Nykynuorten kunto

...

Vanhemmathan tässä asiassa vaikuttavat todella pitkälle. Vanhemmilta lapset omaksuvat mallin, mitä tulevat soveltamaan tulevaisuudessaan. Jos vanhemmat hankkivat lapselleen telkun ja tietokoneen vaikkapa lätkäkamojen sijaan, niin silloin vanhemmat ovat tietoisesti ohjanneet lastensa ajankäyttöä. Jos moisia laitteita vanhemmat hankkii, niin pitäisi edes jotkut rajat asettaa. Toisaalta, helppohan se vanhempien on ostaa tietokone ja laittaa se lapsen huoneeseen, jolloin lapsi viihdyttää itse itseään ja vanhemmat saa rauhassa keskittyä kaunareihin. (Kun nyt itsekin olen vielä lapsi :D, niin mainittakoon että omat vanhemmat rajoittivat aikaisemmmin pleikkarin pelaamista ja netissä haahuilua niin että koneen ääressä tuli vietettyä max tunti/päivä, mikä puolestaan kannusti keksimään parempaa tekemistä.) Vanhempien esimerkki on lapselle äärimmäisen tärkeä, jos vanhemmat eivät harrasta liikuntaa, niin harvemmin se lapsikaan harrastaa. Ravintopuolesta sen verran, että aikuiset ne ruuat ostaa ja päättää mitä lapsi syö.

Mä en vaan osaa, lässytän taas vaan sinnepäin. :david:

Ymmärsin kyllä täysin viestisi! Tummennetut kohdat ovat hyvin kirjoitettuja ja pitävät paikkansa.

"Kiusauksen eliminointi on tehokkaampaa kuin sen vastustaminen" eli tuskin lapsille tulee kauheasti himoja rasvaista ruokaa kohtaan, jos vanhemmat eivät sitä osta. Tämä pätee myös moneen muuhun. Jos vanhemmat ostavat lapselleen vaikka lätkäkamat, niin tuskin lapsi heti alkuun alkaa kinaamaan tietokonetta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä kyllä fillaroisin joka paikkaan vielä vuosienkin päästä, jos mulla ois vähän parempi pyörä:D Nykynen pyörä on löydetty ojasta pari kuukautta sitten, kumit ihan tyhjät (reikiä), penkki hajonnu (pitää polkea todella paskassa asennossa) etc. Jos jokus sais kunnon pyörän hankittua:P

Eiköhän noita saa melkoisen halvalla, siis ihan peruspyöriä, jotka on kuitenki kunnossa. Käytetyt paljon halvemmalla. Eihän sen pyörän tarvitse kummoinen olla, kunhan se on ehjä... vai?

Itse fillaroin vanhalla, rakkaalla maastopyörällä edelleen koulumatkat. Päälle 3km matka. Hyötyliikunta onkin pitänyt mun mahan kuosissa myös laiskemmilla elämänvaiheilla. Kaverit ihmetteli, että miksei tallista löytyvä vanha manki kelvannut, en alkanut siis ajamaan mopokorttia (enkä ajelemaan ilman). Tajusin, että pysyn paljon paremmassa kunnossa ilman, eikä pyöräily ole mitenkään vastenmielistä :thumbs:

Oishan se kiva fillaroida mutta mopolla käy nopeemmin ja "kun muutki käy mopol tai piikil" :D
Yhes vaihees oli melko normaali kunto mutta aerobista ei tule juuri lainkaan harrastettua enää salin korvatessa kaiken... Aerobinen alkaa kohta varmaan jos meen harkkoihin sitten kevään. Tavoitteena ois kyllä ennen armeijaa vetästä 3000 cooperist laskuvarjojääkäripyrkimyksiä varten mutta kattoo miten sais motivoituu. Tai mikä ei aiheuttais voimakatoa mutta joku juoksu syö sitä. Voimapainotteinen harjottelu nyt elämä :)

Mopolla tuli pelleiltyä joka paikassa ihan helvetisti:D Vaikka oli vaan kouluun matkalla niin onhan se kiva vetää endoo keskustassa liikennevaloihin ja ai että sitä alkuaikojen häpeän tunnetta kun kaatu stoppiesta:D

Ite haluaisin semmosen cyclocross-pyörän ilman niitä käppyrä sarvia, tai tollasen vastaavanlaisen maastopyörän joka ois kevyt ajettava...

Ai niin, piti vielä kommentoida. Nykyään on ihan sairaan isoja lautasia! Perin tuossa vähän aikaa sitten vaarin lautasastiastoa, ja jestas, että on pieniä. Ihan Arabiaa ja muuta merkkimallistoa, lautaskoko on kasvanut tässä vuosikymmenien aikana puolella! En enää ihmettele lihomisen trendiä!

:offtopic: Musta tuntuu että työpaikkaruokalassa ja AMK:ssa / yliopistossa on liian pieniä lautasia, ku ruoka pakkaa valumaan tarjottimelle. Sit joskus nolottaa mennä maksamaan ku on pitäny mättää niin kauhea keko... :nolo:

Kotona kuulee välillä palautetta, että "ruokaa voi ottaa lisääkin, ei tarvi kerralla lapata niin hulluna.." Tosihan tuo on, mutta ku töissä tottuu ottamaan kerralla kaiken niin se jää päälle :D

Kyllä sitä itsekkin tuli nuoruudessa istuttua tietokoneella vaikka vähän sählyä tulipelattua jne, mutta kyllä sitä silti sai jossain kuntotestissä aika hyvät tulokset. yli 30 punnerusta ja vatsaa puoleen minuuttiiin. Nykysin taitaa olla jopa huonompi kunto :) Tosin tähän auttoi kyllä se että painoa oli ehkä 50kg yläasteella :D

ku mä olin pieni, me pelattii futista aina vapaa-ajalla+käytii treeneissä, Sen lisäksi mentiin mettään noin joka päivä, ja käytiin talvella myös hiihtämässä ihan kavereidenkin kesken.

Jep. Näin myös täällä. Futista, kirkkistä, lätkää, kallioilla kiipemistä (ei ehkä niin fiksua näin jälkeenpäin ajateltuna), pyörällä ajamista..kaikkee aerobista tuli harrastettua paljon yksinkertaisesti sen takia, kun se oli kivaa. Yleisurheilukentällä pidettiin sillon kesäisin korkeushyppypatjaa ja kaikkea muuta. Jos siellä nyt olis se patja, niin se olis varmaan reivitty osiin ja poltettu. Jo ihan noista leikeistä oltiin kaikki aika kovassa kunnossa. Kaverin kanssa mentiin pokkana testaa maastojuoksukisoja, kun naapuri niitä ehdotti meille. Ounattiin koko kisa ja siitä lähti sitten yleisurheiluharrastus käyntiin.

Kyl siihin nintendokin mahtui

Ei muuten mahtunut..vaan kuusnepa :D

:thumbs:

On se hyvä, että sinä tiedät miten yhteiskunta tulee tällä meiningillä rakentumaan:) Nykysukupolvi on todennäköisesti paljon sairaampaa kuin edeltäjänsä, ellei keskiaikaa, sotaa ja katovuosia jne. lasketa mukaan. Ja vielä kermana on nämä trendisairaudet kuten masennus, ja muut elintasosairaudet, niin kaikki on ok. Esimerkiksi lasten diabetes on rajussa kasvussa, ja sekin on isosiivu terveyskuluista, jota sairasteleva yhteiskunta aiheuttaa.

Mielestäni Mielenterveys ongelmissa ei ole mitään trendikästä,
Eikä siihen auta vaikka kuinka liikkuisit.
Jos esim sinulla on aivojen välittäjä aineiden tuotannossa ongelmia (dopamiini/serotoniini) niin kerroppa mulle mitn hyvä fyysinen kunto korjaa asian?
ei mitenkään vaan silloin tulee lääkkeet kehiin ja kun ne alkavat toimimaan ovat aivot viellä "shokissa" ja tätä shokkia hoidetaan usein terapialla

Jep. Näin myös täällä. Futista, kirkkistä, lätkää, kallioilla kiipemistä (ei ehkä niin fiksua näin jälkeenpäin ajateltuna), pyörällä ajamista..kaikkee aerobista tuli harrastettua paljon yksinkertaisesti sen takia, kun se oli kivaa. Yleisurheilukentällä pidettiin sillon kesäisin korkeushyppypatjaa ja kaikkea muuta. Jos siellä nyt olis se patja, niin se olis varmaan reivitty osiin ja poltettu. Jo ihan noista leikeistä oltiin kaikki aika kovassa kunnossa.

Ihan kun oma lapsuus! Paitsi tosta puuttu fillareilla leikitty poliisi ja rosvo-leikki. Nyt varmaan kuolisin jos pitäis lähteä rosvona poliiseja karkuun..

Oli muuten pirun vaikeeta nauraa ja fillaroida täysillä samaan aikaan kun "poliisi" oli parin metrin päässä.. :hyper:

Suomihan on verotuksen luvattu joten itse suosisin ns läskiveroa. Läskit joutuvat siis maksamaan ihrastaan veroa ja ylipainoisten lasten vanhemmat sakkoa. Joku kansantaloustieteilijä voisi tuosta kehitellä jonkun systeemiin, kun itse en osaa. Luonnollisesti joku progressiivinen malli olisi paikallaan, eli mitä läskimpi sen enemmän veroa.

Mielestäni Mielenterveys ongelmissa ei ole mitään trendikästä,
Eikä siihen auta vaikka kuinka liikkuisit.
Jos esim sinulla on aivojen välittäjä aineiden tuotannossa ongelmia (dopamiini/serotoniini) niin kerroppa mulle mitn hyvä fyysinen kunto korjaa asian?
ei mitenkään vaan silloin tulee lääkkeet kehiin ja kun ne alkavat toimimaan ovat aivot viellä "shokissa" ja tätä shokkia hoidetaan usein terapialla

Kannattaa muistaa, ettei mielenterveyden ongelmissa ole kyse ainoastaan fyysisen tason häiriöistä, vaan usein taustalla on ongelmia esim. itsetunnon tai sosiaalisten suhteiden kanssa. Liikunnan harrastamisella puolestaan on paljonkin hyötyä mielenterveyden kannalta, mm. yleisen vireystason nousu ja endorfiinien vapautuminen liikunnan yhteydessä. Lisäksi hyvä fyysinen kunto kohottaa itsetuntoa ja antaa itsehallinnan tunnetta. Joukkuelajien harrastaminen on myös hyvä keino luoda ja ylläpitää sosiaalisia suhteita. Kyllä tällaiset asiat siinä lääkehoidon ja terapian ohessa vaikuttavat omaan oloon ja parantumiseen ihan hitosti.

Ja itse asiaan: periaatteessa nykynuorten huonossa kunnossa ei ole mitään ihmettelemistä. Suurin osa ihmisistä kun menee usemmiten yli siitä, mistä aita on matalin. Kun hyvä fyysinen kunto ei ole enää ehdoton edellytys toimeen tulemiselle (toisin kuin vaikka entisajan koneistamattomassa maatalousyhteiskunnassa), niin paskaakos sitä turhaan rehkimään. Sitäpaitsi nuorihan on aina omasta mielestään kuolematon, joten ei se mahdollinen 25 vuoden päästä tuleva sydänkohtauskaan paljon pelota.

Suomihan on verotuksen luvattu joten itse suosisin ns läskiveroa. Läskit joutuvat siis maksamaan ihrastaan veroa ja ylipainoisten lasten vanhemmat sakkoa. Joku kansantaloustieteilijä voisi tuosta kehitellä jonkun systeemiin, kun itse en osaa. Luonnollisesti joku progressiivinen malli olisi paikallaan, eli mitä läskimpi sen enemmän veroa.
Karseena läskinä täytyy kommentoida: mielummin niin päin että kaikki maksavat vain sen verran kuin terveydenhuoltopalveluita käyttävät. Itsekin olen käynyt lääkärissä viimeksi ehkä 5v. sitten. Kiinnostaa kustantaa muiden lääkärikäynnit.

Suomihan on verotuksen luvattu joten itse suosisin ns läskiveroa. Läskit joutuvat siis maksamaan ihrastaan veroa ja ylipainoisten lasten vanhemmat sakkoa.

Niin, paitsi että se ylipainoisuus mitattaisiin tietenkin painoindeksillä ja pakkiksen lihaskimput niputettaisiin sen perusteella vakavasti ylipainoisten veroluokkaan...

Hyvää lukemista, osuu ittelle ainakin toi X aika hyvin, Y-taas kuvaa
varsin hyvin nykymenoa

http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_X
http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_Y
Oli muuten mielenkiintoinen linkki.. Itse kuulun tuohon Y-sukupolveen. Harmillista huomata miten ikätoverit ryyppää, lihoo ja katsoo päivät pitkät teeveen tai tietokoneen ruutua. Ihmiset ilmoittaa tosissaan harrastuksekseen dokaamisen, ja on vielä ylpeitä siitä. Ja tässä puhutaan kavereista, jotka on 20-25, eli aika naurettavaa meininkiä. Luulis että nuoret aikuiset osais kantaa vastuuta omasta terveydestään, mutta ei.

Ihan kun oma lapsuus! Paitsi tosta puuttu fillareilla leikitty poliisi ja rosvo-leikki. Nyt varmaan kuolisin jos pitäis lähteä rosvona poliiseja karkuun..

Oli muuten pirun vaikeeta nauraa ja fillaroida täysillä samaan aikaan kun "poliisi" oli parin metrin päässä.. :hyper:

Nyt muistelenkin tota rosvo ja poliisi leikkiä, toi oli niin ykkösleikki pienempänä, aina keräänty kylärinki tiettyyn paikkaan ja sit leikki käyntiin, kyl vierähti kesäisin useita tunteja ton parissa.. :hyper:

Joo minisukset eli minarit... Oli kovaa laskea yhdellä alas ja ehkä jopa mennä hyppyristä :rock:

Taisi jäädä viimeiseks kerraks kun yhdellä minarilla laskin koulun jäistä (siis ihan jäässä) mäkeä ennen tunnille menoa. Tietysti siinä onnistui liukastumaan tai jotain... Ja siinähän sitten tuli kopsahdettua täysillä takaraivolleen siihen jäähän. Pipo tais olla suojana (kypäräthän on nössöille :hyper:). Tuli kai lievä aivotärähdys, en kuitenkaan jäänyt tajuttomaksi vaan lähes heti pääsin ylös... Hmm kaikkea sitä skidinäkin sattui. Tuo oli vissiin neljännella luokalla. Miettii miten tuossaki vois aueta pää ym. mutta selvisin pahoinvoinnilla ja päänsäryllä... Yksi tunti oli koulua jäljellä :rolleyes:

Juu, ei aleta heti etsiä syytä tähän nykynuorten huonoon kuntoon tupakasta sun muista. Kuntoa kun voi nostaa liikkumalla. Vaikka tupakointi sitä kuntoa alentaakin, niin aina parempi liikkua vaikka polttaakin, kun vaan polttaa.

Mites viinan hinta? Sitäkin sopisi nostaa tuollein sinun tavalla. Se vois tehä hyvää juuri sinulle, Indica?

No tupakka tappaa, nuuskaan on tosi paljon vaikeampi kuolla, etteikö joku onneton siihenkin kupsahtaisi, mutta yleisesti nuuskaaja ei kuole nuuskan takia mutta tupakoija kuolee noin 50% todennäköisyydellä ja tupakka lyhentää elinikää 10 vuotta (perustuu siihen englantilaistutkimukseen 40 vuoden ajalta)

Toiseksi, mä olen ollut nyt raittiina heinäkuun 21.päivästä alkaen. En oo juonu tippaakaan sen jälkeen, eli haukut nyt väärää puuta;) Ja toiseksi, ihmiset todennäköisesti ajallaan oppisivat juomaan hillitymmin jos viinaa ei olisi korkealla hinnalla mystifioitu, ja jos joku nyt ittesä tappaa viinalla, ni voivoi. oma vika, mitäs joi.
Lisäksi, kyllä nyt helpommin tupakointiin kuolee kuin viinaan.

edit: me ainaki käytii hyppimässä alas kallionjyrkänteiltä siellä metsässä talvella..;) sellaisia 3-4metrisiä loikkia hankeen ja alle kolmemetrisiä sammalikkoon kesäisin.. Enpä uskaltaisi ees nykyää loikata mistää 5 metrisestä kalliosta puolenmetrin hankeen..

Kävimpä ostamassa 600g karkkia kun oli tarjouksessa:P Eiköhän tota voi tänään vähän sitä karskia syödä, aluksi salilla 1,5h sitten piitsiä 3h... Viimeks 1 aikaan ruokaa, kohta kanaa ja riisiä:kuola:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom