No Shampoo -challenge

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Mä taidan tehdä niin, että kun saan tuon pikkukirpun pois mahasta niin ryhdyn tähän. Otan ennen ja jälkeen kuvat ja laitan ne tähän sitten näytille 6 viikon jälkeen. Saadaan sitten nähdä, miten reagoi pitkä ja paksu tukka. Olen kuitenkin sitten aika kiinni kotona ja lapsessa niin ei ole niin väliksi, vaikka lopputulos olisi kauhea.
Eiks raskauden jälkeen joillakin saata lähteä hiukset päästä? Siis ei kaikki, mutta ohentuu ainakin reilusti. Ajattelin vaan, että ei tule kovin hyvä testi jos hiukset muuttuu muutenkin samalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiks raskauden jälkeen joillakin saata lähteä hiukset päästä? Siis ei kaikki, mutta ohentuu ainakin reilusti. Ajattelin vaan, että ei tule kovin hyvä testi jos hiukset muuttuu muutenkin samalla.

Kasvaahan ne takasin kuitenkin ja koska toi on kuitenki helpoin hetki muuten alottaa, niin en näkis mitään syytä jättää välistä. Varsinkin jos hiustenlähtö on merkittävää, niin onhan se kiva jos ne silti pysyy tuuheempana shampoottomuuden ansiosta :)

Kasvaahan ne takasin kuitenkin ja koska toi on kuitenki helpoin hetki muuten alottaa, niin en näkis mitään syytä jättää välistä. Varsinkin jos hiustenlähtö on merkittävää, niin onhan se kiva jos ne silti pysyy tuuheempana shampoottomuuden ansiosta :)
Juu, kasvaahan ne parissa vuodessa. Siitä on sitten paha vetää johtopäätöksiä shampoottomuuden vaikutuksista. Niin, onhan se kiva JOS ne hiukset pysyy sen ansiosta tuuheampana. Minkäänlaisia johtopäätöksiä ei vaan voi vetää koko asiasta jos hiuksia lähtee tai hiuslaatu muuttuu.

Juu, kasvaahan ne parissa vuodessa. Siitä on sitten paha vetää johtopäätöksiä shampoottomuuden vaikutuksista. Niin, onhan se kiva JOS ne hiukset pysyy sen ansiosta tuuheampana. Minkäänlaisia johtopäätöksiä ei vaan voi vetää koko asiasta jos hiuksia lähtee tai hiuslaatu muuttuu.

No ei mulla ainakaan niin isosti tukkaa lähteny. Tilanne siis hiustenlähdön jälkeen oli sama kuin ennen raskautta. Eli raskauden aikana tukka ei irronnu niinku normaalisti, joten vertauskohta _normaali_tilanteeseen ei siis ollut mitenkään poikkeava raskauden jälkeen. Raskaushan ei yleensä oo normitila naisen elämässä.

Pari vuotta olen pessyt hiukseni kerran viikossa ruokasoodalla. Poistaa geelit ja hiuslakat tehokkaasti ja niitä joudun käyttämään, kun pitkät hiukset ovat sähköiset ja takkuuntuvat. Käyn melkein joka toinen päivä uimassa, joten hiuksia tulee kasteltua usein ja joka toinen päivä tietenkin lenkillä. Kun luovuin shampoon käytöstä, niin päänahka alkoi voimaan hyvin, ei rasvoitu eikä kutise. Purkki ruokasoodaa riittää pari kuukautta eli halpa harrastus.

Laitan 1 rkl ruokasoodaa 2 dl lämmintä vettä ja hieron päännahkaan kunnolla. Ja kerran viikossa riittää tai harvemminkin varmaan riittäisi.

Otanpa tämän kokeiluun. Kun on lyhyt tukka mitä pidän enemmän tai vähemmän pystyssä/pörrössä niin on vaan plussaa jos selviää vähän vähemmillä töhnillä.

Nyt kun tukassa on vielä kirkkaan värisiä raitoja niin nekin varmaan pitää värinsä paremmin kun ei shampoolla pese.

Palaan raportoimaan muutaman viikon päästä.

Päivä 11. Tänään hiukset näyttää viimein lähes sietämättömiltä. Tähän asti olleet vielä ihan ok, mutta nyt aletaan koetella :D Päänahan kutina on kuitenkin lakannut, eikä hilseile lainkaan, mikä on tosi ihana huomata! Yleensä hiukset on kuitenkin päivän ajan ihan ok, jos niitä on aamulla kastellut läpikotaisin ennen laittoa. Tai jotain. Nyt todella tekisi mieli läträtä edes ihan vähän shampoota, mutta ei... Leikin mieluummin vedenpaineella ja lämpimämmällä vedellä.

XairaX, mehän ollaan aloitettu tää homma suurin piirtein samoihin aikoihin sillä mullakin on kymmenisen päivää shampoottomuutta takana. Mulla ei ole vielä hirveästi positiivista muttei negatiivistakaan sanottavaa. Päätin nyt ensalkuun olla kuukauden ilman shampoota, voi käydä lukemassa blogista jos haluaa nähdä, millainen on tilanne reilun viikon jälkeen. Päivittelen kyllä tilannetta, jos jollakulla kiinnostaa kuinka käy pitkien ja kuivahkohen luonnonkiharoiden hiusten kanssa.

Mulla on melko lyhyet hiukset ja tänään sitten tuon postaukseni jälkeen kävin suihkussa, pistin vähän enempi vettä tulemaan ja aavistuksen lämpimämpää kuin normaalisti, lisäksi kihnuttelin päätä vähän enemmän kuin yleensä. Nyt ainakin peilistä katsoen hiukset olis taas ihan siedettävän näköiset :) On tää mielenkiintosta. HeatN, sua vois vähä seuraillakin, kun ollaan tosiaan yhtä aikaa lähdetty liikkeelle, mut kuitenki erilaiset hiukset niin on hauska vertailla :)

Toi oli hyvä vinkki et vähän kovemmalla paineella ja lämpimämpää vettä. En tiä vaikutiko saunassa käyminenki mut hiukset on kuin shampoolla pestyt. :wtf: Tai ei kyl isoo eroo oo, reilu viikko pesty pelkällä vedellä. Sillä et vähän kastelee ei oo mitään merkitystä, pitää ihan kunnolla huuhdella ja sillai hinkata.

Mulla ei ensinkään menny ees hirveen rasvaseks ja nyt on kyllä siistit. No ei ihan vielä juhlita katotaan muutama viikko vielä miten käy. Suurin ero on et kun on shapoolla pessy hiukset niin ne menee sit ihan pörröseks ja sojottaa joka suuntaan, nyt pysyy helpommin kontrollissa.

Mun ensimmäisen raskauden perusteella hiukset ei muutu miksikään. Ovat hyväkuntoiset, pitkät ja paksut.

Viikko oltu nyt ilman shampoota, aika hyvä fiilis ainakin vielä. Hiukset tuntuvat karheammilta ja vähemmän rasvaisilta, mikä on hyvä asia. Vaikea sanoa paljonko hiusten jatkuva suoristaminen kuumalla raudalla vaikuttaa lopputulokseen, mutta en uskoisi sillä olevan merkitystä kun aina olen tuota harrastanut shampoon käytöstä riippumatta.

Hemmetti, pitäisiköhän munkin uskaltaa kun täällä alkaa jo olla useampia pitkien hiusten kanssa shampoottomuutta kokeilevia. Juuri kyllä ostin Laveran ekoshampoota askeleena pois tavisshampoista, mutta ilman hoitoainetta tuntuu vielä aika vaikealta pärjätä..

Stash, kokeilemaan vaan :) Jos mä mun hamppukiharoilla hiuksillä pärjään ilman hoitista, uskoisin sunkin pärjäävän. Ja kokeilullahan se selviää.

Voihan sitä aloittaa conditioner only -pesuilla, eli käyttää pelkkää hoitoainetta. Monet tosi kuivahiuksiset tekevät näin, ja kuulemma toimii. Siitä voi sitä hoitoaineenkin käyttöä sitten asteittain vähentää.

Voihan sitä aloittaa conditioner only -pesuilla, eli käyttää pelkkää hoitoainetta. Monet tosi kuivahiuksiset tekevät näin, ja kuulemma toimii. Siitä voi sitä hoitoaineenkin käyttöä sitten asteittain vähentää.

Täytyy tähän tarttua, Fabiohan kertoi jossain haastattelussa varmaan yli kymmenen vuotta sitten että mahtavan letin salaisuus on pelkän hoitoaineen käyttö.

mousepad_shot_fabio.2.jpg

fabio.jpg

Mä voisin kokeilla tätä jossain vaiheessa. Mulla on tosi kuiva hiuslaatu etenkin latvasta, joten voisi toimia paremmin. En ajatellutkaan, että homma toimisi hyvin noin. Tosin jos tavoitteena on ekologisuus ja vähemmän tököttejä hiuksiin, kai se on sama kummin pesee shampoolla vai hoitsikalla? Tietty väheneehän siinä toisen käyttö jos shampoosta luopuu.

Tosin jos tavoitteena on ekologisuus ja vähemmän tököttejä hiuksiin, kai se on sama kummin pesee shampoolla vai hoitsikalla? Tietty väheneehän siinä toisen käyttö jos shampoosta luopuu.

Jos käyttää vaikka luomuhoitoainetta, niin se on enimmäkseen öljyjä yms. luonnollista ainetta. Shampoiden pesevät kemikaalit taas käsittääkseni on ympäristön kannalta huonompi juttu. Varsinaiset luomushampoothan eivät saisi vaahdota, mutta jos shampoo vaahtoaa, niin silloin niitä kemikaaleja niissä kyllä on (myös siinä palashampoossa, se on vaan luonnonmukaisempi kuin moni muu tökötti). Ja tosiaan, toisen käyttö toki vähenee, ja shampoota yleensä menee enemmän kuin hoitoainetta. Kannattaa kokeilla :)

Mä testailin parin viikon ajan vesipesuja pitkiin ja käsiteltyihin (tumma väri + vaalennettuja raitoja) hiuksiini. Kiinni ollessa hiukset näyttivät ihan ok mutta auki en pystynyt pitämään. Tosin muutenkin niitä harvoin pidän auki, sillä asun Itä-Afrikassa.Hikoilu on täällä aika väistämätöntä. Auki olevat hiukset on kyllä aika tuskaiset, niska tuntuu että olisi tulessa ja hiukset liimautuvat hikiseen selkään. Yääähhh....
Lisäksi harrastan purjehdusta ja muutenkin merivedessä tulee pulikoitua. Tämä aiheutti isoimmat ongelmat, kun suolavesi oikein takertui hiuksiin ja sen kun aurinko kuivattaa niin ei toivoakaan, että hiukset saisi puhtaaksi vedellä. Aina kun ei heti pääse suihkuttelemaan niitä pois, lähinnä siis purjehtiessa.
Ehkä kun/jos jossain vaiheessa palaan Suomeen, niin otan haasteen uudelleen vastaan. Mutta täällä ehkä voisin kokeilla tuota pelkän hoitiksen käyttöä latvoihin, sillä siellä ne suurimmat takut ovat aina...olisi helpompaakin, kun ei tarvitse kantaa koko puteliarsenaalia mukana!

"Ja sitten tuli päivä, jona hänen hiuksensa olivat täydelliset."

:dance::dance::dance::dance::dance:

Kävin uimahallissa, pesin hiukset vedellä ennen altaaseen menoa, (en lillutellu niitä siellä altaassa, enkä sukellellu, ku lasten kanssa olin) ja kävin uimisen jälkeen saunassa, sen jälkeen pesin hiukset välittömästi uudelleen vedellä. Ja kas, tukkani on ihan normaalin näköinen (paitsi juurikohotetumpi) ja pidin sitä auki jopa ravintolassa :) Bussimatkalla hiplasin päätäni ja oli pakko kysyä tyttäreltä, onko tukkani vielä rasvaisen näköinen sieltä päältä. "Ihan tavallisen näköinen, ei ollenkaan rasvainen." Ja kyllä peili näytti kotona vielä ihan samaa :) Aika siistiä. Katsotaan miten eteenpäin, käyn nimittäin tosi harvoin saunassa ja pelkkä kuuma vesi ei todellakaan ole tätä vaikutusta aiemmin tehny. Toisaalta, ehkä nyt tuli joku kriittinen vaihe tässä kokeilussa, ken tietää. 4 vkoa oon nyt ollu ilman shampoota.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom