No Shampoo -challenge

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
En mäkään kun olen ollut kohta 10 vuotta täysin kalju. Oletko sinä yhtä kalju? (pääseekö kaljutkin no shampoo -klubiin?)

+1
Tahtoo mukaan klubiin myös.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos päässä on välillä hiusliimaa, vahaa, geeliä, lakkaa jne, niin ne on kiva joskus pestä pois shampoolla. Kaikki vahat eivät lähde pelkästään vedellä ja tyynyliinat ovat aika tahmaisia jos vahat päässä menee maaten.

Toi on totta. Been there, done that.

Itse joudun käyttämään shampoota / saippuaa kaljuni pesemiseen. Paras tuote on ehdottomasti Head And Shouldersin hilseshampoo, jostain syystä kun kalju tahtoo kuivaa ja tuo estää kuivumisen aika tehokkaasti kunhan muistaa vielä rasvata. Kyllä itse kaljun ainakin pesen jatkossakin saippualla, alkaahan se muuten dunkata kuin kainalotkin jos niitä ei pesisi. Thaimaassa tuli oltua "liian pitkiä aikoja" peseytymättä ja kyllähän tuota välillä haisi ihan sialle. Pari kolme kertaa päivässä kun kävi pesulla niin se oli kutakuinkin riittävästi. Iho oli muuten paljon paremmassa kunnossa siellä ilmankosteuden vuoksi kuin Suomessa, vaikka peseytyikin useammin. Hiuksetkin paremmassa kunnossa paremmalla puoliskolla jostain syystä, hiustuotteet olivat toki samoja kuin Suomessakin.

Se muija ei peseytynyt lainkaan siinä dokkarissa. Ei varmaan mikään ihme jos ei käy pariin viikkoon (tossa dokkarissa se aika tais ola 1kk) kertaakaan suihkussa, että hiukset on karseen näköset.

Hyi saatana. Tulee mieleen intti ja se miten leiriltä tullessa ei ollut viikkoon käynyt suihkussa ja miten haisi.

Edit. Yksi työkaveri joskus kertoili samaa, että olisi parempi pestä hiukset ilman shampoota. Nyt lama aikana tämmöiset kokeilut voisivat ollakin hyviä :)

En mäkään kun olen ollut kohta 10 vuotta täysin kalju. Oletko sinä yhtä kalju? (pääseekö kaljutkin no shampoo -klubiin?)

Joo siis kalju, tosin omasta valinnasta johtuen ei luonnon valinnasta, mutta aattelin että miksei mekin päästäis tähän ketjuun ku ollaan uran-uurtajia tällä saralla.

Muistatte sitten tätä kokeillessa olla nojailematta niihin ikkunoihin julkisissa kulkuneuvoissa. Ei nää saatana ikkunasta ulos kun joku on rasvaista pehkoaan siihen hieronut.

No joopajoo. Itsekin "pelästyin" joskus tuota hiusten rasvoittumista, jonka johdosta aloin käyttämään shampoota päivittäin ja se on jäänyt tavaksi. Tosin ei sitä lyhyisiin hiuksiin paljoa mene, ja pidän siitä että hiukset tuntuvat oikeasti puhtailta. Hilseongelmia ei ole ollut koskaan.

Itse lopetin shamppoon käytön kun rupesin ajelemaan kaljuksi höylällä kerran pari viikkoon. En tiedä johtuuko tuosta höyläämisestä, partavaahdosta vai shamppoon pois jättämisestä mutta loppui kyllä kaikki hilseen muodostuminen ja päänahan kuivuminen kuin seinään. Kesällä tosin saattaa palaa :D

Mulla oli silleen hyvä tilanne lähteä testaamaan tätä, kun hiukset ovat lyhyt eikä niissä ole väriä tms, ovat siis luonnontilassa. Pidempien hiusten kanssa munkin ensimmäinen huoli shampoottomuuteen liittyen oli, että miten kaikki muotoiluaineet saa pestyä pois... Ja ongelma yllättäen ratkeaa sillä, että muotoilutuotteita tarvitaan paljon vähemmän, kun shampoota ei käytä. Mulla on käytössä luonnonmukainen geeli ja luonnonmukainen hiuslakka, mutta joinain päivinä en laita kumpaakaan ja hiukset näyttää silti ihan hyvältä. Kun hiuksissa on sitä omaa rasvaa, niin ne pitää jopa ilman aineita minkä vaan muodon paljon paremmin kuin shampoolla pestyt hiukset.

Ne ketkä pelkäävät hiusten rasvoittumista; paljon paljon pahemmin ne hiukset rasvoittuivat silloin kun niitä pesi shampoolla, versus nyt kun on ilman. Päänahalla ei oo enää mitään syytä pukata talia ulos niin järjettömiä määriä, kun sitä luonnollista rasvakerrosta ei pestä pois parin päivän välein. Talin eritys normalisoituu, ja ne hiukset vaan "on". Ne ei oo narskuvan puhtaat ja liukkaat, ne ei oo rasvaiset, vaan jotain sopivasti siltä väliltä. Tuntuu hyvältä, näyttää siistiltä (kukaan ei koskaan usko, kun sanon etten käytä shampoota), ja on vaivattomat, IMO.

Jotkut on tosiaan käsittääkseni kärsinyt hilseilystä, kutinasta tai muista päänahan oireista shampoottomalla, mutta nämä kai riippuu henkilöstä. Mulla ei ole ollut mitään oireita, ja suosittelisin kyllä testaamaan itse, miltä se tuntuu. Mulla tosiaan normalisoitui kaikki noin parissa viikossa, mutta oon lukenut että varsinkin pidempihiuksiset naiset on saanut kärvistellä viikkotolkulla tosi rasvaisten hiusten kanssa. Voi toki olla, että kun kasvatan näitä kutreja tästä pidemmäksi, niin hiukset alkaa käyttäytymään jotenkin eri tavalla, ja pitää palata siihen shampooseen, mutta nyt on kyllä vaikea kuvitella mitään sellaista tilannetta.

Jotkut shampookieltäytyjät menee pelkällä vesipesulla, kuten minä, mutta sitten on myös niitä, jotka pesee pelkällä hoitoaineella tai ruokasoodalla ja omenaviinietikkaliuoksella. Skippaisin itse kyllä ton soodan, se ei nimittäin emäksisenä tee kovin hyvää päänahalle (tai ainakin jos käyttää niin sitten huuhtelee tosi hyvin koko päänahan tolla etikalla jotta ph:n saa takaisin happamaksi). En oo kokenut tarvetta millekään muulle kuin vedelle.

Ja täytyy vielä sanoa, että ei ne hiukset tai kroppa oikeasti haise, vaikka niitä ei shampoolla/saippualla pesisikään. Tottakai sitä stinkkaa, jos joka päivä pesee itsensä saippualla ja sitten yhtenä päivänä jättää sen tekemättä. Saippuattomuuteenkin tottuu, eikä (useimmilla ihmisillä, huom.) se keho ole mikään paskainen haisukone, jos ihon toiminnan antaa normalisoitua. Moni ajattelee, että hygienia = shampoo ja saippua. Saippualla on kyllä paikkansa esim. käsien pesussa, mutta mä en sitä kropalleni enää käytä kun koen siitä olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Iho kuivuu ja kainalot alkaa vaan haisemaan aikaisemmin.

EDIT. Voi lollero. Joku pyysi kuvamateriaalia, niin laitetaan nyt sitten :D Kuvassa pehko on tarkoituksella pystyssä, ja siinä ei ole mitään muotoiluaineita. Voin sanoa, että shampoopesun jälkeen en olisi KOSKAAN saanut hiuksia mitenkään muuten kuin päätä nuolevaan malliin ilman muotoilutuotteita...

Liitteet

• mini-2010-02-21 01&#.JPG
    mini-2010-02-21 01&#.JPG
    37 KB · Katsottu: 2 232
Tähänkö tää keskustelu nyt kuoli? Eikö ketään kiinnosta kokeilla tätä?

Ja kaljut toki pääsee automaagisesti no shampoo-klubiin (olettaen toki että sitä nahkakuulaa ei jynssätä shampoolla). ;)

Itsellä on kaksi viikkoa täynnä pelkällä vedellä, mutta tukka on muutenkin suht lyhyt niin on varmasti helpompaa, kun ei missään vaiheessa hiukset ole oikeasti ollut likaiset. Tällä jatketaan ehdottomasti.

Itse kun pidin muutaman millin siiliä en pessyt sitä välillä pitkiin pitkiin aikoihin. Ei tullut kyllä laskettua montako viikkoa jäi pesemättä. Mutta hiusten leikkaus kerran parissa viikossa pitää aika huolella pesun tarpeen poissa.

Päänahka alkaa kutiamaan törkeästi jos ei pese shampoolla vähintään kerran päivässä :( Aion kyllä silti kokeilla olla ilman jonkun aikaa ihan testimielessä.

Päänahka alkaa kutiamaan törkeästi jos ei pese shampoolla vähintään kerran päivässä :( Aion kyllä silti kokeilla olla ilman jonkun aikaa ihan testimielessä.

Jos on tollainen ongelma, niin kannattaa ehkä ensin koittaa pidentää pesuväliä pikkuhiljaa joka toiseen päivään, joka kolmanteen päivää jne.

Muutenkin moni sanoo, että voisi kokeilla tällaista jonkun aikaa; sille jollekin ajalle kannattaa varata yhdestä kahteen kuukauteen, että päänahan toiminta ehtii tosiaan normalisoitumaan ennen kuin kokeilu lopetetaan epäonnistuneena..

Edit. ja toinen hyvä alku tälle proggikselle on vaihtaa hellävaraisempaan shampooseen, esim. palashampooseen.

En vaan nää mitään järkee lähtee tähän. Pesen shampoolla hiukset 2-5 kertaa viikossa ja käytän hoitoainetta epäsäännöllisen säännöllisesti. Mitään ongelmia ei tukan kanssa ole, joten miks ihmeessä vaivautua. Risk/reward-suhde on aivan liian paska.

Mä kyllä kokeilen tätä nyt. Mulla on aina ollut tosi hankala päänahka, hilseilee ja kutiaa älyttömästi. Jossain vaiheessa ostin parturilta jotain kallista shampoota, joka auttoi hetkittäin, mutta ei siitäkään loppuelämää huvita maksaa. Olen nyt kokeillut viikon ajan ja hyvältä tuntuu. Mulla kyllä on vain noin 1,5-2cm hiukset, mutta aion nyt taas vähän kasvattaa.

Aiemmin olen kokeillut vähän samankaltaista tyyliä, niin että olen pessyt tosi harvoin shampoolla ja sitten välillä ollut kastelematta hiuksia lainkaan. Mutta tämä että pesee vedellä joka päivä tuntuu kyllä parhaalta vaihtoehdolta.

Itse on hankala kokeilla kun hiustenhoitoni suoritan Gilletellä. Radiossa haastateltiin eräs päivä naista, joka harrasti vain tätä vesipesua. Ongelmat oli pikkuhiljaa kadonneet hiuspohjan kanssa kun oli kärsivällisesti päivittäin pessyt vain vedellä. Hiusten harjaaminen kuului myös tärkeänä osana tätä hiusten huoltoa. Kaikki asiat tästä haastattelusta ei jääneet mieleen kun piti keskittyä töihin samalla. Luulen että ne jotka hoitaa hiuksiaan pelkällä vesipesulla päänahan ongelmien vuoksi käyttävät vähemmän muitakin hiusmuotoilutuotteita (mutu mutu). Puolueetonta tieteellistä tutkimusta odotellessa....

Minä saatan kokeilla, tahtoo päänahka välistä kuivua ku turhan tiheään pesee. Urheillessa melkein joka päivä on tullu pestyä aineilla, vaan nyt oon viimeaikoina harventanu shampoopesutahtia ja nyt taidan jättää kokonaan shampoon pois joksikin aikaa. Vissiin about viikko on nyt oltu pesemättä shampoolla...

Mä pesen hiukset (ihan markettishampoolla) about kerran viikossa ja hyvin pysyy sekä päänahka että tukka kunnossa. Siirtyisin varmaan kokonaan vesipesuun, mutta viikonloppuna tuppaa pää olemaan täynnä jos sun mitä tököttejä, jotka ei ihan noin vaan lähekään. Että sekin on yks vaihtoehto niille, jotka ei haluu olla koko ajan pesemässä hiuksia, mutta pelkkä vesipesu arveluttaa. Hiukset tottuu kyllä siihen pesutahtiin. Jos hiuksia pesee joka päivä, ne myös rasvottuu päivän aikana tosi nopeesti.

Olen myös reilut parikymmentä vuotta pessyt hiukset pääasiassa pelkällä vedellä. Muutaman viikon välein pesen syväpuhdistavalla shampoolla, että saan mahdolliset jämät pois kun on dreadlockit tonne puoleen selkään. Dreadit tehnyt brasilialainen sälli sanoi, että jos pesen jollain, niin halvimmalla mahdollisella saippualla. Sillä on sitten tota päänahkaa silloin tällöin tullut pestyä.

Pikkukakarana en ikinä pessyt hiuksia kesäisin muuta kuin järvivedelä monta kertaa päivässä =)

Ja kaljut toki pääsee automaagisesti no shampoo-klubiin (olettaen toki että sitä nahkakuulaa ei jynssätä shampoolla). ;)
Ok. Sitten olen ollut tässä klubissa tietämättäni jo muistaakseni kesästä 1995.

Kaljuunnuin kyllä silloin 20v paikkeilla ihan geenien puolesta. Siinä oli sitten noin 6kk ajan ns. normaalin/keskiverron pituinen tukka (joku 5-10cm siis), jonka jälkeen on menty sängellä. Uskaltaisikohan sitä jopa rueta höylällä ihan sileäksi kuulan ajalemaan tässä jonain päivänä. Toistaiseksi olen jotenkin pelännyt, että siinä menee joku juttu pieleen, esim. kääntyy/vääntyy hius sisäänpäin, tulee viiltoja tms.

Eikun siis pesen kyllä noin kerran viikossa saippualla myös päänahan (yleensä vain kädet, naama, jalat ja kainalot) tai vähintään silloin, kun ajelen sänkeä lyhkäsemmäksi, eli 1-3krt/kk. Eli en ole vissiin tässä klubissa, vai mitenkä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom