Nykynuorten kunto

"Kaikki syyt jotka estävät sinua liikkumasta ovat tekosyitä." Tulipahan tuo nyt ekana mieleen. Aerobinen kunto on kyllä tippunut, ehkä pikkusen. Ei ole tullut coopperia nyt juostua hetkeen. Pitäisi ottaa nuo aamulenkit takaisin. Jotenkin on vaan niin h**vetin laiska aamusta. Pitäisi olla joku joka potkisi persuuksille. :D

Lenkin ja aamupalan jälkeen on kyllä ihan eri olo lähteä töihin/kouluun. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitäisi ottaa nuo aamulenkit takaisin. Jotenkin on vaan niin h**vetin laiska aamusta.

Onko sen pakko olla se perinteinen juoksulenkki? Itsellä oli aikoinaan ihan tuo sama "laiska aamusta" selitys liikkumattomuudelle (muiden syiden joukossa), mutta todellisuudessa siinä oli taustalla vain se, että juokseminen oli ihan väärä liikuntamuoto mulle - se on niin käsittämättömän hidasta ja tylsää touhua etten vieläkään ymmärrä sen harrastajia.

Ehkä joku muu juttu kuten pyöräily (voi harrastaa myös talvella) tai rullaluistelu motivoisi paremmin?

En kyllä yhtään ihmettele, jos nuorisolla nykyään on huono kunto. Kyllä se itseäkin alkaa vähän kyrsimään, kun liikuntatunneilla ainoat vaihtoehdot ovat jalkapallo tai jalkapallo. Jotain uusia ja oikeasti mielenkiintoisia lajeja olisi välilla kiva kokeilla.

En kyllä yhtään ihmettele, jos nuorisolla nykyään on huono kunto. Kyllä se itseäkin alkaa vähän kyrsimään, kun liikuntatunneilla ainoat vaihtoehdot ovat jalkapallo tai jalkapallo. Jotain uusia ja oikeasti mielenkiintoisia lajeja olisi välilla kiva kokeilla.

En kyllä täysin allekirjoita tätä, että koulussa olisi nykyään ykstoikkosta tuo liikuntapuoli. Lajeja aatelleen siis. Kyllä ainakin jo mun aikaan yläasteella oli liikuntaa ultimatesta käsipalloon. Eikä pelkkää pesäpalloa ja hiihtoa.

Että ei se kyllä mun mielestä selitä nuorison huonoa kuntoa, että koulussa on ykspuolista liikuntaa.

En mäkään ikinä oikein koululiikunnasta tykänny. Mutta vapaa-ajalla voin tehdä mitä liikuntaa vaan ikinä haluan. Eihän nuoriso voi enää niin laiskaa olla, että just se sopiva lajikin pitäs eteen tuoda. Rohkeasti vaan ite kokeilemaan itelleen sopivia lajeja. :rock:

No tupakka tappaa, nuuskaan on tosi paljon vaikeampi kuolla, etteikö joku onneton siihenkin kupsahtaisi, mutta yleisesti nuuskaaja ei kuole nuuskan takia mutta tupakoija kuolee noin 50% todennäköisyydellä ja tupakka lyhentää elinikää 10 vuotta (perustuu siihen englantilaistutkimukseen 40 vuoden ajalta)

Toiseksi, mä olen ollut nyt raittiina heinäkuun 21.päivästä alkaen. En oo juonu tippaakaan sen jälkeen, eli haukut nyt väärää puuta;) Ja toiseksi, ihmiset todennäköisesti ajallaan oppisivat juomaan hillitymmin jos viinaa ei olisi korkealla hinnalla mystifioitu, ja jos joku nyt ittesä tappaa viinalla, ni voivoi. oma vika, mitäs joi.
Lisäksi, kyllä nyt helpommin tupakointiin kuolee kuin viinaan.
Öh. Viinalla ja nuuskalla saa tappaa itsensä miten päin haluaa, mutta tupakalla ja rasvalla ei?)

Koululiikunnalla on aika iso osuus tuossa tuossa lapsen liikunnallisuudessa. Usein se into lähtee joko kotoa tai koulusta. Ihmetyttäneet nuo koulujen jalkapallo-, pesäpallo-, lentopallo- ym. kaudet. Liekö kouluilla joku into saada hyvät joukkueet kaupunginvälisiin kisoihin vai johtuvatko tylsät lajivalinnat vain opettajien laiskuudesta tai koulun rahoista. Yläasteella ja lukiossa oli meilläkin ihan kiva kirjo eri lajeja, mutta voin hyvin kuvitella asian laidan olevan eri muualla.

Se kaksi tuntia viikossa on kuitenkin niin pieni aika, että sen pointti voisi melkeinpä olla urheiluun kannustaminen kuin itse urheilu ja hikiliikunta.

Öh. Viinalla ja nuuskalla saa tappaa itsensä miten päin haluaa, mutta tupakalla ja rasvalla ei?)
Nohnoh.. Viinanhinnannostoissa ja kieltolaeissa tuppaa olemaan sellainen dilemma, että kulutus siirtyy vironviinaan/viinaa aletaan valmistamaan itse.

Nuuska ei aiheuta syöpää, ja tuppaa olemaan aika paljon parempi vaihtoehto kuin tupakan poltto, jos sitä nikotiinia nyt pitää välttämättä saada. Nenänuuska äärimmäisen nopeana nikotiinin imeytymistapana voi korvata fiiliksessä savukeet paremmin. Nenänuuskan terveysriskeistä

Jos mä oisin diktaattori normaali rööki kiellettäisiin ja savutonta tupakkaa kaikissa muodoissaan saisi ainoastaan käyttää ja myydä

Nuuska ei aiheuta syöpää

oisko näin :rolleyes:
http://www.cancer.fi/syovanehkaisy/tupakka/nuuskahaitat/

"Nuuskan käyttö erityisesti nuorella iällä lisää suuontelon, nielun ja nenän syöpää. Koska nuuskassa olevat syöpää aiheuttavat aineet ovat suorassa kosketuksessa limakalvoihin, riski on suurin niillä alueilla, joissa nuuskamälliä tavallisimmin pidetään. Riski nousee käyttöajan kasvaessa."

Nuuska ja syöpä

Nyt kun tää on menny nuuskan vaikutuksiin, niin nuuska EI aiheuta suusyöpää, mutta 100 000 nuuskaajasta 8 saa haimasyövän, nuuskaamattomista vain 4.

tupakoitsijoista 13.. saatikka miten monta muuta syöpää siitä saa..

/OT

edit: haluaisin huomauttaa, että mun lähde on jotenkin neutraalimpi kuin suomalainen propagandasivusto.. Suomessa ei noista asioista koskaan anneta neutraalia tietoa.

Mieleen tuli viellä yks juttu tosta liikuntaa rajoittavista tekijöistä ja yks niistä on raha.

Jos esim salikortti maksaa kuukaudessa noin 50 e , ja opiskelijan max tulot kuussa on noin 720e
Josta maksetaan vuokra, netti, ruoka kulut, puhelin lasku, tv-lupa,bussikortti yms skeidaa niin uskokaa tai älkää loppukuusta se 50euroa alkaa olemaan aika iso raha, kun jääkaapissa on enää pelkkä valo.

Yleensä opiskelijoilla on pääsy johonkin koulunsa saleihin mitkä on halpoja. Esim. meikällä maksaa vuoden salikortti 73€. Tällä pääsee itseasiassa neljään paikkaan.

itseäni ainakin vitutti ala/ylä aste ikäisenä ku ainoat liikunta tunnnit oli aina jotain saatanan sähly,jalis ja jäkis ja kerran ehkä pesis! ja niitä tunteja piti semmonen möhömaha entinen jäkiksen pelaaja nii voi hyvä luoja että siellä kiinnosti olla ku meidänkin kaveri porukasta ainakin 10 kävi aktiivisesti salilla ja nosteli ihan kunnolla nii vaa ee hokkarit jalkaan ja jäälle seisomaan:thumbs: :itku:

ainakin 10 kävi aktiivisesti salilla ja nosteli ihan kunnolla nii vaa ee hokkarit jalkaan ja jäälle seisomaan:thumbs: :itku:
No eihän niiden sitten enää olisikaan kannattanut käydä salilla liikuntatunneilla, kun kerran salitreeni ilmeisesti kulki jo hyvin. Ihan oikein että pistettiin jäälle - kyllä sitä aerobistakin liikuntaa pitää harrastaa. :D

... niin uskokaa tai älkää loppukuusta se 50euroa alkaa olemaan aika iso raha, kun jääkaapissa on enää pelkkä valo.

Kannattaa tosiaan tutustua koulun omaan liikuntatarjontaan. Todella monella koululla on omat salit, jotka on hyvässä hintaluokassa. Ja onhan olemassa liikuntamuotoja, kuten lenkkeily? Eli tavallaan aika huono syy olla liikkumatta.

Toki on kouluissa punttisalit, Mutta ainakin koulussa jossa itse opiskelen koulun sali sulkee ovensa 16.15, harmillista jos pääsee klo 16 koulusta.

Lenkkeily on ihan jees ja näin, monet käyvät kesäisin pelaamassa fudista kavereiden kanssa yms, mutta Talvella se on hieman vastenmielistä kun pihalla on -20 astetta

Toki on kouluissa punttisalit, Mutta ainakin koulussa jossa itse opiskelen koulun sali sulkee ovensa 16.15, harmillista jos pääsee klo 16 koulusta.
No jos päivä päättyy niinkin aikaisin kuin klo. 16 niin siinä on hyvin varaa käydä sitten vaikka aamulla salilla. Kuudelta ylös ja salille niin ehtii hyvin kouluunkin vaikka tunnit alkaisi kahdeksalta...

No jos päivä päättyy niinkin aikaisin kuin klo. 16 niin siinä on hyvin varaa käydä sitten vaikka aamulla salilla. Kuudelta ylös ja salille niin ehtii hyvin kouluunkin vaikka tunnit alkaisi kahdeksalta...

No ainakin itseni pitäisi herätä lähemmäs viitta jos kahdeksalta pitäisi kouluun mennä ja salille ehtiä välissä. Mietitäänpäs... herääminen, hampaiden pesu + treenivaatteiden pukeminen ja esimerkiksi appelsiinimehu-heraprotsku -kombo ennen salia 15 min, matka koululle 20 min, yleiseen säätämiseen (salille kulkeminen, vesipullon täyttö jne.) 10 min, treeni lämmittelyineen 1h 20min, palkkari, suihku + pukeminen 20 min, kamojen pakkailu ja luokkaan siirtyminen 15 min. Yhteensä 2h 40 min. Tähänkin olisi vielä hyvä varata semmoinen 15 min lisäaikaa yllättävien sattumien varalta (lisäksi en tykkää pitää hirveää kiirettä varsinkin aamulla pöpperöisenä) joten käytännössä ~3h ennen kouluun lähtöä pitäisi herätä.

koulutuksen puolesta olen tehnyt aika paljon kuntotestejä ensihoitajaopiskelijoille, ja vuosi vuodelta on tuntunut että tuolle alalle suuntaavien opiskelijoiden kunto on kerta kaikkisen ala-arvoista. Joukkoon mahtuu toki aina myös muutama "helmi" (= testitulokset yltävät keskitasoon tai jopa hyvään), mutta pääsaaäntöisesti testitulokset ovat oleet heikkoja tai välttäviä. :rock:

Kuitenkin jos mietitään että näiden ihmisten käsissä (ja jaloissa ja muutenkin fyysisessä kunnossa) on monen ihmisen elämä, ja se voi olla jopa sun oma. Ensihoitajien täytyis kuitenkin olla fyysisesti aika terävässä kunnossa, joutuvat kuitenkin kantamaan paljon raskaita taakkoja, esim. hissittömässä kerrostaloissa paarit ym. defibrillaattorit vaikka viidenteen kerrokseen, elvyttämään siellä joku 150kg pappa ja kantamaan se vielä alas. Ei sais kunto loppua ja reidet olla hapoilla jo siinä vaiheessa kun on ensimmäinen porrasväli kiivetty.

Täytyy vaan toivoa että pysyy terveenä eikä tarvi ensiapua missään vaiheessa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom