No Shampoo -challenge

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellänikin on ollut reilun viikon vesipesua. Hiukset on tosi likaisen näköiset ja tummentuneet. Päänahka kutisi välillä muttei kutise enää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tajusin tätä ketjua lukiessa että mie en oo oikeastaan viimevuosina käyttäny shampoota kertaakaan. Joskus harvoin (LUE: alle 10x vuodessa) pesen oliivisaippualla tai mitä saippuaa nyt pirtissä sattuu olemaan. Hiukset on pitkähköt, ja muutaman kerran olen saanu kuulla miten hyvässä kunnossa jonkun tyvären mielestä ne hiukset on. Tosin ne on yleensä aina "pikku myy -nutturalla" takaraivolla, eli josko ne ei niinpaljoa paskastu. En tiedä, mutta aion tämän innoittamana jatkaa samalla mallilla, ehkä jopa jätän saippualla pesemisenkin pois.

Olin tänä(kin) talvena kolmisen kk eräoppaan hommissa, ja vaikka homma on melko paskasta koiravaljakkotouhuilua, eipä ole koskaan tullu huomautuksia että haisen jotenkin epätavallisen pahalle tai muuta vastaavaa. Ja naisia se alkaa haittaamaan vasta sillonkun kerron etten pese shampoolla ikinä hiuksiani, eli olen oppinu pitämään turpani kiinne asiasta :)

Samahan pätee lemmikkeihinkin. Mulla on alaskan malamuutti, eikä sitä tule pestyä juuri koskaan, ja silti kun karvaa nuuhkaisee niin tuoksu on sellanen mieto mantelin tuoksu. Eli hyvältä ne koiratkin luonnollisesti tuoksuu. Paitti märkänä tieten :)

Mulla on yli hartioiden olevat paksut hiukset. 2 viikkoa on nyt ilman shampoota ja hoitoaineita ym. Hiukset on rasvaisen oloiset. Kiinni voi pitää, mutta auki on kamalat. Ajattelin silti sinnitellä 2 kk ja katsoa sitten muuttuuko tilanne. Paksuutta on ainakin tullut lisää vaikkei tarvis.

Jaa, ei onnistunu. 3 viikkoa melkein meni ja hiukset oli niin järkyttävän paskaset että hiuksia harjatessa harjakin tuli todella rasvapaskaiseksi :( . Pesin miedolla shampoolla ja nyt ajattelin taas olla ilman. Jos sitä ekaks harventais, kun sitä shamppoota on käyttäny kuitenki päivittäin ja todella paljon.

Onko muilla ollu tuota harjan paskaisuutta? Siis harjaa oli vaikea saada puhtaaksi.
Pitäisikö pestä mieluummin kuumalla vedellä kuin viileällä?

Itse en ole aikonutkaan kokeilla mutta kuinkahan paljon puhtauteen vaikuttaa veden laatu. vaihtelee kumminkin aika paljon kloorin ja kalkin yms määrä alueittain

Nyt on 2 viikkoa mennyt pelkällä vesipesulla. Hiukset tuntuu hyviltä, mutta päänahka hilseilee kyllä vieläkin. Saa nähdä loppuuko jossain vaiheessa.

Halon upean tukan innostamana mieki päätin osallistua. Osasyynä on toki myös hiusteni huono kunto: kuivat ovat kuin oljenkorret ja myös se, että kampaaja värjäsi ne juuri ihanan punertavaksi enkä halua pestä punaista väriä pois. Miulla on värillinen hoitsikka, jota olen ajatellut tunkea päähäni ehkä kerran viikossa-puolessatoista pitääkseni värin hehkeänä. Nyt hiuksia ei ole pesty lauantaiaamun jälkeen shampoolla, ja hyvältä tuntuu. Tosin vieläkin melko kuivat, mutta muuten hyvän tuntuiset. Katsellaan ja päivitellään ;)

Onko yksikään geeli/vaha/lakkapää vielä lähtenyt testaamaan tuota pelkkää vesipesua?
On. Viikko on menty enkä ole geeliä, vahaa tai lakkaa tarvinnut. Nää pysyy ilmankin ihan siedettävän näköisesti pystyssä. Eikä edes näytä rasvaisilta ainakaan sen enempää kuin lakkojen kanssa pelleillessä. Tähän asti ei ongelmia ja vielä jatketaan.

Pitäisikö pestä mieluummin kuumalla vedellä kuin viileällä?

En tiedä kummin pitäisi mutta itse pesen hiukset ensin kunnolla lämpimällä, jopa kuumalla vedellä ja lopuksi huuhtelen tosi viileällä vedellä. Tuntuisi toimivan ainakin mun hiuksiin.

Ja ekaa kertaa viikonloppuna pesin hiukset hoitsikkapesulla: tää toimi paremmin kuin kokonaan ilman mitään ja sain viikonlopun rientoihin hiukset asettumaan pitkästä aikaa hyvin!

On. Viikko on menty enkä ole geeliä, vahaa tai lakkaa tarvinnut. Nää pysyy ilmankin ihan siedettävän näköisesti pystyssä. Eikä edes näytä rasvaisilta ainakaan sen enempää kuin lakkojen kanssa pelleillessä. Tähän asti ei ongelmia ja vielä jatketaan.

Sula ei ilmeisesti ole kaljuuntumista edessä sitten? Mulla on helposti ne suht ohuet hiukset nipussa ja sitten näyttääkin todella harvalta, siis jos aiemmin olen yrittänyt pelkällä vedellä tai ilman mitään saada jotain aikaan. Toisaalta en ole kyllä mitään useamman viikon testiä vielä asian suhteen suorittanut, lähinnä muutaman päivän.

Jos on pidemmät ja kuivat hiukset, voi olla kokeilemisen arvoista testata ahkeraa harjausta. Teorian mukaan niitä päänahan rasvoja saataisiin leviämään myös sinne hiusten pituuksiin, eikä ne hiukset ois niin pahasti kuivat enää. Luin myös kokeilusta, jossa pitkä- ja kuivahiuksinen mimmi hieroi hiusten latvoihin aina suihkun yhteydessä vähän kookosöljyä, ja toimi kuulemma hyvin.

HeatN sanoi:
Ja ekaa kertaa viikonloppuna pesin hiukset hoitsikkapesulla: tää toimi paremmin kuin kokonaan ilman mitään ja sain viikonlopun rientoihin hiukset asettumaan pitkästä aikaa hyvin!

Jess, kiva kuulla että tää oikeasti toimii :)

Sula ei ilmeisesti ole kaljuuntumista edessä sitten?
No jaa. On ja ei. Ohimoilta pakenee kovaa vauhtia. Eli erilaista kaljuuntumista. Hiukset ei kyllä päältä harvene. Pitäis tänkin kohta pysähtyä, kun sukulaismiehiä katselee. Suvussa ei ole kukaan kalju, mutta ohimoilta on monella jonkin verran vetäytynyt.

Aloin muuten miettiin tätä pelkällä vedellä pesua ja sitä miten sitä shampoota ei tarvitakaan. Sama logiikkahan on vedettävissä muihinkin asioihin. Huulirasva on ainakin yksi paskatuote millä ei tee hevonvittua. En ole ikinä huulirasvaa tarvinnut, mutta yksi talvi pari vuotta sitten otin käyttöön. Koko talvi sitä oli sitten pakko käyttää, koska huulet oli todella kuivat heti kun vähänkin oli käyttämättä. Sen talven jälkeen en ole siihen koskenut, eikä ole edes tarvinnut. Eli ihan selkeästi huulirasvan käyttö vasta luo sen tarpeen.

Melkein voisin väittää, että sama koskee naisten vartalorasvausintoa. Lopettakaa se rasvaus, niin ei iho kuivu. Vähän sama kun eukko sai mut muutama vuosi sitten pesemään naamaa joka päivä kunnon tököteillä. Iho oli ihan järrrkyttävä jos joskus ei jaksanut lärviä pestä. Ensin kuiva, kohta todella todella rasvainen ja finnejä täynnä. Lopetin senkin sitten jossain vaiheessa ja iho on ihan hyvä. Pelkkä vesipesu riittää. Ja naama voi paljon paremmin.

olin ootellut tätä ketjua punttimimmit-puolelle, mutta nyt törmäsin siihen uusien viestin kautta. jee, jee.

mun ent. kämppis suositteli sooda-etikkapesua. kokeilin pari kertaa. toimi ihan, joo. noin 1,5 vuotta sitten pistin ekakn kerran kaljuks. jäi shampoot. sitten oon pessyt harvakseltaan shampoolla. joskus pesin päivittäin! O__o nyt on tukkaa vajaa viis senttii. en käytä shampoota. no poo -jaksoa nyt ehkä kuukauden. alku oli koettelemus, mutta nyt on hyvä. käytän lähinnä santen hiuslakkaa, jos jotain hiustököttiä käytän. hyvin lähtee pois. santen lakka on tosi hyvää. nimim. "keesi pystyyn sillä"

mulla pysyy väri yleisesti ottaen huonosti tukassa. nyt on oma väri. voisin kokeilla, pysyyks väri miten, kun on no poo.

päänahkaa hoidan satunnaisella öljyllä. kylmäpuristettua öljyy tietty! :)

Mäkin olen jättänyt shampoon käytön pois melkein kokonaan. Kerran viikossa olen pessyt shampoon kanssa hiukseni ja aivan älyttömän tyytyväinen oon ollut. Joka päivä pesen pääni pelkällä vedellä ja hieron päänahan oikein kunnolla. Tukka tuntuu nykyään paksummalta ja ilmavammalta ja värikin on pysynyt paremmin. Hiukset eivät ole enää sähköiset vaan kiiltävät ja muutenkin hyväkuntoisemmat. On kyllä jännä homma, kun pelkällä vedellä saa tämmöiset tulokset ja jollain superkallilla kampaamotuotteella ei ole mitään merkistystä :)

No jaa. On ja ei. Ohimoilta pakenee kovaa vauhtia. Eli erilaista kaljuuntumista. Hiukset ei kyllä päältä harvene. Pitäis tänkin kohta pysähtyä, kun sukulaismiehiä katselee. Suvussa ei ole kukaan kalju, mutta ohimoilta on monella jonkin verran vetäytynyt.

Aloin muuten miettiin tätä pelkällä vedellä pesua ja sitä miten sitä shampoota ei tarvitakaan. Sama logiikkahan on vedettävissä muihinkin asioihin. Huulirasva on ainakin yksi paskatuote millä ei tee hevonvittua. En ole ikinä huulirasvaa tarvinnut, mutta yksi talvi pari vuotta sitten otin käyttöön. Koko talvi sitä oli sitten pakko käyttää, koska huulet oli todella kuivat heti kun vähänkin oli käyttämättä. Sen talven jälkeen en ole siihen koskenut, eikä ole edes tarvinnut. Eli ihan selkeästi huulirasvan käyttö vasta luo sen tarpeen.

Melkein voisin väittää, että sama koskee naisten vartalorasvausintoa. Lopettakaa se rasvaus, niin ei iho kuivu. Vähän sama kun eukko sai mut muutama vuosi sitten pesemään naamaa joka päivä kunnon tököteillä. Iho oli ihan järrrkyttävä jos joskus ei jaksanut lärviä pestä. Ensin kuiva, kohta todella todella rasvainen ja finnejä täynnä. Lopetin senkin sitten jossain vaiheessa ja iho on ihan hyvä. Pelkkä vesipesu riittää. Ja naama voi paljon paremmin.

Tää on muuten ihan totta. Pätee käytännössä kaikkeen mitä ihmiset iholleen tunkevat, meikit yms. Tytöt tahtovat aina käyttää meikkejä että näyttäisivät hyvältä, ja muutaman vuoden käytön jälkeen eivät voi lähteä MIHINKÄÄN ilman sitä meikkikerrosta, koska iho näyttää aivan paskalta ilman.

Finnien kanssa tuntuu olevan ihan sama juttu. Muistuu vielä samanikäiset kaverit vuosia sitten, jotka aina jaksoivat tarinoida clearasil(tai joku?) tuotteidensa toimivuudesta, ja aina seuraavana päivänä ilmestyivät kouluun puolet naamasta valtavien finnien peitossa. Enpä ole koskaan katsonut mitä shampoot sisältävät, mutta veikkaanpa että suurimmasta osasta aineita on enemmän haittaa kuin hyötyä ihon ja hiuksien terveydelle.

Veikkaat väärin. Jos kosmetiikkatuotteet sisältäisivät terveydelle haitallisia aineita siinä määrin kuin tarkoitat, eivät ne pääsisi markkinoille lainkaan.

Vitsit kun kiinnostais kokeilla. Taltuttaiskohan tuo kokeilu mun vallattomat kiharat jotka taittuvat itsestään mihin suuntaan tahansa? Voisi aloittaa vaikka sillä, että pesisi vain pari kertaa viikossa shampoolla ja siirtyisi pelkkään hoitoainepesuun.

Huii..Kuulostaa hurjalle. :D Itse pesen parin päivän välein, ennen joka päivä, mutta huomasin sen kyllä silloin rasvoittuvan enempi. Tosin käytän lakkaa, jos aion saada otsatukan ylös, ja ilman sitä se ei kyllä ylhäällä pysyisi, eli tämä shampooton juttu ei kai sopisi minulle. Otsista en kuitenkaan jaksa/halua pitää auki kokoajan. Ja ajatus rasvaisesta otsatukasta.... :D

Ja mitä tuohon kuumalla vedellä pesuun tulee, olen ymmärtänyt sen olevan huonoksi hiukselle.. Eikös lämmin tai kuuma vesi avaa hiussuomuja ja vahingoita hiuksia? Itse olen ainakin pyrkinyt huuhtelemaan viileällä vedellä..

Yritin kokeilla pelkkää vesipesua joskus muinoin, mutta tuli niin paha "kampasin hiukseni porsaankyljyksellä" -efekti ettei pystynyt jatkamaan. Voishan tuota koittaa vaikka kesälomalla kun ei ole siistiyden kanssa niin nuukaa. Nykyisellään pakko pestä joka päivä kun muuten vetää aivan törkeät rasvikset.

Onhan se toki ristiriitaista ensin pestä hiukset niin kuiviksi että rätisee ja sitten perään vetää niihin vahat että näyttäisi taas... rasvaiselta. Toisaalta en ole naamaani pessyt kuin vedellä enää moneen vuoteen että kai hipiä siihen tottuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom