika veikeitä juttuja tossa laissa.. :eek:

Suositut

Back
Ylös Bottom