Tosiaan edellisessä postauksessa sanoinkin, ettei kaikilla ole ollut positiivisia kokemuksia shampoottomuuden kanssa. Ihan niinkun samat pesuaineet, kosteusvoiteet, ruoat, harrastukset, autot, työpaikat jne. ei sovi kaikille (yllättävää). Siksi musta onkin kiva, että useampi on näköjään lähtenyt tähän kokeiluun mukaan, ja muodostaa siten oman mielipiteensä asiasta sen sijaan, että todettaisiin vain "hyi, yökkörasvaiset hiukset, en haluu". Tossa alla on vielä pari kuvaa 6 viikon shampoottomuuden jälkeen. En mä ainakaan osaisi noista valita sitä shampootonta kuvaa jos en tietäisi.
Mulla tulee kohta 3 kk täyteen, enkä vieläkään keksi syytä, miksi käyttäisin shampoota. Kaikki on edelleen ihan jees :D Ainoa vaan, että pitäisi kampaajalla käydä, kun tämä pehko alkaa olemaan vähän ylikasvanut. Olen miettinyt, että uskaltaakohan shampoottomuuden tunnustaa kampaajalle, vai kauhistuukohan ne siitä?
Tekisi mieli haistella ja tunnustella Halon hiuksia ja tarkastella miltä päänahka näyttää ennen ja jälkeen tämän kokeilun. Kaljuna en ole itsekään käyttänyt shampoita kuin satunaisesti ja suihkussa käytän saippuaa hyvin minimaalisesti. Kasvoihin en ole käyttänyt mitään pesuaineita vuosiin ja iho pysyy ihan hyvänä.
Miltä sä odottaisit, että mun päänahka ja hiukset tuoksuu tai näyttää? Jos ne stinkkaisi tai tuntuisi ikävältä, en luonnollisestikaan olisi käyttämättä shampoota. Olen haistattanut päätä muillakin, ja kaikki ovat sanoneet tuoksun olevan ihan miellyttävä. Kukaan ei myöskään meinannut uskoa, etten käytä shampoota. Itse olen myös hiusten tuntuun tyytyväisempi kuin ennen, koska ne ei ikinä ole silleen oikeasti rasvaiset (niinkun esim. 3 päivää shampoopesun jälkeen, yök).
Hyvältä ne ainakin näytti kun eilen tiirailin, en pyytäny tunnustella/haistella.
w00t, stalkkeri :D Tuu ensi kerralla nuuskimaan.
Hahahaha, tässä kun hiukset pikkuhiljaa kasvaa enkä pese shampoolla, niin alan näyttää ihan Wolverinelta.
Sama.
Tuli tässä tätä lueskellessa mieleen, että voi paljon toi hilseily sun muu oireilu kokeilun aikana liittyä ruokavalioiden erilaisuuteen. Halohan taitaa vedellä pitkälti primal pohjalta, jossa rasvaa on rutkasti. Itsellä on käynyt ainakin niin oman kolme kuukautta kestäneen sinnepäin primalin aikana, että pää ei kutise, hiki ei haise niin paljon ja muutenkin iho tuntuu terveemmältä. Nämä tuntuvat olevan yleiset muutokset runsasrasvaisempaan safkaan siirtyneillä. Mutta vahvana mutuna vailla tutkittua tietoa heitän tän.
Sama mutu on täälläkin. Mulla on ruokavalio ja K-vitamiinilisä vaikuttaneet ihon ja hiusten kuntoon aika paljon, ja uskoisin, että paleotyyppisellä ruokavaliolla (tai runsaampirasvaisella yleensäkin) iho voi paremmin. Mulla on ollut ennen niin ikävä akne, että sain siihen lääkäriltä e-pillerireseptin. Nykyään iho on aika paljon paremmassa kunnossa ruokavalion, oikeanlaisen kosmetiikan ja ihonhoidon sekä ravintolisien ansiosta. Varmasti samat jutut heijastavat myös päänahan ja hiusten terveyteen.
EDIT. Ai niin, yksi TÄRKEÄ huomio: olen lukenut shampoottomien kirjoittelusta ja huomannut samaa ilmiötä itsekin - hiuksia pestessä vedenpaineella on merkittävä vaikutus siihen "pesutulokseen". Joskus (pari kertaa viikossa) hieron hiuksia ja päänahkaa ihan kunnolla vettä sylkevän suihkun alla, muuten sitten tarvittaessa ihan vaan huuhtaisen päätä hanan alla, jotta sen saa jotenkin kuosiin. Etenkin shampootonta aloittelevien kannattaa ehkä kokeilla suuremman vedenpaineen ja mahdollisesti vähän normaalia lämpimämmän veden (muttei liian kuuman, se kuivattaa) käyttöä, siten sitä päänahan alussa pukkaamaa rasvaa voi saada paremmin liikkeelle.