Nutrix - terveellinen ja luonnollinen ruokavalio

Onko porukka kuullut Nutrixista? Kannattaa tos osottees http://olli.posti.googlepages.com/nutrix käydä lukemas siitä. Koottu monet hyvät vinkit ravintoon liittyen tossa. Ihan avartava kokemus oli itellenikin lukee vaikka luulinkin ravinnosta melko paljon tietäväni.

Oon ite nyt reilun kuukauden ajan pyrkinyt noudattaan ainakin osaa noista asioista mitä tos on mainittu ja väittäsin ett normaalia parempi olo on ollut. Oon kuullut miten porukal on myös ihan kunto ja ja esim lihasvoimat parantunut ku on noita alkanu noudattaa. Vissiin suosittukin juttu mm. laskuvarjojääkäreiden keskuudessa. Tää ei oo mikään kaupallinen vaan hyvästä ravinnosta kiinnostuneiden ihmisten juttu. Suosittelen myös facebookin Nutrix-yhteisöö :P

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Plussaa ainakin mukaansatempaavasta esitystavasta! Ja oppaan ravitsemusopitkin ovat 2000-luvulta, hyvä. Uutta tietoa ei tosin itselleni tullut, mutta tää voisi toimia jollekin, joka ei vielä ole ravitsemusasioissa niin sisällä mutta haluaa parantaa terveyttään.

no olipa provo.
eikä mitään viitteitä.

ihan hyviä pointteja osa, mutta väliin on lipsahtanut kyllä aikamoisia asiavirheitä.
olen biokemisti (maisteritaso), eikä kyllä vakuuttanut. ihan uskomattoman ärsyttävä kirjoitustyyli.

no, uskoo ken tahtoo, eihän tuosta haittaakaan ole. jos nyt ei niin kamalasti hyötyäkään, jos jo valmiiksi syö monipuolisesti ja tekee ruokansa itse.

ihan uskomattoman ärsyttävä kirjoitustyyli.
[provo] Sanoo lyhyillä virkkeillä ilman isoja alkukirjaimia kirjoittava maisteri.. [/provo]

Kuten sanottu, ihan hyvä tietopaketti asiaan perehtymättömälle.

[provo] Sanoo lyhyillä virkkeillä ilman isoja alkukirjaimia kirjoittava maisteri.. [/provo]

Kuten sanottu, ihan hyvä tietopaketti asiaan perehtymättömälle.

Haha, hallitsen myös isojen kirjainten käytön sekä polveilevat, pitkät lauseet :). Mutta sehän tässä ei ollut pointtina. Olin kieltämättä itsekin vähän provo, kun tulen vaan haukkumaan, enkä sitten itse tartu niihin epäkohtiin, jotka minua häiritsee. Mutta ei oteta tätä vakavasti, pitipä vaan sanoa mielipiteeni. Voin perustella muutaman minua eniten häiritsevän asiakohdan joskus myöhemmin (eli työajan ulkopuolella).

Ja kuten sanoin, vaikka tuossa on asiavirheitä siellä sun täällä, luomuruuan syönti sinänsä ei tee kellekään hallaa. Puhumattakaan pikaruuan, valkoisen sokerin tai prosessoitujen elintarvikkeiden käytöstä. Kaikki kukat kukkikoot!

agape, laita ihmeessä tähän ne asiavirheet, niin voin korjata ne Nutrix-kirjaan.
Tai laita mailina olli.posti@gmail.com
Mulle on tosi tärkeää että tuon kirjan sanoma leviää ja se otetaan vakavasti, joten asiavirheisiin ei tietenkään ole varaa. Ja kirjan pääsanomanahan ei ole luomu tai edes vehnästä luopuminen vaan lisäämisen, korvaamisen ja nautinnon seuraamisen periaatteet, joiden toivon pian lopullisesti korvaavan viime vuosituhannen kiukkudieetit myös täällä pohjolassa.
Senhän toki kaikki jo tietävät ettei valkosokeria kannata syödä ja että avocado on parempaa kuin keinorasva... Näistä voidaan vääntää kättä vaikka kuinka, mutta olennaisinta on tietää keinot, kuinka tehdä ruokavaliomuutoksesta ja syömisestä helppoa, nopeaa, hauskaa, automaattista, maistuvaa - ja samalla todella terveellistä.

Ite suosittelen kyllä sytämmeni pohojasta. Parhaita juttuja, mihin oon ikinä ravintopuolella törmännyt.

Elämä ilman rahkaa ja raejuustoa saattaa kuulostaa käsittämättömältä, mutta ihminen pysyy oikeasti elossa ja voi hyvin ilman niitä! ;)

Parhaita ravintotiivistyksiä, mitä suomeksi olen lukenut. Äärimmäisen arvokasta asiaa myös jokaiselle body-paradigmoja noudattaville. Keho toimii yleensä parhaiten kun se saa oikeasti tarvitsemansa RAVINTEET oikeassa muodossa :)

Pääosin kyllä todella hyviä juttuja. Kuulin tästä jo aika kauan sitten erään entisen voimanostajan/kehonrakentajan taholta.

Olli voikin varmaan kommentoida asiaa enemmän, koska olet selvästi lukenut asioista erittäin paljon. Vaikka kirjassa ei ole lähdeviitteitä, tuttuja havaintoja oli paljon. Tietohan on ravintoasioissa hajallaan, mutta saatavissa.

Lähinnä minua kiinnostivat nämä banaani- ja hedelmäasiat. En lähtisi kyllä suosittelemaan fruktoosin lisäämistä ravintoon suurissa määrin. Antioksidanttejahan saa männynkuorestakin ;) Katsoisin myös, että esim. peruna höyrytettynä on paljon luonnollisempi vaihtoehto kuin jauhot missään muodossa. Toki perunassakin on tärkkelyksenä ongelmansa suurina määrinä, mutta toisaalta juuri esimerkiksi kehonrakennusharrastuksen puitteissa se on oivallista lisäenergiaa anaboliseen ikkunaan.

Hyviä pointteja Nightkin!
Joo jätin lähdeviitteet pois juuri luettavuuden & kiinnostavuuden takia. Ja samasta syystä tuo superärsyttävä kirjoitustytyli. Mitä useampi vihaa, sitä useampi myös kiinnostuu ;)

Lisäksi pyrin aina kaikessa kommunikaatiossani vetoamaan uhrin omaan tietoon ja omiin kokemuksiin, jotta porukka oppisi kuuntelemaan niitä omia aisteja ja fiiliksiä, eikä aina tarvitsisi sitä lähdeviitettä kaivaa jos jostain tulee hyvä olo ja pala kasvaa samalla. Etenkin jos se jokin on melko luonnollista ja järkeenkäypää.

Hyvä pointti tuon fruktoosin suhteen. Mullekin tulee sokerihumala jos syön banaanin tai appelsiinin sellaisenaan, mutta jos tasapainotan sen vaikka tillinipulla ja mustaherukalla, niin tulee parempi tasapaino sokereiden ja kuitujen&ravinteiden välille.
Treenin jälkeen taas kroppa tykkää kun saa nopeaa sokeria ilman sen kummempia kuituja tai muuta. Mulla saattaa kunnon urheilusuorituksen jälkeen mennä vaikka kilo appelsiinia putkeen, ja kroppa kiittää eikä tunnu tarvitsevan muuta välittömään palautumiseen. Sitten se vihersmoothie kun seuraavan kerran alkaa hiukomaan, niin tulee kaikki loputkin ravinteet kudoksen korjaamiseen. Raskaampaa tekee mieli vasta sitten useamman tunnin päästä, kun palautuminen on jo tapahtunut loppuun asti.
Mitä vähemmän menee entsyymejä ja energiaa ruoansulatukseen, sitä enemmän resursseja riittää itse palautumiseen. Sellainenkin kaveri kun Samuli Perälä vaihtoi palkkarit kerrasta vihersmoothieen kun huomasi että palautuu paremmin kuin juuri millään muulla. Treenin hapotkin saa kyytiä kun tulee paljon alkalista mineraalia hyvin imeytyvässä muodossa. Siinä missä salaatti saattaisi jopa väsyttää varsinkin palkkarina, vihersmoothie piristää, kunhan on hyvä blenderi joka pilkkoo kaiken suunnilleen mikrometriluokkaan.

Omalla kohdallani treenatessa isompia määriä, hedelmät toimivat kyllä paremmin kuin kuumennettu tärkkelys, mutta tämä on varmasti myös pitkälti tottumuskysymys ja makuasia. Jostainhan ne kalorit on saatava kunnon treenissä, enkä tiedä kuinka montaa kiloa se maha edes kestää hedelmää.. saati sitten lompakko. Uskon, että Nutrixin ohjeista voi olla hyötyä isoimmallekin bodarille, kunhan jätetään dogmat kotiin ja kokeillaan yksi pikku juttu kerrallaan. Mitä tapahtuu jos laitan ensi kerralla palkkariin vähän enemmän marjoja? Mitä jos lisään myös avocadon? Kokeilemallahan se selviää, ja jokaisen kroppa toimii vähän eri lailla.

Kuriositeettina: eikös männynkuoriuute ole jonkinmoinen hitti terveyskaupoissa :)

BTW, jos aihe kiinnostaa, tervetuloa myös tänne:
[mod]No jos sitä asiantuntevaa lössiä on, niin Pakkotoistolle vain. Tämä ei edelleenkään ole Sparin ilmoitustaulu, josta bongaillaan jengiä muille saiteille. Jos sanottavaa on, niin sanokaa se isoimmalla saitilla ja tässä ketjussa :mike[/mod]
Siellä on jossain määrin eri aiheet ja eri näkökulma, mutta todella asiantuntevaa porukkaa ja sellasta juttua mitä ei toistaiseksi vielä missään puhuta suomen kielellä.

P.S. Toivottavasti agape vastaa pian, itse kun en ole mikään biokemisti. Pari "parantumatonta" kroonista tautia on tuo originaalimpi safka multa parantanut, joten viime aikoina jäänyt vähemmälle tuo biokemiahifistely mun ajankäytössä - niin arvokasta kuin se onkin. Nyt vaan kaikki aika melkein menee näiden käytännön vinkkien kertomiseen ja neuvomiseen.

Mike, en tiennytkään että täältä löytyy luomufoorumi?
On noita asioita yritetty ennenkin täällä tuoda esiin, mutta kun ei kelvannut, piti perustaa oma foorumi. Ja teet lukijoillesi karjunpalveluksen, jos osalle heistä kyseinen paikka voisi tarjota lisäarvoa. Pakkotoiston lisäksi siis.
Tarkoitukseni ei ole viedä täältä porukkaa pois, vaan nostaa foorumisi arvoa jakamalla (arvokasta?) tietoa.

Vähän tullu silmäiltyä tuota opasta ja ihan laadukkaalta vaikuttaa. Hiukan vaan ärsyttää kun välillä sanat hyppivät riviltä toiselle, eli rivit täyteen kiitos. :)

Sulla oli Olli Posti jossain ohjeessasi maca juurijauhetta yhtenä ainesosana. Saako sitä suomesta esim. kilon pusseissa? Oon löytänyt vain ns. 50 eur 100g kapseleita, mikä tuntuu kovalta hinnalta ruoasta.

Noh, miksei vihersmoothiekin voisi mennä vaikka palautusjuomasta jos siinä on vain riittävästi aminohappoja. Proteiinillahan ei ole merkitystä, ainoastaan aminohapoilla. Esim. herasta elimistö pilkkoo helposti aminohappoja, mutta onhan niitä vähän joka puolella. Pääasia että eivät ole päässeet tuhoutumaan, jolloin valmistusprosessilla on suuri merkitys. Eihän tuo raw-food juttu ole kehonrakennuksen kannaltakaan ihan tuulesta temmattu. Moni aminohappo tuhoutuu kuumennettaessa ja tästä syystä niitä sitten pitää ostella lisäravinteena - tai alkamaan syömään vähemmän kypsennettyä tavaraa. Elämänlaadun kannalta on paras ehkä yhdistellä raakaa ruokaa, kypsennettyä ruokaa ja lisäravinteita. Oma kiinnostus raakaan ruokaan heräsi kun pengoin jotain tutkimusta, jossa sikojen lihasmassa oli kasvanut merkittävästi kun rehuun lisättiin erästä aminohappoa, joka tuhoutuu helposti kuumennettaessa.... että sitä kun saisi jostain lisättyä..iso sika.. :lol2:

Mitä tulee männynkuoreen, niin on kyllä kovaa staffia, paljon flavonoideja yms. Näihin hieman toksisiin kemikaaleihin elimistö taas reagoi erittämällä virtsahappoa, joka on uskomattoman kova luonnollinen antioksidantti ja voittaa C-vitamiinin mennen tullen. Sen jälkeen kun olen nähnyt noiden männynkuorijuttujen tehon olen alkanut pohtia olisiko pohjoisemmilla populaatiolla parempi sopeutumiskyky käyttämään virtsahappoa antioksidanttina. Kun ei ole appelsiinia, järsitään puunkuorta ja neulasia. Loogista :D

ihme hippipaskaa. Ei taida olla minkäänlaista käsitystä siitä, mitä eroa oikeasti on luomulla ja ei-luomulla valmistusteknisesti? Nimeäminen kyllä osataan.. Suomessa esim lehmät kyllä syövät prosentuaalisesti niin ison osan heinää (aiv & tuoretta) että ostamalla valion maitoa ja luomumaitoa, ainut ero on mahdollisesti maidon prosessoinnissa. Sama voin kanssa. Ja samalla ruokavaliolla ne sonnitkin ovat joista sitten tehdään biffiä (ja lehmistä sit lopulta myös).

Kannattaa huomata että aiv on happo joka neutraloituu lehmän ruoansulatuksessa, ei mikään E xxxx - säilöntäaine

Ja btw matrix on niin 90-lukuu ja paska leffatrilogia että repesin täysin tuolle vertaukselle alussa..

Uskon itse, että juuri tuossa käsittelyssä tehdään monesti aikamoisia eroja laadun suhteen (esim. maidon kohdalla pastörointi, jota luomumaidolle ei suoriteta). Tai

Uskon itse, että juuri tuossa käsittelyssä tehdään monesti aikamoisia eroja laadun suhteen (esim. maidon kohdalla pastörointi, jota luomumaidolle ei suoriteta). Tai

Ainakin eilen ostamani luomumaito oli pastöroitu! Vai tarkoititko homogenointia? Maitoseni oli ainakin homogenoimatonta.
Luomumaito muuten ei aiheuta "laktoosi-intoleranssia" vanhemmilleni, kuten tavan maito tekee heille sen.

Mike, en tiennytkään että täältä löytyy luomufoorumi?
On noita asioita yritetty ennenkin täällä tuoda esiin, mutta kun ei kelvannut, piti perustaa oma foorumi. Ja teet lukijoillesi karjunpalveluksen, jos osalle heistä kyseinen paikka voisi tarjota lisäarvoa. Pakkotoiston lisäksi siis.
Tarkoitukseni ei ole viedä täältä porukkaa pois, vaan nostaa foorumisi arvoa jakamalla (arvokasta?) tietoa.
No tässähän sulle on ketju, siitä vain tietoa jakamaan. Uusien forumien puffaaminen ei tuo mitään lisäarvoa Pakkotoistolle.

Nylppy, ainakin pari mestaa tulee mieleen, joiden pitäisi macaa myydä. Jopa erikoistuneemmista kivijalkakaupoista saattaa löytää, mutta ne eivät tajua pitää sitä kylmässä, joten tehoja on aika heikonlaisesti tallella. Omani tilaan nettikaupoista, ja eniten on mulla potkinut Puhdistamo-nettikaupan tavara.

Mike, hyvä pointti, ja voihan sitä yhdessäkin ketjussa aika mukavasti keskustella - varsinkin kun yleisöä riittää näin mukavasti. Ossipenan hengenheimolaiset taitavat pikkuhiljaa jäädä vähemmistöön kun terve järki jatkaa voittokulkuaan. Ja samaan hengenvetoon kiitokset kaikille jotka ovat kirjani "radikaaleja" ohjeita uskaltautuneet kokeilemaan, vaikka ne menevätkin ossin edustaman 90-luvun oppeja vastaan.
Ei tarvitsekaan enää luopua ja kontrolloida kun voi lisätä hyvää ja addiktiivisen herkullista kamaa ja antaa turhan jäädä pois itsestään, jos on jäädäkseen.

Vastaanotosta riippuu täysin tullaanko me tänne keskustelemaan. Parempaakin tekemistä löytyy kuin vittuilun kuunteleminen, mutta jos voidaan jutella itse asiasta niin mikäs siinä.

Nylppy, luomumaitokin on ikävä kyllä pastöroitu, muttei sentään homogenoitu. Ja EU:n teettämän melkein parikymmentä miljoonaa maksaneen hemmetin ison tutkimuksen mukaan se sisälsi myös aika mukavasti enemmän ravinteita kuin "tavallinen" maito.

Niin ja noista myrkyistä.. Muistaakseni niitä on muitakin kuin aiv-rehu..? Viime kerran kun asiasta lueskelin, niita taisi meidän jokaisen veressä olla jo lähemmäs sataa tuhatta eri ainetta, joita 70 v sitten ei ollut olemassakaan - ja se, ettei niiden synergiavaikutuksia olla ehditty tutkimaan ei tarkoita että ne olis paras juttu ikinä. Se vaan tiedetään, että viime vuosikymmeninä kaikki hemmetin krooniset taudit on räjähtäny käsiin ja lisää tulee koko ajan. Paitsi ei mulle enää koska syön nykyään hippipaskaa ;) Niin ja pysyy tuo rasvaprossakin alle kympissä vaikka ilman treeniä ja ilman dieettiä. Rasvakudos on kehon kaatopaikka, jota ei pahemmin tarvita kun laittaa vähemmän roskaa suuhun.

T. 2000-luvun Superfood-hifistelijä (eli hippi)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom