Mulla oli silleen hyvä tilanne lähteä testaamaan tätä, kun hiukset ovat lyhyt eikä niissä ole väriä tms, ovat siis luonnontilassa. Pidempien hiusten kanssa munkin ensimmäinen huoli shampoottomuuteen liittyen oli, että miten kaikki muotoiluaineet saa pestyä pois... Ja ongelma yllättäen ratkeaa sillä, että muotoilutuotteita tarvitaan paljon vähemmän, kun shampoota ei käytä. Mulla on käytössä luonnonmukainen geeli ja luonnonmukainen hiuslakka, mutta joinain päivinä en laita kumpaakaan ja hiukset näyttää silti ihan hyvältä. Kun hiuksissa on sitä omaa rasvaa, niin ne pitää jopa ilman aineita minkä vaan muodon paljon paremmin kuin shampoolla pestyt hiukset.
Ne ketkä pelkäävät hiusten rasvoittumista; paljon paljon pahemmin ne hiukset rasvoittuivat silloin kun niitä pesi shampoolla, versus nyt kun on ilman. Päänahalla ei oo enää mitään syytä pukata talia ulos niin järjettömiä määriä, kun sitä luonnollista rasvakerrosta ei pestä pois parin päivän välein. Talin eritys normalisoituu, ja ne hiukset vaan "on". Ne ei oo narskuvan puhtaat ja liukkaat, ne ei oo rasvaiset, vaan jotain sopivasti siltä väliltä. Tuntuu hyvältä, näyttää siistiltä (kukaan ei koskaan usko, kun sanon etten käytä shampoota), ja on vaivattomat, IMO.
Jotkut on tosiaan käsittääkseni kärsinyt hilseilystä, kutinasta tai muista päänahan oireista shampoottomalla, mutta nämä kai riippuu henkilöstä. Mulla ei ole ollut mitään oireita, ja suosittelisin kyllä testaamaan itse, miltä se tuntuu. Mulla tosiaan normalisoitui kaikki noin parissa viikossa, mutta oon lukenut että varsinkin pidempihiuksiset naiset on saanut kärvistellä viikkotolkulla tosi rasvaisten hiusten kanssa. Voi toki olla, että kun kasvatan näitä kutreja tästä pidemmäksi, niin hiukset alkaa käyttäytymään jotenkin eri tavalla, ja pitää palata siihen shampooseen, mutta nyt on kyllä vaikea kuvitella mitään sellaista tilannetta.
Jotkut shampookieltäytyjät menee pelkällä vesipesulla, kuten minä, mutta sitten on myös niitä, jotka pesee pelkällä hoitoaineella tai ruokasoodalla ja omenaviinietikkaliuoksella. Skippaisin itse kyllä ton soodan, se ei nimittäin emäksisenä tee kovin hyvää päänahalle (tai ainakin jos käyttää niin sitten huuhtelee tosi hyvin koko päänahan tolla etikalla jotta ph:n saa takaisin happamaksi). En oo kokenut tarvetta millekään muulle kuin vedelle.
Ja täytyy vielä sanoa, että ei ne hiukset tai kroppa oikeasti haise, vaikka niitä ei shampoolla/saippualla pesisikään. Tottakai sitä stinkkaa, jos joka päivä pesee itsensä saippualla ja sitten yhtenä päivänä jättää sen tekemättä. Saippuattomuuteenkin tottuu, eikä (useimmilla ihmisillä, huom.) se keho ole mikään paskainen haisukone, jos ihon toiminnan antaa normalisoitua. Moni ajattelee, että hygienia = shampoo ja saippua. Saippualla on kyllä paikkansa esim. käsien pesussa, mutta mä en sitä kropalleni enää käytä kun koen siitä olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Iho kuivuu ja kainalot alkaa vaan haisemaan aikaisemmin.
EDIT. Voi lollero. Joku pyysi kuvamateriaalia, niin laitetaan nyt sitten :D Kuvassa pehko on tarkoituksella pystyssä, ja siinä ei ole mitään muotoiluaineita. Voin sanoa, että shampoopesun jälkeen en olisi KOSKAAN saanut hiuksia mitenkään muuten kuin päätä nuolevaan malliin ilman muotoilutuotteita...