Oikoryhti/selkärangan asentovirheet

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
43
Osaako kukaan neuvoa millaisia liikkeitä kannattaisi salilla treenailla, jotta saisin korjailtua selkärankani asentovirheitä. Yläselässä on oikoryhti, yläselän lihasten liikkuvuus on puolet normaalista. Alaselkäranka on sen sijaan liian kaareva, joten korjaamista löytyy myös sieltä. Lisäksi kaurangan nikamien 5-6 välillä on suuri kulma. Eli pulassa ollaan oltu jo pidemmän aikaa. Pilatesharjoittelu auttaa kipuihin + muu venyttely, johon olen saanut hyvät ohjeet OMT-fysioterapiasta. Saliharjoitteluun siis haluaisin neuvoja.

Pilates se vaan taitaa olla parasta jumppaa parantamaan ryhtivirheitä. Ryhtihän lähtee syvistä lihaksista, salilla treenataan pääsääntöisesti isoja ja pinnallisia lihaksia, jotka ei hyvää ryhtiä takaa.

Itse ehkä kiinnittäisin huomiota erityisesti keskivartalon lihaksiin.
Muuten varmasti kannattaa tehdä aina hyviä yleisliikkeitä niin hyvällä tekniikalla ja ryhdillä kuin se on mahdollista, ja eritoten niin pienillä painoilla, että edelliset toteutuu..

Joku aika sitten ajattelin, että olisi alaselän kohdalta sisälle (vatsaan päin) kaareva selkäranka sivulta nähden, mutta en nyt menisi surkuttelemaan siitä. Hyväryhti ja lihasten tasapaino olisi hyvä, joten asiasta ja sen vierestä kysymyksiä:
1) Pitääkö paikkansa, että juuri nämä hyvät vatsan ja (ala)selän lihakset parantavat juuri tätä ryhtiä ja yleistä notkeutta kenties? Ovelasti pistin aika itsestään selvän kysymyksen, mutta
2) Voiko pieni pömppö alavatsan kohdalle johtua tästä selkärangan vinoudesta tai huonosta ryhdistä, kun rasvaa ei juuri ole? Tällaisten olen ollut lukevinani.

1) pitää paikkansa.

2) itsellä kans joskus yläaste aikana pömpötti vatsa vaikka rasvaa ei juuri ole.
tähänkin auttaa vatsalihasten treenaus. hyväkuntoinen poikittainen vatsalihas tukee lannerankaa edestä ja estää vatsaa pömpöttämästä ja lannenotkoa korostumasta.

jos ylävartalon ryhdissä on vikaa(olkapäät edessä), niin kannattaa kiinnittää rintalihasten venyttelyyn huomiota, sekä vahvistaa yläselkää (lapojenlähentäjiä).

Suositut

Back
Ylös Bottom