No Shampoo -challenge

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Tekisi mieli haistella ja tunnustella Halon hiuksia ja tarkastella miltä päänahka näyttää ennen ja jälkeen tämän kokeilun. Kaljuna en ole itsekään käyttänyt shampoita kuin satunaisesti ja suihkussa käytän saippuaa hyvin minimaalisesti. Kasvoihin en ole käyttänyt mitään pesuaineita vuosiin ja iho pysyy ihan hyvänä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen ollut ilman shampoota viime joulukuusta (?) lähtien. Päänahka kevään kisojen jälkeen alkoi kutiamaan ja kuivumaan tosi pahoin sekä rasvoittui nopeammin, joten hesarin jutun innoittamana päätin kokeilla. Hiukset on vajaa olkapäille. Itsellä kesti kuukauden verran, että rasvaisuus tasoittui. Kun muistaa voimakkaasti hieroa päänahkaa kuuman/lämpimän vesipesun yhteydessä (n. joka toinen pvä pesen), niin hyvin on rasva irronnut. Sauna auttaa myös.

Kampaajalla kun olen käynyt, ei ole enää tarvinnut värjätä koko hiuksia, vaan on riittänyt pelkkä tyven värjäys (4-6vkon välein). Hiusten väri on säilynyt siis huomattavasti paremmin, päänahan hilseily ja kutina hävinnyt kokonaan.
Voin kyllä suositella lämpimästi no shampoota.

Tekisi mieli haistella ja tunnustella Halon hiuksia ja tarkastella miltä päänahka näyttää ennen ja jälkeen tämän kokeilun. Kaljuna en ole itsekään käyttänyt shampoita kuin satunaisesti ja suihkussa käytän saippuaa hyvin minimaalisesti. Kasvoihin en ole käyttänyt mitään pesuaineita vuosiin ja iho pysyy ihan hyvänä.

Hyvältä ne ainakin näytti kun eilen tiirailin, en pyytäny tunnustella/haistella.

Ei taida uskaltaa testata. Nytkin jos jättää vahat yöksi päähän letti on aamulla nippa nappa siinä kunnossa että ehkä vielä toinen päivä menee. Kolmantena viimeistään se näyttää samalta kuin siihen olisi sivelty paketillinen voita. Mutta vois yrittää lievempää versiota, vältellä jokapäiväistä vahan käyttöä ja pestä se letti vaikka joka toinen päivä näin alkuun.
Toivottavasti en saa "saastasen kuvaa" , mutta en oo shamppoolla pessy lettiä tyyliin 5 vuoteen!? Pesen taas toisaalta joka kerta suihkussa ollessani normisaippualla myös hiukset....

No ei tätä nyt voi oikein pesemättömyydeksi laskea, aika monella tutulla varsinkin asuntola-aikoina oli tasan se 1 purkki jolla pestiin naama, hiukset ja vartalo. Parhailla se meni vielä käsisaippuanakin.

Tuohon en lähde mukaan syystä, että pyöriskelen BJJ harkoissa hiukset ja päänahka tatamissa saaden ties mitä pöpöjä ja silsa bakteereja hiuksiini. Pelkällä vedellä ei pääse eroon kaikista bakteereista.

Tuli tässä tätä lueskellessa mieleen, että voi paljon toi hilseily sun muu oireilu kokeilun aikana liittyä ruokavalioiden erilaisuuteen. Halohan taitaa vedellä pitkälti primal pohjalta, jossa rasvaa on rutkasti. Itsellä on käynyt ainakin niin oman kolme kuukautta kestäneen sinnepäin primalin aikana, että pää ei kutise, hiki ei haise niin paljon ja muutenkin iho tuntuu terveemmältä. Nämä tuntuvat olevan yleiset muutokset runsasrasvaisempaan safkaan siirtyneillä. Mutta vahvana mutuna vailla tutkittua tietoa heitän tän.

Viimeksi muokattu:
Tosiaan edellisessä postauksessa sanoinkin, ettei kaikilla ole ollut positiivisia kokemuksia shampoottomuuden kanssa. Ihan niinkun samat pesuaineet, kosteusvoiteet, ruoat, harrastukset, autot, työpaikat jne. ei sovi kaikille (yllättävää). Siksi musta onkin kiva, että useampi on näköjään lähtenyt tähän kokeiluun mukaan, ja muodostaa siten oman mielipiteensä asiasta sen sijaan, että todettaisiin vain "hyi, yökkörasvaiset hiukset, en haluu". Tossa alla on vielä pari kuvaa 6 viikon shampoottomuuden jälkeen. En mä ainakaan osaisi noista valita sitä shampootonta kuvaa jos en tietäisi.

dewsberysplit_600x430.jpg

sawachasplit_600x452.jpg

Mulla tulee kohta 3 kk täyteen, enkä vieläkään keksi syytä, miksi käyttäisin shampoota. Kaikki on edelleen ihan jees :D Ainoa vaan, että pitäisi kampaajalla käydä, kun tämä pehko alkaa olemaan vähän ylikasvanut. Olen miettinyt, että uskaltaakohan shampoottomuuden tunnustaa kampaajalle, vai kauhistuukohan ne siitä? :rolleyes:

Miltä sä odottaisit, että mun päänahka ja hiukset tuoksuu tai näyttää? Jos ne stinkkaisi tai tuntuisi ikävältä, en luonnollisestikaan olisi käyttämättä shampoota. Olen haistattanut päätä muillakin, ja kaikki ovat sanoneet tuoksun olevan ihan miellyttävä. Kukaan ei myöskään meinannut uskoa, etten käytä shampoota. Itse olen myös hiusten tuntuun tyytyväisempi kuin ennen, koska ne ei ikinä ole silleen oikeasti rasvaiset (niinkun esim. 3 päivää shampoopesun jälkeen, yök).

Hyvältä ne ainakin näytti kun eilen tiirailin, en pyytäny tunnustella/haistella.

w00t, stalkkeri :D Tuu ensi kerralla nuuskimaan.

Hahahaha, tässä kun hiukset pikkuhiljaa kasvaa enkä pese shampoolla, niin alan näyttää ihan Wolverinelta.

Sama.

Tuli tässä tätä lueskellessa mieleen, että voi paljon toi hilseily sun muu oireilu kokeilun aikana liittyä ruokavalioiden erilaisuuteen. Halohan taitaa vedellä pitkälti primal pohjalta, jossa rasvaa on rutkasti. Itsellä on käynyt ainakin niin oman kolme kuukautta kestäneen sinnepäin primalin aikana, että pää ei kutise, hiki ei haise niin paljon ja muutenkin iho tuntuu terveemmältä. Nämä tuntuvat olevan yleiset muutokset runsasrasvaisempaan safkaan siirtyneillä. Mutta vahvana mutuna vailla tutkittua tietoa heitän tän.

Sama mutu on täälläkin. Mulla on ruokavalio ja K-vitamiinilisä vaikuttaneet ihon ja hiusten kuntoon aika paljon, ja uskoisin, että paleotyyppisellä ruokavaliolla (tai runsaampirasvaisella yleensäkin) iho voi paremmin. Mulla on ollut ennen niin ikävä akne, että sain siihen lääkäriltä e-pillerireseptin. Nykyään iho on aika paljon paremmassa kunnossa ruokavalion, oikeanlaisen kosmetiikan ja ihonhoidon sekä ravintolisien ansiosta. Varmasti samat jutut heijastavat myös päänahan ja hiusten terveyteen.

EDIT. Ai niin, yksi TÄRKEÄ huomio: olen lukenut shampoottomien kirjoittelusta ja huomannut samaa ilmiötä itsekin - hiuksia pestessä vedenpaineella on merkittävä vaikutus siihen "pesutulokseen". Joskus (pari kertaa viikossa) hieron hiuksia ja päänahkaa ihan kunnolla vettä sylkevän suihkun alla, muuten sitten tarvittaessa ihan vaan huuhtaisen päätä hanan alla, jotta sen saa jotenkin kuosiin. Etenkin shampootonta aloittelevien kannattaa ehkä kokeilla suuremman vedenpaineen ja mahdollisesti vähän normaalia lämpimämmän veden (muttei liian kuuman, se kuivattaa) käyttöä, siten sitä päänahan alussa pukkaamaa rasvaa voi saada paremmin liikkeelle.

Tuohon en lähde mukaan syystä, että pyöriskelen BJJ harkoissa hiukset ja päänahka tatamissa saaden ties mitä pöpöjä ja silsa bakteereja hiuksiini. Pelkällä vedellä ei pääse eroon kaikista bakteereista.
Voisin mutuilla, että bakteerien takia ei kyllä paljoa kannata hiuksia pestä. Bakteereja on joka paikassa ja paljon ja niitä on sun hiuksissakin, käyt sitten BJJ-harkoissa tai et. Ja hiusten pesun jälkeen niissä on varmaan parissa tunnissa taas saman verran bakteereja kuin ennen pesua. Eikä ne bakteerit varmaan paljoa hiuksia häiritse, luulen ma.

Ei oo kyllä ikinä tullut mieleenkään, että pesen hiukseni shampoolla bakteerien takia. Kyllä siihen on ollu muut syyt.

Houkuttaisi kokeilla, mutta kun on niin pitkät ja paksut hiukset, että saisi tuskailla kyllä ensimmäiset viikot sen ulkonäön kanssa! Jos en pariin päivään pese shampoolla niin näytän kyllä ihan pulsulta. :D Saa nähdä, ehkä kokeilen vasta sitten kun/jos lyhennän vähän tätä lettiä.

Mulla ruokavalio koostuu likimain samoin kuin Halolla. 95% ravinnosta on jalostamatonta luomuruokaa, ja mitään peruna/riisi/pasta-juttuja en käytä ollenkaan. Rasvaa syön 80-100g/vrk. Nyt siis tosiaan neljäs viikko menossa ja ihan ku eilen olisin huomannu, että olis vähän parempaan päin. En tiedä, pitää katella.

w00t, stalkkeri :D Tuu ensi kerralla nuuskimaan.
Siinä pihalla hengailin Foot Mattersin jälkeen, eli ei tarvi alkaa olan yli kurkkia :).

Voisin mutuilla, että bakteerien takia ei kyllä paljoa kannata hiuksia pestä. Bakteereja on joka paikassa ja paljon ja niitä on sun hiuksissakin, käyt sitten BJJ-harkoissa tai et. Ja hiusten pesun jälkeen niissä on varmaan parissa tunnissa taas saman verran bakteereja kuin ennen pesua. Eikä ne bakteerit varmaan paljoa hiuksia häiritse, luulen ma.

Ei oo kyllä ikinä tullut mieleenkään, että pesen hiukseni shampoolla bakteerien takia. Kyllä siihen on ollu muut syyt.

Silsasieni yleisnimitys ihosienille jotka kasvavat ihon, karvan tai kynnen sarveistuneessa kudoksessa. Silsasieni voi tulla moneen paikkaan. Tyypillisin paikka on varvasväli, jalkapohja sekä nivustaive. Myös vartaloon ja hiuksiin. Osa bakteereista on haitallisia ja osa on hyödyllisiä. En pese hiuksiani niiden tuuheuden taikka kosteuden, vaan puhtauden takia. Shampoolla ja saippualla tulee puhtaampaa jälkeä, kuin pelkällä vedellä ^^

Kohta mä luultavasti joudun syömään sanani, mutta ei se niin vakavaa ole ;)

Silsasieni yleisnimitys ihosienille jotka kasvavat ihon, karvan tai kynnen sarveistuneessa kudoksessa. Silsasieni voi tulla moneen paikkaan. Tyypillisin paikka on varvasväli, jalkapohja sekä nivustaive. Myös vartaloon ja hiuksiin. Osa bakteereista on haitallisia ja osa on hyödyllisiä. En pese hiuksiani niiden tuuheuden taikka kosteuden, vaan puhtauden takia. Shampoolla ja saippualla tulee puhtaampaa jälkeä, kuin pelkällä vedellä
Jaa. Olisit heti sanonut. Sieni ja bakteeri kun on ihan eri asioita. Havaitsin kyllä sanan silsa, mutta bakteeri-sana kyseisen sanan perässä mitätöi ensimmäisen. Ajattelin sen olevan joku sun oma ilmaisu jollekin pahalle bakteerille. No, sitä en sitten tiedä auttaako pesu yhtään mitään jos silsa on iskemässä. Jalkasilsakin iskee yleensä yleisissä pesutiloissa vaikka sieltä yleensä kai aika puhtaana poistutaan. En tiedä.

Niin ja ihan puhtauden takia mäkin hiuksia pesen, mutta en laske bakteereja sellaiseksi epäpuhtaudeksi minkä takia hiukseni pesen. Pesen ne rasvan, vahan, lakan sun muiden likapartikkeleiden takia. Bakteerien olemassaolo mun päässä on ihan yksi ja sama, koska siellä ne elelee joka tapauksessa vaikka miten tukkaa pesee.

Kyllähän toi mielenkiintoiselta kuulostaisi, luulen vaan että en itse kestäisi millään sitä alkuvaihetta. Muutenkin on hiukset sen verran sileää ja suoraa laatua, että joutuisin varmaan kulkemaan kokoajan pää kiedottuna johonkin huiviin. En myöskään pystyisi elämään ilman muotoilutuotteita, joten siitäkin syystä shampoopesu on melkein pakollinen.
Pitää yrittää saada joku kaveri houkuteltua koekaniiniksi kokeilemaan shampootonta elämää, ja katsoa vierestä toimiiko! :D

Mulla hiukset ylettyy korvan päälle. Ilman shampoota reilun viikon ja 2-3 päivän välein suihkiutunut. Jos on tuota pidempään huuhtelematta, niin hiukset alkaa tuntua rasvaisilta. Päänahka on kuitenkin jo huomattavan hyvässä kunnossa, eikä hilsettä tahdo enää löytyä. Hiukset ehkä näyttää hieman rasvaisilta, mutta se ei haittaa kun päänahka on hilseetön. Lievä rasvaisuus antaa tukevuutta ja letti pysyykin päältä pystyssä itsekseen. Kaccellaan miten homma etenee.

Mä taidan tehdä niin, että kun saan tuon pikkukirpun pois mahasta niin ryhdyn tähän. Otan ennen ja jälkeen kuvat ja laitan ne tähän sitten näytille 6 viikon jälkeen. Saadaan sitten nähdä, miten reagoi pitkä ja paksu tukka. Olen kuitenkin sitten aika kiinni kotona ja lapsessa niin ei ole niin väliksi, vaikka lopputulos olisi kauhea.

Tänään aamulla huuuhtelin tukan ja kauheessa kiireessä kattelin että hyvältähän se tuntuu ja näyttää, pokkana vaan töihin tukka auki. Töissä oli pakko vetää se samantien kiinni, koska on se vaan ihan järkyn rasvanen tuolta päältä. Sivuilta, edestä ja niskasta se on ihan ok. Jos ny pari viikkoo ainaki sinnittelis vielä. Onhan mulla normaalistiki ollu tukka kiinni joka päivä, että ei tää sikäli mitenkään poikkeuksellista ole. Latvat on ihan ok ollu koko ajan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom