Nukkuminen

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kyllä se itelläkin niin menee, että unta on saatava enemmän kun on treenattu. Jossei minkäänsortin päiväunia ota, treenipäivän jälkeen +9h on aika minimi että aamulla on edes siedettävä olotila. Lomalla kun tulee nukuttua niin kauan kun luonnollisesti nukuttaa niin huomaa kuinka pirteänä sitä onkaan. Eli jos herään 8h unien jälkeen ja väsyttää, niin todellakin takas unten maille.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onko kukaan muu huomannut sellasta, että treenaaminen lisäisi unentarvetta? Minä en ihan vielä voi varmaksi sanoa, mutta minulla on tuollainen vahva epäilys. Tällä viikolla en ole päässyt salille flunssan vuoks maanantain jälkeen enkä oo nukkunut erinäisistä syistä ihan normaalia määrää (ei oo väsyttäny, oon vaan menny vähän myöhemmin nukkumaan, oon heränny aikasemmin), mutta silti ei oo väsyttäny pätkääkään. Normaalisti olisin hyvin väsynyt näinkin "vähillä" unilla eli sellanen 7-8h yössä. Periaatteessa tuntuu kyllä ihan järkevältä, että kovista treeneistä palautumiseen tarvitaan aikaa ja nyt kun niitä ei ole ollut, ei tarvitse niin paljoa "palautumisaikaa".

7-8h kuulostaa varmaan aika paljolta siihen nähden, että puhun vähän nukkumisesta, mut mä tarviin paljon unta. Sellanen 9-12h on ihan hyvä. 12h tosin ehkä kerran viikossa viikonloppusin, jos niinkään usein.

Mulla ei ole koskaan mennyt kaaliin, miten ihminen voi nukkua yli 10 tuntia. Menin eilenkin ennen puolta yhtätoista nukkumaan ja heräsin tänään puoli seitsemältä jonka jälkeen löhöilin sängyssä ja olin pienessä horrostilassa kasiin asti. Mieluusti nukkuisinkin enemmän, viikonloppuisin se periaattessa onkin mahdollista. Arkisin ei, 8 tuntia on aika maksimi.

Viime aikoina, vaikka on ollut vapaalla, ja olisi saanut herätä milloin huvittaa, niin ei ole saanut nukuttua yli 7-7,5 tuntia. Ja edelleen jatkuu se 4-5 tunnin unien jälkeen alkava heräily vaikka nyt Tempur Ombracio pään alla. Nyt mennyt puolikin tuntia hereillä yöllä ennen kuin uni jatkuu.

Mulla on käynyt niin, että kun aloitin treenaamisen, niin unen tarve on vähentynyt huomattavasti. Ennen nukuin viikolla aina sen 10 - 14h päivässä ja viikonloppusin parhaimmillaan jopa 18h putkeen. Niin ja epäilijöille, että tämä ei ole trolli... Yritin monesti nukkua 7 -9h mutta siitä ei tullut yhtään mitään, koska jo muutaman tunnin päästä olin ihan väsynyt. Tuntui ettei mikään asia elämässä kiinnosta ja mulla oli tosi ärtynyt olo, sekä keskittymiskyky meni täysin. Sama asia on myös silloin, jos joudun herätä ennen kahdeksaa aamulla, vaikka olisin nukkunut 12h sitä ennen. Teen 3-vuorotyötä ja tämän takia en ole tehnyt aamuvuoroja enään pitkään aikaan.

Treenamisen aloitin tuossa kesäkuun alussa ja alkuaikoina olin yhtä väsynyt kuin ennenkin, mutta nykyään vaikka olisi kova treeni alla + rankka työpäivä päälle, niin en nuku enään kuin 7 -9h päivässä.
Enään ei myöskään tule tuota väsymystä muutaman tunnin valveilla olon jälkeen, vaikka unet on lyhyempiä...

Nukahtamisen kanssa ei ole ollut suurempia ongelmia, mutta oon alkanut heräilemään parin tunnin välein ja yöllä saattaa iskeä kusihätä jopa 2 - 3 kertaa, vaikka ennen en herännyt kuselle kertaakaan edes 12h unien aikana.

Niin ja sellainen asia vielä, että ennen näin joka yö tosi todentuntuisia unia ja yleensä aamulla muistin ne samalla tavalla kun olis leffan katsonut illalla, mutta nykyään en tiedä että näenkö unia, koska en aamulla niitä muista.

Alkanut vaan mietityttää, että mistäköhän tämä muutos voisi johtua? Elämän tavat on kyllä muuttunut radikaalisti terveellisempään suuntaan.

- - - Updated - - -

Löytyykö tota ZMA:ta apteekista? :O

Käyt ostamassa apteekista erilliset purkit sinkkiä ja magnesiumia, niin tulee varmasti halvemmaksi kuin purkki zma:ta.

Käyt ostamassa apteekista erilliset purkit sinkkiä ja magnesiumia, niin tulee varmasti halvemmaksi kuin purkki zma:ta.

Eikä kannata ostaa niitä paskimpia/halvimpia muotoja. Itellä on käytössä sinkkipikolinaatti ja magnesiumglysinaatti. Noita molempia löytyy kätevästi yrttikaupasta.

Eikä kannata ostaa niitä paskimpia/halvimpia muotoja. Itellä on käytössä sinkkipikolinaatti ja magnesiumglysinaatti. Noita molempia löytyy kätevästi yrttikaupasta.

Mikäs se sinkin halvin muoto olikaan, kelaatti tai joku sellanen? Mulla se vaikutti kyllä unen syvyyteen positiivisesti 30mg annoksella. Magnesiumista se halvin (oksidi) ei kuulemman kuitenkaan imeydy kuin hyvin vähän.

Onko teillä kokemusta tuosta ZMA:n tuottamista sivuvaikutuksista? Olin kuulevinani, että toisilla jopa heikentää unen laatua ja aiheuttaa painajaisia. Menee kyllä varmaankin kokeiluun ensi vuoden puolella. Tällä hetkellä vetelen melatoniinia, kun nukun niin huonosti. Se on ehkä auttanut nukkumaan pidempään, tai ainakaan en heräile aamuyöstä.

Onko teillä kokemusta tuosta ZMA:n tuottamista sivuvaikutuksista? Olin kuulevinani, että toisilla jopa heikentää unen laatua ja aiheuttaa painajaisia. Menee kyllä varmaankin kokeiluun ensi vuoden puolella. Tällä hetkellä vetelen melatoniinia, kun nukun niin huonosti. Se on ehkä auttanut nukkumaan pidempään, tai ainakaan en heräile aamuyöstä.

Itselläni vaikutukset olleet vain positiivisia, mutta lienee henkilökohtaista. Oma kokemus tuon unettomuuden kanssa aivan päinvastoin, eli siis auttaa nukkumaan yhtenäisemmin. Painajaiset voisin uskoa helpommin, sillä unet ovat kyllä elävöityneet huomattavasti. Niitä näkee paljon enemmän ja muistaa paremmin aamulla mitä tuli nähtyä. Omalla kohdalla nuo eivät ole kyllä erityisen ahdistavia ja painajaismaisia olleet, vaikka paljon ihmeellistä tullut nähtyä :D. Riippuu tietysti mitä on mielen päällä ja miten kukakin unet kokee...

Itselläni vaikutukset olleet vain positiivisia, mutta lienee henkilökohtaista. Oma kokemus tuon unettomuuden kanssa aivan päinvastoin, eli siis auttaa nukkumaan yhtenäisemmin. Painajaiset voisin uskoa helpommin, sillä unet ovat kyllä elävöityneet huomattavasti. Niitä näkee paljon enemmän ja muistaa paremmin aamulla mitä tuli nähtyä. Omalla kohdalla nuo eivät ole kyllä erityisen ahdistavia ja painajaismaisia olleet, vaikka paljon ihmeellistä tullut nähtyä :D. Riippuu tietysti mitä on mielen päällä ja miten kukakin unet kokee...

Mites muuten, jos kerran unia näkee enemmän, tarkottaako se sitä, että yön aikana on normaalia enemmän REM-unta? Tämähän taas tarkottais, että uni ei ole yhtä syvää kuin ilman ZMA:a. REM-uni on siis se nukkumisen vaihe, jolloin nähdään unia ja se ei ole syvää unta. Vai onko se vaan, että unet jostain syystä muistaa normaalia paremmin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itseasias uudemman tutkimuksen mukaan ihminen näkee unia muissakin univaiheissa kun REM-vaihees, eli vanhaa tietoa.

Mites muuten, jos kerran unia näkee enemmän, tarkottaako se sitä, että yön aikana on normaalia enemmän REM-unta? Tämähän taas tarkottais, että uni ei ole yhtä syvää kuin ilman ZMA:a. REM-uni on siis se nukkumisen vaihe, jolloin nähdään unia ja se ei ole syvää unta. Vai onko se vaan, että unet jostain syystä muistaa normaalia paremmin?
REM-uni = Rapid Eye Movement uni jossa silmät liikku ympäriinsä, että tavallaan kattelis unia, se on kans sitä "hyvää unta" kuten syvä uni jossa ei herää mihinkään kalinoihin yms, näissä niitä unia enimmäkseen näkee, eli Rem-uni ei ole se ainoa unen vaihe missä sitä unta nähdään jos niin luulit :)

Joppa, kyse on unien muistamisesta. Kaikki näkevät unia, ja niiden muistaminen riippui muistaakseni siitä, missä unen syvyysvaiheessa heräsi (muistelen lukeneeni aiheesta joskus jonkun artikkelin).

Joppa, kyse on unien muistamisesta. Kaikki näkevät unia, ja niiden muistaminen riippui muistaakseni siitä, missä unen syvyysvaiheessa heräsi (muistelen lukeneeni aiheesta joskus jonkun artikkelin).

Totta, mutta mites ZMA sitten siihen vaikuttaa? Ja totta, unia nähdään myös muulloinkin, mutta suurin osa unista näkyy ilmeisesti REM-unen aikana.

Totta, mutta mites ZMA sitten siihen vaikuttaa? Ja totta, unia nähdään myös muulloinkin, mutta suurin osa unista näkyy ilmeisesti REM-unen aikana.

Unia näkee (jos nyt oikein psykologian kirjoista muistan) kummassakin vaiheessa, syvässä unessa sekä REM-unessa. REM unessa ne ovat vain usein surrealistisia ja seksualissävytteisiä. Nuo syväuni ja REM-uni vaihtelevat sykleittäin läpi yön. Jos yksilöllä on univajetta voi toisen unen määrä pienetä toiseen verrattuna. Esimerkiksi eräässä kokeessa henkilöt oltiin herätetty juuri ennen REM-unen alkamista. Sitten kun he saivat taas nukkua, heidän unessaan oli enemmän REM-unta suhteessa syväänuneen ja kevyeen uneen.

Saako tuota melatoonia ilman reseptiä ? Tällä hetkellä jäätävä stressi päällä koulun ja duunin suhteen ja unet jää aina 5-6h nukahtamis vaikeuksien jälkeen! ://

Itsellä tuntuu myös auttavan 1l kevyt maitoa ennen nukkumaan menoa.

Mites melatooni + ZMA ?

Zone-sarja -42%
Saako tuota melatoonia ilman reseptiä ? Tällä hetkellä jäätävä stressi päällä koulun ja duunin suhteen ja unet jää aina 5-6h nukahtamis vaikeuksien jälkeen! ://

Itsellä tuntuu myös auttavan 1l kevyt maitoa ennen nukkumaan menoa.

Mites melatooni + ZMA ?

???

Suositteleeko unen parantamiseen muuta kun perus;
älä vietä aikaa sängyssä.
viilennä
pimeytä
ei kofeiinia klo x jälkeen(norjan hiihtoliitto suosittelee ettei klo 15 jälkeen)
aina samaan aikaan nukkumaan.
jos ei heti tuu uni, älä jää sänkyyn väkisin makaamaan.
ei sinistä valoa, eli ei puh, läppäreitä tabloideja jne.

nää tuli ulkomuistista toisilta uni tyypeiltä, tuliko uutta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom