Nykynuorten kunto

Nykyään on suurin osa megapusseista (200g) väistynyt 400g jumbopussien tieltä karkkihyllyllä.

Heh. Muutaman kerran on tullut suolaisen nälän yllättäessä tullut kierrettyä siellä hyllyjen välissä etsien jotain pientä pussia ja kiroiltua kun siellä ei tosiaan ole kuin noita jättipusseja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heh. Muutaman kerran on tullut suolaisen nälän yllättäessä tullut kierrettyä siellä hyllyjen välissä etsien jotain pientä pussia ja kiroiltua kun siellä ei tosiaan ole kuin noita jättipusseja.

Nytten on onneks tullu noita 110g pusseja, tosin helvetin kallis kilohinta:(

Itsellä tulee nykyään harvemmin enää karkkia syötyä mutta kaupassa saa repeillä ku se 110g pussi maksaa joskus enemmän ku se 200g pussi

Jeps, aikas yksin noilla urheilupaikoilla saa olla, nuoret istuskelee mopon päällä ja skeittirampin vieressä. Uimarannalla näkymät on aika surulliset, no eipä ole keski-ikäiset/nuoret aikuiset juuri kummempia.

Kattelin tässä omia 9-luokan kuvia, en tiedä onko optista harhaa, mutta kyllä pojat näytti sillon paljon enemmän jo miehiltä kuin nää nykyiset, muistan että aika moni luokkakaverikin otti 90-100 penkistä.

Tietysti seura tekee kaltaisekseen, jos ei enemmistöä liikunta nappaa eikä läskimahat haittaa esim seurustelusuhteen aloittamista, niin kai sitä sitten tulee sellainen olo, että miks pitäs vaivautua.

Toisaalta miks pitäskään, ei ole ollut kovin helppoa duunin saanti/elämän alkuun pääsy sille hyvin koulutetulle ja urheilulliselle sukupolvi x:n edustajallekaan ja lisää vaan vaaditaan.

Et vissiin ole ikinä harrastanu skedetystä?:D

Eipä tuo ihmisten lihoaminen ja kunnon huononeminen nyt niiiin dramaattista ole kuin mitä täällä puhutaan :D Tästähän saa kuvan, että maailma on suorastaan tuhoutumassa ihmisten läskien takia.

Ongelma ei todellakaan ole niin suuri, että ihmisiä tulisi pakottaa väkisin lenkkipoluille ja saleille. Liikunnan iloa, ystäväiseni :haart:

Itse aloin joskus 15 kesäsenä läskipallona urheilemaan ja treenaamaan ihan puhtaasti pillun toivossa:D Ruotsalaistutkimuksen perusteella nykynuoria ei enää seksi kiinnosta:david:

Eipä tuo ihmisten lihoaminen ja kunnon huononeminen nyt niiiin dramaattista ole kuin mitä täällä puhutaan :D Tästähän saa kuvan, että maailma on suorastaan tuhoutumassa ihmisten läskien takia.

Kyllähän terveysalan ihmiset puhuvat nykyään kehittyneiden maiden lihavuusepidemiasta sairautena.

mikä noissa pihaleikeissä/peleissä nykyään on niin epäkuulia? ehkä mä oon jotenkin lapsellinen ihminen tai jotain, mutta kyllä mä varmaan voisin vieläkin lähtee kirkkistä tjms vastaavaa leikkii pihalle. Tosin saattais ehkä olla hiukan epäilyttävää jos meikäläisen ikänen "setä" leikkii pihalla lapsien kanssa, hmm ehkä vois ehdottaa kavereille et hei mites olis viikonloppuna ryyppäjäisten sijasta kirkkistä pihalla....

Kyllähän terveysalan ihmiset puhuvat nykyään kehittyneiden maiden lihavuusepidemiasta sairautena.
Voihan se liikalihavuus sairauden asteelle mennäkin ja meneekin yhä useammin. Siltikin threadissa on havaittavissa hieman turhan dramaattista kannanottoa :)

edit. Aika kultaa muistot jnejne. Moni olettaa nykynuorten olevan läskejä pullia vailla sen suurempia tietoja.

Keho sopeutuu vallitseviin olosuhteisiin, joten tavallaan pidän ihan luonnollisenakin, että monet on paskakuntoisia läskejä. Jos liikunta ei kiinnosta, niin mitä sitä sykkyilemään, kun nykyään pärjää vähemmälläkin vaivalla. Sen kyllä ymmärrän, että varsinkin vanhemmalla iällä kostautuu kun terveys menee oikeasti. Sen takia mielestäni Esko Ahon mallia tulisi tosissaan miettiä ja kehitellä, eli jos ei pidä itsestään huolta, niin saa maksaa kyllä viulutkin itse.

Huomaa kyllä muutoksen omasta yläasteajasta. Liikuntatesteissä ei ollut yhtään joka ei olis saanut tehtyä edes yhtä vatsalihasta ja suurin osa nyt meni 20 päälle. Leuanveto oli enemmän semmoinen jossa 10 jälkeen ei hirveän monia enää löytynyt.
Mutta tuota miehekkyyttä en kyllä allekirjoita, taispa suurin osa oman ikäisistä painaa 55-70kg ja muutama sitten lähemmäs 80kg. Toki sitten oli pari poikkeusta 600 oppilaan yläasteella, muttei todellakaan monia.
Tosin eipä kyllä toisaalta niitä vararenkaitakaan ollut kuin hyvin harvalla.

Eiköhän vanhemmat ole vastuussa ainakin näiden todella nuorten kunnosta (tarkoitan siis tyyliin 8-12 vuotiaat). Vanhempien pitäisi liikkua myös ja rohkaista esim. aloittamaan jonkun urheilulajin. Itseäni ainakin lähinnä huvittaa, kun kaljamahainen isäni valittaa kuinka nuoriso on niin huonokuntoisia nykyään, samalla kuin itse makaa sohvalla, syö epäterveellistä ruokaa, katsoo telkkaria, eikä itse harrasta liikuntaa ollenkaan (eikä hän ole sairas, tai niin vanha etteikö edes vähän voisi liikkua). Itse innostuin urheilemaan vasta kuin isoveljenikin aloitti, ja rohkaisi aloittamaan ja nykyään rakastan urheilua ja treenaan aktiivisesti, joten kyllä jonkunlainen roolimalli olisi hyvä olla.

Ja mielestäni olisi suorastaan epäreilua nostaa esim. limsan hintaa. Itse huolehdin kunnostani ja siitä mitä syön, mutta silti tykkään aina välillä ostaa limsaa, joten miksi minun pitäisi maksaa enemmän, koska joku muu ei jaksa kuntoilla ? Turha ruokaa on syyttää, syytäkää ihmisiä.

tietokoneiden pelaaminen, eritoten WoW pitäisi tehdä erittäin luusereitten touhuksi,

Älä yleistä. Eiköhän moni pelaajista ole ihan ok kuntoisia vähintään, itse ainakin tykkään videopeleistä ja silti kuntoilen paljon.

Toi roolimallijuttu on kyllä totta. Pienenä vietiin luistelemaan, kesällä vanhemmat kävi juoksemassa ja itte tuli ajettua pyörällä mukana ja paljon touhuttiin ihan keskenään. Yksi seikka on myös että kaupungit on vähentänyt noiden liikuntapaikkojen ylläpitoa. Sieltä mistä itse olen kotoisin niin pienenä niitä jäädytettyjä kenttiä oli talvella toistakymmentä, lähin taisi olla 300m päässä. Nyt niitä löytyy alle 5 samalta alueelta.

Mutta kyllä tuo muutos pätee ihan koko suomen kansaan, kattokaapa valokuvia 80-luvulta ja verratkaa nykyiseen, siinä on joku +10-20kg saman pituisillä ihmisillä.

edit. Aika kultaa muistot jnejne. Moni olettaa nykynuorten olevan läskejä pullia vailla sen suurempia tietoja.

Tutkimustietoa.

http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=2739/news_db=web_lehti2006/type=1

Suomalaisnuorten ylipainoisuus on kolminkertaistunut viimeksi kuluneiden 25 vuoden aikana. Ylipainoisten 12–18-vuotiaiden osuus on lisääntynyt 7 prosentista noin 20 prosenttiin.
...
Lihavoitumistrendi on maailmanlaajuinen ja koskee aikuisia, nuoria sekä lapsia niin teollistuneissa maissa kuin kehitysmaissa.

– Teollistuneissa maissa on menossa ikään kuin trendin toinen aalto, jossa ylipaino uhkaa vakavasti myös lapsia, Puska varoitti.

Lihavoitumiskehityksen syyt ovat Suomessa pitkälti samat kuin muualla. Lapset ja etenkin nuoret ovat lisänneet sokeri- ja rasvapitoisten juomien ja ruokien kulutustaan. Napostelukulttuuri vallitsee laajalti, eikä perheissä välttämättä panosteta yhdessä ruokailuun.

Joka viides 12-18 vuotias on siis ylipainoinen.

Jaa-a, ei mun ala- ja yläaste aikoina juuri kukaan harrastanut liikuntaa (meidän luokilta siis). Oli Tähtityttö ja sitten pari muuta tyttöä + yksi poika (yläaste) jotka harrasti säännöllisesti/kilpaili jossain lajissa. Kiva juosta kuupperia, kun me oltiin kärki ja muut sitten kaukana takana. ;)

Nykyään homma on samantyylistä. Valmennan 12-18-vuotiaita tytsyjä, ja heidän kertoman mukaan kukaan ei edelleenkään liiku. Nämä sitten loistavat mm. coopereissa ja koulun lihaskuntotesteissä kun treenaavat sen 7 tuntia viikossa lajia ja lajia tukevia oheisharjoitteita.

Työskentelen myös 3-6-vuotiaiden lasten kanssa liikunnallisissa merkeissä, ja voin kertoa, että lapsesta näkee HETI, jos vanhemmat ovat liikkuneet hänen kanssaan tai vastaavasti eivät, esim. lapsi ei osaa juosta, jotain mitä me ehkä pidämme itsestään selvyytenä. Puhumattakaan sitten ylipainosta ym, johon tietenkin vaikuttaa eniten ruokavalio, ei liikunta.

Vanhemmista riippuu todella paljon, alkaako lapsi liikkumaan. Itse olen liikkunut 4-vuotiaasta asti ja useita lajeja, ja voin sanoa, että ilman liikuntaa ja urheilua mä en eläisi. Taas tuntemani ihmiset, jotka eivät liiku lainkaan/juuri lainkaan eivät pidä liikkumisesta eivätkä ole koskaan säännöllisesti mitään liikuntaa harrastaneet. Eli jos lapsena liikutaan (mitä monipuolisemmin, sen parempi), on todennäköisempää, että aikuisenakin vielä kipinä säilyy.

Esko Ahon malli on hyvä. Kannatan.

mikä noissa pihaleikeissä/peleissä nykyään on niin epäkuulia? ehkä mä oon jotenkin lapsellinen ihminen tai jotain, mutta kyllä mä varmaan voisin vieläkin lähtee kirkkistä tjms vastaavaa leikkii pihalle. Tosin saattais ehkä olla hiukan epäilyttävää jos meikäläisen ikänen "setä" leikkii pihalla lapsien kanssa, hmm ehkä vois ehdottaa kavereille et hei mites olis viikonloppuna ryyppäjäisten sijasta kirkkistä pihalla....

Toinen lapsellinen ilmoittautuu! Olis ihan sairaan siistiä leikkiä kirkkistä! Tai kymmenen tikkua laudalla!

Huomaa kyllä muutoksen omasta yläasteajasta. Liikuntatesteissä ei ollut yhtään joka ei olis saanut tehtyä edes yhtä vatsalihasta ja suurin osa nyt meni 20 päälle. Leuanveto oli enemmän semmoinen jossa 10 jälkeen ei hirveän monia enää löytynyt.
Mutta tuota miehekkyyttä en kyllä allekirjoita, taispa suurin osa oman ikäisistä painaa 55-70kg ja muutama sitten lähemmäs 80kg. Toki sitten oli pari poikkeusta 600 oppilaan yläasteella, muttei todellakaan monia.
Tosin eipä kyllä toisaalta niitä vararenkaitakaan ollut kuin hyvin harvalla.

Emmä tiiä, onko tänne Alajärvelle sitte kasaantunu kaikki parempi kuntoset, mutta ysiluokan kuntotestissä viimme vuonna (vai tänä vuonna? emmä tiiä) moni sai yli 15, vaikka 23 olikin paras tulos( Ja kukas tekikään? :D) Ja en kyllä muista että kovin moni ois saanu alle 25 punnerrusta

Toisaalta, noi kunto testit on jo liian helppoja, mutta esim. coopperin testistä tais olla meidän ryhmän paras joku 2800m :rolleyes:

EDIT: jotain ihme sekoilua sanoissa, kirotus vireitä

Tokihan luvut lisääntyvät suht huolestuttavaa vauhtia. Ehkä alkoi hymyilyttämään enemmänkin nämä meidän nuorten ihmisten Kun minä olin nuori -lausunnot :) En ole itse huoamannut ihan katukuvassa eroa.

Eikä tilanne nyt vieläkään siinä ole, että vihaisena pitäisi alkaa haukkua ja rankaisemaan lihavia.

edit. Pakollinen katkera lapsuuden muisto: Meillä oli pihassa sellainen hieno monitoimipuuseinä keskellä pihaa. Kukaan ei tiennyt mistä se on tullut tai miksi. Siinä oli kiva potkia palloa ja heitellä koreja korin asennuksen jälkeen. Seinä toimi myös sodissa loistavana esteenä ja kirkkiksen lähtö- ja loppupaikkana. oih... Sitten pihan ärsyttävin valittaja-akka, joka toimi vielä jossain talonyhtiön kokouksissa, valitti aina meiän leikeistä prkl. Seinä vielä poistettiin ja sen tilalle tuli joku leikkimökki :( Känniset teinit hajottivat mökkiä aina vähän väliä :haart:

Tyhmä kysymys, mikä esko ahon malli?

No jokatapauksessa, ihan ku mä olin pieni, me pelattii futista aina vapaa-ajalla+käytii treeneissä, Sen lisäksi mentiin mettään noin joka päivä, ja käytiin talvella myös hiihtämässä ihan kavereidenkin kesken. Kyl siihin nintendokin mahtui, mutta lähinnä me oltiin ulkona ja siellä pelattiin jalkapalloa. Mäkissä kävin varmaan kerran vuodessa, ja ekan hampurilaisen oon syöny tyylii 14vuotiaana. Hyvässä tikissä sitä pysyikin silloin, Lähinnä hetkellinen muutaman vuoden vähempi liikunta tuli joskus 8-9 luokilla, sitte jatku taas, nykysin tosiaan kyllä yksin. En mä kavereitten kanssa mee salille tai lenkille. ite treenaan varmaan eniten mun kavereista, 4kertaa viikkoo salia, 4kertaa viikkoon aerobista.
edit: ja kyl sillon lapsuudessa kaikki pelas futista, ja talvel käytii välil jäilläki, vaik oonki ihan huono lätkässä. Ihme ja kumma jos lapset ei halua liikkua, se on tosi luonnollista et ne haluaa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom