No Shampoo -challenge

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokeilin pelkällä vedellä pesua vuosia sitten. En enää muista kuinka kauan, mutta ainakin yli kuukausi taisi tulla kokeiltua. Hiukseni olivat silloin sen verran pitkät että ylsivät ponnarille. Itselläni ei sen kokeilun aikana rasvoittuminen lakannut, vaan rasvaisen näköisillä hiuksilla mentiin, mikä ei niin paljon esteettisesti häirinnyt kun hiuksia pystyi pitämään kiinni. Kaveri kokeili samoihin aikoihin, ja hänellä oli sama ongelma koko kokeilun ajan, hiukset olivat ja näyttivät rasvaisilta. Luulenpä että ruokavaliolla voi olla iso merkitys tähän, ainakin Halolla taitaa olla erittäin puhdas ruokavalio. Rasvoittuminen ja sen hidastuminenkin ovat varmasti yksilöllisiä. Voisin kokeilla uudestaan nykyisillä lyhyillä hiuksillani jos olisin poissa ihmisten ilmoilta kuukauden tai pari, mutta tuollaista mahdollisuutta ei taida olla tulossa.

Tähänkö tää keskustelu nyt kuoli? Eikö ketään kiinnosta kokeilla tätä?

Ja kaljut toki pääsee automaagisesti no shampoo-klubiin (olettaen toki että sitä nahkakuulaa ei jynssätä shampoolla). ;)

Haluaisin tietää, että mitenköhän tämä toimii pitkän ja paksun tukan kanssa. Joskus muinoin, kun masennusta sairastin, en jaksanut pestä hiuksia. Pisin väli taisi olla 8 viikkoa ja voin sanoa, että tukka oli ihan hirveessä kunnossa sen jälkeen.

Nykyään pesen hiukset kerran viikossa shampoolla ja hoitoaineella ja hyvin pärjään. Olisihan tuollaista hauska kokeilla, koska hiustenpesu on aina enemmän tai vähemmän vaiva, mutta tällä tukalla joka-aamuinen hiustenkastelu kuulostaa ihan järkyttävältä vaivalta, koska sen jälkeen hiusten kuivuminen kestää useamman tunnin.

Nykyään pesen hiukset kerran viikossa shampoolla ja hoitoaineella ja hyvin pärjään. Olisihan tuollaista hauska kokeilla, koska hiustenpesu on aina enemmän tai vähemmän vaiva, mutta tällä tukalla joka-aamuinen hiustenkastelu kuulostaa ihan järkyttävältä vaivalta, koska sen jälkeen hiusten kuivuminen kestää useamman tunnin.

Mua arveluttaa ihan sama juttu. Pesen kans hiuksia ehkä 2 kertaa viikossa, eikä ne likasiks siinä välissä tule, mut tietenkin vesipesulla mentäessä pitäis huuhdella sitä tukkaa paljon useammin. Se kuivuminen tosiaan vie aikaa. Kesällä vois varmaan kyl kokeilla, kun todennäköisesti oon paskasissa ulkotöissä, niin eipä se haittaa vaikka tukka välistä vähän lähmänen oliskin. Toisaalta hamstraajana mulla on tuolla niin naurettava määrä kaikkia hiustököttejä, ja oon hyvin kiintynyt niihin, niin en tiedä raaskisinko luopua niistä....

Saippuan käytön lopetin pari viikkoa sitten, eipä sitä kyllä huomaa. Iho on kyl yhtä kuiva kuin aina, mut johtuu varmaan siitä et on taas ollu veden juonti heikkoa.

Olisihan tuollaista hauska kokeilla, koska hiustenpesu on aina enemmän tai vähemmän vaiva, mutta tällä tukalla joka-aamuinen hiustenkastelu kuulostaa ihan järkyttävältä vaivalta, koska sen jälkeen hiusten kuivuminen kestää useamman tunnin.

Ei ei, en mä siksi niitä joka aamu kastele, että ne siitä jotenkin puhdistuisivat tai siksi että ne muuten ois rasvaiset. Lyhyet hiukset kun tuppaavat aamuisin vaan sojottamaan ihan joka suuntaan, niin se vedellä kastelu on kaikista helpon tapa saada ne jotenkin fiksun näköisiksi. En usko, että pitkähiuksisten pitäisi sen useammin niitä hiuksia kastella ilman shampoota, kuin shampoon kanssa (ts. pari kertaa viikossa ehkä?).

Voin kertoa tossa ~kolmen vuoden päästä, kuinka pitkien hiusten shampooton sujuu :D

Periaatteessa ihan houkutteleva (säästö)kokeilu, mutta ei toimis itsellä käytännössä. Shampoolla tulee yleensä pestyä n. 3 päivän välein ja joskus ihan pelkällä hoitoaineella vaan ja hyvin toimii. Jos EI pese tolleen sopivin välein niin sillon hiukset rasvottuu. Eikä varmasti johdu ruokavaliosta. Toi on kyllä totta, että kun itelläkin on tällaset tönköt lyhet hiukset niin aamusin ne on pakko vedellä oikoa edes suurinpiirtein oikeaan ilmansuuntaan.

Mää oon ollu shampoottomana nyt muutaman viikon (3?), ei voi muistaa. Mulla on pidempi tukka ku halolla ja auki en kyllä pysty tätä pitämään, jää semmonen outo märkälook päälle vesipesusta. Kiinni kun pitää niin ihan puhtaalta ja tavalliselta näyttää, avoimena vaan ei kehtaa kyl missään liikkua. Toki osasyy on myös leikkauksessa, joka on tehty ennen shampootonta aikaa ja tarkoituksena kohottaa päältä. Kohoaa joo niin paljon nyt, ettei saa sen vertaa littanaksi, että kehtais missään liikkua. Mut tosiaan avonaisena näyttää nyt niin hirveeltä pituuksista, että en voi muuta kuin toivoa, että tilanne muuttuu tässä viikkojen edetessä. Päänahka kutiaa joskus, menee ohi vesipesulla. Hilsettäkin on näkyny joskus, mutta ei vaivaksi asti. Kampa ja vesipesu on toiminu siihenkin.

Pidennysten myötä mun hiustenpesuväli harveni merkittävästi. Otin pidennykset kuitenkin pois, koska mulla on herkkä päänahka, joka alkoi irtoilla isoina lipareina (ei siis mitään tavan hilsettä, vaan sormenpään kokoisia nahkalipareita) ja kutisi niin maan vietävästi.

Nyt olen ollut viikon ilman shampoota, vesipesulla ja kerran käyttänyt hoitoainetta. Hiuksista on huomannut jo nyt sen, ettei tartte niin paljon muotoilutuotteita hiuksen kohottamiseen, koska hiukset on jotenkin luonnostaan enemmän koholla. Aamuisin joutuu kastelemaan hiukset, ettei ne ole ihan katossa. Mutta ajattelin antaa tälle systeemille mahdollisuuden, hoitoaineen aion kuitenkin pitää kerran viikkoon meiningissä mukana, koska hiukseni on värjätty ja tarvitsevat silloin tällöin lisäkosteutusta :) Omat hiukset on nyt suunnilleen korvan alaosaan asti pitkät (tai lyhyet, kummin nyt asian mieltääkään) ja pidempiä kasvatellaan. Katsotaan miten käy. Ihanaa kun päänahka ei ole kutissut moneen päivään!! :)

Ite oon intissä vetänyt helposti viikonkin ilman hiustenpesua shampoolla eikä hiukset ole ollenkaan likaisen näköiset tai tuntuiset. Letillä tosin on pituutta sellainen 7-15mm riippuen siitä, onko just ajellut sen vai ei, joten mitään hirveää rasvapalloa noissa piikeissä ei näykään. Oikeastaan voisin mielenkiinnosta kokeilla olla seuraavan viikon kokonaan ilman shampoopesua ja mikäli homma toimii, niin jatkan siitä eteenpäinkin. Täytyy koittaa muistaa raportoida havaintoja.

Mä kokeilin viimeksi vain vesipesua. Pesin hiukset kuten shampoolla eli hankasin ja hieroin mutta vaan ilman sitä shampoota ja myös ilman hoitista. Kyllä hiukset tuntuivat puhdistuneen ja toisekseen mun kiharat on olleet viime aikoina jotenkin vähän latteita ja tän pesukokeilun jälkeen sai luonnonkiharat uutta kuohkeutta. Ajattelin jatkaa shampoottomana jonkin aikaa ja pestä pääsääntöisesti vedellä. Ehkä kokeilun alussa pesen silloin tällöin hiukset miedolla shampoolla.

Mulla on suht pitkät hiukset ja hiukset on luonnostaan latvasta kuivatt. Toivoisin, että tällä tavoin saisin hiukset voimaan hyvin sekä päänahasta että latvoista. Katsotaan, miten homma etenee ja annan tilannepäivityksiä myöhemmin.

Tässä mielenkiintoinen artikkeli aiheesta, ja tässä toinen. Tää tokan artikkelin kuva oli musta aika huima:

suttonsplit_228x112.jpg

Tossa siis kuvat ennen ja jälkeen, kokeilu oli luopua shampoosta 6 viikoksi. Ton mimmin normaalisti lättänät hiukset alkoivat itsestään kihartua :eek: Toivottavasti mullekin kävisi noin kun hiukset kasvaa!

Tokassa artikkelissa kaikilla ei ollut pelkästään positiivisia fiiliksiä kokeilusta, ja kuvasta näkyykin aika rasvaisen oloiset hiukset:

cuthbertsplit_600x430.jpg

Olen lukenut joidenkin shampoottomia kokeiluja, ja päänahan normalisoitumiseen on voinut mennä jopa 2-3 kuukautta... Riippuu varmasti niin monesta tekijästä, hiusten käsittelyistä, ruokavaliosta jne.

Itsekin olen lukenut tästä shampoottomasta elämäntavasta. Luulen, että lyhyisiin hiuksiin toimiikin hyvin. En vain ole kuullut kenestäkään, jolla olisi oikeasti pitkät ja paksut hiukset ja jonka tukka olisi alkanut voida paremmin ilman shampoota? Noidenkin kuvan naisilla näyttäisi olevan aika ohuet hiukset.

Jää jotenkin vähän sellainen maku, että shampoota pyritään demonisoimaan. Itse uskon että jos päänahka on terve, ei se normaalista pesemisestä ärry.

Aika kauheat hiukset - likaisen ja rasvaisen oloiset. Jos tuo on tavoitteena, niin siitä vaan. Tuon ylemmän kuvan arviointi on vähän hankalampaa, kun sitä ei saa suurennettua, mutta ei sekään kovin puhtaalta näytä.

Niin ja Andrew Marrin (artikkelissa mainittu BBC:n sunnuntaiaamun tähtitoimittaja) hiuksia en pitäisi kyllä minkäänlaisena esimerkkinä mihinkään.

article-0-0218E48300000578-158_233x318.jpg

Muija valittaa, että hiukset alkaa haista pahalle jos ei pese shampoolla.
Ennen en pessyt ja hiukset olivat omasta mielestäni ihan hyvät niinkin. Nyt aloin kerran-pari/viikko pestä jollain kampaamon laadukkaalla shampoolla ja ihan jees tämäkin on, eipähän haise pahalle.

Viikon verran nyt pesty vain vedellä hiukset, ei ole kutinaa ilmennyt ollenkaan...saattaa olla että aikaisempien kokeilujen aikana oli jäänyt shampoota päänahkaan ja kutina johtui siitä :)

Hiukset tuntuvat puhtailta eivätkä haise pahalle/millekkään. Luonnollinen muotokin alkaa palaamaan, joten saatan siirtyä takaisin shampooseen kun en kestä kiharia hiuksia alkuunkaan :curs::curs::curs:

Aika kauheat hiukset - likaisen ja rasvaisen oloiset. Jos tuo on tavoitteena, niin siitä vaan.
Siinähän nimenomaan luki ettei kaikilla ole ollut positiivisia fiiliksiä. Kuvan henkilöllä ei siis mennyt kokeilu niin sanotusti ihan lapaan.

Itse ajattelin aloitella tästä päivästä lähtien shampootonta kokeilua. Saas nähdä miten etenee. Normaalisti ne rasvoittuu parin päivän pesemättömyydestä jo ihan järkyttävästi.

Pari viikkoa ilman pesuaineita, ja ei oo yhtään rasvaiset tai pahanhajuiset hiukset, eikä päätä kutise ja muutenkin on hjuva fiilis. Hyvin menee siis toistaiseksi.

Mulla on yli hartioiden olevat paksut hiukset. 2 viikkoa on nyt ilman shampoota ja hoitoaineita ym. Hiukset on rasvaisen oloiset. Kiinni voi pitää, mutta auki on kamalat. Ajattelin silti sinnitellä 2 kk ja katsoa sitten muuttuuko tilanne. Paksuutta on ainakin tullut lisää vaikkei tarvis.

Kiva kun ihmisiä on lähteny mukaan tähän. Päivittäkäähän uudet tilannettanne, mua ainakin kiinnostaa kuulla kokemuksia. Mulla neljäs viikko menossa ja tilanne on ehkä hiukan parempi kuin viime viikolla, hiukset on alkanu kuivua, ei näytä yhtä rasvaiselta enää. Toivottavasti muuttuis sellaiseksi, ku koko juttua hehkuttavillaki :)

Meikäläisen puolen metrin dreadeja varmaan vois sanoa pitkähköiksi ja paksuhkoiksi, eikä niissä ole rasvoittumista ilmennyt. Mutta kuten sanottua, pesen muutaman viikon välein jollain syväpuhdistavalla kun pelkkä vesi ei letkujen sisältä välttämättä saa kaikkea pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom