Omasta mielestäni lapset olisi syytä hoitaa kotona 3 vuotiaaksi asti ja siihen pitäisi esim kuntalisillä kannustaa. Harmi vain että kotihoidon puolesta puhuminen sai nyt vähän humoristisen sävyn
Samalla lailla kuin vanhempia on moneen junaan, niin myös päiväkoteja/ryhmiä. Meno riippuu pitkälti tätien persoonallisuudesta.
Komps molemmille. Nybergiä en tullut katsoneeksi, mutta tuon Aamu-tv:n pätkän netistä katsoin. Vähän harmi, että tässä itse asia häviää tuon Mikkosen vouhkaamisen ja yleensäkin ala-arvoisen käyttäytymisen alle. Keskustelu muuttuu mustavalkoiseksi väittelyksi 24/7 kotonahoidon ja päiväkodissa tarhauksen välille.SeveriK sanoi:Tuossa Nyberg-pätkässä oli jo jotain siementä Mikkosen puheissa. Ryhmät ovat monissa päiväkodeissa liian suuria ollen siten rauhattomia ja ylivirikkeellisiä. Tämä ei mielestäni ole enää lapsien eduksi. Aamusta alkaen hirveä meno päällä ja sit kersat on umpi väsyneitä kotona joka taas vaikuttaa perheen illan yhdessäolon laatuun. Omasta mielestä paras vaihtoehto lapselle olisi, joku pienryhmäinen ja rauhallisen ilmapiirin päiväkoti esim. Montessori-päiväkoti. Näissä pystytään paneutumaan lapsiin paremmin yksilöinä. Valitettavasti myös maksavat enemmän, mut ei oo ehkä fiksuin paikka säästää, jos vaan mahdollista on hyvästä hoidosta maksaa. Kotiäiteys on varmasti hyvä vaihtoehto kehityksen kannalta ollettaen, että äiti todellakin näkee vaivaa lastensa sosiaalisen kehittymisen eteen. Pitäisi kiikuttaa mukuja toisten muksujen luo ja harrastaa eikä vain istua facebookissa pilttien tuijottaessa 485. kertaa Puuha Peteä.
Itse olen mielestäni ollut aika onnekas, kun omassa lapsuudessani äiti oli kotona. Päiväkodissa taisin olla n. viikon verran pikkuveljeni syntymän aikaan. Kotihoito ei kuitenkaan omassa tapauksessani tarkoittanut eristystä muusta maailmasta ja ihmisistä, vaan esimerkiksi MLL:n kerhossa tuli käytyä useampaankin kertaan viikossa ja naapurustosta löytyi muita samanikäisiä kotihoidossa olevia kavereita. Vaikea arvioida päiväkodittomuuden vaikutusta omaan kehitykseen, kun ei noista ajoista niin selkeitä muistikuvia ole, mutta lukemaan taisin oppia 5-vuotiaana ja ihan perussosiaaliseksi muiden kanssa toimeentulevaksikin tuli kasvettua.
Niinkuin moni onkin jo todennut, on paljolti vanhemmista kiinni, millaiseksi se kotihoito muodostuu. Ja varmasti myös päiväkodeissa ja hoitopaikoissa on eroja. Tunnen läheltäkin lapsia, jotka ovat päiväkodissa viihtyneet jo pienestä asti. Mutta myös noista ylisuurista ryhmistäkin saa toisinaan kuulla ja lukea.
Itse kokisin vähän arveluttavaksi laittaa oman jälkikasvun aikanaan päiväkotiin heti vanhempainvapaan päätyttyä, lapsen ollessa tuolloin n. 9 kk:n ikäinen. Varhaislapsuus kun on kuitenkin lopulta melko nopeasti ohi menevä vaihe. Ja kun päivähoidosta saatetaan kotiutua melko myöhäänkin, voi se perheen yhteinen aika arkisin jäädä melko vähille, kun onkin jo nukkumaanmenon aika. Veikkaan, että koko lapsuuden kestävään kotiäitiyteen ei minustakaan ole, mutta ehkäpä jonkinlainen välimallin ratkaisu on aikanaan paikoillaan.