Nukkuminen

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ilman treenaustakin 4-5h on todella vähän ja ainakin itselläni treeni lisää unen tarvetta. Uni on ehkä tärkein asia mihin voit satsata, rakenna kaikki muu sen päälle.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itse lähtisin kaivamaan jostain lisää niitä unitunteja tai sitten treenaamaan aika kevyelti, kunnes olosuhteet antaa periksi kovemmalle hikoilulle. Jos ei ole aikaa nukkua kuin vain 4-5 tuntia, kertoo se vähän siitä, että stressitekijöistä ei ole ainakaan puutetta. Tuohon päälle vielä raudat, niin maallikkona kuvittelisin, että saa hyvät paineet aikaan vaikka minkälaiselle haitalle. Mun näkökulma on yleensäkin sellainen, että ennemmin otan toisen lepopäivän, kuin suuntaan neuroottisena salille. Sen lisäksi muutenkin pyrin siihen, että oppisin kuuntelemaan kehoa paremmin ja tekemään yhteistyötä sen kanssa, enkä siihen että rehvastelisin, kuinka tuli rehkittyä keho ja päänuppi vuodeosastolle burnoutin kera, kun on niin kova jäbä tekee duunia. Joku taas voi nähdä toisin ja arvostaa noita voittajakärsijäpokaaleja :dance:.

Mutta mun on paha sanoa tosiasiassa mitään, kun on niin paljon muuttujia, eikä kokonaiskuvasta ole mitään hajua. Ehkä sun geenit antaa periksi rankallekin treenille ihan pienellä levolla tai sitten keho menee tukkoon helpommin. Ehkä sun mieli kokee täydellistä euforiaa, kun kosketat rautakatedraalissasi levytankoa pitkästä aikaa ja tuottaa kaikki mahdolliset nannahormonit kehoon, vieden kehityksen ihan uuteen loistoon. Tai sitten pää on niin kovilla puristuksilla, että kovat treenit vaan tuplaa stressihormonipumppujen toiminnan jne. Mahdollisella "lääkityksellä" on tietysti omat vaikutuksensa, mutta oletan ettet käytä.

Jotain aihetta sivuavaa tutkimusta bongasin:

http://jcem.endojournals.org/content/95/6/2963.short
A Single Night of Partial Sleep Deprivation Induces Insulin Resistance in Multiple Metabolic Pathways in Healthy Subjects
(univaje aiheuttaa insuliiniresistenssiä)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/pmc1991337/
The Metabolic Consequences of Sleep Deprivation
(univaje yhteydessä pläskin keräytymiseen ja diabetekseen)

Joku voi laitella lisää, jos on selvitellyt syvemmin. Noi siis pikavilkasulla, vailla sen tarkempaa tsekkailua.

Ihan mielenkiinnosta, niin miksi et voi nukkua tuon enempää?

Syynä on parikuinen vauva yhdistettynä pitkiin työpäiviin.

Kiitoksia vastauksista. Kai sitä on lähedettävä kokeilemaan miten kroppa reagoi. Ilmeisesti paras vaihtoehto on käydä edes kevyesti treenailemassa.
Varsinkin kun näin pitkän tauon jälkeen sarjapainojen luulisi kasvavan kunhan käy edes salilla päin :)

No hormonitasot kärsivät jossain vaiheessa, palautuminen ei ole optimaalista ja ylikunnon riskikin nousee. Myös monia muita haittoja on vähillä yöunilla, jotka eivät nyt liity oikein treenaukseen vaan ennemin psykologian kannalta (keskittymiskyky, vireystila, neuropsykologiset toiminnot yms.)

Kiitoksia vastauksista. Kai sitä on lähedettävä kokeilemaan miten kroppa reagoi. Ilmeisesti paras vaihtoehto on käydä edes kevyesti treenailemassa.
Varsinkin kun näin pitkän tauon jälkeen sarjapainojen luulisi kasvavan kunhan käy edes salilla päin :)

Kaikkeen pystyy jos vain haluaa. Aloita kevyesti ja lisää sen mukaan miltä tuntuu. Jos joskus tuntuu että joku/jotkut reeni kerrat pitää jättää välistä, niin silloin jättää, väkisin ei kannata repiä.

T: 1v. lapsen äiti ;)

Mulla vähän samaa ongelmaa, eli arkisin ei ehdi putkeen nukkumaan kun 5-6h yöllä (treeni myöhään ja aikanen herätys). Toisaalta pystyn yleensä päivällä jossain välissä nukahtaa 1-2h päikkärit. Minusta paljon virkeämpi tolla 6+1h yhdistelmällä kun vertaa että nukkuisi kerralla 7h.

- - - Updated - - -

Mulla vähän samaa ongelmaa, eli arkisin ei ehdi putkeen nukkumaan kun 5-6h yöllä (treeni myöhään ja aikanen herätys). Toisaalta pystyn yleensä päivällä jossain välissä nukahtaa 1-2h päikkärit. Minusta paljon virkeämpi tolla 6+1h yhdistelmällä kun vertaa että nukkuisi kerralla 7h.

Kiitoksia vastauksista. Kai sitä on lähedettävä kokeilemaan miten kroppa reagoi.

Olin viime talvena vastaavassa tilanteessa. Erona vaan se, että puolivuotias poika kehitti itselleen joulun jälkeen n. viiden kuukauden korvatulehduskierteen. Muistaakseni tuona aikana tuli 16 eri diagnoosia ja nukkumiset olivat todella vähäisiä. Painoin kuitenkin salilla normisti sisulla vn-pohjaista treeniä vaikka olo oli läpipaska, väsynyt ja v***untunut. Työtilannekaan ei helpottanut asiaa (YT-neuvottelut).

Tuloksia ei tullut. Tein 3-4 treeniä viikkoon ja joka neljäs viikko kevyemmin. Ohjelmaan oli ajateltu selvä progressio, mutta melkeinpä mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Lopulta penkki (hieman yllättäen) lähti laskemaan. Tuota sitten vatvoimme jonkin aikaa ja teimme pieniä fiksauksia ohjelmaan (ostan ohjelmat ulkopuoliselta). Se ei kuitenkaan juurikaan tuonut helpotusta asiaan, mutta lasku sentään pysähtyi.

Sitten toukokuun lopulla jätkä sai putket korviin ja yöunet palasivat. Ekan kuukauden kroppa oli ihmeissään muutoksesta, toisen kuukauden taasen minä. Fiilis oli sikahyvä ja parin kuukauden sitkeän paukuttamisen jälkeen vedossa ja kyykyssä sarjapainot nousivat aika rajusti. Kyykyssä lie eroa nyt jo n. 30-40kg jossain 5RM:n haarukassa, vedossa 5-10kg vähemmän. Penkkikin lähti hiljalleen nousemaan, mutta siinä ei tullut noin massiivisia nytkähdyksiä. Leuoissa junnaan edelleen kevään painoissa, mutta se on toissijainen liike enivei.

Itselleni jäi fiilis, että keväällä kovalla univajeella tehty treeni ei mennyt hukkaan - sen realisoituminen vain kesti hieman. Olen varma, että kannatti sitkeästi tehdä työtä pohjakunnon eteen, vaikka uskohan siinä oli lujilla. Uskon myös, että vähemmällä treenillä olisi tämä loppukesän jyrkkä kunnon nousu jäänyt saavuttamatta. Pelkäsin hieman loppukeväästä ylikuntoa ja pohdin kerran jos toisenkin, että miten kroppa kestää tuollaisen rääkin. Kestihän se.

Nyt en tekisi mitään toisin, ehkä vaan tiedostaisin paremmin, mistä on kyse ja jaksaisin sen tiedon voimalla painaa treenistä toiseen. Pitää vain muistaa kuunnella kroppaa. Treenipäiväkirja on tuollaisessa tilanteessa välttämätön, että huomaa ajoissa, jos jokin menee yli.

Olisiko hajua miksi nukkuminen on "rauhatonta", ja joutuu wc:ssä käydä yöllä ainakin kerran, vaikka en juo mitään illalla enään klo 19 jälkeen, ja ennen nukkumaan menoa käyn useastikkin wc:ssä. Pieni erikoisuus löytyy myös ZMA:sta, jota nauttiessani 30min ennen nukkumaan menoa, vaikuttaa että yöunet ovat vieläkin huonommat (aamulla siis väsyneempi). ZAM vaikutushan pitäisi olla päinvastainen...?
En juo kofeiinia kuin aamulla/aamupv. Vettä kuluu monta litraa päivässä, mutta ei enään illasta. Vitamiinit/hivenaineet pyrin nauttimaan päivällisen yhteydessä, en koskaan illalla enään.
Raastavaa kun tulee katkoja rem-uneen, tai yleensä yöuniin.

Jos herää vessassa käynnin takia, niin siinä on syy ja seuraus, mutta jos muutenkin niin ei kyllä varmaan kenelläkään ole tarkkaa tietoa.

Itse kärsinyt enemmän tai vähemmän aina tuosta heräilystä. Itselläni kerran elämässä käynyt niin että olisin avannut silmät ekan kerran kellon soimiseen/aamulla. Unet ovat yleensä sellaista sorttia että eivät ole painajaisia, mutta ihan mieluusti niistä kyllä herää pois.

Yksinkertaisimmillaan huono sänky ja tyyny voi olla syypää. Monesti kun herää juuri kylkeä kääntäessä. Jotkut puree hampaita yhteen (vielä viisauden hampaat tallella). Stressi on aina suurin aiheuttaja (niinkuin nukahtamis vaikeuksienkin), mutta harvalla on lapsesta asti stressi päällä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No tuotah, viimevuon kämppiksel oli unilääke käytös, yks ilta juteltii sen kaa ja se epäili että lääkkeet vaikuttaa treniin. Noh omien tietojen ja netin avulla seuraavaa: pillerit roskiin, magnesiumcitraatti, sinkki ja b6 iherbistä (Huom! Mahd puhtaita eikä mitää monivitsmiinimyrkkyjä!) Yöks kämppä täysin pimeeks, pari astetta viileempi makuuhuone, vähä stressitekijöitä vähemmälle elämässä ja avot! Volyymi alko kasvaa kyykys maves penas ja lisäpainoleuois, ja jätkä nukku ko pieni porsas. Sanosin että mieluummi kokeile enskn kaikki muu rauhasa ennen lääkkeitä...

Ps. Ite siis pitäsin zma:n laatua aika tärkeänä... ei iha kaikki multipillerit imeydy nii hyvi ko erikseeotettuna.

En nyt jaksanut koko ketjua lukea läpi, mutta pakko kertoa omatkin vinkkini hyvään uneen. Olen tapellut aina unen saannin kanssa, varsinkin lapsien syntynän jälkeen. unilääkkeitäkin olen joutunut käyttämään. Nykyään nukahdan helposti melatoniinin ja magnesiumin avulla. Myös makoilu piikkimaton päällä rentouttaa uneen.

Hehkuttaisin itsekin tuon ZMA:n nimeen. Sain kolmisen viikkoa sitten purkin ZMA:ta kaupanpäällisinä ja siitä asti nappaillut. Ihmettelin muutaman päivän jälkeen hurjasti elävöityneitä unia ja syvempää yhtenäistä unta. Siis tietämättä etukäteen tästä mankku-sinkki-b6-kombon vaikutuksista googlailin sitten yhteyksiä parantuneeseen unenlaatuun ja kappas löytyihän omille kokemuksille selitys.

Olen aikaisemmin kärsinyt stressin takia nukahtamisvaikeuksista ja erityisesti aamuyön hyvin katkonaisesta unesta. Nykyään saattaa mennä parhaillaan 7-8 putkeen tai ainakin 4+4 eli yhdellä vessäkäynnillä. Olo on aamuisin entiseen verrattuna reilusti energisempi ja mieliala kohonnut! Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Nukahtamiseen tämä ei taida varsinaisesti auttaa, mutta jos päivät touhuilee salilla ja töissä ja pyrkii sopivasti illaksi rauhoittumaan, niin kyllä se uni tulee ja jatkuu ainakin omalla kohdalla parempana (ainakin osittain) ZMA:n ansiosta.

Tähän liittyen: Osaisikohan joku listata hyvät erilliskomponentit, joista tuollaisen oman, edullisemman ZMA:n saisi kasattua. Valmiit pillerit on ilmeisesti aika hinnakkaita, mutta suunnitelmissa on ehdottomasti jatkaa käyttöä, kunhan tämä kaupanpäällispurkki loppuu. Eli missä muodossa ja määrissä mankut, sinkit ja b6? Entä mistä kannattaa ostaa, eli saa edullisimmin (sen puitteissa mitä tässä saa mainostaa)?

Rotcev Itellä on tullut tuolta iHerbistä ostettua... Huomattavasti halvempaa kuin suomessa. Sinkkiä on kaapissa 15mg 22mg ja 50mg tällä hetkellä kuparinpoisto kuuri päällä niin 50mg käytössä. Uskoisin että 22mg on ihan hyvä normikäyttöön (Huom vain omakohtaisen kokemuksen perusteella, en ota mitään vastuuta mistään :) ) Magnesiumista sitraatti on lueskelemani perusteella parhaiten imeytyvää. Tämänkin tilannut iHerbistä, sieltä varmasti löydät vertailemalla parhaat suhteet.

Eli, iltaisin sotken magnesium sitraattijauhon lasiin vettä jolla huuhdon alas d-vitamiinin, sinkin, b6 (sekä kausittain eri kuureja). Tämän jälkeen ei tulisi enää mitään hirveän aktiivista harrastaa, korkeintaan lueskelua jne.

Jos tiedän että voi olla vaikeuksia nukahtaa, lyön sateen ja ukkosen jylinää tunnin ääninauhan kuulokkeista ja aina toimii :)

Äh ajattelin ensin että en jaksa ettiä mitä mulla on käytössä mutta rotcevin toiveesta.

B6: http://www.iherb.com/Now-Foods-B-6-50-mg-100-Tablets/404
Sinkki: http://www.iherb.com/Now-Foods-Zinc-Picolinate-50-mg-120-Capsules/878
Magnesium: http://www.iherb.com/Now-Foods-Magnesium-Citrate-100-Pure-Powder-8-oz-227-g/1101

Muistaakseni nuo lähti tilaukseen viime kerralla. Teen joka tilauskerralla hintavertailun mutta viimeksi tuo setti oli halvin.
Sinkin laaduista omien lukemieni perusteella "picolinate" on paras ja mankusta sitraatti. B6 on lueskelun alla :)

Toivottavasti sait jotain irti.

Niin ja nykyisellä zma+sadejylinä kombolla nukun 9h rauhallista syvää unta tauotta... Entisen pätkittäisen ja levottoman sijaan.
Kaikilla muutokset eivät näy heti, mutta vaikutus voi nopeimmillaan tulla päivässä tai parissa.

Toistan, omalla vastuulla kaikki ravintolisät nassuun :)

Jos haluaa jotain kevyttä unilääkettä kokeilla, niin melatoniini on sellainen. Eikä tietääkseni ole sivareita tai viekkareita (itse en ole ainakaan kokenut sellaisia).

Olisiko hajua miksi nukkuminen on "rauhatonta", ja joutuu wc:ssä käydä yöllä ainakin kerran, vaikka en juo mitään illalla enään klo 19 jälkeen, ja ennen nukkumaan menoa käyn useastikkin wc:ssä. Pieni erikoisuus löytyy myös ZMA:sta, jota nauttiessani 30min ennen nukkumaan menoa, vaikuttaa että yöunet ovat vieläkin huonommat (aamulla siis väsyneempi). ZAM vaikutushan pitäisi olla päinvastainen...?
En juo kofeiinia kuin aamulla/aamupv. Vettä kuluu monta litraa päivässä, mutta ei enään illasta. Vitamiinit/hivenaineet pyrin nauttimaan päivällisen yhteydessä, en koskaan illalla enään.
Raastavaa kun tulee katkoja rem-uneen, tai yleensä yöuniin.

En tiedä varmalla auttaisko, mutta tuo että jos lopettaa juomisen jo klo 19 ei välttämättä auta hirveästi. Vois kokeilla toista taktiikkaa, juot koko päivän paljon vettä niin että se oikeasti huilaa läpi koko ajan kunnolla ja vasta noin ennen tuntia ennen nukkumaanmenoa lopetat sen vedenjuonnin tyystin. Itellä tälleen toiminu paremmin ku mitä ois alkanu rajoittaa vedenjuontia jo aikaisemmin illasta. Tuo on toki aineenvaihdunnasta kovasti kiinni.

Muutenhan varmaan menee niin ettei ainakaan tietokoneella kannata möllöttää enää vähä ennen nukkumaanmenoa ja telkkarikin olisi hyvä olla hiljasella ja katsoa jotakin sellaista mikä ei tee kovin rauhattomaksi :) Se että nukahtaa hyvin ja uni pysyy hyvälaatuisena riippuu aika paljon siitä, miten on onnistunut rauhoittumaan/rentoutumaan viimeisen parin tunnin aikana ennen nukkumaanmenoa.

Melatoniinista olen kanssa kuullut hyvää joten sekin varmaan olisi kokeilun arvoinen homma. Silti suosittelen löytämään ne keinot hyvään uneen ilman "lisäravinteita".

Zone-sarja -42%
Ohhoh! Suurkiitos vaivannäöstä! Todella kattava vastaus, tällä pääsee pitkälle. Ja tottahan toki omalla vastuulla... yliannostuksien mahdollisuuksista jonkin verran jo lueskelinkin, mutta näyttäisivät olevan aika olemattomat.

Rotcev Itellä on tullut tuolta iHerbistä ostettua... Huomattavasti halvempaa kuin suomessa. Sinkkiä on kaapissa 15mg 22mg ja 50mg tällä hetkellä kuparinpoisto kuuri päällä niin 50mg käytössä. Uskoisin että 22mg on ihan hyvä normikäyttöön (Huom vain omakohtaisen kokemuksen perusteella, en ota mitään vastuuta mistään :) ) Magnesiumista sitraatti on lueskelemani perusteella parhaiten imeytyvää. Tämänkin tilannut iHerbistä, sieltä varmasti löydät vertailemalla parhaat suhteet.

Eli, iltaisin sotken magnesium sitraattijauhon lasiin vettä jolla huuhdon alas d-vitamiinin, sinkin, b6 (sekä kausittain eri kuureja). Tämän jälkeen ei tulisi enää mitään hirveän aktiivista harrastaa, korkeintaan lueskelua jne.

Jos tiedän että voi olla vaikeuksia nukahtaa, lyön sateen ja ukkosen jylinää tunnin ääninauhan kuulokkeista ja aina toimii :)

Äh ajattelin ensin että en jaksa ettiä mitä mulla on käytössä mutta rotcevin toiveesta.

B6: http://www.iherb.com/Now-Foods-B-6-50-mg-100-Tablets/404
Sinkki: http://www.iherb.com/Now-Foods-Zinc-Picolinate-50-mg-120-Capsules/878
Magnesium: http://www.iherb.com/Now-Foods-Magnesium-Citrate-100-Pure-Powder-8-oz-227-g/1101

Muistaakseni nuo lähti tilaukseen viime kerralla. Teen joka tilauskerralla hintavertailun mutta viimeksi tuo setti oli halvin.
Sinkin laaduista omien lukemieni perusteella "picolinate" on paras ja mankusta sitraatti. B6 on lueskelun alla :)

Toivottavasti sait jotain irti.

Niin ja nykyisellä zma+sadejylinä kombolla nukun 9h rauhallista syvää unta tauotta... Entisen pätkittäisen ja levottoman sijaan.
Kaikilla muutokset eivät näy heti, mutta vaikutus voi nopeimmillaan tulla päivässä tai parissa.

Toistan, omalla vastuulla kaikki ravintolisät nassuun :)

Mulla oli tässä kuukausi puolitoista taakse päin hyvä jakso nukkumisen suhteen, että unta tuli 8 tuntia tai jopa yli. Nyt kun koulussa oli stressaavia päiviä niin niitä kaikkia asioita pyöritteli mielessään ja nukahtamista yritti pitkittää eikä unta tullut kun max 6-7 tuntia. Kyllähän mä olen tottunut nukkumaan lyhyitä yöunia, mutta kun treenejäkin tulee useampia kertoja viikossa ja koulupäivät ovat välillä raskaita niin lepo olisi tärkeää. Yöllä en heräile kun yleensä kerran vessaan ja sitten välillä juuri ennen herätystä.

Onko jollakin jotain konsteja, miten unen saisi tulemaan silloinkin kun stressi pukkaa päälle? Nytkin on tulossa neljän viikon pituinen työssäoppimisjakso ja unta pitäisi saada reilusti. Jännittää vaan, miten mahtaa käydä.

Melatonin on käynyt mielessä, sehän on reseptivapaakin.

Onko kukaan muu huomannut sellasta, että treenaaminen lisäisi unentarvetta? Minä en ihan vielä voi varmaksi sanoa, mutta minulla on tuollainen vahva epäilys. Tällä viikolla en ole päässyt salille flunssan vuoks maanantain jälkeen enkä oo nukkunut erinäisistä syistä ihan normaalia määrää (ei oo väsyttäny, oon vaan menny vähän myöhemmin nukkumaan, oon heränny aikasemmin), mutta silti ei oo väsyttäny pätkääkään. Normaalisti olisin hyvin väsynyt näinkin "vähillä" unilla eli sellanen 7-8h yössä. Periaatteessa tuntuu kyllä ihan järkevältä, että kovista treeneistä palautumiseen tarvitaan aikaa ja nyt kun niitä ei ole ollut, ei tarvitse niin paljoa "palautumisaikaa".

7-8h kuulostaa varmaan aika paljolta siihen nähden, että puhun vähän nukkumisesta, mut mä tarviin paljon unta. Sellanen 9-12h on ihan hyvä. 12h tosin ehkä kerran viikossa viikonloppusin, jos niinkään usein.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom