Nukkuminen

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Onko jotain syitä kuten jonkun ravinnon puute että heräilee tosi paljon öisin, ja myöskin painajaisia ja tosi pinnallisia unia näkee paljon? Mitään stressiä tai muuta ei pitäisi olla sen enempää kuin muutenkaan, ja nukahtaminen onnistuu taas ihan ok.

Voi johtua melkein mistä vaan tuollainen, vaikka hampaista. Mutta jos kuitenkin unenpäästä kiinnisaamisessa ei ole ongelmia, niin mutulla voisin heittää että jossain paksusuolen mutkassa pyllymyyrä tekee kepposia.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Voi johtua melkein mistä vaan tuollainen, vaikka hampaista. Mutta jos kuitenkin unenpäästä kiinnisaamisessa ei ole ongelmia, niin mutulla voisin heittää että jossain paksusuolen mutkassa pyllymyyrä tekee kepposia.

Viisauden hampaat ottavat kyllä yhteen, muttei mitenkään häiritsevästi. Viime yönä heräsin jäätävään migreeniin, joka edelleen jatkuu lievempänä, mutta migreeni aura ilmiöineen on itselleni ihan normaalia päiväsaikaan. Kova treeni yleensä laukauisee kausittain tuota.

Käy poistattaa turhat leegot. Itellä oli kaamea poski- ja otsaontelotulehduskierre back in the days, johtuen juuri noista viisureista. Voi kai nekin laukasta migreenin?

Käy poistattaa turhat leegot. Itellä oli kaamea poski- ja otsaontelotulehduskierre back in the days, johtuen juuri noista viisureista. Voi kai nekin laukasta migreenin?

Mielummin pidän ne :) Yöllisiin päänsärkyihin monesti yhdistetty tuo hammashomma, mutta tosi harvinaisia noi. Ihan sukuvika tämä auramigreeni.

Mutta mitä tuo "paksusuolen mutkassa pyllymyyrä tekee kepposia" oikein tarkoitti? Paksusuolen oireitakin on itse kullakin suvussa, ei omalla kohdallakaan ihan normaalia tuo toiminta ole kun heittää löysän ja ummetuksen väliä lennosta.

Tarkoitin siis sitä että joku kropasta lähtevä ärsyke saa sut heräämään, etkä välttämättä huomaa sitä hereillä ollessasi. Itse välillä havahdun hereille siihen kun muka jossain tömähtäisi lujaa, mutta sitten kun hiekka karisee silmistä pois sitä rupeaa miettimään että kuuluiko oikeasti edes mitään ääntä vai oliko se vain unta.

Vuoroviikoin rakas lapseni on mun luonna ja ne viikot kerrytetään kyl silmäpusseja. Max unijaksot on 2 tunnin luokkaa.. Ei se malta pysyy omassa sängyssä vaan aina siinä yhden jäljestä se kipsittää viereen nukkumaan.

Nukkuminen on kivaa. Viime yönä ~11 tuntia :rock: Yleensä tähtään kyllä siihen 8-9h uniin.

Olen itsekin huomannut ton, että nyt kun treenaa kunnolla, niin tulee herättyä kusihätään öisin sillon tällön. Ennen treenausta en koskaan. Toinen juttu on, että tuntuu tulevan hirveän kuuma, varsinkin jalat on joskus ihan liekeissä.

Zone-sarja -42%
Onko jotain syitä kuten jonkun ravinnon puute että heräilee tosi paljon öisin, ja myöskin painajaisia ja tosi pinnallisia unia näkee paljon? Mitään stressiä tai muuta ei pitäisi olla sen enempää kuin muutenkaan, ja nukahtaminen onnistuu taas ihan ok.

Itse olen tosi levoton nukkuja, en muistakkaan et milloin oisin nukkunu kunnolla.. varmaan 2vuotta sitten. Yleensä syynä on stressi, mutta yhessä vaiheessa huomasin syömisen olevan myöskin syynä. Aiemmin söin liian raskaasti/paljon ennen nukkumaan menoa, josta seurasi sitten painajaiset/turhat heräilyt aina samaan aikaan yöllä. Nyt syön tuntia ennen nukkumaan menoa. Jos on pakko syödä ennen nukkumaan menoa (johtuen myöhästä kotiin tulosta tms..) niin silloin syön "vähän alle" täyttä oloa.

Silloin kun on ollut mättöpäivä, niin silloin on odotettavissa levottomat yöt. Mut mättöpäiviä ei oo ku pari kertaa kuukaudessa, niin ei sinänsä haittaa.

edittiä.. Kahvin juomisen lopetan klo19 jälkeen, sekin vaikuttaa paljon itsellä nukkumiseen.

Kannattaa kokeilla kahvin juonnin radikaalia vähentämistä tai lopettamista jos on enemmän nukahtamisongelmia. Itsellä unenlaatu parani kerralla kun vähensin juomisen 4-5 kupista 1 kuppiin, jonka juon aamupalalla. Kofeiinitonta teetä tulee juotua sen lisäksi aika paljon. Tässä yksi lukemisen arvoinen artikkeli aiheesta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Silloin kun on ollut mättöpäivä, niin silloin on odotettavissa levottomat yöt. Mut mättöpäiviä ei oo ku pari kertaa kuukaudessa, niin ei sinänsä haittaa.

edittiä.. Kahvin juomisen lopetan klo19 jälkeen, sekin vaikuttaa paljon itsellä nukkumiseen.

Itsellä täysin sama homma. Söin proteiinipitoisesti puhdasta kotiruokaa, en mitään mäkkisafkaa. Nyt kun vähän kiristelee, niin unenlaatu on selvästikkin parantunut, vaikka kotona en käy kun nukkumassa ja stressi kukoistaa. Aamuisin jaksan jopa urheilla, kun aikasemmin ei millään saanut aikaseks. Hyvä kun töihin selvisin..

Kahvia tulee juotua siinä kuuden pintaan viimeinen kuppi. Kuppeja tulee päivästä riippuen 1-10. Ei näkyvää vaikutusta.

C/D vitamiinit, Sinkkiä ja mankkua tullut syötyä päivittäin, ei vaikutusta.

Vähän tässä jännittää, kuinka uni taas muuttuu kun alkaa syömään. Kun mulle toi uni on todella tärkeä, kun väsyneenä olen todella ärtynyt. Eikä se raudan kalisuttelukaan kiinnosta jos ei ole kunnon unia alla. :(

Tulosten saaminen edellyttää treeniä, lepoa ja oikein syömistä.
Mitä mieltä olette/tietääkö joku jotain tutkimuksia nukkumisen (tai sen puutteen) vaikutuksesta treenituloksiin? Tuleeko hommasta mitään jos ei nuku riittävästi?

Minulla on taustalla vuoden täysi tauko salitreenistä loukkaantumisesta johtuen.
Nyt pystyisin palaamaan rautojen pariin. Ongelmana on, etten käytännössä ehdi/pysty nukkumaan yössä kuin 4-5 tuntia.
Tästä syystä mietinkin, että pitäisikö suoraan lykätä salitreeniin palaamista kunnes pystyn taas nukkumaan enemmän.

Ei nyt ole tässä tutkimuksia käsillä, mutta ei se salitreeni hukkaan mene, vaikka et niin paljoa saisikaan nukuttua. Palautuminen ja kehitys vähillä unilla totta kai kärsivät, mutta kannattaa sinun silti treenit aloittaa, otat vain kevyemmin.

No tää nyt on vaan mutua, mutta omasta kokemuksesta valvotun tai tosi huonosti nukutun yön jälkeen voimatasot on noin 5-10% heikommat. Myös koordinaatio ei ole paras mahdollinen.

Kyllä se 5 tuntia unta riittää, kuhan lihaksesi lepää kuitenkin tarpeeksi. Uni ja lepo ei ole sama asia, kaikki eivät tunnu sitä käsittävän. 5 tunnin yöunien jälkeen haittavaikutukset treenaamiselle ovat enimmäkseen henkisiä. Jos pää kestää pusertaa treenit täysillä 5h yöunien jälkeen niin ei se sitä kehitystä estä.

Mulla tulee parhaat treenit kun raahaan itseni väsyneenä salille, pari kofutabua naamaan ja treeninjälkeen kotiin päästyä saa sitten törkeen hyvin unta.
Minkä takia et ehdi nukkua pidempään? Joillekkin riittää vähempi aika nukkua kuin toisille.

Itse tarvitsen 7tuntia aikaa nukkua että olen vireä aamulla varaan siis 7,5-8t aikaa kun menen nukkunaan.

Ei todellakaan riitä 5 tuntia pidemmän päälle. En muista ihan tarkkaan miten tuo tieteellinen selitys meni, mutta tarvitset palautumisen+oman hormonitoiminnan optimointiin mahdollisimman paljon niitä "syvän unen" jaksoja yön aikana. En muista noita termejä, joku muu ehkä osaa sellittää paremmin.

Lyhyet yöunet ei ainakaan lyhyellä aikavälillä varmaan kauheesti vaikuta, mutta pidemmällä ajalla ylikunto on ihan mahdollista "saavuttaa".

Lainaan vähän tätä ketjua. Kuinka paljon te muut lepäätte muuten kuin nukkumalla? Tietokoneella oleminen ei ole kovinkaan tehokasta keskushermoston palauttelua. Itse olen nyt ottanut tavoitteeksi joka päivä vähintään kerran istua ihan rauhassa hengittäen (tavallaan meditointia) teekupin ääressä. Katsokaa youtubesta Elliott Hulsen How laziness can make you stronger -niminen video. Samalla tyypillä on enemmänkin videoita aiheesta.

Tietysti nukun myös yöllä 8-10h, mutta toi on vaan tollanen uus tapa pysähtyä vähän välillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom