Itse olen koulutukseni (=bioloogi) puitteissa lukenut melkoisen määrän tieteellisiä artikkeleita, jotka käsittelevät ihmisen fysiologiaa. Urheilubiologia ja -lääketiede ovat aina olleet seksikkäitä tutkimusaiheita, joille on kohtalaisen helppo hankkia rahoitus, minkä vuoksi uusia tutkimuksia putkahtelee kuin sieniä sateella. Erityisesti ravitsemuksen ja urheilusuoritusten välisiin yhteyksiin liittyviä julkaisuja on hakupalvelut, kuten PubMed täynnänsä. Mutta ravitsemustiedettä todella mullistavia tutkimuksia ilmestyy todellisuudessa varsin harvoin. Itseäni huvittaa lueskella ketjuja, joihin muutamat hifistelijät linkittävät kymmeniä PubMedistä löytyviä julkaisuja toisensa perään. Harva kuitenkaan on vaivautunut lukemaan kyseisiä artikkeleita abstraktia pidemmälle (johtuen pääosin siitä, että koko artikkelin saa luettavakseen vain maksamalla, tai vaihtoehtoisesti olemalla kirjoilla jossain yliopistossa ja hyödyntämällä yliopiston kirjastoa). Abstraktissa todetaan usein vain, että koeryhmän lihaskasvu/urheilusuoritus/whatever parani, kun tehtiin näin ja näin ja näin. Varsinaisessa artikkelissa sitten todetaan, että vaste treeniin oli 1 % parempi kontrolliryhmään nähden. Lisäksi vasteella on esim. ihan helvetinmoinen (usein satunnaistekijöistä, kuten yksilöiden geeniperimästä, johtuva) varianssi, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että vasteessa yksilöiden välillä on huomattavia eroja -joillain metodi parantaa suoritusta ihan helvetin hyvin, kun taas joillain mitään vastetta ei ole tai vaste voi olla jopa negatiivinen. Sitä vastoin on ihan yleisessä tiedossa, että lihasten kasvu edellyttää ärsykettä (=treeniä) ja energiaa (=paljon ruokaa). Jos jompi kumpi perusasioista puuttuu, näin ja näin ja näin tekemällä lihakset eivät kasva. Tämä on mielestäni perustiedon ja nippelitiedon välisistä eroista se oleellisin.
Ei nippelitiedosta tosin mitään haittaa mielestäni ole. Joillakin uuden tiedon hankkiminen ja soveltaminen omaa treeniin pitää yllä mielenkiintoa, kun taas toisilla se tappaa sen. Kuulun itse jälkimmäiseen ryhmään. Olen kuitenkin tyytyväinen, että meitä treenaajia löytyy moneen junaan -pakkiksen keskustelut olisivat aika tylsiä, jos ei olisi niitä tee-se-itse-tiedemiehiä/naisia, jotka ovat valmiita pistämään kroppansa peliin ja kokeilemaan, toimiiko näin ja näin ja näin tekeminen. Ja me saamme lukea tulokset pakkikselta!:D