Nippelitieto tappaa edistymisen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juupeli
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Riippuu täysin liikkestä: kukaan ei saa 2,5kg kuukaudessa hauiskääntöön jatkuvasti, mutta jokainen saa esim. penkiin jos nimenomaan siihen pyrkii.

Ja siitä, kuinka pitkä reenihistoria on takana. Ainakin pitempään reenanneelle naiselle 2,5 kiloa penkkiin joka kuukausi on aikamoinen utopia. Kyllä mullakin sarjapainot nousi hurjaa tahtia silloin vuosia sitten, kun siirryin höyhensarjasta keskisarjaan (missä valitettavasti olen vieläkin). Luulisin, että miehilläkin tulee se raja jossain vastaan. Jossain vaiheessa sarjapainot ovat niin kovat, että siihen ei ihan joka kuukausi lisäillä.

:david:Vai oletteko kuulleet siitä tyypistä, joka on kymmenen vuoden reeniuran aikana nostanut sarjapainoja penkissä 300 kilolla?

Eipä ole hirveesti tullu keskityttyä tollaseen nippelitietoon. Henk. koht. en välitä ihme viilailusta. Mutta sinänsä tiedonhankkiminen on aikas hyödyllistä ja kannattavaa, kunhan ei käy niin ettei näe metsää puilta.

Miulla ainakin lähti se treeni lentoon kun sain nippelitiedot kohdalleen! Kaikella on väliä, mielestäni.

Asiat voi tehdä päin helvettiä tai sitten jopa ihan päin v*ttua! Itse tein lähinnä päin vit..

Mutta jokainen tyylillään!! Eniten kehitystä jarruttaa kaikesta stressaaminen ja märehtiminen!

Miulla ainakin lähti se treeni lentoon kun sain nippelitiedot kohdalleen! Kaikella on väliä, mielestäni.

Asiat voi tehdä päin helvettiä tai sitten jopa ihan päin v*ttua! Itse tein lähinnä päin vit..

Mutta jokainen tyylillään!! Eniten kehitystä jarruttaa kaikesta stressaaminen ja märehtiminen!

Meillä taitaa olla hiukan eri käsitys nippelitiedosta.:rolleyes:

Tosin tuntuu, että täällä juurikin suurin osa alkaa olemaan noita aloittelijoita

Johtuu varmaan siitä, että tavoitteellista punttireeniä harrastavien joukko on jakautunut siten, että iso osa lopettaa harrastamisen suht lyhyeen. Niinpä "suuret massat" täälläkin on aloittelevia kavereita ja sitten on pienempi aktiivinen ydinjoukko kokeneita kavereita jotka on postannut 3-40k kertaa tänne.

Onneksi täällä keskusteluissa painotetaan aloittelijoille melkoisen hyvin perusjuttuja, 1-jakoisia aloittelijaohjelmia ja perusliikkeitä, laadukasta "kotiruokaa" ja makrojen suhdetta ilman turhaa hifistelyä.

Itse olen kans törmännyt joskus näihin jannuihin jotka hifistelee jotain ihan ihmesettiä koko ajan.
Treenit on just sellasia, että pitää miettiä todella tarkasti voiko tehdä penkin päälle ojentajia nyt
sen 2 vai 3 sarjaa. Sit kello kädessä katotaan palautumisaikoja sarjojen välissä, vaikka perussetti on
ihan kuralla! Turha niitä rinnankoukistajien tukilihaksia on hinkata, jos ei ole perusliikkeitä treenissä ollenkaan!

Itsekin olen varmaan joskus hifistellyt liikaa ainakin treeniohjelmien suhteen. Nykyään teen sunnitelmia
treeniohjelman suhteen mutta kuuntelen kroppaa enemmän ku ennen ja hyvin on rauta liikkunut.

Minä kuulun siihen ryhmään, jolle tiedon kerääminen, nippeli- ja noppatiedonkin ahmiminen ovat tapa harrastaa. Se myös ruokkii harrastamisen MOTIVAATIOTA. En minä silti stressaile asioista, jos en tee juuri grammalleen juttuja oikein, Monesti kun hakee ääripäiden nippelitietoa, niin isot kokonaisuudet alkavat hahmottua paremmin. Se on tietyllä tavalla asioiden ylikärjistämistä ja -korostamista, kun vetää mustan mustaksi ja valkoisen valkoiseksi niin harmaasävytkin erottuvat väliltä paremmin. Pitää tietenkin opetella tunnistamaan ne asiat mitkä todella ovat tärkeitä ja joilla on merkitystä, tässäkin kohdin työ tekijäänsä opettaa. Nippelitiedot ovat ikään kuin houkuttelevia portteja, jotka saavat ihmiset astumaan sisään johonkin isompaan asiaan oppiakseen lisää.

Minusta tämä vanha ketju http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?18959 on hyvä esimerkki siitä kuinka jokin nippelitieto voi olla mielenkiintoista, ja kuinka sitä kautta voi oppia ja päästä sisään isompiin kokonaisuuksiin. Hulkilta tuossa taas hyvää tietoa. Jos tuostakin asiasta alkaa stressaamaan niin se ei tietenkään ole hyvä.

Tarkoitin lähinnä tätä keskustelua että mikä se sitten on kellekkin sitä nippeli tietoa.

Joillekkin se on sitä että osataan syödä oikea määrä protskuja, hiilareita ja rasvaa kulutukseen nähden, toisille se nippeli tieto on taas sitä
että mietitään glutamiinit ym. leusiinit milligramman tarkkuudella palkkareihin ja välipala drinkkeihin. Sama pätee treeneihin...
:kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Riippuu täysin liikkestä: kukaan ei saa 2,5kg kuukaudessa hauiskääntöön jatkuvasti, mutta jokainen saa esim. penkiin jos nimenomaan siihen pyrkii.

Siis täh? Haluatko selittää mitä oikeen tarkotat? Onko lihaksiston syövereissä jokin geneettinen koodi joka estää kyynärvarren koukistamiseen tarvittavan voimantuoton hermostollisen kasvun jossain tietyssä kilomäärässä?
Ja miksi just penkkiin saa JOKAINEN lisää jos siihen pyrkii?
Ei pahalla, mutta tässä nähdään juurikin minkälainen on käsitys lihashermojärjestelmästä ja anatomiasta jos sitä ei tunneta eikä ole tarpeeksi _nippeli_tietoa.

Ei kroppa tunnista penkkiä yläkropan harjoitukseksi, se vain tunnistaa kuorman päällään ja haluaa alta pois, tästä hermostollisesta efektistä juontaa juurensa vapaiden painojen ylivertaisuus. Ja lihasten synergistisestä luonteesta johtuen kyykkäät (toivottavasti) enemmän kuin otat hauiskäännössä. Se on totta että penkissä saat ajan mittaan enemmä kuormaa kuin hauiskäännössä, mutta miksi ei voisi saada 2.5kg kuukaudessa lisää siihen?

Tän threadin otsikon kysymyksen vois melko helposti tiivistää seuraavaan vastaukseen :
Nippelitieto ei tapa ketään eikä varsinkaan kehitystä JOS sitä tietoa osataan soveltaa omaan tarkoitukseen.

:david:

Itse lisään tähän ketjuun asian, mikä vituttaa itseä suunnattomasti. Katabolian pelko ihmisillä. "Haluisin aerobisen kunnon paremmaks, mut en voi käydä lenkillä, kun siinä palaa reisilihakset". Sama homma palautumisessa. "Treenasin eilen rintaa, niin en voi tänään tehä selkää, kun hermosto ottaa kuitenkin aika paljon hittiä kovasta penkkitreenistä".

Itse lisään tähän ketjuun asian, mikä vituttaa itseä suunnattomasti. Katabolian pelko ihmisillä. "Haluisin aerobisen kunnon paremmaks, mut en voi käydä lenkillä, kun siinä palaa reisilihakset". Sama homma palautumisessa. "Treenasin eilen rintaa, niin en voi tänään tehä selkää, kun hermosto ottaa kuitenkin aika paljon hittiä kovasta penkkitreenistä".

Nimenomaan näin. Kyllä hyvä peruskunto korvaa aina sen mukamas "katabolisen tilan", mitä se aerobinen liikunta joidenkin mielikuvituksessa aiheuttaa.

Nimenomaan näin. Kyllä hyvä peruskunto korvaa aina sen mukamas "katabolisen tilan", mitä se aerobinen liikunta joidenkin mielikuvituksessa aiheuttaa.

Niin ja sitten vedetään safkaa sen lenkin kulutuksen edestä lisää jos ei halaja mennä miinuksille jne. Kuinka vaikeeta se nyt sit on... No niin, :offtopic:

Nippelitedosta sen verran, että aloittelijalle joskus tietty voi olla hankala erottaa että mitkä nyt on niitä ihan perusasioita, ja mitä "nippeli"juttuja kannattaa soveltaa itselle sitten kun ne perusasiat on kondiksessa... No esimerkiksi palautusjuoma on tällainen. Jotkut on sitä mieltä että se nyt on ihan turhaa hifistelyä ja senkun syö oikeeta ruokaa tarpeeksi niin kyllä kehittyy. Onhan se tottakin, ja ihan aloittelijalla varmaan tuloksia puskee ihan ilman palkkarijauhojakin jos tosiaan vaan syö kunnolla ja suurinpiirtein järkevästi ja myös treenit järkeviä. Itse kumminkin sitä mieltä että sen palkkarin voi ihan hyvin ottaa käyttöön heti alusta asti, ei siittä haittaa ainakaan ole jos oikeesti tuloksia haluaa. Ja kätevämpikin se on ku jotain rahkaa ja banaania kuskata reenikassissa.

Ei kroppa tunnista penkkiä yläkropan harjoitukseksi, se vain tunnistaa kuorman päällään ja haluaa alta pois, tästä hermostollisesta efektistä juontaa juurensa vapaiden painojen ylivertaisuus.

Samalla lailla se kuorma on päällä prässissä, hackissa ja vaikka missä muussa masiinassa.

Ei ne vapaat painot nyt mitään ihmeitä yksinään tee per se, tärkeintä että laittaa ne lihakset tekemään hartkorea työnpaskaa vastuksen kans. Mutta toki ok liikkeitä vapailla painoillakin tehtävät!

No onhan se kuorma päällä ihan samalla tavalla joo, mutta ei ne ihan samalla tavalla vaadi kehonhallintaa kuin vapailla painoilla tehtävät liikkeet. Kyllä mä voin ihan suoraan myöntää, että osin omasta mukavuudenhalusta on johtunut se, että on aikanaan tullut tehtyä paljon liikkeitä laitteissa. Vähitellen kun siirtynyt yhä enenevissä määrin kunnon liikkeisiin, niin kehitys on ihan eri luokkaa lihaskasvun osalta. Ja mä en nyt sano, että laitteet on turhia, paras ratkasu on mun mielestä yhdistelmä molempia - sekä vapaita painoja että laitteita. Mielipiteitä on toki yhtä monta kuin niiden esittäjiä, tämä vain mun näkemykseni asiasta.

Samalla lailla se kuorma on päällä prässissä, hackissa ja vaikka missä muussa masiinassa.

Ei ne vapaat painot nyt mitään ihmeitä yksinään tee per se, tärkeintä että laittaa ne lihakset tekemään hartkorea työnpaskaa vastuksen kans. Mutta toki ok liikkeitä vapailla painoillakin tehtävät!
Vapailla painoilla tehdyt liikkeet aktivoi paremmin lihaksia, kuin konevitkutukset, joten luulisi valinnan oleva selvä (Vrt. http://harjoittelu.net/jalkakyykky_tehokkaampi_kuin_jalkaprassi.html)

Sinulla taitaa olla joku pakkomielle sanoa mulle vastaa joka asiassa pelkällä mutulla?

Tuolla logiikalla myös yhtäsuuren hermostollisen stressireaktion aiheuttaa sparrailla kisahallissa kaverin kanssa kuin pimeällä kujalla ventovieraan kanssa?

Se, että liike on ohjatulla liikeradalla muuttaa paljon tekijöitä. Vai meinaatko prässissä rakentaa yhtä vahvan keskivartalon hallinnan kuin kyykkäämällä?
Ei sitä huvikseen jauheta että perusliikkeet on parhaita.
Alkaa menemään OT.
Laitteita kannattaa käyttää niin että ne tekevät tankoliikkeistä vahvempia. Sitten kun ymmärrät sen jatkumon niin tulet varmasti isommaksi, vahvemmaksi ja funktionaalisemmaksi.

En ole huomannut, että nippelitieto tappaisi edistymisen. Olen välillä noudattanut tarkkoja nippelitietoon pohjaavia treenimetodeja ja ravinto-oppeja ja välillä treenannut ja syönyt enemmänkin kehoa kuunnellen. Suurempia eroja en ole huomannut siinä miten nämä eri tavat vaikuttaisivat vaikkapa voiman kasvuun. Edistyminen on ollut yhtä surkeaa molemmilla tavoilla. Ainut ero oli, että kun yritin syödä enemmän (ja tarkasti valikoituja raaka-aineita) ja treenata tiukan ohjelman mukaan, sain palkaksi vuodessa 15 kiloa läskiä ilman että voimat kasvoivat pätkääkään. Luulen, että merkittävin tekijä edistymisessä ovat geenit. Tietyn rajan jälkeen alkaa huippukondis olla saavutettu ja lahjattomalla se raja tulee vastaan nopeammin teki sitten millaisia treenejä ja söisi millaisia ravintoaineita tahansa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom