Nutrix - terveellinen ja luonnollinen ruokavalio

mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä meidän keho on suunniteltu ja tottunut käyttämään.
Ihme legendaa tämä. Miten niin ihmisen keho on suunniteltu alunperin käyttämään vain ja ainoastaan jotain kaarnaa puun kyljestä? Mistäs sinä tiedät mihin meidän elimistö on suunniteltu? Eihän meidän elimistöä ole suunniteltu alunperin ottamaan vastaan synteettistä testosteroniakaan, joten pitäisikö vajaatoimintaisen henkilön mussuttaa jotain poronsarviuutetta siinä toivossa, että saisi testosteronitasot normaaleiksi?

Uskokaa nyt new age immeiset, että ihminen on suunnaton kokonaisuus, joka ei TODELLAKAAN mene rikki mistään lisäaineista. Ihmisen keho kestää ääretöntä rasitusta, joten on aika uskonnollista paasata inkiväärin syöpää ehkäisevästä vaikutuksesta ja siitä, miten me mukamas pistämme kehoomme myrkkyjä syödessä teollisesti kasvatettua tomaattia.

Ei ihmistä ole tarkoitettu lentämäänkään, mutta niin me vain etenemme mantereelta toiselle lentokoneella. Alkukantaisen elämän ihannointi voi olla ok, mutta höpö löpöä tulla väittämään, että meidän keho on muka suunniteltu mättämään ainoastaan maan tuotoksia.

Samalla periaatteella eskimot voisivat tulla opastamaan meitä täällä lämpimissä maissa, että ei ihmisen kehoa ole tarkoitettu vetämään mitään perunaa maasta, vaan hylkeen rasvaa. Missä vaiheessa te luolamiehet sitten pistätte pelin poikki ja sanotte, että no tämä on vielä tarkoitettu ihmiselle, mutta tämä ei enää?

Ja ihan pointtina, itse en perusta koko syömiselle, hyvä jos 1500 kaloria saan päivässä. Kahvi ja rööki riittää ja hyvin kulkee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En jaksa enää kirjotella kun tuota tekemistä riittää, joten tässä vastaukseni videoformaatissa:
http://www.youtube.com/watch?v=M7MIPMuhBIE

Doodanoin... kasvikset ja raaka ruoka on varmasti hyvästä, sitä ei kiellä kukaan,.. mutta jos ruuan prosessointi ja manipulointi olisi jäänyt keksimättä niin ihmisiä olisi maailmassa se 200000kpl nyhtämässä juuria ja ihmettelemässä ruohonkorsi perseessä että millä selvitään seuraava viikko. Toki voidaan nyt ajatella että se parjaamasi kehitys ja teollisuus ja myrkyt on tuonut meidät tähän ja sen ansiosta sulla on nyt mahdollista kirjoitella sinun mielipiteesi ruuasta ja videoita replysi juutubeen.
No mutta asiaan, ei sun juttusi eroa muista, olipa se paleo, atkins, kasvissyönti, yms. joissain enemmän totuus pohjaa, joissain vähemmän, ehkä kaikissa jotain...
Toi videosi vei kyllä pisteitä pois... sieltä paistoi se hurahdusmeininki ja harvemmin sellaisista on mitään kovin hyvää irronnut. :(

Onko minussa vika kun en ole kokenut näitä seuraavia kirjassa esitettyjä asioita?

"Laita leivän päälle reilusti margariinia ja fiilistele vartin
päästä mikä olo. Tee myöhemmin sama voin kanssa. Kummasta
tuli pahempi väsymys ja sekavuus?"

Voin maku yleensä voittaa mutta tuossa "reilusti" asetelmassa joku vähärasvainen Oivariini vetäisi voiton... kummastakaan ei ole tullut sekavuutta tai väsymystä.. pitääkö mun nyt luottaa siihen intuitioon ja valita Oivariini?

Jokainen voi itse kokeilla eli hienosti sanottuna empiirisesti
testata mitä tapahtuu kun laittaa suuhunsa muutaman palan
luomu intiaanisokeria, ja vertaa sitä siihen olotilaan mikä tulee
vastaavasta määrästä valkosokeria. Toisesta tulee hirveä sokerihumala,
toisesta yllättävän hyvä ja tasapainoinen olo.

Valitan, en ole maistanut inkkari sokrua, mutta ei kyllä valkosokeristakaan ole tullut sokerihumalaa,.. ootko ajatellu että olis ihan pleceboa mahdollisesti tuo kokemasi?

Jos sokerista tulee sokerihumala, niin kyllä silloin on joku asia perusruokavaliossa aika perseellään. Normaalin ihmisen ruokavaliossa ei sokerit tee mitään sokerihumalaa. Sokerihumala tulee kun ollaan pitkään syömättä ja päästetään ihan tavalliset hiilarit koneeseen. Voimmeko tästä nyt sitten vetää johtopäätöksen, että luomuruokavalio on insuliinien osalta niin surkeaaa, että pelkkä tavallinen sokeri aiheuttaa voimakkaan sokerihumalan? Olisi paikallaan ehkä tarkastaa valiota, jos sokerit heilahtaa kovin helposti.

Tämä Nutrijuttu on kokolailla samaa hurahtamista kuin esim joku henkimaailman meditaatio. Kovasti kun ihminen johonkin uskoo, niin siitä tulee Fatson mainitseman placebon kautta myös hyvinkin totta. Objektiivinen tarkastelu asiaan aiheuttaa valitettavasti vesittymistä. Normaalin ihmisen ei pitäisi huomata eroa voissa, ei sitten niin mitenkään.

Verrataan nyt vaikka hifimaailmaan, jossa joku ihan tosissaan väittää kuulevansa eron musiikin laadussa kun nosti leegopalikoilla 3 tonnin monster kaapelit ilmaan lattiasta, ettei betoniraudoitus sekoittaisi nyansseja. Oikeasti ihminen ei kykene tuommoisia eroja korvallaan kuulemaan, mutta jos tätä eroa hokee itselleen, niin siitä voi tulla hyvinkin totta.

Mutta joo, jos itseään huijaamalla saa paremman olon, niin en näe siinä mitään pahaa, tätähän tekevät esim uskovaiset kokoajan.

Vähemmän hurahdusmeininkiä?

Doodanoin... kasvikset ja raaka ruoka on varmasti hyvästä, sitä ei kiellä kukaan,.. mutta jos ruuan prosessointi ja manipulointi olisi jäänyt keksimättä niin ihmisiä olisi maailmassa se 200000kpl nyhtämässä juuria ja ihmettelemässä ruohonkorsi perseessä että millä selvitään seuraava viikko. Toki voidaan nyt ajatella että se parjaamasi kehitys ja teollisuus ja myrkyt on tuonut meidät tähän ja sen ansiosta sulla on nyt mahdollista kirjoitella sinun mielipiteesi ruuasta ja videoita replysi juutubeen.
No mutta asiaan, ei sun juttusi eroa muista, olipa se paleo, atkins, kasvissyönti, yms. joissain enemmän totuus pohjaa, joissain vähemmän, ehkä kaikissa jotain...
Toi videosi vei kyllä pisteitä pois... sieltä paistoi se hurahdusmeininki ja harvemmin sellaisista on mitään kovin hyvää irronnut. :(

Onko nyt parempi?

Voi tietenkin olla, ette tuota esimerkiksi valkaistun sokerin tuomaa "sokerihumalaa" mitenkään konkreettisesti huomaa, jos se on osana päivittäistä ruokavaliota.

Itse ainakin huomaan selvästi eron kun puhtaammin syötyäni syön valkaistua sokeria tai jos syön alkuperäisessä muodossa olevaa intiaanisokeria.

Voi tietenkin olla, ette tuota esimerkiksi valkaistun sokerin tuomaa "sokerihumalaa" mitenkään konkreettisesti huomaa, jos se on osana päivittäistä ruokavaliota.

Itse ainakin huomaan selvästi eron kun puhtaammin syötyäni syön valkaistua sokeria tai jos syön alkuperäisessä muodossa olevaa intiaanisokeria.
Siis eihän tuo nyt ole mahdollinen yhtälö. Jos sinä huomaat eron kun syöt normisokeria, niin vastaavasti normisokeria syövän pitäisi huomata ero kun syö inkkarisokrua. Vai onko nyt taas niin, että mennään niiden tunteiden mukaan ja sattumoisin, kuinka ollakaan, eron huomaa vasta kun niin haluaa?

Ei noilla intiaanisokerilla ja normisokerilla mitään ihan valtavaa eroa ole, mutta katsokaa kokonaisuutta. Kannattaa mahdollisimman monesta ruoka-aineesta valita se ravinteikas ja vähän myrkkyjä sisältävä vaihtoehto, näin kokonaisuus on parempi. Paljon ravinteita ja vähän myrkkyjä ja käsiteltyjä elintarvikkeita, onhan tuo nyt ihan päivänselvästi se terveellisin vaihtoehto.

Ihminen on vuosituhansia syönyt tietyllä tavalla ja ihmisen elimistö on tottunut sellaiseen ruokaan. Ei kaikki tuosta ruokavaliosta poikkeava automaattisesti ole niin paha juttu, mutta saattaa olla. Teollisesti käsitellyt rasvat on kyllä ihan todistetusti huono juttu, samoin valkoinen vehnäjauho ja muu jalostettu tärkkelyskama. Monilla lisäaineilla on ihan todettuja haittavaikutuksia. Jälleen se kokonaisuus ratkaisee. Jos syö ravinneköyhää ruokaa, jossa on ihmisen elimistölle haitallisia aineita ja myrkkyjä ja saa juomavedestä ja muusta ympäristöstä vielä lisäksi kaikenlaisia kemikaaleja elimistöönsä, niin kyllä se kokonaisuutena alkaa vaikuttaa jo aika rankasti. Hyvin moni näistä nykyajan kroonisista sairauksista on sellaisia, joihin voi vaikuttaa ruokavaliolla varsin paljon.

Tuossa Nutrixissa on tuollaisia yksittäisiä juttuja, jotka on ehkä vähän heikommin perusteltuja, mutta kokonaisuutena se on täyttä asiaa. Ei sinänsä mitään uutta ja ihmeellistä, kyllähän näistä samoista asioista on jo monessa yhtedessä puhuttu vaikka kuinka paljon.

No eihän tuossa Nutrixissa mitään vikaa olekkaan. Mulle ei vaan oikein putoa se jatke mikä sieltä löytyy ton muka luomujutun takaa. Posti ja kaverit on kovasti tuomassa nuita Wolfin ajatuksia ja tapaa toimia ja markkinoida itseään ja tuotteita. Eli tämä David Wolfe ja sen super foodit ja sunfood diet system ja niiden ylihinnoiteltujen tuotteiden puffaaminen. Mä lukasin joskus muinoin tämän Wolfen kirjasen ja sitten youtubesta kattelin luentoja. Mulle tuli äijästä mieleen lahkon johtaja, Wolfe sanoi jotain näppärää taviksien tyhmyydesta ja harhauskoista ravinnon suhteen ja sitä useinmiten seurasi yleisön myötämielinen nauru. Wolfe on mielestäni melkein täysin nestemäisellä dietilla, mitä nyt syö eläviä muurahaisia jotta saa B12 vitsuja.

Raakasuklaasta mailman pelastus, Maca, Gojimarjat jne. Oikeastaan vanha kaava otettu uusiokäyttöön eli ns. eläravinto joka joskus muinoin oli Suomessakin aika suosittu juttu mutta hiipui. Nyt siihen on lisätty noi superfoodit joilla tehdään se raha. Viherpirtelötkin vanha juttu Ann Wigmore niitä teki jo ennen muinoin, nyt tää Butenko on lisännyt baanaaneja sun muita parantamaan makua, ennen niiden nimi oli muistaakseni energiakeitto. Nää nyt vaan on mun ajatuksia.

Itse luomua ja vähän prosessoituja ruokia suosin kovasti. Mutta kyllä mä mielummin syön vaikka niitä parjattuja ituja, vehnänoraita ja keräilen omia marjoja, sieniä ja muita hippijuttuja kun osan jotain 70 eukkaa kg maksavia kuivattuja marjoja.

Tarviit aminohappoja, et proteiinia jos n***itaan pilkkua ;) Noissa pirtelöissäkin on runsaasti aminohappoja, koska niitä ei ole kuumennettu. Lisää ravintoon ja testaile, en silti ihan heti heittäis heraa kuitenkaan roskikseen, sillä siitä elimistön on kuitenkin helppo pilkkoa aminohappoja. Lisäksi kehonrakentajalla aminohappotarve anaboliseen ikkunaan on suuri. Yleinen 2-3g proteiinia/painokilo joutaa kyllä romukoppaan, koska lihasta rakennetaan paljon muustakin.

Laatu korvaa määrän, koska esim. paistettaessa ruokaa menee paljon aminohappoja hukkaan. Aminohappoja, joita helposti tuhoutuu kuumennettaessa voi tietysti nauttia lisäravinteistakin

http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/04_pro_aineenvaihdunta.shtml

4.3 Aminohappopooli

Elimistössä on aminohappoja kaikissa soluissa eri puolilla elimistöä ns. aminohappopoolina, jossa on ruoasta saatuja ja aineenvaihdunnassa vapautuneita aminohappoja. Näitä solut käyttävät jatkuvasti proteiinien muodostukseen. Aminohappopooli sisältää enimmäkseen ei-välttämättömiä aminohappoja, ja sen koko on n. 100 g. Poolin koko pysyy suhteellisen vakiona, vaikka se on jatkuvasti vaihtuva.

Onhan näistä ennenkin juteltu:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=11673&page=2

Mikä on "totuus", hyvin vaikea yksilöllisesti sanoa.. ?

Nutrix -> superfoods?

Hyviä pointteja juzzaz! Ja samoin kaikki muutkin (paitsi ne pari argumentaationeroa siinä alussa)
Täällähän kelpaa keskustella, vaikka aluksi olin vähän skeptinen. Joten ei muuta kun kynä heilumaan..

No eihän tuossa Nutrixissa mitään vikaa olekkaan. Mulle ei vaan oikein putoa se jatke mikä sieltä löytyy ton muka luomujutun takaa. Posti ja kaverit on kovasti tuomassa nuita Wolfin ajatuksia ja tapaa toimia ja markkinoida itseään ja tuotteita. Eli tämä David Wolfe ja sen super foodit ja sunfood diet system ja niiden ylihinnoiteltujen tuotteiden puffaaminen. Mä lukasin joskus muinoin tämän Wolfen kirjasen ja sitten youtubesta kattelin luentoja. Mulle tuli äijästä mieleen lahkon johtaja, Wolfe sanoi jotain näppärää taviksien tyhmyydesta ja harhauskoista ravinnon suhteen ja sitä useinmiten seurasi yleisön myötämielinen nauru. Wolfe on mielestäni melkein täysin nestemäisellä dietilla, mitä nyt syö eläviä muurahaisia jotta saa B12 vitsuja.

Mitä mieltä porukka yleensä on Wolfesta? Mun täytyy tunnustaa että omalla kohdallani olisi mennyt toisesta sisään ja toisesta ulos, ellei olisi ollut edelleen MS-oireita joiden paranemiseen eivät edes Mercolan, Mike Adamssin, Jon Barronin ja muiden jo sinänsä todella "vaihtoehtoisten" jätkien neuvot olleet vielä kokonaan riittäneet. Wolfen häröilyneuvojen ja -tuotteiden testailu oli todella iso ja outo askel joka avasikin sitten kokonaan uuden maailman ja ihan eri paradigman = hemmetin tuskallinen prosessi! Nyt jälkeenpäin Wolfenkin jutut kuulostavat melkein itsestäänselvyyksiltä, kun ajattelee asioita vaikkapa kehitysopin näkökulmasta. Se tilanne ja maailma mihin me synnytään tänä päivänä, on paljon härömpi kuin hyönteissyönti, mitä suunnilleen kaikki alkuperäiskansat ja biologiset lähisukulaisemme harrastavat - nekin, jotka eivät ole kuulleet sanaa syanokobalamiini.
Wolfessa on vähän se vika, että se puhuu ne kaikkein häröimmätkin ormes-jutut heti kaikelle kansalle, mikä ei ole kovin järkevää - perusjätkä vetää muurit päälle, vaikka siinä seassa olisi toimiviakin käytännön vinkkejä. Wolfen koko bisneksestä ja ravintoinfon jakamisesta puuttuu melkein kokonaan sellanen Step-By-Step-rakenne, eli "aloita tästä, ja jos haluat mennä pidemmälle, kokeile sitten jotain näistä". Wolfe uskoo lisäämiseen näköjään minuakin enemmän, itse aloittaisin sen lisäämisenkin ihan siitä jokaiselle tutun perusmarketin tarjonnasta.
Toivottavasti Suomessa osataan olla viisaampia, mikä taho se sitten ikinä tuleekaan olemaan joka infoa jakaa ja tuotteita/palveluita myy. Toivottavasti tulee mahdollisimman monta uutta (ja vanhaa) valmennusfirmaa, asiantuntijaa, kuntokeskusta, nettikauppaa ja kivijalkakauppaa. Plus kahvilat, ravintojat ja lopulta jopa marketit. Ja ennen kaikkea niin, että perusmyymisen sijaan nämä kaupat ja kahvilatkin kouluttavat työntekijöistään innostuneita asiantuntijoita, jotka osaavat vastata kaikkiin mahdollisiin tuotteita tai vaikka koko lifestylea koskeviin kysymyksiin. Asiakasta ärsyttää jos luomu-, eko- tai terveyskauppassa huomaa tietävänsä tuotteista enemmän kuin kauppias itse, ja kaikesta niihin liittyvästä. Mitä ikinä kauppias myy, sen kuuluu elää sitä - tai sitten myydä jotain muuta, mihin itsekin syttyy sen verran että jaksaa perehtyä.
Asiakas olisi aika hemmetin paljon tyytyväisempi saadessaan kaupan päälle myös tietoa niin paljon kuin ikinä haluaa. Porukka alkaa pikkuhiljaa kyllästyä ylihintaseen prosessoituun *******, jota myydään turhilla mainoksilla, jotka ei anna sulle mitään tietämisen arvoista infoa tai vinkkiä, vie vaan turhaan sun aikaa ja hermoja. Respect my time.

Yhden gurun varaan rakentuva kansanliike herättää aina vastenmielisyyttä, ja syystäkin. Eiväthän kaikki tykkää samoista farkuistakaan.
Ja sama pätee Nutrixiin, nestedieettiin, ituihin, eläviin muurahaisiin, merileviin ja superfoodeihin. Saa koittaa, saa ostaa jos tykkää, muttei tarvitse. Ketään ei pakoteta syömään elävää muurahaista, eikä ketään pakoteta millään lailla tukemaan niiden syöjiä, ja hyvä niin. Sen sijaan kaikkien verorahoilla tuetaan kansanterveyttä pilaavaa tehomaataloutta. Superfoodejakin tuhansia kertoja kalliimmista Kelan tukemista MS-lääkkeistä ja niiden todellisista vaikutuksista en tässä nyt onneksi rupea puhumaan. Bisnes is bisnes, ja veronmaksajien tukema ja valtion "ilmaiseksi" markkinoima bisnes on jos ei parasta, niin ainakin kannattavinta bisnestä. Superfoodkauppias tai luomusalaatinviljelijä ei taatusti tule saamaan mitään tukea yhtään mistään. Maksaa sen sijaan sakk.. siis veroina myrkkyviljelijän kannattamattomasta toiminnasta syntyneet tappiot.

Nämä "foodit" kun "löysin" melkein pari vuotta sitten, en juuri muusta halunnut puhua sen jälkeen. Kesti lähes vuosi ennen kuin minulla oli edes kunnolla varaa niihin, tai että kukaan olisi kuunnellut hehkutuksiani.
Vaan eipä tule heti mieleen että moni olisi sittemmin valittanut niiden mausta tai tehosta, ja sitäkin useampi on kiitellyt. Pari kertaa olen tosin erehtynyt suosittelemaan halpismerkkiä, ja viisastunut kokemuksista.

Näin mä lyhyesti näen tuon Wolfen ravintofilosofian: Eli kaverihan on peräti 100% raakaravinnon syöjä, vetäny parituhatta luentoa ja tuntee kaikki. Ottanut oppia suunnilleen kaikilta maailman tunnetuimmilta raakaravintoguruilta. Korjannut vanhempien koulukuntien puutteita, ja ennen kaikkea pyrkinyt tekemään homman helpoksi ja käytännölliseksi muillekin kuin ituhipeille. Jos ei nyt kansa, niin ainakin hifistelijäporukka & eliitti on äänestänyt lompakollaan. Raakasuklaa tuli jenkkimarkkinoille viitisen vuotta sitten, ja nyt se on kaikkialla, ehkä tänä vuonna vihdoin myös Suomessa. Markettimainstreamia tuosta wolfemeiningistä tuskin koskaan tulee. Toki marketti voi myydä omia "gojejaan" pilkkahintaan, mutta eipä niistä sen enempää..

Raakasuklaasta mailman pelastus, Maca, Gojimarjat jne. Oikeastaan vanha kaava otettu uusiokäyttöön eli ns. eläravinto joka joskus muinoin oli Suomessakin aika suosittu juttu mutta hiipui.
Nimenomaan. Kuten kaikkialla muuallakin, perinteisestä luonnonhygieniahommasta ei ole mainstreamiin. Liian vaikeaa, liian työlästä, liian rajoittavaa - siis ulkoapäin katsottuna. Ja aivan liian häröä, erikoista. Toisin kuin suklaaherkut ja taskuun mahtuvat pähkinä-superfood-eväsmixit, joita kaveritkin useinmiten haluavat maistaa.
Tunnen muutamia vanhan koulukunnan ituhippejä. Energistä ja onnellista porukkaa ovat, mutta ikävä kyllä kiireisellä uraohuksella tai huippu-urheilijalla ei välttämättä ole aikaa tai kiinnostusta lähteä tutkimusmatkalle itumaailman saloihin.

Nyt siihen on lisätty noi superfoodit joilla tehdään se raha.
Toivon, enkä pelkästään kauppiaiden puolesta, että se raha alkaa pikkuhiljaa suuntautumaan terveyttä edistäviin juttuihin. Yleensähän se raha on ruokateollisuudessa tehty korkean jalostusasteen tuotteilla, kuten Michael Pollan osuvasti argumentoi. Olisi erittäin tervetullutta, jos rahaa alkaisi pikkuhiljaa mennä laadusta maksamisen suuntaan, eikä aina vaan siitä brändistä, pakkauksesta ja turhasta/haitallisesta prosessoinnista maksamiseen, kuten on ollut suuntaus jo pian sata vuotta.

Viherpirtelötkin vanha juttu Ann Wigmore niitä teki jo ennen muinoin, nyt tää Butenko on lisännyt baanaaneja sun muita parantamaan makua, ennen niiden nimi oli muistaakseni energiakeitto. Nää nyt vaan on mun ajatuksia.
Totta, ja Boutenkolta nuo pöllinkin ihan suoraan (nutrixiin). Tässäkin mun näkökulmasta ansio kuuluu vielä Wigmorea enemmän nimenomaan Boutenkolle, joka teki sinänsä hyvästä hippikeksinnöstä mainstream-ystävällistä (eli maistuvaa ja kätevää). Mun tavoite ei ole kilpailla ituhippien olympialaisissa parhaan smoothien tittelistä, vaan elää maailmassa, jossa krooniset taudit on voitettu ja porukka näyttää hyvältä.

Itse luomua ja vähän prosessoituja ruokia suosin kovasti. Mutta kyllä mä mielummin syön vaikka niitä parjattuja ituja, vehnänoraita ja keräilen omia marjoja, sieniä ja muita hippijuttuja kun osan jotain 70 eukkaa kg maksavia kuivattuja marjoja.
Juuri näin kannattaa tehdäkin. Mullekin vasta hiljattain selvisi, että Wolfen, Vitalisin ja muiden ylistämää Chaga-kääpää saa ihan koto-Suomen koivuista. Sen kilohinta taitaa noissa mun Mushroom Science -kapseleissa nousta jonnekin satasen luokkaan, mutta kuulemma pikkuvaivalla niitä löytyy koivumetsästä pilvin pimein.
Ja samaan uskon kaikissa näissä jutuissa. Parhaat "superfoodit" löytyy ilmatteeksi kymmenen kilometrin säteeltä, ellei nyt ihan keskellä kaupunkia satu olemaan. Vai mitenkäs se intiaanien vanha sanonta menikään..
Mustikatkin taitaa kyllä maksaa kuivattuna jotain kuuden-seitsemänkympin luokkaa. Onneksi Suomessa kaikki keräilyyn liittyvä on sentään vapautettu veroista, muutenhan pakastemarjatkin olis kaupassa varmaan parikymppiä kilo.. Toivottavasti mulla on tänä kesänä ylimäärästä aikaa, niin saan suunnilleen kaikki parhaat setit ilmatteeksi. Ja tuskin se Wolfen Sunfoodikaan pystyisi ikinä tarjoamaan samaa laatua kuin itse keräämällä ja säilömällä saa jos tietää mitä tekee.

Mutta kai tuossa on vähän sama idea kun siinä miksi ylipäänsä ruokakauppoja on olemassa. Voihan sen ruoan kerätä ja metsästää ja kasvattaa, mutta kaikilla ei ole aikaa tai kykyjä tai opiskeluintoa siihen. Toivoisin, että olisi, mutta ekofasisti en ole, joten minusta on erittäin ok, jos insinöörit kehittävät tätä teknologiaa kaikessa rauhassa vaikka sitten kylmän pizzan ja Jolt-Colan voimalla muiden metsästäessä niiden Chagaa. Tai luomusafkalla ja nykyaikaisella raakaravinnolla, jota Google tarjoaa insinööreilleen ilmatteeksi Piilaaksossa.

Minulla ei ole mitään vastaan luomuruokaa ja elävää ravintoa, mutta nyt aion olla varovainen etten mene yhtä sekaisin kuin Olli Posti. Rajansa kaikella vouhottamisella täytyy olla. Hyviinkin asioihin tulee inhoreaktio, jos se menee liiallisuuksiin.

Minulla ei ole mitään vastaan luomuruokaa ja elävää ravintoa, mutta nyt aion olla varovainen etten mene yhtä sekaisin kuin Olli Posti. Rajansa kaikella vouhottamisella täytyy olla. Hyviinkin asioihin tulee inhoreaktio, jos se menee liiallisuuksiin.
Kiitos kauniista sanoistasi :)
Sekaisin olen, sitä tuskin kukaan kaverinikaan kieltää.
Mutta on kivempaa olla sekaisin ja terve kuin virallisterveellinen ja väsynyt.

sori nyt Olli jos oon tyly, mutta kyl tää menee mun vinkkelistä vähän foliohattuosastolle ..

... Syödään terveellisesti ja luonnollista ruokaa ilman vouhottamista, ok.

ihan kysymys tähän väliin:

Miten paljon "huonompi" suomalainen mustikka tai taannoisina vuosina pyramidimyyjien superfood tyrnimarja on verrattuna gojimarjaan?

Luin joskus jostain erilaisista -voreista:herbivore,carnivore,locavore jne. Tuo locavore oli kiinnostavin käsite. Sillä tarkoitettiin yksinkertaisesti ihmistä joka söi ´"tuotteita" joita löytyi 10 km:n säteellä. Tämän vuoksi tuli tuo ensimmäinen kysymys mieleen. Mitä järkeä on tilata gojimarjoja jos tästä läheltäkin löytyy ihan vastaavia hyödykkeitä?

Hlökohtasesti voin myös kiitellä osin Postin Olsaa mielenkiintoisesta Nutrixista joskin kaikki ei mennyt ihan ygösellä alas: oon kaksipuolinen persoona-->innostun helposti mutta muutaman minuutin päästä innostuksesta alkaa asioiden rationalisointi ja kyseenalaistaminen.

ps. Se blenderivinkki on ollut parasta. Aina ei ite tajua :)
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. mielenkiintoista vastakkainasettelua tämä säie kyllä tarjoaa :) :)

Hahah! ossipena taitaa harhailla kujalla! Syön hyvin, minun täytyy siis olla hippi :D

Luin itsekin tekstin ja tulevaisuudessa jätän pakastepitsat entistä vähemmälle.
Eli siis koska olen osittain eri mieltä kuin tuo uskonnolliselta kirjoitukselta haiskahtava paatos, olen kujalla? Ja oikeasti, vitun paskoja ja väsyneitä vertauksia jostain keskinkertaisesta leffasta.... No voihan sitä veli saarikalleakin innolla kuunnella...

Niin ja noista myrkyistä.. Muistaakseni niitä on muitakin kuin aiv-rehu..? Viime kerran kun asiasta lueskelin, niita taisi meidän jokaisen veressä olla jo lähemmäs sataa tuhatta eri ainetta, joita 70 v sitten ei ollut olemassakaan
Niin siis muistaaksesi jotain myrkkyä jossain maitoon liittyen josta loogisena johtopäätöksenä ihmisessä on sikana myrkkyjä?

Yritähän pysyä aiheessa jos tahdot että otan todesta vastauksesi...

Noh, niinkuin A. Manninenkin sanoi tuolla ketjussa... potaskaa... ainakin mutulla, ennen kuin joku lyö faktaa tiskiin. :haart:

Joo, tästä on kyllä ollut puhetta ja onhan tää ikuinen kiistanaihe. Nuo ravitsemustieteen jutut kuitenkin käsittelee enemmän taviksia; toisin sanoen aminohappotarve on urheilijalla ja erityisesti kehonrakentajalla ihan eri luokkaa. Muistaakseni juoni olisi siinä, että jotta proteiini voidaan muodostaa, pitää solussa olla käytettävissä samalla hetkellä kaikki siihen vaadittavat aminohapot. Aminohappopoolikin vaihtuu monta kertaa vuorokaudessa.

Etenkin jos tuota poolia on mennyt vielä energiaksi, voisi hyvin kuvitella että maksimihyöty saavutetaan juuri sillä jauhopöntöstä kauhaistulla heradrinkillä ennen harjoitusta. Treeni lisäksi tehostaa ravinteiden kulkeutumista soluun (anabolinen ikkuna), jolloin myös sitä olemassa olevaa poolia menee käyttöön... ja pitäähän se jotenkin täydentää.

Keskeinen ajatus ehkä tossa mun jutussa oli se, että jos syö turhan yksipuolisesti pitkiä aikoja voi teoriassa tulla joistain aminohapoista puutetta. Tosin tämä pitäisi olla aika helposti torjuttavissa imemällä sitä heraproteiinia (Hera on jumala). :worship:

En tiedä liittyykö tää mitenkään tähän ketjuun. No, idea oli kai se että kannattaa syödä monipuolisesti, vittuakos siinä, vanha juttu.:zzzz:
Pääasia, että sen verran on naiselleen syöttänyt aminohappoja, että oksitosiinia piisaa ja kotona on rauha :haart:

Pohjoisvirta sanoi:
http://www.avoin.helsinki.fi/materia...aihdunta.shtml

Onhan näistä ennenkin juteltu:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin...t=11673&page=2

Mikä on "totuus", hyvin vaikea yksilöllisesti sanoa.. ?

Nightkin sanoi:
Noh, niinkuin A. Manninenkin sanoi tuolla ketjussa... potaskaa... ainakin mutulla, ennen kuin joku lyö faktaa tiskiin. :haart:

Joo, tästä on kyllä ollut puhetta ja onhan tää ikuinen kiistanaihe. Nuo ravitsemustieteen jutut kuitenkin käsittelee enemmän taviksia; toisin sanoen aminohappotarve on urheilijalla ja erityisesti kehonrakentajalla ihan eri luokkaa. Muistaakseni juoni olisi siinä, että jotta proteiini voidaan muodostaa, pitää solussa olla käytettävissä samalla hetkellä kaikki siihen vaadittavat aminohapot. Aminohappopoolikin vaihtuu monta kertaa vuorokaudessa.

Etenkin jos tuota poolia on mennyt vielä energiaksi, voisi hyvin kuvitella että maksimihyöty saavutetaan juuri sillä jauhopöntöstä kauhaistulla heradrinkillä ennen harjoitusta. Treeni lisäksi tehostaa ravinteiden kulkeutumista soluun (anabolinen ikkuna), jolloin myös sitä olemassa olevaa poolia menee käyttöön... ja pitäähän se jotenkin täydentää.

Keskeinen ajatus ehkä tossa mun jutussa oli se, että jos syö turhan yksipuolisesti pitkiä aikoja voi teoriassa tulla joistain aminohapoista puutetta. Tosin tämä pitäisi olla aika helposti torjuttavissa imemällä sitä heraproteiinia (Hera on jumala). :worship:

En tiedä liittyykö tää mitenkään tähän ketjuun. No, idea oli kai se että kannattaa syödä monipuolisesti, vittuakos siinä, vanha juttu.:zzzz:
Pääasia, että sen verran on naiselleen syöttänyt aminohappoja, että oksitosiinia piisaa ja kotona on rauha :haart:

Hyvää pohdintaa!

Sitten sekin, että millainen on terve immeene ? ja miten immeese terveys määritellään ?

Millä terveyden voisi edes määritellä ?
Rasva%, vyötärön ympärysmitta, rasvaton lihasmassa ?

Toisaalta, sitten pitäisi pysty katsomaan "sisäisiä" tekijöitä, yleinen tulehdustila kropassa, verisuonten mahdollinen sisäpintojen tulehdustila yms.

P.S. Nykyinen "puukko tahi lääke" -tyyppinen lääkäritoiminta on sellaista, mikä johtaa siihen että terveyskeskuksia, kutsutaan "arvauskeskuksiksi".

Hyvää pohdintaa!

Sitten sekin, että millainen on terve immeene ? ja miten immeese terveys määritellään ?

Millä terveyden voisi edes määritellä ?
Rasva%, vyötärön ympärysmitta, rasvaton lihasmassa ?

Toisaalta, sitten pitäisi pysty katsomaan "sisäisiä" tekijöitä, yleinen tulehdustila kropassa, verisuonten mahdollinen sisäpintojen tulehdustila yms.

P.S. Nykyinen "puukko tahi lääke" -tyyppinen lääkäritoiminta on sellaista, mikä johtaa siihen että terveyskeskuksia, kutsutaan "arvauskeskuksiksi".

Kai se terveys on ennen kaikkea subjektiivinen kokemus. Joillekin se on sitä että elää vanhaksi ja toisille se on sitten olla huippukunnossa 30 vuotta ja paahtaa täysillä. Vähän se kääntyy omassa maailmassa tuonne jälkimmäiseen vaihtoehtoon, ei juurikaan kiinnosta päästellä menee rollaattorin kanssa vaipoissa. Naturaalisti oon ajatellut treenailla sinne eläkkeelle asti... sitten voikin alkaa lyömään öljyjä hanuriin. On siinä mummot ihmeissään päivätansseissa kun papalla humppa kulkee, eturauhanen pullottaa housuista ja henkselit valuu jättiepäkkäitten päältä :dance2:

No joo... oma subjektiivinen kokemus terveydestä ravinnon näkökulmasta on löytynyt vähähiilihydraattisesta safkasta: rehuista, herasta, elukoiden syömisestä ja tyydyttyneestä rasvasta... yleisesti näistä bodaukseen suunnitelluista ketoruokavalioista. Yhtä hyvinhän se "terveyden lähde" voi olla joillekin vaikka sitä täysjyvää, yksilöitähän tässä ollaan. Pääasia että mälli lentää, aitaa kaatuu ja jaksaa humpata.

Oon kuitenkin sanonu kavereille jo kauan sitten, että jos kuolen nuorena, Kansanterveyslaitos oli oikeassa ja minä väärässä.

Jos elän yli 80-vuotiaaksi niin IN YOUR FACE, KTL :pano:

Great fight!

ihan kysymys tähän väliin:

Miten paljon "huonompi" suomalainen mustikka tai taannoisina vuosina pyramidimyyjien superfood tyrnimarja on verrattuna gojimarjaan?
Great question!
Jos niissä jotain laatueroa on, lienee se lopulta aika epäolennainen. Kaikkea vähintään mustikan tasoista kannattaa syödä mahdollisimman montaa eri lajia. Silloin saa taatusti laajimman mahdollisen valikoiman kaikkia kymmeniä- ja satojatuhansia eri ravinteita.

Gojissa on toki muutama aika ainutlaatuinen piirre, joiden takia sitä ite syön - mustikan ja mustaherukan lisäksi siis:

-Goji on paras tuntemani germaniumin lähde. Muuten hankalasti saatava germanium-hivenaine parantaa hapen toimintaa ja moduloi mukavasti immuunijärjestelmää, kuten myös gojin sisältämät polysakkaridit.
-Goji tekee todella hyvää maksalle, mikä on iso tiedonpalanen suunnillee kaikille tällä vuosituhannella eläville. Taitaa parantaa myös ruoansulatusta hydrofiilisten ominaisuuksiensa ansiosta.
-Ja nyt tulee se kovin juttu: stimuloi kehon omaa kasvuhormonin tuotantoa. 'nuff said.
-Sisältää marjaksi harvinaisen paljon proteiinia, mikä tekee siitä kätevää evästä.
-paras karotenoidilähde mitä luonnosta löytyy. Olikohan peräti 600 eri karotenoidia.. Vähän eri juttu siis, kuin jokin synteettinen beta-karoteenipilleri...
-Kannattaa myös tsekata mitä Gojin väitetään tekevän urheilijalle: http://gojibook.com/BR08.html

Nämä ovat olennaisia ja mulle tosi merkittäviä juttuja, mutta voi olla, että mustikasta löydetään ihan yhtä kova lista vielä joku päivä kunhan sitä aletaan kunnolla tutkimaan. Jo nykytiedon perusteellakin mustikkaa kannattaa syödä ainakin antioksidanttien ja näköä parantavien ominaisuuksiensa takia. Ja sopiihan se maun puolesta niin hemmetin hyvin palkkariin kuin palkkariin.
Kunhan muistaa kierrättää marjojen väriä, jotta saa kaikkia erilaisia antioksidantteja ja palautuminen paranee, eli ei aina pelkkää mustikkaa tai mustaherukkaa. Antioksidantit kun ovat lähinnä väriaineita, joten voimakkaiden värien variointi ruokavaliossa on kätevin tapa varmistaa koko spektrin saanti.
Niin ja onhan siinä gojissa pari-kolme kertaa jopa mustikkaakin enemmän antioksidantteja = kova juttu palautumisessa ja miksei myös itse suorituksessa.
Hyvässä gojissa siis, tuskin markettikamassa..

Luin joskus jostain erilaisista -voreista:herbivore,carnivore,locavore jne. Tuo locavore oli kiinnostavin käsite. Sillä tarkoitettiin yksinkertaisesti ihmistä joka söi ´"tuotteita" joita löytyi 10 km:n säteellä. Tämän vuoksi tuli tuo ensimmäinen kysymys mieleen. Mitä järkeä on tilata gojimarjoja jos tästä läheltäkin löytyy ihan vastaavia hyödykkeitä?
Hyvä pointti. Itse syön ennen kaikkea vaihtelun vuoksi. Ja laiskuuden. Tutun kasvattaja-keräilijäpariskunnan ruokamenot ovat keskimäärin 30€ kuussa ympäri vuoden - siis yhteenlaskettuna! - mutta ei meikäläisestä ole sellaseen. Mulle tarvii kaiken olla valmiina, korkeintaan blenderin nappia jaksan painaa..

Hlökohtasesti voin myös kiitellä osin Postin Olsaa mielenkiintoisesta Nutrixista joskin kaikki ei mennyt ihan ygösellä alas: oon kaksipuolinen persoona-->innostun helposti mutta muutaman minuutin päästä innostuksesta alkaa asioiden rationalisointi ja kyseenalaistaminen.
Eipä kestä! Se kirja oli ihan pakko kirjottaa, kun v***tti niin s******sti tuo ravinto-ohjeiden monimutkasuus. Istuin koneelle ja kirjotin mitä mieleen tuli. Siihen muokkailut, lisäykset & oikoluvut ja kirja oli pian valmis. Jos kirjotustyyli on ärsyttävä, se johtunee siitä, että purin siinä omaa vuosia patoutunutta ärsyyntyneisyyttäni. Miksi hemmetissä pitäisi väkipakolla luopua jostain mitä kroppa selvästi haluaa, kun sen energian voisi käyttää johonkin rakentavaan?
Miksi väitellä 55% hiilaria vs. 60% hiilaria, kun voitaisiin vaihteeksi puhua ruoan LAADUSTA?

ps. Se blenderivinkki on ollut parasta. Aina ei ite tajua :)
Arvaa olisinko ite koskaan tajunnut ilman Boutenkoa? Ja sekin piti mulle näyttää videona ennen kuin uskaltauduin kokeilemaan..
Ja helppoahan se oli, kuten melkein kaikki muukin sen jälkeen kun sen on kerran tehnyt.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. mielenkiintoista vastakkainasettelua tämä säie kyllä tarjoaa :) :)
Sanos muuta :) Vanha paradigma vastaan uusi = herkullisin asetelma mitä voi kuvitella.

Tylsää täällä ei ole, ja hyvä niin. Pidetään tappelu käynnissä! Netissä on kiva antaa ja ottaa iskua, varsinkin nimimerkin takaa!

Kyllä se 30 vuotta puistokemistinä elänyt varmasti elossa pysyy mutta ei se sitä tarkota, että se hyvin voi. Itse asiassa varmasti niin huonosti, että itseä vituttais olla samassa kunnossa. Ja jos kyetään löytämään muutama 100-vuotiaaksi elänyt savupiipun lailla käryttävä tupakoitsija niin tästä voidaan vetää johtopäätös, että tupakoinnilla ei ole mitään vaikutusta terveyteen?

Toisessa yhteydessä mainittiin myös, että vuonna 2007 tilastojen mukaan alkoholiin kuoli Suomessa suoraan n. 7 ihmistä päivässä. Eli heittäsin, että kyllä sillä jotain vaikutusta on elinikään. (Ja kyllä, auto-onnettomuuksissakin varmasti kuolee eikä autoilua mielestäni tarvitse lopettaa, tartuin vain tähän väittämään, että se on lähestulkoon sama mitä suuhunsa tunkee).

Feikkiedit: Tämmöisen linkin löysin: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/3819-alkoholi-tappaa-joka-kuudennen

Alkoholi on edelleen työikäisten yleisin kuolemansyy. Vuonna 2006 kuoli työiässä eli 15-64 -vuotiaana yhteensä 7 475 miestä ja 3 155 naista. Yleisin kuolemansyy oli alkoholiperäinen sairaus tai alkoholimyrkytys, joihin kuoli 1 300 miestä ja 354 naista.

Aiheesta lopuksi: jos otetaankin 5000 tenuseivästä ja 5000 terveellisesti syövää (en tässä viittaa raakaravintoon, extreme-ituhippeilyyn, tms. vaan yleisesti terveellisesti syövään) niin ihanko tosissas väität, että näiden hyvinvoinnissa ja eliniässä ei nähdä juurikaan mitään eroa? :D

Ja sitten mitä tähän itse topicin aiheeseen tulee niin itselle vakuuttavin juttu tässä on tuo Moksun teksti. Luulisin aika vahvasti tietävän kenestä on kyse ja vaikka ei olisikaan niin tiedän yhden satakiloisen kasslerniskan :D, joka muutaman vuoden ajan kynsi vähän helkkarin syvällä terveytensä kanssa ja on tästä hommelista löytänyt ratkaisun ongelmaan lukemattomien turhien yritysten jälkeen. Puhutaan kuitenkin semi-skeptisestä kaverista joka syö rautaa ja paskoo ukkosta eikä ihan herkästi hurahda mihinkään.

Eli pelkästään jo siitäkin syystä tää on mun mielestä vähintäänkin tutustumisen arvonen juttu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom