On aika lailla eri asia tehdä käyttöliittymää nettiin kuin moniajavaan reaaliaikakäyttikseen. Symbianissa iso ongelma on ollut aina kunnollisten työkalujen puute varsinkin debuggaukseen, mikä on vähentänyt tuottavuutta ja huomattavasti pidentänyt uuden uuden Symbiankoodarin pääsyä tuottavalle tasolle. Lisäksi ongelmana on muistin ja suoritustehon vähyys - mainitsemiesi Javascriptin ja HTML:n piti ratkaista koko ongelma, mutta WRT:tä ei saatu ikinä pyörimään järjellisellä nopeudella. Qt nyt oli hyvä ratkaisu, mutta kesti liian kauan tuoda ulos.Onko tämä tilanne nyt sittenkään itse softasta riippuvaista? Siis millä tahansa softalla joka taittuu kernelin ja muun säädön puolesta järjellisiin valikkoihin, joka sivusta vedettäviin juttuihin ja asiallisiin notifikaatioihin olisi ollut saumat viedä taistelu jo vuosien ajan. Päivittelee sitten graffaa ja fonttia tarpeen mukaan. Miten se voi olla niin vaikeaa koodata tuollaista, jos itsekin sen ala-astetason html-osaamisella (+ javascript huoraamisella) osaan tehdä sen parissa sekunnissa nettipuolella hienommin kuin missään nokiassa? Onko tuo kännykkäpuolen koodaus jotenkin äärimmäisen vaikeaa? Joku UIn perusteet on helvetin helppo vääntää kasaan kokonaisuudessaan parilla brainstormilla, mitä tulee mistäkin ja miten info ruutuun isketään. Miten se voi olla niin vaikeaa? Tuhansia ihmisiä eikä keltään tule ideaa miten ruudun tulee käyttäytyä? Ei kai tästä pidä vetää johtopäätöstä että suomessa on tyhmiä ihmisiä, vai onko tässä todella niin epäluovaa kehitystä ollut taustalla ettei järki sitä käsitä? Jo kun eka iPhone oli hyppysissä niin huomasi mitä siinä voisi olla paremmin, ne sen puutteet tulee nanosekunnissa ilmi. Apple sentään parantaa juoksuaan, mutta Nokia ei ole tehnyt mitään asian eteen. Olisiko Dopeyllä tietoa mitä ne kehityspuolen ihmiset oikeasti tekevät työaikanaan, kuka oikeasti miettii UIt sitä visioi?
Miksi homma nyt oli niin hidasta? Laatuvaatimukset ovat korkealla (jos softasta löytyy showstopper kun pari linjaa jo suoltaa laitteita ulos kuluu paljon rahaa) ja testicaseja on käytännössä ääretön määrä. Softan pitää tukea lokalisaatiota isolle määrällä kieliä ja kirjasimia ja kun tuote alkoi olla valmis sitä pitää testata jokaisessa maailman maassa paikan päällä. Muutaman ison aikataulukriisin jälkeen T&K oli hyvin konservatiivinen muuttamaan isoa osaa olemassaolevasta toiminnallisuudesta, ettei saisi piiskaa uudestaan. Lisäksi tuotekehitys hajautui maantieteellisesti ja organisationaalisesti niin moneen yksikköön, että koordinaatiosta tuli liki mahdotonta.
Kyllä Suomessa edelleen osataan softaa tehdä, mutta tässä casessa homma vain skaalautui liian isoksi ja monimutkaiseksi suhteessa organisaatiorakenteeseen, alla olevan platformin omituisuuksiin ja tuloksena olevan softatuotteen konfiguraatiovaatimuksiin (kielet, operaatiovariantit, jne.)
Kun Apple tuli ulos ensimmäisillä iPhone-versioilla, niin ihan järkisyistä olivat jättäneet moniajoa ja montaa muuta visvaista hommaa myöhemmäksi ja keskittyneet käyttäjäkokemukseen. Symbianin päälle kesti tuhottoman kauan tehdä sama harppaus kun kaikki se monimutkaisuus piti raahata mukana.