Niskantakaa punnerrus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slp
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse tein aikoinaan paljon niskantakaa ja mitään kummempia vaivoja siitä ei tullu, mut massaa se ei mielestäni tuonut. vaihdoin etupunnerrukseen ja nyt vissin on massaa tullut. ainakin tulokset noussu aika paljon. ja niskantakaapunnerruksessa raskailla painoil tuntuu et pää on vähän tiellä ja joskus tanko onkin osunut takaraivoon.. Aion tosin viel kokeilla sitä tässä joskus ihan vaihtelun vuoksi.

Lisäisin edellisiin sen että myös ylätalja kannattaa tehdä mielummin edestä eikä viedä syvälle niskan taakse.

Timba79 sanoi:
Kertokaa nyt miksi ihmeessä on pakko punnertaa niskantakaa kun riskit on tiedossa ja voi aivan hyvin punnertaa edestä tai käsipainoilla?

Olen punnertanut niskantakaa noin 15 vuotta - ei koskaan mitään ongelmia - ottaa hyvin hartioihin... ja jatkan edelleen, liikerata täyspitkä eli hartialinjasta ylös

Jokainen tyylillään, omasta mielestäni tämä "päänpäälläpunnertaminen" jossa tanko liikkuu noin 15 cm ylös-alas näyttää lähinnä huvittavalta - mutta saahan siinä tietysti enemmän rautaa tankoon

Omakohtaisiin kokemuksiin en kovin paljoa suosituksia perustaisi, otos on kuitenkin sangen pieni kuutta miljardia muuta ihmistä ajatellen. Mutta valmennustiede ja kiropraktiikka sanovat poliitikkomaisella ympäripyöreydellä niskantakaapunnerruksen olevan joidenkin ihmisten olkanivelrakenteelle vaarallinen liike, toisille se ei kuitenkaan ongelmia aiheuta. Valitettavasti vain kokeilemalla tietää. Niskan taakse tekemistä vaarallisempana olkapäiden rikkojana pidetään Smith-laitteen käyttöä: sen liikeradat ovat luonnottomat. Varmaankin ylivertainen olkapäiden rikkoja on kuitenkin penkkipunnerrus sillä pöyristyttävällä pomppuvenkoilutyylillä millä sitä yleisesti tehdään. Jotkut selkäranka-asiantuntijat eivät ole kovin hullaantuneita penkilläistuskeluun punnertaessa, puun ja kuoren välissä olosta puhuvat. Funktionaalisen voimaharjoittelun puolestapuhujat vannovat ankarasti seisten, edestä tehdyn pystypunnerruksen nimeen. Minä en suoranaisiin siirtovaikutuksiin kentälle usko (vaikka seistenhän urheilua tavataan harrastaa, ei selälläänmaaten tai istuskellen), mutta pidän silti myös tuota seisten ja edestä punnertamista tehokkuus-/turvallisuuskombinaatioltaan hartialiikkeiden ykkösenä.

MKM sanoi:
mutta pidän silti myös tuota seisten ja edestä punnertamista tehokkuus-/turvallisuuskombinaatioltaan hartialiikkeiden ykkösenä.
Tämän olen itsekin totenut jollakin tasolla. Istuen, edestä vapaalla tangolla punnerraettaessa alaselän nikamat huutavat vittusaatanaa ja kokoajan tuntuu siltä, että kohta napsahtaa selkäranka poikki (tulee nojattua taaksepäin ilmeisesti (?). Seisten liike tuntuu luonnolisemmalta ja mikä tärkeintä tuntuma on parempi. Voi olla myös, että käytän liian suuria painoja istualtaan tehtäessä ja siitä johtuisi tuo alaselän mehustaminen... Mnmnh, täytyypä kokeilla vähän kevyemmin ensi kerralla ja katsoa miten käy :)

Mitnick sanoi:
Tämän olen itsekin totenut jollakin tasolla. Istuen, edestä vapaalla tangolla punnerraettaessa alaselän nikamat huutavat vittusaatanaa ja kokoajan tuntuu siltä, että kohta napsahtaa selkäranka poikki (tulee nojattua taaksepäin ilmeisesti (?). Seisten liike tuntuu luonnolisemmalta ja mikä tärkeintä tuntuma on parempi. Voi olla myös, että käytän liian suuria painoja istualtaan tehtäessä ja siitä johtuisi tuo alaselän mehustaminen... Mnmnh, täytyypä kokeilla vähän kevyemmin ensi kerralla ja katsoa miten käy :)

Käytätkö vyötä? Mullakin alkaa selkä huutamaan kun tonne 90 kg paremmalle puolelle mennään, mutta vyö auttaa siihenkin. Kannattaa se penkki muutenkin laittaa tarpeeksi takakenoon asentoon (ei kuitenkaan liikaa) ettei joudu taivuttamaan selkäänsä kaarelle. Selän pitäisi pysyä selkänojassa kiinni.

Kiitti vinkeistä Powerhousu :) Täytyy kokeilla tota selkänojan virittelyä ens kerralla, jos se ei auta niin sitten kokeilen vyötä..

Itse kun aloitin nämä sali touhut niin tein tuota pystypunnerrusta niskantakaanta smithissä, ja sillä sain itse ainakin paaaljon paremman poltteen olkapäihin, jos verrataan pystypunnerrusta rinnalle. Mutta olen sen lopettan, koska olen kuullut niin paljon kauhutarinoita miten siinä menee olkapäät paskaksi.

Minkälainen ote olisi paras tuossa pystypunnerrus rinnalle liikkeessä, jotta se kävisi parhaiten olkapäille? Tuntuu välillä, että ojentajat alkaa hyytymään. Itse olen myös tehnyt tuon punnerruksen smihissä? haittoja ?

Ei tunnu mulla ainakaan istuen tangolla hyvältä sitten vyöllä tai ilman, mutta käsipainoilla onnistuu ongelmitta ja selkäkin pysyy hyvi nojassa kiinni.

raggi sanoi:
Minkälainen ote olisi paras tuossa pystypunnerrus rinnalle liikkeessä, jotta se kävisi parhaiten olkapäille? Tuntuu välillä, että ojentajat alkaa hyytymään.

Itellä on pikkusormet merkeissä. Kannattaa kattoo että kyynärpäät liikkuu sivulle eikä eteen, jos ne pääsee eteen, tulee liikkeestäkin enemmän ojentajaliike. Ja varsinkin isommilla painoilla on tärkeää ettei tankoa laske liian alas. Se on varma tapa tappaa olkapäät. Ite lasken enintään suun korkeudelle.

Timba: Syynä voi olla sekin että käsipainoilla tehtäessä ei voi käyttää niin paljon painoja, ja se paino ei rasita niin paljon selkää. Yks juttu on sekin että käsipainoilla tehtäessä voi istua pystysuorassa kun ei ole tanko tiellä, ja painot voi laskea suoraan olkapäille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos liikkuvuus on surkea, voi hyvinkin olla kannattavaa vaihtaa niskantakaa punnerrus edestä punnerrukseen. Kuitenkin jos liikkuvuus on hyvä, ei mielestäni ole mitään hyvää syytä tehdä tätä vaihdosta, päinvastoin. Kehittyy olkapäät vähän taempaa, ja ryhti kehittyy parempaan suuntaan kuin edestä punnerruksella.

Ja liikkeen syvyyshän riippuu liikkuvuudesta ihan täysin. Tarpeeks jäykkä kaveri kun on, niin rupeaa kädet vääntymään huonoon asentoon jo ennen päälakea. Painonnostajat varmaan voi ottaa vaikka ykkösrautoja pohjasta saakka, ja tuskinpa kärsii olkapäät kun liikkuvuutta piisaa.

Itselläni ei ollut mitään ongelmia olkapäiden kanssa, vaikka tein usein ja pitkään lyhyttä, n. 4-8 toiston sarjaa, tanko noin korvareikien tasolle. Vuosi pari ilman niskantakaapunnerrusta takasi näin venyttelemättömälle kaverille sen, että liikkuvuus huononi sen vähänkin, ja nyt koko liike tahtoo vääntää jonnekkin suuntaan olkapäitä, tai kramppaamaan niskaa tms.

Mutta mitäs sitä turhaan venyttelemään kun voi vaihtaa liikettä ;)

Powerhousu sanoi:
Kannattaa kattoo että kyynärpäät liikkuu sivulle eikä eteen

Noni nyt selkis! Kiitoksia Powerhousulle. Olen nimittäin melkein aina tehnyt sillai, että kun tanko on rinnalla niin siinä vaiheessa kyynärpääni ovat melkein eteenpäin suuntautuneet, eli siis väärin.

Powerhousu sanoi:
Timba: Syynä voi olla sekin että käsipainoilla tehtäessä ei voi käyttää niin paljon painoja, ja se paino ei rasita niin paljon selkää. Yks juttu on sekin että käsipainoilla tehtäessä voi istua pystysuorassa kun ei ole tanko tiellä, ja painot voi laskea suoraan olkapäille.

Totta ja ainakin mulle tuntuu sopivan toi käsipainojen "vapaampi" liikerata. Painoja varmaan luonnollisesti vähemmän, kuten esim penkkipunnerruksessakin, mutta onko sitten olkapäiden kehittymiselle kumpi parempi? Mun tapauksessa varmaan ehottomasti kp:t kun tangolla tulee ainan ongelmia vähänkään kovemmissa sarjoissa.

Käsipainot tuntuman hakuun paljon paremmat. Ainut huono puoli vaan, jos on toinen olkapää vähän heikompi. Työntövaiheessa tuppaa toinen lähtee edelle ja se vääntää selkää vähän ikävästi. Vyötä kannattaa käyttää ehdottomasti.
Tangolla toi tasapainotus pysyy parempana.

itse tykkään niskantakaa punnerruksesta enempi kuin edestä punnerruksesta koska liike ottaa paremmin taakse ja keskiosaan. tosiaan kannattaa lämmitellä ja venytellä hyvin ennen liikettä, kuten yleensäki. joskus aikoinaan teki liikettä kylmiltään ja paskaltahan se vain tuntuu. eikös olekkin että olkapäissä ei ole jotain paikallista verenkieltoa samalla tavalla kuin muissa lihaksissa? tai sit olen nähnyt unia..

Samma här,

Niskantakaa on aina saanut paremmin tuntumaan nimenomaan olkapäihin, edestä tehtynä vaikeaa oli eristää, tuppas menemään osaksi ylärinnalle. Vähän korvien yläpuolelta ylös. Yllättävän tärkeä on pystypenkin erillinen jalkatuki, ilman jalkatukea tuntu vähän samalta ku sotilaspenkissä, eli liike lähtee tässäkin PERSEESTÄ.

Ehdottomasti paras massaliike koskaan (niskantakaa smith) mikä meikälle on toiminut.

Alkuun liike tuntuu varmasti luonnottomalta, mutta äkkiä sieltä ilman isompia rusahduksia yli markan sarjoja sai tehtyä, vaati tietty ainakin mulla smithin.

viestiä alkaa taas tulla 5 vuoden tauon jälkeen tähän ketjuun :D
Eise mitään, mun mielestä tätä liikettä kartetaan ihan suotta, ja ei ainakaan pitäs pelotella aloittelevia nostajia tällä! Se mikä varmasti monilla tässä ottaa ja tekee kipeää ja saa jumit pahasti on se paino. Ite joudun eteen tehdystä verrattuna ottamaan sarjapainoa sen 10kg pois. Joskus tein tauon jälkeen tätä liikettä liian kovilla painoilla ja juuri ilman kunnon lämpöjä niin kyllä olikin jumissa ja kipeät vähän aikaa.. Se hyvä lämmittely lihaksille ja kalvosimille on todella tärkee jos haluu tätä liikettä maksimoida. Ja ottaa paljon paremmin sivuolkiinkin kun voi leveämmällä otteella tehdä kuin etupunnerrusta. Muutenkin ylipäätään tuntuu että saa paremman kontaktin olkapäihin tällä liikkeellä. peace.

Edit: Ja itse en ihan niskaan kiinni laske.. mulla on sellanen hyvä kohta kun lippis on väärinpäin niin sitten kun tanko koskee lippaan niin on hyvä nostaa! :>

Ite teen niskantakaa punnerruksen sillee et lasken kädet noin 90 sateen kulmaan, ehkä hiukan sen alle. Parempi tuntuma takaa kun edestä.

Yleensä teen pystypunnerruksen näin,

Lämmittely 2-3 sarjaa
Edestä 2 sarjaa
Takaa 2 sarjaa.

Tällee on mulla toiminut jos en käsipainoilla tee. Niin ja yleensä vielä teen liikkeen smith:ssä.

Itse tein niskantakaa punnerrusta alussa vähän aikaa, mutta jätin sen pois suuren loukkaantumisriskin vuoksi. Nykyään teen sen pystypunnerruksen jälkeen 10kg kevyemmällä tangolla(40kg pystypunnerrus 3 sarjaa->30kg niskantakaapunnerrus). Ottaa tässä vaiheessa todella mukavasti olkapäihin(edestä punnerrus ei tunnu tehoavan yhtä hyvin) ja pienempi paino+pitemmät sarjat ovat toimineet hyvin. Hyvä liike varovasti tehtynä, vaikka mm. t-muscle sivusto käskee välttämään tätä. Suosittelen smithiä, jotta voiman saa keskitettyä tankoon, eikä sen tasapainottamiseen.

Mun mielestä niskantakaa punnerrus ottaa olkapäihin paljon paremmin kuin edestä tehtävä, tosin on huomattavasti riskialttiimpi.

Mutta kyllä edestäkin tehdessä saa paikat rikki...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom