Nutrix - terveellinen ja luonnollinen ruokavalio

Mtä sä sit käytännössä syöt? Mun maailmankuva on niin rajoittunut, että raakaravinnosta tulee mieleen ainoastaan kasvikset. Syötkö sä mitään lihaa, kananmunia tms?

Mä yritin syödä lihaa naudanlihan ja kalan muodossa. Yritin myös syödä kananmunia. Nuo jäi aika hiton nopeasti pois, koska raakana ne olivat aivan tajuttoman pahaa. Mulla meni varmaan viis päivää saada tuhottua 400g luomunaudanjauhelihaa, ja jos syöminen aiheuttaa niin suuria inhoreaktioita niin ei sitä ole kyllä mun syötäväksi tarkoitettu.

Japanissa käydessäni tykkäsin kyllä sushista, mutta en joko osaa tehdä raa'asta kalasta maistuvaa tai sitten sekin on vaan niin kuvottavaa.

Voisitko kuvitella syöväsi raakaa kanaa? Siihen en koskisi edes pitkällä tikulla. Nuo asiat saivat minut sitten vähän kyseenalaistamaan koko lihan syöntiä, jos mun on tehtävä siitä syöntikelpoista paistamalla, maustamalla ja muuttamalla täysin alkuperäinen maku, niin onko se nyt oikeasti sitten sitä ruokaa mitä mun pitäisi syödä.

Jotkut ihmiset tykkäävät raa'asta lihasta. Heille se varmaan sopii hyvin. Mä luotan tuohon makuelämykseen ruoan osalta.

Kananmunia yritin pidemmän aikaa syödä raakana, mutta joka kerta se oli aika epämiellyttävä kokemus.

Joten syön mm. raakapuuroa (quinoa, amarantti, speltti, vehnälese, pellavansiemen, rusinat, kookosöljy, marjoja, kaakaojauhetta, hunajaa), vihanneksia (kaikkea mitä vaan löytyy luomuna), hedelmiä (kaikkea luomuna), pähkinöitä (kaikkee vaan), siemeniä (jeejee), oliiviöljyä lotraan mielellään ja toisinaan tulee ostettua myös shiitake-sieniä sekä suklaata menee joka päivä. Luomuna löytyy kaikenlaista tavaraa nykyseltään, ainakin täältä päin Suomea, joten koitan vaihdella ja kokeilla eri aineksia.

Ns. superfoodeja heittelen sinne tänne jos mulla niitä on. Ihan konkreettisia vaikutuksia on ollu MSM-jauheella ja kaakaopavuilla.

Niin ja vielä se, että pyrin ostamaan luomuna ihan nuita perus ruokia, joita jokainen meistä näkee tuolla marketeissa, mutta aina ei löydy, jolloin syön sitä perusversiota.

Entä jos hippijutut toimivatkin? Voiko sitä varmaksi tietää kokeilematta

Tässä ollaan mun mielestä asian ytimessä. Mitä jos ne oikeasti toimivatkin? Mitä mä menetän sillä, jos vaikka kokeilen puoli vuotta luomua. Aina voi palata takaisin entiseen, mutta mitään uutta ei varmasti tule ruokavalioon otettua, ellei itse kokeile. Miksei siis suhtautuisi avarakatseisemmin asioihin ja kokeilunhaluisesti. Oma keho on paras tutkimuslaitos itselle. Siks mua ei kiinnosta, mitä tutkimukset sanoo. Jos mun mielestä joku juttu vaikuttaa hyvältä, niin hitto vie, mähän kokeilen ja katotaan kuoriutuuko alta superihminen tai edes kuvitteellinen sellainen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Goji-marjaa myydään esimerkiksi eräässä verkkokaupassa seuraavin tiedoin:

Ei tuossa minun mielestäni luvata syövän parannusta tai ylipäätänsä luvata mitään.

Mitä tuohon mainitsemaasi tukemiseen tulee niin esim. P-Storessa myydään EAS ZMA HP -tuotetta, jonka tehtävä on "tukea optimaalista testosteronituotantoa". Miten paljon se sitä tukee?
Ei luvata niin kun EU:ssa ei ihmisiä voi oikein suoralta kädeltä kusettaa. Syöpä ja testosteronitasot ovat niin eri asia, että ei voida verrata.

Testosteronitasoihin vaikuttaa jo pelkkä viinan vetäminen, testotasojen kuten esimerkiksi verensokerin vaihtelut ovat sykleinä verrattuna vähän eri juttu kuin syöpä. Syöpä on semmoinen, että se tulee ja sitten sitä vastaan taistellaan, usein se vie hautaan saakka.

Testosteronitasojen stimulointiin on lääkkeitä, enkä näe mitään syytä, miksei marginaalista heittelyä tasoihin voi saada määrätyillä ravinneyhdisteillä.

Yleensä lisäravinteilla on aika kattavasti tutkimuksia, joista voidaan vetää johtopäätöksiä, mutta luvatut vaikutukset eivät ole noin radikaaleja, mitä jollain leikki-mustikalla luvataan.

Mitä taas tulee tuon kaupan tekstiin, niin minä voin esittää nyt vastaavasti väitteen samalla logiikalla ilman mitään tieteellistä näyttöä:

Sammakonpaskaa on käytetty Miken wannabe-lääketieteessä mausteena kahdenkymmenen vuoden ajan. Perinteisesti tässä yhteydessä sillä on pyritty:

- Saamaan paremmin pesää
- Voittamaan lotossa
- Lentämään
- Muuttumaan Colin Farrelliksi

Mikään näistä väittämistä ei voi pitää paikkaansa, mutta mitä sitten, Miken wannabe-lääketieteessä on pyritty sammakonpaskalla saavuttamaan nuo efektit.

Fatso sanoi:
Nysvään.. no sinkki juttu on sentään tutkittu, jos siitä on puutetta ja testot alhaalla sen takia niin sinkkilisä auttaa... se että kaikille auttas nostamaan testoa niin ei taida pitää paikkaansa Onko goji jutskasta mitään tutkimuksia olemassa??

Joo ajan siis sitä takaa, että tukeeko ZMA

a) ei yhtään
b) ihan vitusti
c) ei juuri hevon vittuakaan mutta sen verran, että saadaan edes testituloksia mikrotukemisesta ja näin ollen tuotekuvaukseen, että tukee

Siitä mihin kategoriaan ternimaito, goji, ZMA, yms. noista ylläolevista lankeavat niin en tiedä. Siksi kysynkin.

Joo ajan siis sitä takaa, että tukeeko se sitä

a) ei yhtään
b) ihan vitusti
c) ei juuri hevon vittuakaan mutta sen verran, että saadaan edes testituloksia mikrotukemisesta ja näin ollen tuotekuvaukseen, että tukee

Siitä mihin kategoriaan ternimaito, goji, ZMA, yms. noista ylläolevista lankeavat niin en tiedä. Siksi kysynkin.
Hyvin todennäköisesti c, eli vain senverran, että saa pistää tuoteselostukseen. Jossain tuotteessa aikanaan oli joku gramma vitargoa, jonka johdosta se printattiin isolla etikettiin.

Ja ZMA ei todellakaan ole mikään myyntihitti, vaikka siinä ihan hyviä mineraaleja onkin. Mutta ei ZMA:lla luvatakaan mitään maita ja taivaita edes jenkeissä, eikä varsinkaan sen yhteydessä puhuta muiden ravinteiden olevan myrkkyä keholle.

Mä yritin syödä lihaa naudanlihan ja kalan muodossa. Yritin myös syödä kananmunia. Nuo jäi aika hiton nopeasti pois, koska raakana ne olivat aivan tajuttoman pahaa. Mulla meni varmaan viis päivää saada tuhottua 400g luomunaudanjauhelihaa, ja jos syöminen aiheuttaa niin suuria inhoreaktioita niin ei sitä ole kyllä mun syötäväksi tarkoitettu.

Kovasti olet kyllä tahtonut syödä raakaruokaa, itse en söisi mistään hinnasta raakaa lihaa. Eli tuossa sun ruokailunmuutoksessa olet muuttumassa kovaa vauhtia kasvissyöjäksi? Entä maito, juotko sitä?
Luuletko, että kesän grilliherkut jää kaikki syömättä etkä tunne niihin mitään himoa kun tunnet nykyisen ruokavaliosi toimivan kropallesi paremmin? Mä nyt utelen, kun kuulostaa kovin mielenkiintoiselta, että kykenet muuttamaan noin radikaalisti ruokavaliotasi ja vieläpä kohtuu kivuttomasti.
Mites herkut? Mike tuossa jossain jo totesi ettei "oikeaa" suklaata voi verrata fazerin siniseen ja olen kyllä samalla linjalla.

Luomuruokavalion noudattaminen taitaa tulla huomattavasti kalliimmaksi kuin aiempi rahkat-jauhelihat jne. treenarin "perusruokavalio"?

Viimeksi muokattu:
Luomuttajista taisi ainakin Olli puhua tuon ruokavalion helppouden puolesta, ei tarvitse kuin tehosekoittimen nappia painaa ja safkat on valmiina. Myönnän olevani itse aika mukavuudenhaluinen siltä osin, että itse en kyllä osaa nähdä kovin helppona tuossa sitä, että raaka-aineet pitää hommata erikoiskaupoista, ehkäpä osittain netistäkin. Sen verran arvostan kuitenkin sitä, että voin ostoskärryjen kanssa kiertää automarketin ympäri ja napata tuotteet sieltä kyytiin, satunnaisesti kaupungilla pistähtää pizzalle, nauttia kavereitten ja sukulaisten tarjoiluista ja kokkailuista kieltäytymättä ja ilman selityksiä jne. Myöskin tuo luomutuotteiden hinta olisi itselleni kynnyskysymys. Tosin niinhän sitä kai jokainen rahaa laittaa siihen, minkä itse korkeimmalle arvottaa - ehkä ostaisin itsekin, jos kokisin sen muuta ruokaa paremmaksi. Ainakin toistaiseksi olen ollut terveyden- ja yleiseen olotilaani siinä määrin tyytyväinen, että en ole kokenut tarvetta muutokselle.

Sen verran aihetta liipaten vielä, että ihmisen mieli kaiken systeemin taustalla on varmaankin melkoinen koneisto ja tekijä. Itselleni kun tuli mieleen näitä pohtiessa läheltä seuratut esimerkit elämän ääripäistä. Kasvuiässä olevat lapset kun eivät pahemmin ruokavaliosta oireile, ihan yhtä lailla ne tuntuvat mennä puksuttavan oli ne sitten äsken syöneet salaattia tai spagettia. Okei, ehkä nälän lähestyessä meinaa känkkis iskeä helpommin, mutta en ole ainakaan koskaan kuullut yhdenkään toteavan, että onpas veto pois, kun söin just paljon. Ei ne yksinkertaisesti ehdi miettiä sellaisia asioita. Sit puolestaan toisessa ääripäässä oleva anoppi, joka oli vuosia kärsinyt sen tsiljoonasta allergiasta (viljat, lihat, munat, kasvikset, siitepölyt - "muutamia" mainitakseni), astmasta ja verenpaineesta. Jostain syystä sai päähänsä alkaa yhtäkkiä kokeilemaan vuosia karttamiansa ruoka-aineita. Ja kas kummaa, ei niistä enää oireita saanutkaan. Samassa myös astma helpotti ja verenpainelääkkeetkin jäivät pois. Mainittakoon kuitenkin että samaisena vuonna anoppi paini pitkään vuokranantajansa kanssa uuden asuntonsa kosteusvaurion takia, joka lopulta korjattiin. Muutenkin oli ohjelmassa sisäremppaa, uuden terassin teon valvomista ja sen sellaista. Hetken kaikki vaikuttikin seesteiseltä. Mutta annas olla kun nuo taistot ja projektit olivat ohi, johan vain alkoi taas pumppu oireilla ja verenpaineet heitellä. Väkisinkin herää kysymys, että kun noita luonnollisia vihollisia ei ihmisellä enää juuri ole, kehittääkö se mieli niitä itselleen joka tapauksessa, vaikka sitten omasta toiminnastaan ja omasta kropastaan? Tai keksiikö ihminen elämälleen sisältöä tai korvaa siinä olevia puutteita joskus vähän omituisemmillakin tavoilla?

Mike tuossa jossain jo totesi ettei "oikeaa" suklaata voi verrata fazerin siniseen ja olen kyllä samalla linjalla.

Luomuruokavalion noudattaminen taitaa tulla huomattavasti kalliimmaksi kuin aiempi rahkat-jauhelihat jne. treenarin "perusruokavalio"?

Tuo itse tehty suklaa on kyllä hyvää, mutta sitä tarvii vähemmän, jopa tämmönen sokelihiili. Muutama pala tuntuu riittävän. Oon mä levyllisenki vetäny luomua ja hetken päästä oli niin överi olo ettei mitään järkee. Tulee se överi fazeristaki, mutta se on erilainen. Makuasioitahan nuokin on, mutta jos tuossa on jotain vähänkään terveellisempää niin ei se mua haittaa.

En oo kaikkien ainesten hintoja kytistäny, mutta luomubanaani on halvempaa kuin tavallinen. Pääsääntösesti ne on hiukan kalliimpia, mutta Moksun tapauksessa rahaa ei mee enää lihaan eikä maitotuotteisiin...eikä roheiinijauhoihin tms.

Jos Moksun kroppa sillä kuntoutuu entiselleen, ihan sama mulle mitä se maksaa. Mikään muu koitettu "hoito" ei oo tainnut senkään vertaa toimia kuin mitä tuo ruokavalion muuttaminen on tehnyt.

Eikös tuohon perustu hyvin pitkälti kaikki mitä me tehdään ja valitaan elämässä. Jos otetaan esimerkiksi kreatiini. Mulle se ei oo mun mielestä vaikuttanut ikinä mitenkään muuten kuin nostanut pari kiloa painoa. Kaveri taas sanoi, että hänellä se on auttanut jaksamaan vielä pari toistoa enemmän. Tottakai kaveri uskoo siihen enemmän kuin minä. Kaikkihan perustuu ihmisten uskomuksiin.

En mä osaa ajatella gojimarjaa minään ihmelääkkeenä. Mulle se on marja kuten mustikka. Syön mustikoita, koska ne on mun mielestä terveellisiä. Uskon niin. Äitikin on sanonut, että mustikka on terveellinen. Gojimarjakin taitaa olla terveellinen, mutta en syö sitä niin paljoa, koska se vaan sattuu olemaan kalliimpi. Se voi olla jopa terveellisempi kuin mustikka. Gojimarja asuu niin kaukana, että se on mulle vähän pelottava ja vieras. Pelottaako se suakin ossipena?

Muutenkin menee aika kauas koko Nutrix-opuksen ideasta alkaa tuijotteleen yhtä marjaa.

No sun kehos lihasten koko energiantuotanto on joko ihan vituillaan tai sit et ole yksinkertaisesti huomannut vaikutusta. normaalilla henkilöllä vaikutuksia on tutkittu tosi paljon. J Hulmi esim osaisi varmaankin kertoa omista tutkimustuloksistaan tarvittaessa experttipalstalla... eli

KREATIINI EI OLE PLASEBO! Q.E.D.

http://www.uku.fi/klravi/Tiivistelmat_S-T.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9216554&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9155214&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7670456&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=1327657&dopt=Abstract
joko riittää? voishan noita pastetella tän ketjun täyteen....

se miten tietoisesti ajattelet jostakin, on eri asia mitä uskottelet alitajunnallesi. siellä se plasebovaikutus käsittääkseni syntyy ja elää. en pelkää mitään marjoja, vituttaa vaan noi "joo syövät lähtee ja aivokasvaimet ja kaikkee muutaki luomuluomuluomu!!! hitto mä oon ollu paska ihminen ilman tuota marjaa" - paskat! parempi olisi "xxxx marja saattaa vaikuttaa xxx yyy zzz, mutta sen tehoa mihinkään edellä mainittuihin ei ole voitu tieteellisesti todistaa."

eli puhuttaisiin asioista niiden oikealla nimellä eikä tuotaisi mukaan minkäänlaista palvontaa joka taas ei liity tieteeseen, järkeen, jne. pelkästään ihmisten uskomuksiin. uskomuksilla on vaan helpoin pumpata suurin mahdollinen määrä rahaa hölm... asiakkailta omaan taskuun.

kyllä mä inkivääriä syön suht säännöllisesti. itsellä se vähentää närästystä kokemusperäisesti kokeiltuna (kaveri suositteli joskus ja maksoi ehkä 50snt semmonen väkkärä jota järsi yli viikon). en koe elämässäni tarvetta gojimarjoille koska sen tuoma lisäarvo ruokavaliooni ja elämänlaatuuni on huomattavasti pienempi kuin se rahamäärä minkä se maksaisi. tämä tästä. sitäpaitsi mustikkarahka on ihan parasta :kuola:

saan kiksit elämääni jostain ihan muusta kuin nutrix - ruokavalioista ja kikkelimarjoista. sen kiksin mitä olli saa kirjottelusta&"valistamisesta" ja joku siitä ruokavalion viilaamisesta, itse saan esimerkiksi kiipeämällä siirtolohkareiden päälle. kuka meistä kolmesta on väärässä? sinun tilanteesi on ihan erilainen jo lähtökohtaisesti joten sitä on turha sekottaa tähän vertailuun.

tarkastetaans vielä varmuuden varaksi kreatiinin jälleenmyyjältä miten esimerkkituotetta markkinoidaan:
# Lisää lihassolun sisäisen nesteen määrää
# Lisää lihasmassaa
# Lisää maksimivoimaa ja parantaa sarjakestävyyttä
# Antaa lisätehoa harjoitteluun
http://www.p-store.fi/product_info.php?cPath=63_71&products_id=155

sit vaan linkkejä tutkimustuloksiin jotka kumoavat noita väitteitä, kiitos. eli suomeksi: jos tahdotte verrata jotain lisäravinteita niin ottakaa kuule jotkut ihan muut kuten alfa-hicat yms elkääkä kreatiinia.. ihan ystävällisenä vinkkinä jos tahdotte päästä parempaan lopputulokseen...

Väkisinkin herää kysymys, että kun noita luonnollisia vihollisia ei ihmisellä enää juuri ole, kehittääkö se mieli niitä itselleen joka tapauksessa, vaikka sitten omasta toiminnastaan ja omasta kropastaan? Tai keksiikö ihminen elämälleen sisältöä tai korvaa siinä olevia puutteita joskus vähän omituisemmillakin tavoilla?

Pahoja kysymyksiä. En nyt oikein osaa soveltaa nuita tähän omaan dilemmaani. Meinaatko, että esim. mun tapauksessa olen rakentanut tästä ylikunnosta itselleni omassa mielessäni jonkin sortin vihollisen? Että se onkin vain mielen tuote, ei fyysinen oire? Ja, että periaatteessa korvaisin tällä ituhippeilyllä esimerkiksi urheilu-uran loppumisen aiheuttamaa tyhjiötä elämässäni? Mmmmmielenkiintoisia ajatuksia. Tai sitten vääntelin ne itse ihan muuhun suuntaan kuin mitä Emma tarkotit. Ainakin tämä on tuonut jotain lisäsisältöä elämään, koska on ollut äärettömän mielenkiintoista tutustua näihin uusiin juttuihin ja kokeilla niiden toimivuutta.

Toisaalta, en osaa kyllä yhtään sanoa miten asiat olisivat menneet, jos olisin jatkanut ihan samalla ruokavaliolla, mitä jo vuosia toteutin, silloin puoli vuotta takaperin. Nyt olis tarvinnut olla se vertailuryhmä-moksu ja placebo-moksu, jotta saisi pätevää tutkimustulosta. Tuli kuitenkin valittua luomu ja ei se ole huonolta vaikuttanut.

Jumankauta. Otapa ny jakkara ja mä meen sohvalle makaamaan niin aletaan purkamaan tätä juttua :D

Kovasti olet kyllä tahtonut syödä raakaruokaa, itse en söisi mistään hinnasta raakaa lihaa. Eli tuossa sun ruokailunmuutoksessa olet muuttumassa kovaa vauhtia kasvissyöjäksi? Entä maito, juotko sitä?
Luuletko, että kesän grilliherkut jää kaikki syömättä etkä tunne niihin mitään himoa kun tunnet nykyisen ruokavaliosi toimivan kropallesi paremmin? Mä nyt utelen, kun kuulostaa kovin mielenkiintoiselta, että kykenet muuttamaan noin radikaalisti ruokavaliotasi ja vieläpä kohtuu kivuttomasti.
Mites herkut? Mike tuossa jossain jo totesi ettei "oikeaa" suklaata voi verrata fazerin siniseen ja olen kyllä samalla linjalla.

Lihaa ajattelin syödä sen takia, että saisin niitä tyydyttyneitä rasvoja ja proteiineja sekä b-vitamiinia.

En juo maitoa tai käytä mitään maitotuotteita.

Mielenkiintoista tässä on ollu myös se, että monet pitävät tätä raakaruokatouhua ehdottomana ja vaikeana toteuttaa, kun ainakin mulle se on ollut äärettömän helppo. Ei mulla ole mitään mielihaluja. Ei kesän grillausta kohtaan, ei jätskiä, ei pizzaa/kebabia/hamppareita, ei makuunin mättösäkkiä, ei lämmintä ruokaa kohtaan. Ei mulla tee muuta mieli ku järsiä nuita parsakaaleja ja porkkanoita (näin kärjistetysti).

Mun kroppa tuntuu tottuneen nyt niin hyvälle, että haluaa vaan saada sitä samaa lisää. Tuntuu siltä, että jokin perinteisempi herkku vain pilaisi sen tunteen. Mä itteasiassa söin yhden lämpimän ruoan tässä ja siitä kirjottelin sinne raakaravintokokeilu-"blogiini". Se oli ihan mielenkiintoinen koettelemus.

Mulla meni ennen oikeastaan joka viikonloppu Maraboun suklaalevy (parempaa ku Fazer) ja puol litraa pepsi maxia. Ei oo tehny aikoihin yhtään mieli kumpaakaan. Tollanen luomuminttusuklaalevy on paras suklaa mitä tiedän. Toiseksi paras on omatekemä. Hyvää noissa on vielä se, että yks tai kaks palaa riittää. Sit ei tarvi enää.

En osaa sanoa onko mennyt enemmän rahaa nyt, kuin raejuusto-rahka-liha-meiningillä.

Mielenkiintoista tässä on ollu myös se, että monet pitävät tätä raakaruokatouhua ehdottomana ja vaikeana toteuttaa, kun ainakin mulle se on ollut äärettömän helppo. Ei mulla ole mitään mielihaluja. Ei kesän grillausta kohtaan, ei jätskiä, ei pizzaa/kebabia/hamppareita, ei makuunin mättösäkkiä, ei lämmintä ruokaa kohtaan. Ei mulla tee muuta mieli ku järsiä nuita parsakaaleja ja porkkanoita (näin kärjistetysti).

Mun kroppa tuntuu tottuneen nyt niin hyvälle, että haluaa vaan saada sitä samaa lisää. Tuntuu siltä, että jokin perinteisempi herkku vain pilaisi sen tunteen. Mä itteasiassa söin yhden lämpimän ruoan tässä ja siitä kirjottelin sinne raakaravintokokeilu-"blogiini". Se oli ihan mielenkiintoinen koettelemus.

Olen itsekin huomannut, että monen on aika vaikea käsittää miten joku voi olla ihan tyytyväinen ilman "herkkuja ja hyvyyksiä"... Tosiasiassa kuitenkin kun itsellä on hyvä olo ja kroppa on tasapainossa, ei sitä halua pilata millään itselleen sopimattomalla ruualla. Varsinkin jos tietää, ettei siitä tule yhtään parempi olo.

Ne herkut eivät todellakaan ole niin hyviä, etteikö niitä pystyisi suht helposti jättämään kokonaan pois.

No sun kehos lihasten koko energiantuotanto on joko ihan vituillaan tai sit et ole yksinkertaisesti huomannut vaikutusta. normaalilla henkilöllä vaikutuksia on tutkittu tosi paljon.

Mä tiedän, että kreatiinia on tutkittu paljon ja on nähty, että siitä on hirrrrrrveesti apua. Oon niitä tutkimuksia aikanaan lukenutkin ja siksi olen kreatiinia kokeillut useasti. Sä voit lyödä vaikka koko palstan tukkoon niitä tutkimuksia, mutta se ei vaikuta yhtään siihen mun omaan kokemukseeni kreatiinista. Edelleenkin sanoisin, jos minulta joku kysyisi kannattaako kreatiinia käyttää, että: "Kyllähän se kreatiini joillain vaikuttaa, mutta itse en ole huomannut siitä mitään hyötyä. Kokeile ja katso miten se sulla toimii."

Mistään yksittäisestä aineesta en muutenkaan osaa sanoa, että tuo varmasti toimii yksinään. Ennemmin nämä ravintojutut toimivat kokonaisuuksina.

Muutenkaan en ymmärrä mitä tämä ituhippeilyvonkuminen on, muuten kuin huumorimielessä. Mä söin ihan normaalia "body-safkaa" aluksi, mutta luomuna. Uskokaa tai älkää, mutta niitä ihan samoja ruoka-aineita saa myös luomuna. Miten se voi olla ärsyttävämpää kuin tuon "tavallisen" ruoan syöminen, jos syö vain vähemmän käsiteltyä ruokaa?

itse siis kritisoin eritoten sitä ollin tapaa "en laita lähdeviitteitä koska tekosyy tekosyy tekosyy" ja "marja xxx on ihan must, muuten sun elämäs on ihan paskaa" vaikka tuota ei suoraan noin auki kirjoitetakaan.

Ja lisäksi myös sen tosiasian sivuuttaminen että keskivertoihminen syödessään keskivertoruokaa on tosi hyvä kombo. Silloin voi hakea elämän mielekkyyttä muistakin kuin maagisista kanin papanoista jotka tuodaan namibiasta ja ne maksaa 2000e/kg.

Kyllä sun elämäsi laatu paranee tuolla ruokavaliolla, mutta se miten se muilla toimii, onkin ihan eri asia.

Ja loppuhuomautuksena: aika paljon samaa veli saarikallessa ja olli postissa. Se pisti silmään jo aluksi ja sai tarkastelemaan aihetta varautuneesti. Ihmisten tarkoitusperät saattaa olla jotain ihan muuta mitä he itse väittävät. Sen takia olisi mukavaa kun tosiasiat tappelisivat (pubmed...) eikä ihmiset. Tilanne on vain nyt se, että minkäänlaista vedenpitävää faktaa ei olli posti taida pystyä pöytään lyömään. Niin kauan kun tuota ei tapahdu, tämä on sulle moksu tapa parantaa elämänlaatua ja samalla myös hippien pilipalihaihatuksia jonka toiminta käytännössä on enemmän epävarmaa kuin varmaa....

Pahoja kysymyksiä. En nyt oikein osaa soveltaa nuita tähän omaan dilemmaani. Meinaatko, että esim. mun tapauksessa olen rakentanut tästä ylikunnosta itselleni omassa mielessäni jonkin sortin vihollisen? Että se onkin vain mielen tuote, ei fyysinen oire? Ja, että periaatteessa korvaisin tällä ituhippeilyllä esimerkiksi urheilu-uran loppumisen aiheuttamaa tyhjiötä elämässäni?
No nuo kysymykset lähti ilmaan niistä parista esimerkistäni, ei niinkään sun tilanteen pohtimisesta. Mutta nyt kun noin nuo muotoilit, niin ei nekään välttämättä ihan tuulesta temmattuja ajatuksia ole. Kyllä ainakin itse tunnistan oman elämäni tilanteet, joissa joidenkin osa-alueiden puutteita on pyrkinyt korvaamaan jollain muulla asialla. Näen tuon oikeastaan aika normaalina toimintana ihmiselle ja varmaankin tulen tekemään itse niin jatkossakin. Ja jos niin sattuis olemaan sun kohdallasi, niin kyllä ituhippeily (niinkuin sitä itse kutsuit ;)) varmaan aina ryyppäämisen ja seiskapäivää:n lööpeissä roikkumisen voittaa ;) Myöskin jos kyse olisi pelkästä "mielen tuotteesta", niin kyllä terveellinen ruokavalio avun antessaan paljon esim. masennuslääkkeitä parempi vaihtoehto on. Kaikenkaikkiaan jos se kerta itsestäkin antaa mielekästä sisältöä elämään ja hyvän olon, niin mitäpä sitä muuttamaan.

Jumankauta. Otapa ny jakkara ja mä meen sohvalle makaamaan niin aletaan purkamaan tätä juttua :D
Tää on vähän kakspiippuinen juttu - toisaalta kun mun mielestä asioiden liiallinen analysoiminen on pahasta. Tyhmillä on nääs helpompaa, kun ei ne mieti mistä mikäkin johtuu tai ylipäätään johtuuko joku jostain :rolleyes: Mutta sitten taas toisaalta tsykologit varmaan käskis miettiä, onko mielen pohjukoilla tai jossain jotain tekijöitä, jotka tähän kokonaispalettiin vaikuttavat ja jos niitä ei koskaan pura, niin onko kyse vain tilapäisestä ratkaisusta. Mitä sit kun luomu ei enää täytäkään sitä tyhjiötä ;) Enkä mä vaan osaa sanoa, kumpi ois parempi ratkaisu :D Jokainen tehköön niinkuin itse tykkää ja eihän tää oo loppujen lopuks kuin elämää :) Mutta nyt ruvetaan jo menemään sen verran :offtopic: :ksi ja kauas Nutrixista, että antaapi olla...

Luin tämän threadin alusta ja nyt vasta hiffasin, että nuo goji-marjathan ovat samoja, joita täällä Kiinassa kutsutaan nimellä gouqizi. Niiden terveysvaikutukset on tunnettu täällä jo pitkään ja niitä on täällä paljon kai tutkittukin. Itsellä ei kyllä ole aikaa eikä suurempaa kiinnostustakaan alkaa siihen tutkimukseen perehtymään. Tutustuin itse asiassa tähän marjaan jo Taiwanissa opiskellessani kun yliopiston tervetuliaislounaalla minua erityisesti kehotettiin poimimaan keitosta näitä marjoja, olivat kuulemma terveellisiä ja hyväksi erityisesti silmille. Lisäksi silmälaseja käyttävä suomalainen opiskelijakaverini sai myöhemmin pussillisen niitä lahjaksi opettajaltaan. Itsekin ostin pussilliset marjoja huononäköisille äidilleni ja siskolleni, mutten ole itse niitä syönyt, koskapa näköni on hyvä enkä tiennyt noista muista (väitetyistä) vaikutuksista. Noita marjoja myydään täällä joka marketissa ja ovat varsin halpoja joten täytyykin muistaa ostaa pari pussillista ensi kauppareissulla. Maku ei kyllä noissa mun mielestä ollut mitenkään erityisen hyvä, aika mieto, mutta varmaan ovat kiva antioksidantti-lähde aamupuuron joukkoon kun täältä ei mustikoitakaan saa. En katsonut sitä goji-videota, jonka linkki oli aiemmin tässä ketjussa, mutta itseä hieman huvittaa jos näistä marjoista ollaan tekemässä jotain kallista ja tuotteistettua "superfoodia" länteen. No aika hyvä bisnes varmaan, eiköhän sillä joku ihan hyvin tienaa ;)

On mukava huomata, kuinka kärkkäästi tietyt tahot puolustavat omia näkemyksiään ja ringside paikkoja myydään hyvällä hinnalla =)

Koko ketjun alkuperäiseen ajatukseen palatessamme. Nutrix-kirjalla oli tietääkseni ideana jakaa uusia hyviä ideoita ja toimiviksi havaittuja vinkkejä, joita jokainen saa halutessaan kokeilla(?). Perusajatuksina oli puhdas ravinto ja yleisestikin hyväksyttyjen valkoistu sokeri, huonot rasvat, prosessoidut hiilarit-linjan välttäminen, mistä kaikki taitavat olla yhtä mieltä. Nyt homma pyörii jossain ituhippien ja goji-marjojen parissa, mistä koko kirjassa ei puhuttu sanaakaan (?).

Mikään ei koskaan ole totta. Kaikki pubmedin tutkimukset tulevat aina pysymään samanlaisina, eikä varsinkaan ravintotiede ole dynaamista. Asiat ovat niin kuin ne nyt ovat piste.

Tämä ei ole kuitenkaan pointti, koska noiden pohjaltahan koko hommaa rakennetaan. Pointtina on se, että jokainen joka kokee, että hyvä juttu - go and try. Mun mielestä on hyvä, että jutut aiheuttaa vastakkanasettelua, keskustelua, tappelua ja näkemystenvaihtoa. Jokaisella on erilaiset päämäärät ja tärkein tarkoitus kaikilla tällä foorumilla seikkailevilla taitaa olla saada tietoa ruuasta ja ravitsemuksesta niin, että se vastaa omia tavoitteita. Jos tavoitteet saavutetaan, välineitä voi olla hyvä idea jakaa halukkaille. Itse oon ainakin pitänyt niistä tavoista kiinni, mitkä toimii. Itse allekirjoitan puhtaan ruuan tuomat edut, koska olen ne itse kokenut. Ja jonkun MS-taudista parantuneen järkeenkäyvät näkemykset, eivät ainakaan heikennä omia ajatuksiani, vaikkei kaikella tieteellistä pohjaa olisikaan. Samalla lailla voin tuoda keskusteluun oman kokemukseni vaikkapa heran toimivuudesta 27min treenin jälkeen ja joku voi saada myös siitä näkemystä itselleen.
Ainut mikä merkkaa on lopputulos. Jos tietäisin, ettö mulla ois paljon parempi olotila tulevaisuudessa sillä että rahkan tilalla on savee niin selvä, meikä menis sillä jos tavotteena on liikkua parempaa olotilaa ja suorituskykyä kohti.

Luomu on hippiä. Luomu ei toimi ja luomussa ei ole mitään perää. Näinhän se menee.
Luomu on hippiä suomessa, koska luomu on brändätty päin viiksiä. Maailmalla organic-meininki on laadukast ja style-trendijuttu, koska siellä luomutuotteiden etiketit ei oo vinossa. Laatu on kuitenkin aina laatua, oli purkki sitten millainen vaan. Luomussa ei ole mitään perää varmasti niin kauan kun kukaan ei siitä mitään irti saa. Saman voin itse sanoa mistä tahansa asiasta elämässä jonka en ole kokenut tuovan minulle hyötyä.

Uudet tavat ja asiat voi auttaa ja antaa tuloksia vain tekemisen kautta. Fakta lienee koko hommassa se, että jos kylmää faktaa ja asiaa luomun paremmuudesta olisi, olisi se yleisesti hyväksytty linjaus ja perusta ravitsemuksellemme. Niin kauan kun tarpeeksi kattavia tutkimuksia ei paperilla ole, voi jokainen tarttua kokeiluun jos näin haluaa.

Jos homma toimii, ok. Jos homma ei toimi, ok. Tietääkseni tälle foorumille ei ole kuitenkaan tullut yhtään kommenttia omasta kokemuksesta, että luomuruoka ei olisi tuonut mitään muutosta. Taasen muutoksia tuoneita kommentteja löytyy useita.

"...sen tosiasian sivuuttaminen että keskivertoihminen syödessään keskivertoruokaa on tosi hyvä kombo"

Tämä on esimerkiksi tekijä, joka pistää itselläni silmään. Huomautan vielä, että tämä on vain minun mielipiteeni. Mutta sen tiedon ja mahdollisuuksien valossa, mitä meillä on vaikkapa ravitsemuksesta - elämme yleisesti aika hemmetin sairaina ja masentuneina. Tätä voi tietenkin pilkkoa ties kuinka pieniksi palasiksi ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta omat ajatukseni siitä, millainen terveys, suorituskyky, hauiksen ympärys jne. meillä olisi mahdollista rakentaa, on jossain muualla kuin siinä missä se nyt on. Siksi keskivertoihmisen keskiverto-taso ei ole siellä missä sen kuuluisi olla.

Koko ketjun alkuperäiseen ajatukseen palatessamme. Nutrix-kirjalla oli tietääkseni ideana jakaa uusia hyviä ideoita ja toimiviksi havaittuja vinkkejä, joita jokainen saa halutessaan kokeilla(?). Perusajatuksina oli puhdas ravinto ja yleisestikin hyväksyttyjen valkoistu sokeri, huonot rasvat, prosessoidut hiilarit-linjan välttäminen, mistä kaikki taitavat olla yhtä mieltä. Nyt homma pyörii jossain ituhippien ja goji-marjojen parissa, mistä koko kirjassa ei puhuttu sanaakaan (?).

Kyllähän täällä on keskusteltu ihan yleisesti tuosta Nutrix-"filosofiasta". Nuo goji-rönsyilyt lähti näistä jutuista liikkeelle:

Gojissa on toki muutama aika ainutlaatuinen piirre, joiden takia sitä ite syön - mustikan ja mustaherukan lisäksi siis:

-Goji on paras tuntemani germaniumin lähde. Muuten hankalasti saatava germanium-hivenaine parantaa hapen toimintaa ja moduloi mukavasti immuunijärjestelmää, kuten myös gojin sisältämät polysakkaridit.
-Goji tekee todella hyvää maksalle, mikä on iso tiedonpalanen suunnillee kaikille tällä vuosituhannella eläville. Taitaa parantaa myös ruoansulatusta hydrofiilisten ominaisuuksiensa ansiosta.
-Ja nyt tulee se kovin juttu: stimuloi kehon omaa kasvuhormonin tuotantoa. 'nuff said.
-Sisältää marjaksi harvinaisen paljon proteiinia, mikä tekee siitä kätevää evästä.
-paras karotenoidilähde mitä luonnosta löytyy. Olikohan peräti 600 eri karotenoidia.. Vähän eri juttu siis, kuin jokin synteettinen beta-karoteenipilleri...
-Kannattaa myös tsekata mitä Gojin väitetään tekevän urheilijalle: http://gojibook.com/BR08.html

Tuohon kun vielä lisätään ne kaikenmaailman myrkkyhorinat nii nähdään, mistä se kenkä täällä puristaa. Ei niinkään tuo perusajatus vaan sen ympäriltä löytyvät asiat, kuten yltiöhurmosmaiset lupaukset ja filosofian ulkopuolelle jäävien asioiden demonisointi.

On mukava huomata, kuinka kärkkäästi tietyt tahot puolustavat omia näkemyksiään ja ringside paikkoja myydään hyvällä hinnalla =)

"...sen tosiasian sivuuttaminen että keskivertoihminen syödessään keskivertoruokaa on tosi hyvä kombo"

Tämä on esimerkiksi tekijä, joka pistää itselläni silmään. Huomautan vielä, että tämä on vain minun mielipiteeni. Mutta sen tiedon ja mahdollisuuksien valossa, mitä meillä on vaikkapa ravitsemuksesta - elämme yleisesti aika hemmetin sairaina ja masentuneina. Tätä voi tietenkin pilkkoa ties kuinka pieniksi palasiksi ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta omat ajatukseni siitä, millainen terveys, suorituskyky, hauiksen ympärys jne. meillä olisi mahdollista rakentaa, on jossain muualla kuin siinä missä se nyt on. Siksi keskivertoihmisen keskiverto-taso ei ole siellä missä sen kuuluisi olla.
Joo kärkkäästi pitää puolustaa kun aika paljon jäänyt kysymyksiä avoimeksi ja osa vastauksista liian ylimalkaiseksi. Pienempikin välillä vituttaa.

Mitä vikaa oikeasti keskivertoihmisen keskivertoruoassa? Masentumiset ynnä muut menee tuskin pelkästään ruoan piikkiin? Mites aiheuttaako keskivertoruoka masennusta miten verrattuna paskimpaan ruokaan? Kuka on henkisesti niin sairas että saa itsensä masentumaan pelkästään siitä että tietää syövänsä keskivertoruokaa? Entä jos elämässä on jotain omasta mielestään paljon tärkeämpää kuin ruoka? Millä näitä mittaat? Väitän että ruokavalion aiheuttama paska olo tulee paskimpien ruokavalioiden suunnalta eli esim 23% huonointen syövää henkilöä maailmasta, ei kultaiselta keskitieltä.

Entä jos joku alkaa stressaamaan nutrixista ja joutuu lataamoon loppuiäksi? Onko tämä silloin nutrixin ja ollin vika? Tuskin.....

Korostan vielä, että meidän terveys ja olotila riippuu aivan kaikesta. Joten ravinnon osuutta tuskin voidaan kovin yksiselitteisesti irroittaa. Vastaan kuitenkin "Mitä vikaa oikeasti keskivertoihmisen keskivertoruoassa?" - kysymykseen.

Siitä olemme varmasti yhtä mieltä, että "keskiverto ihminen" syö äärettömän paljon terveellisemmin kuin vaikkapa tuo mainitsemasi 23%. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä, etteikö "kultainen keskitie" voisi nostaa kriteerejään siitä, että vehnäpasta ja käristetty liha, ei ole "perusjuttu" vaikka se sitä tällä hetkellä keskivertokuluttajalle onkin.

Mitä vikaa oikeasti keskivertoihmisen keskivertoruoassa? Masentumiset ynnä muut menee tuskin pelkästään ruoan piikkiin? Mites aiheuttaako keskivertoruoka masennusta miten verrattuna paskimpaan ruokaan? Kuka on henkisesti niin sairas että saa itsensä masentumaan pelkästään siitä että tietää syövänsä keskivertoruokaa? Entä jos elämässä on jotain omasta mielestään paljon tärkeämpää kuin ruoka? Millä näitä mittaat? Väitän että ruokavalion aiheuttama paska olo tulee paskimpien ruokavalioiden suunnalta eli esim 23% huonointen syövää henkilöä maailmasta, ei kultaiselta keskitieltä.

tuli tästä kommentista mieleen se yks dokumentti, jossa oli ihmisiä muistaakseni Sisiliasta (tai jostain muualta välimeren alueelta). Elivät "keskivertoihmistä" paljon pitempään keskimäärin sillä saarella. Dokumentissa ainoa asia, josta tutkijat olivat superkiinnostuneita, oli ruokavalio. Kerran yhessä keskustelussa kavereiden kanssa rupesivat kaverit puhumaan tästä dokumentista ja "välimeren" ruokavaliosta ja kuinka hyvää se tekee ihmiselle. Itellä oli pakko kyseenalaistaa: Ooiko ainoastaan ruoka, joka näillä saarella asuvilla oli bueno? Jos niillä oli vaikka vähemmän stressiä, rennompi suhtauminen elämään, vähemmän saasteita jne...

Moikka,

Osallistun keskusteluun jakamalla oman aiheeseen liittyvän pienen tarinani.

Mainittakoon heti aluksi, että en tule tässä viestiketjussa ottamaan kantaa puhtaan ruuan hyötyjen/-etujen tieteellisestä pohjasta ja tutkimuksista, vaan tarkoitukseni tällä viestillä on ainoastaan jakaa omia kokemuksiani ja näkemyksiäni.

Noin vuosi sitten törmäsin ravinnon saralla valtavirran näkemyksistä poikkeaviin juttuihin, jotka kuulostivat allekirjoittaneen mieleen jossain määrin järkeviltä, mutta joidenkin asioiden suhteen olin äärettömän skeptinen. Mielessäni heräsi kuitenkin sen verran kiinnostusta, että päätimme silloin personal trainerina toimineen kämppäkaverini kanssa kokeilla asioita käytännössä, koska voimannoston entisen maailmanmestarin* vakuuttava näkemys näistä asioista painoi ainakin allekirjoittaneen arvostusasteikolla melko paljon.

"*Olin tehnyt satoja ravinto-ohjelmia useiden vuosien aikana ja luulin tietäväni ravitsemuksesta jotain.."

Noh, tutustuttuamme aiheeseen, joka perustui ravinnetiheään ja puhtaan ravinnon lisäksi monien eri "koulukuntien" keskeisimmistä ajatuksista ja tekijöistä joiden sisältämä informaatio oli monelta osin uutta, eikä tietoa suomeksi aiheista juuri löytynytkään. Aiempaa huomattavasti laajemmin huomioitu kokonaisuus tuntui itsestäni jollain tasolla hyvinkin järkeenkäyvältä, niinpä laitoimme homman kokeiluun.

Noin viikon superhifistelyjakson päätteeksi nykyinen valmentajakolleegani Mikko Lehtola kiteytti viikon olotilat yhden käden leukaan ja energiatasoissa ja suorituskyvyssä tapahtuneet muutokset valtasivat meidät kummatkin valtavalla kysymysten määrällä. Näiden kokemusten jälkeen pelkkä vallitsevan innostuksen määrä vaikutti olotilaan suhteellisen kauan ja ympäristöltä tulikin melko kriittistä palautetta kaikesta siitä tärinästä ja intoilusta, jota aiheesta kumpusi.

Joka tapauksessa jatkoimme aiheeseen perehtymistä. Tämän jälkeen puhtauteen ja ravinnerikkauteen perustuvasta ruokavaliosta olemme jakaneet laajemminkin näkemyksiä aina roinanneista bodareista, Moksuun ja esimerkiksi vapaa-ottelija Marcus Vänttiseen.

Suomessa laadun sekä puhtauden linkittyminen tiettyhin asioihin lienee tekijä, joka nostaa monella defenssit päälle. Suomessa ruuan puhtaus yhdistyy usein kukkamekkoiseen hippityttöön, vaikka vastaava mielikuva voisi yhtä hyvin linkittyä puhtautta suosivan Randy Couturen ruokavalioon.

Korostan vielä: Kokemustemme valossa tietyillä ravitsemuksellisilla tekijöillä on suurempi merkitys, mitä monesti ajatellaan. Kyseisten periaatteiden avulla olemme saaneet aikaan hyviä tuloksia ja aiheesta enemmän kiinnostuneet löytävät varmasti tiensä tiedon pariin. Mitään yritysmainosta ja tarkempia yksityiskohtia en tähän ala kuitenkaan linkittämään.

Toivon, että jokainen jota aihe kiinnostaa enemmän, tutustuu ja jopa kokeilee asioita itse. Tiedän, että täällä pyörii valtavasti hurjan tiedonnälkäistä ja ravitsemuksesta kiinnostunutta porukkaa. Tämän viestin jälkeen en aio vastata tähän viestiketjuun mahdollisesti tuleviin, vastakkain-asettelua pohjustaviin kysymyksiin. Tarkoitus ei ole nimittäin erottaa mitään mistään tai tuomita mitää suuntaa ravitsemuksessa. Luulen, että jokainen löytää itselleen tärkeimmät ja toimivimmat välineet ilman ylenpalttista hegemoniaa tai häsäämistäkin. Itse ainakin löytän ravitsemuksesta uusia ja inspiroivia tekijöitä päivittäin, ilman painostusta, yliluonnollisuutta tai häsäämistäkin. Asiat käyvät yleensä lopulta simppeleiksi ja järkeenkäyviksi, jos luonteeltaan sellaisia alunperin ovat. Kiinnostuneiden yksityisviesteihin vastaan mielelläni.

Olli Postia haluan tässä kiittää kieltämisen ja urheilijalle tyypillisen itsekurimallin rikkomisesta ja tien näyttämisestä siihen, että ruokailu voi olla oikeasti äärettömän nautinnollista ja hauskaa, oli kyse sitten ehrman-ananaskombosta tai chlorella-muirapuama-sekoituksesta.

Mahtavia treenejä ja hyvää ruokahalua kaikille! :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom