Nuoriso irtisanoutuu vauhdilla SDP:stä!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarre55
  • Aloitettu Aloitettu
Niin toisaalta varmaan vituttaa myös, ei ainoastaan korkeakoulutettuja, niitä huonommilla palkoilla duunia painavia, joilta vaaditaan ihan yhtä paljon töitä, esimerkiksi kaupanalalla voidaan koska tahansa soittaa tunnin varoajalla töihin, työvuorot on epäsäännölliset, työpäivillä voi ihan hyvin olla kiireaikana pituutta 9 tai 10 tuntia, työhön kun menee, ei koskaan, edes kesätapulaisena voi olla varma, että monelta pääsee, työvuorot annetaan 2 seuraavaksi viikoksi etukäteen, työaikana on yksi 15 minuutin ja pitemmillä (8h) puolentunnin tauko.. Sen lisäksi, että työssä saa sykkiä huolella, niin palkkaa saa 4 kertaa vähemmin kuin monet muut korkeakoulutetut, vaikka työ usein on myös rankkaa.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sanoisin kyllä että ylipäänsä TKK, kauppatieteet, oikislaiset ja lääkiksen porukka on reilusti muita ihmisiä parempia ihmisiä. Jokainen, joka sinne pääsee saa olla ihan ansaitusti ylpeä itsestää, on varmasti parempi kuin naapurinsa.


Se ei vaan riitä, kun on syntymässään saanut tietyn potentiaalin, saa sitä haluta mitä tahansa, ja tehdä töitä valtavasti sen eteen, mutta todellisuudessa se ei ole mitään, jos ei ole tarpeeksi hyvä yksilö


Hei Indica. Se että opiskelee kauppiksessa, ei tee susta onnellisempaa. Toi käsitys (tai muu motivaatio) voi auttaa sut sisään, mutta luvassa on tuplasti tyhjää oloa ensimmäisen fuksivuoden jälkeen.

Eikä muutenkaan kannata rakentaa minuutta jonkun ulkokohtaisen, kuten opinahjon, varaan, se on täysin feikkiä ja itsensä kusettamista. Ehkä kannattaisi harkita noita... ööh... psykologian opintoja...? :)
 
Tuskin olet väärässä, mutta korkeakoulututkinnolla ja edes jonkinmoisella työkokemuksella tuo on kaikkea muuta kuin iso palkka.
Ison palkan eteen sitten saakin sitten tottakai huhkia ja unohtaa ne aikakäsitteet vaikka siihen muodolliset reunaehdot olisikin jossain periaatteessa olemassa.
Varsinkin jos on se kk-tutkinto ja ambitiot korkealla niin ne uhraukset ovat ihan eri luokkaa. Mutta silloin potentiaaliset korvauksetkin siitä työstä ovat ihan eri luokkaa. Tai sitten olen aivan pihalla itsekin. :) Mutta kyllä tuota korkeakoulutettua porukkaa aika paljon lähipiirissä on, ja osa siitä tutkijaa jne jotka ei tunnetusti kummoisia tienaa, mutta sitten ne jotka ovat kaupallisella jne alalla niin heillä ne korvaukset ovat kyllä sitten aivan toista luokkaa kuin 4k tms. kun vähänkin etenee.

Mun mielestä 4000 euroa on jo hyvä palkka ja ehkä tonverran tienaavia on suomessa sitten "pilvin pimein", käsitykseni on edelleen vähän toinen. Tai ainakaan että 4000 tienaavat pääsisi liksoihinsa suurinpiirtein kikkeliä venyttämällä.
 
Mun mielestä 4000 euroa on jo hyvä palkka ja ehkä tonverran tienaavia on suomessa sitten "pilvin pimein", käsitykseni on edelleen vähän toinen. Tai ainakaan että 4000 tienaavat pääsisi liksoihinsa suurinpiirtein kikkeliä venyttämällä.
Jos miesten keskipalkka on 3000€, niin 4000€ tienaa varmaan ainakin lähelle 5% miehistä.
 
Ainakin Ekonomien keskipalkat liikkuu tasolla ~5000 euroa kuussa. DI:t jää tuosta vähän, kuitenkin yli 4000 euroa pitkälti, Lääkärit tienaavat vielä näitä enemmän, Lakimiehenäkin saa olla aika pettynyt palkkaansa, jos se on alle 4000 euroa kuussa. Sitäpaitsi, nykyään taitaa putkiasentajat hankkia tuonverta, hitsarit, paperitehtaan työläiset. Ahtaajille 4000 euroa kuussa ei edes riitä.

e:just lähti ilmottautuminen valmennuskurssille kauppatieteisiin..;)

maksaahan se pienen omaisuuden, mutta kyllä mä silti uskon sijoituksen kannattavuuteen;)
 
Itse ajattelin myös joskus liksaa ihan liikaa. Onneksi olen päässyt siitä eroon :hyvä:

Kannattaa miettiä, Indican ja muidenkin työuraa vasta suunnittelevien, että siinä työssä pitää olla muitakin asioita joista tykkää, kuin se tilinauha. Suurin osa aikuisiästäsi menee kuitenkin sen työn painamiseen, joten olisi todella tärkeää, että siitä työstä tykkää..edes vähän. Silloin ollaan useimmiten hakoteillä, jos ammatinvalinta suoritetaan keskipalkan mukaan.

Valtion tai kunnan hommiin, jos ei halua ylitöitä painaa. Pitkää ja kapeaa leipää, mutta ei vatsahaava vani joka nurkan takana.

Itse tienaan nyt, aika nuorena (ainakin omasta mielestä) jannuna, sen suunnilleen 2,5k kuussa + lisiä ja korvauksia 100-700e kuussa. Ihan hyvin tulen toimeen ja pikkuhiljaa se palkka nousee. Pääasia, että rahat riittää mukavan toimeentuloon ja harrastuksiin. Lisäksi on aikaa mammalle ja kavereille.
 
Mitäs teet työksesi?

Kuinka nii?

Vesistöjen sekä niissä elävien elukoiden tutkimusta, kunnostussuunnitelmien laatimista ja toteuttamista. Sitten välillä on ollut erilaisia projekteja vedettävänä.. Aika vaihtelevaa hommaa.

Melkein voisi sanoa, että unelma-ammattiini olen päässyt. Vesillä ja luonnossa liikkuminen on verissä. Toimistotyöt tosin välillä hajottaa näin talvisin, kun kenttätöitä on aika vähän.
 
Mun mielestä 4000 euroa on jo hyvä palkka ja ehkä tonverran tienaavia on suomessa sitten "pilvin pimein", käsitykseni on edelleen vähän toinen. Tai ainakaan että 4000 tienaavat pääsisi liksoihinsa suurinpiirtein kikkeliä venyttämällä.
Minkä ihmeen takia työn pitäisi olla "kikkelin venyttelyä" tai muuten sluibaamista? Kyllähän työ saa työltä välillä tuntuakin. Myös hieman stressaava työ saattaa olla mielekästä, kun tuntee saavansa aikaan jotain ja kokee onnistumisia. Myös arvostus työnantajan puolelta mahdollisina palkankorotuksina/bonuksina motivoi työn tekemiseen. Toki arvostus on ansaittava muuten kuin sillä "kikkelin venyttelyllä";).
 
Minkä ihmeen takia työn pitäisi olla "kikkelin venyttelyä" tai muuten sluibaamista? Kyllähän työ saa työltä välillä tuntuakin. Myös hieman stressaava työ saattaa olla mielekästä, kun tuntee saavansa aikaan jotain ja kokee onnistumisia. Myös arvostus työnantajan puolelta mahdollisina palkankorotuksina/bonuksina motivoi työn tekemiseen. Toki arvostus on ansaittava muuten kuin sillä "kikkelin venyttelyllä";).

Älä multa kysy. Mä olen sitä mieltä, että pääosin työntekijät joutuisi tekemään ihan työtäkin palkkansa eteen ja mitä enemmän palkkaa, sitä enemmän vastuuta yms.

Täältä vaan repii käsityksen, että joka toinen tienaa tuon 4000 euroa eikä sen eteen tartte edes tehdä juuri mitään. Tota mä vain kritisoin. Mun mielestä yrityksen toiminta on kutakuinkin tehotonta, jos työntekijöille jää aikaa siihen kikkelinvenyttämiseen isojakin määriä päivässä. Tottakai välillä saa ja pitääkin olla löysempää, ei sitä kukaan jaksa 110 lasissa painaa koko ajan.

Ja itsekin yritän päästä irti tosta palkan ajattelemisesta, en tietenkään kokonaan, mutta suuremmalta osin. Hyvin sitä nykysellä palkalla toimeen tulee kun jää joka kk rahaa esim. sijoitettavaksi, eikä silti tartte esim. harrastuksista tinkiä.

Alkaa muuten karkaamaan aika kauaksi aiheesta, mutta so not jos on hyvää keskustelua?
 
Kuinka nii?

Vesistöjen sekä niissä elävien elukoiden tutkimusta, kunnostussuunnitelmien laatimista ja toteuttamista. Sitten välillä on ollut erilaisia projekteja vedettävänä.. Aika vaihtelevaa hommaa.

Melkein voisi sanoa, että unelma-ammattiini olen päässyt. Vesillä ja luonnossa liikkuminen on verissä. Toimistotyöt tosin välillä hajottaa näin talvisin, kun kenttätöitä on aika vähän.
Ihan kiinnostuksesta vaan, kun tässä olen alaa vaihtamassa ja kiinnostusta on niin moneen suuntaan
 
Ainakin Ekonomien keskipalkat liikkuu tasolla ~5000 euroa kuussa. DI:t jää tuosta vähän, kuitenkin yli 4000 euroa pitkälti, Lääkärit tienaavat vielä näitä enemmän, Lakimiehenäkin saa olla aika pettynyt palkkaansa, jos se on alle 4000 euroa kuussa. Sitäpaitsi, nykyään taitaa putkiasentajat hankkia tuonverta, hitsarit, paperitehtaan työläiset. Ahtaajille 4000 euroa kuussa ei edes riitä.

e:just lähti ilmottautuminen valmennuskurssille kauppatieteisiin..;)

maksaahan se pienen omaisuuden, mutta kyllä mä silti uskon sijoituksen kannattavuuteen;)
Tuossa vähän tarkempaa tietoa noista ekonomien palkoista.
Ei ekonomit sentään ihan viiteen tonnin yllä (riippuu alasta), mutta erittäin hyvää palkkaa ne silti saa. Rahoitukseen kannattaa näköjään panostaa, jos paksu lompsa kiinnostaa. :)

Putkimies tai paperimies saattaa tienata saman verran, mutta ei ne hommat ole mitään herkkua fyysisesti ainakaan.

http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/article56325.ece
 
Täältä vaan repii käsityksen, että joka toinen tienaa tuon 4000 euroa eikä sen eteen tartte edes tehdä juuri mitään. Tota mä vain kritisoin. Mun mielestä yrityksen toiminta on kutakuinkin tehotonta, jos työntekijöille jää aikaa siihen kikkelinvenyttämiseen isojakin määriä päivässä. Tottakai välillä saa ja pitääkin olla löysempää, ei sitä kukaan jaksa 110 lasissa painaa koko ajan.

Pitäisi jotenkin määritellä, mikä on paljon ja mikä vähän tekemistä, siis muutenkin kuin työtunneissa. Yksilön oman kokemisen mukaan tuo voi olla ihan mitä tahansa. Esimerkiksi oma duuni on sellaista, että yli puolet hommista voisi hyvinkoulutettu apinakin tehdä; välillä on helvetin kiire ja pärjääminen vaatii melkoisia diplomatia- ja päättelytaitoja. Kuitenkin pääpiirteittäin ihan perus- mutta vaihtelevaa toimisto- ja asiakaspalveluduunia. Omasta mielestäni työtahti on ok ja jaksan ihan hyvin, lähes samoja juttuja tekevän työkaverin mielestä saa aina painaa niska limassa, kamala stressi, liikaa hommaa, liian kiire jne. Mulla on kyllä ilmeisesti huonompi liksa.

Tietysti systemaattinen kaveri tekee samassa ajassa tuplasti tulosta johonkin sohloon verrattuna, eli voidaan sanoa että toiselle jää aikaa venyttelyyn samalla liksalla, jos työ on urakkaluonteista mutta tietty aika päivässä pitää olla työpaikalla.
 
Mulla nyt on sellainen käsitys, voin toki olla väärässäkin, että siihen isoon palkkaan joutuu yleensä tekemään ihan oikeasti duuniakin. Vissiin olen sitten väärässä.
Yliopistotutkinnon eteen joutuu näkemään paljon vaivaa, sillä 5.5-6 vuotta yliopisto-opiskelua on helvetisti työtä. Opiskeltava materiaalikin on välillä sellaista, että menee ikuisuus asian sisäistämiseen ja ymmärtämiseen... :)
 
Mun mielestä 4000 euroa on jo hyvä palkka ja ehkä tonverran tienaavia on suomessa sitten "pilvin pimein", käsitykseni on edelleen vähän toinen. Tai ainakaan että 4000 tienaavat pääsisi liksoihinsa suurinpiirtein kikkeliä venyttämällä.

1) mun mielestä 4000 euroa on myös hyvä palkka.
2) 4000 euroa ei ole SUURI palkka, jos koko suomen miesten keskipalkkakin on kivunnut jo yli 3000 euron.
3) en ainakaan itse tarkoita että tuollaisiinkaan pääsee kikkeliä venyttelemällä mutta ei se vaadi myöskään mitään superpanostuksia/koko vapaa-ajan suuruhraamista jne. - tässä kuitenkin käsittääkseni puhuttiin korkeakoulutetuista ihmisistä. Silloin työpaikan/tehtävän lähtöpalkka/"normaali palkka" on oletusarvoisesti jo jonkinlainen (sisäänottohinnat toki silti yleensä alkaa kakkosella), mutta jos vain hoitaa hommansa tunnollisesti olematta suurpyrkyri, on tuollainen 4K taso hyvin monessa hommassa saavutettavissa kyllä hyvinkin kohtuuajassa. Yksityisellä puolella. Julkisella rajoitetumpaa sekä tehtävänvalinnan, että palkkakehityksen osalta. Mutta kyllä ne kikkelinvenyttelijät putoaa tuoltakin pois tai sitten jää parhaimmillaankin eläkettä odottelemaan sillä sisäänottoliksalla yleiskorotuksia odotellen.

Ne, jotka taas urhaavat itsestään kaiken työelämään ovat lähtökohtaisesti varmasti tähtäämässäkin 4K suurempaan tulotasoon ja saavuttavat sen usein hyvinkin nopeasti mutta eivät ole alun perinkään ajatelleet uhraavansa elämänsä sille, että saavat 4K/kk vaan enemmänkin sille että jossain vaiheessa haluavat saavuttaa ehkä 7 tai 8 tai 10 tai 18K kuukaudessa. Ja silloin toki aletaankin puhumaan jo uhrauksista isolla u:lla.

Tässä muistettakoon toki myös aluekohtaiset erot. Itse puhun koko ikäni pk-seudulla asuvan näkökulmasta, ja itsekin täyspäivätyössä noin 10v olleena olen varmasti pystynyt muodostamaan jo ainakin jonkinlaisen kuvan siitä, mitä täällä ihmiset tienaa. Lienee selvä fakta että jos vaikkapa x-alan pk-yrityksen myyntipäällikkö (inflaatiotitteli, eli ei siis alaisia/merkittävästi alaisia, eli suomeksi perusmyyntihessu) kohtuukokemuksella saa täälläpäin 3000/kk + prov. niin hän tuskin saa ihan samaa peruskorvausta vaikkapa Inarilaisessa firmassa.
Kyllähän tämäkin vähän vääristää näitä "näkemyseroja".

Niin, muuten - puhuttiinhan me edelleen bruttopalkasta, joka on ainoa tällaisessa yhteydessä vertailukelpoinen tapa esittää asia?
 
Minä puhun ainakin AINA bruttopalkasta, nettopalkkaa on turha mitenkään vertailla, jos ei samalla kerro asuntolainan määrää ja että saako omanauton käytön työmatkoilla, miten pitkä se työmatka on ja paljonko maksaa tahallaan ylimääräistä tai alimääräistä veroa.

Mutta S225T:ltä kaikenkaikkiaan hyvä postaus.
 
Sellainen pikkuhuomio joka enenmmänkin liittyy tuohon palkkaketjuun mutta tuli tästä mieleen. Jos tarkempia vertailuja tahtoisi tehdä palkkojen suhteen niin bruttopalkka tietenkin pitäisi ilmoittaa. Homman tekee kuitenkin mielenkiintoiseksi juuri nuo lainat ja muut eli suoraansanottuna veroprosentti. Sekään ei kuitenkaan pelkästään riitä koska asumiskulut vaihtelevat todella radikaalisti kaupunkikohtaisesti. Se, että joku tienaa Helsingissä vaikka sen 5000 € bruttona on helposti lähellä sitä, että toinen tienaa 4000 € Tampereella. Tulipa vaan tälläinen huomio mieleen. S225T tosin mainitsikin juuri näistä "näkemyseroista".
 
Täällä viljellään paljon yleistyksiä. Muutamia vain mainitakseni:

- ei kaikki hyvin tienaavat tee pitkiä päiviä ja niskalimassa töitä. Monet ovat siinä asemassa, että voivat vaikuttaa esim. omaan työaikaansa.
- menestymiseen ei tarvita korkeakoulutusta, mutta se auttaa paljon. Tieto lisää valtaa.
- Hyvin tienaava ei ole parhain. Ihmisarvoa ei mitata rahassa tai asemalla.
- 4000 euroa ei ole hyvä palkka. IMO
 
http://www.aarresaari.net/pdf/UraraporttiNetti.pdf

Tuosta voi katsella miten yliopistoista valmistuneet sijoittuvat työelämään. muutaman vuoden vanhahan tuo on, mutta ihan mielenkiintoista tietoa. Ja jos tuohon miettii toiset 5 vuotta työelämässä päälle, niin ei se 4k/kk näyttäisi tuonkaan valossa mitenkään harvinaiselta.

Ja joo, se 4K€/kk ei ole mikään SUURI palkka, mutta jos sen saa hankittua uhraamatta työlle liikaa, niin silloin olisin siihen tyytyväinen.
 
Back
Ylös Bottom