Nutrix - terveellinen ja luonnollinen ruokavalio

Henkilökohtaisesti voin tuoda kokemukseni puhtaammasta ruokavaliosta ja siitä, että energiaa riittää huomattavasti enemmän kuin ennen. En tiedä paljonko missäkin vaiheessa on mielellä ollut vaikutusta, mutta kahden vuoden jälkeen tuskin placebo aivan liikaa painaa. Unentarve on vähentynyt keskimäärin kahdella tunnilla ja kokonaisolotila on huomattavasti skarpimpi. Uskon, että energiantuotossa ja hengityselimistössä näkyy suurimmat muutokset. Henki kulkee nimittäin myös paljon paremmin ja allergioita on kadonnut taivaan tuuliin. Tämä oli tosin ehkä keskeisin huomio jo pelkän maidonjuonnin lopettamisen kanssa. Limaneritys ja vatsanväänteet jäivät pois.

Ps. Muutamassa läheisten tapauksissa olen noita veriarvoja ja raportteja nähnyt ihan mustana valkoisella ja aikamoisia eroja on pelkällä ravinnon laadun vaihtamisella puhtaaseen tullut, vaikka tavat olisikin pysyneet entisellään.

Uskon, että aika moni juttu oireilee vasta vuosien ravinnepuutosten ja kehon pidempiaikaisen sisäisen rappauttamisen seurauksena. Eli vaikka olo olisi kuinka hyvä nyt ja vaikka seuraavat useamman kymmentä vuotta, 40-vuotiaana vain kuuluu alkaa tulemaan tiettyjä sairauksia? (diabetes, sydänsairaudet, syöpä..) vai voisiko syynä olla se, että keho on pitkään rappeutunut sisältä päin, vaikka viimeiseen 30 vuoteen ei olisi ollut kertaakaan kipeänä ja elänyt muutenkin kaikin puolin "terveissä".

Itsestä tuntuu kivemmalta idealta ottaa ne vuodet tulevaisuudessakin täysillä irti, vaikka turha tätä palettia on huomiseen säästellä.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. aiheeseen joskus tutustuessa tuli vastaan, että aika moni huippu-urheilija liputteli myös orgaanisen ruuan puolesta. Kamppailumaailmassa ainakin taitaa tuo soturimeininki ja alkuperäisyys olla aina ollut kova juttu. Suomessakin ilmeisesti noita vapaaottelijoita menee tällä hetkellä alkuperäisempään suuntaan ulkomaiden mallilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. aiheeseen joskus tutustuessa tuli vastaan, että aika moni huippu-urheilija liputteli myös orgaanisen ruuan puolesta. Kamppailumaailmassa ainakin taitaa tuo soturimeininki ja alkuperäisyys olla aina ollut kova juttu. Suomessakin ilmeisesti noita vapaaottelijoita menee tällä hetkellä alkuperäisempään suuntaan ulkomaiden mallilla.

Juuri näin. Ainoo mikä tässä kritiikissä hiertää on tää vertailu hippitouhuihin ja idunkasvatukseen, vaikka mullakin tavoitteena on vaan rakentaa brutaalia massaa ja olla lean motherfucker...lol ;)

Tossa oli hyviä pointteja aiemmin, että eihän tarkoitus ole "käännyttää" ketään tai jeesustella, eihän syöminen nyt mikää *tun uskonto ole, mutta se kenellä on halua can give it a try.

Mitä tulee terveyteen, minäkin luulin olevani suht terve kun ei ollut tietoa paremmasta. Olin vaan kuullut tämän ketjun aiheesta, mutta en edes perehtynyt. Vaihdoin omin päin koko ruokavalion Bodyopuksen, PubMedin ja The Ketogenic Dietin avustama. Hiilihydraattien vaihto raakakasviksiin ja marjoihin 6 pv viikossa ja kaiken rasvan vaihtaminen tyydyttyneeksi on auttanut seuraavasti: henki kulkee paremmin, astmaoireet kadonneet, rasvaa karissut "paljon", psoriasiksen alut häipyneet, allergiaoireet helpottaneet, yleiskunto, jopa aerobinen kunto parantunut ja salillakin tullut kehitystä vähintään entiseen malliin, unentarve vähentynyt 2h, pää toimii kuin salama ja hormonaalinen toiminta on vilkastunut (subjektiivinen mittari: panetus).
Tai sitten se on tuo yksi päivä viikosta kun ottaa pari kaljaa.... :evil:

Jaksaminen on vaan ihan eri luokkaa :piis:

En kyllä ymmärrä vieläkään tuota luomu juttua.

Mennäänpä 10sukupolvea taaksepäin
elivätkö luomuihmiset jotka eivät tienneet lääkkeistä ja pakastemarjoista mitään jotenkin nykyihmisiä paremmin ?

En kyllä ymmärrä vieläkään tuota luomu juttua.

Mennäänpä 10sukupolvea taaksepäin
elivätkö luomuihmiset jotka eivät tienneet lääkkeistä ja pakastemarjoista mitään jotenkin nykyihmisiä paremmin ?
Sillä ei ole mitään väliä. Vertailtavina pitäisi olla samassa teknologisessa kehitysvaiheessa (hygienia, asuminen) olevat populaatiot, joiden ainoa ero on ravinto.

"elivätkö luomuihmiset jotka eivät tienneet lääkkeistä ja pakastemarjoista mitään jotenkin nykyihmisiä paremmin ?"

Ja joilla oli jotain tietoakin siitä ravinnosta? Ei välttämättä paljon auta jos söis kuinka alkuperäistä ravintoa, jos uskomus ja mahdollisuudet on meiningillä yhden ravinnonlähteen varassa..

C- vitamiini löydettiin alle 100-vuotta sitten jne. Tuo tieto ja mahdollisuus jatkuvaan monipuoliseen ruokailuun puhtailla raaka-aineeilla ja nykyisellä tutkimustiedolla taitaa olla aika uniikkia juttua maailmanhistoriassa.

Kannattaa huomata, että tässä puhutaan nyt aika monesta eri asiasta. Jos katsotaan tuota Nutrixia, niin luvuissa 3 ja 4 puhutaan hyvistä ja huonoista ruoka-aineista. Noista jutuista aika moni tällä palstalla on varmaan samoilla linjoilla. Luonnollinen prosessoimaton ruoka on terveellistä, kovetetut rasvat, valkoinen vehnäjauho ja keinotekoiset lisäaineet ei.

Luvussa 5 taas puhutaan luomun merkityksestä. Luomusta voidaan katsoa olevan kahdenlaista hyötyä, enemmän ravintoaineita ja vähemmän myrkkyjä. Riippuu aika paljon ruoka-aineesta, että kuinka paljon eroa tavallisella ja luomulla on noiden suhteen. Joissakin ruoka-aineissa enemmän, joissakin taas vähemmän. Loppu osa Nutrixista onkin sitten ruoka-aineiden esittelyä, reseptejä ja vinkkejä siitä miten ruoan terveellisyyttä saisi kohtuullisen helposti lisättyä.

Omia lukujansa, joita ei juuri Nutrixissa käsitellä, ovat sitten:
-raakaruoka
-kasvisruokavalio
-maidon ja viljan välttäminen

Eli tässä ei nyt ole käsiteltävänä mitään yhtä juttua, joka on joko:
a) avain täydelliseen terveyteen ja valaistumiseen
b) huuhaata

Tässä on monta eri asia samassa nipussa ja ainakin osa niistä on täyttä asiaa. Jokaiselle tekee varmasti hyvää syödä terveellisiä raaka-aineita ja välttää haitallisia aineita. Luomu on ainakin tiettyjen tuotteiden kohdalla paikallaan ja järkevä valinta. Maidon ja viljan vähentämistä/poistamista ruokavaliosta kannattaa ehkä kokeilla, jos on ongelmia ja siltä tuntuu. Raakaruoka ja kasvisruoka, voihan niitäkin kai koittaa jos siltä tuntuu. Mutta ei siis kannata lytätä kaikkea vain siksi, että joku juttu noista ei tunnu järkevältä ja omalta.

Ollille Postia:

Voisitko suositella mitä gojimarjaa kannattaa ostaa? Onko esim superfruit merkkinen pussukka mistään kotoisin (toinen mikä on tullut vastaan on superfoods merkkinen)? Jostain luin että punnitse ja säästä myös myy niitä --> onko scheissea?

Maidontuotannosta pisti silmään muutama juttu:

Lypsylehmää EI lihoteta! Lihava lehmä on sairas, se ei tule tiineeksi ja lypsää huonosti. Lehmille on olemassa tarkka kuntoluokitusjärjestelmä, jossa on määritelty, kuinka rasvainen lehmä saa missäkin kierron vaiheessa olla.

Kerrotko vielä missä lehmä syö viljaa ja siemeniä? Lehmän ensisijaisena ravintona on AIV-rehu eli happosäilötty ruoho tai ihan laiduntaminen.

Antibioottejakaan ei pistellä jatkuvasti kaikille ihan noin vaan. Mikäli lehmää joudutaan lääkitsemään, on maidolla pitkä varoaika jonka jälkeen maito vielä testataan ennen eteenpäin myymistä.

Olli, et ole tainnut koskaan itse vierailla "modernissa peltinavetassa"?

Mua kiinnostaisi Mr Jayn tavoin goji-marjojen laatu ja saatavuus. Punnitse ja säästä -liikkeistä kävin kysymässä, sieltä marjat ovat kokonaan loppu, eikä niitä ole maahantuojalta saatavissakaan lähiaikoina. Mistäköhän marjoja kannattaisi hankkia ja mistä tietää, että ne ovat myös laadukasta kamaa?

Tän keskustelun inspiroimana ostin tänään elämäni ensimmäiset luomuomenat. Mä oon ollu omenille(ja muutamille muille hedelmille) allerginen niin pitkään kuin muistan, joten oon jo tottunu ajatukseen että mä en pysty koskaan niitä syömään. Tuo ihana italialainen luomuomena ei kuitenkaan aiheuttanu mulle mitään oireita, mistä oon tosi hämmästyny. Seuraavaksi testiin luomupäärynät ja -luumut. :)
Itse en usko että pystyisin koskaan siirtymään varsinaiseen raakaravintoon, sen sijaan aion kyllä jatkossa pyrkiä valitsemaan luomua myös muissa tuotteissa kuin hedelmissä.

Tän keskustelun inspiroimana ostin tänään elämäni ensimmäiset luomuomenat. Mä oon ollu omenille(ja muutamille muille hedelmille) allerginen niin pitkään kuin muistan, joten oon jo tottunu ajatukseen että mä en pysty koskaan niitä syömään. Tuo ihana italialainen luomuomena ei kuitenkaan aiheuttanu mulle mitään oireita, mistä oon tosi hämmästyny. Seuraavaksi testiin luomupäärynät ja -luumut. :)

Eikös olekin mielenkiintoinen ja mukava yllätys, ettei itseasiassa olekaan allerginen sille hedelmälle vaan sen aiheuttaa ihan jokin muu asia... :rolleyes:

Itse en usko että pystyisin koskaan siirtymään varsinaiseen raakaravintoon, sen sijaan aion kyllä jatkossa pyrkiä valitsemaan luomua myös muissa tuotteissa kuin hedelmissä.

Hauska lukea tekstiä, joka on kuin omasta suusta tullutta - puolisen vuotta takaperin. Elä ylläty mitä jatkossa eteesi tulee. Sen omenan myötä valitsit punaisen pillerin :D

Goji!

Mua kiinnostaisi Mr Jayn tavoin goji-marjojen laatu ja saatavuus. Punnitse ja säästä -liikkeistä kävin kysymässä, sieltä marjat ovat kokonaan loppu, eikä niitä ole maahantuojalta saatavissakaan lähiaikoina. Mistäköhän marjoja kannattaisi hankkia ja mistä tietää, että ne ovat myös laadukasta kamaa?
Parasta maistamaani gojia on Sunfoodin kama, sekä yksi toinen joka taisi maksaa postikuluineen about satasen kilo... Suomesta ei ennen kunnon kamaa ole saanut, paitsi nyt vihdoin parista nettikaupasta. [URL="http://ww
Luultavasti alkaa olla jo muitakin maininnan arvoisia nettikauppoja, mutta näistä olen omani hommannut tänä keväänä.

Lisäksi kuulin, että ainakin Ruohonjuuressa olisi jo peräti luomua myynnissä, ja myös Lifesta & Ekolosta saattaa löytää kunnon kamaa.

Mistä tunnistaa hyvän gojin?
Maku ja väri.
Mitä tummempi punainen, ja herkullisempi maku, sen arvokkaammasta gojista on kyse.
Ja se ero ei ole mikään hiuksenhieno - esim C-vitamiinin määrässä hyvän ja kehnomman gojin ero voi olla viisinkertainen. Huonosta rypäleestä ei saa hyvää viiniä...

Kerro ihmeessä vaikka tähän ketjuun jos löydät hyvää gojia halvalla kotimaan kaupoista!

Ja samoin muidenkin superfoodien kanssa. Olisi kiva saada ne pikkuhiljaa ihan opiskelijahintoihin, laadusta tinkimättä. Alussa ilmeisesti kaikki maksaa vähän enemmän.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
-Goji on paras tuntemani germaniumin lähde. Muuten hankalasti saatava germanium-hivenaine parantaa hapen toimintaa ja moduloi mukavasti immuunijärjestelmää, kuten myös gojin sisältämät polysakkaridit.
-Goji tekee todella hyvää maksalle, mikä on iso tiedonpalanen suunnillee kaikille tällä vuosituhannella eläville. Taitaa parantaa myös ruoansulatusta hydrofiilisten ominaisuuksiensa ansiosta.
-Ja nyt tulee se kovin juttu: stimuloi kehon omaa kasvuhormonin tuotantoa. 'nuff said.
-Sisältää marjaksi harvinaisen paljon proteiinia, mikä tekee siitä kätevää evästä.
-paras karotenoidilähde mitä luonnosta löytyy. Olikohan peräti 600 eri karotenoidia.. Vähän eri juttu siis, kuin jokin synteettinen beta-karoteenipilleri...
-Kannattaa myös tsekata mitä Gojin väitetään tekevän urheilijalle: http://gojibook.com/BR08.html

Olli Posti sanoi:
Mutta siinä missä lääkkeillä on usein negatiivisia yhteis- ja sivuvaikutuksia, on luonnon komplekseilla taipumus toimia synergiassa keskenään - ja sivuvaikutuksetkin ovat oikein käytettynä massiivisen positiivisia. Inkivääri ei yksin paranna syöpää, mutta yhdessä vaikkapa kurkuman, valkosipulin, cayennen, spirulinan, vadelman ja chlorellan kanssa alkaa saada jo jotain aikaan. Yhdistettynä kehon yleiseen alkalisointiin ja hapettamiseen.

Missä on evidenssi minkään noiden esittämiesi terveysväittämien suhteen, ja mitkä ovat nämä maagiset vuorovaikutukset, jotka tekevät inkivääristä yhdessä muiden mausteiden kanssa syövän parantajan?

Sinänsä sinulla on tuossa takana hyvä ajatus kuten ketjussa on jo aiemmin mainittu, mutta valitettavasti loppu onkin sitten sitä kuuluisaa Tolosmaista käsien heiluttelua. Lähdeviitteiden poisjättäminen sillä perusteella että luettavuus kärsii kuullostaa aika huonolta selitykseltä. Minusta tuo Gojin hypetys muistuttaa muutaman vuoden takaista Noni-hedelmän ihmeellistä seikkailua. Kiinnostuneiden kannattaa katsella tämä Gojin markkinointia ja terveysväittämiä käsittelevä dokumentti.

tuo dokumentti kertoo just siitä ku jostakin luonnollisesta tehdään väkisin jotain tuotetta ja siihen päräytetään verkostomarkkinointi päälle --> nii voihan perse

American Gangsterista mallia ja hommaa kamansa mahdollisimman vähän "leikattuna" ts. niissä alkuperäisissä kokonaisissa raaka-aineissa se poweri ja erilaisten vaikutusten perä aina on.. ennen mitään hienoja tuotteistuksia, brändäyksiä ja käsittelyjä.

Olli Posti sanoi:
Mä en ainakaan ikinä aio syödä yhtään lääkkeitä.

Just. :jahas:

Missä on evidenssi minkään noiden esittämiesi terveysväittämien suhteen, ja mitkä ovat nämä maagiset vuorovaikutukset, jotka tekevät inkivääristä yhdessä muiden mausteiden kanssa syövän parantajan?

Minua kiinnostaisi sama. Varmaan myös ketä tahansa syöpätutkijaa...

Olli, puhut "biokemiallisista epätasapainosta", elimien "stimuloinnista" ja ihmiselle "luonnollisesta ravinnosta". Kuulostaa niin kovin tavalliselta uskomuslääkinnän sanastolta, jota käytetään ymmärtämättä lainkaan mistä puhutaan. Ihan vaan taustatiedoksi: kuinka paljon olet opiskellut biokemiaa, metaboliaa, endokrinologiaa, toksikologiaa? Entä tutustunut placebon vaikutukseen?

Kuten sanottua, idea on ihan hyvä, kasvisruoka on terveellistä ja kemikaalikuormaa on hyvä vähentää. Helluntaiherätyksen meininki olisi kuitenkin syytä jättää pois.

t: Vegaanihippi

P.S. Ai juu, älkää sitten juoko sitä kemikaaleilla puhdistettua hanavettä. Se ei ole luonnollista.

Hohhoh! Kannattaa todellaki katsoa :hyvä:

Liityn edellisten kyselijöiden joukkoon, kansa vaatii evidenssiä!

Olen myös samaa mieltä edellisten kanssa siitä, että miksi pitää hyvä pointti pilata hurmostelulla? OK, suositaan luomua ja syödään terveellisesti. Sehän on jo vanhaa tietoa ja siihen pakkiksellakin moni pyrkii. Kannattaa todellakin olla varovainen noiden hurjien terveysvaikutusväittämien kanssa ja vähentää ylilyöntejä (suklaamyrkyt yms.). Näillä Olli tekee vain hallaa omalle asialleen.

Näillä Olli tekee vain hallaa omalle asialleen.

Jo siinä, että keskustelu henkilöityy yksittäiseen ihmiseen tai tiettyyn hassunnimiseen kirjoitukseen, mennään metsään. Homma alkaa muistuttaa noita ydinmagneettisia polvitukia, jotka sankarillinen dr. Hippentrof kehitti vuosien nojatuolifilosofisen tutkimuksen ja muiden ihmeparantajien kanssa käydyn keskustelun tuloksena, ja joista tulvii parantumistarinota uuden elämän alusta. Niiden on pakko toimia!

Mielikuvien ja uskomusten voima on mahtava. Valitettavasti tämän takia intuitioon ei ole juuri luottamista ja yksittäisillä kokemuksilla ei ole todistusvoimaa. Eihän siinä mitään, jos joku löytää jostain opista hyvinvoinnin tunteen ja sisältöä elämälleen, mutta rationaalisen ajattelun kanssa niillä ei monesti ole juuri tekemistä. Ja liian usein mukaan astuu raha, jolloin on kyse jo ihmisten huijaamisesta.

Eli pitäkäähän juttu yleisellä tasolla ja luonnontieteeseen nojaavana, niin hyvä sanoma ei kaadu noiden miljoonan muun huuhaaterveysopin sekaan. Ravinnon ja juomaveden mukana tulevilla yhdisteilä kun oikeasti on vaikutuksia terveyteen.

Minun mielestäni tämän threadin aiheessa on asiaa se, että ruuasta tulee saada ravinteita ja että ihmisen kannattaa syödä monipuolisesti ja fiksusti. Loppu onkin sitten hurmoksellista mutu-paatosta, jolta puuttuu uskottava tieteellinen evidenssi.

Vastaavaa saarnaamista olen kuullut verkostomarkkinointiin hurahtaneiden, "herbalife-uskovaisten" ja ihmehihhuleiden taholta ihan tarpeeksi. Itsesuggestion ja ryhmähurmoksen voima on kiistaton. ;)

Oma mutuni on se, että ihmiselimistö ottaa lopulta kaiken tarvitsemansa siitä, mitä kulloinkin on saatavilla. Tähän evoluutio ja vuosimiljoonat ovat meidät valmentaneet. "Luojan luomaa" systeemiä ei tarvitse jeesata ravaamalla luomukaupoissa intiaanisokerin ja ihmemustikoiden perässä.

:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom