Oikeustiedettä opiskelemaan?

3,5 kuukautta täysipäiväistä lukemista takana ja huomenna (eli tänään) sitten koe. Alkaa lievää paniikkia jo puskemaan, eikä jännitystä helpota yhtään se, että ens vuodeks ei oo mitään kunnollista varasuunnitelmaa, jos ei yliopiston ovet vieläkään aukene.

Viime vuonna jäin Helsingistä suhteellisen niukasti rannalle, joten päätin yrittää vähän varmemman päälle pelata ja nyt kohteena sitten lappi, jonne ainakin tilastollisesti pitäs olla jonkin verran helpompi päästä. Avoimestakin ois ihan hyvin saanu lappiin lisäpisteitä jos ois vaan älynnyt käydä noita kursseja. Tälle vuodelle panostus ollut kuitenkin huomattavasti kovempaa viime vuoteen verrattuna joten sen suhteen aika luottavaiselle mielellä. Lisäksi kävin valmennuskurssin, josta imo suurin etu oli ehdottomasti se, että pääsi tekemään oikeustapaustehtäviä ja pari harjoituspääsykoetta ja näki vähän missä mennään muihin pyrkijöihin verrattuna, muuten aika turhaa hommaa ainakin hintaansa verrattuna.

Loppua kohden lukumotivaatio kieltämättä alkanut laskeen pahasti ja pinna sitä vastoin kiristymään. Jos harjotuspääsykokeisiin olis kuitenkaan yhtään uskomista niin sisälle pitäs päästä heittämällä, mutta mutta :rolleyes:

Tällä hetkellä duunissa ja iltasin avoimessa luennoilla. Tavoitteena tehdä kolme kurssia nyt syksyllä ja saada niistä 21 opintopistettä.

Keväällä taas sama rumba edessä, mutta enemmän kokemusta ja tietoa takataskussa :)

Mikäs jubetuksella tilanne tällä hetkellä? Tsemiä kovasti kokeeseen, jos vielä oot menossa :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eilinen koe oli "mielenkiintoinen" :D Rehellisesti sanottuna (varsinkin oikeushistorian) kysymykset yllätti täysin. Pitää nostaa valintakoelautakunnalle hattua siitä, että koe oli viety todella paljon siihen suuntaan, että pitää soveltaa ja pelkkä ulkoa opettelu ei lyö leiville. Oon muutaman pääsykokeen käyny kattommassa ja enpä oo aikaisemmin nähnyt niin apeita naamoja kuin eilen. Hyvä niin :hyvä:

Itse luin kevään todella kurinalaisesti ja oon siihen todella tyytyväinen, mutta koe meni kyllä alisuorittamisen puolelle. Unohdin pari perusjuttua (kuten ne euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tutkittavaksi ottamisen edellytykset) jotka muistin vielä muutama päivä ennen koetta kun kertasin. Mut aineistotehtävä sekä monivalinta olivat yllättävän helppoja ja ne tuntu menevän hyvin. Jos niistä ei tuu miinuspisteitä niin sisään päästään, ehkä :D Vähän vaikuttaa kuitenkin siltä meen ens syksyllä kattoo mikä meininki on amk:ssa. Nostan kyllä hattua niille jotka ton kokeen selvittää :)

Mites sulla Mr Cigar, menikö odotusten mukaan?

Nyt mökille nauttimaan mun neljän päivän kesälomasta!

Täällä kans yks jonka pääsykoe urakka takana...Meni kyllä alle odotusten, kun miettii miten saatanan paljon tuli tohon luettua, iski paniikki vähän väärässä paikassa ja siinä vaiheessa kun sain kokeen käsiini tuli sellanen fiilis että ei jaksas lukee enää yhtää uutta tekstii / kirjottaa yhtää uutta lausetta...Liekö tuli luettua sitten liikaa kun vapun jälkeen en pitänyt ainuttakaan vapaa päivää.

Sain kuitenki koottua itteni sen verran että jokaseen sain lopulta vastattua...Aika paljon varmaan ratkasee monivalinta ja aineisto, sillä -2p on aika armotottoman kova sakotus ja ite menin vielä vastaamaan 8 tehtävään siinä. Siitä monivalinnasta en edes muista mitään :D

Nojoo, nyt se on kuitenkin ohi ja kesä edessä :)

Koe onneks nyt sitten takana ja kesä edessä :). Koe meni mulla kyllä kokonaisuudessaan ihan hyvin tai ainakin sellanen fiilis jäi. Tuli tosin sorruttua sellaseen typeryyteen, että kirjotin pariin tehtävään vielä varsinaisen asian lisäksi kaikkee satuilua ikään kuin varmuuden vuoksi loppuun, kun tilaa vielä oli. Lopussa sitten tulikin hirvee kiire, enkä kerennyt kaikkee kirjoittamaan mitä oisin halunnut, tehtävien kunnollisesta tarkistamisesta puhumattakaan.

Pisterajat vaihdeet tonne Rovaniemelle viime vuosina aika hurjasti. Hakijamäärästä tai siitä milaisena koetta yleisesti pidettiin ei oo mitään tietoo. Uskon ja toivon kuitenkin ettei pisterajat kovin korkeeks nouse. Koe ei sinällään ollut mitenkään erityiseen vaikee, mutta aiemmista vuosista poiketen kirjottamista oli todella paljon (mm. neljä 10:n pisteen esseetä ja yks 20 pisteen oikeustapaus jaettu kolmeen kohtaan), mikä ehkä voi vähän hillitä noita pisterajoja. Pari valmennuskurssin tehtävää osu aika kivasti, eikä mitään suurempia mokia ainakaan tuntunu tulevan kun pikasesti oli pakko tsekkailla vielä kokeen jälkeen kirjasta noita juttuja.

Nyt sitten vaan kuukauden odottelu ja viime vuodesta poiketen onneksi huomattavasti toiveikkaampana. Mietin, että jos ei vieläkään tärppää niin sillon on pikku pakko yrittää vielä kolmannen kerrankin kun ei tässä vaiheessa oikein enää kehtaa luovuttaakaan.

Btw, valmennuskursseista ja niiden tarpeellisuudesta aika kova väite tossa
www.demari.fi/content/view/6167/1/
Voi tietty osaks olla vasemmiston ja kurssien itsensäkin propagandaa mutta kuulostaa kieltämättä aika hurjalta jos luvut oikiksen osalta on ees lähellä totuutta.

Suosituilla aloilla näyttäisi valmennuskurssi olevan välttämättömyys. Ylioppilaslehti selvitti vuonna 2005 kurssien suosiota ja ilmeni, että oikeustieteeseen valituista 99 prosenttia ja lääketieteeseen valituista 81 prosenttia oli käynyt valmennuskurssin.

Itse ainakin suhtaudun kursseihin niin, että laittavat varakkaista perheistä tulevat ja varakkaat eriarvoiseen asemaan sellaisten kanssa joilla ei näihin kalliisiin kursseihin ole mahdollisuutta. Itse kävin kyllä kurssin.

Itse ainakin suhtaudun kursseihin niin, että laittavat varakkaista perheistä tulevat ja varakkaat eriarvoiseen asemaan sellaisten kanssa joilla ei näihin kalliisiin kursseihin ole mahdollisuutta. Itse kävin kyllä kurssin.

Mitä ehdotat ratkaisuksi, kielletään kurssit lailla? :hyper:

Ite oon laittanut pitkin vuotta syrjään osan palkasta, että pystyn kustantamaan valmennuskurssin. Tämä ei tietenkään abeille sillä tavalla onnistu, kun suoraan lukiosta tulevat.

:dance: Tulihan se opiskelupaikka sieltä sitten ja nyt vasta alkaa pikkuhiljaa tajuamaan miten mahtavalta se tuntuu. Odottelin vähän kirjettä jo maanantaille, mutta eihän sitä pahusta ollut vielä tullut kotiin tullessa ja alko pieni epätoivon kipinäkin hiipiä persiiseen. Noh tiistai aamuna sitten tuli tulokset nettiin just ennen töihin lähtöö ja ai että sitä fiilistä, kun näki oman nimensä sisäänpäässeiden joukossa.

Rovaniemelle muutto vähäsen toki jännittää kun en tunne yhtään kaupunkia tai muutenkaan ketään sieltä. Ainoa syy, minkä takia sinne hain olikin se, että sinne oli jonkin verran helpompi (kenties ratkaisevasti) päästä kuin Helsinkiin. Lievästi kummastusta herätti tuo kauppakorkean ketju, jossa porukka mielummin valitsi välivuoden kun lähti toiseen kaupunkiin, mutta jokainen toki tavallaan.
Itselleni kun tuo opiskelupaikkakunta oli hyvinkin toisarvoinen juttu siihen nähden, että pääsi opiskelemaan alaa josta on todella kiinnostunut.

Etelän kouluissa ainakin näyttäis olevan/olleen pakkikselta porukkaa, mutta mites onko ketään opiskelemassa Rovaniemellä. Jos on niin kiinnostais tietää millanen läsnäolosysteemi tuolla on. Taitaa ilmeisesti kuitenkin olla jonkin verran tiukempi kontrolli noiden läsnäolojen suhteen kuin helsingissä ainakin?

Onnea. Ehkä ollaan joskus samassa ihq:ssa internässönäl transborder M&A-toimistossa niin voidaan itkeä kohtaloamme marmorilattioilla ja pyyhkiä suolaiset kyyneleet Hermesin solmioon.

Tuskin siellä sen tiukempaa on, vähemmän jonninjoutavia seminaareja ainakin, käsitin. Eli voi valmistua nopeammin.

Läsnäolopakkoa on snadisti enemmän kuin Helsingissä, mut kaamos, alkoholismi, masennus jne. saa jengin valmistumaan keskimääräistä nopeemmin. Alan työkokemusta on todella paljon vaikeampi hankkia opiskeluaikana ainakin jos haluaa työskennellä ja asua Rovaniemellä samal... Positiivisenä vois sanoa, että Helsinki tuntuu tosi kivalta paikalta kun pääsee Rollosta veke. Kandee harrastaa laskettelua ja talviurheilua ja nauttia urheilumahdollisuuksista...

Mitenköhän kesälläkin onnistuu olemaan aivan saatanallinen kiire töissä. Muun alan ihmiset voivat ottaa iisisti lomakuukaudet, juristit senkun vaan hikoilee.
Kai tämä menisi ihan vitutus-ketjuunkin. No, eipähän taantuman vuoksi ainakaan lomauteta tai irtisanota.

Nyt kaivataan jotain vinkkejä, miten valmistautua etukäteen pääsykokeisiin? Löysin tästä ketjusta joitain teoksia mitä vois lukea ennen ku alkaa lukeen niitä pääsykoekirjoja. Löytyyköhän noita kirjastosta? Nyt on pohdinnan alla hakeakko Rovaniemelle minne on helpompi päästä vai Helsinkiin/Turkuun, jotka kiinnostais enemmän.

Nyt kaivataan jotain vinkkejä, miten valmistautua etukäteen pääsykokeisiin? Löysin tästä ketjusta joitain teoksia mitä vois lukea ennen ku alkaa lukeen niitä pääsykoekirjoja. Löytyyköhän noita kirjastosta? Nyt on pohdinnan alla hakeakko Rovaniemelle minne on helpompi päästä vai Helsinkiin/Turkuun, jotka kiinnostais enemmän.
Aika kauan meinaat valmistautua... eikös nuo pääsykokeet juuri olleet. Itse ennemmin säästäisin tuon puhdin niille kolmelle kuukaudelle ja lukisin niitä oikeita pääsykoekirjoja. Esim. Helsinkiin ne kirjat on yleensä valittu kolmelta tai neljältä oikeuden alalta joten aika hakuammuntaa saa harrastaa. EI oppi tietenkään ojaan kaada mutta käyttäysin mieluummin aikani opiskeluun avoimessa. Vuodessa ehtii hyvin tenttiä useamman tentin ja ne ovat sitten valmiina jos pääsee tiedekuntaan. Jos joku niistä sattuu pääsykokeisiinkin niin tuskin siitäkään haittaa on.

Suosittelen ainakin katsomaan läpi aikaisempia kokeita kyseisestä tiedekunnasta, jotta näkisit miten kokeita on pisteytetty. (Ja ymmärtäisit paremmin minkätyylisillä vastauksilla niitä pisteitä saadaan.) Vanhoja pääsykokeita ja niiden vastauksia on yleensä ihan tiedekunnan omilla sivuilla. Jos helsinkiin haet niin ainakin vuonna 08 kerrottiin jo ennen pääsykoekirjojen saamista mitkä on tulevat aiheet. Tämä voi olla tyyliin jo tammikuussa, jolloin voit kyseisten oikeuden alojen kirjoja jo lukea valmiiksi ennen varsinaisten pääsykoekirjojen saamista. Yksi syy miksi päätinkin hakea Turkuun Helsingin sijasta, koin että tässä annetaan tarpeettomasti etua niille, jotka käyvät valmennuskursseilla ja joiden ei tarvitse ylioppilaskirjoituksia enää sinä keväänä suorittaa. Itselle ainakin kerrottiin valmennuskurssin infossa suoraan mitkä kirjat kannattaa hankkia, mitkä luvut lukea ja mitä lukuja ei kannata lukea koska kyseisen asian lainsäädäntö on jo muuttunut yms. kuukausia ennenkuin varsinaiset pääsykoekirjat julkaistiin. Muista levätä kunnolla ennen pääsykokeisiin pänttäämistä, jotta jaksat kirjat käteen saadessasi todella panostaa niihin seuraavat kuukaudet.

Rovaniemelle muutto vähäsen toki jännittää kun en tunne yhtään kaupunkia tai muutenkaan ketään sieltä.

...mutta mites onko ketään opiskelemassa Rovaniemellä. Jos on niin kiinnostais tietää millanen läsnäolosysteemi tuolla on. Taitaa ilmeisesti kuitenkin olla jonkin verran tiukempi kontrolli noiden läsnäolojen suhteen kuin helsingissä ainakin?

Heippa! Rovaniemellä ollaan! Laitas vaikka privaa//mailia, niin voin kertoilla enemmän. Niin ja onnittelut opiskelupaikasta :thumbs:

Mikä on muuten ideana, että pääsykoekirjat julkaistaan niin myöhässä? Eikös tänä vuonna kaiken lisäksi kirjat tulleet vielä myöhässä painosta, mutta pääsykoepäivä pysyi samana?(Liekö muuten tässäkin tapauksessa etusijalla valmennuskurssin kävijät? Eikös siellä jaeta nämä kirjaan perustuvat vihkoset ja nyt varmaankin ennen itse kirjojen ilmestymistä?)

Ajattelin itse yrittää ensi keväänä ihan mielenkiinnosta. Tosin pitää opiskelun ohella lukea, mutta ei se liene nyt niin mahdoton ajatus kun kuitenkin niin myöhään tosiaan nuo kirjat ilmestyvät.

Joku mainitsi jo noista kirjojen lukemisesta ennen varsinaisia pääsykoekirjoja. Tiedän, se on aikamoista hakuammuntaa yrittää löytää juuri ne oikeat alat mistä kysymykset mahdollisesti tulevat, mutta varmasti edes yksi aihe on melko yleinen? Mikä se olisi?

Jos ei muuta niin itse aion ainakin tosiaan nuo pääsykokeet viimeiseltä muutamalta vuodelta lukea kyllä hyvinkin tarkkaan. :) Saa ehkä hieman tasoitettua tilannetta ettei iske täysi paniikki muun opiskelun ohella.

Mikä on muuten ideana, että pääsykoekirjat julkaistaan niin myöhässä? Eikös tänä vuonna kaiken lisäksi kirjat tulleet vielä myöhässä painosta, mutta pääsykoepäivä pysyi samana?(Liekö muuten tässäkin tapauksessa etusijalla valmennuskurssin kävijät? Eikös siellä jaeta nämä kirjaan perustuvat vihkoset ja nyt varmaankin ennen itse kirjojen ilmestymistä?)
EI ne valmennuskurssien pitäjätkään saa noita kirjoja ennen kuin tulevat painosta, joten kaikki vihot mitä ne mahdollisesti ovat tehneet eivät perustu näihin kirjoihin. Toki noissa kaikissa oikeuden aloissa on omat perusasiat mutta jos vaikka pääsykoekirjassa väitetään mustaa valkoiseksi vain ja ainoastaan se on oikein itse kokeessá, sillä miten oikeasti asiat ovat ei ole väliä. Itsekin olen ollut valmennuskurssilla töissä ja tuolloin ainakin kys. kurssilla kirjat odotettiin painosta ja väsättiin tiivistelmät niiden mukaan.

Edit: loppujen lopuksi sillä milloin kirjat ilmestyvät ja milloin itse pääsykoe on ei ole merkitystä, koska kilpailu käydään muita hakijoita vastaan. Tilanne on kaikille sama ja noin 250 parasta pääsee sisään. Tuo on minun mielestäni paljon fiksumpi tapa kuin se, että pidetään samoja kirjoja vuodesta toiseen ja voit lukea pääsykokeisiin vaikka kaksi vuotta kun taas joillakin ei tätä mahdollisuutta ole.

Suositut

Back
Ylös Bottom