Nutrix - terveellinen ja luonnollinen ruokavalio

Oma mutuni on se, että ihmiselimistö ottaa lopulta kaiken tarvitsemansa siitä, mitä kulloinkin on saatavilla. Tähän evoluutio ja vuosimiljoonat ovat meidät valmentaneet. "Luojan luomaa" systeemiä ei tarvitse jeesata ravaamalla luomukaupoissa intiaanisokerin ja ihmemustikoiden perässä.
Olen yhtä mieltä mm. Miken kanssa siitä, että ihmiskeho on valtavan sopeutuvainen. Se sopeutuu selviämään viikkojen jaksoista, joiden aikana ainoa ravinto on viina. Tähän juuri evoluutio on kehon opettanut: selviytymään ilman ravinteita. Keho ei ota tarvitsemiaan ravinteita mistä tahansa roskasta, varsinkaan jos siinä ei edes ole niitä.

Kuvittelisin, että tällä foorumilla ihmisiä kiinnostaa tehdä kropallaan muutakin kuin vain selviytyä hengissä. Tässä pyrkimyksessä voisi hyvinkin olla hyötyä kaikista mahdollisista ravinteista - niistäkin, joita ilman keho toimii normaalisti tai mitä olemme tottuneet pitämään normaalina.

Mainitsen vielä, että en itsekään lämpene millekään hurmoshengelle, mutta luomutuotteiden ominaisuuksista olisi mukava muuten saada keskustelua aikaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Fiilistelen taas näiden omien tuntemuksieni pohjalta, mutta silloin kun ajattelin, että kokeilen tätä hommaa, niin en kyllä pysty sanomaan, että olisin mitenkään erityisesti uskonut asiaan. Rupesin vain oman elämäni koekaniiniksi ja ajattelin, että sillähän se selviää, kun itse kokeilee.

Oikeastaan heti kun maistoin eka kerran luomuomenaa (mun pitäisi olla allerginen omenalle) ja huomasin, että mulla ei ole yhtään mitään ongelmaa syödä tätä, niin ajattelin, että kyllä tässä jokin pointti on. Sama juttu kävi porkkanan kanssa, jonka piti olla tositosihuono. Raaempi banaanikin meni ongelmitta.

Luomuilu toi mukanaan sen, että multa alkoi häipyä nälän tunne ja olotila oli pitkin päivää tasainen. Ei tullut sitä iltapäivän väsymystä, joka työpaikalla aina kahden maissa iskee. Vaihdoin aika nopeaa kaiken mitä pystyin luomuun, koska halusin lisää mahdollisia hyviä juttuja. Sitten aloin tutustumaan happo-emästasapainoon, joka on mielestäni todella tärkeä asia, ja jonka olen aina laiminlyönyt täysin. Siitä johtuen alkoi ilmestyä enemmän vihanneksia ja hedelmiä kuvioihin sekä hommasin blenderin sitä viherpiipertäjän pirtelöä varten. Kaiketi vöhöriäisten määrästä johtuen ja pastan sekä riisin poisjättämisestä johtuen paino alkoi tippua.

Eteen tuli myös sitten juttuja ruoan lämmittämiseen liittyvistä seikoista ja vähensin lämmittämistä huomattavasti. Yhtenä iltavillin hetkenä ajatuksiini hiipi idea raakaravinnolle siirtymisestä ja se on kyllä ameriikkalaisesti ilmaistuna räjäyttäny mun tajunnan.

Yritän kuitenkin muistaa, että olen elänyt lähes 30 vuotta sekaravinnolla, olen vasta puoli vuotta luomuillut, ja vasta kuukauden verran olen ollut perunasäkkiin pukeutuva raa'alla kasvisravinnolla elävä piipertäjä. En siis osaa edes itsestäni vielä sanoa, että kuinka hyvä juttu tämä on pitkällä tähtäimellä, mutta silti jatkan tätä hommaa eteenpäin vaikka kuukauden mittainen raakaruokakokeiluni pitäisi loppua huomenna. Edes takaraivossa tykyttävä pieni pelko kuihtumisesta proteiinin ja kaloreiden puutteen vuoksi ei saa mua lopettamaan tätä, koska oikeasti tuntuu siltä, että olen löytänyt jotain todella hienoa. Tai voinko puhua löytämisestä, kun mulle on tarjottu infoa, josta olen omien mieltymyksieni mukaan perannut asioita.

Tietenkin mä toivon, että löytäisin tätä kautta ensinnäkin sen lopullisen parantumisen parasympaattisen hermoston ylikuntooni, tien parempaan ja monipuolisempaan suorituskykyyn ja yleisesti parempaan hyvinvointiin. En mä tiedä saavutanko nuita, ellen kokeile.

Jos menee vituiks niin sitten menee. Mulle kuitenkin oma intuitio on osoittautunut parhaaksi tutkaksi, joten seuraan sitä.

Juuri näin. Ainoo mikä tässä kritiikissä hiertää on tää vertailu hippitouhuihin ja idunkasvatukseen, vaikka mullakin tavoitteena on vaan rakentaa brutaalia massaa ja olla lean motherfucker...lol ;)

Tossa oli hyviä pointteja aiemmin, että eihän tarkoitus ole "käännyttää" ketään tai jeesustella, eihän syöminen nyt mikää *tun uskonto ole, mutta se kenellä on halua can give it a try.

Mitä tulee terveyteen, minäkin luulin olevani suht terve kun ei ollut tietoa paremmasta. Olin vaan kuullut tämän ketjun aiheesta, mutta en edes perehtynyt. Vaihdoin omin päin koko ruokavalion Bodyopuksen, PubMedin ja The Ketogenic Dietin avustama. Hiilihydraattien vaihto raakakasviksiin ja marjoihin 6 pv viikossa ja kaiken rasvan vaihtaminen tyydyttyneeksi on auttanut seuraavasti: henki kulkee paremmin, astmaoireet kadonneet, rasvaa karissut "paljon", psoriasiksen alut häipyneet, allergiaoireet helpottaneet, yleiskunto, jopa aerobinen kunto parantunut ja salillakin tullut kehitystä vähintään entiseen malliin, unentarve vähentynyt 2h, pää toimii kuin salama ja hormonaalinen toiminta on vilkastunut (subjektiivinen mittari: panetus).
Tai sitten se on tuo yksi päivä viikosta kun ottaa pari kaljaa.... :evil:

Jaksaminen on vaan ihan eri luokkaa :piis:

Hmm mikäs juttu toi kaiken rasvan vaihtaminen tyydyttyneeksi oikein on? Itse olen ollut käsityksessä että fiksuin ja terveellisin vaihtoehto olisi painottaa rasvojen saantia pikemminkin (tyydyttymättömiin) kasviöljyihin esim. :wtf:

Hmm mikäs juttu toi kaiken rasvan vaihtaminen tyydyttyneeksi oikein on? Itse olen ollut käsityksessä että fiksuin ja terveellisin vaihtoehto olisi painottaa rasvojen saantia pikemminkin (tyydyttymättömiin) kasviöljyihin esim. :wtf:

Mä vaihdoin sen perusteella, että oletan geeniperimäni sopeutuneen täysin tyydyttyneen rasvan syömiseen. Lisäksi en ole nähnyt yhtään tutkimusta, joiden perusteella se olisi jotenkin haitallista kaltaiselleni urheilevalle ihmiselle, vaan pikemminkin edistää hormonitoimintaa ja palautumista. Koska tulokset ovat nousseet, vaikka paino on pudonnut lähemmäs 15 kiloa ei ole valittamista:)

http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=6&sivu=5

Tuossa aika yksinkertaisesti tuosta kolesterolimyytistä.

Missä on evidenssi minkään noiden esittämiesi terveysväittämien suhteen, ja mitkä ovat nämä maagiset vuorovaikutukset, jotka tekevät inkivääristä yhdessä muiden mausteiden kanssa syövän parantajan?

Sinänsä sinulla on tuossa takana hyvä ajatus kuten ketjussa on jo aiemmin mainittu, mutta valitettavasti loppu onkin sitten sitä kuuluisaa Tolosmaista käsien heiluttelua. Lähdeviitteiden poisjättäminen sillä perusteella että luettavuus kärsii kuullostaa aika huonolta selitykseltä. Minusta tuo Gojin hypetys muistuttaa muutaman vuoden takaista Noni-hedelmän ihmeellistä seikkailua. Kiinnostuneiden kannattaa katsella tämä Gojin markkinointia ja terveysväittämiä käsittelevä dokumentti.
Kiitos tästä, palautti mukavasti perspektiivin joka meinasi hävitä aika tehokkaasti kun luki noita syöväntapporeseptejä ja pilipalimarjajuttua.

Oma mutuni on se, että ihmiselimistö ottaa lopulta kaiken tarvitsemansa siitä, mitä kulloinkin on saatavilla. Tähän evoluutio ja vuosimiljoonat ovat meidät valmentaneet. "Luojan luomaa" systeemiä ei tarvitse jeesata ravaamalla luomukaupoissa intiaanisokerin ja ihmemustikoiden perässä.
:thumbs:
Lisää tuohon eteen vielä sana terve. Eli "terve ihmiselimistö ottaa ..."
AAMEN

Kaikki tuon yli on vähän kuin etsisi pelastusta jeesuksesta kristuksesta tai vaikkapa suojaa xenulta. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus jota voi nätisti tönäistä parempaan suuntaan myös plaseboilla. Ja ajan kanssa plasebon toiminta ruokkii itseään. Hei täähän toimii -> uskotaan siihen vielä enemmän. Sen takia en anna kauheasti arvoa noille ihmetarinoille. Samanlaisen pelastuksen voisi löytää esimerkiksi yksittäisestä tapahtumasta elämässä, vaikkapa jeesus kristus tai muhammed :D :hyper: kävisi länttäämässä kasvonsa leivänpaahtimessa olevaan leipään.

Eilen paistoin kanabiffit siinä ultimate kookoskivesöljyssä joka maksaa sen 50e/l tjsp luomukaupassa. Aamulla mulla oli stondis. Nyt mun elämä on tosi siistii niinku varmasti paskan mukana turahti kaikki negatiiviset kuona-aineet ja henget pois eilen ni nyt on silleen mukavan pirteä olo ja en ole vielä kahviakaan edes juonut halleluja!!

Oma mutuni on se, että ihmiselimistö ottaa lopulta kaiken tarvitsemansa siitä, mitä kulloinkin on saatavilla. Tähän evoluutio ja vuosimiljoonat ovat meidät valmentaneet.

Miten ihmeessä sitten on mahdollista saada mitään puutostauteja? Entä esim. liikalihavuudesta johtuvat ongelmat kun elimistö näyttäisi ottavan hieman enemmän kuin tarvitsee?

Tuolla aikasemmin heitettiin lause, että "vedän max 1500kcal, kahvia ja röökiä ja hyvin menee". Voidaanko täsä vetää johtopäätös, että ihan sama mitä itseensä tunkee kun millään ei ole mitään väliä koska hyvin menee kuitenkin?

Jos jokainen suomalainen alkaisi tästä päivästä eteenpäin vetämään max 1500kcal, kahvia ja röökiä ravinnokseen niin eikö ihan tosiaan tällä olisi mitään vaikutusta mihinkään? Tähän jos saisi vastauksen vaikka J. Rossilta, hänellä kun näytti olevan kuitenkin hyviä pointteja ja tietämystä asiasta.

Se mitä tulee tähän keskimääräisen eliniän kasvuun vaikka vedetään ties mitä niin eikö suurin syy tälle ole se, että nykyään on keinot "tekohengittää" ihmiskehoa keinolla tai toisella sen sijaan, että pohdittaisiin mistä tämä ongelma johtuu. Yksi ryynittelee munuaisensa finaaliin, ottaa pari puhelua ja hakee lekurista uudet ja taas mennään. Toinen syö itsensä 350 kiloiseksi, painuu leikkaukseen jossa silvotaan ylimääräiset rasvat pois, siivu vatsalaukustakin ja polviniveliin päivitystä ja meno jatkuu. Diabeteskin puhkesi siinä samalla mutta se voidaan paikata tykittämällä insuliinit koneeseen riittävän usein.

Luolamiehellä ei ollut näitä optioita.

En siis itsekään välttämättä allekirjoita sitä, että jos syö pelkkää jäkälää niin kaikki syövät poistuu universumista mutta en myöskään tätä toista ääripäätä, että millään ei ole mitään väliä.

Ja tämä ei nyt sitten ihan oikeasti ole mitään v_ttuilua vaan kyselen ihan mielenkiinnosta. :)

Miten ihmeessä sitten on mahdollista saada mitään puutostauteja? Entä esim. liikalihavuudesta johtuvat ongelmat kun elimistö näyttäisi ottavan hieman enemmän kuin tarvitsee?

Ja tämä ei nyt sitten ihan oikeasti ole mitään v_ttuilua vaan kyselen ihan mielenkiinnosta. :)

No jos ihan vakavalla naamalla ja objektiivisesti asiaa mietit, niin toki puutostauteja voi saada aikaiseksi esim. kuukausia kestävän merimatkan aikana kun laivan tammitynnyreistä ei löydy enää kuin suolalihaa. Näistä ajoista on kuitenkin tultu jo pitkä matka... ja puulaivoilla seilanneiden merimiestenkin keripukki hoitui ihan vaan perunoita syömällä.

Onhan sitten näitä ääritapauksia, ns. "latvakakkosia", jotka eivät suostu syömään esim. mitään muuta kuin ranskanperunoita. Tämmöisellä ruokavaliolla voi ehkä saada jonkun puutostaudin aikaiseksi, mutta pointti onkin siinä että puutostaudin hankkiakseen täytyy nähdä jo vaivaa! ;)

Liikalihavuus taas johtuu ihan yksinkertaisesti ylensyönnistä. Ylimääräinen energia varastoituu rasvaksi. Piste. Läskiongelman ratkaisemiseksikaan ei kyllä tarvita inkkarisokeria tai mustikoita... riittää että syö vähemmän ja liikkuu enemmän.

Nykyään marketin hyllyt notkuvat runsaasti energiaa sisältävistä ruokatarvikkeista. Ihmiset taatusti syövät paljon ns. turhia kaloreita (tarvittavat ravinteet on hankittavissa huomattavasti vähemmilläkin kaloreilla). Mutta tämänkään asian korjaamiseksi ei vielä tarvitse stressata siitä, mistä saa hankittua oikealla munkkimenetelmällä pakattua gojia tms.

:piis:

Hei täähän toimii -> uskotaan siihen vielä enemmän.

Eikös tuohon perustu hyvin pitkälti kaikki mitä me tehdään ja valitaan elämässä. Jos otetaan esimerkiksi kreatiini. Mulle se ei oo mun mielestä vaikuttanut ikinä mitenkään muuten kuin nostanut pari kiloa painoa. Kaveri taas sanoi, että hänellä se on auttanut jaksamaan vielä pari toistoa enemmän. Tottakai kaveri uskoo siihen enemmän kuin minä. Kaikkihan perustuu ihmisten uskomuksiin.

En mä osaa ajatella gojimarjaa minään ihmelääkkeenä. Mulle se on marja kuten mustikka. Syön mustikoita, koska ne on mun mielestä terveellisiä. Uskon niin. Äitikin on sanonut, että mustikka on terveellinen. Gojimarjakin taitaa olla terveellinen, mutta en syö sitä niin paljoa, koska se vaan sattuu olemaan kalliimpi. Se voi olla jopa terveellisempi kuin mustikka. Gojimarja asuu niin kaukana, että se on mulle vähän pelottava ja vieras. Pelottaako se suakin ossipena?

Muutenkin menee aika kauas koko Nutrix-opuksen ideasta alkaa tuijotteleen yhtä marjaa.

Eikös tuohon perustu hyvin pitkälti kaikki mitä me tehdään ja valitaan elämässä. Jos otetaan esimerkiksi kreatiini. Mulle se ei oo mun mielestä vaikuttanut ikinä mitenkään muuten kuin nostanut pari kiloa painoa. Kaveri taas sanoi, että hänellä se on auttanut jaksamaan vielä pari toistoa enemmän. Tottakai kaveri uskoo siihen enemmän kuin minä. Kaikkihan perustuu ihmisten uskomuksiin.

Juu itelläkin tuo tuli mieleen eilen. On Pakkotoisto täynnä jos jonkinlaista threadia, että potkiiko trubulus tai tribulus, aata-belaniinit, kreatiinit, arginiinit, mutta tää threadi nyt jotenki on sitte ituhippeilyä... Ihan samaa asiaa perusperiatteeiltaan tämä vääntäminen.

En mä osaa ajatella gojimarjaa minään ihmelääkkeenä. Mulle se on marja kuten mustikka. Syön mustikoita, koska ne on mun mielestä terveellisiä. Uskon niin. Äitikin on sanonut, että mustikka on terveellinen. Gojimarjakin taitaa olla terveellinen, mutta en syö sitä niin paljoa, koska se vaan sattuu olemaan kalliimpi. Se voi olla jopa terveellisempi kuin mustikka. Gojimarja asuu niin kaukana, että se on mulle vähän pelottava ja vieras.

Tää on hyvä pointti. Kokonaisuus ratkaisee kaikista eniten eikä aina joku tietty ruoka-aine. Eli jos syöt epäterveellisesti (olkoon epäterveellinen terminä kaikkien oma näkemys siitä) ei sitä yks gojimarja tai -mehu pelasta. Ehkä suggestio siitä saa voimaan paremmin, mutta toisaalta elimistö voi silti olla huonossa kunnossa.

On ihmisestä itsestään kiinni mihin uskoo, mutta jos joku toinen asia on toista ravinnerikkaampi, miksei ostaa ja "kokeilla" sitä, jos ei oma talous siitä kaadu. (parempaahan oikea ruoka aina on ku "vitskut") Ne lupaukset "ehkäisee syöpää" ja jne. on kyllä munkin mielestä aina vähän kyseenalaisia. Vähän semmosta mainosmeininkiä. Ihmeaineiden yhteydessä jotenkin tuppaa olemaan kertomus, että "kansa x on käyttänyt substanssia y jo tuhansien vuosien ajan lääkkeenä". :)

Muutenkin menee aika kauas koko Nutrix-opuksen ideasta alkaa tuijotteleen yhtä marjaa.

Tääkin on totta. Siinä nyt puhutaan yleensäkin "puhtaasta" ravinnosta. Äkkiseltään laitoin nutrix pdf:ssä hakusanaksi goji ja sain yhden hakutuloksen — jostain reseptistä. Eli se opus on jotain ihan muuta pohdintaa täynnä.

Viimeksi muokattu:
Kyllä vedetään niin hanuriin tuota goji-marjaa luomuilijoille ettei mitään. Ihmisen mielen voima on uskomaton. Mutta joo, faktat on faktoja, labrassa ei mitään näy, se kehon heikko olo on siellä pääkopan sisällä.

Kandee kaikkien todellakin katsoa tuo Gojivideo.

En siis osaa edes itsestäni vielä sanoa, että kuinka hyvä juttu tämä on pitkällä tähtäimellä, mutta silti jatkan tätä hommaa eteenpäin vaikka kuukauden mittainen raakaruokakokeiluni pitäisi loppua huomenna.

Mtä sä sit käytännössä syöt? Mun maailmankuva on niin rajoittunut, että raakaravinnosta tulee mieleen ainoastaan kasvikset. Syötkö sä mitään lihaa, kananmunia tms?

Vaikka mä näen tuossa Nutrixissa paljon huuhaata ja juurikin puutteellisten faktojen vuoksi, on siinä samoja hyviä pointteja kuin monessa muussakin ruokavaliossa mm. kasvisten ja luomutuotteiden suhteen. Yhtä kummallisena mä pidän sitä, että treenaavat vetävät monta kertaa päivässä malto-, protsku-, hera-,jne. drinkkejä ja oikean ruuan määrä on lähes olematon. Aamupuurossakin on yksi osa puuroa, seitsemän osaa tulee purkeista.

Eihän mun treenejä voi verratakaan "oikeasti" treenaviin, mutta en meinannut alussa suostua juomaan edes palkkaria kun ajattelin, että ihmisen kroppa saa tarvittavan energian kasvuun ruuasta. Jos sillä energialla ei kasva niin sitten ei ole tarkoituskaan. Tällä hetkellä pussit vanhentuu kaapissa kun ne maistuu pahalle enkä pidä niitä omaan treeniini mitenkään tarpeellisina.

Ps. Jos sä haluat kasvattaa ituja niin edes mä en epäonnistu siinä (syötän ne tosin kanilleni :)). Alfa alfoissa on yleensä mukana helppo ohje, tärkeintä on huuhtoa niitä tarpeeksi usein. Herneenversot onnistuu keneltä vaan, kasvavatkin nopeasti. Näköjään kaikki yrtitkin (Biolanin luomuyrttitarha) kasvaa tuossa ikkunan edessä ihan kiitettävää vauhtia, vois itsekin maistaa ennen pupun ruokkimista.

Juu itelläkin tuo tuli mieleen eilen. On Pakkotoisto täynnä jos jonkinlaista threadia, että potkiiko trubulus tai tribulus, aata-belaniinit, kreatiinit, arginiinit, mutta tää threadi nyt jotenki on sitte ituhippeilyä... Ihan samaa asiaa perusperiatteeiltaan tämä vääntäminen.
Paitsi, ettei kukaan ole väittänyt minkään kreatiinin ehkäisevän syöpää, eikä todellakaan väittänyt muita ravinteita myrkyiksi. Ei taida olla ihan sama asia.

Paitsi, ettei kukaan ole väittänyt minkään kreatiinin ehkäisevän syöpää, eikä todellakaan väittänyt muita ravinteita myrkyiksi. Ei taida olla ihan sama asia.

siis tarkoitin erinäisten aineiden vaikutuksia ja niistä annettuja lupauksia. lupaukset sitte voi painia eri sfääreissä

yhtälö: aine x tekee jotain(y) asialle z

Keissi A
X = Goji
Y = ehkäisee
Z = syöpää

(+ ne 34 muuta luvattua asiaa, niinku siinä videossa)

Keissi B
X = Kreatiini
Y = tehostaa
Z = lihasten kasvua

Lähinnä tuota tarkoitin samanakaltaisuudella. Ja kuten huomataan, vaikutukset (Y+Z) painivat kuitenkin ihan eri sarjassa.

Tuohon myrkkyjuttuun samaa mieltä. Myrkky on aika raflaava sana tässä yhteydessä.

Edelleen.. Tuotteistettuna ja alkuperäisestä jalostettuna ja prosessoituna kyseessä ei ole sama tuote ja silloin juhaa kustaan aina linssiin. Voi energiajuomissakin olla goji-marjaa, mutta sillä tuskin on mitään tekemistä sen aidon gojin kanssa. Sama juttuhan tuo on kaikessa. Se tribulus-juurikin lienee kovaa settiä jos se oikeesti hakee itse sieltä viidakosta ja täräyttää menemään. Kun jostain alkuperäisestä tuhotaan valmistusvaiheessa ja tuotteistuksessa arvokkaita ainesosia ja aletaan tinkimään laadusta, löytyy hyllystä sitten joku tribulus-kapseli, jossa ei varmasti ole mitään vaikutusarvoa ollut enää pitkään aikaan. Hyvä tiedostaa, että kun kaikella tupataan tässä maailmassa tekemään bisnestä, karsitaan yleensä ominaisuuksista, panostetaan brändäämiseen ja mielikuviin, jolloin koko alkuperäinen idea ja vaikutukset ropisee jonnekin matkan varrelle. Btw. Gojin vaikuttavista ominaisuuksista.

Energian lisäyksestä: International Journal of Biological Macromolecules, June 2008, Vol. 42 Issue 5, p. 447-449
Diabeteksestä: Therapy, Sept. 2007, Vol. 4 Issue 5, p. 547-553
Neurologisesta suojasta: Brain Research, July 2007, Vol. 1158, p. 123-134, Experimental Gerontology, Aug. 2005, Vol. 40 Issue 8/9, p. 716-72
Pitkäikäisyys: Jurnal of Ethnopharmacology, May 2007, Vol. 111 Issue 3, p. 504-511
Antioksidantit: Carbonhydrate Polymers, May 2007, Vol. 69 Issue 1, p. 127-178, International of Biological Macromolecules, April 2007, Vol. 40 Issue 5, p. 461-465
Journal of Ethanopharmacology, Oct. 2002, Vol. 82 Issue 2/3, p. 169
Näkökyky: Experimental Neurology, Jan. 2007, Vol. 203 Issue 1, p.269-273
Seksuaalinen halukkuus: Life Sciences, July 2006, Vol. 79 Issue 7, p. 613-621

....

The list goes on.

No onhan meillä myynnissä jos jonkinmoista, mutta eipä taida suomalaiset olla niin idiootteja, että tota ostaisivat. Halvan näköinen purkki, ruma, ei myy hyllyllä. Ja EU:ssa on vähän heikompi isotella millään syöpää estävällä vaikutuksella kun täällä kielletään suurinpiirtein kaikki mitä kieltää voi.

Verratkaa vaikka ternimaitoon, tuli ja meni. Ja se sentään tuki elämää, mitäs siihen sanoo Ollit ja muut luomuhipit? Ei sille elämän tukemiselle toki tieteellistä näyttöä ollut, eikä sitä voitu mitata, mutta niinhän se on tässä luomuilussakin.

Nyt vain verkostomarkkinat pystyyn ja hipit jonoon, kyllä tuolla luomujutulla joku taho kerkee muutamat miltsit duunamaan täällä ennenkuin kaikki loputkin tulevat järkiinsä.

Energian lisäyksestä: International Journal of Biological Macromolecules, June 2008, Vol. 42 Issue 5, p. 447-449
Diabeteksestä: Therapy, Sept. 2007, Vol. 4 Issue 5, p. 547-553 (1)
Neurologisesta suojasta: Brain Research, July 2007, Vol. 1158, p. 123-134, Experimental Gerontology, Aug. 2005, Vol. 40 Issue 8/9, p. 716-72
Pitkäikäisyys: Jurnal of Ethnopharmacology, May 2007, Vol. 111 Issue 3, p. 504-511 (2)
Antioksidantit: Carbonhydrate Polymers, May 2007, Vol. 69 Issue 1, p. 127-178, International of Biological Macromolecules, April 2007, Vol. 40 Issue 5, p. 461-465
Journal of Ethanopharmacology, Oct. 2002, Vol. 82 Issue 2/3, p. 169
Näkökyky: Experimental Neurology, Jan. 2007, Vol. 203 Issue 1, p.269-273 (3)
Seksuaalinen halukkuus: Life Sciences, July 2006, Vol. 79 Issue 7, p. 613-621

Poimin tuosta listasta randomilla nuo boldatut artikkelit.

1. Pikaisella haulla tuo "Therapy" lehti vaikuttaa joltain huuhaa-julkaisulta. Kyseistä artikkelia ei myöskään löydy PubMedista.

2.Effect of the Lycium barbarum polysaccharides on age-related oxidative stress in aged mice

Yhteenvedosta:

The findings of our study have clearly indicated that aged animals are subjected to a more intense oxidative environment than young animals and have impaired antioxidant status. In the present study, we have administrated antioxidants (LBP, vitamin C) to aged mice and have demonstrated its beneficial effects in terms of effectively mitigating oxidative stress through effectively attenuating lipid peroxidation as a biomarker of oxidative stress and enhancing antioxidant enzymes activities and stimulating the immune system in vivo. Therefore, LBP administration is a useful and an attractive proposition for counteracting oxidative stress and various other detrimental factors associated with aging.

Lyhyesti: Oksidatiivinen stressi liittyy olennaisesti ikääntymiseen. Antioksidanteilla voidaan hidastaa vaikutuksia. Goji-marjoissa on antioksidantteja => ehkäisee ikääntymistä.

Hieno tulos mutta täysin samaa asiaa ajavat lähes kaikki vitamiinit ja antioksidantit.

3. Neuroprotective effects of Lycium barbarum Lynn on protecting retinal ganglion cells in an ocular hypertension model of glaucoma

Tutkimuksessa on tarkasteltu rotan silmälle aiheutettua silmän paineen kasvusta johtuvaa viherkaihia. Havaittiin viitteitä siitä että Goji-marjat saattavat suojata verkkokalvon soluja tuhoutumiselta.

Tästä on aika helvetin pitkä matka siihen että aletaan julistamaan goji-marjojen parantavan ihmisten näkökykyä.

The list goes on.

Jatkuuhan se lista mutta ei todellakaan vakuuta. Tässä goji-hypetyksessä on selkeänä kivijalkana se, että listataan älyttömiä määriä tutkimuksia jotta näyttäisi siltä että asiaa on tutkittu paljon. Jokaisesta tehdään vielä REILUSTI yliekstrapoloituja johtopäätöksiä ja sitte hehkutetaan miten goji parantaa kaiken aina huonosta näöstä diabetekseen.

No onhan meillä myynnissä jos jonkinmoista, mutta eipä taida suomalaiset olla niin idiootteja, että tota ostaisivat. Halvan näköinen purkki, ruma, ei myy hyllyllä. Ja EU:ssa on vähän heikompi isotella millään syöpää estävällä vaikutuksella kun täällä kielletään suurinpiirtein kaikki mitä kieltää voi.

Verratkaa vaikka ternimaitoon, tuli ja meni. Ja se sentään tuki elämää, mitäs siihen sanoo Ollit ja muut luomuhipit? Ei sille elämän tukemiselle toki tieteellistä näyttöä ollut, eikä sitä voitu mitata, mutta niinhän se on tässä luomuilussakin.

Nyt vain verkostomarkkinat pystyyn ja hipit jonoon, kyllä tuolla luomujutulla joku taho kerkee muutamat miltsit duunamaan täällä ennenkuin kaikki loputkin tulevat järkiinsä.

Goji-marjaa myydään esimerkiksi eräässä verkkokaupassa seuraavin tiedoin:

Goji-marjaa on käytetty kiinalaisessa lääketieteessä ruoka-yrttinä (gou qi zi) kahden tuhannen vuoden ajan. Perinteisesti tässä yhteydessä sillä on pyritty:

* Suojelemaan maksaa
* Auttamaan näkökyvyn parantamisessa ja säilyttämisessä
* Parantamaan seksuaalista toimintakykyä ja hedelmällisyyttä
* Vahvistamaan jalkoja
* Voimistamaan immuunijärjestelmän toimintaa
* Parantamaan verenkiertoa
* Pidentämään elinikää yleisesti

Ei tuossa minun mielestäni luvata syövän parannusta tai ylipäätänsä luvata mitään.

Mitä tuohon mainitsemaasi tukemiseen tulee niin esim. P-Storessa myydään EAS ZMA HP -tuotetta, jonka tehtävä on "tukea optimaalista testosteronituotantoa". Miten paljon se sitä tukee?

Mitä tuohon mainitsemaasi tukemiseen tulee niin esim. P-Storessa myydään EAS ZMA HP -tuotetta, jonka tehtävä on "tukea optimaalista testosteronituotantoa". Miten paljon se sitä tukee?

Nysvään.. no sinkki juttu on sentään tutkittu, jos siitä on puutetta ja testot alhaalla sen takia niin sinkkilisä auttaa... se että kaikille auttas nostamaan testoa niin ei taida pitää paikkaansa :) Onko goji jutskasta mitään kunnon tutkimuksia olemassa??

Hieman aihetta sivuten tuli mieleen seuraava juttu:

Kerran kaupungilla tuli vastaan kaveri joka mainosti jonkinlaista rukous-iltamaa. Siellä vedettiin myös tällaista kombutsa-juomaa, joka valmistetaan elävien hiiva- ja bakteerisolujen käymisen avulla. Tämähän se vasta olikin ihmeellistä juomaa, paransi myös kaikki mahdolliset vaivat pahanhajuisesta hengityksestä vittumaiseen anoppiin. Noh, en mennyt lankaan ja kämpillä perehdyin asiaan. Löysin lopulta tutkimuksen jossa tuon tavaran osoitettiin olevan jopa terveydelle haitallista. Kaikki mahdolliset terveysvaikutuksetkin jäävät sen varjoon että pahimmassa tapauksessa tuosta saa jonkun myrkytyksen.

Onko Nutrix-porukka innostunut vetämään tuota kombutsa-teetä? ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom