Nukkuminen

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liian myöhään treenaaminen saattaa vaikeuttaa nukahtamista, tai siis ennen kuin menee nukkumaan ei pitäisi harrastaa liikuntaa pariin tuntiin. Itse käyn salilla klo 19-20, nukkumaan klo 22, mutta välillä ei meinaa uni tulla. :(

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jep nukkuminen on toisille helppoa ja toisille perkeleen vaikeaa. Itsehän kuulun noihin jälkimmäisiin :D

Melkolailla lapsesta asti, eli reilut 20vuotta on nukkumisen kanssa samat vaivat kuvioissa pyörineet.

Eli unen saanti on vaikeaa, puolessa tunnissa jos nukahtaa niin ihme, keskimäärin jotain 1-4tuntia saa odotella unta. Kun ei vaan NUKUTA, siis se tunne joka tulee että nukuttaapas nyt eikä meinaa silmät pysyä auki. Sitä tulee about kerran vuodessa nukkumaan mennessä :hyper: Tietty sitten koulussa luennoilla esim saattaa tulla se nukahtamisen olo, vaan eipä siitä sillon hyödy:rolleyes:

Ja itse uni on pinnallista, unia näen paljon eli jotain 10-20 unta per yö ja heräiltyä tulee suunnilleen saman verran. Myöskin kaikki pienetkin äänet(jääkaappi,joku hengittää äänekkäästi jne.) estää nukahtamisen ja herättää helposti.

Onkin tässä viimeaikoina tullut pohdittua että miten paljon huono uni on vaikuttanut esim salituloksiin, tuskimpa se kasvuhormoni sun muut kunnolla erittyy jos ei syvään uneen pääse.

Tietty päivisin sitten on enenpi tai vähempi jaksamaton olo, keskittymisvaikeuksia, mieliala heittelee vitutukseen helpommin jne kaikki tyypilliset.

Ja lääkärithän ei tee mitään, viimeset 7vuotta asiaa käynyt "valittelemassa" eikä mitään oikeaa tutkimusta ole tehty. Pirun puoskarit :whip:

Monenlaisia nukahtamislääkkeitä kokeiltu = eipä ne mitään vaikuta vaikka ottais ison annoksen, muita lääkkeitä = tuli korkeintaan zombie olo. Melatoniiniä on nyt viimeset 3 vuotta tullut vedeltyä (iherb ;) ja ei siitäkään suoranaisesti apua ole vaikka 20mg kerralla ottaisi (yleensä 3mg) mutta ehkä se minuutin tai pari ottaa pois unen odottelusta.

Tietty on tullut koitettua perusjutut eli liikunta, ruokavalio, rentoutusharjoitukset mitä näitä nyt onkaan. Ehkä se kuitenkin rentoutumiseen tai johonkin sellaiseen liittyy, tai sitten "toiset vaan nukkuu huonosti" kuten arvoisa lääkäri heitti päin naamaa kerran :D

Nyt pari viikkoa tullut syötyä migreeniin erästä lääkettä jonka pitäisi myös nukuttaa ja syventää unta. Itsellä ei nukuta kyllä mutta uni on ehkä jonkinverran syvempää ollut, ei ainakaan niin paljoa väsytä päivisin :P Vaan ei tuokaan taida pitkässä käytössä hyvää tehdä.

Samalla tässä olen arkisin lopettanut nöräilyn ja muun aikaisemmin illalla ja jättänyt kaikki piristeet kokonaan(en muutenkaan juuri käyttänyt) pois ja muutenkin ruokavaliota remontoinut.

Ehkäpä se uni joskus tulee tai sitten ei tule, pointtini on oikeastaan se että mitä enemmän sitä nukkumista miettii ja murehtii niin sitä vaikeampaa se on huonosti nukkuvalle. Ja toivottavasti suomessakin lääkärit vielä oppii uuden asenteen eikä ainaista "ai univaikeuksia, ooks sä pöpi??" juttuja :P

mulla on unenlaatu parantunut huomattavasti kun vertaa siihen aikaan jolloin ei treenaillut / harrastanut liikuntaa. mutta jännä juttu sinänsä, ihan sama mihin aikaa laitan nukkuun se on JOKA perkeleen yö se 8h unta :D olis kiva joskus nukkua vaikka 12h :D mutta luultavasti keho tarvitsee mulla vain sen 8h unta ja päikkäreitä nukun tosi harvoin.

Lasillinen punaviiniä ja hätätapauksissa 1kpl Stilnoct 15 ennen nukkumaan menoa:jahas:
Noita nukahtamislääkkeitä ei kannata säännöllisestin ottaa, ettei tule "immuuniksi" niille;)

Toisinaan kun ei saa unta tai olen puoliksi unessa, jää ajatus "looppaamaan". Voisi käyttää esimerkkinä tuota sadasta taaksepäin laskemista. Tilanteessa jossa tuo nolla pitäisi saavuttaa, jokin failaa ja ajatusketju alkaa taas uudelleen. Mitä tuolloin on tarkalleen miettinyt, äärimmäisen vaikea muistaa.

Luulen että kyse on jostain tiedostamattomasta ongelman ratkaisusta, muutaman kerran ilalla ollut jokin asia tai ongelma ratkaisematta, aamulla tuon ratkaisu on ollut selvä ja hämärästi tuota muistaa unessa/puoliunessa pohtineensa. Jokatapauksessa varsin epämiellyttävää tuollainen kuitenkin, lakanat rullalla kun pyörinyt sängyssä.

Mun kans täytyy saada se n. 8h unta, sen pitempään en juuri pysty nukkumaan vaikka haluaisin, ja jos jää alle niin päivällä ei jaksa keskittyä. Joku sisäinen kello tuppaa herättämään aina 7-8 välillä. Jopa silloin, kun edellisenä iltana on valvottu myöhään, herään ensimmäisen kerran samoihin aikoihin. Silloin tosin on vielä pakotettava itsensä nukkumaan uudestaan, kun unta ei ole kertynyt tarpeeksi.

Pienestä asti unta on joutunut odottelemaan vähintään puoli tuntia, mutta aamulla on yleensä levännyt olo. Tosin silloin, jos on tullut juotua kahvia iltapäivällä/illalla, uni on katkonaista eli heräilen monta kertaa yössä. Sama juttu, jos on stressiä. Silloin, kun elämässä kaikki hyvin ja riittävästi liikuntaa+ruokaa, nukun kyllä kuin tukki :)

Mulla sisäinen kello herättää 10-12, aivan sama vaikka olisinkin menny nukkumaan edellisenä iltana yheksältä tai neljältä aamuyöllä. Varsinkin kouluaamut ovat perseestä. Väsyttää vaikka kuinka aikasin menis nukkumaan.

Kuinka monesti joudutte yöllä herämään kuselle? Kaikista vituttavinta nukkumisessa on se että itse joudun 2-5 kertaa yöllä nousemaan kuselle. Joka perkeleen yö: ~ viiden vuoden sisään ainoastaan kaksi yötä, jolloin ei ole tarvinnu nousta kuselle. Muulloin normi yö menee siten että ekat 3h menee hyvin ja sitten nousu kuselle, sen jälkee tasaseen tahtiin loppuyö parin tunnin välein. On kokeiltu olla juomattakin koko päivä, ei auta. Lääkärin mukaan ei ole vikaa eturauhasessa koska se on vanhojen ukkojen tauti... No sain kuitenkin lähetteen neurologille uniapnea tutkimuksiin. Ei pelkstään eturauhasen takia vaan kun kihlattu luki uniapneasta juttua niin ainoastaan liikalihavuus ei täsmännyt minun ja uniapnea kanssa.

Pitäis varmaa katetri hankkia öitä varten

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuinka monesti joudutte yöllä herämään kuselle? Kaikista vituttavinta nukkumisessa on se että itse joudun 2-5 kertaa yöllä nousemaan kuselle. Joka perkeleen yö: ~ viiden vuoden sisään ainoastaan kaksi yötä, jolloin ei ole tarvinnu nousta kuselle. Muulloin normi yö menee siten että ekat 3h menee hyvin ja sitten nousu kuselle, sen jälkee tasaseen tahtiin loppuyö parin tunnin välein. On kokeiltu olla juomattakin koko päivä, ei auta. Lääkärin mukaan ei ole vikaa eturauhasessa koska se on vanhojen ukkojen tauti... No sain kuitenkin lähetteen neurologille uniapnea tutkimuksiin. Ei pelkstään eturauhasen takia vaan kun kihlattu luki uniapneasta juttua niin ainoastaan liikalihavuus ei täsmännyt minun ja uniapnea kanssa.

Pitäis varmaa katetri hankkia öitä varten
Onkohan tää vain henkistä? Ettei sun oikeasti tarvitse vessassa käydä mutta luulet vain. Kokeileppa (riskin ottaen) vain nukkua kun tekee mieli lähteä vessaan. Itse käyn kerran yössä vessassa, täysin pimeässä ja istualtaan. En vedä edes pönttöä. Ei siinä ehdi herätä joten pieni harmi.

Toi kuselle herääminen on aika jännä. Sillon kun treenaan kovaa + fillaroin duuniin + raskas duuni = aivan pomminvarmasti joutuu herää kuselle vähintään kerran. Yövuoroviikolla useammin (teen 3-vuorotyötä). Mutta sitten kun on treenit jäissä ja lorvii vaan himassa, niin sillon pystyy kyllä nukkuu ilman kuselle nousemista. Itellä toi ei ole mitään henkistä, vaan sieltä kärsästä tulee yleensä saavillinen kusta. Ja sitten kun meen kuselle, niin ei missään tapauksessa valoja päälle, ettei mene unet. Emäntä kiittelee aina välillä, ku on lähteny kakshaaranen ja jne.

Toi kuselle herääminen on aika jännä. Sillon kun treenaan kovaa + fillaroin duuniin + raskas duuni = aivan pomminvarmasti joutuu herää kuselle vähintään kerran. Yövuoroviikolla useammin (teen 3-vuorotyötä). Mutta sitten kun on treenit jäissä ja lorvii vaan himassa, niin sillon pystyy kyllä nukkuu ilman kuselle nousemista. Itellä toi ei ole mitään henkistä, vaan sieltä kärsästä tulee yleensä saavillinen kusta. Ja sitten kun meen kuselle, niin ei missään tapauksessa valoja päälle, ettei mene unet. Emäntä kiittelee aina välillä, ku on lähteny kakshaaranen ja jne.
Toi on kyllä täyttä totta. Itse joutuu heräämään kuselle muutaman kerran yössä jos sattuu duunit menemään niin, että sekoittavat vähän rytmiä ( 3 vuoro tääläkin ). Lisäksi raskaat treenit päälle niin takuuvarma kusipaussi on tehtävä..
Muutaman päivän huili treeneistä ja ainoa herätys onkin kellon pirinä aamulla.

Itse joudun laittamaan valot nykyään aina.. Joskus tuli unenpöpperössä himassa asuttua käytyä pimeässä kusella ja kerran yksi harha-askel ja mies kieri rappuset alakertaan.. :dance2:

Onko sillä mitään vaikutusta lihasten kehittymiseen miten sen tarvittavan unimäärän ottaa? Ite nukun aina ihan miten sattuu. Meen arkena nukkumaan klo 21:00-04:00 ja heräilen yleensä klo 7. Hyppytunteja on muutama viikossa ja tuun ne aina kotiin nukkumaan. Usein meen koulun jälkeen nukkumaan, jos oon yöllä nukkunu vähän ja nukun johki 17:00 asti ja välillä oon nukkunu klo 21:00 astikki koulun jälkeen. Viikonloppusin meen nukkumaan siinä kahden jälkeen ja heräilen klo 12 jälkeen lähes aina. Oon laskenu, että saan kyllä ihan tarvittavan määrän unta viikossa, mutta harvemmin tulee yli 6h nukuttua yhtä soittoa. Osaako kukaan sanoa onko tällasesta rytmittömästä unirytmistä mitään haittaa?

btw vois tästä mennäkki nukustelemaan :D

Onko sillä mitään vaikutusta lihasten kehittymiseen miten sen tarvittavan unimäärän ottaa? Ite nukun aina ihan miten sattuu. Meen arkena nukkumaan klo 21:00-04:00 ja heräilen yleensä klo 7. Hyppytunteja on muutama viikossa ja tuun ne aina kotiin nukkumaan. Usein meen koulun jälkeen nukkumaan, jos oon yöllä nukkunu vähän ja nukun johki 17:00 asti ja välillä oon nukkunu klo 21:00 astikki koulun jälkeen. Viikonloppusin meen nukkumaan siinä kahden jälkeen ja heräilen klo 12 jälkeen lähes aina. Oon laskenu, että saan kyllä ihan tarvittavan määrän unta viikossa, mutta harvemmin tulee yli 6h nukuttua yhtä soittoa. Osaako kukaan sanoa onko tällasesta rytmittömästä unirytmistä mitään haittaa?

btw vois tästä mennäkki nukustelemaan :D

Joku lääkäri sanoi että sitä unta voi jatkaa päiväunilla, eli olisi sama nukkuuko 8 tuntia vai 7+1. Ehkä noissa määrissä, mutta en usko että 5+3 korvaisi sitä. Menee kumminkin aika kauan ennen kuin vajoaa syvään uneen, joka on se unen tärkein osa, ja varmaan bodarin näkökulmasta varsinkin (kasvuhormoonit yms).

Kuullemma klassinen tapa testava onko nukkut tarpeeksi on olla pari tuntia jollain tylsällä luonnolla, jos alkaa pilkkimään niin on univajetta. Itselläni tosin olisi aina univajetta jos tuolla sitä määrittelisi :)

Mutta jos ei väsytä niin eipä siinä kai ihmeempiä. Ihmiset tarvitsee eri verran unta. Ehkä se kaikkein kovin kehonrakenta Colemankin nukkuin viisi tuntia yössä, ja Hulkkikaan ei arkisin muistaakseni nukkut paljoa.

Tylsillä luennoilla nyt meinaa nukahtaa muutenkin. Ei siihen tarvita ku lämmin ympäristö ja tarpeeksi paikallaan oloa niin jo alkaa lepi maistua.:D Varsinki jos luennot kestää yli 45 min. Pisin luento missä oon ollu oli 3,5h ja siellä jengi takapenkissä veteli jo hirsiä.:D

Nytten ollu 3-4 päivää juomatta kahvia ihan kokeeksi. Yöuni on maistunu tosi hyvin, enkä enää herää keskellä yötä kertaakaan. Enpä taida enää kahvia keitellä :)

Itse huomannu pomminvarmaksi keinoksi seuraavan: Pari tuntia ennen nukkumaanmenoa jotain kuntourheilua esim. juoksu, hiihto, uinti... sillälailla että varmasti tuntuu että on urheillu. Sitte sauna päälle, evästä sen verran että maha täyttyy ja saunan jälkeen nukahtaa yleensä alta puolen tunnin.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom