Moksu
VIP
Mtä sä sit käytännössä syöt? Mun maailmankuva on niin rajoittunut, että raakaravinnosta tulee mieleen ainoastaan kasvikset. Syötkö sä mitään lihaa, kananmunia tms?
Mä yritin syödä lihaa naudanlihan ja kalan muodossa. Yritin myös syödä kananmunia. Nuo jäi aika hiton nopeasti pois, koska raakana ne olivat aivan tajuttoman pahaa. Mulla meni varmaan viis päivää saada tuhottua 400g luomunaudanjauhelihaa, ja jos syöminen aiheuttaa niin suuria inhoreaktioita niin ei sitä ole kyllä mun syötäväksi tarkoitettu.
Japanissa käydessäni tykkäsin kyllä sushista, mutta en joko osaa tehdä raa'asta kalasta maistuvaa tai sitten sekin on vaan niin kuvottavaa.
Voisitko kuvitella syöväsi raakaa kanaa? Siihen en koskisi edes pitkällä tikulla. Nuo asiat saivat minut sitten vähän kyseenalaistamaan koko lihan syöntiä, jos mun on tehtävä siitä syöntikelpoista paistamalla, maustamalla ja muuttamalla täysin alkuperäinen maku, niin onko se nyt oikeasti sitten sitä ruokaa mitä mun pitäisi syödä.
Jotkut ihmiset tykkäävät raa'asta lihasta. Heille se varmaan sopii hyvin. Mä luotan tuohon makuelämykseen ruoan osalta.
Kananmunia yritin pidemmän aikaa syödä raakana, mutta joka kerta se oli aika epämiellyttävä kokemus.
Joten syön mm. raakapuuroa (quinoa, amarantti, speltti, vehnälese, pellavansiemen, rusinat, kookosöljy, marjoja, kaakaojauhetta, hunajaa), vihanneksia (kaikkea mitä vaan löytyy luomuna), hedelmiä (kaikkea luomuna), pähkinöitä (kaikkee vaan), siemeniä (jeejee), oliiviöljyä lotraan mielellään ja toisinaan tulee ostettua myös shiitake-sieniä sekä suklaata menee joka päivä. Luomuna löytyy kaikenlaista tavaraa nykyseltään, ainakin täältä päin Suomea, joten koitan vaihdella ja kokeilla eri aineksia.
Ns. superfoodeja heittelen sinne tänne jos mulla niitä on. Ihan konkreettisia vaikutuksia on ollu MSM-jauheella ja kaakaopavuilla.
Niin ja vielä se, että pyrin ostamaan luomuna ihan nuita perus ruokia, joita jokainen meistä näkee tuolla marketeissa, mutta aina ei löydy, jolloin syön sitä perusversiota.
Entä jos hippijutut toimivatkin? Voiko sitä varmaksi tietää kokeilematta
Tässä ollaan mun mielestä asian ytimessä. Mitä jos ne oikeasti toimivatkin? Mitä mä menetän sillä, jos vaikka kokeilen puoli vuotta luomua. Aina voi palata takaisin entiseen, mutta mitään uutta ei varmasti tule ruokavalioon otettua, ellei itse kokeile. Miksei siis suhtautuisi avarakatseisemmin asioihin ja kokeilunhaluisesti. Oma keho on paras tutkimuslaitos itselle. Siks mua ei kiinnosta, mitä tutkimukset sanoo. Jos mun mielestä joku juttu vaikuttaa hyvältä, niin hitto vie, mähän kokeilen ja katotaan kuoriutuuko alta superihminen tai edes kuvitteellinen sellainen.