Oikeustieteiden opiskelu..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ryyd
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liitossa ihmetyttää eniten se, että ihan Lakimieslehdessäkin ovat identifioineet näitä ongelmia, etenkin nuorten juristien ylityöongelmaa, mutta asian eteen ei tehdä mitään. Mökkeihin ja lakimiespäiviin kyllä satsataan :D Plussana kuitenkin vastustivat uusien tiedekuntien perustamista..

Mitä Lakimiesliiton sitten pitäisi tehdä?

Antaa jokin pönäkkä julkilausuma? Vaiko lähteä SAK:laiselle linjalle ja julistaa ylityökielto, jolloin liiton jäsenten pitäisi iskeä p**seet penkkiin?

Ei taida akavalaiset liitot toimia sillä tavoin.

Muutoksen pitäisi alkaa nuorista lakimiehistä, jotka vaatisivat palkkaa tehdystä työstä ja lähtisivät haastamaan työnantajansa käräjille. Sitä ne SAK:laiset liitotkin tekevät. Siinä vaiheessa liitto tulee avuksi ja tarjoaa avustajansa.

Kukakohan nuori lakimies sellaiseen ralliin lähtisi? En ainakaan minä.

En siis ole niin pessimistinen kuin mitä näistä ehkä voi käsittää, mutta tilanne vaan on meidän ala huomioden käsittämätön. Valvotaan muiden oikeuksia mutta omat unohtuu.

Lakimiesliitolla on 32 jäsenyhdistystä. http://www.lakimiesliitto.fi/jasenyhdistykset

Esimerkiksi sotilaslakimiesyhdistyksellä lienee aivan erilainen neuvotteluasema Puolustusvoimiin nähden kuin Lakimiesliitolla johonkin yksittäiseen työnantajaan nähden.

Jäsenyhdistykset ovat arvatenkin lähempänä jäseniään ja hoitavat perinteisempää lähempänä rivijäsentä olevaa edunvalvontaa. Niiden jäsenyyttä tuskin työnantajapuolikaan kokee mitenkään erityisen ongelmallisena tai niskurointina.

Hyvä kysymys. Ongelmahan on siinä, ettei yhteistä linjaa ylityöasioissa tosiaan ole. Esim. eräässä isossa toimistossa ollessani vanhemmat juristit (eivät usein olleet naimisissa ja heistä normiviikko on väh. 55h) olettivat että nuoret jantterit tekevät saman duunimäärän kuin he, ja se kuuluu normipalkkaan. Erittäin vaikea lähteä sanomaan että "Sori ei pysty, Bakersin skumppajonoon menossa" :D

Nyt kun onglema on identifioitu ihan tutkimuksia tekemällä, pitäisi asia ehkä vaan ottaa tapetille? Lausumia, yhteydenottoja työnantajiin ja jonkinlaisen alakohtaisen suosituksen tekeminen? Tähän on sitten helpompi vedota kuin todeta että ei pysty.

Opiskelin Helsingin yliopistossa, joten vastaukseni perustuu omiin kokemuksiini siellä. Muiden tiedekuntien käytännöistä en osaa sanoa. Minulla ei myöskään ole työkokemusta muualta kuin Helsingistä.
...olisi mukava kuulla oikeustieteitä opiskelevien mielipiteitä opiskelusta, opinnoista ja työllistymisestä esim. kandin papereiden jälkeen.
Oikeustieteen opinnot soveltuvat mitä parhaiten täyspäiväisen työn oheen, sillä luennoilla tai muilla hömpötyksillä ei ole pakko käydä. Opiskelu on 90%:sti pelkkää kirjojen lukemista. Mutta niitä kirjoja ja etenkin sivuja onkin sitten PALJON. Työlllistymisestä TroynPaluu kirjoitti kaiken olennaisen. Juristialalla vallitsee työnantajan markkinat.

Olisi vain mielenkiintoista tietää, kuinka haastavaa ja kovaa työtä oikeustieteiden opiskelu on esim. jos vertaa Diplomi- inssin opintoihin.
Ei se sen haastavampaa ole. Kurssit eivät ole mitenkään koulumaisia, eli suurin haastavuus lienee siinä, että motivoi itsensä lukemaan keskimäärin n. 1200 sivua per tentti. "Laskareita" sun muita vastaavia ei ole. Kirjallisuus on lisäksi sellaista, että ainakaan minulla ei ollut ennen opiskelua juuri minkäänlaista VARMAA tietoa oikeuden sisällöstä, joten kaikki lukemani oli ikään kuin uutta.

Intoa ois kovasti, mutta realisti pitää kuitenkin yrittää olla.
Into riittää oikisopinnoissa hyvinkin pitkälle. Oikeustiede ei ole mitään rakettimatikkaa.

Kiitoksia! Erittäin mielenkiintoisia kommentteja ja näkökulmia.. Itselläni tosiaan on jo toinen tutkinto alla, joten enemmän tai vähemmän työn ohessa tutkinto olisi tarkoitus suorittaa. Mitä työelämään tulee, niin uskoisin työpaikkoja löytyvän lain saralta aina, mitään huippupalkattua uraohjusta en itsestäni edes suunnittele.

Olen jo aikasemman koulutuksen ja työelämän pohjalta huomannut, kuten yllä jo mainittiin, ei työpaikka aina irtoa mol/monster.fi:istä, eikä kukaan tule kotoa töihin hakemaan. Ammattitaidolla, uskottavuudella ja työhön kohdistuvalla innolla irtoaa usein työtehtäviä ns. "takaoven" kautta. Toki tähän pisteeseen päästäkseen, tulee nähdä paljon työtä(lue: tuntea oikeita ihmisiä).

Eli pakkotoiston viiltävien analyysien pohjalta olen tullut siihen tulokseen, että haen oikeustieteelliseen ensi keväänä(tai seuraavana:))..tietääpähän ketä Syyttää jos jään työttömäksi luuseriksi kotiin itkemään, enkä saanutkaan ykkösjuristin huippupalkattua paikkaa siitä suuresta kansainvälisestä firmasta, jossa työskentely on(tai ainakin tulisi olla) itsestään selvää oik. maisterin papereilla(aina, kaikille)..

Terveisiä Ilomantsin veroviraston 2. kerroksen ikkunattomasta työhuoneesta..

:worship:

:D Onnea päätöksesi johdosta. Mutta tosiaan työn ohella suoritettavaksi OTM käy siinä mielessä hyvin, ettei (jos seminaareja ei lasketa) koululla ole pakko juuri käydä. Itselle tosin olisi kova pala lukea töitten jälkeen 1500 sivua johonkin tenttiin, mutta onhan se tehtävissä. Ja työtilanne voi hyvin muuttua siinä kymmenessä vuodessa.

Tuo provo tosin oli huono, tuskin kukaan tuore OTM olettaa automaattisesti pääsevänsä mihinkään erityisen hienoihin hommiin? Jotenkin vaan se, että käräjäsihteerin paikkaa hakee usea kymmen valmistunut juristi, kertoo tilanteesta aika paljon. Ainakin minusta. Edelleen, oma paikka on, mutta oon kyllä ihan oikeutetusti huolissani tästä kehityssuunnasta.

Tuo provo tosin oli huono, tuskin kukaan tuore OTM olettaa automaattisesti pääsevänsä mihinkään erityisen hienoihin hommiin? Jotenkin vaan se, että käräjäsihteerin paikkaa hakee usea kymmen valmistunut juristi, kertoo tilanteesta aika paljon. Ainakin minusta. Edelleen, oma paikka on, mutta oon kyllä ihan oikeutetusti huolissani tästä kehityssuunnasta.
Eikös käräjäsihteeri ole yleensä merkonomi tai nykyään mitä useammassa määrin tradenomi?

Heips, ensimmäinen viestini palstalle. :) Mua kiinnostaisi kovasti myös oikeustieteiden opiskelu. Nykyinen tilanteeni on sellainen, että olen valmistumassa maisteriksi humanistiselta puolelta ensi vuoden aikana. Värkkäilen gradua ja teen töitä free-pohjaisena toimittajana. Pidän kyllä nykyisestä alastani ja ylipäätään viestintäalan hommista, mutta jotenkin kaikenlaiset laki- ja yhteiskunnalliset asiat ovat alkaneet kiinnostaa paljon. Avoimessa luin viime kesänä kurssin Johdatus oikeustieteeseen, ja se oli mitä mielenkiintoisimpaa settiä. Ala kiinnostaa myös siinä mielessä, että oikkarina tuntuisi olevan mahdollisuuksia isompiin rahoihin, vaikka täällä Troy & co jo pelottelivatkin kovasti työllisyysnäkymillä.

Mutta sitten varsinaiseen asiaan: Pääsykoe on se mikä pelottaa. Ajatus pyrkimiseen heräsi myös siksi, että nykyään kai uusia ylioppilaita ei saa enää suosia, mikä antaisi mulle ihan kivasti lähtöpisteitä. Millekään valmennuskurssille en ole kuitenkaan valmis menemään, mutta lukumotivaatiota ja -taitoa löytyy. Lukeminen tapahtuisi kuitenkin gradun teon ohessa, mikä vähän epäilyttää. Minkälaiset mahikset on nykyään päästä sisään ilman valmennuskurssia? Kauheasti toitetaan monessa paikassa, että vain kurssilla oppii oikean vastaustekniikan. Jotenkin epäilen tätä - minkälaisia ihan konkreettisia vinkkejä olisi antaa pääsykokeeseen valmistautumiseen. Onko esim. jotain yleisteoksia alasta, mitä kannattaisi lueskella tässä jo ennen kevättä?

Ja itse työstä. Jotenkin polttelisi ajatus omasta lakiasiaintoimistosta, vaikka en alaa edes vielä tunne. Mutta tästä kuulisin mielelläni kokemuksia. Voiko heti pistää omaa firmaa pystyyn kun valmistuu? Millaista on työ asianajotoimistossa ylipäätään? Normaalin päivän kaava vaikka, vai onko sellaista?

Huh, tulipa pitkä vuodatus eikä edes puntista. :D

Pääsykokeen vastaustekniikasta hieman.

luettava materiaali: Pakkotoisto.com

1.kysymys ("oikeus"tapaus)

Matti on käynyt punttisalilla jo jonkin aikaa, eikä mainittavia tuloksia ole syntynyt. Matti kertoo harjoittavansa kaikkia kehon muskeleita tasapuolisesti ja lepäävänsä noin joka toinen päivä. Matti käy päivätöissä kaupungin kirjastossa ja kertoo syövänsä melkein joka päivä työkavereidensa kanssa läheisessä kasvisruokalassa herkullisen salaatin.
Nyt Matti kääntyy puoleesi ja kysyy neuvoa, mikä on kun pala ei kasva.
Anna valistunut vinkkisi Matille (2p)

2. kysymys (monivalinta)

Mikä seuraavista väittämistä on tosi?
a)Pakkotoisto.com ylläpitäjän nimi on Mikael
b)Seuraava Helsingissä käytävä kamppailu-urheilutapahtuma on FightFestival 19
c)Pakkotoisto.com keskustelusivuilla saa mainostaa vapaasti muita kaupallisia lisäravinnesivustoja
d)Lakimiesliitto edustaa sekä työnantajia, että työntekijöitä

Mallivastaus

tehtävään 1.
Pakkotoisto.com sivuston mukaan bodailuun vaaditaan harjoittelun ja levon lisäksi myös kunnon ravintoa(roheiinia) jotta pala voi kasvaa. (1p.)Tapauksen mukaan Matti tuntuu syövän hieman liian vähän. Näin ollen Matin tulisi syödä kunnolla, jos hän haluaisi palan kasvavan. (1p.)
(Yhteensä 2 pistettä)
tehtävä 2.
oikea vastaus kohta d)

Minkälaiset mahikset on nykyään päästä sisään ilman valmennuskurssia? Kauheasti toitetaan monessa paikassa, että vain kurssilla oppii oikean vastaustekniikan.

Valmennuskurssi ei ole mikään välttämättömyys, kunhan omaa/opettelee juristimaisen tavan vastauksen jäsentelyyn.

Jos olet lukenut laajan fysiikan lukiossa, niin vastaustekniikka on aivan sama.

1. pari lausetta asian taustoista
2. valitse kaava ja perustele sen valinta
3. sijoita suureet kaavaan ja laske
4. kirjoita saamasi lopputulos auki, sitoen se tehtävässä annettuihin tosiseikkoihin
5. jos katsoo tarpeelliseksi pari lausetta lopputulosta rasittavista mahdollisista epävarmuustekijöistä

Siinä se, oikeustapauksen vastaaminen käy täysin samalla kaavalla kuin fysiikan tehtävän ratkaiseminen.

Tosiasia on, että kaikilla ei tuota vaadittua kykyä ole ja heistä ei lakimiehiä tule. Pääsykoekirjojen pänttääminen mittaa lakimiehen työssä välttämätöntä taitoa erottaa olennainen epäolennaisesta. Vastauksissa mitataan kykyä tuotta ymmärretävää, mutta erittäin tarkkaa tekstiä.

Toiset toki väittävät, että kyseessä on pelkkä ulkoa opettelu, mutta väitän muuta. Jos edellä mainitut taidot on hallussa, niin sisäänpääsyssä ei tarvitse mitään kursseja, eikä se työmääräkään sentään aivan suunnaton ole.

Lukemisesta vinkkinä sen verran, että asia täytyy hallita oikeasti, eikä mikään lukiossa kiitettävään arvosanaan oikeuttanut vastaus ei pääsykokeissa riitä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja itse työstä. Jotenkin polttelisi ajatus omasta lakiasiaintoimistosta, vaikka en alaa edes vielä tunne. Mutta tästä kuulisin mielelläni kokemuksia. Voiko heti pistää omaa firmaa pystyyn kun valmistuu? Millaista on työ asianajotoimistossa ylipäätään? Normaalin päivän kaava vaikka, vai onko sellaista?

Oman firman pystyyn pistämisestä heti valmistumisen jälkeen voin kommentoida vain juristikaverin puolesta, joka teki juurikin näin. Ainakin hänen tapauksessaan homma ei oikein ottanut tuulta purjeisiin, vaan kaveri joutui nylkyttämään pikkuisten riita-asioiden ratkaisijana lähinnä kavereille ja kavereiden kavereille. Sitten tekikin omat johtopäätöksensä ja meni töihin isoon ja toimistoon (ja sitten itse asiassa teki uudelleen omat johtopäätöksensä ja vaihtoi alaa kokonaan).

Tuosta toimistotyöstä tiedän puolestaan sen verran, että omalla alallani käytämme päivittäin juristien palveluita, ja olen ainakin jossain määrin yhteydessä melkeinpä kaikkiin Helsingin suurempiin lakitoimistoihin. Oma kuva toiminnasta on se, että junnut joutuvat vääntämään melko ikäviä juttuja (usein vaikkapa allekirjoittaneen heille antamia) yömyöhään, jonka jälkeen seniori ottaa luurin käteen ja käy työn tulokset läpi asiakkaan kanssa. Eli siis vaatii istumalihaksia ja merkityksellinen asiakaskanssakäyminen on melko vähäistä. Jos taas alun puurtamisesta selviää, niin saattaisi pidemmällä tähtäimellä olla ihan mielenkiintoista hommaa.

Ne jotka ovat itse töissä toimistoissa korjatkoon, jos ovat eri mieltä.

Heips, ensimmäinen viestini palstalle. :) Mua kiinnostaisi kovasti myös oikeustieteiden opiskelu. Nykyinen tilanteeni on sellainen, että olen valmistumassa maisteriksi humanistiselta puolelta ensi vuoden aikana. Värkkäilen gradua ja teen töitä free-pohjaisena toimittajana. Pidän kyllä nykyisestä alastani ja ylipäätään viestintäalan hommista, mutta jotenkin kaikenlaiset laki- ja yhteiskunnalliset asiat ovat alkaneet kiinnostaa paljon. Avoimessa luin viime kesänä kurssin Johdatus oikeustieteeseen, ja se oli mitä mielenkiintoisimpaa settiä. Ala kiinnostaa myös siinä mielessä, että oikkarina tuntuisi olevan mahdollisuuksia isompiin rahoihin, vaikka täällä Troy & co jo pelottelivatkin kovasti työllisyysnäkymillä.

Mutta sitten varsinaiseen asiaan: Pääsykoe on se mikä pelottaa. Ajatus pyrkimiseen heräsi myös siksi, että nykyään kai uusia ylioppilaita ei saa enää suosia, mikä antaisi mulle ihan kivasti lähtöpisteitä. Millekään valmennuskurssille en ole kuitenkaan valmis menemään, mutta lukumotivaatiota ja -taitoa löytyy. Lukeminen tapahtuisi kuitenkin gradun teon ohessa, mikä vähän epäilyttää. Minkälaiset mahikset on nykyään päästä sisään ilman valmennuskurssia? Kauheasti toitetaan monessa paikassa, että vain kurssilla oppii oikean vastaustekniikan. Jotenkin epäilen tätä - minkälaisia ihan konkreettisia vinkkejä olisi antaa pääsykokeeseen valmistautumiseen. Onko esim. jotain yleisteoksia alasta, mitä kannattaisi lueskella tässä jo ennen kevättä?

Huh, tulipa pitkä vuodatus eikä edes puntista. :D
Ei tässä kukaan pelotellut, pointtina oli että ota itse selkoa asioista ja tilanteesta tänään, ei 20 vuotta sitten. Kaikki olettaa että työllistyminen on iisiä, rahnua tulee ja ei tarvitse kuin hiippailla kalliissa puvussa. Rahan takia tämä ala ei lähtökohtaisesti kannata.
Yleisteoksia on kirjastot täys. Lue vaikka joku ihan johdatus oikeustieteeseen-tason opus ja päälle vaikka se harmaa Pankki- ja lakitoimen jotain-niminen tiiliskivi.
Lakiasiaintoimiston perustaminen on mahdollista valmistuttua. Tosin ongelmina lähinnä kokemuksen puute, lähes täydellinen tietämättömyys ja asiakkaiden puuttuminen. Työ asianajotoimistossa on pitkää päivää keskinkertaisella palkalla. Tosin käyntikorttisi näyttää kivalta ja tekee ihkuihin bööniin vaikutuksen kun olet Advokatbyrå Gravad Laxin tuore Associate.:david:

Jos olet valtio/hallintotieteen kavereita ja vaikka julkisoikeus kiinnostaa, voisi tuo olla ihan hyvä idea. Tosin tulet valmistuttuasi olemaan vanha kuin taivas.

Edit: oon oletettavasti ollut aikaisemmin Vinho Tinton nakitettavana ja asia on juuri näin. Tosin jos jaksat häärätä sen viitisen vuotta noissa tehtävissä, on pienet saumat että sinusta tulee *rumpujen pärinää* Senior Associate! Fantsua, eh? Sitten vielä toiset viisi vuotta niin on marginaaliset saumat päästä osakkaaksi. Tosin tässä vaiheessa olet n. 40, sulla on vatsahaava, krooninen stressi- ja ahdistushäiriö ja niiden Saslikin ja Groteskin iltojen seurauksena iso masu. Kotona odottaa nalkuttava vaimo, Audi A4 on jo vanhaa korimallia ja mietit palavereissa erinäisiä tapoja tappaa itsesi.

Edit2: Oon siis ollut kahdessa TOP 3-firmassa ja kahdessa mm. Chambersin top-rankaamassa keskisuuressa.

Työ asianajotoimistossa on pitkää päivää keskinkertaisella palkalla.

Palkkatyöllä ei tässä yhteiskunnassa kyllä pääse rikastumaan. Toki sellaisiakin pestejä on, mutta niiden varaan ei kannata laskea.

Tosin jos jaksat häärätä sen viitisen vuotta noissa tehtävissä, on pienet saumat että sinusta tulee *rumpujen pärinää* Senior Associate! Fantsua, eh? Sitten vielä toiset viisi vuotta niin on marginaaliset saumat päästä osakkaaksi. Tosin tässä vaiheessa olet n. 40, sulla on vatsahaava, krooninen stressi- ja ahdistushäiriö ja niiden Saslikin ja Groteskin iltojen seurauksena iso masu. Kotona odottaa nalkuttava vaimo, Audi A4 on jo vanhaa korimallia ja mietit palavereissa erinäisiä tapoja tappaa itsesi.

Nuori lääkäri toki tienaa paremmin kuin samassa tilanteessa oleva lakimies, mutta lääkärien osalta tuohon listaan on lisättävä vielä se, että olet painanut 10 vuotta vuorotöitä jossain takahikiän arvauskeskuksessa ja hieman vanhempana jopa hikiän keskussairaalan päivystyksessä. Vuorotyön takia unirytmisi on menetetty ikuisiksi ajoiksi ja olet saanut joltakin narkilta hepatiitin, kun narkki pääsi painin tuoksinnassa puremaan sinua. Arvauskeskuksessa kun pamireseptiä kinuavien narkkareiden kanssa painiminen on arkipäivää ja kuuluu nuoren lääkärin työtehtäviin.

Mutta mitäs siitä, kun se ylilääkäriys on enää yhden eläkkeelle lähtevän tai kuolla kupsahtavan vanhemman kollegan takana.

Joojoo. Kiva että sä olet tyytyväinen, minusta isossa asianajotoimistossa 3400e/kk 11h päivää puurtava 25-30v kaveri ei ole mitenkään erityisen rahakkaissa hommissa, mutta kai se on mielipidekysymys. Monilla on asiat huonommin ja paremmin, mutta itse ainakin tajuan miksei jengi ole ihan tyytyväisiä. Toki asianajotaustalla voi helposti hypätä inhouse-juristiksi teollisuuteen, mutta näitä paikkoja on hyvin rajoitetusti. Pointtina vaan oli, että jos euron kuvat silmissä hakee oikikseen, kannattaa tutustua palkkatutkimuksiin. Väitän lisäksi että liiton tutkimuksiin vastaa vain a) liittoon kuuluvat, tyytymättömimmät eroavat ja b) paremmilla paikoilla olevat.
Food for thought.

Joojoo. Kiva että sä olet tyytyväinen, minusta isossa asianajotoimistossa 3400e/kk 11h päivää puurtava 25-30v kaveri ei ole mitenkään erityisen rahakkaissa hommissa, mutta kai se on mielipidekysymys.

Öö, olenko minä sanonut olevani tyytyväinen palkkaani, saati sitä kehunut?

En taatusti ole kehunut ainakaan palkkaa, kyllä sillä toki elää, mutta rikastumaan ei pääse.

Tietty tilannetta tasapainottaa se, että työajat ovat kohtuullisen vapaat, eikä ylitöitä, saati palkattomia ylitöitä tarvitse tehdä. Mieluummin lähden tästä lasten kanssa pulkkamäkeen kuin jäisin palkatta vääntämään jotain hikisiä hommia.

Työllistymiseen olen ollut kohtuullisen tyytyväinen, eikä omasta kaveripiiristäni kukaan ole jäänyt vaille koulutusta vastaavaa työpaikkaa.

Joojoo. Kiva että sä olet tyytyväinen, minusta isossa asianajotoimistossa 3400e/kk 11h päivää puurtava 25-30v kaveri ei ole mitenkään erityisen rahakkaissa hommissa, mutta kai se on mielipidekysymys

Jumaskekka, eihän tuo ole työaika eikä mikään! Pitäisköhän alkaa runnuttaa juristinretkuja vähän kovempaa, ettei ihan lomailuksi mene :)

Öö, olenko minä sanonut olevani tyytyväinen palkkaani, saati sitä kehunut?

En taatusti ole kehunut ainakaan palkkaa, kyllä sillä toki elää, mutta rikastumaan ei pääse.

Tietty tilannetta tasapainottaa se, että työajat ovat kohtuullisen vapaat, eikä ylitöitä, saati palkattomia ylitöitä tarvitse tehdä. Mieluummin lähden tästä lasten kanssa pulkkamäkeen kuin jäisin palkatta vääntämään jotain hikisiä hommia.

Työllistymiseen olen ollut kohtuullisen tyytyväinen, eikä omasta kaveripiiristäni kukaan ole jäänyt vaille koulutusta vastaavaa työpaikkaa.
Et niin, mutta kovin tunnut muuten kehuvan. Tässä kysyttiin asianajosektorin tilanteesta, ja siellä tilanne on lähtökohtaisesti kertomani. Toki hienoa ettei siellä verokonttorin toisessa kerroksessa vieläkään ole ylitöitä ja lomille pääsee :D Eihän mainitsemaani ongelmaa olisikaan jos täällä olisi sama meno.

Et niin, mutta kovin tunnut muuten kehuvan. Tässä kysyttiin asianajosektorin tilanteesta, ja siellä tilanne on lähtökohtaisesti kertomani. Toki hienoa ettei siellä verokonttorin toisessa kerroksessa vieläkään ole ylitöitä ja lomille pääsee :D Eihän mainitsemaani ongelmaa olisikaan jos täällä olisi sama meno.

Äläpä vähättele, ylimmässä kerroksessa ja merinäköala.

Sinulla taitaa olla ongelmana se, että olet mennyt oikikseen rahankiilto silmissäsi ja jostakin olet saanut päähäsi, että yritystransaktiot on se ainoa mahdollinen homma. Nyt kun todellisuus ei vastaakaan (yllätys) haaveita, niin armoton boretus päällä.

Mitäpä jos kokeilisit vaikka jotain muuta?

Itse en aio homehtua näissä hommissa loppuikääni ja siksi opiskelenkin laskentatoimen koukeroita Kauppakorkeassa. Josko vaikka tilintarkastajaksi ryhtyisin aikanaan. Sikäli kun olen ymmärtänyt oikein, niissä hommissa pitäisi olla palkan kohdallaan.

Minä olen alavalintaani tyytyväinen - työtehtävät ovat äärettömän mielenkiintoisia, parempaa työporukkaa saa hakea, enkä kyllä missään nimessä vaihda alaa. Tulot ovat kohdillaan, sekä kaltaiseni ripeä toimija saa asiat hoitumaan pidentämättä työpäivää liiaksi ja nuoresta iästä huolimatta olen saanut muokata tehtävänkuvaani suuntaan, joka ylläpitää mielenkiintoa vielä pidempään. Käyn tarvittaessa eduskunnassa asiantuntijana kuultavana sekä neuvottelen ja valmistelen kansainvälisiä julkisoikeudellisia sopimuksia eräällä hallinnonalalla. Totun siihen, että kaiken maailman työryhmissä ja kokouksissa aloitetaan kokous julistamalla "Hyvät herrat", itse saan yleensä nyökkäyksen suuntaani kun huomaavat että paikalla on jopa yksi naispuolinen.
En ole yksityisellä puolella töissä enkä sinne haluakaan, olen juuri siellä missä halusinkin olla. Työsuuntausvaihtoehtoja on oikeudellisella tutkinnolla mieletön määrä, ei kun vaan valitsemaan se suuntaus joka eniten kiinnostaa eikä se, jolla luulee saavan eniten tuloja. Ei juristien palkat missään nimessä sieltä huonommasta päästä ole ellei nyt johonkin järjestöön mene hihhuloimaan.

Minulta ei siis löydy mitään valitettavaa, päinvastoin. Kyllä kehotan oikikseen ihmisiä jos ala kiinnostaa, kyllä töitä löytyy jos näkee kohtuullisen määrän vaivaa työllistyäkseen. Helpommalla me päästään kuin monen muun alan ihmiset.

On se elämä kamalaa juristeilla ja lääkäreillä kun Audikin on vanhaa korimallia :D Mitä jos keksittäisiin välillä jotain muita keinoja onnellisuuden saavuttamiseksi elämässä kuin työ?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom