Oikeustieteiden opiskelu..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ryyd
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse en aio homehtua näissä hommissa loppuikääni ja siksi opiskelenkin laskentatoimen koukeroita Kauppakorkeassa. Josko vaikka tilintarkastajaksi ryhtyisin aikanaan. Sikäli kun olen ymmärtänyt oikein, niissä hommissa pitäisi olla palkan kohdallaan.

Hah, naivit ihmiset ovat hauskoja. Tilintarkastajan palkat lähtevät tasosta + 3t€ ja nousevat siitä KHT:n kirjaimien myötä 4-6 t€ tasolle. Partnerit on sitten oma lukunsa, mutta ei jokaisesta assarista partneria tule. Töitä saa tehdä tammi-maaliskuussa 50-60 t/viikko, tosin ylityötunnit korvataan vapaana. Eli kun kesä tulee, niin tilkkarit siirtyvät 8 viikon lomille. Ja on alalla muitakin hyviä puolia. Käsittääkseni koskaan, yhdestäkään big-4 firmasta ei ole ketään irtasanottu taloudellisista syistä, ei edes 90-luvun lamavuosina. Ja jos tilkkarin hommat alkavat puuduttaa, niin siirtyminen jonkun asiakkaan palvelukseen on lähinnä ilmoitusluonteinen asia.

Äläpä vähättele, ylimmässä kerroksessa ja merinäköala.

Sinulla taitaa olla ongelmana se, että olet mennyt oikikseen rahankiilto silmissäsi ja jostakin olet saanut päähäsi, että yritystransaktiot on se ainoa mahdollinen homma. Nyt kun todellisuus ei vastaakaan (yllätys) haaveita, niin armoton boretus päällä.

Mitäpä jos kokeilisit vaikka jotain muuta?

Itse en aio homehtua näissä hommissa loppuikääni ja siksi opiskelenkin laskentatoimen koukeroita Kauppakorkeassa. Josko vaikka tilintarkastajaksi ryhtyisin aikanaan. Sikäli kun olen ymmärtänyt oikein, niissä hommissa pitäisi olla palkan kohdallaan.
Mistähän aloittaisin. Vaikka siitä, että M&A on vain yksi homma jonka parissa olen ollut. Tällä hetkellä puuhastelen yleisen liikejuridiikan, transaktioiden ja IPR:n parissa. Kahdessa muussa hommassa olen sitten tehnyt vaikka mitä. Mun palkka ja edut on ihan kohdillaan.
Itse en aio homehtua näissä hommissa loppuikääni ja siksi opiskelenkin yritysjohtoa, kauppaoikeutta ja ties mitä handelshögskolanissa :david:

Jotenkin missaat systemaattisesti pointin. Kaveri kysyi että "millaista on työskennellä asianajotoimistossa ja eikös oikeustiede olekin rahakasta" -> kerron oman ja lähipiirin kokemukset, eli päivä on pitkää ja palkka työhön suhteutettuna keskinkertaista. Tuin vielä mielipidettäni liiton tutkimuksella nuorehkojen juristien tilanteesta asianajosektorilla. Ja sitten alkaa kumma nillitys mun uravalinnoista, odotuksista ja kahvilaatuvalinnoista :rolleyes:

Itse en tee juuri nyt yhtään ylitöitä ja palkka on ok, mutta olen tietoinen siitä, että suurin osa ei ole yhtä onnekkaita. Ja PK-seudun asianajosektori työllistää todella paljon juristeja.

Ei ole tähän mitään lisättävää enää joten hiljenen.

Onko moni päässyt firmaan sisälle noideen trainee-systeemien kautta. Liksathan ovat aivan perseestä, mutta sen voisi hyväksyä, jos tulevaisuudessa olis mahdollisuus työllistyä kunnon palkalla. Onko noi vaan opiskelijoiden hyväkskäyttöä?

Aika mielenkiintoista, että noissa pääsykokeissa vastaustekniikka on niin suuressa roolissa. Äkkiseltään luulisi, että mitä helvettiä niitä kirjoja luetaan :D Luulisi, että se substanssi olisi tärkeintä. Ei se, missä muodossa sen siihen paperille pupeltaa. Tosin, helvettiäkö minä mistään tiedän.

Miten teillä oikikseen menneillä on mennyt lukio. Onko keskiarvolla paljoa merkitystä oikikseen pyrkiessä. Ja onko yhteiskuntaopin lisäksi muita aineita, joista olisi hyötyä?

Itselläni on menny lukio heti alusta alkaen hienosti penkin alle, joten onko oikis vain paljon lukevien panostajien kotikenttä:D? Miten on sivuaineita tarjolla? liiketaloutta yms.?

Hyvistä lukio-papereista saa lisäpisteitä, mutta pelkästään pääsykokeen pisteillä pääsee myös sisään. Ja pisteethän jaetaan yo-kirjoitusten arvosanojen mukaan, eli et ole menettänyt vielä siinä suhteessa mitään vaikkei alku olekaan mennyt putkeen.

joten onko oikis vain paljon lukevien panostajien kotikenttä?
Hakijoita on todella paljon suhteessa sisään päässeisiin, asia ei perustu yleistietoon eikä laskutaitoon eli oikis on mitä suuremmassa määrin "panostajien" kotikenttä

Aika mielenkiintoista, että noissa pääsykokeissa vastaustekniikka on niin suuressa roolissa. Äkkiseltään luulisi, että mitä helvettiä niitä kirjoja luetaan Luulisi, että se substanssi olisi tärkeintä. Ei se, missä muodossa sen siihen paperille pupeltaa.
Täh? Eikö se edellisistä viesteistä just tullu ilmi, että se vastaustekniikka ei ole mikään kummoinen temppu jos sen substanssin, eli ne kirjoista löytyvät oikeusohjeet/säännöt miten jokin asia pitäisi ratkaista, hallitsee hyvin.

Sitä ainakin itse yritin esimerkkitehtävässä vääntää rautalangasta.

Ja pääsykokeen "vaikeus" perustuu mun mielestä lähinnä siihen, että opeteltavaa ainesta on aika paljon ja se pitää osata paremmin kuin muut. Ei niinkään mihinkään mystiseen vastaustekniikkaan.
Sehän on vain eräänlainen kilpailu, jossa pannaan pyrkijät järjestykseen ja johonkin vedetään viiva.

Onko moni päässyt firmaan sisälle noideen trainee-systeemien kautta. Liksathan ovat aivan perseestä, mutta sen voisi hyväksyä, jos tulevaisuudessa olis mahdollisuus työllistyä kunnon palkalla. Onko noi vaan opiskelijoiden hyväkskäyttöä?

Osa menee. Palkka on 75% vastavalmistuneen suosituspalkasta, eli ei nyt ihan paska? Tai riippuu firmasta, mut top3 ainakin

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä oikeustieteessä teitä kiinnostaa?

Itse harkitsin joskus lukiossa, että lakien ja sääntöjen logiikan ja toiminnan ymmärtäminen olisi mielenkiintoista, mutta toisaalta alan opiskelu vaikutti käytännössä lähinnä tylsältä hirveän asia määrän ulkoa opettelulta. Palkkakaan ei tunnu ihan opiskelua/työtä vastaavan.

En mitenkään halua alaa dissata. Muuten vaan kiinnostaa.

Hyvä kysymys. Itseä kiinnostaa ajatus erikoistua johonkin pieneen osaan ja olla siinä oikeasti hyvä ja arvostettu. Itse opiskelu ja perustehtävät ei tosiaan ehkä ole maailman kiinnostavimpia. Tämä toki vain oma mielipiteeni (kenen muunkaan?)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Samoilla linjoilla.
Itseäni ainakin kiinnostaa lähtökohtaisesti juuri kysyjän mainitsema, lakien ja sääntöjen logiikan ja toiminnan ymmärtäminen, mutta toi ulkoa opettelu-juttu on mun mielestä vähän erikoinen.

Verrataan taas vaikka lääkäriin, opetteleeko ne ulkoa ihmisen anatoimian, vai kutsutaanko sitä oppimista joksikin muuksi?

Tai bodailu, hirveä määrä monimutkaisen nimisiä lisäravinnepulvereita ja treenimetodeja. Onko nekin opeteltava ulkoa, vai riittääkö, että on kiinnostunut aiheesta ja ymmärtää tietyt peruskuviot, jolloin aika harva varmaan kokee että pitäisi päntätä jonkun kreatiinin annostelumääriä ulkoa. Hauki on kala.:)

No lääketieteen opiskelussa on se kiva puoli, että usein voi asiat yhdistää helposti isompiin kokonaisuuksiin. Esimerkiksi anatomian kannalta mitkä rakenteet ovat tärkeitä tietyn toimenpiteen tai tietyn vamman kannalta jne.

Oikeustieteestä taas itelläni on lähinnä sellanen kuva, että ulkoaopiskeulu on enemmän erillisten yksityiskohtien mieleenpainamista eivätkä kaikki yksityiskohdat yhdessä välttämättä muodosta eheää kokonaisuutta tai usein liity toisiinsa. Voin olla tuosta ehkä hyvinkin väärässä ja lopultahan oma mielenkiinto on kaikista tärkein tekijä opiskelussa jaksamisessa, mutta tuon tyyppistä mieleenpainamista inhoan joka tapauksessa ja tätä tarkoitin 'tylsällä ulkoaopettelulla'.

Treenistä voin sanoa, että anatomian ja muun lääkisjutun osaamisen yhdistäminen touhuun tekee harjoittelusta itselläni paljon mielenkiintosempaa.

Kyllähän oikeustieteissäkin pystyy yhdistämään pieniä palasia isompiin kokonaisuuksiin, ehkä se vaan vaatii enemmän harjaannusta ja toisenlaista älykkyyttä kuin luonnontieteissä, onhan kyseessä kuitenkin humanistinen tiede. Ja oikeustieteen opinnoissa törmää varmasti ongelmiin (ei välttämättä ylitsepääsemättömiin jos on hyvä ulkoaopettelija) jos tätä kykyä ei pysty omaksumaan.

No se varmasti helpottaa elämää monellakin alalla jos kykenee hahmottamaan kokonaisuuksia ja eri asioiden vaikutussuhteita. Tosin hahmottamista saattaa vaikeuttaa se, että monia oikeudellisia instituutioita ja normikokonaisuuksia ei voi koskettaa.
On melko vaikeaa levittää pöydälle, ja ryhtyä ropeltamaan verotusta. Tai ottaa ihmis- ja perusoikeudet, ja pistää ne pakettiin.
Tosin tämä saattaa onnistua suurelta USandA:lta, jonka onnistuu laivata demokratiaa pitkin poikin maailmaa:)

Osa menee. Palkka on 75% vastavalmistuneen suosituspalkasta, eli ei nyt ihan paska? Tai riippuu firmasta, mut top3 ainakin
Mulle tarjottiin provikkapalkkaista hommaa, jossa kauheella hikoilulla olisi saanut ehkä 100e kuukaudessa. Kieltäydyin hommasta, vaikka sitä kautta olisi mahdollisesti voinut työllistyä myöhemmin.

Mun mielestä toi opiskelijoiden käyttäminen harjoittelijoina on kuitenkin vähän kusetusta. Monet tekevät ilmaiseksi hommia työharjoittelusopimuksella, jolloin työsopimuslakia ei sovelleta.

Kelasin kyllä vaihtoehtoa, että olisin ottanu homman vastaan ja jälkikäteen haastanut firman käräjille vaatien kunnon liksaa ja sanoen, että järjestely täyttää työsuhteen tunnusmerkit, eikä pelkkä maininta "kyseessä ei ole työsopimus", poista osapuolen vastuuta.

Parasta harjoitteluahan oikislaiselle on riidellä, reklamoida ja haastaa ihmisiä mahdollisimman paljon oikeuteen opiskeluaikana :)

No se varmasti helpottaa elämää monellakin alalla jos kykenee hahmottamaan kokonaisuuksia ja eri asioiden vaikutussuhteita. Tosin hahmottamista saattaa vaikeuttaa se, että monia oikeudellisia instituutioita ja normikokonaisuuksia ei voi koskettaa.

On niitä muitakin akateemisia aloja joissa tutkittavia asioita ei voi koskettaa (lääketiede on tietenkin poikkeus). Esim. sillanrakennusinsinöörit harvemmin ovat oikeasti niiden siltojen kanssa tekemisissä (koskettelevat niitä) kun miettivät mikä on järkevä rakenne, ja joku kvanttifysiikka on aika äärimmäinen esimerkki alasta jossa ei todellakaan pysty hahmottamaan tutkittavia ja kehitettäviä asioita muuta kuin matemaattisten abstraktien mallien kautta. Samalla tavalla siis luonnontieteissä ja tekniikassa käytetään abstraktioita tosielämän asioista kun niiden kanssa työskennellään.

Mulle tarjottiin provikkapalkkaista hommaa, jossa kauheella hikoilulla olisi saanut ehkä 100e kuukaudessa. Kieltäydyin hommasta, vaikka sitä kautta olisi mahdollisesti voinut työllistyä myöhemmin.

Mun mielestä toi opiskelijoiden käyttäminen harjoittelijoina on kuitenkin vähän kusetusta. Monet tekevät ilmaiseksi hommia työharjoittelusopimuksella, jolloin työsopimuslakia ei sovelleta.

Kelasin kyllä vaihtoehtoa, että olisin ottanu homman vastaan ja jälkikäteen haastanut firman käräjille vaatien kunnon liksaa ja sanoen, että järjestely täyttää työsuhteen tunnusmerkit, eikä pelkkä maininta "kyseessä ei ole työsopimus", poista osapuolen vastuuta.

Parasta harjoitteluahan oikislaiselle on riidellä, reklamoida ja haastaa ihmisiä mahdollisimman paljon oikeuteen opiskeluaikana :)
Mikä mesta tämä oli? Noissa isoissa oli tosiaan toi 75% sääntö 1kk koeajalla. Fennica (nykyinen B&B) maksoi käsittääkseni tasan 2k/kk.
Nykyisessä saa puhelimeen vastaileva toisen vuoden opiskelijakin 14e/h.

Oon tietoinen että monessa putiikissa hyödynnetään ihan törkeästi tuota työtilannetta tarjoamalla juuri tuollaisia "kokemus on tärkeintä" diilejä.

Olet oikeassa käytännön kokemuksista. Itselläkin toinen juttu menossa, ekasta tuli voitto :)

Itse en aio homehtua näissä hommissa loppuikääni ja siksi opiskelenkin yritysjohtoa, kauppaoikeutta ja ties mitä handelshögskolanissa :david:

Itsekin "opiskelen" handelslekskolanissa työn ohessa. En sitten tiedä, avaako mahdollinen toinen tutkinto uusia ovia, mutta toivossa on hyvä elää.

Juttelin eilen yhen opiskelijakaverin kanssa, joka puurtaa yhdessä isossa byrååssa iltaysiin hommia kiinteellä liksalla. Ei jotenki houkuttele sitten yhtään.

Ja mitä hkasin kommenttiin lekurien hommista tulee, niin et taida tuntea lääkärien nykymeininkiä ollenkaan. Ihan normihomma alalla on puskea nelipäiväsellä työviikolla 8-12 kilon kuukausiliksaa.

Valitettavasti TroynPaluun puheet ei oo mitenkään liioittelua. Onneks itelläni on ihan kiva työpaikka eikä tartte ylimääräistä rehkiä.

Mites saako oikiksen käymisestä KTM lisäpotkua uraan? Mulla on ura vielä alkamatta (vaikka työkokemusta tosin iha hyvin sillä ollut hieman omaa ala liippavissa hommissa koko opiskelun ajan), mutta valmistun KTM:ksi ensi kesänä ja ikää lasissa sillon just ja just 22. Muutamamassa isossal lafkassa olen käynyt työhaastattelussa ja jotenkin tuntuu että ne eivät ottaneet tosissan mua tuon iän takia. Ehtisin siis mainiosti vielä toisen tutkinnon käydä, mutta tietysti työn ohessa.Onnistuuko oikiksen suorittaminen 100% etäopiskeluna?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom