Nutrix -> superfoods?
Hyviä pointteja juzzaz! Ja samoin kaikki muutkin (paitsi ne pari argumentaationeroa siinä alussa)
Täällähän kelpaa keskustella, vaikka aluksi olin vähän skeptinen. Joten ei muuta kun kynä heilumaan..
No eihän tuossa Nutrixissa mitään vikaa olekkaan. Mulle ei vaan oikein putoa se jatke mikä sieltä löytyy ton muka luomujutun takaa. Posti ja kaverit on kovasti tuomassa nuita Wolfin ajatuksia ja tapaa toimia ja markkinoida itseään ja tuotteita. Eli tämä David Wolfe ja sen super foodit ja sunfood diet system ja niiden ylihinnoiteltujen tuotteiden puffaaminen. Mä lukasin joskus muinoin tämän Wolfen kirjasen ja sitten youtubesta kattelin luentoja. Mulle tuli äijästä mieleen lahkon johtaja, Wolfe sanoi jotain näppärää taviksien tyhmyydesta ja harhauskoista ravinnon suhteen ja sitä useinmiten seurasi yleisön myötämielinen nauru. Wolfe on mielestäni melkein täysin nestemäisellä dietilla, mitä nyt syö eläviä muurahaisia jotta saa B12 vitsuja.
Mitä mieltä porukka yleensä on Wolfesta? Mun täytyy tunnustaa että omalla kohdallani olisi mennyt toisesta sisään ja toisesta ulos, ellei olisi ollut edelleen MS-oireita joiden paranemiseen eivät edes Mercolan, Mike Adamssin, Jon Barronin ja muiden jo sinänsä todella "vaihtoehtoisten" jätkien neuvot olleet vielä kokonaan riittäneet. Wolfen häröilyneuvojen ja -tuotteiden testailu oli todella iso ja outo askel joka avasikin sitten kokonaan uuden maailman ja ihan eri paradigman = hemmetin tuskallinen prosessi! Nyt jälkeenpäin Wolfenkin jutut kuulostavat melkein itsestäänselvyyksiltä, kun ajattelee asioita vaikkapa kehitysopin näkökulmasta. Se tilanne ja maailma mihin me synnytään tänä päivänä, on paljon härömpi kuin hyönteissyönti, mitä suunnilleen kaikki alkuperäiskansat ja biologiset lähisukulaisemme harrastavat - nekin, jotka eivät ole kuulleet sanaa syanokobalamiini.
Wolfessa on vähän se vika, että se puhuu ne kaikkein häröimmätkin ormes-jutut heti kaikelle kansalle, mikä ei ole kovin järkevää - perusjätkä vetää muurit päälle, vaikka siinä seassa olisi toimiviakin käytännön vinkkejä. Wolfen koko bisneksestä ja ravintoinfon jakamisesta puuttuu melkein kokonaan sellanen Step-By-Step-rakenne, eli "aloita tästä, ja jos haluat mennä pidemmälle, kokeile sitten jotain näistä". Wolfe uskoo lisäämiseen näköjään minuakin enemmän, itse aloittaisin sen lisäämisenkin ihan siitä jokaiselle tutun perusmarketin tarjonnasta.
Toivottavasti Suomessa osataan olla viisaampia, mikä taho se sitten ikinä tuleekaan olemaan joka infoa jakaa ja tuotteita/palveluita myy. Toivottavasti tulee mahdollisimman monta uutta (ja vanhaa) valmennusfirmaa, asiantuntijaa, kuntokeskusta, nettikauppaa ja kivijalkakauppaa. Plus kahvilat, ravintojat ja lopulta jopa marketit. Ja ennen kaikkea niin, että perusmyymisen sijaan nämä kaupat ja kahvilatkin kouluttavat työntekijöistään innostuneita asiantuntijoita, jotka osaavat vastata kaikkiin mahdollisiin tuotteita tai vaikka koko lifestylea koskeviin kysymyksiin. Asiakasta ärsyttää jos luomu-, eko- tai terveyskauppassa huomaa tietävänsä tuotteista enemmän kuin kauppias itse, ja kaikesta niihin liittyvästä. Mitä ikinä kauppias myy, sen kuuluu elää sitä - tai sitten myydä jotain muuta, mihin itsekin syttyy sen verran että jaksaa perehtyä.
Asiakas olisi aika hemmetin paljon tyytyväisempi saadessaan kaupan päälle myös tietoa niin paljon kuin ikinä haluaa. Porukka alkaa pikkuhiljaa kyllästyä ylihintaseen prosessoituun *******, jota myydään turhilla mainoksilla, jotka ei anna sulle mitään tietämisen arvoista infoa tai vinkkiä, vie vaan turhaan sun aikaa ja hermoja. Respect my time.
Yhden gurun varaan rakentuva kansanliike herättää aina vastenmielisyyttä, ja syystäkin. Eiväthän kaikki tykkää samoista farkuistakaan.
Ja sama pätee Nutrixiin, nestedieettiin, ituihin, eläviin muurahaisiin, merileviin ja superfoodeihin. Saa koittaa, saa ostaa jos tykkää, muttei tarvitse. Ketään ei pakoteta syömään elävää muurahaista, eikä ketään pakoteta millään lailla tukemaan niiden syöjiä, ja hyvä niin. Sen sijaan kaikkien verorahoilla tuetaan kansanterveyttä pilaavaa tehomaataloutta. Superfoodejakin tuhansia kertoja kalliimmista Kelan tukemista MS-lääkkeistä ja niiden todellisista vaikutuksista en tässä nyt onneksi rupea puhumaan. Bisnes is bisnes, ja veronmaksajien tukema ja valtion "ilmaiseksi" markkinoima bisnes on jos ei parasta, niin ainakin kannattavinta bisnestä. Superfoodkauppias tai luomusalaatinviljelijä ei taatusti tule saamaan mitään tukea yhtään mistään. Maksaa sen sijaan sakk.. siis veroina myrkkyviljelijän kannattamattomasta toiminnasta syntyneet tappiot.
Nämä "foodit" kun "löysin" melkein pari vuotta sitten, en juuri muusta halunnut puhua sen jälkeen. Kesti lähes vuosi ennen kuin minulla oli edes kunnolla varaa niihin, tai että kukaan olisi kuunnellut hehkutuksiani.
Vaan eipä tule heti mieleen että moni olisi sittemmin valittanut niiden mausta tai tehosta, ja sitäkin useampi on kiitellyt. Pari kertaa olen tosin erehtynyt suosittelemaan halpismerkkiä, ja viisastunut kokemuksista.
Näin mä lyhyesti näen tuon Wolfen ravintofilosofian: Eli kaverihan on peräti 100% raakaravinnon syöjä, vetäny parituhatta luentoa ja tuntee kaikki. Ottanut oppia suunnilleen kaikilta maailman tunnetuimmilta raakaravintoguruilta. Korjannut vanhempien koulukuntien puutteita, ja ennen kaikkea pyrkinyt tekemään homman helpoksi ja käytännölliseksi muillekin kuin ituhipeille. Jos ei nyt kansa, niin ainakin hifistelijäporukka & eliitti on äänestänyt lompakollaan. Raakasuklaa tuli jenkkimarkkinoille viitisen vuotta sitten, ja nyt se on kaikkialla, ehkä tänä vuonna vihdoin myös Suomessa. Markettimainstreamia tuosta wolfemeiningistä tuskin koskaan tulee. Toki marketti voi myydä omia "gojejaan" pilkkahintaan, mutta eipä niistä sen enempää..
Raakasuklaasta mailman pelastus, Maca, Gojimarjat jne. Oikeastaan vanha kaava otettu uusiokäyttöön eli ns. eläravinto joka joskus muinoin oli Suomessakin aika suosittu juttu mutta hiipui.
Nimenomaan. Kuten kaikkialla muuallakin, perinteisestä
luonnonhygieniahommasta ei ole mainstreamiin. Liian vaikeaa, liian työlästä, liian rajoittavaa - siis ulkoapäin katsottuna. Ja aivan liian häröä, erikoista. Toisin kuin suklaaherkut ja taskuun mahtuvat pähkinä-superfood-eväsmixit, joita kaveritkin useinmiten haluavat maistaa.
Tunnen muutamia vanhan koulukunnan ituhippejä. Energistä ja onnellista porukkaa ovat, mutta ikävä kyllä kiireisellä uraohuksella tai huippu-urheilijalla ei välttämättä ole aikaa tai kiinnostusta lähteä tutkimusmatkalle itumaailman saloihin.
Nyt siihen on lisätty noi superfoodit joilla tehdään se raha.
Toivon, enkä pelkästään kauppiaiden puolesta, että se raha alkaa pikkuhiljaa suuntautumaan terveyttä edistäviin juttuihin. Yleensähän se raha on ruokateollisuudessa tehty korkean jalostusasteen tuotteilla, kuten Michael Pollan osuvasti argumentoi. Olisi erittäin tervetullutta, jos rahaa alkaisi pikkuhiljaa mennä laadusta maksamisen suuntaan, eikä aina vaan siitä brändistä, pakkauksesta ja turhasta/haitallisesta prosessoinnista maksamiseen, kuten on ollut suuntaus jo pian sata vuotta.
Viherpirtelötkin vanha juttu Ann Wigmore niitä teki jo ennen muinoin, nyt tää Butenko on lisännyt baanaaneja sun muita parantamaan makua, ennen niiden nimi oli muistaakseni energiakeitto. Nää nyt vaan on mun ajatuksia.
Totta, ja Boutenkolta nuo pöllinkin ihan suoraan (nutrixiin). Tässäkin mun näkökulmasta ansio kuuluu vielä Wigmorea enemmän nimenomaan Boutenkolle, joka teki sinänsä hyvästä hippikeksinnöstä mainstream-ystävällistä (eli maistuvaa ja kätevää). Mun tavoite ei ole kilpailla ituhippien olympialaisissa parhaan smoothien tittelistä, vaan elää maailmassa, jossa krooniset taudit on voitettu ja porukka näyttää hyvältä.
Itse luomua ja vähän prosessoituja ruokia suosin kovasti. Mutta kyllä mä mielummin syön vaikka niitä parjattuja ituja, vehnänoraita ja keräilen omia marjoja, sieniä ja muita hippijuttuja kun osan jotain 70 eukkaa kg maksavia kuivattuja marjoja.
Juuri näin kannattaa tehdäkin. Mullekin vasta hiljattain selvisi, että Wolfen, Vitalisin ja muiden ylistämää Chaga-kääpää saa ihan koto-Suomen koivuista. Sen kilohinta taitaa noissa mun Mushroom Science -kapseleissa nousta jonnekin satasen luokkaan, mutta kuulemma pikkuvaivalla niitä löytyy koivumetsästä pilvin pimein.
Ja samaan uskon kaikissa näissä jutuissa. Parhaat "superfoodit" löytyy ilmatteeksi kymmenen kilometrin säteeltä, ellei nyt ihan keskellä kaupunkia satu olemaan. Vai mitenkäs se intiaanien vanha sanonta menikään..
Mustikatkin taitaa kyllä maksaa kuivattuna jotain kuuden-seitsemänkympin luokkaa. Onneksi Suomessa kaikki keräilyyn liittyvä on sentään vapautettu veroista, muutenhan pakastemarjatkin olis kaupassa varmaan parikymppiä kilo.. Toivottavasti mulla on tänä kesänä ylimäärästä aikaa, niin saan suunnilleen kaikki parhaat setit ilmatteeksi. Ja tuskin se Wolfen Sunfoodikaan pystyisi ikinä tarjoamaan samaa laatua kuin itse keräämällä ja säilömällä saa jos tietää mitä tekee.
Mutta kai tuossa on vähän sama idea kun siinä miksi ylipäänsä ruokakauppoja on olemassa. Voihan sen ruoan kerätä ja metsästää ja kasvattaa, mutta kaikilla ei ole aikaa tai kykyjä tai opiskeluintoa siihen. Toivoisin, että olisi, mutta ekofasisti en ole, joten minusta on erittäin ok, jos insinöörit kehittävät tätä teknologiaa kaikessa rauhassa vaikka sitten kylmän pizzan ja Jolt-Colan voimalla muiden metsästäessä niiden Chagaa. Tai luomusafkalla ja nykyaikaisella raakaravinnolla, jota Google tarjoaa insinööreilleen ilmatteeksi Piilaaksossa.