...
Vanhemmathan tässä asiassa vaikuttavat todella pitkälle. Vanhemmilta lapset omaksuvat mallin, mitä tulevat soveltamaan tulevaisuudessaan. Jos vanhemmat hankkivat lapselleen telkun ja tietokoneen vaikkapa lätkäkamojen sijaan, niin silloin vanhemmat ovat tietoisesti ohjanneet lastensa ajankäyttöä. Jos moisia laitteita vanhemmat hankkii, niin pitäisi edes jotkut rajat asettaa. Toisaalta, helppohan se vanhempien on ostaa tietokone ja laittaa se lapsen huoneeseen, jolloin lapsi viihdyttää itse itseään ja vanhemmat saa rauhassa keskittyä kaunareihin. (Kun nyt itsekin olen vielä lapsi :D, niin mainittakoon että omat vanhemmat rajoittivat aikaisemmmin pleikkarin pelaamista ja netissä haahuilua niin että koneen ääressä tuli vietettyä max tunti/päivä, mikä puolestaan kannusti keksimään parempaa tekemistä.) Vanhempien esimerkki on lapselle äärimmäisen tärkeä, jos vanhemmat eivät harrasta liikuntaa, niin harvemmin se lapsikaan harrastaa. Ravintopuolesta sen verran, että aikuiset ne ruuat ostaa ja päättää mitä lapsi syö.
Mä en vaan osaa, lässytän taas vaan sinnepäin.
Ymmärsin kyllä täysin viestisi! Tummennetut kohdat ovat hyvin kirjoitettuja ja pitävät paikkansa.
"Kiusauksen eliminointi on tehokkaampaa kuin sen vastustaminen" eli tuskin lapsille tulee kauheasti himoja rasvaista ruokaa kohtaan, jos vanhemmat eivät sitä osta. Tämä pätee myös moneen muuhun. Jos vanhemmat ostavat lapselleen vaikka lätkäkamat, niin tuskin lapsi heti alkuun alkaa kinaamaan tietokonetta.